Volvon valehtelu kuriin

Vlehtelu kuriin plii

Mikä ihme siinä on että jotkut autonvalmistajat saavat surutta valehdella ja vääristellä virallisia, myös verotukseen vaikuttavia tietoja? Nyt kun vollero esitteli uudet dieselmoottorit,niiden EU-kulutuslukemat olivat luokassaan ennätyksellisen pienet. Mutta eri autolehtien testeissä käytännön kulutus on ollut jopa 2l/100km ilmoitettua suurempi. Kuitenkin tuo virallinen EU kulutus vaikuttaa mm. auto ja -ajoneuvoveron suuruutteen. Nyt Volvo saa valehtelemalla etua kilpailijoihinsa nähden. Miksi tähän törkeään valehteluun ja kuluttajan harhauttamiseen ei puututa? Kyllä jos kyseessä olis KIA tai Toyota, niin asiasta olis varmasti noussut hirmuinen älämölö, mut volleron romoläjä näköjään saa mellastaa vapaasti.

Toinen ihmetyksen aihe on et miten on mahdollista Tekniikan Maailman vertilussa Volleron auton irvikuvassa oli muka 50hv enemmän tehoa ja 50nm vääntöä kun kilpailijassaan, mtta silti hurrivatkain jäi kiihtyvyydessä 0.5s 0-100km/h. Ei voi ymmärtää. Kyllä jos autot on saman pinoisia, niin luulis 50hv tehoeron näkyvän. Vi huijjaako hinttivankkuri myös teholukemissa? Lxuksessa oli saman verran tehoja kun vollukassa ja se oli 1s nopeampi. Volvossa l kaksoiskytkentä automaatti ja muissa vanhanaikaisempi mehulinko automaatti.

59

1004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppuu ne

      Ensvuona! uudet säännöt tulee..

    • ^^^^^^^^^^

      Kirjotuksesi on huono, koska et kerro mistä autoista ja minkä tehoisista on kyse. Mutta kyllä erilainen vaihteisto, välitykset, luistoneston toimivuus, yms. voi helpostikin huonontaa 0-100km/h aikaa sekunnilla tai kahdellakin.
      Tuo 0-100km/h ajan ilmoittaminen on yleensäkin aivan tarpeeton tieto. 1/4 mailin aika ja sen loppunopeus olisi tieto, joka kertoisi auton kiihtyvyydestä kaiken tarpeellisen.

      • Tässä ne 3 autoo j 1romu

        M-B C 180 1,8 56hv, 250Nm, Lexus IS 250 V6 20hv, 235Nm, Volvo S60 T4 203hv, 300Nm. Vitut siihen mikään välitykset tai luistonestot vaikuttaa niin paljon, jos muka tehoero smanpainoisten autojen välillä on noin 50hv. Vollero huijaa noissa tehoissa, ei tuo ole muutoin selitettävissä. Turha lässyttää mitään. Jos autossa on muka yli 200hv, niin kiihdytys 0-100 pitäis sujua et eka numero on 7, eikä 9, niin kun volleron romulla. M-b meni 8.6s, leka 8.1s, vullero löllerti 9.1s. Ai niin oli siinä Audi A4 2,0 TFSI 180hv, 320Nm, 8.4s.
        Taitaa vaan Saksassa ja Japanissa olla isommat hevoset käytössä, kun onkkeleilla. Tai mitä kiinanpommeja ne romuläjät nykyään on. Tosin parempia ne kiinan ihmeet on, ku hurrivatkaimet.


      • Painovirhe
        Tässä ne 3 autoo j 1romu kirjoitti:

        M-B C 180 1,8 56hv, 250Nm, Lexus IS 250 V6 20hv, 235Nm, Volvo S60 T4 203hv, 300Nm. Vitut siihen mikään välitykset tai luistonestot vaikuttaa niin paljon, jos muka tehoero smanpainoisten autojen välillä on noin 50hv. Vollero huijaa noissa tehoissa, ei tuo ole muutoin selitettävissä. Turha lässyttää mitään. Jos autossa on muka yli 200hv, niin kiihdytys 0-100 pitäis sujua et eka numero on 7, eikä 9, niin kun volleron romulla. M-b meni 8.6s, leka 8.1s, vullero löllerti 9.1s. Ai niin oli siinä Audi A4 2,0 TFSI 180hv, 320Nm, 8.4s.
        Taitaa vaan Saksassa ja Japanissa olla isommat hevoset käytössä, kun onkkeleilla. Tai mitä kiinanpommeja ne romuläjät nykyään on. Tosin parempia ne kiinan ihmeet on, ku hurrivatkaimet.

        Oho siis mersussa 156hv.


      • Ei se vollero mee mihink
        Painovirhe kirjoitti:

        Oho siis mersussa 156hv.

        Vartin ajat Lexus 16.0s, M-B 16.1s, vollukka 16.4s.


      • ^^^^^^^^
        Ei se vollero mee mihink kirjoitti:

        Vartin ajat Lexus 16.0s, M-B 16.1s, vollukka 16.4s.

        Kiihtyvyyteen vaikuttavia seikkoja on paljon, jo mainitsemieni lisäksi.
        Vetotapa (etu-tai takaveto), vääntö-ja tehokäyrien laajuus.
        Kun nuo ilmoitetut arvot on vain ne teho-ja vääntöhuiput, ne ei kerro mitään siitä, kuinka paljon tehoa on käytössä vaikkapa 3000r/min kohdalla.

        Ja kuten itsekin huomaat antamistasi varttimailin ajoista, siellä ne erot hitaimman ja nopeimman välillä oli vain 4 kymmenystä. Vielä kun olisit ilmoittanut varttimailin loppunopeudet, niin ehkä se olisi vielä selventänyt asiaa enemmän.

        Mutta nopeasti vilkaisten, uskon että Volvolla olisi ollut suurin loppunopeus ja volvon suurin häviö, on tullut kiihdytyksen alkumetreillä. Se viittaisi joko sutimiseen, huonosti toimivaan luistonestoon, huonosti kiihdytykseen sopivaan eturipustukseen, huonosti toimivaan vaihteistoon tms.
        Lisäksi tuo Volvon vaihteisto on yleisesti tiedetty, olevan hankala liikkeellelähdössä.
        Ja ota huomioon, kuinka lyhyt aika on 4 sekunnin kymmenystä.


      • autokortteja luettu?
        Tässä ne 3 autoo j 1romu kirjoitti:

        M-B C 180 1,8 56hv, 250Nm, Lexus IS 250 V6 20hv, 235Nm, Volvo S60 T4 203hv, 300Nm. Vitut siihen mikään välitykset tai luistonestot vaikuttaa niin paljon, jos muka tehoero smanpainoisten autojen välillä on noin 50hv. Vollero huijaa noissa tehoissa, ei tuo ole muutoin selitettävissä. Turha lässyttää mitään. Jos autossa on muka yli 200hv, niin kiihdytys 0-100 pitäis sujua et eka numero on 7, eikä 9, niin kun volleron romulla. M-b meni 8.6s, leka 8.1s, vullero löllerti 9.1s. Ai niin oli siinä Audi A4 2,0 TFSI 180hv, 320Nm, 8.4s.
        Taitaa vaan Saksassa ja Japanissa olla isommat hevoset käytössä, kun onkkeleilla. Tai mitä kiinanpommeja ne romuläjät nykyään on. Tosin parempia ne kiinan ihmeet on, ku hurrivatkaimet.

        Eikö pojat vielä ole oppineet että myös välitykset vaikuttaa käytännön suoritusarvoihin ja eri valmistajat painottavat eri osa-alueita. 0-100 ei ole mitenkään fiksu vertailuarvo, vaan 80-120 kiihtyvyys on paljon tärkeämpi arvo.


      • Ei auta luusereiden seli
        autokortteja luettu? kirjoitti:

        Eikö pojat vielä ole oppineet että myös välitykset vaikuttaa käytännön suoritusarvoihin ja eri valmistajat painottavat eri osa-alueita. 0-100 ei ole mitenkään fiksu vertailuarvo, vaan 80-120 kiihtyvyys on paljon tärkeämpi arvo.

        Säälittävää lässytystä. Nuo liirumlaarumit menis täygestä kyllä, jos noiden autojen tehoerot olis vaikka noin 10-15hv, mut että 50hv tehottomanpi auto jättää kun seisomaan muka tehokkaamman kilpakumppaninsa, niin kyseessä ei voi olla kun teholukemien vääristely. Ei siihen mut selitykset auta. Tuossa Mersussa oli vielä käytössä vanhempi 5v mehulinko automaatti ja vollukassa uusinta uutta tekniikkaa edustava kaksoiskytkentä laatikko 6 vaihteinen sellainen.. Ainakin VAG DSG on aina ollut perinteistä automaattia nopeampi kirstu, mut kai e vollero on mennyt tyrimään senkin. Täss nyt on sama tilanne et jos verrataan 1.5hv Pappatunturia ja 40hv 125cc motocröss pyörää, jos tuo motocross pyörä jäis tuolle papkalle, in siinä ei mitkään selittelyt auta. Niin ku ei auta tuota vollukkaakaan. Olis sen pitänyt edes vartilla karata mersulta maisemaan, jos hevoset on kotona.
        Loppunopeuksissa Lexus oli ykkönen, siinä taitaa sentään olla kaikki Histamiinit valjaissa.


      • ^^^^^^^^
        autokortteja luettu? kirjoitti:

        Eikö pojat vielä ole oppineet että myös välitykset vaikuttaa käytännön suoritusarvoihin ja eri valmistajat painottavat eri osa-alueita. 0-100 ei ole mitenkään fiksu vertailuarvo, vaan 80-120 kiihtyvyys on paljon tärkeämpi arvo.

        No minkä ihmeen takia just 80-120 kiihtyvyys? Aivan samalla tavallahan siinä vaikuttaa nimenomaan välityksien sopivuus juuri tuolle alueelle.
        Varttimaili on ehdottomasti paras mittari. Vielä jos kiihdytyksestä saa datakäyrän koko matkalta, niin siitä voi sitten lueskella vaikkapa sen 80-120 välinkin.

        Kun silloin parikymmentä vuotta sitten kävin itsekin muutaman kerran varttimailia kokeilemassa, niin nimenomaan tuo 80-120 väli, olisi ollut silloiselle autolleni ehkä heikoin väli. Auto kulki 1. vaihteella n. 105km/h (riipui renkaista) niin juuri tuolle välille olisi osunut vaihto ykköseltä kakkoselle. Jos mittausaluetta olisi siirretty 20km/h ylös- tai alaspäin, ei ko. alueelle olisi osunut yhtäkään vaihtoa, jolloin aika olisi ollut huomattavasti parempi.


      • ^^^^^^^^
        Ei auta luusereiden seli kirjoitti:

        Säälittävää lässytystä. Nuo liirumlaarumit menis täygestä kyllä, jos noiden autojen tehoerot olis vaikka noin 10-15hv, mut että 50hv tehottomanpi auto jättää kun seisomaan muka tehokkaamman kilpakumppaninsa, niin kyseessä ei voi olla kun teholukemien vääristely. Ei siihen mut selitykset auta. Tuossa Mersussa oli vielä käytössä vanhempi 5v mehulinko automaatti ja vollukassa uusinta uutta tekniikkaa edustava kaksoiskytkentä laatikko 6 vaihteinen sellainen.. Ainakin VAG DSG on aina ollut perinteistä automaattia nopeampi kirstu, mut kai e vollero on mennyt tyrimään senkin. Täss nyt on sama tilanne et jos verrataan 1.5hv Pappatunturia ja 40hv 125cc motocröss pyörää, jos tuo motocross pyörä jäis tuolle papkalle, in siinä ei mitkään selittelyt auta. Niin ku ei auta tuota vollukkaakaan. Olis sen pitänyt edes vartilla karata mersulta maisemaan, jos hevoset on kotona.
        Loppunopeuksissa Lexus oli ykkönen, siinä taitaa sentään olla kaikki Histamiinit valjaissa.

        Etkö vieläkään ymmärtänyt, että nuo ilmoitetut teholukemat, on vain huipputehoja. Tuollaisen kiihdytyksen aikana moottori käy huipputehon kierroksilla alle 1 sekunnin ajan. Sen kaiken muun ajan, moottori käy aivan toisenlaisilla teholukemilla.


      • lapset rulaa, yeah!
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        No minkä ihmeen takia just 80-120 kiihtyvyys? Aivan samalla tavallahan siinä vaikuttaa nimenomaan välityksien sopivuus juuri tuolle alueelle.
        Varttimaili on ehdottomasti paras mittari. Vielä jos kiihdytyksestä saa datakäyrän koko matkalta, niin siitä voi sitten lueskella vaikkapa sen 80-120 välinkin.

        Kun silloin parikymmentä vuotta sitten kävin itsekin muutaman kerran varttimailia kokeilemassa, niin nimenomaan tuo 80-120 väli, olisi ollut silloiselle autolleni ehkä heikoin väli. Auto kulki 1. vaihteella n. 105km/h (riipui renkaista) niin juuri tuolle välille olisi osunut vaihto ykköseltä kakkoselle. Jos mittausaluetta olisi siirretty 20km/h ylös- tai alaspäin, ei ko. alueelle olisi osunut yhtäkään vaihtoa, jolloin aika olisi ollut huomattavasti parempi.

        puhuin käytännön kiihtyvyydestä, en mistään lasten varttimaileista. Liikenteeseen nuo autot on tehty ja lelusi leikkiin jossain suoranpätkällä.


      • ^^^^^^^^
        lapset rulaa, yeah! kirjoitti:

        puhuin käytännön kiihtyvyydestä, en mistään lasten varttimaileista. Liikenteeseen nuo autot on tehty ja lelusi leikkiin jossain suoranpätkällä.

        Mitä eroa on kiihtyvyydellä, ajettuna radalla tai liikenteessä?
        Tuolla ko. autolla ajoin yleisessä liikenteessä yli 400 tkm, eli eiköhän siinä ole sitä liikenneajoa aivan riittävästi.
        Ja sillä "lelulla" ajoin myös kaikki työmatkani ja silloinen tyttöystäväni (nykyinen vaimoni) kuljetti poikamme tarhaan, kävi kaupassa yms..


      • niin totta
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kiihtyvyyteen vaikuttavia seikkoja on paljon, jo mainitsemieni lisäksi.
        Vetotapa (etu-tai takaveto), vääntö-ja tehokäyrien laajuus.
        Kun nuo ilmoitetut arvot on vain ne teho-ja vääntöhuiput, ne ei kerro mitään siitä, kuinka paljon tehoa on käytössä vaikkapa 3000r/min kohdalla.

        Ja kuten itsekin huomaat antamistasi varttimailin ajoista, siellä ne erot hitaimman ja nopeimman välillä oli vain 4 kymmenystä. Vielä kun olisit ilmoittanut varttimailin loppunopeudet, niin ehkä se olisi vielä selventänyt asiaa enemmän.

        Mutta nopeasti vilkaisten, uskon että Volvolla olisi ollut suurin loppunopeus ja volvon suurin häviö, on tullut kiihdytyksen alkumetreillä. Se viittaisi joko sutimiseen, huonosti toimivaan luistonestoon, huonosti kiihdytykseen sopivaan eturipustukseen, huonosti toimivaan vaihteistoon tms.
        Lisäksi tuo Volvon vaihteisto on yleisesti tiedetty, olevan hankala liikkeellelähdössä.
        Ja ota huomioon, kuinka lyhyt aika on 4 sekunnin kymmenystä.

        ruodit asian aikalailla kohdilleen. Ite en uskonut miten vähällä V70 voi mennä diezelinä ennenkuin istuin kaverin D5 puikoissa. Meni alle 5 litraa satasella normiliikenteen seassa ohituksin ryyditettynä.

        Moni tuijottaa jotain ihme kiihdytysarvoja tahi sen kymmenyksiä. Miulle ratkaiseee miten arkiajossa jokin vehje toimii ei mikään muu.


      • vetelee_eikiihdy
        Tässä ne 3 autoo j 1romu kirjoitti:

        M-B C 180 1,8 56hv, 250Nm, Lexus IS 250 V6 20hv, 235Nm, Volvo S60 T4 203hv, 300Nm. Vitut siihen mikään välitykset tai luistonestot vaikuttaa niin paljon, jos muka tehoero smanpainoisten autojen välillä on noin 50hv. Vollero huijaa noissa tehoissa, ei tuo ole muutoin selitettävissä. Turha lässyttää mitään. Jos autossa on muka yli 200hv, niin kiihdytys 0-100 pitäis sujua et eka numero on 7, eikä 9, niin kun volleron romulla. M-b meni 8.6s, leka 8.1s, vullero löllerti 9.1s. Ai niin oli siinä Audi A4 2,0 TFSI 180hv, 320Nm, 8.4s.
        Taitaa vaan Saksassa ja Japanissa olla isommat hevoset käytössä, kun onkkeleilla. Tai mitä kiinanpommeja ne romuläjät nykyään on. Tosin parempia ne kiinan ihmeet on, ku hurrivatkaimet.

        Tonhan selittää vetotapa. Kun takaveto 170 heppainen voi alittaa 7 sekuntia niin kympin alitus on hyvä suoritus etuvedolle.


      • volvo saa mennä
        niin totta kirjoitti:

        ruodit asian aikalailla kohdilleen. Ite en uskonut miten vähällä V70 voi mennä diezelinä ennenkuin istuin kaverin D5 puikoissa. Meni alle 5 litraa satasella normiliikenteen seassa ohituksin ryyditettynä.

        Moni tuijottaa jotain ihme kiihdytysarvoja tahi sen kymmenyksiä. Miulle ratkaiseee miten arkiajossa jokin vehje toimii ei mikään muu.

        Jopas jotain.... minulla s-80. vm-07. 120kw diesel automaatilla ja kulutus vähintäänkin 7L/100km . sekalaisella pääasiassa kuitenkin pitkänmatkan ajolla.
        Mittarivirhettä reilusti, millä narrataan kulutusta. Ajotietokoneen mukaan jos uskoisi polttoaineen riittävyyteen, niin aina jäisi välille. Tankkauksen jälkeen ilmoittelee n.1200km tyhjään säiliöön, mutta kertaakaan en ole 1000km päässyt ja kun mittarivirheet laskee mukaan on 900km jo lujassa. Voisin sanoa että surkia kapistus myös sisätiloiltaankin...


      • älä ihmettele
        volvo saa mennä kirjoitti:

        Jopas jotain.... minulla s-80. vm-07. 120kw diesel automaatilla ja kulutus vähintäänkin 7L/100km . sekalaisella pääasiassa kuitenkin pitkänmatkan ajolla.
        Mittarivirhettä reilusti, millä narrataan kulutusta. Ajotietokoneen mukaan jos uskoisi polttoaineen riittävyyteen, niin aina jäisi välille. Tankkauksen jälkeen ilmoittelee n.1200km tyhjään säiliöön, mutta kertaakaan en ole 1000km päässyt ja kun mittarivirheet laskee mukaan on 900km jo lujassa. Voisin sanoa että surkia kapistus myös sisätiloiltaankin...

        Tuo D5 menee ihan aikuisten oikeasti maantiellä todella pienellä kulutuksella. Ajotyyli vaikuttaa paljon kulutukseen ja tietenkin matkavauhti.
        Ajotietokone tulkitsee kulutusta viimeisten kymmenien kilometrien kulutusta ja jos tankatessa nollaat kulutuksia, niin se esittää optimistisen olettaman.


    • gs birotor

      Mitä sitä huonosta testaustavasta mitään automerkkiä syytät, koska jokainen niistä voi optimoida testin itselleen parhaan tuloksen aantavaksi.

      Toivottavasti saavat paremmen testin hyväksytyksi nopeasti.

    • ääs kasikytä bsr

      Oliko nuo testin autot automaatteja??Volvon mehumaija aisin tekee 2.9 s80 turbostakin mopon.On niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin luistava laatikko tuo vollen 5 ja 6 vaihteinen aisin.8 lovinen on kuulemma jo nykyaikaisempi.

      • Automaatteja ovat

        Ei oo tainnu sisälukutaito levitä vollerokuskeihin asti vielä. Volvo oli 6v kaksoiskytkinvaihteistolla ja tehoton M-B 5v mehulingolla. Tuon vollen laatikon pitäis olla hyötysuhteeltaan ja välityksiltään selväsi parempi.
        Tää yks pelle, nikä vinkuu noiden teho ja-vääntökäyrien perään, voi vetää vaikka vitun korvilleen. Jos toisessa moottorissa on muka tehoa ja vääntöä 50 yksikköä toista enemmän, niin sillä tehokäyrällä ei ole 0-100km/h eikä varttimailin kiihdytysaikohin mitään merkitystä. Näissä molemmissa on suurintäa vääntömomenttia rajoitettu, M-B 250Nm/1600-4200rpm, 156hv/5000rpm, Volvo 300Nm/1750-4000rpm, 203hv/6000rpm.
        TM mittaa kiihtyvyydet luistonesto pois päältä, joten sekin selitys joutaa romukoppaan. Koko aja vaan selitykset vähenee ja jäljelle jää vain et joku huijaa teholukemissa ja pahasti.
        Kuten todettua nuo säälittävät selitykset voi jotenkin mennä läpi, jos ilmoitettujen suoritusarvojen ro olis 10-15 yksikköä, mut kun nyt puhutaan noin 50:n hv:n ja Nm:n eroista, niin turha jauhaa apulantaa vaan hyväksyä tosiseikat.


    • Löpö

      Eipä nuo kulutuslukemat pidä paikkaansa esim audillakaan. 1.8 tfsi piti kuluttaa n. 5 litraa mut veikin yli 7. Missä lie ihanneoloissa testit tehty, mut itseäni ne ei hirveesti kiinnosta. Huvittavinta on nää pikku turbot, joilla maailma pelastuukun kulutus pientä. Ei muuten ole kun matka-ajossa motaria vedät 1.2 tsi huutaa kun hyeena ja bensaa kuluu!

    • Vaikealukuinen

      Volvohan onkin ainoa jonka EU-kulutusarvot poikkeavat ilmotetuista! Kirjoitushäriöinnen aloittaja ei kaiketi tiedä että kulutusarvot mittaa riippumaton eurooppalainen laboratorio. Mittaustapa ja mittauksen tekijä on kaikille sama eli v@ttuakos siinä vingut. Niin ja T4-mallissa on 180 eikä 203 hevosta.

      • tietoa1968

        Ei muuten mittaa mikään puolueeton taho kulutuksia. Autotehtaat tekee ne ite. Näin tapahtuu kaikki muukin testaus maailmassa. Tehtaat vain "sitoutuu" tekemään mittaukset normien mukaisesti.


    • ......

      Joo vanha csi/16v kadettikin kiihtyy paremmin kuin s40 t5 mutta se kadetti on kuin pärekori/tuuleen paskannettu ripulikasa vs. Volvoon joka on rautaa ja painaa paljon enempi kuin kilpailijat.

    • Pienellä menee
      • voin avata

        eräs toinen merkki econostokisassa veti ylipaineisilla renkailla kolmannekseen ilmoitetusta normikulutuksesta muun liikenteen seassa hyväksikäyttäen ennakoivaa ajotapaa tietoa simpukkakäyrästä moton suhteen sekä draftingia ei ollu volvo vaan merkki jossa käytetään periaatteena äärimmäinen kesto.Kyseesä ahdettu diezel.Härveli täysin vakiomallistoa;)


      • zgjowbuä

        ja laatikossa pitkät välitykset, jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen negatiivisesti


    • Kiinalainen autotehd

      Näyttää Volvolla olevan tuo turvallisuusajattelu vähän hakusessa www.ifhuijaa.fi

      • vulvaa

        "Euroopan keskuspankki aloittaa omaisuusvakuudellisten arvopapereiden eli ABS-lainojen sekä vakuudellisten joukkovelkakirjalainojen ostot."

        Mulla on volvossa ollut jo 20 vuotta lainaamattomat ABS jarrut ja en valehtele!


      • p..as..kaaa

        ihan kuraa,sontaa koko juttu.Ajoin uudella autolla tolppaan...intän,että jarruissa vikaa?


    • lörinää

      Kuinkahan vanhoja autoja ollut vertailussa kun m-b:llä on ollut 6-vaihteisia automaatteja käytössä pitkän aikaa..

    • Junttien kiihytysajo

      Mikään ei kiihdy niin hyvin kuin näillä traktoreilllaan ajelevat tähtimerkkiuskovaiset fanaatikot täällä trolleineen.

      • Montako vaihdetta

        Missä mersussa muka on 6-vaihteinen automaatti? Kysympä vaan.

        Tässä keskustelussa ei ole kysymys siitä et tähtikeula nyt kiihtyisi erityisen hyvin, vaan miksi Volvo kiihtyy teholupauksiin nähden niin huonosti.


      • loistava talviauto

        Volvo on hyvä perheauto, tukeva, turvallinen ja melko hyvä liikkumaan. Ei kukaan osta Volvoa jos elämässä on tärkeintä 0-100 kiihdyttely ja liikenteessä päteminen.
        On tässä teinille purtavaa ja ihmettelemisen aihetta.


    • voi näitä teinejä

      Kulutusarvot ja päästöt ilmoitetaan lain ja säädösten mukaan ja niin kuin ne sallivat.
      Auton suoritusarvot ei ole suorassa suhteessa hevosvoimmin ja vääntöön verrattuna toisiin autoihin, suoritusarvoihin vaikuttaa niin monta asiaa, ettei ilmeisesti nintendoteini voi tietää. Fysiikan tunnit jääneet ilmeisesti hieman heikoille?

      • F=MxA

        Siinä ei paljon fysiikan tunnit auta, kun kysymys on siitä, et miten saman kokoinen ja samanpainoinen auto voi hävitä 0.5s 0-100km/h, vaikka tehoa pitäis olla 50hv enemmän. Vartillakin jäi 0.4s. Jos näillä " kiihtyvyyteen vaikuttaa monta asiaa" höpisijöillä on asiantuntemus luokkaa M-B:ssä on 6-vaihteinen automaatti, niin kannattais olla hiljaa.


      • lisää muuttujia
        F=MxA kirjoitti:

        Siinä ei paljon fysiikan tunnit auta, kun kysymys on siitä, et miten saman kokoinen ja samanpainoinen auto voi hävitä 0.5s 0-100km/h, vaikka tehoa pitäis olla 50hv enemmän. Vartillakin jäi 0.4s. Jos näillä " kiihtyvyyteen vaikuttaa monta asiaa" höpisijöillä on asiantuntemus luokkaa M-B:ssä on 6-vaihteinen automaatti, niin kannattais olla hiljaa.

        voi inssioppilasta, autossa on niin monia muitakin tekijöitä jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen. Toivottavasti et ole konepuolen opinnoissa, vaan esim. ATK puolella.


    • 0lli

      Mitä sä teet niillä sekunninkymmenyksillä,kerkiihän sillä tietysti seuraaviin valoihin ajoissa seisomaan ja nenää kaivelemaan.

      • finnitissiposket

        No onhan se ylpeää jos kyykyttää toisen lippahattupojan liikennevaloissa, kelpaa siitä laittaa päivitystä twitteriin ja ryypätä energiajuomaa.


      • Nyteiselittelytauta
        finnitissiposket kirjoitti:

        No onhan se ylpeää jos kyykyttää toisen lippahattupojan liikennevaloissa, kelpaa siitä laittaa päivitystä twitteriin ja ryypätä energiajuomaa.

        Kyllä, kyllä kiihtyvyyteen vaikuttaa moni asia, painopisteestä jousittamattomaan massaan ja sen sijaintiin akselin keskipisteestä. Ne pikkutekijät selittäisivät kyllä pienet, vaikka 0,1s erot teho-painosuhteeltaan samanlaisten autojen välillä. Mutta mitkään tekijät ei selitä sitä et 50hv tehokkaampi ja 50Nm enemmän vääntöä omaava jää valovuoden. Turha jauhaa mitään tuubaa, vollero huijaa noissa teho ja vääntölukemissa, millään muulla tavoin tuo käsittämätön ero ei ole selitettävissä, vaikka sitä fysiikkaa opettelis useamman tunnin.


      • tampio olet
        Nyteiselittelytauta kirjoitti:

        Kyllä, kyllä kiihtyvyyteen vaikuttaa moni asia, painopisteestä jousittamattomaan massaan ja sen sijaintiin akselin keskipisteestä. Ne pikkutekijät selittäisivät kyllä pienet, vaikka 0,1s erot teho-painosuhteeltaan samanlaisten autojen välillä. Mutta mitkään tekijät ei selitä sitä et 50hv tehokkaampi ja 50Nm enemmän vääntöä omaava jää valovuoden. Turha jauhaa mitään tuubaa, vollero huijaa noissa teho ja vääntölukemissa, millään muulla tavoin tuo käsittämätön ero ei ole selitettävissä, vaikka sitä fysiikkaa opettelis useamman tunnin.

        Ei kukaan ole oikeasti noin tyhmä. Asia on selitetty jo moneen kertaan, mutta sinä et vaan ymmärrä.


      • Eiselittelytauta
        tampio olet kirjoitti:

        Ei kukaan ole oikeasti noin tyhmä. Asia on selitetty jo moneen kertaan, mutta sinä et vaan ymmärrä.

        No koitappas neropatti kiteyttää ne silleen et tyhmätkin ymmärtää. Höpinät siitä et moni asia vaikuttaa ei oikein vakuuta. Jos konkreettisia faktoja perusteluineen joku esittää otan ne vastaan mielelläni.


      • tämä on faktaa
        Nyteiselittelytauta kirjoitti:

        Kyllä, kyllä kiihtyvyyteen vaikuttaa moni asia, painopisteestä jousittamattomaan massaan ja sen sijaintiin akselin keskipisteestä. Ne pikkutekijät selittäisivät kyllä pienet, vaikka 0,1s erot teho-painosuhteeltaan samanlaisten autojen välillä. Mutta mitkään tekijät ei selitä sitä et 50hv tehokkaampi ja 50Nm enemmän vääntöä omaava jää valovuoden. Turha jauhaa mitään tuubaa, vollero huijaa noissa teho ja vääntölukemissa, millään muulla tavoin tuo käsittämätön ero ei ole selitettävissä, vaikka sitä fysiikkaa opettelis useamman tunnin.

        Kukaan valmistaja ei kerro väärää tietoa moottorin tehoista tai väännöstä.
        Tuo käsitys väärästä tiedosta tulee kun asiaosta ei ymmärrä ja kuvittelee asian liittyvän noihin tehtaan ilmoittamiin kulutuslukuihin, mitkä ovat siis ihan eri juttu.


      • nintendosukupolvi
        Nyteiselittelytauta kirjoitti:

        Kyllä, kyllä kiihtyvyyteen vaikuttaa moni asia, painopisteestä jousittamattomaan massaan ja sen sijaintiin akselin keskipisteestä. Ne pikkutekijät selittäisivät kyllä pienet, vaikka 0,1s erot teho-painosuhteeltaan samanlaisten autojen välillä. Mutta mitkään tekijät ei selitä sitä et 50hv tehokkaampi ja 50Nm enemmän vääntöä omaava jää valovuoden. Turha jauhaa mitään tuubaa, vollero huijaa noissa teho ja vääntölukemissa, millään muulla tavoin tuo käsittämätön ero ei ole selitettävissä, vaikka sitä fysiikkaa opettelis useamman tunnin.

        Et siis vieläkään ymmärrä? Helpotetaan hieman ymmärtämään tulevaa insinööriä.
        Vaihteistossa on erilaisia välityksiä ja ne vaikuttaa auton kiihtyvyyteen eri nopeuksissa ja sen lisäksi on myös vetopuolen välitykset jotka vaikuttaa myös samaan asiaan. Riippuu paljon mitä auton valmistaja haluaa painottaa, räjähtävää kiihtyvyyttä 0-100 alueella vain parasta kiihtyvyyttä käytännön ajossa esim alueella 60-120. Se on melkein sama juttu kuin polkupyörässä jossa kiintyvyyden, vauhdin ja rasituksen määrää vaihteet ja rattaiden suhteet. No taitaa olla tässä tapauksessa turhan vaativa vertaus polkupyörään.
        Kerrotaan sitten lisää asiaan liittyviä muuttujia kun olet sisäistänyt tämän yksinkertaisimman asian.


    • 0lli

      No käviskö sellainen selitys vollerovihaajalle,että tämä tehokkaampi auto rupee lähdössä sutimaan,eli seisoo paikallaan sen sekunnin kymmenyksen kauemmin.

      • Selityksetvähenee

        Tässä vaihteiston välitykset 3 ekaa vaihdetta. Nopeudet km/h M-B 1=47.5, 2=78, 3=127.5. Volvo 1=46.8, 2=83,4 3=128. Taas on taas kumottu yksi selitys. Ei taida enää jäädä jäljelle kun se tehoilmoituksen huijaamis selitys.
        Niitä tehoilmoituksilla hujestamista on tapahtunut maailman sivu, mutta yleensä niin päin että ilmoitetaan vähemmän tehoa kun mitä moottorista todellisuudessa löytyy. Amerikassa kun oli musklijenkki buumi kuumimmillaan 60- ja 70-luvuilla, vakuutusmaksut määräytyivät tehojen mukaan, niin autonvalmistajat ilmoittivat todellistapienempiä teholukuja. Samoin Japanissa oli 280hv tehokatto, niin Kyllikeistä, Suprista, Evoista ym. ilmoitettiin vain tuo em. lukema, vaikka potkua oli enemmän. Samoin esim. Mazda 6 MPS iloitettu teho 280hv, mitattu reilu 300hv. VW 140hv TDI mitattu yli 150hv. Jos kerran heittoa on noin päin, niin miks ei muka volvon tapauksessa vois olla toisin päin. Kun ei ne ressukat saa niistä tehoja, niin pitää sit hölmöjä huijata.

        Kait se vollukkapellen seuraava selitys on et Volvosta oli ahdin rikki tai sit väärin mitattu, kun muilta selityksiltä on iivet nypitty yksi kerrallaan.


      • ihme juntteja
        Selityksetvähenee kirjoitti:

        Tässä vaihteiston välitykset 3 ekaa vaihdetta. Nopeudet km/h M-B 1=47.5, 2=78, 3=127.5. Volvo 1=46.8, 2=83,4 3=128. Taas on taas kumottu yksi selitys. Ei taida enää jäädä jäljelle kun se tehoilmoituksen huijaamis selitys.
        Niitä tehoilmoituksilla hujestamista on tapahtunut maailman sivu, mutta yleensä niin päin että ilmoitetaan vähemmän tehoa kun mitä moottorista todellisuudessa löytyy. Amerikassa kun oli musklijenkki buumi kuumimmillaan 60- ja 70-luvuilla, vakuutusmaksut määräytyivät tehojen mukaan, niin autonvalmistajat ilmoittivat todellistapienempiä teholukuja. Samoin Japanissa oli 280hv tehokatto, niin Kyllikeistä, Suprista, Evoista ym. ilmoitettiin vain tuo em. lukema, vaikka potkua oli enemmän. Samoin esim. Mazda 6 MPS iloitettu teho 280hv, mitattu reilu 300hv. VW 140hv TDI mitattu yli 150hv. Jos kerran heittoa on noin päin, niin miks ei muka volvon tapauksessa vois olla toisin päin. Kun ei ne ressukat saa niistä tehoja, niin pitää sit hölmöjä huijata.

        Kait se vollukkapellen seuraava selitys on et Volvosta oli ahdin rikki tai sit väärin mitattu, kun muilta selityksiltä on iivet nypitty yksi kerrallaan.

        Miksi olet noin aggressiivinen? Kaltaisiasi raivopäitä näkee liikenteessäkin aivan liikaa.


    • 0lli

      Jos sua noinpaljon ottaa volvon huijaus? pannuun niin haasta se oikeuteen,ja pyydä korvausta menetyistä yö unista.

      • Selityksetonnytsittenlop

        Nyt tais jankkaajilta selitykset loppua kun luuseripellet siirtyy hemkilökohtaiseen hyökkäykseen. No ei se mitään, olihan jo alusta alkaen selvää et tuo ero ei ollut millään faktoilla tai teknisesti selitettävissä. Mahtaa volleron puolustelijoita nyt harmittaa, mut ei mahda mitään, elämä on..


      • tikusta asiaa
        Selityksetonnytsittenlop kirjoitti:

        Nyt tais jankkaajilta selitykset loppua kun luuseripellet siirtyy hemkilökohtaiseen hyökkäykseen. No ei se mitään, olihan jo alusta alkaen selvää et tuo ero ei ollut millään faktoilla tai teknisesti selitettävissä. Mahtaa volleron puolustelijoita nyt harmittaa, mut ei mahda mitään, elämä on..

        Aloittajalla asiat sekaisin heti alussa. Siinä Volvon moottorissa EI ole 203 hv , vaan
        180, niin kuin joku jo tuolla kertoikin. Jäikö huomaamatta ?


      • Ei ollu tellukka4
        Selityksetonnytsittenlop kirjoitti:

        Nyt tais jankkaajilta selitykset loppua kun luuseripellet siirtyy hemkilökohtaiseen hyökkäykseen. No ei se mitään, olihan jo alusta alkaen selvää et tuo ero ei ollut millään faktoilla tai teknisesti selitettävissä. Mahtaa volleron puolustelijoita nyt harmittaa, mut ei mahda mitään, elämä on..

        On siinä 203hv, se mallimerkintä meni ulkomuistista väärin. Pyydän nöyrimmästi anteeki. Ja onko väliä jos on 180hv tai 203hv kun jää 156hv autolle?


      • ihana teinix
        Ei ollu tellukka4 kirjoitti:

        On siinä 203hv, se mallimerkintä meni ulkomuistista väärin. Pyydän nöyrimmästi anteeki. Ja onko väliä jos on 180hv tai 203hv kun jää 156hv autolle?

        Mihin se jää, kyllä Volvolla on aina perille päästy?


    • äläosta

      Miksi kauppakassi suunniteltaisiin 0-100 tai varttimailikiihtyvyydelle?
      Ei mitään merkitystä.
      Rajoitettu alavääntö ja pitkä ykkönen voi kestää kilometrejä hyvin ja toimii käytössä.
      Eihän nykyään hinatakaan mitään kutukoppeja perässä.

      Huipputeho riittää ohituksiin sopivalla vaihteella ja vääntöalueen laajuus tuo käyttömukavuutta. Älä osta volvoa jos se ahdistaa, volvon ei pitäisi olla urheiluauton maineessa muutenkaan.

      Miksi tuijotat arvoja joista et ymmärrä mitään, valitse auto sen 0-100 numeron perusteella ja unohda kaikki muut.
      Vaikutat hieman vähäjärkiseltä..

      • Tietokilpailu tietäville

        No kun kerta olen vähäjärkinen ja autotekniikasta, fysiikasta ja mekaaniikasta mitään ymmärtämätön, niin vastatkaapa te järjenjättiläiset ja autotekniikasta kaikki tietävät muutamaan helppoon kysymykseen:

        - mitä tarkoittaa ryntö?
        - montako välitystä saadaan yhdestä planeettapyörästöstä ja mitkä on planeettapyörästön osat
        - mitä on LIN, Flexray, Most?
        - kuka keksi turboahtimen, minä vuonna ja minkä maalainen henkilö?
        -mssä automerissä oli ensimmäinen henkilöautossa käytetty turbo?
        - mitä tarkoittaa iskusuhde?
        - entäs männän keskinopeus?
        - miten turboahtimen öljytiivistys on hoidettu?
        - miten toimii common-rail?
        - miten pumppusuuttimen ruiskutus päättyy?
        - mitä määritellään direktiivissä 80/1692/ety?
        - missä automerkissä ja milloin oli ensimmäisenä kaksoismassavauhtis?
        - mikä on API?
        - miten vaihteistosta saadaan välitys suhde1 :1käyttöön?
        - mikä on FWSS?
        - mikä auton liikkuvista osista liikkuu kaikkein harvemmin?
        - missä on vika, jos mäntä näkyy pakoputken päästä katsomalla?
        - jos 4 syl 4t moottorissa on 1. Syl työtahti, niin mikä tahti on 2. Sylinterissä yleisimmällä sytytysjärjestyksellä?

        Näihin ku vastaatte ilman Goolettamista, niin katsotaan montako menee oikein.


      • Eitaidollavaantuurilla
        Tietokilpailu tietäville kirjoitti:

        No kun kerta olen vähäjärkinen ja autotekniikasta, fysiikasta ja mekaaniikasta mitään ymmärtämätön, niin vastatkaapa te järjenjättiläiset ja autotekniikasta kaikki tietävät muutamaan helppoon kysymykseen:

        - mitä tarkoittaa ryntö?
        - montako välitystä saadaan yhdestä planeettapyörästöstä ja mitkä on planeettapyörästön osat
        - mitä on LIN, Flexray, Most?
        - kuka keksi turboahtimen, minä vuonna ja minkä maalainen henkilö?
        -mssä automerissä oli ensimmäinen henkilöautossa käytetty turbo?
        - mitä tarkoittaa iskusuhde?
        - entäs männän keskinopeus?
        - miten turboahtimen öljytiivistys on hoidettu?
        - miten toimii common-rail?
        - miten pumppusuuttimen ruiskutus päättyy?
        - mitä määritellään direktiivissä 80/1692/ety?
        - missä automerkissä ja milloin oli ensimmäisenä kaksoismassavauhtis?
        - mikä on API?
        - miten vaihteistosta saadaan välitys suhde1 :1käyttöön?
        - mikä on FWSS?
        - mikä auton liikkuvista osista liikkuu kaikkein harvemmin?
        - missä on vika, jos mäntä näkyy pakoputken päästä katsomalla?
        - jos 4 syl 4t moottorissa on 1. Syl työtahti, niin mikä tahti on 2. Sylinterissä yleisimmällä sytytysjärjestyksellä?

        Näihin ku vastaatte ilman Goolettamista, niin katsotaan montako menee oikein.

        Ryntö tarkoittaa vaihteiston hammasrattaiden hampaiden lukumäärää, jotka on yhtä aikaa kosketuksissa toisiinsa. Mitä enemmän sen parempi. Ryntö hankaloittaa välitysten valintaa, ei voi laittaa summamutikassa ihan ninkäkokoisia rattaita vaan.

        Planeetta 7 välitystä, joista yksi on pakki.

        Lin = väylätekniikoita

        Turbon keksi Buchi, 1908, Sveitsi

        Eka turbo Chevrolet Corvair ja Oldsmobile Jetfire

        Iskusuhde on iskunpituuden suhde männän halkaisijaan.

        Männän keskinopeus männän nopeus m/s suurimman väännön käyntinopeudella.

        Turbon tiivisteet on samantyyppiset kun männänrenkaat

        Common rail on jatkuva paine suutinputkistossa, jonka tuottaa korkeapainepumppu. Suuttimia onjataan sähköisesti. Huippupaine 2500bar.toimintaperiaate oikeastaan sama kun bensiinimoottoreiden suihkutusjärjestelmissä ollut iät ja ajat.

        Pumppusuuttimessa avataan sähköisesti polttoaineen paluukanava, itse ruiskutuksen ( paineen nousun) tekee nokkakseli.

        Direktiivi on moottorin tehon mittaaminen


        Vauhtis oli BMW 1980-luvun puolivälissä 2.7l kutonen.

        Api öljyn luokitus american petrol institute

        Suora välitys saadaan kun voima ei kulje sivuakselin kautta.

        Fwss usan autojen hyväksyntä stantardi.

        Matkamittarin eka numero.

        Silmässä on silloin vika.

        Poistotahti on 2 pytyssä. 3 puristus ja 4 imu.


      • P e n t t i
        Tietokilpailu tietäville kirjoitti:

        No kun kerta olen vähäjärkinen ja autotekniikasta, fysiikasta ja mekaaniikasta mitään ymmärtämätön, niin vastatkaapa te järjenjättiläiset ja autotekniikasta kaikki tietävät muutamaan helppoon kysymykseen:

        - mitä tarkoittaa ryntö?
        - montako välitystä saadaan yhdestä planeettapyörästöstä ja mitkä on planeettapyörästön osat
        - mitä on LIN, Flexray, Most?
        - kuka keksi turboahtimen, minä vuonna ja minkä maalainen henkilö?
        -mssä automerissä oli ensimmäinen henkilöautossa käytetty turbo?
        - mitä tarkoittaa iskusuhde?
        - entäs männän keskinopeus?
        - miten turboahtimen öljytiivistys on hoidettu?
        - miten toimii common-rail?
        - miten pumppusuuttimen ruiskutus päättyy?
        - mitä määritellään direktiivissä 80/1692/ety?
        - missä automerkissä ja milloin oli ensimmäisenä kaksoismassavauhtis?
        - mikä on API?
        - miten vaihteistosta saadaan välitys suhde1 :1käyttöön?
        - mikä on FWSS?
        - mikä auton liikkuvista osista liikkuu kaikkein harvemmin?
        - missä on vika, jos mäntä näkyy pakoputken päästä katsomalla?
        - jos 4 syl 4t moottorissa on 1. Syl työtahti, niin mikä tahti on 2. Sylinterissä yleisimmällä sytytysjärjestyksellä?

        Näihin ku vastaatte ilman Goolettamista, niin katsotaan montako menee oikein.

        - mitä tarkoittaa ryntö?
        Jenkkiautoilijat kiihdyttävät päättömästi kohti isopovista naista neljätä suunnalta

        - montako välitystä saadaan yhdestä planeettapyörästöstä ja mitkä on planeettapyörästön osat
        Suomesa ei juuri planeettapyörästöjä ole. Jopot on in.


        - mitä on LIN, Flexray, Most?
        Olen selvinnyt monesta tutkinnosta ilman että näitä on tavinnut tietää. Eli ei mitään tärkeää.

        - kuka keksi turboahtimen, minä vuonna ja minkä maalainen henkilö?
        Saab, Sven Gustafsson, Sweden 1890, noin arviolta.

        -mssä automerissä oli ensimmäinen henkilöautossa käytetty turbo?
        Saab.

        - mitä tarkoittaa iskusuhde?
        Pentillä se hipoo sataa prosenttia, mutta monet jäävät ilman.

        - entäs männän keskinopeus?
        Eihän tällaista mitata. Nautinto syntyy näissä hommissa ihan muusta kuin insinöörimäisesti mitatuista keskinopeuksista. Ei ihme jos mietit iskusuhdettasi.

        - miten turboahtimen öljytiivistys on hoidettu?
        Hyvin lienee hoidettu, kun ei ole tarvinnut asiaan perehtyä

        - miten toimii common-rail?
        Junat menee raiteella peräkkäin kivasti

        - miten pumppusuuttimen ruiskutus päättyy?
        Riippuu misusta, mutta yleensä klo 4 aamuyöllä.

        - mitä määritellään direktiivissä 80/1692/ety?
        Nyt menee yli hilseen.

        - missä automerkissä ja milloin oli ensimmäisenä kaksoismassavauhtis?
        En jaksa muistaa noin tarkasti, mutta sehän tuli ihan pian sen yksöismassisvauhtiksen jälkeen. Kolmoismassisvauhtis tulee 2017.

        - mikä on API?
        Kolme kirjainta

        - miten vaihteistosta saadaan välitys suhde1 :1käyttöön?
        Vain hölmö tekee tuollaisen vaihteiston. Jos laittaa suoran tangon, niin säästyy rattaiden häviöiltä.

        - mikä on FWSS?
        Se voi olla mitä vaan.

        - mikä auton liikkuvista osista liikkuu kaikkein harvemmin?
        Maailmankaikkeudessa kaikki liikkuu. Aina.

        - missä on vika, jos mäntä näkyy pakoputken päästä katsomalla?
        Katsojan silmässä

        - jos 4 syl 4t moottorissa on 1. Syl työtahti, niin mikä tahti on 2. Sylinterissä yleisimmällä sytytysjärjestyksellä?
        Näitä tahteja ja niiden järjestystä on ihan turha pähkäillä, koska niitä tapahtuu joka tapauksessa kymmeniä sekunnissa - joka sylinterissä. Eikä valmistajan suunnittelemaa tahtia kannata mennä muuttamaan.


    • P e n t t i

      Olet ymmärtänyt melko väärin.
      Virallinen kulutuslukema on se kulutus, mikä mitataan standardoidussa testissä. Testi on kaikille autoille sama. Tästä saadaan eräänlainen vertausluku, jolla autojen kulutusta voidaan vertailla keskenään.
      Auton kulutus käytännön ajossa puolestaan on eri asia, eikä sitä pidä sotkea EU-testikulutukseen. Kaikissa tapauksissa arkiajon kulutus on enemmän tai vähemmän kuin EU-kulutus.
      Autolehtien ja muidenjälkitestaajien tehtävä on sitten mittailla todellista kulutusta arkiajossa.
      Ei se nyt kenenkään maailmaa luulisi kaatavan, jos pari kolme litraa menee satasella enemmän tai vähemmän. Keskittkään mieluummin elämän asioihin.

    • Ekoisti 48

      Kyllä minä olen ollut Volvooni tyytyväinen, 140hv bensa kulkuneuvo, kyllä se tässä pienellä pyörityksellä hörppää sen reilun 11 litraa sataselle, mutta ei sillä ole minulle merkitystä, päästötkin ruhtinaalliset 238 g/km.

    • HelevetinFiksuIhmine

      Mun vanha volvo tuuppaa päästöjä varmaan tuhat kiloo metrille, ei ne tehot tyhjästä tule.

    • Skiffari40

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe