Samat säännöt vuokratyössä

ay-aktiivi

Vuokrafirmoja koskee sama työlainsäädäntö ja työehtosopimukset kuin muitakin työnantajia.

Ei ole olemassa vuokra-työnantajille omaa työsopimuslakia.

Joten vuokratyöntekijät ovat samassa asemassa kuin muut työntekijät.

Vuokratyöntekijöiden pitää ilman muuta pitää huoli siitä, että heidän kohdalla toteutuu työsopimuslaissa ja ao työehtosopimuksissa olevat asiat.

Tänä päivänä monissa vuokrafirmoissa toimii toimialakohtaiset luottamusmiehet.

7

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peräpää aktiivi

Höpö HÖPÖ!
      Jos vuokratyöläinen riitautuu toimeksianjan kanssa eli pärstä,työtahti tms: ei miellytä niin kas!
      "toimeksianto päättyy" eli työ loppuu.
      Vuokratyön suurin hyöty työnantajille on juuri se että työntekijästä pääsee eroon ihan koska vain ,vuokratyöläisellä ei ole minkäänlaista työsuhdeturvaa laki voi sanoa muuta mutta aikuisten oikeasti ja KÄYTÄNNÖSSÄ asiat menee näin.

• omaaktivi

Kertokaapa, miten siitä työntekijästä pääsee laillisesti eroon, jos pärstä ei miellytä?

Työsopimuksessahan on määritelty työnkesto ja tuntimäärä.
        Hölmö semmoinen työntekijä, joka ei oikeuksistaan pidä kiinni. Kai ne työelämässä yrittää pissiä linssiin, jos vastassa on tietämätön keltanokka. Valitettavasti semmoisia yrittäjiä sekä vuokrafirmoja on tässä maassa aika paljon.

Sama laki koskee myös vuokratyöntekijää, ei ne vuokrafirmat voi omia pykäliä kehitellä. Otappa peräpää aktiivi vähän enemmän asioista selvää

• töitätekevä

Näin se on. Kyllähän vuokrafirmat varmaan luulevat voivansa omia pykäliä tehdä mutta eivät voi. Omista oikeuksistaan pitää tietää ja pitää osata pitää kiinni.

• 47474747

Kerran tein lyhyen keikan vuokrafirmalle, eli heidän oli pakko saada pätevä tekijä työlle. Siinä vaiheessa kun firmalle selvisi että kuulun ammattiliittoon ja tiedän oikeuteni, ei keikkaa enää herunut. Aloitussanat "isännän" puolelta olivat "näistä hommista ei sitten makseta kuin kymppi tunnilta". Ja minä vastasin "maksa muille mitä maksat mutta minulle maksat sen mitä täytyy maksaa".

• aktiivi perähaju

Toimeksiantaja ilmoitaa välitysfirmalle että työntekijä on MUl**ku.
      On sata varmaa että työsi lopuu siihen, toimeksiantaja ei jostain kumman syystä? enään tarvitse sinua!
      Olet edelleen työsuhteessa välitysfirmaan mutta koska olet osoittautunut hankalaksi/huonoksi työntekijäksi, et jostain kumman syystä saa enään välitysfirmalta yhtään työkeikkaa!
      Mikään laki ei PAKOTA välitysfirmaa tarjoamaan uutta työkeikkaa jos olet epätoivottu.

KÄYTÄNNÖSSÄ siis mitään työsuhdeturvaa ei ole laki ehkä sanoo muuta mutta laki on erittäin helppo kiertää voi olla että olet välitysfirman kirjoissa mutta työtä et enään sieltä saa!

Homma todellakin perustuu hyvin pitkälti siihen että toimeksiantajalla ei ole työntekijän suhteen pienintäkään riskiä, jos et miellytä työ lopuu välittömöästi ja uusi työtekijä tilalle.

• ay-aktiivi

Tietysti Suomessa työnantaja pääsee aina eroon työntekijästä, oli se sitten vuokrafirma tai joku muu työnantaja.

Laittomista irtisanomisista työnantaja selvii rahalla. Valveutuneet työntekijät osaa ottaa heille kuluvat rahat korkojen kanssa.

Joka tapauksessa vuokratyöntekijät ovat samassa asemassa kuin muut työntekijät.

Vuokratyöntekijää ei pitäisi kiinnostaa se mitä vuokrafirma laskuttaa asiakasyritystä. Sen sijaan vuokratyöntekijän tulee pitää huolta siitä, että hän saa kilpailukykyisen palkan vuokrafirmalta. Ja muutenkin pitää huolta siitä että hänen kohdalla totetuu voimassa olevat pykälät ja muut sopimukset.

Esimerkiksi työsopimus tulee laatia huolella. Työsopimus on virallinen paperi, joka pätee muun muassa oikeudessa.

• näin

Kyllä se minulla meni niin että MINÄ olin se joka saneli sen palkan millä töitä teen ja sen palkan sain. Sekä tiedän oikeuteni ja tiedän miten toimin jos vuokrafirma yrittääkin kusettaa minua.

Yhden työnantajan olen joutunut laittamaan ongelmiin ja joutui korvaamaan ihan mukavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe