Sulkuviiva

19+8

Työmatkani varteen osuu kohta, jossa pitkäkestoisen siltatyömaan vuoksi on ajokaistat erotettu valkoisilla sulkuviivoilla. Tuntuu vähän siltä, että osa porukkaa ei tiedosta, että yhtenäinen viiva on sulkuviiva myös silloin, kun se on valkoinen eli kaistanvaihto ei ole sallittua sellaisen yli. Eli onko säännöt huonosti hanskassa?

49

1085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perussuomalainen kuski

      Paskat säännöistä. Mä ajan just niinkuin haluan ja evvk jos se jotain harmittaa.

      • jukni 69

        Voi reppana veikö joku tikkarisi??? Toivottavasti joku ottaa autosi ja korttisi ennen kuin tapat ketään... ...ja toivottavasti kirjoituksesi perusteella mahdollinen onnettomuus kastaan tahalliseksi !!!


    • järki käteen ja liik

      ajamisen pitää olla joustavaa ja sujuvaa ja tuollaiset tilapäiset viivat ei merkitse mitää kunhan vauhti pysyy maltillisena.
      pitääkö sitä ihan jokaisesta pikku rikkeen tapaisesta itkeä palstoilla.

      • 2*17=34?

        Väärin. Liikenne pitäisi nähdä koneena. Kone toimii kunnolla silloin, kun sen jokainen osanen toimii täsmälleen speksien mukaan eikä sooloile.


      • Oikein!
        2*17=34? kirjoitti:

        Väärin. Liikenne pitäisi nähdä koneena. Kone toimii kunnolla silloin, kun sen jokainen osanen toimii täsmälleen speksien mukaan eikä sooloile.

        Jep.


      • kérrostalokyttääjät?
        2*17=34? kirjoitti:

        Väärin. Liikenne pitäisi nähdä koneena. Kone toimii kunnolla silloin, kun sen jokainen osanen toimii täsmälleen speksien mukaan eikä sooloile.

        tietenkin liikenteessä pitää noudattaa sääntöjä ja selkeitä ajojärjestyksiä, mutta sopivassa määrin sellainen joustaminen mikä ei aiheuta kenellekkään mitään vaivaa tai sotke järjestystä on vain hyväksi ja suotavaa yleisen joustavuuden nimissä.
        Kolmion takaa tulevan väistäminen tai kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista.
        Järki vs. typerät säännöt.


      • Ongelma...
        kérrostalokyttääjät? kirjoitti:

        tietenkin liikenteessä pitää noudattaa sääntöjä ja selkeitä ajojärjestyksiä, mutta sopivassa määrin sellainen joustaminen mikä ei aiheuta kenellekkään mitään vaivaa tai sotke järjestystä on vain hyväksi ja suotavaa yleisen joustavuuden nimissä.
        Kolmion takaa tulevan väistäminen tai kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista.
        Järki vs. typerät säännöt.

        "...sellainen joustaminen mikä ei aiheuta kenellekkään mitään vaivaa tai sotke järjestystä..."

        Ongelma on siinä, että yleensä porukka ei huomaa eikä tajua oman toimintansa vaikutusta. Esimerkiksi tästä käy vaikka vilkun käyttö. Moni ajattelee, että vilkkua ei tarvitse käyttää jos kukaan ei ole näkemässä. Tästä sitten seuraa, että usein risteyksissä joutuu täysin turhaan pysähtelemään ja odottelemaan, kun nämä vilkun säästelijät luulevat ettei kukaan ole näkemässä...


      • kitikiti...
        kérrostalokyttääjät? kirjoitti:

        tietenkin liikenteessä pitää noudattaa sääntöjä ja selkeitä ajojärjestyksiä, mutta sopivassa määrin sellainen joustaminen mikä ei aiheuta kenellekkään mitään vaivaa tai sotke järjestystä on vain hyväksi ja suotavaa yleisen joustavuuden nimissä.
        Kolmion takaa tulevan väistäminen tai kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista.
        Järki vs. typerät säännöt.

        "kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista."

        Kaistaa saa vaihtaa ja ohittaa ihan normaalisti myös rampin kohdalla. Jos se olisi kielletty, niin rampin kohdalla olisi ohituskielto ja sulkuviiva. Monesti se myös sujuvoittaa molempien osapuolien ajamista huomattavasta. En ymmärrä tätä ainaista kitinää kaistanvaihdosta ja ohittamisesta rampin kohdalla. Miksi se sotkee sen enempää mitään ja on sen vaarallisempaa kuin missään muuallakaan missä ohittamista ja kaistanvaihtoa ei ole kielletty. Vetää melkein jo vertoja kitkat vs. nastat -kitinöille.


      • Arvaa tuleeko
        kitikiti... kirjoitti:

        "kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista."

        Kaistaa saa vaihtaa ja ohittaa ihan normaalisti myös rampin kohdalla. Jos se olisi kielletty, niin rampin kohdalla olisi ohituskielto ja sulkuviiva. Monesti se myös sujuvoittaa molempien osapuolien ajamista huomattavasta. En ymmärrä tätä ainaista kitinää kaistanvaihdosta ja ohittamisesta rampin kohdalla. Miksi se sotkee sen enempää mitään ja on sen vaarallisempaa kuin missään muuallakaan missä ohittamista ja kaistanvaihtoa ei ole kielletty. Vetää melkein jo vertoja kitkat vs. nastat -kitinöille.

        Saattaisi ihan vakavasti puhuen ollakin parempi, että siinä rampin kohdalla olisi varsinaisten kaistojen välillä sulkuviiva. Tulee ikäviä tilanteita, kun joku on juuri ohittanut rekan, jonka eteen olet liittymässä, ja palaa sen takaa oikealle samalla hetkellä ja tietysti lujempaa. Tuskinpa kenenkään vasemman kaistan kiitäjän hermot menisivät, vaikka tuo paluu viivästyisi kiihdytyskaistan verran eli pari-kolmesataa metriä.


      • kuis ne säännöt nyt?
        kitikiti... kirjoitti:

        "kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista."

        Kaistaa saa vaihtaa ja ohittaa ihan normaalisti myös rampin kohdalla. Jos se olisi kielletty, niin rampin kohdalla olisi ohituskielto ja sulkuviiva. Monesti se myös sujuvoittaa molempien osapuolien ajamista huomattavasta. En ymmärrä tätä ainaista kitinää kaistanvaihdosta ja ohittamisesta rampin kohdalla. Miksi se sotkee sen enempää mitään ja on sen vaarallisempaa kuin missään muuallakaan missä ohittamista ja kaistanvaihtoa ei ole kielletty. Vetää melkein jo vertoja kitkat vs. nastat -kitinöille.

        saa ohittaa ja vaihtaa kaistaa ohituksen, mutta ei tilan tekoon ramppitunarille.


      • järki vs. kohteliais
        Ongelma... kirjoitti:

        "...sellainen joustaminen mikä ei aiheuta kenellekkään mitään vaivaa tai sotke järjestystä..."

        Ongelma on siinä, että yleensä porukka ei huomaa eikä tajua oman toimintansa vaikutusta. Esimerkiksi tästä käy vaikka vilkun käyttö. Moni ajattelee, että vilkkua ei tarvitse käyttää jos kukaan ei ole näkemässä. Tästä sitten seuraa, että usein risteyksissä joutuu täysin turhaan pysähtelemään ja odottelemaan, kun nämä vilkun säästelijät luulevat ettei kukaan ole näkemässä...

        on kaksi eriasiaa tehdä kaistanvaihto ajatuksella ja haittaamatta ketään, kuten asian ilmaisin. Motarilla "kohteliaat" kaistanvaihdot ovat vaaraksi.


      • Kuka päättää
        järki vs. kohteliais kirjoitti:

        on kaksi eriasiaa tehdä kaistanvaihto ajatuksella ja haittaamatta ketään, kuten asian ilmaisin. Motarilla "kohteliaat" kaistanvaihdot ovat vaaraksi.

        Miksi sitä kohteliasta kaistanvaihtoa ei sitten muka voi tehdä ajatuksella ja haittaamatta ketään?

        Tässäkin just näkee, että ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä mikä on järkevää joustoa joka ei haittaa ketään. Olen melko varma, että kukaan motarilla rampilta tulijoita väistävä ei koe aiheuttavansa vaaraa eikä haittaavansa ketään. Ihan samoin kuin sinäkään et koe haittaavasi ketään vaihtamalla kaistaa sulkuviivan yli.

        Eli kenellä on valta päättää milloin säännöistä saa joustaa? Sulla, mulla, vai jollakin muulla?


      • foordisti
        järki vs. kohteliais kirjoitti:

        on kaksi eriasiaa tehdä kaistanvaihto ajatuksella ja haittaamatta ketään, kuten asian ilmaisin. Motarilla "kohteliaat" kaistanvaihdot ovat vaaraksi.

        Eniten ärsyttää motarille liityttäessä kun siellä on näitä "kohteliaita" jotka liiaksi väistävät sinne saapuvia, sekottaa meinaan pakkaa kun siellä oleva ja sinne menevä "väistävät"


      • 2*17=34?
        kérrostalokyttääjät? kirjoitti:

        tietenkin liikenteessä pitää noudattaa sääntöjä ja selkeitä ajojärjestyksiä, mutta sopivassa määrin sellainen joustaminen mikä ei aiheuta kenellekkään mitään vaivaa tai sotke järjestystä on vain hyväksi ja suotavaa yleisen joustavuuden nimissä.
        Kolmion takaa tulevan väistäminen tai kaistanvaihto motarilla rampilta tulijan väistämiseksi on taas väärin ja sotkee järjestyken ja on siksi vaarallista.
        Järki vs. typerät säännöt.

        Mutka on siinä, että ei ole olemassa mitään yleispätevää "järkeä", jolla niitä säännöistä poikkeamisia voisi perustella vaan lukuisia erilaisia näkemyksiä. Etkä sinä voi ikinä tietää, ettet aiheuta kellekään muulle vaivaa tai sotke asioita. Juuri siksi niitä sääntöjä pitäisi noudattaa aivan pilkulleen. Kone ei toimi kunnolla, jos osat sooloilevat.


      • 2*17=34? kirjoitti:

        Mutka on siinä, että ei ole olemassa mitään yleispätevää "järkeä", jolla niitä säännöistä poikkeamisia voisi perustella vaan lukuisia erilaisia näkemyksiä. Etkä sinä voi ikinä tietää, ettet aiheuta kellekään muulle vaivaa tai sotke asioita. Juuri siksi niitä sääntöjä pitäisi noudattaa aivan pilkulleen. Kone ei toimi kunnolla, jos osat sooloilevat.

        Ei se ihan noin mene. Esimerkiksi sulkuviivan saa tietyissä tapauksissa ylittää ihan laillisestikin...

        Sääntöjä on monenlaisia. Osa niistä vaikuttaa turvallisuuteen, osa sujuvuuteen (ja sitä kautta turvallisuuteen), osa ympäristön viihtyisyyteen, osa valtion kassavirtaan, jne.

        Esimerkiksi kielto ajaa punaisia päin on oikein hyvä. Se vaikuttaa sujuvuuteen ja turvallisuuteen silloin kun risteyksen lähettyvillä on useampia kuin yksi tienkäyttäjä. Toisaalta, jos on oikeasti ainut henkilö muutaman kilometrin säteellä, on suhteellisen samantekeävää odottaako vihreitä vai ajaako punaisia päin. Nyt on kyse vain siitä, osaako kuski arvioida tuon tilanteen oikein...


      • 4+13
        The_Rat kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene. Esimerkiksi sulkuviivan saa tietyissä tapauksissa ylittää ihan laillisestikin...

        Sääntöjä on monenlaisia. Osa niistä vaikuttaa turvallisuuteen, osa sujuvuuteen (ja sitä kautta turvallisuuteen), osa ympäristön viihtyisyyteen, osa valtion kassavirtaan, jne.

        Esimerkiksi kielto ajaa punaisia päin on oikein hyvä. Se vaikuttaa sujuvuuteen ja turvallisuuteen silloin kun risteyksen lähettyvillä on useampia kuin yksi tienkäyttäjä. Toisaalta, jos on oikeasti ainut henkilö muutaman kilometrin säteellä, on suhteellisen samantekeävää odottaako vihreitä vai ajaako punaisia päin. Nyt on kyse vain siitä, osaako kuski arvioida tuon tilanteen oikein...

        Niinhän tuo arvioksi yleensä menee, onko muutaman kilometrin säteellä muita kulkijoita.


      • mondeokuski
        foordisti kirjoitti:

        Eniten ärsyttää motarille liityttäessä kun siellä on näitä "kohteliaita" jotka liiaksi väistävät sinne saapuvia, sekottaa meinaan pakkaa kun siellä oleva ja sinne menevä "väistävät"

        Yhtälöön kuuluu tietty se ohituskaistaa sataaviittäkymppiä ajava superkuski, jonka mielestä kaikkien on tehtävä hänelle tilaa niin ettei hänen tarvitse hiljentää, ja vähintään yksi mestari joka syöksyy suoraan rampilta ohituskaistalle riippumatta siitä, miten nopeasti hänen edellään liittyneet kiihdyttivät ja onko ohituskaistalla tilaa.


      • kivaa .,
        4+13 kirjoitti:

        Niinhän tuo arvioksi yleensä menee, onko muutaman kilometrin säteellä muita kulkijoita.

        Ei vähennä päiväsakkojen määrää! On kokemusta!


      • kivaa ., kirjoitti:

        Ei vähennä päiväsakkojen määrää! On kokemusta!

        Kamerastako sakot sait?


      • Sulkua piisaa

        Lahdenväylällä on Vantaanjoen siltatyömaalla kaistat erotettu toisitaan, jos tulet Koekelantieltä et voi vaihtaa kaistaa ennekuin työmaa on loppu on ajettava oikealla, vaikka edessä olisi kuinka hidas ajoneuvo


      • polliisista
        The_Rat kirjoitti:

        Kamerastako sakot sait?

        Ei kamera kirjoita sakkoja, poliisi kirjoittaa.


      • polliisista kirjoitti:

        Ei kamera kirjoita sakkoja, poliisi kirjoittaa.

        Ei poliisi mitään kirjoita, tulostin tekee...

        Mutta kun tuolla ei ollut ketään lähimaillakaan, niin epäilin sakon tulleen kameran kuvan perusteella.


      • järki mukaan
        2*17=34? kirjoitti:

        Väärin. Liikenne pitäisi nähdä koneena. Kone toimii kunnolla silloin, kun sen jokainen osanen toimii täsmälleen speksien mukaan eikä sooloile.

        periaatteessa noin, mutta kyllä pieni ja järkevä soolo parantaa joustavuutta paljonkin, mutta se ei saa häiritä muita, eikä ainakaan aiheuttaa epävarmuutta.


      • polliisista
        The_Rat kirjoitti:

        Ei poliisi mitään kirjoita, tulostin tekee...

        Mutta kun tuolla ei ollut ketään lähimaillakaan, niin epäilin sakon tulleen kameran kuvan perusteella.

        "Ei poliisi mitään kirjoita, tulostin tekee..."

        Tulostin ei painele tietokoneen näppäimistön näppäimiä. Poliisi niitä painelee, eli kirjoittaa sillä näppäimistöllä. Tulostin vain tulostaa.


      • eikö mene perille?
        2*17=34? kirjoitti:

        Mutka on siinä, että ei ole olemassa mitään yleispätevää "järkeä", jolla niitä säännöistä poikkeamisia voisi perustella vaan lukuisia erilaisia näkemyksiä. Etkä sinä voi ikinä tietää, ettet aiheuta kellekään muulle vaivaa tai sotke asioita. Juuri siksi niitä sääntöjä pitäisi noudattaa aivan pilkulleen. Kone ei toimi kunnolla, jos osat sooloilevat.

        jos ketään ei näy missään ja edessä on kuormuri, niin eihän se voi aiheuttaa mitään ongelmaa tai häiriötä jos sen ohittaa kaistaa vaihtamalla. Korkeitaan kerrostalokyttääjän mielenrauha järkkyy.


      • polliisista kirjoitti:

        "Ei poliisi mitään kirjoita, tulostin tekee..."

        Tulostin ei painele tietokoneen näppäimistön näppäimiä. Poliisi niitä painelee, eli kirjoittaa sillä näppäimistöllä. Tulostin vain tulostaa.

        Itse asiassa ei. Sakkopohja on valmis, eikä sitä ole tehnyt poliisi. Poliisi täydentää pohjaan puuttuvia tietoja. Suurin osa sakkolapusta (automaattivalvonnan tapauksessa käytännössä kaikki) on automaation tulosta ja sen kirjoittaa tulostin.


      • polliisista
        The_Rat kirjoitti:

        Itse asiassa ei. Sakkopohja on valmis, eikä sitä ole tehnyt poliisi. Poliisi täydentää pohjaan puuttuvia tietoja. Suurin osa sakkolapusta (automaattivalvonnan tapauksessa käytännössä kaikki) on automaation tulosta ja sen kirjoittaa tulostin.

        Niin, eli poliisi kirjoittaa pohjaan täytettävät kohdat ja tulostin tulostaa lapun.


      • ja loppusumma ei pie
        polliisista kirjoitti:

        Niin, eli poliisi kirjoittaa pohjaan täytettävät kohdat ja tulostin tulostaa lapun.

        Loppusuma ei pienene, vaikka kuinka selitit fiksuna soveltavan liikennensääntöjä tilanteen mukaan.. Kova ääni voi lisätä!


    • kaistamaalari

      Laitanpa nauloja sulkuviivalle niin sitten nähdään kuka sen päällä (e) ajaa.

    • Vastaus = 27

      Tarkennetaan sen verran, että yhtenäinen viiva on sulkuviiva vain silloin, kun se on kaistojen välissä. Valkoinen viiva ajoradan reunassa on reunaviiva, jonka ylittäminen ei ole yleensä kiellettyä.

    • vitut noista

      Viivoista ja nopeuksista. Kansa painaa yli kahdeksaa kymppiä, vaikka työmaanopeus on 50km/h. Voi mennä tarkastaa kolmoskehän loppupäähän!
      Varo jalkoihin jäämistä..

      • välkkyy välkkyy

        Tänään Lahdentien ja kehä kolmosen risteyksen kameratolpassa välähteli iloiseen, onneksi kamera on välillä tuossa työmaallakin.


      • onko se
        välkkyy välkkyy kirjoitti:

        Tänään Lahdentien ja kehä kolmosen risteyksen kameratolpassa välähteli iloiseen, onneksi kamera on välillä tuossa työmaallakin.

        Säädetty 50km, nopeudelle?


      • Välkkyy välkkyy
        onko se kirjoitti:

        Säädetty 50km, nopeudelle?

        Tottakai, viidenkympin alueella.


    • Näin on.

      Valkoinen sulkuviiva erottaa samaan suuntaan menevät kaistat, ja keltainen sulkuviiva erottaa eri suuntiin menevät kaistat. Vastaavasti valkoinen katkoviiva erottaa samaan suuntaan menevät kaistat ja kelt... Eikun....

      USA:ssa tämäkin on oikein. Keltaisesta viivasta, oli se sulku- tai katkoviiva, tietää aina, että se erottaa eri suuntiin menevät kaistat. Valkoinen, oli se sulku- tai katkoviiva, väristä tietää että kyseessä on samaan suuntaan menevät kaistat.

      • 3123123

        Usassa myös (ainakin Teksasissa) sakko ylinopeudesta tietyömaan kohdalla on tuplat. Voisi olla hyvä tälläkin.
        Samoin toimisi invapaikat paremmin jos sakko olisi kiinteä, vaikka luokkaa 6000e kuten Usassa.


    • kusee vag-konserniin

      annasko arvaan:
      suurin osa näistä "joustavasti" ajavista on vag-konserniautoja?
      heillä myös sääntö: aina vähintään 20km/h päälle rajoituksen, muuten ajat alinopeutta?

      • väärin meni

        VAGeilla ajetaan sitä enemmän ylinopeutta mitä pienempi rajoitus on.

        Moottoritiellä ajavat sitten maks. 110 km/h kun on kylmä rinki p*rs**ssä että kohta DSG laukeaa tai TSI kilahtaa.


      • Itselläni on kylläkin mursu alla...

        Ajan yleensä korkeintaan 20 km/h ylinopeutta (navin mukaan). Tietysti tarvittaessa hitaammin.


      • Laillista?
        The_Rat kirjoitti:

        Itselläni on kylläkin mursu alla...

        Ajan yleensä korkeintaan 20 km/h ylinopeutta (navin mukaan). Tietysti tarvittaessa hitaammin.

        "Ajan yleensä korkeintaan 20 km/h ylinopeutta"

        Mutta eikö se ole laitonta? Salliiko tieliikennelaki tuollaisen? Jos ei, niin miksi ajat jopa 20km/h ylinopeutta?


      • Laillista? kirjoitti:

        "Ajan yleensä korkeintaan 20 km/h ylinopeutta"

        Mutta eikö se ole laitonta? Salliiko tieliikennelaki tuollaisen? Jos ei, niin miksi ajat jopa 20km/h ylinopeutta?

        On laitonta. Ei salli. Teen sitä silti, koska:
        a) matka sujuu nopeammin
        b) ajoaminen on mukavampaa
        c) siitä ei ole haittaa (toisinaan kohonnutta kulutusta lukuunottamatta)

        En lisää tähän listana jononmuodostumattomuudesta johtuvaa turvallisuuden paranemista, koska siinä merkitystä on vain hetkellisellä ylinopeudella (jolla mahdollistetaan turvallinen ohitus) ja oman matkavauhdin säilyttämisellä.


      • Laillista?
        The_Rat kirjoitti:

        On laitonta. Ei salli. Teen sitä silti, koska:
        a) matka sujuu nopeammin
        b) ajoaminen on mukavampaa
        c) siitä ei ole haittaa (toisinaan kohonnutta kulutusta lukuunottamatta)

        En lisää tähän listana jononmuodostumattomuudesta johtuvaa turvallisuuden paranemista, koska siinä merkitystä on vain hetkellisellä ylinopeudella (jolla mahdollistetaan turvallinen ohitus) ja oman matkavauhdin säilyttämisellä.

        Nyt meni arvostus sinua kohtaan, vaikka olenkin kuulunut niihin (ilmeisesti harvoihin) jotka ovat sinua tällä palstalla arvostaneet. Miksi olet siis ilmiselvästi lakia tuntevana sitä mieltä, että on oikeutettua subjektiivisesti päättä milloin itse saa rikkoa lakia omalla päätöksellään? Mm. päättää itse, milloin omasta lain rikkomisesta "ei ole haittaa"? Mitä jos kaikki tekisivät aina näin? Muidenkin, kuin tieliikennelain osalta?

        Ei näin.


      • Laillista? kirjoitti:

        Nyt meni arvostus sinua kohtaan, vaikka olenkin kuulunut niihin (ilmeisesti harvoihin) jotka ovat sinua tällä palstalla arvostaneet. Miksi olet siis ilmiselvästi lakia tuntevana sitä mieltä, että on oikeutettua subjektiivisesti päättä milloin itse saa rikkoa lakia omalla päätöksellään? Mm. päättää itse, milloin omasta lain rikkomisesta "ei ole haittaa"? Mitä jos kaikki tekisivät aina näin? Muidenkin, kuin tieliikennelain osalta?

        Ei näin.

        Sanotaan vaikka näin, että on aina parempi, että lakia tunteva rikkoo lakia, kuin että sitä tuntematon rikkoisi sitä. Kun lain tuntee, niin ainakin rikkomisen voi jotenkin perustella.

        Suurin osa kuskeista ei tunne lakeja kovin hyvin ja rikkoo niitä. Tämä on vaarallista.

        Mitä ylinopeuteen tulee. 90% kuskeista myöntää ajavansa joskus ylinopeutta. Ilmeisesti 9% valehtelee. 1% ei ehkä oikeastikaan ylinopeutta koskaan aja... Joten:

        > Mitä jos kaikki tekisivät aina näin?

        Tilanne olisi sama kuin nyt.


      • The Rat rules
        The_Rat kirjoitti:

        Sanotaan vaikka näin, että on aina parempi, että lakia tunteva rikkoo lakia, kuin että sitä tuntematon rikkoisi sitä. Kun lain tuntee, niin ainakin rikkomisen voi jotenkin perustella.

        Suurin osa kuskeista ei tunne lakeja kovin hyvin ja rikkoo niitä. Tämä on vaarallista.

        Mitä ylinopeuteen tulee. 90% kuskeista myöntää ajavansa joskus ylinopeutta. Ilmeisesti 9% valehtelee. 1% ei ehkä oikeastikaan ylinopeutta koskaan aja... Joten:

        > Mitä jos kaikki tekisivät aina näin?

        Tilanne olisi sama kuin nyt.

        On se Kurko!


      • Rotta presidentiksi!
        Laillista? kirjoitti:

        Nyt meni arvostus sinua kohtaan, vaikka olenkin kuulunut niihin (ilmeisesti harvoihin) jotka ovat sinua tällä palstalla arvostaneet. Miksi olet siis ilmiselvästi lakia tuntevana sitä mieltä, että on oikeutettua subjektiivisesti päättä milloin itse saa rikkoa lakia omalla päätöksellään? Mm. päättää itse, milloin omasta lain rikkomisesta "ei ole haittaa"? Mitä jos kaikki tekisivät aina näin? Muidenkin, kuin tieliikennelain osalta?

        Ei näin.

        Katsot kun Rotta on sitä mieltä että lakia ei tarvitse noudattaa jos lain rikkomisesta ITSELLE on hyötyä. Lait on laadittu vain siksi että niillä haitataan ajamista ja tehdään kiusaa kuljettajille. Jos itsestä siltä tuntuu niin lakeja saa rikkoa. Ja koska Rotta on omaa ylivertaisen taidon ja ymmärryksen myös liikenteessä on hän ottanut itselleen myös oikeuden määritellä milloin ja miten hän saa laki rikkoa.


      • 14+6
        The_Rat kirjoitti:

        On laitonta. Ei salli. Teen sitä silti, koska:
        a) matka sujuu nopeammin
        b) ajoaminen on mukavampaa
        c) siitä ei ole haittaa (toisinaan kohonnutta kulutusta lukuunottamatta)

        En lisää tähän listana jononmuodostumattomuudesta johtuvaa turvallisuuden paranemista, koska siinä merkitystä on vain hetkellisellä ylinopeudella (jolla mahdollistetaan turvallinen ohitus) ja oman matkavauhdin säilyttämisellä.

        Okei. On myös laitonta vetää sinua turpaan. Joku saattaisi silti sanoa, että teenpä sen silti, koska
        a) se saa sinut vaikenemaan nopeammin
        b) muilla on mukavampaa
        c) siitä ei ole haittaa (mahdollisesti hiukan kipeytyviä rystysiä lukuunottamatta).

        Eli selkokielellä: lait ovat noudattamista varten.


      • 14+6 kirjoitti:

        Okei. On myös laitonta vetää sinua turpaan. Joku saattaisi silti sanoa, että teenpä sen silti, koska
        a) se saa sinut vaikenemaan nopeammin
        b) muilla on mukavampaa
        c) siitä ei ole haittaa (mahdollisesti hiukan kipeytyviä rystysiä lukuunottamatta).

        Eli selkokielellä: lait ovat noudattamista varten.

        Jos vedät minua turpaan, niin ei minua haittaa sen laittomuus.

        Eli selkokielellä: jos ketään ei haitata lakia rikkomalla, mutta siitä on jollekulle hyötyä, niin mikäs siinä sitten.


    • 4+12

      Ilmeisesti sääntöjä ei osata tai niistä ei välitetä.

      Kyllä kertomassasi tapauksessa on perusteltu tarkoitus, että eri kaistojen liikennevirta ei sekoittuisi juuri siinä yhtenäisen viivan kohdalla (jossa esimerkiksi työmaan takia kaistat voivat olla tavanomaista kapeammat ja/tai kaistat mutkittelevat) vaan vasta työmaa-alueen ulkopuolella, jossa kaistanvaihdokset eivät häiritse muuta liikennettä.

    • olenparaskuski

      Tiemerkinnät on suosituksia, ihan kuin eu direktiivitkin.
      Vain vähäjärkiset noudattaa niitä pilkulleen ja se on tarkoituskin.
      Älykkäämmät osaa toimia ilman typeriä ohjeitakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1476
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      916
    5. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      900
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      858
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      821
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe