Kuka maksaa olkapään jäykistysleikkauksen?

umpikujassa

Hei, olen 17v lukiolaistyttö jonka elämää on varjostanut jatkuvasti sijoiltaan menevä olkapää. Julkinen puoli on monesti kieltäytynyt hoidosta "tarpeettomana", eikä tilannetta ole aina edes tutkittu, jolloin olen joutunut käymään omakustanteisesti tutkimuksissa (ja hoitoa on kyllä tarvittu, olkapää oli mm. tulehtunut ja julkiselta yrittivät lähettää kotiin ilman mitään hoitoa).
Nyt ollaan ajauduttu siihen tilanteeseen, ettei jäljellä ole kuin olkapään jäykistäminen ja luudutus lapaluuhun. (Yksityislääkärin lausunto julkisellahan ei viitsitty edes kuvata) Ongelmana on kuitenkin se ettei julkisella puolella ole YHTÄKÄÄN lääkäriä Suomessa joka kys.om. leikkauksen OSAISI TEHDÄ. Myöskään maksusitoimuksia ei yksityiselle menemiseen enää kuulemma anneta. Itselläni saati vanhemmilla ei myöskään ole rahaa maksaa n. 10 000€ maksavaa leikkausta.
Kuka leikkauksen siis maksaa? :(

25

1311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauheata kauheata

Voi hyvä luoja! Oletko tosissasi, että olkapää jäykistettäisiin. Tuntuu kauhealta. Ei tiedä mitä ongelmia saat vanhemmiten tuommoisesta. Eikö siihen voida tehdä jotain muunlaista leikkausta? Olen kuullut, että sijoiltaan menevää olkaniveltä voidaan jotenkin muotoilla. Minulla oli ahdas nivel ja sinne tehtiin lisää tilaa. Ainakin olen kuullut kerrottavan että myös päinvastainen operaatio olisi mahdollinen. Eräs vanha tuttavani kertoi moisesta. Vai mahtoiko puhua omiaan?

• umpikujassa

Olkapäätä on leikattu jo kolmesti, kahdesti kiristetty kapselia ja kerran yritetty tehdä uutta kuppia. Nyt tuo tulehduksen (jota ei, kiitos julkisen, hoidettu ajoissa) takia ei muuta ole enää tehtävissä. :(
      Jossei kohta pääse jäykistykseen on hermo kuulemma vaarassa...se kai tarkoittaisi koko käden menetystä.

• Vaikeaa

Kovin vaikea näyttää olevan tilanteesi, jopa hoitojenkin saanti.
      Oletko keskustellut tilanteestasi ja ongelmastasi esim. jäsenkorjaajan kanssa?

• umpikujassa

Veikkaampa ettei tuollainen olkapäälle osaisi enää tässävaiheessa mitään tehdä. :(
        Paikkoja halennu ja ohentunu ympäri koko olkapään, jänteet turvoksissa. Tiedän että leikkaus on lopullinen, enkä todellakaan haluaisi, mutta pakko jos käden haluaa pitää... Ja toivottavasti jatkuvat kivut loppuisivat.
        Lääkäreiden käytös tuntuu vain kohtuuttomalta, minua syytetään asiasta ja väitetään että laitan olkapään itse sijoiltaa, ei haluta tutkia yms. En ole aivan varma millaisessa hyvinvointivaltiossa elän.

• suomen sairaanhoito

Älä ihmeessä anna jäykistää olkapäätä.Sinun kannattaa kirjoittaa tai laittaa sähköpostina tähän osoitteeseen :Kela, Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste
      PL78, 00381 Helsinki
      sähkp. [email protected] Jos Suomessa ei pystytä tekemään mitään,että saat lähetteen ulkomaille.

• umpikujassa

Olen aivan sinut tuon olkapään jäykistämisen kanssa. Sen verran monella lääkärillä on tähänmennessä käyty, että varmasti olisivat ehdottaneet jos jotain muuta hoitoa olisi saatavilla. Lääkärini mm. ohjasi minut Norjaan (sinnekinnolen ollut yhteydessä, ei sieltäkään mitään "parempaa" ehdotusta) tuohon olkapään kupin leikkaukseen.
        Tiedän että leikaus on lopullinen, muttakun muita vaihtoehtoja ei enää ole. Haluaisin vain saada jostain rahat kasaan leikkaukseen.
        Norjan leikkauksen maksoimme itse lainalla, jota on vieläkin jäljellä (maksua siis). Elämäntilanekin on kovin toinen eikä pankista ole lisää lainaa myönnetty.

• Suomen sairaanhoito
        umpikujassa kirjoitti:

Olen aivan sinut tuon olkapään jäykistämisen kanssa. Sen verran monella lääkärillä on tähänmennessä käyty, että varmasti olisivat ehdottaneet jos jotain muuta hoitoa olisi saatavilla. Lääkärini mm. ohjasi minut Norjaan (sinnekinnolen ollut yhteydessä, ei sieltäkään mitään "parempaa" ehdotusta) tuohon olkapään kupin leikkaukseen.
        Tiedän että leikaus on lopullinen, muttakun muita vaihtoehtoja ei enää ole. Haluaisin vain saada jostain rahat kasaan leikkaukseen.
        Norjan leikkauksen maksoimme itse lainalla, jota on vieläkin jäljellä (maksua siis). Elämäntilanekin on kovin toinen eikä pankista ole lisää lainaa myönnetty.

Eihän sinun itse tarvitse maksaa jos kotipaikkakunta ei anna maksusitoumusta ulkomaille ota yhteyttä kelaan. Luulisi että jossain EU:n jäsenmaassa pystytään tämä
        korjaamaan.

• umpikujassa
        Suomen sairaanhoito kirjoitti:

Eihän sinun itse tarvitse maksaa jos kotipaikkakunta ei anna maksusitoumusta ulkomaille ota yhteyttä kelaan. Luulisi että jossain EU:n jäsenmaassa pystytään tämä
        korjaamaan.

Olen ymmärtänyt että kela maksaisi leikkauksesta vai murto-osan. Voiko sieltä siis tosiaan saada maksusitoumuksen koko 10 000€ leikkaukseen? Entäpä ulkomaille mentäessä matkakorvaukset?
        Ongelmana on myös se etteivät julkisen lääkärit edelleenkään näe mitään tarvetta hoidolle. Riittääkö korvauksen saantiin myös yksityislääkärin lähete (itselleen leikattavaksi)?

• Yli ymmärryksen
        umpikujassa kirjoitti:

Olen ymmärtänyt että kela maksaisi leikkauksesta vai murto-osan. Voiko sieltä siis tosiaan saada maksusitoumuksen koko 10 000€ leikkaukseen? Entäpä ulkomaille mentäessä matkakorvaukset?
        Ongelmana on myös se etteivät julkisen lääkärit edelleenkään näe mitään tarvetta hoidolle. Riittääkö korvauksen saantiin myös yksityislääkärin lähete (itselleen leikattavaksi)?

> Ongelmana on myös se etteivät julkisen lääkärit edelleenkään näe mitään tarvetta hoidolle......

Ja kuitenkin pitäisi tehdä 10 000 euron leikkaus!
        Kuinkahan tuokin olisi ymmärrettävä?

• umpikujassa
        Yli ymmärryksen kirjoitti:

> Ongelmana on myös se etteivät julkisen lääkärit edelleenkään näe mitään tarvetta hoidolle......

Ja kuitenkin pitäisi tehdä 10 000 euron leikkaus!
        Kuinkahan tuokin olisi ymmärrettävä?

Selitäppä se minulle. Joskus on tullut käytyä parikin kertaa päivässä päivystyksessä yrittämässä saada olkapäätä paikoilleen, joskus on saatu, joskus ei, ja joskus lääkärit eivät tee asialle mitään.
        Julkisen lääkärit eivät ole myöntäneet minulle tarvetta minkäänlaiseen kuvaukseen, kävin yksityisellä ultrassa, jonka jälkeen minua hoitanut lääkäri julkisella päätti lopettaa kokonaan hoitosuhteeni. Joten eivät julkisen lääkärit kai voi hoitoa määrätä kun eivät näe tutkimuksillekaan mitään tarvetta. Normaaliahan se on olkapään mennä paikoiltaa jopa useita kertoja päivättä...

• Suomen sairaanhoito

Kyllä kela voi maksaa koko summan,sitten kela perii kotipaikkakunnalta.
      Siihen en osaa vastata riittääkö yksityislääkärin lähete.
      Se on paras että olet yhteyessä kelaan siellä ne varmasti tietää. sähköpostilla tai kirjoitat sinne, voi myös soittaa puh.020 634 0400. arkisin klo 9-16

• umpikujassa

Kiitos paljon! Pitääkin soitella ja kysellä heti huomenna! (: Toivottavasti tämä lähtisi nyt rullaamaan.

• umpikujassa
        umpikujassa kirjoitti:

Kiitos paljon! Pitääkin soitella ja kysellä heti huomenna! (: Toivottavasti tämä lähtisi nyt rullaamaan.

Eipä löytynyt kelastakaan vastausta. :( Mitään maksusitoumusmallia ei kuulemma ole käytössä ja ulkomailla hoito pitäisi ensin maksaa itse josta kela korvaisi pienenpienen osan, myöskään Suomessa leikkauksesta ei saa kuin perus kelakorvauksen. Eli n. 8 000€ jäisi kuitenkin omalle kukkarolle. :(

• suomen sairaanhoito

Surkealla tasolla tämä Suomen sairaanhoito on. Valviralta olen saanut tämän tiedon tästä kelasta.

• umpikujassa

No, kiitos kuitenkin. (: Ompahan sitäkin tahoa kokeiltu, harmi vaan ettei sieltäkään apua. :(

• suomen sairaanhoito

• suomen sairaanhoito

Potilasasiamieheltä voisi kysyä valituksesta.

• umpikujassa

Kiitos sinulle taas paljon, pitää yrittää maanataina vaikka tavoitella ja kysellä asiasta. Jotenkin tässä tulee olo ettei mitään ole itse tehnyt kun näin paljon uusia tahoja löytyy... Noh, josko sieltä suunnalta jotain apua löytyisi! :)

• umpikujassa
        umpikujassa kirjoitti:

Kiitos sinulle taas paljon, pitää yrittää maanataina vaikka tavoitella ja kysellä asiasta. Jotenkin tässä tulee olo ettei mitään ole itse tehnyt kun näin paljon uusia tahoja löytyy... Noh, josko sieltä suunnalta jotain apua löytyisi! :)

Sinnekin soiteltu ja kyselty. Lähinnä sängyssä kipujen kanssa päivät enää kuluu, fyysisesti voimat täysin loppu...

Nainen linjan päässä tuntui ymmärtävän että leikkaukseen on päästävä, toivottavasti apua nyt löytyy, lupasi soittaa viikon loppuluilella takaisin...eipä vaan ole kuulunut.

Jotenkin olo on kovin hylätty, tuntuu ettei asialle edes yritetä tehdä mitään. Julkisella kun yksi lääkäri on sanonut että olkapää on "kunnossa" eipä sitä tarvitse edes tutkia... Puoli-istuvassa asennossa nukkuen, makaaminenkin koskisi liikaa.

• Suomen sairaahoito

Minä kirjoitin kirjeen kelalle ja kerroin kaikki miten minua oli hoidettu,oli tehty törkeitä
      virheitä.Laitoin vuosien ajoilta kaikki mitä oli tapahtunut.Laitoin tähän osoitteeseen:
      Kela,Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste PL,00381 Helsinki.
      Meni kolme päivää niin sieltä soitettiin ja annettiin ohjeet:Sain kirjeen postissa jossa oli kaksi lomaketta jotka pitää täyttää ja laittaa takaisin kelalle samaan osoitteeseen.
      Sairaskertomukset mukaan.Sitten kela lähettää nämä paperit kotipaikkakunnalle.
      Sitten itse pitäisi valita mihin ulkomaille haluaa hoitoon.Mutta ei tämäkään ole vamaa
      suostuuko kotipaikkakunta maksamaa hoitoa,mutta paremmat mahdollisuudet jos kela painostaa kotipaikkakuntaa. Netistä löytyy lisää tietoa: Ulkomaille hoitoon.

• umpikujassa

Kiitos taas tästä (: Juuri nyt en fyysisesti enää jaksa alkaa kirjettä kirjoittamaa...vaikka toki haluan hoitoon päästä. En nyt tarkoita että olen laiska vaan yksinkertaisesti en jaksa enää tapella tämän systeemin kanssa. Toivottavasti tuo potilasasiamies ottaisi yhteyttä.
        Oma soittoni kelaa kuulosti vain kovin erilaiselta, ei kerrottu edes että joku muu kuin minä itse leikkauksen voisi maksaa, vaikka kyllä yritin ja kyselin. Kohdellaankohan kaikkia varmasti samalla tavalla..

• Suomen sairaanhoito

Ei varmaan kohdella kaikkia samanlailla, itse olen taistellut tämän asian kohta 20 vuotta tuskin kelastakaan mitään apua on. Mutta yrittää täytyy. Tottakai jos olisi Ministeri niin varmaan saisi hoitoa heti, eikä tarvitsisi maksaa itse.

• todella harmi

Keillä lääkäreillä olet käynyt?

• Anonyymi

Ihan kuin olisin kirjoittanut itse tuon, 15 vuotta saanut taistella

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      72
      6368
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      141
      5834
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      492
      3693
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      120
      2109
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      39
      1371
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      404
      1360
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      74
      1185
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1044
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      962
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      56
      960
    Aihe