Terve!
Pyytäisin apua teiltä joilla on ollut samantyyppinen vaiva kuin minulla. Kysymys on ranteen pikkuluun (luultavimmin puolikuuluu tai kolmioluu) murtumasta. Netistä eri lähteistä lukemani perusteella kyseessä saattaa olla aluksi harmittomanoloinen mutta pitemmällä tähtäimellä rannetta invalidisoiva vaiva.
Aluksi hieman pohjustusta asiaan, alkaa olemaan kova huoli ranteen tulevaisuudesta ja ottamaan päähän niin paljon että pakko yrittää tehdä jotain asialle. Jos et koko valitusvirttä jaksa lukea voit kelata suoraan loppuun varsinaisiin kysymyksiin.
Onnistuin murtamaan ranteeni viikko takaperin. Lensin portaikossa pyllylleni harmittoman näköisesti, vaistonvaraisesti otin tietenkin vastaan käsillä, jolloin oikean käden ranteeseen sattui.
Torstaina yritin päästä työterveyshuollon (kunnallinen) kautta lääkäriin, ei onnistunut. Päivystykseen en halunnut lähteä jonottamaan koska olen pienen vauvan (8 kk) vanhempi, vanhempainvapaalla siis tällä hetkellä. Ranne ei ollut mitenkään kipeä paikoillaan pidettynä, mutta ranteen käyttäminen sattui. Turvotusta ranteessa oli hieman, ei mustelmaa. Pidin kädessä rullaluisteluun tarkoitettua rannesuojaa, joka tuki käden yhteen asentoon.
Perjantaina menin yksityiselle yleislääkärille, joka otti röntgenin. Röntgen oli jotenkin epäselvä tapaus, jäätiin odottamaan tiistaita ja röntgenlääkärin lausuntoa, sovittiin että lääkäri soittaa minulle tiistaina. Viikonlopun lääkäri kehotti pitämään rannesuojaa ja lepäämään ja syömään särkylääkettä. Tiistaina missasin lääkärin puhelun ja myöhemmin sieltä soitti joku sihteeri ja pyysi tulemaan kipsattavaksi.
Menin paikan päälle. Sama yleislääkäri jonka kanssa asioin perjantaina kertoi että ranteessa on joku pikkuluu (puolikuuluu, kolmioluu, herneluu akselilta) murtunut. Maallikon silmissä sivultaotettu röntgenkuva kädestä näytti siltä että murtuneesta luusta olisi pari ”luunsirua” irronnut. Lääkäri olisi kipsannut minut heti, mutta kun rupesin kyselemään liikaa yksityiskohtia, tokaisi että olen hankala tapaus. Kerroin tietäväni että kolmen viikon kuluessa kannattaisi hakeutua käsikirurgian erikoislääkärin juttusille jos ei halua että rannemurtuma vaivaa pitemmän päälle. Lääkäri laittoi lähetteen samassa lääkärikeskuksessa vaikuttavalle ortopedian ja traumatologian erikoislääkärille, jolle sainkin ajan samalle päivälle.
Jatkuu ensimmäisessä kommentissa.
Ranteen pikkuluun murtuma
3
2602
Vastaukset
- nikkis69
Jatkoa...
Tämä erikoislääkäri olikin sitten varsin erikoinen tapaus. Yritin saada häneltä luotettavan kuuloista vastausta kysymykseeni siitä että onko se nyt aivan välttämätöntä että tällaisen ”pikkumurtuman” takia käsi kipsataan kolmeksi viikoksi. Hän selitti kuin pikkulapselle että ranne voi muuten jäädä kipeäksi. Olisin kaivannut tieteellisempää ja luottamustaherättävämpää informaatiota mutta en sitä saanut vaan lääkäri kohteli minua alentuvasti. Kerroin lääkärille että tuntuu siltä että käsi on nyt jo ”surkastunut”/lötkö vaikka vasta viikon ollut tuettuna rannesuojalla. Lääkäri väitti että se johtuu kivusta. Tätä selitystä en oikein uskonut, koska ei ranteeni mitenkään erityisesti ole särkenyt tai ollut kipeä. Ylimääräisiä liikeratoja olen toki vältellyt, koska ne sattuvat. Lisäksi hän oli sitä mieltä että ei käsi kolmessa viikossa kerkeä surkastumaan, eli vähätteli kipsauksen aiheuttamia seuraamuksia. Tiedän varsin hyvin netistä lukemani perusteella että parhaimmassa tapauksessa kättä joudutaan kuntouttamaan, eli lääkärin vähättelevä ja totuuden kieltävä asenne ei luonut sitä turvallisuuden tunnetta mitä olisin kaivannut. Lisäksi lääkärin yleisen sivistyneisyyden taso ei myöskään ollut omiaan luomaan turvallisuudentunnetta jota olisin hankalassa tilanteessani kaivannut. Lääkärin yleissivistyksen puute kävi ilmi kysyessäni lääkärin mielipidettä siitä että kauan hän arvelee kestävän että pääsen joogaamaan (tieto on tärkeä siltä kannalta että minun pitää näinä päivinä perua osallistumiseni joogakurssille jos en aio osallistua). Lääkäri esitti minulle vastakysymyksen siitä että vaikuttaako ranne muka joogaamiseen, äänensävy kertoi että lääkäri piti minua hieman yksinkertaisena ja tyhmänä. Kerroin hänelle että toimiva ranne on hyvin oleellinen asia että pystyy joogaamaan, jolloin hän kommentoi kysymykseeni että kaksi kuukautta kestää parantua.
Tulipas tästä nyt pitkä valitusvirsi, mutta pakko saada kanavoitua tämä jonnekin. Koko hoidostani kyseisellä yksityisellä lääkärikeskuksella tuli sellainen kiireen, rahastuksen, ylihoitamisen, asiallisen tiedonannon eväämisen ja asiakkaan tyhmänäpitämisen tunne. Kyseessä oli ensimmäinen käyntini kyseisessä yrityksessä, luulisi että silloin kannattaisi asiakkaaseen tehdä vaikutus. Vastedes saattaa olla että kannan vakuutuseuroni jonnekin muualle. Harkitsen vakavissani asiakaspalautteen antamista.
Mutta sitten varsinaisiin kysymyksiini:
Tietääkö täällä kukaan miten ranteen pikkuluiden murtumat yleensä hoidetaan? Jotenkin ranteen kipsaaminen kolmeksi viikoksi kuulostaa mielestäni liioittelulta ja ylihoitamiselta ja pelkään että kipsistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Epäilen murtuman olevan puolikuuluussa tai kolmioluussa, niille main kipu paikallistuu. Sivultaotetun röntgenkuvan perusteella ei voida lääkärin mukaan varmaksi sanoa missä luussa murtuma sijaitsee. Maallikon silmiin näytti siltä, että luusta olisi kaksi ”luunsirua” irronnut. Ylhäältäpäin otetussa röntgenkuvassa ei näkynyt ongelmia.
Onko keneltäkään täällä murtunut joku ranteen pikkuluu? Jos on, niin kauan kesti parantua ja miten hoidettiin?
Vertautuukohan puolikuuluun tai kolmioluun murtuma veneluun murtumaan, eli voisiko olla samantyyppiset tapaukset hoidollisesti?
Lisäksi olen huolissani mahdollisesta kolmiorustorepeämästä (sehän paikallistuu samoille alueille) tai ranteen pikkuluiden välisten nivelsiteiden ongelmista. Miltä nivelsiteiden repeäminen pitäisi tuntua?
Olen myös huolissani siitä, että ranne jäykistyisi kolmessa viikossa ja lihakset surkastuisivat ja joudun kuntouttamaan kättäni. Osaako kukaan kommentoida tähän mitään?
Mitä luunsiruille tapahtuu? ”Jähmettyvätkö” ne sinne kudokseen kipsauksen ansiosta ja sitten eivät enää vaivaa? Voivatko ne ruveta vaivaamaan myöhemmin?
Kyselen sen takia että mietin tässä tosissani ylireagoinko vai alireagoinko tapahtuneeseen. Luin jostakin että käsikirurgian erikoislääkärin pakeille kannattaisi hakeutua kolmen viikon kuluessa tapaturmasta, siksi pyydänkin nyt pikaisia kannanottoja teiltä rakkaat lukijat. Muutenkin hankalan elämäntilanteeni vuoksi toivon että tämä ei tarvitsisi enempää selvittelyä vaan voisin luottaa olevani hyvissä ja osaavissa käsissä. Tarvittaessa olen kuitenkin valmis jatkamaan asian selvittelyä.
Kipsauksen syy jäi siis minulle ihan auki ja olen nyt epätietoisuuden ja pelon vallassa. En haluaisi että harmittoman oloinen kaatuminen pilaa tärkeämmän käteni ranteen liikkuvuuden loppuelämäni ajaksi. Kiitos teille jotka jaksoitte stoorini lukea ja kommentoitte tapaustani jotenkin.- ai ai ai!
Voit Googlata vaikka hakusanalla lunate bone fracture. Minulta murtui vähän yli kaksi kuukautta luu kädestä, läheltä rannetta. Kaaduin pyörällä ja löin käteni tavaroihin joita oli mukanani. Henkiset voimani eivät riittäneet lääkäriin menemiseen, vaan ostin muutaman rannetuen ja pidin kättä liikkumatta liki viisi viikkoa. Myös sormissa käytin tukilastaa. Omatoiminen kipsinkorvikkeen käyttö oli aika koettelemus. Käsi on kuitenkin vähä kerrallaan parantunut. Vielä en saa sormia taiovutettua nyrkkiin.
- nikkis69
Kiitos vastauksestasi. Mitenköhän itselleni ei tullutkaan mieleen että voisi googlettaa englanniksi? :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121999Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56975Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39828- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734