Kumpaa suositte? Mitä suurta (tai pientä) eroa on näiden kahden soitettavuudessa? Fenderit on siis kyseessä....ei esim.Tokai yms....
Stratocaster VS Telecaster
21
5286
Vastaukset
- Vanha-liitto
No tässä on vanhan-liiton soittajien mielestä käytäntö se että, tele on säestys, strato soolo,, todellinen "vääntö- skeba".
- Fenkku
Kyllähän Telecasterillakin soolo ollaan soiteltu...mm.Vanha Intiaani(lue Albert Järvinen) soitti Telellä.
- Niinon
Fenkku kirjoitti:
Kyllähän Telecasterillakin soolo ollaan soiteltu...mm.Vanha Intiaani(lue Albert Järvinen) soitti Telellä.
Kyllähän kummallakin mallikaan soolon osaavissa käsissä saa aikaan . Mielestäni Tele sopii kyllä ehdottomasti paremmin slide-biiseihin , Telessä on soundi sellainen vähän nenäkäs , olen kuullut sanottavan... Tohtisin jopa väittää että jonkinverran sen mukaan kannattaa valita , millaista musiikkia aikoo soittaa . Itse suosin strato- tyyppistä kitaraa(Mullahan ei stratoa ole vaan Ruokangas , suosittelen...) .
- Jouni
Fenkku kirjoitti:
... 70-luvulla väitetyn, että Alpulla ois ollu Telessä Straton kaula. Sitä en kyllä tiedä, mikä vois olla moisen virityksen pointti. Osaisko joku spekuloida?
- Ritchie
Jouni kirjoitti:
... 70-luvulla väitetyn, että Alpulla ois ollu Telessä Straton kaula. Sitä en kyllä tiedä, mikä vois olla moisen virityksen pointti. Osaisko joku spekuloida?
Telen kaula oli katkennut! Muuten ei mitään eroa soundillisesti.
- rock-jerry
Jouni kirjoitti:
The First yhtyeen basisti Lefa Kiviharju osti vakuutusyhtiön varastosta erän romuttuneita sähkökitaroita, mm.bussin alle jääneen telecasterin ja stratocasterin, jonka kaulaa ei tuon ajan Suomessa osattu korjata.Lefa ruuvasi telen kaulan stratoon.Janne Ödner asensi kitaraan erityiset mikrokytkimet, jotka Albert lukitsi "full Blast"-asentoon roudariteipillä.Toinen vibrakampi lisättiin levykansikuvaa varten lisäämään "vääntöä". Järvinen ihastui peliin oitis.....kaulassa oli jumbonauhat ja todella ohuet kielet. Soittomukavuuteen/soundiin vaikutti osaltaan kaulan kulma bodyyn nähden....muistan nämä Hurriganes-jutut aika hyvin....olenhan koko pienen ikäni harrastanut hurriganesia....sen 14½ vuotta siis...siinä noinniinkuin pähkinänkuoressa tuon "Roadrunner-Straton" tarina...unohdinko jotakin?....:D
- Jouni
rock-jerry kirjoitti:
The First yhtyeen basisti Lefa Kiviharju osti vakuutusyhtiön varastosta erän romuttuneita sähkökitaroita, mm.bussin alle jääneen telecasterin ja stratocasterin, jonka kaulaa ei tuon ajan Suomessa osattu korjata.Lefa ruuvasi telen kaulan stratoon.Janne Ödner asensi kitaraan erityiset mikrokytkimet, jotka Albert lukitsi "full Blast"-asentoon roudariteipillä.Toinen vibrakampi lisättiin levykansikuvaa varten lisäämään "vääntöä". Järvinen ihastui peliin oitis.....kaulassa oli jumbonauhat ja todella ohuet kielet. Soittomukavuuteen/soundiin vaikutti osaltaan kaulan kulma bodyyn nähden....muistan nämä Hurriganes-jutut aika hyvin....olenhan koko pienen ikäni harrastanut hurriganesia....sen 14½ vuotta siis...siinä noinniinkuin pähkinänkuoressa tuon "Roadrunner-Straton" tarina...unohdinko jotakin?....:D
Tosi mahtavaa saada äkkiseltään mieleen pulpahtaneeseen kysymykseen noin asiallinen ja rockhistoriatäyteinen triviaakin tihkuva vastaus.
Jatka valitsemallasi linjalla! - rock-jerry
Jouni kirjoitti:
Tosi mahtavaa saada äkkiseltään mieleen pulpahtaneeseen kysymykseen noin asiallinen ja rockhistoriatäyteinen triviaakin tihkuva vastaus.
Jatka valitsemallasi linjalla!Eipä kiittelemistä....mielelläni autan ja keskustelen Hurriganesiin liittyvistä asioista.
Jatkan kyllä tätä linjaa niin kauan kuin henki pihisee.....:D - Alppu
rock-jerry kirjoitti:
skitta on kun teet itte. Saarnista Telen runko, siihen ostat valmiin telen kaulan(hinta noin 170 euroo) ja laitat DiMarzie:n mikit. Tallamikki hieman ohjeita lähemmäksi tallaa. Ja kyllä lähtee......
Ittelläni tosin on myös Flying Finn ja en voi kun suositella.. - Jorma K.
rock-jerry kirjoitti:
Kun tsennaat nämä kundit niin kerropa mitä Firstille kuuluu nykyisin . Ei ole ilmeisesti keikkoja ollu viime aikoina ??? Ainakaan Hesarissa ei ole ilmoitettu . Meinaan vaan että oitis olisin megessä.
- SwamiTheMetalist
Jos tykäät metallist ja tykkäät vinguttaa ja vetää "rankkoja" sooloja nii kyll strato käy siihe paremmin. kyll teleki on iha käytännöllinen et omavalinta on paras....
- Tommi
Jouni kirjoitti:
Mulla on se käsitys , et stratossa ois ollu telen kaula.
T: tommi - Tommi
rock-jerry kirjoitti:
Eipä kiittelemistä....mielelläni autan ja keskustelen Hurriganesiin liittyvistä asioista.
Jatkan kyllä tätä linjaa niin kauan kuin henki pihisee.....:DTiedätko Cissen kamapolitiikasta?
Ainakin Precision bassoo ja Ariaa sekä Epiphonea ja Gibsonia on kuvissa näkynyt, entäs vahvaripuoli?
Mun 3kk ja risat vauva sai varanimen Albert Järvisen mukaan.
Terv: Tommi
PS: Beibi on Allu Tomas Albert... - meikä
Tommi kirjoitti:
Mulla on se käsitys , et stratossa ois ollu telen kaula.
T: tommino niin minäki muistaisin... hitto ku en löydä mun roadrunneria mistään, sisäkannessahan se kuvaki ois..
- jepulis
mun mielestä tele on parempi ja sillä irtoaa hienot soolot. Straton miellän rautalankaskittana ja Telecaster on Rock!
- AlfredJKwak
kuin myös Strato,riippuu hiukkas millaista soundia haluaa.Danny Gatton käytti Teleä,Albert lee kumpaakin,Albert Collins oli telemiehiä,jne jne.Telestä saa sanoisko kireemmän soundin.Tiukemman.
- mmakine
Varsin oleellinen ero noissa on se että Telessä on kiinteä talla ja stratossa tremolo. Suoraan rungon läpi pujotettavat kielet tekevät ison osan telen omalaatuisesta kirkkaasta soundista, stratossa kielet ovat kiinni tremolossa joka taas on jousilla ja ruuveilla kiinni rungossa. Ainakin minun mielestäni Telen runko soi kovemmin kuin Straton, tämä tosin riippuu monista muistakin tekijöistä, yksilöllisiä eroja löytyy. Ja kuka taas kampea kaipaa valitsee luonnollisesti Straton.
Soitettavuuden saa varmaan kummassakin mieleisekseen säätämällä ja erilaisia kaulamalleja riittää valittavaksi. Straton runko tuntuu hiukan mukavammalta muotoiluineen. Telessä viehättää monia sen pyhä yksinkertaisuus. Stratossa taas keskimmäinen mikki lisää soundivalikoimaa sellaista kaipaaville.
Ja jos henkilökohtaista mielipidettä kysytään niin minä valitsen Telen.- AlfredJKwak
kyllä telessä kampeakin löytyy,ja on telejä joissa kielet menee bodyn läpi.Ei se oo niin yksi selitteistä.Tosin jos puhutaan niistä Broadcasterin jälkeläisistä niin noinhan se aika pitkälle on.Ite vetelen kuitenkin mielummin vaaleakaulaisella stratolla.
- mmakine
AlfredJKwak kirjoitti:
kyllä telessä kampeakin löytyy,ja on telejä joissa kielet menee bodyn läpi.Ei se oo niin yksi selitteistä.Tosin jos puhutaan niistä Broadcasterin jälkeläisistä niin noinhan se aika pitkälle on.Ite vetelen kuitenkin mielummin vaaleakaulaisella stratolla.
Niin no, saa kai sitä vaikka floikan kitaraan kun kitaraan kun laittaa vaan ja kai noita Bigsby-telejä joku ihan tekeekin. Päähän nyt iskostuivat vaan nuo standardimallit. Joskushan sitä tehtiin hardtail-stratojakin.
Joissakin kopioissa ja joskus ainakin Fenderin mex-teleissä kielet kiinnitetään tallaan mutta onhan se aitoa jos menevät rungon läpi kuten ennen vanhaan. - Freewheeler
mmakine kirjoitti:
Niin no, saa kai sitä vaikka floikan kitaraan kun kitaraan kun laittaa vaan ja kai noita Bigsby-telejä joku ihan tekeekin. Päähän nyt iskostuivat vaan nuo standardimallit. Joskushan sitä tehtiin hardtail-stratojakin.
Joissakin kopioissa ja joskus ainakin Fenderin mex-teleissä kielet kiinnitetään tallaan mutta onhan se aitoa jos menevät rungon läpi kuten ennen vanhaan.Telecaster oli ns. toploader vuonna 1959 kustannussyistä (ei tarvinnut porata reikiä rungon läpi), eli kielet olivat tallan perässä kiinni. Nämäkin ovat hienosoundisia Telejä, esim. Jim Campilongo skulaa sellaisella. Itse suosin perinteistä läpi rungon -systeemiä. Diggaan myös Stratosta. Kannattaa omistaa molemmat!
- kestää
Ite myin straton pois ja tein ns. telen tilalle.
Vibra oli tarpeeton eikä straton talla pysynyt
pultattunakaan oikein tukevana, jousitetusta
puhumattakaan. Mitenköhän se dick dale homman
hoitaa, mulla kielet .13 flatw.? no, anyway tätä
nykyistä voi rääkätä säälimättömästi eikä hajoa.
kaljapulloslidee kolmessa promillessa eikä mitään.
Jätin tarkoituksella kaikki krumeluurit pois, ei
edes tonea, vaan volat molemmille mikeille. Ja
omat ulostulot kummallekin...
btw: moni on kehunut hulluksi...
Soundimaailmani on senverran häiriintynyt
tee-se-itse elektronispsykedeelinen että yksikin
mikki riittäisi, vaan nyt saan tarvittaessa ns.
"sustainerin" aikaiseksi ajamalla kaulamikkiin
vahvistettua ja equtettua signaalia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789