Itsekäs sukulainen

minä en ainakaan

Vaikka kotini on linnani niin on joskus muutamia kertoja vuodessa pakko ottaa vastaan läheinen vierailulle. No ei siinä mitään kun käyvät mutta että voi olla että on itsekkäitä ihmisiä, tulevat kuin hotelliin useaksi yöksi, kaiken odottavat olevan valmiina ja kaikki tarjolla. Olisi mukavaa jos kuulisi yhden kiitoksen sanan tai osallistuisivat jollain lailla tämän kaiken pyörittämiseen. En halua kuulla vastauksia että älkää kutsuko, kyllä vaan joskus on pakko! Miten ihmiset voivat käydä toisillaan kylässä, siis useamman yön, tekemättä yhtään mitään tai edes kiittämättä. Minä en ainakaan voisi!

19

571

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyväksikäytetty

Hei kohtalotoveri.
      Minulla oli vieraita ulkomailta elokuussa (sukulaisia) 4 viikkoa, 2 aikuista ja yksi lapsi. Uhrasin lomani 4 viikkoa heille ja passasin koko sen ajan, tein ruoat, olin matkaoppaana, siivosin vieraiden jälkiä ja kestitsin myös muita sukulaisia kun tulivat vierailuille näitä ulkomaan eläjiä katsomaan. Voin sanoa olevani erittäin väsynyt ja pettynyt, suorastaan minua käytettiin hyväksi. Yhtään sentin senttiä eivät jättäneet ruokarahaa, annoin heille myös autoni käytettäväksi loman ajaksi. Ruokaan meni näppituntumalla ainakin 1000 € (josta vähensin oman ja ukkoni ruokakulut) kaikki muut kulut (ml. pesukone luttasi pyykkiä joka päivä). Enää en ikinä suostu tähän rumbaan uudestaan. Vihjeitä tuli näiltä vierailta, että ensi kesänä saattaa tulla muitakin sukulaisia meille kyläilemään. Menkööt muualle, vuokratkoon vaikka jostain kämpän, meille ei ole enää mitään asiaa tulla vetelehtimään. Minulle ei tulisi missään tapauksessa mieleenkään, etten antaisi ruokarahaa kestityksestä, ei se kiitos ihan riitä. Näillä palkoilla 1000 € on iso raha minulle mutta tyhmyydestä sakotetaan kun olin niin sinisilmäinen, mutta enää en tähän lankaan mene.

Sääntö nro 1 vastaisuuden varalle muillekin jos jostain pakottavasta syystä joudutte majoittamaan sukulaisia
      - tehkää heti selväksi kulujako
      - älä missään tapauksessa ota lomaa vierailun ajaksi

• 11+4

Voisit arvoisa Hyväksikäytetty puolestasi tarjoutua lomailemaan ensi vuonna sukulaisten luona. Mikäs sen mukavampaa kuin mennä vastavierailulle :)

• Yksipuolista

Minulla myös karmeita kokemuksia ulkomailla asuvien sukulaisten vierailuista ja röyhkeydestä.
        Mitta on tullut täyteen.
        Enään en ota vastaan vieraita, joita en itse ole kutsunut, olivatpa sitten vaikka sukulaisia.

• Jeesusolipuuseppä

Tiesittekö, että Jeesus ei ottanut maksua palveluistaan?

• Takaovesta.ulos

Saksalaisia? Tuttavani tapasi kerran sattumalta saksalaisen ystävän ystävän Saksassa ja tuli sanoneeksi, että jos tulevat Suomeen, tervetuloa käymään meilläkin. Seuraavana kesänä ilmoittivat, että noudattavat kutsua ja tulevat viikoksi.
        En muista miten siinä kävi.
        Ajattelin vain, että näissäkin asioissa on kulttuurieroja.

• senkin kokenut

Ei tietenkään ole pakko. Sanot vain että ei nyt sovi. Mitään tarkempaa selitysvelvollisuutta sulla ei ole.

Harjottele peilin edessä sanomaan "Nyt ei valitettavasti sovi."

Hoet sitä niin kauan kuin tivaavat yöpaikkaa. Sanot sitten että sinun täytyy nyt mennä ja katkaiset puhelun ystävälliseen "kuulumisiin" tai "hei hei".

Kokeile.

• Kalliiksikin käy!

Omakohtaisia kokemuksia!! Ei voi sanoa, ettei sovi! Ihmiset on nykyisin niin herkkänokkaisia, että välirikko tulee just ja sitä en halua, koska tässä tapauksessa sukulainen ja hänen lapsensa ovat hyvin rakkaita!
      Monet kesät olen passannut parhaat heinäkuun helteet, kokannut, pöllyttänyt petivaatteita, pitänyt seuraa aamutunneille, toiminut lapsenlikkana kun vanhemmat ovat menneet nauttimaan kesäilloisat. Tyhmää, ja niin varmasti onkin, mutta en halua lopullista eroa. Mietittävä, kuka on tyhmä, tai röyhkeä, tai ajattelematon...

• tuskainen_pappi

luepa kirja Kiltteydestä Kipeät. Avautuu moni asia.

• vuoroin vierailulla

Käytkö sinä läheisesi luona koskaan? Jos et, niin miksi et? Sillähän se kuittautuisi , tuskin sinun heidän luonaan tarvitsisi tehdä yhtään mitään.

• Kalliiksikin käy!

Joskus olen käynyt auttamassa perhejuhlissa. En käy usein, koska minulla ei ole autoa, mutta kolme kissaa, joita ei voi jättää.Niillä harvoilla kerroilla kun olen käynyt, olen vienyt syömistä mennessäni ja omat lakanat. Tunnelma on tietysti tärkeintä ja ihan kivaa on ollut, vaikkei täyshoidosta puhettakaan!

• Vain.katkarapuja.kiitos

Kyllähän nyt kolme kissaa mukana kulkee siinä kuin monihenkinen perhekin. Otat kissat mukaan. Kerrot ovella, mitä katit syövät ja valitat, että yhdellä on ripuli.

• EiJoustoa

On valitettavan paljon ihmisiä jotka käyttävät hyväksi jos vain joku antaa käyttää.

Olen kotoisin vanhasta maatalosta ja osa sukulaisista katsoi oikeudekseen tulla halutessaan sukutaloon kyläilemään, ja yöpymäänkin, parin tunnin varoitusajalla, ajattelematta että talo on nyt meidän perheen yksityinen koti ja että maatalossa voisi olla muutakin työtä kuin passata vieraita.

Pahimmillaan he toivat kavereitaankin mukana. Joskus pihaan saattoi ajaa auto keskellä yötä ja sieltä joku serkku pomppasi taas uusimman poikaystävän kanssa kuin olisi ollut pitkään ja hartaasti odotettu vieras jota talonväen nyt pitää herätä ilolla passaamaan.

Vanhempien pikku mökki lähistöllä oli myös vuosia yhden serkun vakipaikka jonne tulosta hän vain ilmoitti, ei kysynyt käykö se. Tullessaan hän kysyi ruoka-ajat ja oletti ilman muuta äitini huolehtivan lounaan ja päivällisen.

Lopulta vanhempani saivat sanottua ettei tämä touhu oikein käy. Siinä vaiheessa selvisi että osalle sukulaisista hyväksikäyttö oli ollut ainoa tapa päästä lomailemaan pois kaupungista, heillä ei ollut varaa vuokrata mökkiä tai yöpyä hotellissa. Myönsivät suoraan että on noloa jos joutuu olemaan kaupungissa kesällä kun kaveritkin lomailevat maaseudulla.

• kestikievasrska

Joopa,näitä *kestikievarin kesävieraita* riittää. Turha siitä on täällä mäkättää (sanoin/kirjoitain tämän itselleni) Mietin monasti syksyn saapuessa. Että nyt se on loppu.
        Yöpyjien jälkeen on lakanat ja pyyhkeet pyykättävä. Käytävä kaupassa ja hankittava ruokatarpeet jääkaappiin, syötyjen tilalle. Ja alettava ruuanlaittoon ja leipomaan.
        Parhaimillaan vieraita saattaa olla 5-7 henkilöä kerrallaan. Joskus tekisi mieli laittaa hinnasto seinälle. Emännän askeleet on tosi kiireiset. Kun on ruokailtu, niin tiskin jälkeen on heti ryhdyttävä kahvinkeittoon ja sitä rataa.

Kesävieraita on toki kiva tavata. Mutta tuokaa ruuat, pyyhkeet ja lakanat mukana ja osallistukaa ruokien valmistamiseen ja muihin talon töihin. Ja muistakaa, että talon emännälläkin saattaa olla myös loma. Tokko hän on niin ihastunut passaamaan *laiskoja sukulaisia* lomansa aikana. Ja jos tämä on unohtunut, niin miettikääpä milloin kutsuitte kyseisen *emännän* täysylläpitoon luoksenne vierailulle, tai veitte hänet kenties ravintolaan ruokailemaan kustannuksellanne.

Kun sinä *kestikievarin kesävieras*, et suinkaan ole ainoa koko kesänä. Vaan näitä vierailuja saattaa kertyä useampia viikossa, kesän aikana se tietää emännälle monta ylimääräistä hikipisaraa otsalle ja melkoista rahanmenoa tarjotuista ruuista ja majoituksesta.

• miksisuurinumero

Itsehän sitä päättää, miten paljon passaa. Jos mulle tulee vieraita, niin samalla vaivalla minä teen ruuan vieraille kuin itselleni. Enkä tee mitään erityistä, vaan sitä samaa mitä tekisin muutenkin. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan.

• nojopanyt

Tai ainahan sitä voi jakaa sen yhden hengen ruuan seitsemälle. Tai loput voivat syödä *Laihialaisen kesäkeittoa* => Vettä kukallisella lautasella :DDD

• yhubk

Ihan selvästi aika tehdä vastavierailu. Se jos mikä kirkastaa vastapuolen tajuntaa. Ja reippaasti vaan samanlaisella asenteella: Mulle kaikki heti pöytään katettuna kun olis jo.

• mikääneihyvä

Itse sain viimeksi vihat päälleni kun kehtasin käyttää astioita (ja tiskata ne) kun leivoin ja tein ruokaa siskollani koko perheelle. Miehensä kun on piheistä pihein ja laskee ilmeisesti kaikki käyttämäni vesilitrat. No, opinpahan taas käymään heillä pelkän vieraskoreen ominaisuudessa, ja mielelläni niin harvoin kuin mahdollista :)

• Tapakasvatustakin

Meillä on miehen puolen sukulaiset sit sorttia,että ilmoittavat vaan ,että nyt tulemme käymään ,kun olis kiva nähdä. Nämä päsinpäät eivät omaa mitään käytöstapoja, että kuuluisi kutsua meidät kylään ,eikä itseään meille.me kutsumme aina vieraamme ensin meille ja haluamme tarjota hyviä pöydän antimia ja jutellla muustakin ,kuin säästä.Sitten kutsuvat vastavierailulle ,jos haluavat .
      Inhoan ihmisiä ,jotka ei ymmärrä ,että kodissa on oma rauha,eikä sinne tuppautuda sui päin.

• eienääonneksi

Niinpä. ExMieheni veljen vierailut olivat jokakesäinen painajainen. Tuli meille viettämään poikamieselämää, toisinaan vieraili perheen kanssa ja sitten erottuaan oli mukana joka kesä uusi tyttöystävä. Joka kerta vierailu oli kamalaa minulle. Ja ihan sama olinko lomalla vai töissä hän tuli silloin kun hänelle sopi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      174
      6431
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1764
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1548
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      972
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      928
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      887
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      839
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      233
      793
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      789
    Aihe