Oikeesti

Ramadan

Haluaisin todella tietää ramadanin vieton vaikutuksesta suomessa.

17

1992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys

Siis että miten se vaikuttaa esimerkiksi perhe-elämään, parisuhteeseen..Vaikuttaako mitenkään? Entä lapset ja ramadan?

• Mrs Squiptar

Mies rukoilee tavallista enemmän, herää ennen auringonnousua syömään ja syö ilta-aterian vasta auringonnousun jälkeen.
        Perhe-elämään Ramadan ei vaikuta tämän kummemmin. Minä herään lasten (2) kanssa normaaliin aikaan, laitan heille aamupalaa, vien päivähoitoon, menen töihin, palaan töistä kotiin, laitan ruokaa lapsille ja itselleni. Mies lämmittää saman ruoan auringonlaskun jälkeen tai menee muiden Ramadania viettävien perheiden luokse syömään, jos kutsutaan.
        Meillä vain perheen isä on muslimi. Minä olen kristitty, lapset ovat vielä liian pieniä uskomaan mihinkään jumalaan. He valitsevat tiensä aikoinaan itse.

• Mrs Squiptar
        Mrs Squiptar kirjoitti:

Mies rukoilee tavallista enemmän, herää ennen auringonnousua syömään ja syö ilta-aterian vasta auringonnousun jälkeen.
        Perhe-elämään Ramadan ei vaikuta tämän kummemmin. Minä herään lasten (2) kanssa normaaliin aikaan, laitan heille aamupalaa, vien päivähoitoon, menen töihin, palaan töistä kotiin, laitan ruokaa lapsille ja itselleni. Mies lämmittää saman ruoan auringonlaskun jälkeen tai menee muiden Ramadania viettävien perheiden luokse syömään, jos kutsutaan.
        Meillä vain perheen isä on muslimi. Minä olen kristitty, lapset ovat vielä liian pieniä uskomaan mihinkään jumalaan. He valitsevat tiensä aikoinaan itse.

"Mies rukoilee tavallista enemmän, herää ennen auringonnousua syömään ja syö ilta-aterian vasta auringonnousun jälkeen."

Anteeksi, siis tietenkin auringonLASKUN jälkeen...

• :))
        Mrs Squiptar kirjoitti:

Kiitos. Lähinnä ajattelinkin juuri tuota lapsiasiaa, lähtevätkö lapset alusta saakka mukaan paastokulttuuriin, jne. Tiedän toki, että yksilöllistähän se on kunkin kohdalla, mutta edes jotain osviittaa kulttuuriin liittyen..

• ei tarvitse
        :)) kirjoitti:

Kiitos. Lähinnä ajattelinkin juuri tuota lapsiasiaa, lähtevätkö lapset alusta saakka mukaan paastokulttuuriin, jne. Tiedän toki, että yksilöllistähän se on kunkin kohdalla, mutta edes jotain osviittaa kulttuuriin liittyen..

pienten lasten ei tarvitse ramadania tehdä eikä heidän annettaisikaan. noin viisitoistavuotiaina he saavat aloittaa ramadanin. jos lapset kuitenkin haluavat sitä kokeilla, kuten monet haluavat innoissaan, heille on ramadanin kuukaudesta jokin tietty päivä jolloin he saavat sitä harjoitella..

itse en ole muslimi, enkä ramadania harrasta mutta mieheni muslimina sen tekee..

• normaalia
        Mrs Squiptar kirjoitti:

Eipä meilläkään ramadan päivärytmiin niin kovasti vaikuta, asumme Turkissa joten täällä se näkyy. Syön itse töissä ja illalla auringon laskiessa mies tekee ruuat ja syömme yhdessä, aamuisin hän ei herää ennen auringonlaskua syömään. Ei ole kiukkuinen vaikka varmasti on väsynyt. Itse en paastoa koska olen myös kristitty. Mies kokkaa tavallista juhlavampaa ruokaa ramadanin aikana nälissään :)

• Sallittu ?

Niin, kyllähän toi Ramadan on kovasti mystinen juttu tavalliselle suomalaiselle. Kun pikkasen jotain kuulee, niin heti tulee uusia kysymyksiä mieleen, joten aina vaan mystisemmäksi menee. Näin kulttuurien kohtaaminen ei onnistu, kun on pelkkiä epäselvyyksiä.

On kielletty (Allah ? Koraani ?) harjoittamasta seksiä PÄIVÄLLÄ ?, Ramadanin aikaan. Tulee kysymys mieleen: saako masturboida päivällä Ramadanin aikaan ? Onko sekin tehtävä yöllä ?

Musliminaiset ovat usein silvottu sukuelimistä niin että tuskin tulee edes mieleen tuskien ja jatkuvien tulehdusten takia. Näin koko hommasta ei edes tulisi mitään. Kuitenkin, jos edellytyksiä olisi, niin onko sallittu ?

• sara
        Sallittu ? kirjoitti:

Niin, kyllähän toi Ramadan on kovasti mystinen juttu tavalliselle suomalaiselle. Kun pikkasen jotain kuulee, niin heti tulee uusia kysymyksiä mieleen, joten aina vaan mystisemmäksi menee. Näin kulttuurien kohtaaminen ei onnistu, kun on pelkkiä epäselvyyksiä.

On kielletty (Allah ? Koraani ?) harjoittamasta seksiä PÄIVÄLLÄ ?, Ramadanin aikaan. Tulee kysymys mieleen: saako masturboida päivällä Ramadanin aikaan ? Onko sekin tehtävä yöllä ?

Musliminaiset ovat usein silvottu sukuelimistä niin että tuskin tulee edes mieleen tuskien ja jatkuvien tulehdusten takia. Näin koko hommasta ei edes tulisi mitään. Kuitenkin, jos edellytyksiä olisi, niin onko sallittu ?

mutta...
        a) Musliminaiset EIVÄT ole usein silvottuja. Tietyistä Afrikan maista ja heimokulttuureista tulevat kristityt- ja musliminaiset ovat usein silvottuja.
        b) Ympärileikatulta naiselta leikataan yleisimmin klitoris, joten itsetyydytys ei tuo edes nautintoa. Miksi se siis kävisi mielessä ympärileikatuilla?

Islamin kannasta itsetyydytykseen en ole tietoinen, mutta kuvittelisin sen olevan kiellettyä, koska kysehän Ramadanin aikaan on nautinnoista kieltäytyminen ja itsetyydytys on nautintoa.

• sara
        Sallittu ? kirjoitti:

http://www.ihmisoikeusliitto.fi/projektit/kokonainen/ohjeistus www-versio.pdf

"Tyttöjen ympärileikkaus yhdistetään usein islamiin siitä huolimatta, että kyseessä on islamia vanhempi perinne. Monet maailman ympärileikatuista naisista ovat kuitenkin muslimeja.
        Toisaalta monissa islamilaisissa maissa tapa on tuntematon, ja hyvin suurta osaa musliminaisista ei ole ympärileikattu. Esimerkiksi Algeriassa, Marokossa ja Tunisiassa tyttöjä ei ympärileikata. Lisäksi ympärileikkausta harjoitetaan myös kristittyjen (mm. Egyptissä ja Etiopiassa) ja juutalaisten (mm. Etiopiassa) sekä animistien keskuudessa sellaisilla alueilla, missä tyttöjen ympärileikkaus on käytäntönä yleinen. Tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu minkään uskonnon perusopetuksiin."

"WHO:n arvion mukaan maailmassa on 100–140 miljoonaa ympärileikattua naista ja vuosittain noin 2 miljoonaa tyttöä kuuluu riskiryhmään tulla ympärileikatuksi.
        Ympärileikatut tai ympärileikkausuhan alaiset tytöt ja naiset asuvat yli 28 eri Afrikan maassa, ja eräissä Lähi-idän sekä Etelä- ja Kaakkois-Aasian maissa. Tyttöjen ympärileikkausta harjoitetaan tai on harjoitettu tiettävästi myös joidenkin alkuperäiskansojen keskuudessa esimerkiksi Keski- ja Etelä- Amerikassa."

"Tyttöjen ympärileikkaus on tavallisinta Somaliassa, Djiboutissa, Egyptissä, Malissa, Sierra Leonessa, Etiopiassa, Eritreassa, Sudanissa (erityisesti maan pohjoisosassa), Guineassa, Burkina Fasossa, Tshadissa, Norsunluurannikolla ja Gambiassa."

Lisää yleissivistävää tietoa aiheesta löytää linkistä.

• Teeskentely pois

Kannatta miettiä tuota Ramadania vähän syvemminkin. Tiedämmehän että kyseessä on naurettava taikausko.

Pienet lapset ovat joskus "uskossa" joulupukkiin. Ennemmin tai myöhemmin heille selviää etä joulupukkia ei ole olemassakaan. Senjälkeen elämä jatkuu ilman joulupukkia. Muslimit uskovat että Allahin toive on se että kun kuu on sopivassa asemassa, niin silloin ruvetaan syömään yöllä. Kompassista etetaan suunta Mekkaan, johon sitte useampi kerta päivän mittaan hartaasti kumarrellaan.

Kyseessä on siis joulupukkivaiheen iän ylittäneet aikuiset ihmiset. Sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Se että kyseessä on sadat miljoonat ihmiset, ei tee siitä yhtään 'viisaampaa'. Siis että olisivat oikeassa. Maailmassa on triljoonia kärpäsiä jotka uskovat että paska on hyvää, ja sen haistettuaan oitis hyppäävät päälle. Silti ilmeisesti ovat väärässä.

Tätä kirjoitusta ei pidä ymmärtää väärin. Ei kristityt olle pääsääntöisesti sen parempia. Kuitenkin suomessa esim. kristityt peittelevät sitä vähää mitä nyt yleensä uskovat. Eivät siis avoimesti esiinny uskonnollisesti, koska ymmärtävät että saavat typerän leiman. Emme kuule toisiltamme toivotuksia "Jeesuksen veri sinua vilvoittakoon, hei taas, tavataan huomenna niinkuin sovittu".

Muslimit taas aivan avoimesti iloitsevat kun kuu on oikeassa asennossa, ja voivat aloittaa muiden silmissä typerältä vaikuttavat riittinsä.

Ihmisten uskonnollista vakaumusta tulee kunnioittaa niin että yksittäistä ihmistä ei tule pilkata, mitä sitten tekeekin. Kuitenkin, jos olet Intiassa, ja sinulle esitellään että LEHMÄ, ROTTA, ja APINA sekä moni muukin eläin, riippuen siitä missä päin maata olet, ovat pyhiä, jopa Jumalia, niin on enemmän kuin viisasta etä et usko.

• tytsi

minusta ramadan ajatuksena on aika hyvä. eli kysehän on ensinnäkin uskonon harjoittamisesta, eli jos olet muslimi ja allekirjoitat ne ajatukset joita islam tarjoaa, teet myös vuosittaisen paaston.

paaston ajatushan on se, että kerran vuodessa jokainen muslimi tuntee, millaista on olla KÖYHÄ. tekisi muuten ihan hyvää meille hyväosaisillekin..

• mmmmm
        tytsi kirjoitti:

minusta ramadan ajatuksena on aika hyvä. eli kysehän on ensinnäkin uskonon harjoittamisesta, eli jos olet muslimi ja allekirjoitat ne ajatukset joita islam tarjoaa, teet myös vuosittaisen paaston.

paaston ajatushan on se, että kerran vuodessa jokainen muslimi tuntee, millaista on olla KÖYHÄ. tekisi muuten ihan hyvää meille hyväosaisillekin..

Kyllä minun mielestä täällä on köyhyys kaukana kun auringon laskiessa pöydät notkuvat ruokaa...tarkoitus on opetella itsehillintää ja hiljentyä sekä rauhoittua. On pyrittävä rauhallisuuteen vaikka janottaa ja nälättää kun aurinko porottaa. Ortodokseilla on oma paastonsa ja jokaisella uskonnolla omansa.

• sinä!

Tuossa on asiaa!

• mimmi
        mmmmm kirjoitti:

Kyllä minun mielestä täällä on köyhyys kaukana kun auringon laskiessa pöydät notkuvat ruokaa...tarkoitus on opetella itsehillintää ja hiljentyä sekä rauhoittua. On pyrittävä rauhallisuuteen vaikka janottaa ja nälättää kun aurinko porottaa. Ortodokseilla on oma paastonsa ja jokaisella uskonnolla omansa.

paaston aika on kuitenkin nyt aika pitkä (12h)..kyllä siinä ehtii miettiä elämän tarkoitusta.

sitten kun saa syödä, on taas aika olla kiitollinen että kaikki on hyvin ja ruokaa on.

• outi

No niin, kylläpäs täällä puhuvat vaimot ymmärtäväisesti Ramadanin ajan elämästä. En epäile, etteikö heillä mies vaan henkistyisi ja rauhottuisi paaston aikana, mutta...

Odotan itse päivää, että Ramadan taas loppuu. Mies on äkäinen kuin ampianen, kun ei voi syödä tai tupakoida. Ja jos mahdollista niin nukkuu koko päivän, ja kaikkien on syytä ollaa hiiren hiljaa, että ei herätetä ennen ruoka-ajan alkamista.

Ennen oli vielä huonommin, kun Ramadin aikaan miehet luuhasivat yökaudet toistensa luona syömässä, siinä olikin sitten bensatankki aamulla varsin vajaa, kun auton omistaja vei kavereitaan koteihinsa ympäri kaupunkia.

Sitten on taas suurten rahalähestysten aika kotimaahan, kun Ramadan loppuu.

Lasten ei tarvitse meilläkään onneksi paastota. En tiedä koska se painostus alkaa.

• Mrs Squiptar

Mitä ilmeisemmin teillä ei paaston aika suju mukavissa merkeissä ja se on ikävää... Tiedän, että osa miehistä on parisuhteissa todella vahvatahtoisia ja ehkä nimenomaan muslimit ovat tässä kunnostautuneita, mutta silti - paasto on miehen valinta, eikä sen pitäisi vaikuttaa negatiivisesti sinun ja lastenne elämään.
        Minä olen alusta saakka tehnyt selväksi miehelleni, että uskontomme ovat erilaisia ja kun hän on "vääräuskoisen" päättänyt kumppanikseen valita, on päätöksen kanssa myös elettävä. En minä hypi mieheni pillin mukaan, kuuntele mahdollista tinttailua jos on nälkä tai tupakkahammasta kolottaa, enkä varsinkaan ole hiljaa kahden lapsen kanssa, että mies saa päivällä nukkua! (töissä me molemmat kyllä päivisin olemme muutenkin)
        Aikuinen ihminenhän on kyseessä. Saa sitä jättää paastot sikseen ja ottaa leipää kaapista tai pistää tupakaksi, jos homma ei toimi.
        Ehkä sinunkin olisi hyvä laatia miehelle selvät säännöt, ettet jää suhteessanne jalkoihin?

Rahan lähettäminen oli minulle aivan uusi asia. Emme me lähetä sen enempää rahaa kotimaahan paaston jälkeen kuin muulloinkaan. Tuemme kyllä mieheni vanhempia rahallisesti mahdollisuuksiemme mukaan, mutta emme erityisesti paaston jälkeen.

• mmmmm
        Mrs Squiptar kirjoitti:

Mitä ilmeisemmin teillä ei paaston aika suju mukavissa merkeissä ja se on ikävää... Tiedän, että osa miehistä on parisuhteissa todella vahvatahtoisia ja ehkä nimenomaan muslimit ovat tässä kunnostautuneita, mutta silti - paasto on miehen valinta, eikä sen pitäisi vaikuttaa negatiivisesti sinun ja lastenne elämään.
        Minä olen alusta saakka tehnyt selväksi miehelleni, että uskontomme ovat erilaisia ja kun hän on "vääräuskoisen" päättänyt kumppanikseen valita, on päätöksen kanssa myös elettävä. En minä hypi mieheni pillin mukaan, kuuntele mahdollista tinttailua jos on nälkä tai tupakkahammasta kolottaa, enkä varsinkaan ole hiljaa kahden lapsen kanssa, että mies saa päivällä nukkua! (töissä me molemmat kyllä päivisin olemme muutenkin)
        Aikuinen ihminenhän on kyseessä. Saa sitä jättää paastot sikseen ja ottaa leipää kaapista tai pistää tupakaksi, jos homma ei toimi.
        Ehkä sinunkin olisi hyvä laatia miehelle selvät säännöt, ettet jää suhteessanne jalkoihin?

Rahan lähettäminen oli minulle aivan uusi asia. Emme me lähetä sen enempää rahaa kotimaahan paaston jälkeen kuin muulloinkaan. Tuemme kyllä mieheni vanhempia rahallisesti mahdollisuuksiemme mukaan, mutta emme erityisesti paaston jälkeen.

Lievää kireyttä on ilmassa näin ramadanin aikana, tavallista enemmin ärhennellään ja hermostutaan mutta pyydellään myös anteeksi näitä tunteenpurkauksia. Meillä kotona mies viettää ramadania, muttei ärhentele eikä kiukuttele ollenkaan. Itse syön päivällä työpaikalla ja illalla kun tulen kotiin mies kokkailee innolla, sillä ruokaa tehdessä hänen aikansakin kuluu mukavammin. Meilläkään ei tuo rahanlähetys ole tuttua ramadanin vuoksi, tuemme miehen siskojen koulutusta aina silloin tällöin rahallisen tilanteemme mukaan. Ramadanin aikanahan pitäisi hillitä itsensä, ei saisi kiukkuilla liikaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe