raajojen pidennys

tynkä

Onko kenelläkään tietoa noista raajojen pidennys-
leikkauksista? Sellaisista missä esim.sääriluu katkaistaan ja sitä pidennetään pikkuhiljaa luuhun kiinnitetyllä laitteella.Tehdäänkö sellaisia suomessa, mitä maksaa, paljonko voi saada lisää pituutta? yms

6

5634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      että maksavat aivan tolkuttomasti eli ei taida ihan silikoniimplanttein hinnalla saada. ja on kuulemma erittäin siis erittäin tuskallista ja yleensä joutuu olemaan noin vuoden verran sänkypotilaana ja palkata hoitaja tai pistää vanhempansa tai muut sukulaisensa hoitajaksi, kokopäiväiseksi. pituutta voi tulla toki lisää jopa 15cm. mutta operaatiota tuskin tehdään jos on täysin normaalikasvuinen 150-160 ei ole mikään hurjan pieni. olen kuullut että tehdään vain erikoistapauksissa esim lyhytkasvusuussairauksia sairastaville joiden pituus saattaa aikuisena jäädä 120-130cm. että ei sitä ihna varmaan kenelle tahansa tehdä.

      • unilumi

        Mä oon selkävian takia joskus nuorempana ollut helsingissä invalidisäätiön sairaalassa hoidettavana, ja siellä oli samalla osastolla yksi tyttö, jolle oltiin tekemässä tuollaista. Sääriluuhun oli porattu tappeja jotka yhdistyivät sellaiseen pidempään keppiin jota pidennettiin aina hieman kun entinen rako oli luutunut umpeen eli tavallaan siinä sääressä ylläpidettiin jatkuvaa luunmurtumaa. Oli senverran kamalan näköistä ja vaikutti todella kivuliaalta, että en missään tapauksessa suosittele edes harkitsemaan...en usko, että aikuisille edes tehdään (ellei tosiaan ole jotain todella pätevää syytä, kuten raajojen niin suuri pituusero, ettei sitä saa pohjallisilla tai erikoiskengillä korjattua) ja varmasti se on ainakin hankalampaa, kun aikuisilla luutuminen on hitaampaa. Jostain mulla on sellainen mielikuva, että yleensä tuota ei kai mielellään tehdä edes molempiin jalkoihin yhtäaikaa. Silläkin oli toinen jalka reilusti lyhyempi ja sen vuoksi sille tehtiin tuo. Ei ole mitenkään verrattavissa mihinkään silikonien ottamiseen, varmaan sen enempää kustannuksiltaan kuin muutenkaan.


    • julia

      Olen läpikäynyt reisien ja säärien pidennysleikkaukset täytettyäni 16 vuotta. Vieläkin kuntoutan itseäni vaikka olen jo 28- vuotias. Reisipidennykset onnistuivat, mutta sääripidennyksissä tuli komplikaatioita ja vasenta jalkaani on sen jälkeen leikelty enemmänkin. En esimerkiksi enää pysty urheilemaan kuten ennen, jouduin myös opettelemaan kävelyn kahdesti uudestaan. Olin leikkauksiin lähtiessäni 123cm pitkä ja nyt olen 141cm. Pituutta tuli lisää siis 18 cm. Leikkaukset olivat kivuliaat ja tukirautoja jouduin pitämään, ikäni ja huonon luutumisen takia, reisissä 15 kuukautta sekä säärissä saman verran. Jouduin jumppaamaan päivittäin, säärien aikaan jopa neljästi päivässä. Kipulääkkeitä jouduin syömään päivittäin ja vaarana oli avohaavojen tulehdukset. Jouduin suihkuttamaan haavat päivittäin ja puhdistamaan ne. Niitä avattiin myös kirurgisesti etteivät ne tulehtuisi. Suurimman ajan olin kotona vuoteessani ja kävelin sisällä sen minkä pystyin jotta luut luutuisivat. Muuten liikuin ulkona ja kaupoissa pyörätuolilla.

      Minut on nukutettu pidennysleikkauksien takia 15 kertaa ja olisin säästynyt kaikelta jos olisin hyväksynyt itseni nuorena sellaisena kuin olen. Pidennysprosessi on todella raskas, sillä muukin elämä voi olla pielessä ja vaarana on sairastua myös masennukseen ym. Minä itse sairastuin vakavaan masennukseen. Leikkaukset läpikäyneenä en voi suositella kenellekään leikkauksia vaan toivon, että jokainen, joka harkitsee leikkauksiin ryhtymistä, opettelee rakastamaan itseään sellaisena kuin on.

      Leikkauksia tehdään ympäri Suomea, Ortonissa Helsingissä, kuten minun reisileikkaus, Jyväskylässä kuten säärileikkaukseni, sekä tietojeni mukaan Kuopiossa. Myös Oulussa on yhtä jalkaa ystävälläni pidennetty. Itse pääsin sairaalan maksulähetteellä leikkauksiin sairauteni takia. Jotta leikkaus tehtäisiin pitää olla ns. tarpeeksi lyhyt. Myös itselle tulee erinnäisiä kustannuksia eli halpaa se ei ole.

      Toivottavasti sait edes jonkunlaisen käsityksen leikkauksista ja suosittelen että opit rakastamaan itseäsi sellaisena kuin olet. Leikkaus voi myös huonontaa elämälaatuasi.

      • Marge 36v.

        Itselle tehtiin säärien ja reisien pidennysleikkaukset 90-luvulla ja operaatioita oli 2000-luvullakin. Oli tuskallista ja komplikaatioita oli hiukan operaatioiden puolessa välissä. Tämä todellakin kannatti sillä pituutta tuli 19 cm lisää ja olen nyt 149 cm. Tuskallisempaa näin henkiseltä kannalta olisi ollut elämä 130 cm kääpiönä. Minua hyljeksittiin päivittäin koulussa ja työelämässä ja nyt olen kuten muutkin. Arpia on hiukan, mutta ovat aika huomaamattomia siihen verrattuna mitä olen toisilla nähnyt. Tulehduksia oli aika vähän. Alkupuoliskolla säryt olivat helvetilliset, mutta henkinen särky kääpiönä oli pahempaa. Tuo kaikki on nyt mennyttä ja olen päässyt kääpiö-nimittelystä eroon. En katunut operaatiota hetkeäkään ja olin varautunut siihen, että olisin paljon sängyssä ja liikkuisin pyörätuolissa. Katselin paljon leffoja, luin ja koitin tehdä kaikkea mielekästä johon kykenin ja ainoa hyvä ystäväni kävi katsomassa minua lähes päivittäin. Se onnellisuus mitä nykyään koen on tuskallisen operaation tulos ja olen siitä kiitollinen. Olin todella kiusattu ja jatkuva seiniin paiskominen yms. oli tehnyt minusta hermoraunion. Koulussa kiusattiin ihan koko ajan myös luokassa eikä opettaja puuttunut kuin välillä lähessä hymyssä suin 'äläs nyt viitti'. Taisi opettajin inhota erilaisuuta. Noh joka tapauksessa... olisin ilmeisesti tehnyt itsemurhan ellen olisi läpikäynyt tätä operaatioita. Kiitoksia mahtaville lääkäreilleni. Faktaa kuitenkin ettei tätä tehdä 140-150 cm pituisille ellei esim. toinen jalka ole huomattavasti lyhempi eikä muutenkaan heppoisin perustein. Tutkimukset ovat perusteelliset ja sairaalassa tulee maattua aika paljon mikä oli minusta kamalinta. Sitten vielä hoidot ovat todella tuskallisia. Kävelyttäminen sattui aluksi niin paljon, että kyyneleet tulivat silmiin ja olisi tehnyt mieli kiljua täyttä kurkkua, mutta tämä kaikki kannatti. En ole enää yhteiskunnan syrjimä kääpiö.


    • VOI.,Helkuta

      Kyllä noiden kiusajien pitäs se kipu kärsiä eikä sinun,itkee oikeasti

      • Anonyymi

        Se on kuitenkin tosi, poikia haukutaan jos jää 152, tyttö ei kärsi jos on muuten elämä hyvin. Äitinä voi vain kärsiä kun, reippaan miehen vie Alko, masennus ja aikuiset kiusaajat. Voikaa hyvin, jos pituus on ongelma, mutta ei se ole vanhempien syy, kun tulee synnytyksen aikana komplikaatio. Syntyi iso poika.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe