vanha vaimo. kerrotko

tiedustelija

vanha vaimo, olet useaan otteeseen kertonut jonkun (nykyäänkin) saarnaavan puhujan jättäneen Sinut "saatanan haltuun".

Kerrotko, mistä syystä Sinut erotettiin? Oliko se joku yksittäinen, vai yleinen syy?

47

3879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha vaimo

Olen vl-kodinkasvatti, samoin molemmat vanhempani ja heidän vanhempansa. Juuria siis löytyy. Onnellisena kasvoin vl-seurakunnassa ja kun olin yli 30-vuotias, alkoi kuulua kummia. Se ja se oli erotettu, hänellä oli todettu "väärä henki" eikä ollut tehnyt siitä parannusta. Minua askarrutti, että mikä se sellainen "väärä henki" oikein oli, sellaista ei ollut aikaisemmin vl-joukoissa esiintynyt. Tarkemmin alkoi kuulua, että joku oli erotettu siksi, koska oli käynyt kirkossa, kun ei-vl-pappi saarnasi, toinen oli laulanut kirkkokuorossa (eikä sitä "syntiä" annettu anteeksi, vaikka kyseinen henkilö pyysi, hänetkin siis sidottiin). Kolmas oli maanomistajana mennyt hirvenmetsästäjien hirvisoppaa syömään, sitä tarjottiin maansa hirvimiehille vuokranneille isännille.

Näitä kun kuulin, kauhistuin ja ilmaisin kantani ääneen. Sitä ei olisi pitänyt tehdä;)

Hoitokokoukset lähenivät minua, lähisukulaisiani erotettiin yhtä mitättömistä syistä, he kun eivät tunnustaneet itseään "väärähenkisiksi". Yksi erotettiin siksi, että hän oli toimittanut vanhoja SRK:n julkaisuja erään toisen sukulaisen hoitokokoukseen, keskustelumateriaaliksi. Näihin SRK:n omiin julkaisuihin suhtauduttiin hyvin ylimielisesti: "Noilla ei tehdä nykyisin yhtään mitään, ne pitää roskana hävittää". Nämä julkaisut nimittäin tuomitsivat tuollaiset "hoitokokoukset" ja erottamiset. Oltiin siis menty aivan uusille poluille, entisten uskovaisten kirjoitukset ja "seurakunnan päätökset" vuosikymmenien takaa eivät merkinneet mitään.

No, sitten minäkin sain kolme vierasta, miehiä, joista yksi oli saarnamies. Minua alettiin vikoa väärästä hengestä. Kerroin sukulaisteni erottamisesta ja sanoin, ettei se ole oikein ja Raamatun mukaista.

Silloin sanoi tämä kyseinen saarnamies sanat, jotka ovat ikuisiksi ajoiksi painuneet mieleeni. Niillä sanoilla hän kertoi vl:ien uuden opin, sellaisen, jota en ollut aikaisemmin oppinut. Mieleeni muistuivat Galatalaiskirjeen sanat: (vapaasti muisteltuna) Jos joku, olkoon vaikka enkeli taivaasta tulee ja tarjoaa toista, kuin saaneet olette, älkää uskoko. (jonkun toisen käännöksen mukaan: .. olkoon kirottu).

Tämän saarnamiehen uusi oppi oli seurakunnan (tai oikeastaan yksittäisten "johtomiesten") erehtymättömyyden oppi sekä Taivasten valtakunnan avainten väärinkäytön oppi.

No, mitä hän sanoi väitteeseeni, että tuota sukulaistani oli väärin hoidettu? Hän vastasi vakaasti: "Vaikka minä en ole ollut paikalla, kun häntä hoidettiin, enkä tiedä, mitä asia koski (sukulaiseni kun oli eri paikkakunnalla), olen aivan varma, että hänet on oikein hoidettu. Jumalan valtakunta ei erehdy, se on valinnut hoitomiehet eivätkä he erehdy". --Tulipa mieleen paavin kirkko ja paavin erehtymättömyys. Ja samalla totesin, galatalaiskirjeen sanoin, etten usko "hoitomiehiä", he ovat toki paljon pienempiä viskaaleja kuin enkeli taivaasta;)

No, kun en häntä siinä uskonut, niin eropassithan siinä tuli saatesanoina: "Sinut jätetään Saatanan haltuun".

Nykyään siis vl:t myöntävät, että on tullut (vähätellen sanottuna) "ylilyöntejä". Kun sen itse silloin totesin vähintään "ylilyönniksi", niin minut erotettiin. Olen myös kuullut muutamilta muilta erotetuilta, että kyseinen erottaja saattoi itse joutua "hoidon" kohteeksi ja oli myöntänyt siinä, että oli tehnyt virheitä, ihminen oli päässyt puuttumaan asioihin, jotka kuuluivat Pyhälle Hengelle. Kuitenkin kyseisen henkilön hoitotoimet säilyivät voimassa, niitä siis ei purettu, vaikka "hoitajan" todettiin itse olleen "väärässä hengessä":)

Oppi oli siis muuttunut. Vl-liikkeen tyypilliseen liturgiaan kuuluu se, että väitetään opin olevan sama kaiken aikaa, uskovaisten joukon nimi vain on muuttunut vuosisatojen mittaan. Jo näinkin lyhyt historian kertaus osoittaa, että oppi on kovin herkkä muuttumaan.

Kun silloin -70-luvulla totesin kokemukseni perusteella, että tuossa vl-joukossa ei voi enää olla Pyhä Henki, sillä ei Henki tuolla tavalla kohtele toisia Jumalan lapsia, niin etsin itselleni vuosien kuluessa uuden "kotisiionin" ja löysin Rauhan Sanan, jossa entinen evankeliumi kaikuu edelleen puhtaana. Pieniin asioihin, joihin ei voi löytää yksiselitteistä Raamatun kantaa, vältetään ottamasta varmaa kantaa suuntaan tai toiseen. Ja mitä se hyödyttäisikään, sillä kun perusasiat, autuuttamisen oppi, on yhteinen, niin muuta emme tarvitse.

Oman historiani olen jo joskus aikaisemminkin täällä kertonut, mutta kun tulee uusia lukijoita, jotka eivät ole nähneet tuota aikaisempaa kirjoitusta, niin täytynee taas kerrata.

--Kaiken kaikkiaan, taisi olla "yleinen syy" minun erottamiseeni, mitään tekosyntiä tai muuta he eivät minusta löytäneet;)

• tiedustelija

Kiitos vastauksestasi

Itse olen sen ikäinen etten noita aikoja omakohtaisesti muista

Mutta tiedän tasan tarkkaan mistä on ollut kysymys. Voin hyvin kuvitella miten jostain hirvisopasta nousee meteli. Tiedän syyt ja vaikutteet, mitkä näihin johtaa. Näen samat intohimot vl kulttuurissa tänäkin päivänä.

Onneksi vaikuttimet eivät ole tänään aktiivisia, mutta "tuulahduksia" niistä saamme kokea nykyäänkin (valitettavasti esim päivämiehessä).

Olen pahoillani puolestasi. Toivon todellakin että asiat sinua kohtaan tulisivat korjatuiksi.
        Ja myös muille, joita kohdeltiin ja jotka kokivat että heitä kohdeltiin , väärin.

• taina

Olen monesti havahtunut siihen, ettei tällä palstalla kukaan näiden hoitokokousten "hoitaja" puhu mitään. Varmaan sellaisiakin on lukijoiden joukossa. Asioilla on aina kaksi puolta:tuo oli sinun kantasi. Mutta arvoitukseksi jää, mitä sinä sanoit, mihin sävyyn ja kenelle.

Rakkaus ei muista kärsimäänsä pahaa, sanotaan. Ihan itsestäsi, omasta sydämestäsi lähtisi anteeksiantamuksen tie, jos Sinä vain haluat.

• 70-luvun ripaska
        taina kirjoitti:

Olen monesti havahtunut siihen, ettei tällä palstalla kukaan näiden hoitokokousten "hoitaja" puhu mitään. Varmaan sellaisiakin on lukijoiden joukossa. Asioilla on aina kaksi puolta:tuo oli sinun kantasi. Mutta arvoitukseksi jää, mitä sinä sanoit, mihin sävyyn ja kenelle.

Rakkaus ei muista kärsimäänsä pahaa, sanotaan. Ihan itsestäsi, omasta sydämestäsi lähtisi anteeksiantamuksen tie, jos Sinä vain haluat.

Minkähän takia ne "hoitajat" vaikenevat...?

• taina
        70-luvun ripaska kirjoitti:

oikein Raamatun mukaan hoitaa asioita tällä tavalla netissä jauhamalla. Oikea tapa olisi puhua sen kanssa, johon on loukkaantunut.Kun tämän loukkaantumisen sitten saa uskoa anteeksi, täytyisi asioita korjata niin laajalti kuin on pahennusta levittänyt, täälläkin.

• Artsi

Matt. 18:
        15. Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
        16. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
        17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.

Jos sinulla ei ollut tekosyntejä tai et niitä tuntenut, saattaa olla että sinulla oli ylpeyden henki. Ja vaikka olisikin niin, että Kristuksen kirkkolain toinen kohta, kaksi tai kolme todistajaa, olisikin ohitettu, käy ilmi siitä ettet pidä eriseuraa, Rauhan sanaa, syntinä, että olet hengellisesti eksyksissä. Eriseura on lihan töitä (Gal. 5:20).

• vl.kaveri

niin on kyllä silloin Perkeleellä ollu hauskaa.

sanoit:"Kuitenkin kyseisen henkilön hoitotoimet säilyivät voimassa, niitä siis ei purettu, vaikka "hoitajan" todettiin itse olleen "väärässä hengessä":)"
        Nyt puran ne hoitotoimet. Jos haluat Jumalan valtakuntaan, niin ovet ovat sinulle avoinna. Ei me sinun syntejäsi pidätetä, vaan sen saat anteeksi, minkä anteeksi uskot.

sanoit:"Jo näinkin lyhyt historian kertaus osoittaa, että oppi on kovin herkkä muuttumaan. "

Joo. Kun puhutaan Jumalan sanasta, niin oppi ei ole muuttunut. Mutta aina on ollut näitä järjellä ajattelijoita, joissa Perkele on saanut vallan, niin erimielisyyksiä on varmasti tullut.

• tiedustelija
        vl.kaveri kirjoitti:

sanoit:"Kuitenkin kyseisen henkilön hoitotoimet säilyivät voimassa, niitä siis ei purettu, vaikka "hoitajan" todettiin itse olleen "väärässä hengessä":)"
        Nyt puran ne hoitotoimet. Jos haluat Jumalan valtakuntaan, niin ovet ovat sinulle avoinna. Ei me sinun syntejäsi pidätetä, vaan sen saat anteeksi, minkä anteeksi uskot.

sanoit:"Jo näinkin lyhyt historian kertaus osoittaa, että oppi on kovin herkkä muuttumaan. "

Joo. Kun puhutaan Jumalan sanasta, niin oppi ei ole muuttunut. Mutta aina on ollut näitä järjellä ajattelijoita, joissa Perkele on saanut vallan, niin erimielisyyksiä on varmasti tullut.

jos kerran hoitajiakin oli väärässä hengessä, miksi asioita ei lähdetty korjaamaan "uhrien" suuntaan?

Riittikö siis että joku hoitaja teki jossain johtokunnankokouksessa tai vaikka yleisestikin parannusta vääristä hoitotoimepiteistä mutta kukaan ei siis ottanut yhteyttä hänen väärin hoitamiin uhreihinsa?

Kylläkai asiat pitää niiden kanssa korjata ensimmäisenä joita vastaan rikottu on?

• vanha vaimo
        Artsi kirjoitti:

Matt. 18:
        15. Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
        16. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
        17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.

Jos sinulla ei ollut tekosyntejä tai et niitä tuntenut, saattaa olla että sinulla oli ylpeyden henki. Ja vaikka olisikin niin, että Kristuksen kirkkolain toinen kohta, kaksi tai kolme todistajaa, olisikin ohitettu, käy ilmi siitä ettet pidä eriseuraa, Rauhan sanaa, syntinä, että olet hengellisesti eksyksissä. Eriseura on lihan töitä (Gal. 5:20).

Niinpä niin. Et ole ensimäinen etkä viimeinen, joka huomauttaa minulle, että se vika onkin minussa. Kukaan vl ei ole myöntänyt, että se vika olikin hoitajassa.(huoh)

Ihan turhaan sitä kertoo eläviä esimerkkejä, joita ei uskota:( Tainakin tuossa ylhäällä tietämättä asiasta yhtään mitään, syyttelee ylpeydestä ja äänensävyistä. Niistäkö sitten onkin iankaikkinen autuus kiinni? Kyllä minä mielestäni olin tarpeeksi nöyrä tekemään synneistäni parannusta (ei annettu), mutta väärästä hengestä en, sillä sitä ei minulle Raamatulla osoitettu, että minussa olisi ollut väärä henki.

Enkä muuten ymmärrä vieläkään, mikä se väärä henki oikein on. Onhan olemassa vain Jumalan Pyhä Henki ja Saatanan henki, ei muita. Olisiko minun, arvoisat vl-palstalaiset, pitänyt tehdä "parannusta" asiasta, jota en tuntenut tehneeni? Eikö parannukseen kuulu synnintunto ja katumus? Eikö hoitajien olisi pitänyt perustella Raamatulla se vika, johon minut sanottiin syyllistyneen?

Tällä palstalla on moni vl nykyään todennut, että he eivät voi nähdä ihmisen sisimpään eivätkä näin ollen sanoa, kuka menee taivaaseen ja kuka helvettiin. Silloin -70-luvulla näillä hoitajilla oli kuitenkin jonkilainen erikoiskyky nähdä ihmisen sisin ja tuomita helvettiin. Oli otettu Jumalan asema ja valta, muuhun tulokseen en voi tulla.

Miksi te vl-kommentaattorit ette kommentoi lainkaan oppia, joka tökkäsi sisimpääni, siihen, mitä ennen olin oppinut vl:ien joukossa? Sanokaa edes, oletteko sen opin takana edelleen, hyvät Artsi ja taina. Tarkoitan seurakunnan ja hoitomiesten täydellistä erehtymättömyysoppia, jota vertasin ja vertaan edelleen paavin erehtymättömyysoppiin katolisessa kirkossa. Siitähän tulisi jotain keskusteluntynkää palstalle eteenpäinkin.

Muuan ystäväni, pois potkittu kuten minäkin, kertoi todella ottaneensa yhteyttä erottajiinsa, mutta nämä eivät mitenkään pyydelleet anteeksi omaa osuuttaan aiheettomassa erottamisessa. Sen takia minulla ei ole aihetta mennä kyseisen saarnamiehen luo.

Minua te Artsi ja taina, syytätte ylepydestä, mutta millä nimellä te kuvaatte saarnamiestä, joka jatkaa "työtään" "jumalanvaltakunnassa" tunnollaan tuollaiset hirveydet, mitä hän minua ja muita kohtalotovereitani kohtaan on tehnyt. Mieleeni tulee se kaikkein kauhein kohtalo: Pyhän Hengen pilkka. Olen itse kovin aralla tunnolla, enkä väitä, että näin olisi käynyt, mutta heitän mietittäväksi. Pilkka Pyhää Henkeä vastaan on Pyhän Hengen työn mitätöimistä. Jos uskovainen (hoitomies) sanoo toiselle uskovaiselle (hoidettava) että sinussa on saastainen henki, niin eikö tämä hoitaja silloin mitätöi Pyhän Hengen työtä tuossa toisessa uskovaisessa? Kun näillä hoitajilla ei ole mitään kiirettä eikä halua hoitaa omat suuret tekosyntinsä, niin ehkä heillä ei ole synnintuntoa eikä katumusta. Ja Pyhän Hengen pilkastahan sanotaan, ettei Jumala anna heille katumisen armoa...

Ja vielä yksi asia: onko Artsi ja taina, teidän mielestänne kaksi uskovaista ihan eri uskottavuustasolla: saarnaaja/johtokunnanjäsen on uskottavampi kuin tavallinen rivikristitty (minä)? Tämä tulee väkisinkin mieleen, kun minua ette usko, mutta tuota saarnamiestä uskotte.

Ja tähän liittyen: Miksi yritätte tukkia minun suuni ja sanoa, että tuollaisten asioitten "revittely" ei kuulu tälle palstalle. Se ei ole minkään säännön mukaan kiellettyä, en mainitse kyseisen saarnamiehen nimeä, joten se ei ole ketään henkilöä vastaan nostettu syyte tai herjaus. Asia koskee selvästikin vanhoillislestadiolaisuutta, joten se kuuluu palstan aiheeseen.

Loppukäsityksekseni jää, että teitä harmittaa, kun tuon julkisuuteen vähemmän miellyttäviä asioita vl-uskosta. Kun asioita ei ole hoidettu oikein loppuun asti vl-piireissä, nämä väärät hoitajat itse uskovat "tunkion päältä" syntejään anteeksi ja tunkiohan haisee. Niin tämäkin asia haisee ja on jättänyt arven vl-liikkeeseen. Eikä tämä arpi tosiaankaan kuulu lukuun: hakomaja yrttitarhassa... vioilla ja virheillä peitetty....

• vanha vaimo
        tiedustelija kirjoitti:

jos kerran hoitajiakin oli väärässä hengessä, miksi asioita ei lähdetty korjaamaan "uhrien" suuntaan?

Riittikö siis että joku hoitaja teki jossain johtokunnankokouksessa tai vaikka yleisestikin parannusta vääristä hoitotoimepiteistä mutta kukaan ei siis ottanut yhteyttä hänen väärin hoitamiin uhreihinsa?

Kylläkai asiat pitää niiden kanssa korjata ensimmäisenä joita vastaan rikottu on?

Eiväthän tietystikään kaikki "hoitajat" joutuneet itse hoidetuiksi. Mutta kentälle päin tuota vikaan joutuneeksi todettujen hoitajien syntejä ei purettu, ei siis kutsuttu koolle niitä, jotka oli hoidettu "saatanan haltuun" tai sidottu. Sehän se tässä kaikkein "hauskinta" onkin, ettei mikään logiikka pelannut.

Ja Saatana varmasti nauroi:(

• vanha vaimo
        70-luvun ripaska kirjoitti:

He yrittävät vaieta kuoliaaksi tämän aiheen. Tai ehkä Artsi ja taina ovat juuri näitä hoitajia tai heidän edustajiaan yrittämässä selitellä asioita "parhain päin" hoitajien suuntaan:)

• vanha vaimo
        vl.kaveri kirjoitti:

Enhän minä ole koskaan Jumalaani tai uskoani kieltänyt. Olen ollut siis koko tämän ajan Jumalan valtakunnassa. Kerroinhan siitä jo ensimäisessä tekstissäni.

Kiitos kuitenkin ystävällisyydestäsi ja hyvää tarkoittavasta tarjouksestasi, arvostan sitä todella:)

• taina
        vanha vaimo kirjoitti:

He yrittävät vaieta kuoliaaksi tämän aiheen. Tai ehkä Artsi ja taina ovat juuri näitä hoitajia tai heidän edustajiaan yrittämässä selitellä asioita "parhain päin" hoitajien suuntaan:)

vaan toivoisin sinun vapautuvan tästä asiasta. Siksi esitän näitä ehdotuksia asian ratkaisemiseksi.En ole itse ollut "hoitajana" silloin.

• taina
        vanha vaimo kirjoitti:

Niinpä niin. Et ole ensimäinen etkä viimeinen, joka huomauttaa minulle, että se vika onkin minussa. Kukaan vl ei ole myöntänyt, että se vika olikin hoitajassa.(huoh)

Ihan turhaan sitä kertoo eläviä esimerkkejä, joita ei uskota:( Tainakin tuossa ylhäällä tietämättä asiasta yhtään mitään, syyttelee ylpeydestä ja äänensävyistä. Niistäkö sitten onkin iankaikkinen autuus kiinni? Kyllä minä mielestäni olin tarpeeksi nöyrä tekemään synneistäni parannusta (ei annettu), mutta väärästä hengestä en, sillä sitä ei minulle Raamatulla osoitettu, että minussa olisi ollut väärä henki.

Enkä muuten ymmärrä vieläkään, mikä se väärä henki oikein on. Onhan olemassa vain Jumalan Pyhä Henki ja Saatanan henki, ei muita. Olisiko minun, arvoisat vl-palstalaiset, pitänyt tehdä "parannusta" asiasta, jota en tuntenut tehneeni? Eikö parannukseen kuulu synnintunto ja katumus? Eikö hoitajien olisi pitänyt perustella Raamatulla se vika, johon minut sanottiin syyllistyneen?

Tällä palstalla on moni vl nykyään todennut, että he eivät voi nähdä ihmisen sisimpään eivätkä näin ollen sanoa, kuka menee taivaaseen ja kuka helvettiin. Silloin -70-luvulla näillä hoitajilla oli kuitenkin jonkilainen erikoiskyky nähdä ihmisen sisin ja tuomita helvettiin. Oli otettu Jumalan asema ja valta, muuhun tulokseen en voi tulla.

Miksi te vl-kommentaattorit ette kommentoi lainkaan oppia, joka tökkäsi sisimpääni, siihen, mitä ennen olin oppinut vl:ien joukossa? Sanokaa edes, oletteko sen opin takana edelleen, hyvät Artsi ja taina. Tarkoitan seurakunnan ja hoitomiesten täydellistä erehtymättömyysoppia, jota vertasin ja vertaan edelleen paavin erehtymättömyysoppiin katolisessa kirkossa. Siitähän tulisi jotain keskusteluntynkää palstalle eteenpäinkin.

Muuan ystäväni, pois potkittu kuten minäkin, kertoi todella ottaneensa yhteyttä erottajiinsa, mutta nämä eivät mitenkään pyydelleet anteeksi omaa osuuttaan aiheettomassa erottamisessa. Sen takia minulla ei ole aihetta mennä kyseisen saarnamiehen luo.

Minua te Artsi ja taina, syytätte ylepydestä, mutta millä nimellä te kuvaatte saarnamiestä, joka jatkaa "työtään" "jumalanvaltakunnassa" tunnollaan tuollaiset hirveydet, mitä hän minua ja muita kohtalotovereitani kohtaan on tehnyt. Mieleeni tulee se kaikkein kauhein kohtalo: Pyhän Hengen pilkka. Olen itse kovin aralla tunnolla, enkä väitä, että näin olisi käynyt, mutta heitän mietittäväksi. Pilkka Pyhää Henkeä vastaan on Pyhän Hengen työn mitätöimistä. Jos uskovainen (hoitomies) sanoo toiselle uskovaiselle (hoidettava) että sinussa on saastainen henki, niin eikö tämä hoitaja silloin mitätöi Pyhän Hengen työtä tuossa toisessa uskovaisessa? Kun näillä hoitajilla ei ole mitään kiirettä eikä halua hoitaa omat suuret tekosyntinsä, niin ehkä heillä ei ole synnintuntoa eikä katumusta. Ja Pyhän Hengen pilkastahan sanotaan, ettei Jumala anna heille katumisen armoa...

Ja vielä yksi asia: onko Artsi ja taina, teidän mielestänne kaksi uskovaista ihan eri uskottavuustasolla: saarnaaja/johtokunnanjäsen on uskottavampi kuin tavallinen rivikristitty (minä)? Tämä tulee väkisinkin mieleen, kun minua ette usko, mutta tuota saarnamiestä uskotte.

Ja tähän liittyen: Miksi yritätte tukkia minun suuni ja sanoa, että tuollaisten asioitten "revittely" ei kuulu tälle palstalle. Se ei ole minkään säännön mukaan kiellettyä, en mainitse kyseisen saarnamiehen nimeä, joten se ei ole ketään henkilöä vastaan nostettu syyte tai herjaus. Asia koskee selvästikin vanhoillislestadiolaisuutta, joten se kuuluu palstan aiheeseen.

Loppukäsityksekseni jää, että teitä harmittaa, kun tuon julkisuuteen vähemmän miellyttäviä asioita vl-uskosta. Kun asioita ei ole hoidettu oikein loppuun asti vl-piireissä, nämä väärät hoitajat itse uskovat "tunkion päältä" syntejään anteeksi ja tunkiohan haisee. Niin tämäkin asia haisee ja on jättänyt arven vl-liikkeeseen. Eikä tämä arpi tosiaankaan kuulu lukuun: hakomaja yrttitarhassa... vioilla ja virheillä peitetty....

että vika olisi yksistään Sinussa, vanha vaimo! Kerrot täällä, mitä Sinulle on tehty. Olet kertonut monen vuoden ajan yhä uusille ihmisille.

Onko helpottanut?

Jos olet loukkaantunut, voit pyytää sitä (ja vain sitä) asiaa anteeksi. Että olet kokenut kohtelusi vääräksi. Siitä lähtisi iso solmu aukeamaan:)Hoitajasi ei kenties tiedä, miten raskas asia Sinulle on.Rohkaisisin puhumaan, vaikka tuttavasi kokemukset olivat tuollaiset.

Jumalan seurakunnassa on kaikki ovat yhtä pieniä Jumalan edessä, sekä johtokunnanjäsen että "tavallinen" jäsen.

Minä vaan koen, ettei asian puiminen auta, vaikka saisitkin täällä sympatiaa. Tämä asia ei tule oikealla tavalla hoidetuksi, vrt. Kristuksen kirkkolaki.

• tiedustelija kirjoitti:

ei välttämättä "hoitaja" kertonut ketä kaikkia oli hoitanut. No, en ole asiasta perilla, niin en osaa kummempaa sanoa. Mutta ihminen ei voi ketää toista määrätä saatanan haltuun. Ja jos sanoo, niin niin sanooko sen rakkauden hengessä. Ennemmin pitää nuhdella ja rukoilla toisen puolesta, jos tämä on joutunut vikaan.

• Artsi

>> joku oli erotettu siksi, koska oli käynyt kirkossa, kun ei-vl-pappi saarnasi, toinen oli laulanut kirkkokuorossa (eikä sitä "syntiä" annettu anteeksi, vaikka kyseinen henkilö pyysi, hänetkin siis sidottiin). Kolmas oli maanomistajana mennyt hirvenmetsästäjien hirvisoppaa syömään, sitä tarjottiin maansa hirvimiehille vuokranneille isännille.

- Nuo kaikki ovat saattaneet olla tekaistuja syitä ja juttuja. Ehkä hoitokokouksen miehet ovat vaistonneet, että anteeksipyytäjä ei ole sydämestään pyytänyt anteeksi, on tehnyt hätäparannusta. Ja joskushan on niin, että kun valta on jollakin, hän myös käyttää sitä sopivan tilanteen tullen. Se on aina muistettava niiden, jotka eivät ole vallassa, että pysyvät nöyrinä.
        Se, millä tavalla täällä kerrot elämänkertaasi ja millä tavalla hoidit sheriffin tehtäviä lestadiolaisuus-palstalla, kun vl:ät olivat vielä siellä samassa sopassa, katkeruudella meitä vl-joukkoa vastaan, osoittaa, että kaipaat osaksesi huomiota ja hoitoa. Kuulin juuri tarinan, että kissakin osaa vaatia huomiota ja hoitoa silloin kun se on oppinut sitä saamaan.

Tietenkin vl:ien yhteydestä erottaminen kiukuttaa, etenkin Pohjanmaalla, missä lestadiolaiset ovat olleet vallitseva kyläyhteisö. Mutta onkin hyvä, ettei lestadiolaisuus ole vain kulttuuria vaan se on taisteleva seurakunta, mistä käry nousee.

• Lisää erottamisen syitä

Joku mummo kertoi televisiossa, että hänet oli potkittu pois rauhanyhdistyksestä, koska hänellä oli aukollinen pesukone. Tuollainenhan oli täysi valhe, koska semmoisesta syystä ei ketään ole erotettu, mutta se valhehan uppoaa hyvin epäuskoisiin.

Kun 90-luvulla Pohjanmaan kirkollisessa lehdessä oli mielipiteitä nimimerkillä "joukko rauhanyhdistyksistä erotettuja", sanoi yksi vanh.lest. pappi, että tuollaisen kirjoituksen takana saattaa olla yksi henkilö.

• vanha vaimo
        Artsi kirjoitti:

>> joku oli erotettu siksi, koska oli käynyt kirkossa, kun ei-vl-pappi saarnasi, toinen oli laulanut kirkkokuorossa (eikä sitä "syntiä" annettu anteeksi, vaikka kyseinen henkilö pyysi, hänetkin siis sidottiin). Kolmas oli maanomistajana mennyt hirvenmetsästäjien hirvisoppaa syömään, sitä tarjottiin maansa hirvimiehille vuokranneille isännille.

- Nuo kaikki ovat saattaneet olla tekaistuja syitä ja juttuja. Ehkä hoitokokouksen miehet ovat vaistonneet, että anteeksipyytäjä ei ole sydämestään pyytänyt anteeksi, on tehnyt hätäparannusta. Ja joskushan on niin, että kun valta on jollakin, hän myös käyttää sitä sopivan tilanteen tullen. Se on aina muistettava niiden, jotka eivät ole vallassa, että pysyvät nöyrinä.
        Se, millä tavalla täällä kerrot elämänkertaasi ja millä tavalla hoidit sheriffin tehtäviä lestadiolaisuus-palstalla, kun vl:ät olivat vielä siellä samassa sopassa, katkeruudella meitä vl-joukkoa vastaan, osoittaa, että kaipaat osaksesi huomiota ja hoitoa. Kuulin juuri tarinan, että kissakin osaa vaatia huomiota ja hoitoa silloin kun se on oppinut sitä saamaan.

Tietenkin vl:ien yhteydestä erottaminen kiukuttaa, etenkin Pohjanmaalla, missä lestadiolaiset ovat olleet vallitseva kyläyhteisö. Mutta onkin hyvä, ettei lestadiolaisuus ole vain kulttuuria vaan se on taisteleva seurakunta, mistä käry nousee.

Toisen valehtelijaksi nimittäminen on melkoisen halpamaista. Tiedän minä nimetkin niille henkilöille, joitten tapauksista mainitsin. Tällä palstalla vain ei sovi nimiä levitellä. Jokainen tapaus on totta.

Sinun kommentistasi todella paistaa se "omaan pesään vedättäminen", uskovaisia on mielestäsi kahta sorttia, rivikristittyjä joita sopii epäillä ja isoja kihoja, hoitomiehiä, saarnamiehiä, jotka ovat aina oikeassa, vai mitä?

Tapaukset todella kuulostavat uskomattomilta, ja tällaisten uskomattomien tapahtumien pyörteessä olen joutunut elämään ja miettimään, onko ehkä mielenterveydessäni vikaa, kun en ymmärrä mitenkään loogisesti tai oikeaksi näitä tapahtumia. Kun olen tavannut toisia saman kohtalon kokeneita, olen tullut huomaamaan, etten sentään hullu ole. Tällaista vain tapahtui.

On todella likaista, Artsi, että vedät tähän mukaan toimintani sheriffinä, jota edelleen jatkan toisella palstalla. Väität vielä, että sen hoitoon on ollut vaikuttamassa "kaunani" vl:iä kohtaan. Sheriffinä ei todellakaan voi olla kaikkien mieliksi. Jonkun mielestä on liian tiukka ja poistaa liian helposti kirjoituksia, toisten mielestä taas liian löysä, kun antaa olla joitakin tiettyjä kirjoituksia palstalla. Auttaisiko asiaa yhtään, jos kertoisin, että olen läheisessä yhteydessä vl-open kanssa ja meillä molemmilla on ihan samanlaiset periaatteet palstan hoitamisessa?

>>>Ehkä hoitokokouksen miehet ovat vaistonneet, että anteeksipyytäjä ei ole sydämestään pyytänyt anteeksi, on tehnyt hätäparannusta. Ja joskushan on niin, että kun valta on jollakin, hän myös käyttää sitä sopivan tilanteen tullen. Se on aina muistettava niiden, jotka eivät ole vallassa, että pysyvät nöyrinä.

• vl2003
        Artsi kirjoitti:

En ota kantaa nyt siihen, mikä syy on keksitty ja mikä ei. Tapahtumista on yleensä kaksi puolta.

Mutta:
        - vanha vaimo on hoitanut sheriffinhommansa ilman pienintäkään moitteen sijaa
        - minua on vl-seuroissa aina opetettu, että synninpäästöä ei saa kieltää keneltäkään eikä missään tilanteessa. rippi-isän (tai syntien anteeksi julistajan) asia myöskään ei ole arvostella toisen uskon laatua. muistan myös keskustelutilanteita, joissa joku on kysynyt, milloin toista "ei voi pitää uskovaisena". ohje on ollut, että mieluummin pidetään "väärin" uskovaisena kuin "väärin" ei-uskovaisena (toki kuitenkin niin, ettei väärään rauhaan toivoteta).

• Järkyttävää
        Artsi kirjoitti:

Matt. 18:

"...siitä ettet pidä eriseuraa, Rauhan sanaa, syntinä, käy ilmi että olet hengellisesti eksyksissä."

EI VOI OLLA TOTTA!!!
        TÄLLAISTAKO VL-PORUKKA OPETTAA???!!!!

Voi järkytyksien järkytys!! Minkä takia ev.lut. kirkon sisällä ylipäätänsä SAA toimia tällainen lahko kuin vanhoillislestadiolaisuus? Sattuisiko paikalla olemaan yhtään evl-pappia, joka vastaisi?

MIKSI ev.lut. seurakunnan siedetään lahkoa, joka väittää olevansa ainut "oikea seura"???

• Huuli pyöreänä (syystäkin)

No huh,huh... Tuli ihan Stalinin hirmuvainot mieleen!

"Että he tunsivat Jumalan, ja ei ylistäneet häntä niinkuin Jumalaa eikä kiittäneet, vaan vilpistelivät omissa ajatuksissansa, ja heidän järjetöin sydämensä on pimennyt. kuin he itsensä viisaiksi luulivat, niin he ovat tyhmiksi tulleet"

• wgc
        vanha vaimo kirjoitti:

myös minä olen kuullut noista ajoista joista
        kirjoitit. Olen itse ollut silloin vielä syli-
        vauva mutta kuullut olen kumminki. Vaikka olenki
        vl, en kiellä tuota. Itseasaissa siihen aikaan
        kuuluu vielä paljon paljon muutakin kuin tuo
        asia mistä kerroit. Ei minun järki sitä ymmärrä,
        ku ajattelee miten asiat nyt on.
        "Sama sana kaikuu..." sanoo varmaan Taina, Arttu ym... Joo, onhan se sama sana mutta eri suista
        kuultua. Menkää vähän itteenne ja miettikää
        mitä kirjoitatte. VANNON ettette todellisuudessa
        oo noin hyviä ja pyhiä ku annatte ymmärtää!
        Minä myönnän suoraan että olen kiukkunen, pahan-
        sisuinen ja muutenki kamala ihminen, mutta silti
        tunnen olevani vl. Minä vain myönnän vikani,
        herkästi toistenki ;) myöntäkää teki!
        Terveiset vanhallevaimolle vähän nuoremmalta! ;)

• moppaajasefu
        Artsi kirjoitti:

Artsi, puhut pehmoisia, kun väität vanhan vaimon hoitavan lestadiolaisuus-palstaa katkeruudella:( Hänen toiminnassaan siellä ei ole moitteen sijaa ja annan hänelle kaiken tukeni.

Kuten vanha vaimo vastauksessaan sinulle mainitsi, olen hänen kanssaan läheisessä yhteistyössä näiden palstojen tiimoilta ja meillä on samat periaatteet ja linjaukset siinä, mitä poistetaan, mitä jätetään.

Kaikkiahan ei voi miellyttää ja aina tulee joiltakin tahoilta lunta tupaan, mitä tulee poistoihin.

Kommentoin vielä tuota anteeksiantamusasiaa: minä olen oppinut, että aina, kun katuva ihminen tulee pyytämään anteeksiantamusta, sinä olet velvollinen antamaan hänelle anteeksi.

Muistathan Jeesuksen luokse tulleet opetuslapset, jotka kyselivät, montako kertaa tulisi antaa anteeksi ihmiselle, joka tulee ehkäpä saman asiankin takia luoksesi ja haluaa uskoa sen anteeksi? Ihanko jopa seitsemän kertaa? Jeesus vastasi: "Ei, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän".

Mielestäni kirjoituksesi vanhalle vaimolle oli aggressiivinen ja hänen kokemuksensa mitätöivä. Olisikohan anteeksipyynnön paikka?

• Tuulahdus Oulusta
        Artsi kirjoitti:

"Ja joskushan on niin, että kun valta on jollakin, hän myös käyttää sitä sopivan tilanteen tullen. Se on aina muistettava niiden, jotka eivät ole vallassa, että pysyvät nöyrinä."

Niinhän siinä kävi, kun 70-luvulla perkeleelliset hoitomiehet, joilla oli SRK:n edustajien ja muiden vl-pomojen näköinen ihmismuoto, riehuivat ympäri Suomea ja nöyryyttivät ihmisiä koko seurakunnan edessä tekemättömistä teoista ja monista muista kummajaisista.

Oli se aikamoista pirunpolskaa!

• vanha vaimo
        wgc kirjoitti:

myös minä olen kuullut noista ajoista joista
        kirjoitit. Olen itse ollut silloin vielä syli-
        vauva mutta kuullut olen kumminki. Vaikka olenki
        vl, en kiellä tuota. Itseasaissa siihen aikaan
        kuuluu vielä paljon paljon muutakin kuin tuo
        asia mistä kerroit. Ei minun järki sitä ymmärrä,
        ku ajattelee miten asiat nyt on.
        "Sama sana kaikuu..." sanoo varmaan Taina, Arttu ym... Joo, onhan se sama sana mutta eri suista
        kuultua. Menkää vähän itteenne ja miettikää
        mitä kirjoitatte. VANNON ettette todellisuudessa
        oo noin hyviä ja pyhiä ku annatte ymmärtää!
        Minä myönnän suoraan että olen kiukkunen, pahan-
        sisuinen ja muutenki kamala ihminen, mutta silti
        tunnen olevani vl. Minä vain myönnän vikani,
        herkästi toistenki ;) myöntäkää teki!
        Terveiset vanhallevaimolle vähän nuoremmalta! ;)

Kiva lukea sympaattista viestiä vl:ltä, tosin jokunen muukin on ollut ystävällinen, mm sheriffi. On hyvä, että tiedostaa oman seurakuntakotinsa viat, näin ehkä voi yrittää niitä korjata. Tai ainakaan ei usko enää silmät ummessa kaikkea, mitä saarnatuolista sanotaan.

Raamatussakin sanotaan: yksi puhuu ja toiset tuomitsevat. Puheitten arviointi siis on ihanRaamatun mukaista.

Siunausta sinulle ja perheellesi.
        vanha vaimo:)

• hups
        moppaajasefu kirjoitti:

Artsi, puhut pehmoisia, kun väität vanhan vaimon hoitavan lestadiolaisuus-palstaa katkeruudella:( Hänen toiminnassaan siellä ei ole moitteen sijaa ja annan hänelle kaiken tukeni.

Kuten vanha vaimo vastauksessaan sinulle mainitsi, olen hänen kanssaan läheisessä yhteistyössä näiden palstojen tiimoilta ja meillä on samat periaatteet ja linjaukset siinä, mitä poistetaan, mitä jätetään.

Kaikkiahan ei voi miellyttää ja aina tulee joiltakin tahoilta lunta tupaan, mitä tulee poistoihin.

Kommentoin vielä tuota anteeksiantamusasiaa: minä olen oppinut, että aina, kun katuva ihminen tulee pyytämään anteeksiantamusta, sinä olet velvollinen antamaan hänelle anteeksi.

Muistathan Jeesuksen luokse tulleet opetuslapset, jotka kyselivät, montako kertaa tulisi antaa anteeksi ihmiselle, joka tulee ehkäpä saman asiankin takia luoksesi ja haluaa uskoa sen anteeksi? Ihanko jopa seitsemän kertaa? Jeesus vastasi: "Ei, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän".

Mielestäni kirjoituksesi vanhalle vaimolle oli aggressiivinen ja hänen kokemuksensa mitätöivä. Olisikohan anteeksipyynnön paikka?

Totta mutta kyllä sitomisestakin puhutaan ja siihenkin joudutaan päätymään joskus. Kyllä sen huomaa jos anteekspyyntö ei ole aito eikä usko jää elämään. Ihmettelen kiihkeää puolustelevaa kantaa, ethän käy täällä muitakaan puolustamaan.

• heps
        hups kirjoitti:

Totta mutta kyllä sitomisestakin puhutaan ja siihenkin joudutaan päätymään joskus. Kyllä sen huomaa jos anteekspyyntö ei ole aito eikä usko jää elämään. Ihmettelen kiihkeää puolustelevaa kantaa, ethän käy täällä muitakaan puolustamaan.

"Ihmettelen kiihkeää puolustelevaa kantaa, ethän käy täällä muitakaan puolustamaan."

Sehän on ennenkuulumatonta, että joku vl alkaa puolustella jotakin väärin perustein parjattua ihmistä. Hyi kamala!

Olis melkein hoitokokouksen paikka Mopille ens yönä.

• moppaajasefu
        hups kirjoitti:

minä puolustan arvoisaa kollegaani epäoikeudenmukaisia syytöksiä vastaan!

Toisaalta minulla on myöskin vahvat muistot noista paljonpuhutuista hoitokokouksista - olin itse tuolloin rippikouluikäinen ja niistä jäi minulle parin vuosikymmenen traumat. Lapsetkin niissä joutuivat omalla kotikylälläni olemaan mukana.

Itselleni siis nuo 70-luvun ajat eivät ole vain muilta kuultua toisen käden tietoa.

• vl2003
        hups kirjoitti:

Huomaa jos anteeksipyyntö ei ole aito? Melkoisia kykyjä tarvittaisiin tuohon. Huomaa jos usko ei jää elämään? Niin, näitäkin on, mutta tuon huomaa kyllä vasta jälkikäteen, ei sitä kukaan voi eikä saa alkaa ennustamaan... ja missään tapauksessa se ei oikeuta epäämään evankeliumia sitä pyytävältä.

Sitomisesta sen verran, että ne harvat kerrat, kun joku on viime vuosikymmeninä sidottu, ovat olleet todella räikeitä tapauksia, joissa joku on suullaan tunnustautunut vanhoillislestadiolaiseksi mutta laajasti (jopa julkisesti) tehnyt pahaa, eikä ole puhuteltaessa nähnyt omaa syntisyyttään - jolloin sitomista on tarvittu asianomaisen "pysäyttämiseksi".

• -Maria-
        vl2003 kirjoitti:

Huomaa jos anteeksipyyntö ei ole aito? Melkoisia kykyjä tarvittaisiin tuohon. Huomaa jos usko ei jää elämään? Niin, näitäkin on, mutta tuon huomaa kyllä vasta jälkikäteen, ei sitä kukaan voi eikä saa alkaa ennustamaan... ja missään tapauksessa se ei oikeuta epäämään evankeliumia sitä pyytävältä.

Sitomisesta sen verran, että ne harvat kerrat, kun joku on viime vuosikymmeninä sidottu, ovat olleet todella räikeitä tapauksia, joissa joku on suullaan tunnustautunut vanhoillislestadiolaiseksi mutta laajasti (jopa julkisesti) tehnyt pahaa, eikä ole puhuteltaessa nähnyt omaa syntisyyttään - jolloin sitomista on tarvittu asianomaisen "pysäyttämiseksi".

No itse kyllä olin lapsena useammankin kerran tilanteessa, jossa jota kuta puhuteltiin ja sen seurauksena tämä hyvinkin nöyrän oloisesti katui ja pyysi syntejään anteeksi. Puhuttelijat eivät kuitenkaan niitä anteeksi saarnanneet, vaan jatkoivat "oikean hengen" etsimistä puhuteltavasta.

Tulin silloin siihen tulokseen, että syntejään ei ihminen välttämättä saa anteeksi vaikka kuinka pyytäisi. Pelkäsin kauan, osaisinko itse sanani oikein asetella.

Myös ihailin noiden puhuttelijoiden lähes yli-inhimillistä tarkkanäköisyyttä, kun he huomasivat syntejään katuvassa sellaista, mitä muut eivät huomanneet.

Sitäkin lapsena ihmettelin, että kun joku teki seurakunnan edessä parannusta, niin jos puhujan mielestä ei oikealta kuulostanut, hän loi tutkivan katseen seurakuntaan ja kysyi, siunaako seurakunta. Ja kuten arvata voi, tuossa tilanteessa seurakunta vaikeni ja puhuja totesi asian.

Kai se sitten oli sitomista, mutta meillä päin kyseessä ei kyllä ollut mielestäni mitkään erityisen räikeät tapaukset, vaan monenkin synnit olivat välillä "hyllyllä" odottamassa ratkaisua, annetaanko anteeksi vai ei.

Jos taas hyvältä kuulosti, puhuja heti muitta mutkitta siunasi synnit anteeksi johon seurakunta pontevasti soristen yhtyi.

• vanh.lest
        Artsi kirjoitti:

Matt. 18:

VANHA VAIMO
        Toivottavsti ymmärrät, että haluamme auttaa sinua, kaikki me vl:ät varmaan, koska näkee, että sinua vaivaa tällaset asiat. Et takertuisi siihen, jos tuliskin välillä vääriä sanojakin...
        Eikä aina ehkä osaa niin hyvin sanoa kuin haluaisi kaikkea. Älä siis sellasiin sivuseikkoihin takerru. Vaan ajattelisit mikä on pääasia. Se on se, että olet joutunut ulos Jumalan valtakunnasta. Me haluaisimme auttaa sinua, että voisit palata. Sinulla on ilmeisesti etsikkoaika vielä jäljellä, koska uskovaiset sinua puhuttelee, ole nyt kuuliainen ja tee parannus, että etsikkoaikasi ei menisi umpeen.
        Sillä sen jos menetät, senjälkeen ei ole mitään mahdollisuutta päästä Jumalan valtakuntaan takasin. Älä leiki näillä asioilla. En uskokaan, että tahallaan puhut näin. Mutta puhut niinkuin sinä ymmärrät, mutta etkö huomaa, että kukaan ei uskalla tukea sinua, siis me vl:ät. Mutta ne jotka ei tiedä asoita, voi ehkä sen tehdä.
        Vaikka silloin olis ollut vaikka mitä, siis aikasemmin, mutta nyt me kaikki vl:ät varmaan näemme että olet ainakin nyt mennyt vikaan jo siinä että olet katkeralla sydämmellä Jumalan valtakuntaa kohtaan ja olet jättänyt sen väärällä mielellä.
        Kuule, et menis liian pitkälle... Haluan varoittaa... Ei millään pahalla,päinvastoin.
        Kun ihminen joutuu, vikaan sitä ei aina, itse huomaa. Oikea Jumalan lapsen rakkaus kuitenkin kehoittaa neuovomaan kanssa sisaria ja veljiä, näyttämään missä joku on erehtynyt ja vikaan mennyt. Ja jos sydän on oikealla paikalla, sitä haluuaa nöyrtyä, eikä pane vastaan.
        Meidän hoitajat on seurakunta valinnut, mutta painotan sitä, että nekin on vaan ihmisiä ja viallisia ihmisiä, ei muuta. Ja puhujathan pyytävät joka kerta seuroissa omalla sielulle evankeliumia. Eikö se osoita jotakin. Ja pyytävät heitä ajattelemaan anteeksiantamuksella. En sitä sano eikö he voi myös ihmisenä erehtyä. Eikä he varmaan yritäkään olla Jumalan paikalla.
        Poikkeuksen tekevät tietenkin, ne myrskyn ajat jotka tulevat Jumalan valtakuntaan,ja yrittävät sekoitta opilliset asiat, niin kuin silloin 60-luvulla, jolloin monta erosi. Kun tulee hyvin vaikeita asioita siis, niin ymmärtäsit myös, miten vaikealla paikalla ne hoitajat ovat.
        Mutta jos on jotain muuta syvemmällä niin, ei he olisivat pysyneet uskomassa tähän päivään asti. Ei usko lähde muuta kuin yhden syyn vuoksi, se on synti.
        Anteeksi pyydän paljon puuttuvaisia sanojani sinulle. Haluaisin antaa sinulle niin paljon:)

• vanh.lest
        Artsi kirjoitti:

Matt. 18:

VANHA VAIMO
        Toivottavsti ymmärrät, että haluamme auttaa sinua, kaikki me vl:ät varmaan, koska näkee, että sinua vaivaa tällaset asiat. Et takertuisi siihen, jos tuliskin välillä vääriä sanojakin...
        Eikä aina ehkä osaa niin hyvin sanoa kuin haluaisi kaikkea. Älä siis sellasiin sivuseikkoihin takerru. Vaan ajattelisit mikä on pääasia. Se on se, että olet joutunut ulos Jumalan valtakunnasta. Me haluaisimme auttaa sinua, että voisit palata. Sinulla on ilmeisesti etsikkoaika vielä jäljellä, koska uskovaiset sinua puhuttelee, ole nyt kuuliainen ja tee parannus, että etsikkoaikasi ei menisi umpeen.
        Sillä sen jos menetät, senjälkeen ei ole mitään mahdollisuutta päästä Jumalan valtakuntaan takasin. Älä leiki näillä asioilla. En uskokaan, että tahallaan puhut näin. Mutta puhut niinkuin sinä ymmärrät, mutta etkö huomaa, että kukaan ei uskalla tukea sinua, siis me vl:ät. Mutta ne jotka ei tiedä asoita, voi ehkä sen tehdä.
        Vaikka silloin olis ollut vaikka mitä, siis aikasemmin, mutta nyt me kaikki vl:ät varmaan näemme että olet ainakin nyt mennyt vikaan jo siinä että olet katkeralla sydämmellä Jumalan valtakuntaa kohtaan ja olet jättänyt sen väärällä mielellä.
        Kuule, et menis liian pitkälle... Haluan varoittaa... Ei millään pahalla,päinvastoin.
        Kun ihminen joutuu, vikaan sitä ei aina, itse huomaa. Oikea Jumalan lapsen rakkaus kuitenkin kehoittaa neuovomaan kanssa sisaria ja veljiä, näyttämään missä joku on erehtynyt ja vikaan mennyt. Ja jos sydän on oikealla paikalla, sitä haluuaa nöyrtyä, eikä pane vastaan.
        Meidän hoitajat on seurakunta valinnut, mutta painotan sitä, että nekin on vaan ihmisiä ja viallisia ihmisiä, ei muuta. Ja puhujathan pyytävät joka kerta seuroissa omalla sielulle evankeliumia. Eikö se osoita jotakin. Ja pyytävät heitä ajattelemaan anteeksiantamuksella. En sitä sano eikö he voi myös ihmisenä erehtyä. Eikä he varmaan yritäkään olla Jumalan paikalla.
        Poikkeuksen tekevät tietenkin, ne myrskyn ajat jotka tulevat Jumalan valtakuntaan,ja yrittävät sekoitta opilliset asiat, niin kuin silloin 60-luvulla, jolloin monta erosi. Kun tulee hyvin vaikeita asioita siis, niin ymmärtäsit myös, miten vaikealla paikalla ne hoitajat ovat.
        Mutta jos on jotain muuta syvemmällä niin, ei he olisivat pysyneet uskomassa tähän päivään asti. Ei usko lähde muuta kuin yhden syyn vuoksi, se on synti.
        Anteeksi pyydän paljon puuttuvaisia sanojani sinulle. Haluaisin antaa sinulle niin paljon:)

• vl2003
        -Maria- kirjoitti:

No itse kyllä olin lapsena useammankin kerran tilanteessa, jossa jota kuta puhuteltiin ja sen seurauksena tämä hyvinkin nöyrän oloisesti katui ja pyysi syntejään anteeksi. Puhuttelijat eivät kuitenkaan niitä anteeksi saarnanneet, vaan jatkoivat "oikean hengen" etsimistä puhuteltavasta.

Tulin silloin siihen tulokseen, että syntejään ei ihminen välttämättä saa anteeksi vaikka kuinka pyytäisi. Pelkäsin kauan, osaisinko itse sanani oikein asetella.

Myös ihailin noiden puhuttelijoiden lähes yli-inhimillistä tarkkanäköisyyttä, kun he huomasivat syntejään katuvassa sellaista, mitä muut eivät huomanneet.

Sitäkin lapsena ihmettelin, että kun joku teki seurakunnan edessä parannusta, niin jos puhujan mielestä ei oikealta kuulostanut, hän loi tutkivan katseen seurakuntaan ja kysyi, siunaako seurakunta. Ja kuten arvata voi, tuossa tilanteessa seurakunta vaikeni ja puhuja totesi asian.

Kai se sitten oli sitomista, mutta meillä päin kyseessä ei kyllä ollut mielestäni mitkään erityisen räikeät tapaukset, vaan monenkin synnit olivat välillä "hyllyllä" odottamassa ratkaisua, annetaanko anteeksi vai ei.

Jos taas hyvältä kuulosti, puhuja heti muitta mutkitta siunasi synnit anteeksi johon seurakunta pontevasti soristen yhtyi.

Taisin seota laskuissani, kun puhuin "viime vuosikymmenistä". Tarkoitin 1980-, 1990- ja 2000-lukuja.

Ilmeisesti eli lapsuuttasi 1970-luvulla ja osuit vielä paikkakunnalle, jossa näitä hoitokokouksia oli?

Tuo evankeliumin epääminen oli selkeä oppiharha, joka noissa paljonpuhutuissa kuohunnoissa pulpahti esiin.

• -Maria-
        vl2003 kirjoitti:

Taisin seota laskuissani, kun puhuin "viime vuosikymmenistä". Tarkoitin 1980-, 1990- ja 2000-lukuja.

Ilmeisesti eli lapsuuttasi 1970-luvulla ja osuit vielä paikkakunnalle, jossa näitä hoitokokouksia oli?

Tuo evankeliumin epääminen oli selkeä oppiharha, joka noissa paljonpuhutuissa kuohunnoissa pulpahti esiin.

Kyllä, elin lapsuuttani 70-luvulla ja paikkakunnalla, jossa hoitokokouksia oli paljon.

Jälkeen päin olen ymmärtänyt juuri kotipaikkakunnallani noiden 70-luvun selvittelyiden olleen erityisen vaikeita. Hoitokokouksia osui lähes jokaisen kohdalle ja niihin sekoittui inhimillisiäkin piirteitä, kuten vaikka joidenkin sukujen välisiä vanhoja jännitteitä.

Vaikka itse olin lapsi, ja oma perheeni ei missään vaiheessa aivan myrskyn silmässä ollutkaan, minulla on niistä tilanteista suorastaan painajaismaisia muistikuvia. Helposti tulee itku silmään tämänkin ruudun ääressä, kun lukee toisten kuvauksia traumaattisista kokemuksistaan.

• vanha vaimo
        -Maria- kirjoitti:

Kyllä, elin lapsuuttani 70-luvulla ja paikkakunnalla, jossa hoitokokouksia oli paljon.

Jälkeen päin olen ymmärtänyt juuri kotipaikkakunnallani noiden 70-luvun selvittelyiden olleen erityisen vaikeita. Hoitokokouksia osui lähes jokaisen kohdalle ja niihin sekoittui inhimillisiäkin piirteitä, kuten vaikka joidenkin sukujen välisiä vanhoja jännitteitä.

Vaikka itse olin lapsi, ja oma perheeni ei missään vaiheessa aivan myrskyn silmässä ollutkaan, minulla on niistä tilanteista suorastaan painajaismaisia muistikuvia. Helposti tulee itku silmään tämänkin ruudun ääressä, kun lukee toisten kuvauksia traumaattisista kokemuksistaan.

...ja sen perusteella oletkin tarkkanäköinen huomaamaan liikkeesi sisällä olevia vääriä käsityksiä.

Ja vl2003:n mainitsema "oppiharha" elää edelleen, vaikka olemme 2000-luvun ihmisiä. Katsopa vain Artsin tämänpäiväisiä aloituksia etusivulla. Siinä hän osaa kasvoista nähdä, kuka on väärähenkinen... Kuulostaako oikealta Raamatun mukaiselta opilta? Ja tämä mielipide saa kannatusta vielä...

Ei hyvältä näytä vl-liikkeessä...

• Ma-ria
        vanha vaimo kirjoitti:

...ja sen perusteella oletkin tarkkanäköinen huomaamaan liikkeesi sisällä olevia vääriä käsityksiä.

Ja vl2003:n mainitsema "oppiharha" elää edelleen, vaikka olemme 2000-luvun ihmisiä. Katsopa vain Artsin tämänpäiväisiä aloituksia etusivulla. Siinä hän osaa kasvoista nähdä, kuka on väärähenkinen... Kuulostaako oikealta Raamatun mukaiselta opilta? Ja tämä mielipide saa kannatusta vielä...

Ei hyvältä näytä vl-liikkeessä...

En usko, että 70-luvunkaan vaiheet ovat pelkkää vääryyttä olleet täynnänsä, kyllä varmasti paljon oli myös vilpitöntä pyrkimystä toimia oikein. Varmasti monen, niin "hoitajan" kuin "hoidettavankin" kädet menivät illalla ristiin ja sydämestä nousi huokaus "Anna viisautta". Ne ovat olleet vaikeita aikoja.

Mutta on myös selvää, että paljon tapahtui ylilyöntejäkin asioissa, jotka niiden kohteiksi joutuneille olivat äärimmäisen herkkiä ja syvällä inhimillisyyden ytimessä. Siksi traumat ovat monille melkein ylivoimaisen raskaita.

Ajattelen, että sielunvihollinen pääsi tuolloin tekemään keskuudessamme niin paljon työtään, että ainoa oikeamielinen teko olisi nöyrä ja julkinen anteeksipyyntö. Se osoittaisi kristityn mieltä.

Jo varhain olen joutunut osalliseksi sellaisista asioista, että niitä ei ohiteta maton alle lakaisemalla. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä selvemmin näen sen, että noissa vaiheissa ihmisiä saatettiin lyödä todella julmin ja epäoikeudenmukaisin asein.

Miksi se kieltämällä muuttuu? Uskon, että keskuudessamme on Pyhä Henki, mutta kaikki ne asiat eivät olleet Pyhän Hengen työtä. Eikö synnistä voi puhua sen omalla nimellään, sen vakavuuden ja vaarallisuuden myöntäen?

Täällä kirjoittavista vl:ksi tunnustautuvista jotkut vaikuttavat minusta hyvin rakkaudettomilta ja niin lakihenkisiltä, että sydäntä kylmää. Siionin nykytila on minusta jossain määrin huolestuttava, mutta ei niin mustavalkoisen negatiivinen, miltä Sinun käsityksesi vaikuttaa. Mutta kuten varmaan jo olet ymmärtänytkin, tunnen myötätuntoa Sínua kohtaan ja uskon kertomuksesi Sinun kokemuksenasi. Tottakai. Asenteeseesi Sinulla on omat syysi, emmekä me ole niihin osattomia.

Vl-ihmisten keskuudessa on paljon sydämen kristittyjä jotka valvovat ensi sijaisesti oman sydämensä tilaa. Se näkyy Pyhän Hengen hedelminä, ilona, rauhana ja rakkautena.

Ps. Rekisteröin muuten nimimerkkini ja sain samalla myös sähköpostiosoitteen: [email protected].

• ex-vl2

..ko. asiasta. Vasta tällä palstalla olen kuullut mm. kososlaisuudesta (olikohan se näin kirjoitettu :) ). Olen n. 30v ja kotonani ei ole koskaan mainittu edes sanaa hoitokokoukset. Äidiltäni kysyin tästä kososlaisuudesta, että mitähän se käytännössä tarkoittaa, niin hänkin vastasi ettei tiedä siitä mitään muuta kuin on kerrottu että he tekivät viikot syntiä ja sunnuntaina pyysivät niitä anteeksi. Eli viikolla tietoisesti syntiä ja sunnuntaina niitä sitten anteeksi pyytelivät ja taas viikolla aloittivat samat touhut uudelleen...

• vanh.lest

No ei se nyt ihan näin toimi. Jos se tällaista olis, niin kukaan ei pääsis taivaaseen. Ei puhtaalla omallatunnolla oleva uskovainen tee syntiä tahallaan. Eikä halua leikkiä tällaisilla asioilla. Ne on vaan ilkeitä juoruja josta puhut. (Jos äitisi näin sanoi, niin ajattelen, että ei hänen tarvi mitään tarkoitaa tällä, vaan ehkä tietämättään matkii toisia epäuskosia ihmisiä, olen muuten saman kuullut ennenkin. Oliskohan tämä sellasta aivopesua).Ja jos uskovainen joutuu vikaan, hän haluaa ne korjata. Ja Jeesuksen veri puhdistaa hänet kaikista synneistä.
        Ei se sitä tarkoita, että ulkopuolella tämn uskon ei syntiä ole jos epäuskonen puhuu uskovaisten vioista. Vaan, että sielunvihollinen on voinut sokaista silmät. Ja silloin ei näe omia syntejä vaan toisten viat ja virheet näkyy. Ja silloin jos ei näe omia syntejä, ei voi tehdä parannusta, ja jos ei voi tehdä parannusta, ei voi uskoa,ja ilman usko ei pääse taivaaseen. Sillä ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle.
        Siis tärkein asia ihmiselle olisi missä hänen tulisi valvoa on, että omat synnit näkyisi ja osaisi niistä tehdä parannusta.
        Ja sitäpaitsi älä usko kaikkea mitä sinulle puhutaan. Minä ainakin olen sen lopettanut, koska olen nähnyt että ihmiset aina puhuu. Ja ne on vaan ihmisten mielipiteitä. Mutta mikä on totuus, on sitten eri asia.

• vanh.lest

Anteeksi, asiat meni sekasin. Siis tarkoitikin kososlaisuutta / eli siis väärää henkeä, etkä lestaadiolaisuutta. Sitten ymmärrän asian oikein päin. ;)
        Kuule, tulisit sinäkin takasin. Kyllä Jumala antaa siihen voimaa. Uskon että kukaan ei jtätä Jumalan valtakuntaa hyvällä omalla tunnolla.
        Eikä siellä maalimassa ole varmasti hyvä olla sellasen, joka on ennen ollut uskovainen....

• Eetu
        vanh.lest kirjoitti:

Anteeksi, asiat meni sekasin. Siis tarkoitikin kososlaisuutta / eli siis väärää henkeä, etkä lestaadiolaisuutta. Sitten ymmärrän asian oikein päin. ;)
        Kuule, tulisit sinäkin takasin. Kyllä Jumala antaa siihen voimaa. Uskon että kukaan ei jtätä Jumalan valtakuntaa hyvällä omalla tunnolla.
        Eikä siellä maalimassa ole varmasti hyvä olla sellasen, joka on ennen ollut uskovainen....

"Eikä siellä maalimassa ole varmasti hyvä olla sellasen, joka on ennen ollut uskovainen...."

että henkilö ei suinkaan muutu sillä ei-uskovaiseksi, jos hän eroaa vl-herätysliikkeestä.

Ihmisen sydämen suhde Jumalaan ratkaisee - ei minkään herätysliikkeen jäsenyys.

• ex-vl2
        vanh.lest kirjoitti:

..ymmärsit oikein. Äitini itse on siis vl ja hänkään ei tiedä kososlaisuudesta mitään muuta kuin tuon mitä joku hänelle oli sanonut. Sitä tarkoitin, sorry jos oli tullut huonosti kirjoitettua.
        En minä ole kuitenkaan ateistiksi heittäytynyt. Kyllä minä edelleen Jumalaan jne uskon. Mutta vl ei ole sitä mitä minä asioista ajattelen. Kun lähdin pois kotoa olin vielä monta vuotta vl, mutta ympäri Suomea asuessa ja tutustuessa erilaisiin vl-ihmisiin, alkoi minua ensimmäisenä häiritsemään se ettei vl:lla ollutkaan sitä mitä minä olin siihen asti sinisilmäisenä luullut. Ei se ollutkaan niin yksiselitteistä, paljon tuli asioita eteen joista oli vl:n keskuudessa eriävät mielipiteet. Siis liittyen uskon asioihin. Ei ns. vedettykään yhtä köyttä. No, muitakin asioita sitten alkoi tulemaan, jolloin rohkaistuin siitä ahdistuksestani ja sanoin itseni irti vl:sta. Ja se helpotti, en ole katunut. Mutta minun mielestä jokainen saa uskoa kuten haluaa, kunhan sitä ei vain tule tuputtamaan muille, jos ne muut eivät sitä halua. Luultavammin minä olen nyt paljon suvaitsevaisempi ihminen mitä olin silloin vl:na ja jyrkkä mielipiteisenä.

• vanh.lest

Minä kyllä ymmärränkin sinua, nyt kun kerrot mitä on tapahtunut. Puhumalla asiat selvenee.
      Ymmärrän että ihmisellä on henkinenkin puoli, minä olen vl, mutta en ylihengellinen persoona.
      Ja ymmärrän, että ei se aina ole niin helppoa unhohtaa ja antaa anteeksi. Me olemme ihmisä vaan.
      Tietenkin olen iloinen että olen säilynyt uskomassa. Mutta ei se aina ole ollut helppoa.
      Mutta kun tulee tuollasia asioita joista mainitsit, niin oppii ainakin olemaan hiljaa.
      Toivottavasti ymmärsit oikein.
      Hyvää syksyn jatkoa sinull! :)

• vanh.lest

Siis vaikka ymmärränkin sinua, että joskus voi tulla niinkin vaikeita aikoja, että tekee vääriäkin ratkaisuja. Mutta ne olis hyvä korjata.
        Mutta jos se sinua helpottaa kuitenkin, että saa puhua, puhu ihmessä, sillä tavlla ne asiat selvenee, mutta et syyttäisi ketään. Paitsi sielunvihollista, että on saanut sinut paulaansa.
        Minulla on sellanen tunne, että sinä koko ajan yrität puolustaa itseäsi ja tekoasi, että olet lähtenyt Jumalan valtkakunnasta, etkä ole koskaan päässyt vapaaksi tästä asiasta. Luulen,että et ole sisimässäsi, koskaan hyväksynyt lähtöasi,koska siitä puhut.
        Ymmärtäisit, että sinun tulee tehdä vain omista synneistä parannusta. Toiset vastaa itse teoistaan. Kaikilla on oma vastuu.
        Niin, sileää ei ole Jumalan lapsen vaellus, että eikö koskaan väärää sanaa sano. Ja hoitajatkin ovat vaan ihmisiä, nekin voi erehtyä.
        Sinun olis Jumalan valtakunnssa pitänyt puhua asiat ja silloin etsiä apua. Kun asiat pitkistyy, niin ne mutkistuu. Eikä enää ehkä muista kaikkia oikein ja sekin unohtuu, miten kaikki on alkanut.
        Mutta kaikesta huolimatta ,siis olisi hyvä hoitaa siellä missä se on tullutkin, siellä ne asiat oikeaa.
        Ulkopuoliset ei voi sinua valitettavasti auttaa, ne vaan toteaa että näin on asiat.
        Käytän sanontaa, että olisi hyvä... koska tämä usko ei ole tekemistä tai tekemättä jättämistä.
        Nyt sinä viot meitä täälllä meidän omalla kanavalla. Ja se ei ole hyvä.
        Tällaiset asiat olisi hyvä muualla hoitaa ja puhua.
        Ei millään pahalla, tämäkin on rakkautta.
        Kieltämättä me teemme myös väärinkin. Eikä se ole meidän autuutemme ehto, että olisimme erehtymättömiä.
        Mutta toivosin sinulle, että jaksaisit nyt jo unohtaa nämä kaikki, sillä nehän on vanhoja asioita. Ja siitähän on kulunut jo niin kauan aikaakin.
        Sinä myrkytät oman ja toisten elämän jos sinä aina kaivat näin vaikeita asioita ylös.
        Yritä löytää hyviä ja ilosia asioita elämässä. Niin se helpottaa sekä sinua että muita sinun ympärillä olevia ihmisiä.
        Mutta ennen kaikkea toivon, että tulisit takasin tänne vl-joukkoon ja teksisit parannuksen väärästä uskosta ja väärästä hengestä. Silloin loksahtas kaikki paikoilleen. Ja sinä etkä muutkaan häviä mitään. Sielunvihollinen saa syyt niskoille, että on sinut eksyttänyt.
        Tiedän että se sielunvihollinen laittaa esteitä, kun olet näin kauan ollut siellä... Mutta Jumala antaa voimaa.
        Kaikella rakkaudella toivon sinulle kaikkea hyvää :)

• Ihan totta
        vanh.lest kirjoitti:

Siis vaikka ymmärränkin sinua, että joskus voi tulla niinkin vaikeita aikoja, että tekee vääriäkin ratkaisuja. Mutta ne olis hyvä korjata.
        Mutta jos se sinua helpottaa kuitenkin, että saa puhua, puhu ihmessä, sillä tavlla ne asiat selvenee, mutta et syyttäisi ketään. Paitsi sielunvihollista, että on saanut sinut paulaansa.
        Minulla on sellanen tunne, että sinä koko ajan yrität puolustaa itseäsi ja tekoasi, että olet lähtenyt Jumalan valtkakunnasta, etkä ole koskaan päässyt vapaaksi tästä asiasta. Luulen,että et ole sisimässäsi, koskaan hyväksynyt lähtöasi,koska siitä puhut.
        Ymmärtäisit, että sinun tulee tehdä vain omista synneistä parannusta. Toiset vastaa itse teoistaan. Kaikilla on oma vastuu.
        Niin, sileää ei ole Jumalan lapsen vaellus, että eikö koskaan väärää sanaa sano. Ja hoitajatkin ovat vaan ihmisiä, nekin voi erehtyä.
        Sinun olis Jumalan valtakunnssa pitänyt puhua asiat ja silloin etsiä apua. Kun asiat pitkistyy, niin ne mutkistuu. Eikä enää ehkä muista kaikkia oikein ja sekin unohtuu, miten kaikki on alkanut.
        Mutta kaikesta huolimatta ,siis olisi hyvä hoitaa siellä missä se on tullutkin, siellä ne asiat oikeaa.
        Ulkopuoliset ei voi sinua valitettavasti auttaa, ne vaan toteaa että näin on asiat.
        Käytän sanontaa, että olisi hyvä... koska tämä usko ei ole tekemistä tai tekemättä jättämistä.
        Kieltämättä me teemme myös väärinkin. Eikä se ole meidän autuutemme ehto, että olisimme erehtymättömiä.
        Mutta toivosin sinulle, että jaksaisit nyt jo unohtaa nämä kaikki, sillä nehän on vanhoja asioita. Ja siitähän on kulunut jo niin kauan aikaakin.
        Sinä myrkytät oman ja toisten elämän jos sinä aina kaivat näin vaikeita asioita ylös.
        Yritä löytää hyviä ja ilosia asioita elämässä. Niin se helpottaa sekä sinua että muita sinun ympärillä olevia ihmisiä.
        Mutta ennen kaikkea toivon, että tulisit takasin tänne vl-joukkoon ja teksisit parannuksen väärästä uskosta ja väärästä hengestä. Silloin loksahtas kaikki paikoilleen. Ja sinä etkä muutkaan häviä mitään. Sielunvihollinen saa syyt niskoille, että on sinut eksyttänyt.
        Tiedän että se sielunvihollinen laittaa esteitä, kun olet näin kauan ollut siellä... Mutta Jumala antaa voimaa.

"Mutta ennen kaikkea toivon, että tulisit takasin tänne vl-joukkoon ja teksisit parannuksen väärästä uskosta ja väärästä hengestä. Silloin loksahtas kaikki paikoilleen. Ja sinä etkä muutkaan häviä mitään. Sielunvihollinen saa syyt niskoille, että on sinut eksyttänyt."

että sielunvihollinen on vahvoilla nimenomaan siellä vl-herätysliikkeen sisällä.

• vanha vaimo
        vanh.lest kirjoitti:

Kuule nyt hyvä ihminen. Vaikka sanotkin ymmärtäväsi minua, et ymmärrä kuitenkaan. Koko sinun tekstisi osoittaa, että et ymmärrä yhtään siitä, mitä yritän sanoa. Ehkä en ole osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi.
        --puhut jotain vääristä ratkaisuista, jotka minun pitäisi korjata? Mitä ihmeen vääriä ratkaisuja? Eihän minulla ole ollut kuin yksi mahdollisuus, pitää se usko, mitä olen aikaisemmin vl-liikkeessä saanut. En voi uskoa, kun kerran Raamattukin sanoo, että "jos joku, olkoon vaikka enkeli taivaassa, saarnaa toisin kuin olette saaneet, älkää uskoko". Ja ne hoitomiehet olivat selvästi alemmalla arvoasteikolla kuin taivaan enkelit. Niinpä minä en uskonut silloin enkä usko vieläkään, että he olisivat olleet oikeassa, niin väärin he saarnasivat.

>>>...mutta et syyttäisi ketään. Paitsi sielunvihollista, että on saanut sinut paulaansa. >Minulla on sellanen tunne, että sinä koko ajan yrität puolustaa itseäsi ja tekoasi, että olet lähtenyt Jumalan valtkakunnasta, etkä ole koskaan päässyt vapaaksi tästä asiasta. Luulen,että et ole sisimässäsi, koskaan hyväksynyt lähtöasi,koska siitä puhut.>Ja hoitajatkin ovat vaan ihmisiä, nekin voi erehtyä. >Eikä enää ehkä muista kaikkia oikein ja sekin unohtuu, miten kaikki on alkanut. >Mutta toivosin sinulle, että jaksaisit nyt jo unohtaa nämä kaikki, sillä nehän on vanhoja asioita. Ja siitähän on kulunut jo niin kauan aikaakin. >>Mutta ennen kaikkea toivon, että tulisit takasin tänne vl-joukkoon ja teksisit parannuksen väärästä uskosta ja väärästä hengestä. Silloin loksahtas kaikki paikoilleen. Ja sinä etkä muutkaan häviä mitään. Sielunvihollinen saa syyt niskoille, että on sinut eksyttänyt.

• ex-vl2
        vanha vaimo kirjoitti:

Kuule nyt hyvä ihminen. Vaikka sanotkin ymmärtäväsi minua, et ymmärrä kuitenkaan. Koko sinun tekstisi osoittaa, että et ymmärrä yhtään siitä, mitä yritän sanoa. Ehkä en ole osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi.
        --puhut jotain vääristä ratkaisuista, jotka minun pitäisi korjata? Mitä ihmeen vääriä ratkaisuja? Eihän minulla ole ollut kuin yksi mahdollisuus, pitää se usko, mitä olen aikaisemmin vl-liikkeessä saanut. En voi uskoa, kun kerran Raamattukin sanoo, että "jos joku, olkoon vaikka enkeli taivaassa, saarnaa toisin kuin olette saaneet, älkää uskoko". Ja ne hoitomiehet olivat selvästi alemmalla arvoasteikolla kuin taivaan enkelit. Niinpä minä en uskonut silloin enkä usko vieläkään, että he olisivat olleet oikeassa, niin väärin he saarnasivat.

>>>...mutta et syyttäisi ketään. Paitsi sielunvihollista, että on saanut sinut paulaansa. >Minulla on sellanen tunne, että sinä koko ajan yrität puolustaa itseäsi ja tekoasi, että olet lähtenyt Jumalan valtkakunnasta, etkä ole koskaan päässyt vapaaksi tästä asiasta. Luulen,että et ole sisimässäsi, koskaan hyväksynyt lähtöasi,koska siitä puhut.>Ja hoitajatkin ovat vaan ihmisiä, nekin voi erehtyä. >Eikä enää ehkä muista kaikkia oikein ja sekin unohtuu, miten kaikki on alkanut. >Mutta toivosin sinulle, että jaksaisit nyt jo unohtaa nämä kaikki, sillä nehän on vanhoja asioita. Ja siitähän on kulunut jo niin kauan aikaakin. >>Mutta ennen kaikkea toivon, että tulisit takasin tänne vl-joukkoon ja teksisit parannuksen väärästä uskosta ja väärästä hengestä. Silloin loksahtas kaikki paikoilleen. Ja sinä etkä muutkaan häviä mitään. Sielunvihollinen saa syyt niskoille, että on sinut eksyttänyt.

...se on Jumala eikä ihminen joka päättää kuka menee mihinkin kuoltuaan :)

• x-vl
        vanha vaimo kirjoitti:

Onneksi me useat vl-uhrit ymmärrämme toisiamme monesti jo puolesta sanasta. Saamme lohduttaa ja itse saada lohtua. Purkaa näitä kamalia kokemuksia, jotka tuntuvat tapahtuneen ihan äsken.

Onneksi Jumala on meitä johdattanut ja vienyt avun lähteille. Joskus pitkien yksinäisten korpitaivalten kautta. Mutta luottamus Jumalaan on ollut pienenä liekkinä koko ajan. Samoin luottamus siihen, että armo ja ihmisarvo kuuluu meillekin, vaikka sille on ihmisehtoja joittenkin taholta eteemme laitettu.

"Kyllä te olette ihmisinä arvokkaita... plaa plaa plaa..." Ihan kuin olisi joku muukin vaihtoehto? Eli se on veeällien suosiollisuutta kun meidät edes ihmisinä hyväksytään? Tuo on loukkaavaa minusta.

Jumala on voimallinen ja pitää meistäkin huolta! Siihen saamme turvata ja luottaa tänään. Vaikka emme olekaan veeälläläisittäin ns. jumalanterveitä. Sehän tulee julki melkein jokaisessa tapaamisessa.

Se sana on kuin kirosana korvissani kunnon veeällän lausumana ja rajoja piirtävänä! Vaikka en siihen kyllä koskaan käytännössä puutu. Enkä vasta-aluksi tervehdysta sellaiselle tarjoa itsekään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1883
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1786
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1614
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1218
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1215
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1178
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      358
      1024
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      879
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50