Huono työkalu voi olla paras

työmies

Näille palstojen automiehille näyttää olevan tärkeää, että työkalut ovat merkkituotteita vaikka niille ei olisi lainkaan käyttöä.

Olen eri mieltä. Otetaampa vaikkapa kirves esimerkiksi. Jos ostat laatukirveen joudut maksamaan useita kymmeniä euroja siitä. Sitten se laitetaan teränsuojineen varastoon eikä sitä koskaan malteta käyttää. Aina kasvakin puu on sen verran pölyinen että ei sitä viitsi kirjestään pilata...

Mutta jos ostat halvan kirveen esim. Biltemasta niin joudut maksamaan siitä pienen muodollisen määrän euroja, mutta voit käyttää sitä huoletta. Joutilaalla kirveellä voi oikoa autoa, leikata peltiä, katkoa männyn juuria hiekan seasta. Hakata nauloja, purkaa rakennuksia, veistää betonia jne.

No voihan se Bilteman kirveskin mennä sököksi, mutta entä sitten, maksoipa itsensä kuitenkin takaisin...

9

2540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klupi ja nortti

Pilteeman irveestä voi ottaa sen varren ja laittaa puiks. On nmittäin hengenvaarallinen. Uuden varren kun laittaa niin sitte voi tehdä noita em. toimenpiteitä. Niin ja se alkuperäinen varsi ei sitte välttämättä edes pala...

Minä ainakin olen fiskarsin kirveellä raaskinut hakata halkoja, oli sitten kuoren alla hiekkaa, nauloja tai lyijyä... ei se siittä miksikään mene, ja tahkolla saa teräväksi taas... jos osaa terottaa. Se teflon-kerros on turha siinä pinnassa, kunhan ei kuivaa puuta koeta halkoa...

• Erno

Useimmista työkaluista näkee jo päältä, vastaako ne tarvetta tai tekeekö niillä yleensä mitään. Korkea hinta on usein laadun tae, mutta yleensä halvallakin saa kotikäyttöön riittävää laatua.

Lähes kaikki mekaaniset käsityökalut olen ostanut halpahalleista. Useimmat sähkötyökalut samaten. Hyvin ovat kestäneet kovaakin käytöä. Hyvä esimerkki on B&D:n halvat akkuporat. Halvempiakin on tarjolla, mutta nämä hankkimani ovat olleet markkinoiden halvimpia "merkki" tuotteita. Olen hankkinut niitä kaikkiaan kolme, aina silloin kun on ollut hyviä tarjouksia. Siksi kolme, että uudet akut maksavat saman kuin tarjouskone, kaksi akkua ja tarvikkeet. Kaikki kolme ovat toimineet moitteettomasti ja olen ollut niihin täysin tyytyväinen. Vanhimmasta 5v. alkavat akut olemaan lopussa.

Nythän osaan näihin markkinoiden halvimpiinkin sähkötyökaluihin myönnetään 3v. takuu. Jos kauppamatkat eivät muodostu ongelmaksi, rikkinäinen takaisin liikkeeseen ja uusi tilalle. Tosin, ainoastaan yhden rälläkän ja yhden porakoneen olen joutunut takaisin kiikuttamaan. Molemmilla kerroilla sain uuden tilalle ja ne taas ovat toimineet moitteettomasti.

• ahma-75

mutta ruuvimeisselit, hylsysarjan ja lenkkiavaimet ostan laatutavaraa, ettei tarvihe joka viikko ravata ostamassa. rassataaan nääs vanhoja raatoja joissa ruuvit ja mutterit lujassa.

• Tuo muuten on totta...

... kyllähän hyvästä paikasta löysässä olevan ruuvin/mutterin saa auki huonommallakin avaimella. Mutta sitten ne vähän pyöristyneet, huonossa paikassa olevat ruosteiset lujassa olevat ruuvit/mutterit. Niissä punnitaan avaimen kestävyys ja laatu sekä käyttäjän taito, kokemus ja kekseliäisyys.

Joskus vain tuntuu, että joka remontissa löytyy joku vaikeampi tapaus ja silloin kyllä antaa arvoa kunnon työkaluille.

• Jappe
        Tuo muuten on totta... kirjoitti:

... kyllähän hyvästä paikasta löysässä olevan ruuvin/mutterin saa auki huonommallakin avaimella. Mutta sitten ne vähän pyöristyneet, huonossa paikassa olevat ruosteiset lujassa olevat ruuvit/mutterit. Niissä punnitaan avaimen kestävyys ja laatu sekä käyttäjän taito, kokemus ja kekseliäisyys.

Joskus vain tuntuu, että joka remontissa löytyy joku vaikeampi tapaus ja silloin kyllä antaa arvoa kunnon työkaluille.

Siinä kyllä oppii arvostamaan laatuavainta kun joku hongkong-avain on tiukassa väännössä hajonnut ja on telonut siinä samassa kätensä...

• Kari

Ruuvarin ja avaihten tulee olla laatua, vaikkei aina kalleinta. Harrastelijan sähkötyäkaluissa on se halpa "kertakäyttölaatu" usein parempi ratkaisu. Noita halpoja kirveitäkin on kertynyt talliin useampi kappale. Joku on veistoterässä ja jollakin katkotaan juuria. Onpa tullut hommattua halpa poravasarakin kun Hiltin vuokra olisi ollut enemmän. Painoa on enemmän kuin Hiltissä, mutta reikää tulee betoniin samalla tavalla. Kertakaikkiaan hyvä peli pieneen käyttöön.
      Rälläköitäkin on kätevä olla useampi halpa kuin yksi kallis. Yhdessä leikkaava, toisessa hiova ja kolmannessa teräsharja. Työ luistaa joutuisasti. Tupaavat vain johdot letittymään työn aikana.

• remonttimies

Kirveen, rautakangen ja lapion voi kyllä hakea jostain Biltemastakin mutta jos mennään talliin autoremonttiin, niin kiinalaisilla ja vastaavilla paskoilla työkaluilla ei tee sitte yhtään mitään!
      Kymmeniä vuosia autoja korjanneena on jo tullut kokemusta työkaluistakin. Jokun halvan hylsysarjan hylsyt ja kiintoavaimet ovat jo niin paksuja ulkohalkaisijaltaankin jonnekin Stahlvilleen ja vastaaviin verrattuna, että eivät mahdu kertakaikkiaan läheskään joka paikkaan. Määrätyissä autoissa joutuu venttiilien säädöissäkin käyttämään pieniä kuusiokoloavaimia voiman kanssa ja siinä jos missään näkee, mitä paskat on! Ne on kerta ja vainaa tiukoissa paikoissa. Kiinalaiset ulosvetäjät esim. eivät taaskaan paksuine nokkineen mahdu juuri minnekään. Halvoissa rälläköissä on säästetty kulmavaihteen laakereissa ja esim. santapaperiliuskalla ajettaessa käry käy hyvin äkkiä koko paskasta.
      Mutta jokaisen omavalinta, mitä ostaa!

• Kari

Ammattikäyttö onkin eri juttu. En minäkään siihen hommaan vehkeitä hommatessa pistä hintaa etusijalle. Hylsyt ja avaimet ovat vielä järjellisissä hinnoissa laatutavarassakin, mutta jos kunnollinen rälläkkä maksaa 200e ja halpa 26e parin vuoden takuulla, niin harrastelijan ei kannata maksaa kunnollisesta vaikka siitä saisi vielä poika perintökalun.

• työmies

Jossakin vastauksessa verrataan halvan hylsyn käytettävyyttä kalliiseen vastaavaan.

Itse käytän pääasiassa halpoja työkaluja ammattikäyttöön rinnastettavassa toiminnassa. Tosiaan Bilteman polkupyörän hylsyt ovat pehmeitä. Mutta ostajalla pitää itsellä olla silmää arvioida tuotteen laatu. Ostakaa Bilteman mustia konehylsyjä, ne kestää mitä vaan eikä maksa mitään. Itse käytän niitä mutterinväännön lisäksi lyömämeisselinä, lyömätuurnana yms. Ei niitä saa rikki. No okei, onhan ne vähän paksuja, mutta itse ajattelin ostaessani että siitä sitten sorvaillaan tarpeen mukaan, mutta kertaakaan ei ole vielä tarvinnut n. 5 v aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2607
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1912
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1488
    Aihe