Jos joskus jotkut ihmiset ovat olleet perkeleen vallan alla vl-liikkeen sisällä, niin minkä me sille enää mahdamme.
Tulee kauheena sontaa niskaan noiden(perkeleen vallan alla olevien hoitajien) tähden. He eivät ole toiminneet oikein, vaan perkeleen halujen mukaan aihettaneet eripuraisuutta ja hämminkiä Jumalan valtakunnassa.
Miksi tätä nuorta sukupolvea syytetään noista teoista, sillä emmehän me ole niitä tehneet ja muutenkin olemme sanoneet, että ne eivät ole oikein.
Nyt perkele haluaa johdattaa ihmiset väärälle polulle kaivamalla tunkiota. Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa, jos joku on tehnyt pahaa teille, niin älkää muistelko sitä.
Todella ikävää kun joutuu vastaamaan tästä tunkiosta, vaikka ei ole aiheuttanut sitä. Ja lisäksi ollaan sanottu että ne temput eivät ole oikeita. On kylliksi haastetta vastata jo omista teoistaan.
"vanhan vaimon" tapaiset tapaukset tuomiot(siis jos ne on totta) ovat olleet perkeleestä, niin miksi tuotte näitä perkeleen tekoja esille. Jos rakastaisitte lähimmäistänne, ette katkeroituisi synneistä mitkä olette joutuneet kärsimään, vaan unohtaisitte ne. Ne jotka ovat nämä tehneet, ovat vastuussa omista teoistaan. Ikävää kun en voi tehdä heidän puolesta parannusta, sillä en ole ollut niissä mukana. Uskoisin, että ainakin jotkut henkilöt, jotka ovat olleet niissä mukana, ovat tehneet parannusta niistä.
Sanon että, ne hoitokokoukset ovat vastoin Jumalan sanaa, sillä ne eivät ole tapahtuneet rakkaudessa ja oikeudessa. Koittakaa nyt ymmärtää tämä.
Hoitokokoukset
66
9736
Vastaukset
- vl-m**
löytyy tuki Raamatusta. 1. Kor. 5:
12 Sillä mitä minun tulee tuomita niitä, jotka ulkona ovat? Ettekö te niitä tuomitse, jotka sisällä ovat?
13 Mutta Jumala ne tuomitsee, jotka ulkona ovat. Ajakaat itsekin paha pois tyköänne.- Eliza
Kertokaa minulle yksikin esimerkki jossa Juhani Raattamaa tai LLL olisivat "hoitaneet" ja ajaneet pois, ulos kristittyin yhteydestä ? Muutkin alkuheräyksen esimerkkitapaukset kelpaa. Onko vai ei ?
- vl2003
Samaa mieltä.
Tuohon seuraavaksi on ilmestynyt kirjoitus, jossa kirjoittaja kyselee, voisiko olla totta että väärin hoitaneet ovat "yleisesti" tehneet parannusta mutta eivät välttämättä sopineet kaikkien väärin hoidettujen kanssa.
En osaa ottaa tuohon muuta kantaa, kuin että pidän täysin mahdollisena, että näin olisi käynyt. Ainakin Deboran/vanhan vaimon tapauksesta näin voisi päätellä.
Tähän en osaa sanoa muuta kuin että:
- Kyseisen hoitajan autuus, jos hän on asian synniksi ymmärtänyt ja siitä vakavasti parannusta seurakunnan edessä tehnyt, ei liene kyseenalainen. Muun sanominen olisi lain alle menemistä.
- kuitenkin, jos näin on käynyt, on kyseessä todellakin maallisesti ja inhimillisesti erittäin paha virhe, joka olisi syytä korjata.
Silti meidän on muistettava, että parannuksen askeleille pitäisi näiden väärin hoidettujenkin ja eroonjoutuneiden nöyrtyä, jos he haluaisivat palata Saara-äidin helmaan.- tehdä parannusta?
Kehoitat tässä näitä uhreja parannukseen. Pystytkö vielä selventämään tämän, että mistä heidän tulisi tehdä parannusta?
- tiedustelija
kyseinen virhe tulisi oikaista.
LAPSIKIN YMMÄRTÄÄ ETTÄ:
AINA kun me rikomme jotain toista ihmistä vastaan, meidän tulee pyytää HÄNELTÄ anteeksi, nyt ihan ensimmäisenä.
Muuten loukattu jää katkeraksi, ja minä sanon: aivan syystäkin.(Näinhän ilmeisesti on käynytkin.) - taina
tiedustelija kirjoitti:
kyseinen virhe tulisi oikaista.
LAPSIKIN YMMÄRTÄÄ ETTÄ:
AINA kun me rikomme jotain toista ihmistä vastaan, meidän tulee pyytää HÄNELTÄ anteeksi, nyt ihan ensimmäisenä.
Muuten loukattu jää katkeraksi, ja minä sanon: aivan syystäkin.(Näinhän ilmeisesti on käynytkin.)kuten olen moneen kertaan selittänyt. Jos on loukkaantunut toisen käytökseen, voi sitäkin käydä pyytämässä anteeksi. Näin asia hoituisi myös. Ja jos niin on, että tämä väärin tehnyt "hoitaja" on seurakunnan edessä tehnyt parannusta, mutta ei ole tältä yksityiseltä ihmiseltä pyytänyt, voisi tämä henkilö mainita siitä. (Oletettavasti pois joutunut ei ole ollut tilaisuudessa, missä anteeksipyyntö esitettiin) Että hän on loukkaantunut, koska häneltä ei ole anteeksipyydetty.
Kävikö näin kohdallasi, vanha vaimo? - vl2003
tehdä parannusta? kirjoitti:
Kehoitat tässä näitä uhreja parannukseen. Pystytkö vielä selventämään tämän, että mistä heidän tulisi tehdä parannusta?
Luepa nimimerkki Tainan viesti alta.
Parannusta pitäisi tehdä molemmin puolin. Syntejä ei lasketa. Oikeusistuin voi tuomita yhden osapuolen syylliseksi ja toisen syyttömäksi, mutta uskon asioissa kukaan ei voi väittää itseään synnittömäksi.
Kuvitteellinen esimerkki: Paikallisen rauhanyhdistyksen jäsenet kaikki paitsi minä sekoavat täysin ja tuomitsevat minut Saatan haltuun. Minä katkeroidun, täysin syystä, ja katkaisen välini vanhoillislestadiolaisuuteen. Myöhemmin tilanne rauhanyhdistyksessä normalisoituu ja evankeliumi saa hoitaa kaikkien osallistuneiden haavoja, paitsi minun, joka olen joutunut eroon. Kenen pitää tehdä parannus? Vastaus: kaikkien. Se joka vaatii, että aloitteen pitää tulla vastapuolelta, on automaattisesti väärässä. Se, joka oma-aloitteisesti lähtee hieromaan sovintoa, oman erhetymisensä tuntien, on oikealla tiellä. - vl.kaveri
vl2003 kirjoitti:
Parannusta pitäisi tehdä molemmin puolin. Syntejä ei lasketa. Oikeusistuin voi tuomita yhden osapuolen syylliseksi ja toisen syyttömäksi, mutta uskon asioissa kukaan ei voi väittää itseään synnittömäksi.
Kuvitteellinen esimerkki: Paikallisen rauhanyhdistyksen jäsenet kaikki paitsi minä sekoavat täysin ja tuomitsevat minut Saatan haltuun. Minä katkeroidun, täysin syystä, ja katkaisen välini vanhoillislestadiolaisuuteen. Myöhemmin tilanne rauhanyhdistyksessä normalisoituu ja evankeliumi saa hoitaa kaikkien osallistuneiden haavoja, paitsi minun, joka olen joutunut eroon. Kenen pitää tehdä parannus? Vastaus: kaikkien. Se joka vaatii, että aloitteen pitää tulla vastapuolelta, on automaattisesti väärässä. Se, joka oma-aloitteisesti lähtee hieromaan sovintoa, oman erhetymisensä tuntien, on oikealla tiellä.ja vaikka vasta puolesi ei tee parannusta, niin et saa katkeroitua siitä. Olet vastuussa omissa teoistasi ja tee parannus niistä omistasi ja kehoita lähimmäistäsi tekemään myös omista teoistaan. Mutta jos hän ei tee, niin ei se sinun murheeksesi jää, jos kerta olet omat asiat hoitanut.
- vanha vaimo
>>>Silti meidän on muistettava, että parannuksen askeleille pitäisi näiden väärin hoidettujenkin ja eroonjoutuneiden nöyrtyä, jos he haluaisivat palata Saara-äidin helmaan.
- Elämän lapsi
vl2003 kirjoitti:
Kuvitteellinen esimerkki: Paikallisen rauhanyhdistyksen jäsenet kaikki paitsi minä sekoavat täysin ja tuomitsevat minut Saatan haltuun. Minä katkeroidun, täysin syystä, ja katkaisen välini vanhoillislestadiolaisuuteen. Myöhemmin tilanne rauhanyhdistyksessä normalisoituu ja evankeliumi saa hoitaa kaikkien osallistuneiden haavoja, paitsi minun, joka olen joutunut eroon. Kenen pitää tehdä parannus? Vastaus: kaikkien. Se joka vaatii, että aloitteen pitää tulla vastapuolelta, on automaattisesti väärässä. Se, joka oma-aloitteisesti lähtee hieromaan sovintoa, oman erhetymisensä tuntien, on oikealla tiellä.pitää siis palata roomalaiskatoliseen kirkkoon, että rakkaus palaa?
- Toropainen
"Silti meidän on muistettava, että parannuksen askeleille pitäisi näiden väärin hoidettujenkin ja eroonjoutuneiden nöyrtyä, jos he haluaisivat palata Saara-äidin helmaan."
Saara-äidin helmalla vanhoillislestadiolaista herätysliikettä, jonka he itse ovat suuren omavanhurskauden ja hengellisen ylpeyden valtaamina nimenneet peräti "vaatimattomasti" ainoaksi "Jumalan valtakunnaksi" maan päällä?
Tämä väärän ylpeyden pesä on "Saara-äidin helma". Vai? - vl2003
Toropainen kirjoitti:
"Silti meidän on muistettava, että parannuksen askeleille pitäisi näiden väärin hoidettujenkin ja eroonjoutuneiden nöyrtyä, jos he haluaisivat palata Saara-äidin helmaan."
Saara-äidin helmalla vanhoillislestadiolaista herätysliikettä, jonka he itse ovat suuren omavanhurskauden ja hengellisen ylpeyden valtaamina nimenneet peräti "vaatimattomasti" ainoaksi "Jumalan valtakunnaksi" maan päällä?
Tämä väärän ylpeyden pesä on "Saara-äidin helma". Vai?Tarkoitan Saara-äidin helmalla juuri vl-herätysliikkeen edustamaa Jumalan valtakuntaa. Antamaasi vl-herätysliikkeen kuvaukseen sen sijaan en voi yhtyä.
- vanha vaimo
Joskus viime talvena Ande/admata kertoi samasta asiasta ja sanoi, että jos vl-liike tahtoo päästä tästä ongelmasta eroon, sen pitäisi pyytää kollektiivisesti anteeksi vääryyttä kärsineiltä. SRK:n johtokunta olisi oikea elin, sen pitäisi julkaista esimerkiksi Päivämiehessä, Kalevassa ja Helsingin Sanomissa kyllin suuri ilmoitus, jossa se pyytää anteeksi edeltäjiensä tekoja. Näinhän teki Länsi-Saksakin pyytäessään anteeksi Natsi-Saksan hirmutekoja, vaikka tuo anteeksipyytäjä ei ollut niihin tekoihin syyllinen.
Kuitenkin teidän nuorempien on hyvä kuulla, mitä edeltäjänne ovat tehneet. Teidän vanhempanne eivät ole teille jakaneet tietoa asiasta, ei ainakaan "oikeaa". Se on ollut ja on edelleen suuri häpeätahra vl-liikkeessä eikä häpeällisistä asioista kukaan tahdo puhua. Eikä se ole vain mennyttä aikaa. Tuollainen kontrolloimaton ja summittainen hoitokokousten "henki" on edelleen tämän palstan kirjoituksista päätellen hyvissä voimissa vl-liikkeessä.
Kun vl-liikkeen tapana on tukahduttaa keskustelu puhumalla "lapsenkaltaisen uskon puutteesta" tai "napinahengestä" tai "puhujien arvostelusta", niin ollaan lähellä niitä -70-luvun aikoja. Näitä vilpittömiä kyselijöitä yritetään estää puhumasta kehoittamalla vain "uskomaan epäilykset ja napinat anteeksi". Mutta ongelmat eivät poistu tuolla keinoin. Kun tarpeeksi paljon on näitä kyselijöitä, on SRK:lla vain kaksi vaihtoehtoa: uudet hoitokokousten sarjan mielipiteitten tukahduttamiseksi tai perusteellinen tallin ja tunkion siivoaminen.
Sinä aloittaja, vl-kaveri voit tehdä asian eteen sen, että pidät aihetta esillä ja viet sen käsiteltäväksi vuosikokoukseen. Tässä vaiheessa alkavat yleensä housut tutista ja arkuus voittaa. Mutta muista, he eivät ole sen parempia tai älykkäämpiä kristittyjä kuin kuka muu tahansa. Muuta neuvoa en osaa sinulle, vl-kaveri antaa. Olet itse vilpittömästi uskomassa ja kun pidät huolen siitä, että sinuun ei tartu tuollainen veljien/sisarien kuristaminen ja lyöminen, niin oikea uskovaisen taipaleesi voi jatkuakin.
Siunausta sinulle:)- taina
jos sinä olit silloin oikeassa ja saarnamieshoitaja väärässä, pitäisi sinun henkilökohtaisen vakaumuksesi olla tällä hetkellä -tuulien tyynnyttyä -samanlainen kuin vl-liikkeellä nyt on.Miksi et vain tule seuroihin?
- vanha vaimo
taina kirjoitti:
jos sinä olit silloin oikeassa ja saarnamieshoitaja väärässä, pitäisi sinun henkilökohtaisen vakaumuksesi olla tällä hetkellä -tuulien tyynnyttyä -samanlainen kuin vl-liikkeellä nyt on.Miksi et vain tule seuroihin?
..vl-liike ei ole tyhjentänyt tunkiotaan ja vaatii Raamatun vastaisesti "koko pakettia" eli fariealaisia perinnäissääntöjä noudatettaviksi.
K.s. pidempi vastaukseni vl-kaverille tässä ketjussa. - taina
vanha vaimo kirjoitti:
..vl-liike ei ole tyhjentänyt tunkiotaan ja vaatii Raamatun vastaisesti "koko pakettia" eli fariealaisia perinnäissääntöjä noudatettaviksi.
K.s. pidempi vastaukseni vl-kaverille tässä ketjussa.Jos ajattelet aikaa ennen kuin esim. TV tuli, onko oppisi nyt samanlainen? Sanoit, että olit silloin onnellinen vl-nuori.Ja miten silloin suhtauduit asioihin, joita nyt pidät farisealaisina perinnäissääntöinä?
tekopyhältä toisten syntejä anteeksi pyytää. Mutta jos joku näki asian, että toinen ei toiminut oikein, niin sen olisi pitänyt mennä ja kahden kesken nuhdella tätä. Jos ei usko, niin sitte ottaa kaksi ja taas nuhdella. Ja jos ei sittenkään niin seurakunnan eteen viedä. Tämä on Raamatun mukainen nuhtelujärjestys, ja se joka rikkoo toista vastaan se pyytää anteeksi. Mitä hyödyttää toisten puolesta uskominenkaan? (ja jos me tekisimme tämän maailman mielen mukaisesti, niin mitä siitäkään olisi hyötyä, Jumala näkee kyllä ja salaisetkin asiat tulevat ilmi kerran, me ihmiset emme tiedä kaikkia, mutta Jumala tietää)
Leenu.n kirjoitti:
tekopyhältä toisten syntejä anteeksi pyytää. Mutta jos joku näki asian, että toinen ei toiminut oikein, niin sen olisi pitänyt mennä ja kahden kesken nuhdella tätä. Jos ei usko, niin sitte ottaa kaksi ja taas nuhdella. Ja jos ei sittenkään niin seurakunnan eteen viedä. Tämä on Raamatun mukainen nuhtelujärjestys, ja se joka rikkoo toista vastaan se pyytää anteeksi. Mitä hyödyttää toisten puolesta uskominenkaan? (ja jos me tekisimme tämän maailman mielen mukaisesti, niin mitä siitäkään olisi hyötyä, Jumala näkee kyllä ja salaisetkin asiat tulevat ilmi kerran, me ihmiset emme tiedä kaikkia, mutta Jumala tietää)
Raamatun mukaista ohejetta, jos jollaikin on kannetta toista vastaan, niin mennä itse puhumaan tälle. Elikkä neuvoa toista silloin... Jos mä olen tullut pahalle mielelle, kun joku on mulle pahasti sanonut, ja toinen ei kenties ole edes huomannut, niin mun Kristuksen kirkkolain mukaan tulis mennä ja ottaa asia puheeksi. Tällaista hoitkokokousta siis pitää. Varmasti on näyryyttävää, mutta oiken on.
- Artsi
Vaikka en Pohjanmaan hoitokokouksia tunnekaan, arvelisin, että Jumala on sallinut ison kamman käydä vanhoillislestadiolaisten keskuudessa koetellaksensa kärsivällisten uskon.
Olin lapsena, 70-luvulla Rekolan rauhanyhdistyksellä, missä yksi nainen sanoi, että jossain kokouksesa oli kerrottu että sellainen ja sellainenkin on kososlaista henkeä, ja hänellähän juuri on sellainen henki, ja hän pyysi sitä anteeksi. Siitä syntyi iso herätys, ja kymmenet pyysivät sen jälkeen anteeksi samaa henkeä. - vl.kaveri
sanoit:"...sen pitäisi pyytää kollektiivisesti anteeksi vääryyttä kärsineiltä. SRK:n johtokunta olisi oikea elin, sen pitäisi julkaista esimerkiksi Päivämiehessä, Kalevassa ja Helsingin Sanomissa kyllin suuri ilmoitus, jossa se pyytää anteeksi edeltäjiensä tekoja."
Joo varmaan kannattaisi. Itse en voi asiaan vaikuttaa, en voi pyytää heidän puolesta anteeksi.
Mutta annanpa teille esimerkin, kuinka teidän tulisi toimia. Sillä se, että joku tekee vääryyttää, ei oikeuta siihen että sinulla olisi lupa tehdä vääryyttä.
1. Kun Stefanus kivitettiin, niin alkoiko hän syyttelemään kivittäjiänsä? Ei
2. Kun Jeesus ristiin naulittiin, niin kirosiko hän naulitsijat? Ei, vaan sovitti siitä kiitokseksi kaikki meidän syntimme.
3. Jos joku on varastanut minulta lampaan, tuleeko minun vaatia häntä parannukseen. Ei vaan minun tulee silti rakastaa häntä ja jos hän ei tee parannusta, niin en saa katkeroitua siitä.
sanoit:"Teidän vanhempanne eivät ole teille jakaneet tietoa asiasta, ei ainakaan "oikeaa". "
En ole paljoa asiasta vanhemmiltani kuullut, mutta sen minkä olen kuullut vanhemmiltani, niin ei se ole ollut missään tapauksessa hoitokokouksia puolustava."
sanoit:"Tuollainen kontrolloimaton ja summittainen hoitokokousten "henki" on edelleen tämän palstan kirjoituksista päätellen hyvissä voimissa vl-liikkeessä. " Miten niin?
sanoit:"Kun vl-liikkeen tapana on tukahduttaa keskustelu puhumalla "lapsenkaltaisen uskon puutteesta""
Ainakin kun itse puhun lapsen kaltaisesta uskosta, niin puhun siitä sen takia, että pelkään teidän uskon puolesta. En näe teidän sydämiin, mutta silti minusta tuntuu, että moni teistä saarnaa järjestä ja ei ole luopunut teoistansa. Siis pelkään sitä, ettette peri taivaan valtakuntaa ja sen takia yritän alati muistuttaa teitä siitä, kuinka pitää uskoa. Mun puolesta kaikki ihmiset saisivat pelastua siinä uskossa missä ovatkin, mutta kun viisauteni ei ole mitään Jumalan rinnalla, niin pelkään ettei kaikenlaisissa uskoissa voi pelastua. Sen takia jatkuvasti muistutan teitä siitä kuinka pitäisi uskoa ja että mikä on se oikea tapa uskoa.
sanoit:"Sinä aloittaja, vl-kaveri voit tehdä asian eteen sen, että pidät aihetta esillä ja viet sen käsiteltäväksi vuosikokoukseen." Joo. täytyy varmaan puhua tästä asiasta. Ja empä usko, että alkaa housut tutisemaan, jos voima on Jumalasta. - vl.kaveri
Leenu.n kirjoitti:
...
- vl.kaveri
vanha vaimo kirjoitti:
K.s. pidempi vastaukseni vl-kaverille tässä ketjussa.vaatimista. Olen sanonut, että kaikki syntien ennalta ehkäiseminen on Pyhästä Hengestä. Se on ilo, eikä vaatimus. Ei sinun ole pakko noudattaa mitään sääntöjä.
Jokaisen kannattaa asettaa itse itsellensä rajat. Ne uskovaiset, jotka lankeevat tv:n kautta, varmasti Pyhän Hengen voiman alaisena jättävät tv:n. Ne uskovaiset jotka, meinaavat menettää kruununsa internetin välityksellä, varmasti haluasivat Jumalan Hengen voimasta jättää internetin.
Mitä väärä näet tässä? Ei sinua enää potkita pois, jos katsot tv:tä. Sinulle annetaan vain neuvo, että jätä se, mutta jos siitä on uskollesi hyötyä, niin ei sun kannata sitä sillion jättää. - vl.kaveri
Artsi kirjoitti:
Vaikka en Pohjanmaan hoitokokouksia tunnekaan, arvelisin, että Jumala on sallinut ison kamman käydä vanhoillislestadiolaisten keskuudessa koetellaksensa kärsivällisten uskon.
Olin lapsena, 70-luvulla Rekolan rauhanyhdistyksellä, missä yksi nainen sanoi, että jossain kokouksesa oli kerrottu että sellainen ja sellainenkin on kososlaista henkeä, ja hänellähän juuri on sellainen henki, ja hän pyysi sitä anteeksi. Siitä syntyi iso herätys, ja kymmenet pyysivät sen jälkeen anteeksi samaa henkeä.ei hän sitä olis tapahtunut ellei Herra olisi sitä sallinut. Mutta ei se tarkoita sitä, että "vanhan vaimon" tapaiset hoitajat olisivat tehneet oikein. Lueppa sen tarina, niin huomaat että hoitajat olivat kaukana rakkaudesta.
- Larssi
Leenu.n kirjoitti:
kirjoituksia on aina niin ihana lukea...
- hoitokokouksessa
Tuota tekoa ei saa tekemättömäksi, sitä on turha silotella, samaa henkeä on Vl:ssä vieläkin jäljellä. Muuttakaa oppinne alkuperäiseksi Lestadiuksen opiksi jota rovasti aikanaan saarnasi. Lakia herätykseksi, evankeliumia heränneille ja armoitetuille. Mutta silloinhan Vl:t olisivatkin oikeita kristityitä, toive ajatteluako?? Rukoilkaa että Vl:n joukossa tulisi oikeat herätykset, että kuolemanvarjon vangit saisivat oikean vapauden.
- niiin juu
"Jos rakastaisitte lähimmäistänne, ette katkeroituisi synneistä mitkä olette joutuneet kärsimään, vaan unohtaisitte ne."
Henkinen nöyryytys on yksi vaikeimmista asioista unohtaa. Anteeksi sen voi antaa kyllä... - edellinen
niiin juu kirjoitti:
"Jos rakastaisitte lähimmäistänne, ette katkeroituisi synneistä mitkä olette joutuneet kärsimään, vaan unohtaisitte ne."
Henkinen nöyryytys on yksi vaikeimmista asioista unohtaa. Anteeksi sen voi antaa kyllä...tuon viestini piti mennä avaajalle, ei vanhalle vaimolle!
- miikku
vl.kaveri kirjoitti:
ei hän sitä olis tapahtunut ellei Herra olisi sitä sallinut. Mutta ei se tarkoita sitä, että "vanhan vaimon" tapaiset hoitajat olisivat tehneet oikein. Lueppa sen tarina, niin huomaat että hoitajat olivat kaukana rakkaudesta.
On aina kuitenkin hyvä ottaa huomioon että tämä on toisen osapuolen näkemys asioista. Ennen ei voi analysoida tapahtunuttu ennekuin tietää myös toisen osapuolen näkemyksen asioista. Ja kyllä näistä erotettujen kirjoituksista puuttuu rakkauden henki kokonaan. Rakkaudestahan meidät maanpäällä tunnetaan. Muistan itse muös nämä hoitokokoukset kovin hatarasti, mutta myös isääni saatiin hoitaa ja sen tiedän että hänellä on tänäpäivänä ja aina ollut näihin hoitajiin rakkaat ja läheiset välit. Kun sai uskoa anteeksi, ei ole tarvinnut vikoilla näistä asioista.
- vanha vaimo
miikku kirjoitti:
On aina kuitenkin hyvä ottaa huomioon että tämä on toisen osapuolen näkemys asioista. Ennen ei voi analysoida tapahtunuttu ennekuin tietää myös toisen osapuolen näkemyksen asioista. Ja kyllä näistä erotettujen kirjoituksista puuttuu rakkauden henki kokonaan. Rakkaudestahan meidät maanpäällä tunnetaan. Muistan itse muös nämä hoitokokoukset kovin hatarasti, mutta myös isääni saatiin hoitaa ja sen tiedän että hänellä on tänäpäivänä ja aina ollut näihin hoitajiin rakkaat ja läheiset välit. Kun sai uskoa anteeksi, ei ole tarvinnut vikoilla näistä asioista.
>>>Ja kyllä näistä erotettujen kirjoituksista puuttuu rakkauden henki kokonaan. Rakkaudestahan meidät maanpäällä tunnetaan.
- jos seurakunta olisi
Artsi kirjoitti:
Olin lapsena, 70-luvulla Rekolan rauhanyhdistyksellä, missä yksi nainen sanoi, että jossain kokouksesa oli kerrottu että sellainen ja sellainenkin on kososlaista henkeä, ja hänellähän juuri on sellainen henki, ja hän pyysi sitä anteeksi. Siitä syntyi iso herätys, ja kymmenet pyysivät sen jälkeen anteeksi samaa henkeä.päättänyt että sinussa on väärä henki? Itse et kuitenkaan tietäisi, mikä väärä henki sinussa on. Sinulle vain väitettäisiin että sellaista on liikkeellä ja sinullakin sellainen on. Menisitkö sinä seurakunnan eteen ja tekisit parannusta?
- vl.kaveri
vanha vaimo kirjoitti:
>>>Ja kyllä näistä erotettujen kirjoituksista puuttuu rakkauden henki kokonaan. Rakkaudestahan meidät maanpäällä tunnetaan.
sanot:"Ja toisaalta, mitä rakkautta se oli "hoitajien" puolelta, kun he umpimähkään tuomitsivat toisia helvettiin, Saatanan haltuun."
Olen kutsunutkin niitä hoitokokousksia rakkaudettomiksi hoitokokouksiksi. Sellaiset hoitkokoukset, missä ei ole tähdätty siihen, että uhri pysyisi uskomassa, ovat rakkaudettomia. Ja jos uhrin synnit pidätetään, vaikka hän haluaisi uskoa ne anteeksi, niin se on melkein rakkauden vastakohta. Toiseksi toisen tuomitseminen ei ole oikein. Et voi määrätä jotain epäuskovaiseksi, vaan voit vain sanoa, ettet tee jotakin asiaa oikein.
sanoit:"Kerropa itse ihan rehellisesti, jos joku olisi sinut pahoin pieksänyt, niin että sinuun jäisi pysyvät vammat, ontuminen, arvet kasvoihin jne., kuinka pian ja helposti osoittaisit rakkautta tuolle pahoinpitelijällesi?"
Mutta jos tekijän jälkipolvi katuisi heidän isiensä tekemäänsä, niin en alkaisi heitä vääräoppisiksi sen takia syytelemään. Sitä paitsi uskon, että kyllä varmasti katuu itse tekijätkin rakkaudettomia tekojansa, siis ainakin he, jotka ovat uskovaisia. - vanha vaimo
vl.kaveri kirjoitti:
sanot:"Ja toisaalta, mitä rakkautta se oli "hoitajien" puolelta, kun he umpimähkään tuomitsivat toisia helvettiin, Saatanan haltuun."
Olen kutsunutkin niitä hoitokokousksia rakkaudettomiksi hoitokokouksiksi. Sellaiset hoitkokoukset, missä ei ole tähdätty siihen, että uhri pysyisi uskomassa, ovat rakkaudettomia. Ja jos uhrin synnit pidätetään, vaikka hän haluaisi uskoa ne anteeksi, niin se on melkein rakkauden vastakohta. Toiseksi toisen tuomitseminen ei ole oikein. Et voi määrätä jotain epäuskovaiseksi, vaan voit vain sanoa, ettet tee jotakin asiaa oikein.
sanoit:"Kerropa itse ihan rehellisesti, jos joku olisi sinut pahoin pieksänyt, niin että sinuun jäisi pysyvät vammat, ontuminen, arvet kasvoihin jne., kuinka pian ja helposti osoittaisit rakkautta tuolle pahoinpitelijällesi?"
Mutta jos tekijän jälkipolvi katuisi heidän isiensä tekemäänsä, niin en alkaisi heitä vääräoppisiksi sen takia syytelemään. Sitä paitsi uskon, että kyllä varmasti katuu itse tekijätkin rakkaudettomia tekojansa, siis ainakin he, jotka ovat uskovaisia.>>>Mutta jos tekijän jälkipolvi katuisi heidän isiensä tekemäänsä, niin en alkaisi heitä vääräoppisiksi sen takia syytelemään
vanha vaimo kirjoitti:
>>>Mutta jos tekijän jälkipolvi katuisi heidän isiensä tekemäänsä, niin en alkaisi heitä vääräoppisiksi sen takia syytelemään
pitäs hiljaisuudessa ja pelollakin puhua uskonasioista. Joku kohta tuohon tyyliin löytyy. Ei siis, jos on nuhdeltavaa ja hoidettavaa, niin lähteä moukari kädessä ylhäältä päin ojentamaan. Ei tuo hyviä tuloksia ja sellaisessa ole rakkauden henki mukana. Mutta niin on, että viimeisellä ajalla on viisi viisasta ja viisi tyhmää neitsyttä porukassa, niin silloin kans niin on. Toki kaikki on lankeevia, mutta tärkeää on halu nöyrtyä parannukseen ja Jumalan tahtoon. Näkisin tässä sellaisen reitin, että ottaisit yhteyttä asianomaiseen ihmiseen (hoitajaan) ja muutamiin muihin uskovaisiin/meikäläisiin ihmisiin asian tiimoilta. Jon löytyy halua nöyrtyä ja rakkauden mieltä, niin yhdessä joukossa kyllä pysyy. Eihän avioparikaan eroa, jos rakkautta riittää. Kyllä ne on riidat ja mitkä lie synnit syynä siihen, että eri teille lähdetään. Ja ei myöskään suotta ole Jumalan valtakuntaa verrattu uskolliseen morsiameen, ja Jeesusta ylkään.
- vl.kaveri
Leenu.n kirjoitti:
pitäs hiljaisuudessa ja pelollakin puhua uskonasioista. Joku kohta tuohon tyyliin löytyy. Ei siis, jos on nuhdeltavaa ja hoidettavaa, niin lähteä moukari kädessä ylhäältä päin ojentamaan. Ei tuo hyviä tuloksia ja sellaisessa ole rakkauden henki mukana. Mutta niin on, että viimeisellä ajalla on viisi viisasta ja viisi tyhmää neitsyttä porukassa, niin silloin kans niin on. Toki kaikki on lankeevia, mutta tärkeää on halu nöyrtyä parannukseen ja Jumalan tahtoon. Näkisin tässä sellaisen reitin, että ottaisit yhteyttä asianomaiseen ihmiseen (hoitajaan) ja muutamiin muihin uskovaisiin/meikäläisiin ihmisiin asian tiimoilta. Jon löytyy halua nöyrtyä ja rakkauden mieltä, niin yhdessä joukossa kyllä pysyy. Eihän avioparikaan eroa, jos rakkautta riittää. Kyllä ne on riidat ja mitkä lie synnit syynä siihen, että eri teille lähdetään. Ja ei myöskään suotta ole Jumalan valtakuntaa verrattu uskolliseen morsiameen, ja Jeesusta ylkään.
...
- vl.kaveri
vanha vaimo kirjoitti:
>>>Mutta jos tekijän jälkipolvi katuisi heidän isiensä tekemäänsä, niin en alkaisi heitä vääräoppisiksi sen takia syytelemään
on yksilölllisiä syntejä ollut ne hoitokokoukset. Jotkut ovat varmasti auttaneet lähimmäistänsä hädässä, puhumalla rakkauden sanoja. Sitten on taas niitä, jotka ovat itserakkaasti alkaneet "auttamaan" ystäviään.
Ei tämäkään ole minusta koko yhteisön synti. Jos joku vl esimerkiksi murhaa presidentin, kuuluuko silloin kaikkien vl:en pyytää anteeksi Suomen kansalta.
sanoit:"mm Artsi ja taina), joten koko nuori polvi ei varmaankaan kadu "isiensä pahoja töitä". Sinä taidat olla poikkeuksien joukossa:)"
Varmasti hekin katuvat niitä töitä, mitkä ovat tehty itserakkaudessa.
Siunausta sinullekkin. - vanha vaimo
vl.kaveri kirjoitti:
on yksilölllisiä syntejä ollut ne hoitokokoukset. Jotkut ovat varmasti auttaneet lähimmäistänsä hädässä, puhumalla rakkauden sanoja. Sitten on taas niitä, jotka ovat itserakkaasti alkaneet "auttamaan" ystäviään.
Ei tämäkään ole minusta koko yhteisön synti. Jos joku vl esimerkiksi murhaa presidentin, kuuluuko silloin kaikkien vl:en pyytää anteeksi Suomen kansalta.
sanoit:"mm Artsi ja taina), joten koko nuori polvi ei varmaankaan kadu "isiensä pahoja töitä". Sinä taidat olla poikkeuksien joukossa:)"
Varmasti hekin katuvat niitä töitä, mitkä ovat tehty itserakkaudessa.
Siunausta sinullekkin.Näytäme puhuvan toistemme ohi, toinen puhuu yhdestä asiasta ja toinen toisesta. Mutta ei se nyt niin tärkeää ollut, että viitsisi jatkaa enää:)
- mehem
Moni tuntuu ajattelevan, että vuonna 2004 ei enää pitäisi muistella 70-luvun virheitä. Moni myös leimaa muistelijat 'katkeriksi'. Mutta olen mielessäni monesti kysynyt yhtä asiaa, ja kysynpä nyt julkisesti: Mitä sitten pitäisi tehdä ihmisen, joka on 70-luvulla erotettu seurakuntayhteydestä väärin perustein? Toisin sanoen, mikä olisi hänen kannaltaan suositeltava tavoitetila suhteessa vl-seurakuntaan, ja miten hän voisi sen tilan saavuttaa?
Minusta tuntuu, että jotkut käsittävät 'sitomisen' tai 'Saatanan haltuun jättämisen' jonkinlaiseksi ylilyöväksi retoriikaksi, josta sitten jotkut toiset ovat ns. katkeroituneet. Tämä on väärä käsitys, eikä tavoita kyseisen toimenpiteen olemusta. Kun 70-luvulla ns. 'sidottiin' ihmisiä, siinä oli kyse epäuskoiseksi julistamisesta (eli kirkonkirouksesta). Tuollaista ihmistä ei saanut pitää uskovaisena, eikä hänelle saanut saarnata yksittäisiä syntejä anteeksi, vaan hänen olisi pitänyt tehdä parannus epäuskosta. Miten sinä itse suhtautuisit, jos seurakunta nyt ilmoittaisi sinulle, ettet ole seurakunnan mielestä enää uskovainen? Miten suhtautuisit, jos myöhemmin ilmoitettaisiin, että kyseinen päätös oli kylläkin väärä, mutta että siitä huolimatta sen väärän päätöksen seurauksena jouduit ikään kuin vahingossa pelastavan seurakunnan ulkopuolelle, joten sinun on nyt tehtävä parannus epäuskosta? Uskaltaisitko muuten katsoa lapsiasi silmiin ja sanoa heille, että tuollainen opetus on Jumalan valtakuntaa? Ootko tullut ajatelleeksi, uskaltaisitko puolustaa sellaista oppia viimeisenä päivänä?- x-vl
Juuri noin siinä kävi ja juuri noin minulle sanotaan tänään.
Se oli "kirkonkirous". Sama ehto on vielä voimassa, että sen poissaamiseksi on nöyryttävä kuten silloinkin vaadittiin.
Mikä on muuttunut? Seurakuntako on muka armollisempi? Ihanko totta? - ei pystytä
erottamaan väärin perustein. Jumalan valtakunnassa on itse herra Jeesus henkensä kautta ohjaamassa ja hoitamassa omiaan. Jumalan valtakunnassa saarnataan katuvaisille synnit anteeksi ja otetaan tuhlaajapojat ja -tytöt ilolla takaisin.
- vee äl
ei pystytä kirjoitti:
erottamaan väärin perustein. Jumalan valtakunnassa on itse herra Jeesus henkensä kautta ohjaamassa ja hoitamassa omiaan. Jumalan valtakunnassa saarnataan katuvaisille synnit anteeksi ja otetaan tuhlaajapojat ja -tytöt ilolla takaisin.
olisiko jotain konkreettisempaa tai tähdellisempää sanottavaa? kaikki tuon liturgian jo tietää
- Viitalan vaari
ei pystytä kirjoitti:
"Jumalan valtakunnasta
ei pystytä 19.10.2004 klo 22.01
erottamaan väärin perustein."
tässä Jumalan valtakunnalla vanhoillislestadiolaisuutta, niin kysyn jatkoksi:
Miten kehtaat tuollaista suoranaista paskaa tunkea palstalle? - Usko-vainen
Viitalan vaari kirjoitti:
"Jumalan valtakunnasta
ei pystytä 19.10.2004 klo 22.01
tässä Jumalan valtakunnalla vanhoillislestadiolaisuutta, niin kysyn jatkoksi:
Miten kehtaat tuollaista suoranaista paskaa tunkea palstalle?Vanhoillislestadiolaiset yleensäkin sanovat omaa porukkaansa "Jumalan valtakunnaksi". Se käsitys juurrutetaan heihin jo lapsuudessa. Ja kun vauvasta vaariin tuota jankutetaan, he eivät PYSTY uskomaan muuta. Jotkut sanovat sitä aivopesuksi.
Täytyy sanoa, että olen tosi onnellinen siitä että synnyin uskovaan kotiin mutta en vanhoillislestadiolaiseen kotiin. Jos olisin syntynyt, kenties minäkin jankuttaisin kuten he, ja luulisin asioitten olevan oikeastikin niin.
Ehkä Suomen uskovien pitäisi aloittaa väkevä esirukouskampanja vanhoillislestadiolaisten puolesta. Että he vapautuisivat käsityksistä, jotka eivät ole totta, "täydelliseen Jumalan lasten vapauteen". - Viitalan vaari
Usko-vainen kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiset yleensäkin sanovat omaa porukkaansa "Jumalan valtakunnaksi". Se käsitys juurrutetaan heihin jo lapsuudessa. Ja kun vauvasta vaariin tuota jankutetaan, he eivät PYSTY uskomaan muuta. Jotkut sanovat sitä aivopesuksi.
Täytyy sanoa, että olen tosi onnellinen siitä että synnyin uskovaan kotiin mutta en vanhoillislestadiolaiseen kotiin. Jos olisin syntynyt, kenties minäkin jankuttaisin kuten he, ja luulisin asioitten olevan oikeastikin niin.
Ehkä Suomen uskovien pitäisi aloittaa väkevä esirukouskampanja vanhoillislestadiolaisten puolesta. Että he vapautuisivat käsityksistä, jotka eivät ole totta, "täydelliseen Jumalan lasten vapauteen"."Jumalan valtakunnasta
Kirjoittanut: ei pystytä 19.10.2004 klo 22.01
Tämä kirjoittaja nimittää tiettyä ihmisryhmää eli vanhoillislestadiolaista herätysliikettä "Jumalan valtakunnaksi". Hän toteaa, että sieltä ei pystytä erottamaan ketään väärin perustein.
Tässä siis erehtyväisistä ihmisistä tehdään erehtymättömiä eli leikitään Jumalaa. On se melkoista suuruudenhulluutta. Mitähän siitäkin leikistä oikein seuraa? - vl.kaveri
Usko-vainen kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiset yleensäkin sanovat omaa porukkaansa "Jumalan valtakunnaksi". Se käsitys juurrutetaan heihin jo lapsuudessa. Ja kun vauvasta vaariin tuota jankutetaan, he eivät PYSTY uskomaan muuta. Jotkut sanovat sitä aivopesuksi.
Ehkä Suomen uskovien pitäisi aloittaa väkevä esirukouskampanja vanhoillislestadiolaisten puolesta. Että he vapautuisivat käsityksistä, jotka eivät ole totta, "täydelliseen Jumalan lasten vapauteen".sanoit:" Se käsitys juurrutetaan heihin jo lapsuudessa. Ja kun vauvasta vaariin tuota jankutetaan, he eivät PYSTY uskomaan muuta. Jotkut sanovat sitä aivopesuksi." Sanonpa vaan, etten en muista yhtäkään kertaa, jolloin esim vanhemapani olisivat sanoneet noin.
Sanotaanko, että siellä missä on uskovaisia, niin siellä on myös Kristus. Siellä missä on Kristus, siellä on Jumalan valtakunta.
- usk.m
kävi niin, että ei-vl:t syyttivät, tutkivat ja tuomitsivat - ottamatta huomioon vl:ien kantaa. Jos joku puolustaa nöyrästikin vl-seurakuntaa, mielipide lytätään "aivopesun uhrin" olemattomana todistuksena. Uskomatonta, miten tuollaiset ihmiset voivat väittää meidän olevan mustavalkoisesti ajattelevia inkvisiittoreita.
- ja valta
voi teitä jotka olette sotkeutuneet omien ajatustenne seurauksena noihin kuvioihin ,ettekö te ymmärrä että teitä käytetään vallan välikappaleena pientä ihmispoloista teitä henkisesti raiskataan ja kidutetaan se on ITSE PERKELEESTÄ koko systeemi
- Zip
"Miksi tätä nuorta sukupolvea syytetään noista teoista, sillä emmehän me ole niitä tehneet ja muutenkin olemme sanoneet, että ne eivät ole oikein."
Syy tähän on se, että kuulut liikkeeseen, jonka piirissä näitä tekoja on tehty. Samalla tavallaan hyväksyt nämä teot, koska et pyri vaikuttamaan liikkeen sisällä siihen, että ne korjattaisiin.
"Ne jotka ovat nämä tehneet, ovat vastuussa omista teoistaan. Ikävää kun en voi tehdä heidän puolesta parannusta, sillä en ole ollut niissä mukana. "
Sinä näytät ymmärtävän anteeksipyynnön lestadiolaisten tapaan oman 'pistetilin' putsaamisena.
Ympäröivä yhteiskunta käsittää sen sijaan anteeksipyynnön empaattisena eleenä, jolla on tarkoitus vain myöntää, että on ollut väärässä. Yrityksissä johtajat pyytelevät anteeksi alaistensa tekemiä virheitä jne. Siksi olisi tärkeää, että nimen omaan SRK, jonka edustaja oli aina läsnä hoitokokouksissa, pyytäisi anteeksi liikkeen puolesta. Liikkeellä on kollektiivinen vastuu tekemistään vääryyksistä.- Katkerako
Vielä näistä hoitokokouksista sen verran,kyllä niitä jonkinmoisia kokouksia on pidetty varmaankin aina,mutta ei niin laajasti kuin 60-70 luvuilla.
Itse jouduin moiseen kokoukseen,asiasta josta puolet oli aivan luuloa,ihminen joka minut sinne pyysi ei koskaan ole liiemmin minua ilmeisesti hyväksynyt ,oli aivankuin kateellinen jostain vaikka on aikuinen.Kohdallani ei toteutunu ,puhuttele ensin kahden ym.
Kun tuonne kokoukseeeeen menin siellä oli monta henkilöä, selvisi että asia oli rakennettu aivan luulon varaan ,minulta ei kenenkään tarvinnut kyllä anteeksi pyytää vaikka asiastani oli väärin perustein saatu hoitokokous aikaan.Siinä tilanteessa ihminen on äärimmäisen arka puolustamaan itseään,ja ihmettelemään ,miksi asioitani saa joku mennä valehtelemaan.Minua kyllä kaikintavoin neuvottiin,mutta ei sanallakaan henkilöä joka moisen sai aikaan ,ei siis sanottu että ota selvää ennenkuin puhut muille.
Tämä vain esimerkkinä mitä kateus saa aikaan,en tiedä olenko katkera kyseiselle ihmiselle,mutta en ainakaan hänen kanssaan voi vapaasti puhua yhtään mistään. - sanoja
Katkerako kirjoitti:
Vielä näistä hoitokokouksista sen verran,kyllä niitä jonkinmoisia kokouksia on pidetty varmaankin aina,mutta ei niin laajasti kuin 60-70 luvuilla.
Itse jouduin moiseen kokoukseen,asiasta josta puolet oli aivan luuloa,ihminen joka minut sinne pyysi ei koskaan ole liiemmin minua ilmeisesti hyväksynyt ,oli aivankuin kateellinen jostain vaikka on aikuinen.Kohdallani ei toteutunu ,puhuttele ensin kahden ym.
Kun tuonne kokoukseeeeen menin siellä oli monta henkilöä, selvisi että asia oli rakennettu aivan luulon varaan ,minulta ei kenenkään tarvinnut kyllä anteeksi pyytää vaikka asiastani oli väärin perustein saatu hoitokokous aikaan.Siinä tilanteessa ihminen on äärimmäisen arka puolustamaan itseään,ja ihmettelemään ,miksi asioitani saa joku mennä valehtelemaan.Minua kyllä kaikintavoin neuvottiin,mutta ei sanallakaan henkilöä joka moisen sai aikaan ,ei siis sanottu että ota selvää ennenkuin puhut muille.
Tämä vain esimerkkinä mitä kateus saa aikaan,en tiedä olenko katkera kyseiselle ihmiselle,mutta en ainakaan hänen kanssaan voi vapaasti puhua yhtään mistään.hoitajillekin.Monesti olen ajatellut kirjoittaa muutaman neuvonsanan niille jotka ovat nykypäivänä hoitajina näissä kokouksissa.Silloin kun avioliitossa ei mene hyvin joskus ainut ratkaisu on pyytää neuvoa joltain,yleensähän se on äiti joka apua pyytää,arkana lähtee asiaansa kertomaan
,on täydellinen shokki monelle kun äitiä ei uskota siltä isältä kysytään vain miten se nyt menikään äiti poloinen tuntee valehtelevansa kun mies silmin kirkkain puhuu aivan muuta,ja näitä on monta tapausta.
Miksi se on niin vaikeata antaa sille miehelle joku neuvon sana miten avioliitossa vaimoa pitää kohdella,tuntuu että miehen usko on tärkeämpi kun naisen.Neuvotaanhan sitä äitiäkin vaikka on kaikkensa jo yrittänyt,perheensä eteen tehdä silti kysytään oletko tehnyt niin tai näin että isällä olisi kaikki hyvin isälle ei sanakaan.
Uskokaaa hyvät ihmiset äitiäkin jos olette valmiit uskomaan isääkin,toisen kerran en ainakaan minä lähde neuvoja pyytämään vaikka olisi aihettakin. - vl.kaveri
sanoit:"Syy tähän on se, että kuulut liikkeeseen, jonka piirissä näitä tekoja on tehty. Samalla tavallaan hyväksyt nämä teot, koska et pyri vaikuttamaan liikkeen sisällä siihen, että ne korjattaisiin. "
Miten minä voisin korjata muitten ihmisten synnit? Sitä paitsi en ole kuullut näistä huonolaatusista hoitokokouksista paljon ollenkaan. Toiseksi tällaisia rakkaudettomia hoitokokouksia ei varmaankaan kannateta vl-liikkeessä. Kolmanneksi, mistäs tiedät mihin minä koitan vaikuttaa.
sanoit:"Sinä näytät ymmärtävän anteeksipyynnön lestadiolaisten tapaan oman 'pistetilin' putsaamisena. "
aijaa, mitä tällä tarkoitat?
sanoit:"Ympäröivä yhteiskunta käsittää sen sijaan anteeksipyynnön empaattisena eleenä, jolla on tarkoitus vain myöntää, että on ollut väärässä. Yrityksissä johtajat pyytelevät anteeksi alaistensa tekemiä virheitä jne. Siksi olisi tärkeää, että nimen omaan SRK, jonka edustaja oli aina läsnä hoitokokouksissa, pyytäisi anteeksi liikkeen puolesta. Liikkeellä on kollektiivinen vastuu tekemistään vääryyksistä. "
Tämä on sinun järjelläsi tehty päätelmä. Tämä teksti on naimisissa lihan kanssa, sillä jos johonkin uskonasiaan otetaan esimerkkiä, sitä ei luultavasti kannata ottaa kunkin ajan yhteiskunnasta, sillä yhteiskunnan kaikki jäsenet eivät ainakaan nykyään ole uskomassa.
Esimerkki otetaan raamatusta.
Jokainen on vastuussa omista teoistaan, niin sanotaan raamatussa. Rippi ei ole pakollinen, mutta uskovainen ihminen haluaa pitää hyvän omatunnon ja sen takia tekee mielellään rippiä synneistäänm, jos hänelle voimia siihen annetaan. Toisen synneistä ei voi tehdä parannusta. - freedrik
vl.kaveri kirjoitti:
sanoit:"Syy tähän on se, että kuulut liikkeeseen, jonka piirissä näitä tekoja on tehty. Samalla tavallaan hyväksyt nämä teot, koska et pyri vaikuttamaan liikkeen sisällä siihen, että ne korjattaisiin. "
Miten minä voisin korjata muitten ihmisten synnit? Sitä paitsi en ole kuullut näistä huonolaatusista hoitokokouksista paljon ollenkaan. Toiseksi tällaisia rakkaudettomia hoitokokouksia ei varmaankaan kannateta vl-liikkeessä. Kolmanneksi, mistäs tiedät mihin minä koitan vaikuttaa.
sanoit:"Sinä näytät ymmärtävän anteeksipyynnön lestadiolaisten tapaan oman 'pistetilin' putsaamisena. "
sanoit:"Ympäröivä yhteiskunta käsittää sen sijaan anteeksipyynnön empaattisena eleenä, jolla on tarkoitus vain myöntää, että on ollut väärässä. Yrityksissä johtajat pyytelevät anteeksi alaistensa tekemiä virheitä jne. Siksi olisi tärkeää, että nimen omaan SRK, jonka edustaja oli aina läsnä hoitokokouksissa, pyytäisi anteeksi liikkeen puolesta. Liikkeellä on kollektiivinen vastuu tekemistään vääryyksistä. "
Tämä on sinun järjelläsi tehty päätelmä. Tämä teksti on naimisissa lihan kanssa, sillä jos johonkin uskonasiaan otetaan esimerkkiä, sitä ei luultavasti kannata ottaa kunkin ajan yhteiskunnasta, sillä yhteiskunnan kaikki jäsenet eivät ainakaan nykyään ole uskomassa.
Jokainen on vastuussa omista teoistaan, niin sanotaan raamatussa. Rippi ei ole pakollinen, mutta uskovainen ihminen haluaa pitää hyvän omatunnon ja sen takia tekee mielellään rippiä synneistäänm, jos hänelle voimia siihen annetaan. Toisen synneistä ei voi tehdä parannusta.Onko sitten väärin jos esim. Saksan valtio on pyytänyt juutalaisten kohtelua anteeksi? Jos SRK esittää julkisen anteeksipyynnön 70-luvun toimista, eihän siinä ole kysymys mistään kollektiivisesta ripistä. Ei pitäisi sekoittaa anteeksipyynnön hengellisiä, henkisiä ja maallisia puolia toisiinsa. SRK on organisaatio ja organisaation nimissä monet näistä asioista on tehty. Yhdistys ei voi tehdä rippiä, mutta anteeksi se voi pyytää. Ne taas, jotka ovat suoraan vastuullisia näistä korjatkoot asiansa itse, sillä ei ole mitään tekemistä SRK:n anteeksipyynnön kanssa.
- ei ei todellakaan
freedrik kirjoitti:
Onko sitten väärin jos esim. Saksan valtio on pyytänyt juutalaisten kohtelua anteeksi? Jos SRK esittää julkisen anteeksipyynnön 70-luvun toimista, eihän siinä ole kysymys mistään kollektiivisesta ripistä. Ei pitäisi sekoittaa anteeksipyynnön hengellisiä, henkisiä ja maallisia puolia toisiinsa. SRK on organisaatio ja organisaation nimissä monet näistä asioista on tehty. Yhdistys ei voi tehdä rippiä, mutta anteeksi se voi pyytää. Ne taas, jotka ovat suoraan vastuullisia näistä korjatkoot asiansa itse, sillä ei ole mitään tekemistä SRK:n anteeksipyynnön kanssa.
Kun ollaan maailman ainoita oikeita uskovaisia, meillä ei ole syytä pyytää keneltäkään mitään anteeksi
Me ollaan täydellisesti erehtymättömiä ja ollaan sitä aina oltu
Jumalanvaltakunta -siis ME- on erehtymätön instassi
Tyytykää vaan osaanne ja nöyrtykää parannuksen askelille se on Jumalan tahto - huuhaa
ei ei todellakaan kirjoitti:
Kun ollaan maailman ainoita oikeita uskovaisia, meillä ei ole syytä pyytää keneltäkään mitään anteeksi
Tyytykää vaan osaanne ja nöyrtykää parannuksen askelille se on Jumalan tahtoonko hauska esittää "#%¤% lestaa"
- vl.kaveri
freedrik kirjoitti:
Onko sitten väärin jos esim. Saksan valtio on pyytänyt juutalaisten kohtelua anteeksi? Jos SRK esittää julkisen anteeksipyynnön 70-luvun toimista, eihän siinä ole kysymys mistään kollektiivisesta ripistä. Ei pitäisi sekoittaa anteeksipyynnön hengellisiä, henkisiä ja maallisia puolia toisiinsa. SRK on organisaatio ja organisaation nimissä monet näistä asioista on tehty. Yhdistys ei voi tehdä rippiä, mutta anteeksi se voi pyytää. Ne taas, jotka ovat suoraan vastuullisia näistä korjatkoot asiansa itse, sillä ei ole mitään tekemistä SRK:n anteeksipyynnön kanssa.
En osaa sanoa, että pitäisikö.
Sillä varmasti on ollut "hoitokokouksia", jossa on ollut mukana lähimmäisen rakkaus. Sanotaanko, että tällaiset epärakkaudelliset kokoukset ovat olleet yksilöllisiä ja jos jostain pyytäisimme anteeeksi, niin meidän pitäisi pyytää anteeksi rakkaudettomista hoitokokouksista. Mutta tällainen joukko anteeksi pyytäminen tuntuu minusta ulkokultaiselta, jos siinä ei käytetä edes evankeliumia.
En osaa oikein vastata tuohon kysymykseen. Itse tuntuu ainakin siltä, että ei voi mennä pyytämään anteeksi syntejä, mitä ei ole tehnyt.
no kysyit tätä:"Onko sitten väärin jos esim. Saksan valtio on pyytänyt juutalaisten kohtelua anteeksi?"
Ihan hyvin voi olla väärin, sillä kysymyksessä on voinut ihan hyvin olla itserakkaus. Lähimmäisen rakkaus tulee Kristuksesta. - freedrik
vl.kaveri kirjoitti:
En osaa sanoa, että pitäisikö.
Sillä varmasti on ollut "hoitokokouksia", jossa on ollut mukana lähimmäisen rakkaus. Sanotaanko, että tällaiset epärakkaudelliset kokoukset ovat olleet yksilöllisiä ja jos jostain pyytäisimme anteeeksi, niin meidän pitäisi pyytää anteeksi rakkaudettomista hoitokokouksista. Mutta tällainen joukko anteeksi pyytäminen tuntuu minusta ulkokultaiselta, jos siinä ei käytetä edes evankeliumia.
En osaa oikein vastata tuohon kysymykseen. Itse tuntuu ainakin siltä, että ei voi mennä pyytämään anteeksi syntejä, mitä ei ole tehnyt.
no kysyit tätä:"Onko sitten väärin jos esim. Saksan valtio on pyytänyt juutalaisten kohtelua anteeksi?"
Ihan hyvin voi olla väärin, sillä kysymyksessä on voinut ihan hyvin olla itserakkaus. Lähimmäisen rakkaus tulee Kristuksesta.Eli pidät anteeksipyytämistä aina ripin muotona ("Mutta tällainen joukko anteeksi pyytäminen tuntuu minusta ulkokultaiselta, jos siinä ei käytetä edes evankeliumia. "). Jos sovit asioita epäuskoisen kanssa, eihän silloinkaan käytetä evankeliumia eikä siinä ole mitään ulkokultaista.
Anteeksipyytämisen välttäminen ulkokultaisuuden tai itserakkauden pelossa johtaa minusta aika helposti juuri niihin itseensä :) - usk.m
Tyytykää vaan osaanne ja nöyrtykää parannuksen askelille se on Jumalan tahtotee se edes uskottavasti. Huono yritys (johon menevät vain todella tyhmät)!
- Vode
Tyytykää vaan osaanne ja nöyrtykää parannuksen askelille se on Jumalan tahtofeikillä on täysin oikea vl-ajattelutapa. Noin se menee.
- Zip
vl.kaveri kirjoitti:
Jokainen on vastuussa omista teoistaan, niin sanotaan raamatussa. Rippi ei ole pakollinen, mutta uskovainen ihminen haluaa pitää hyvän omatunnon ja sen takia tekee mielellään rippiä synneistäänm, jos hänelle voimia siihen annetaan. Toisen synneistä ei voi tehdä parannusta.että lestadiolaisuudessa anteeksipyytäminen käsitetään eri tavalla kuin muussa yhteiskunnassa. Yritä sanoa selvästi:
kun lestadiolainen pyytää anteeksi, hän tekee 'parannusta' jotta pääsisi taivaaseen. Toisen ihmisen tunteet ovat sivuseikka. PÄÄASIA lestadiolaiselle on että omat synnit on saatu anteeksi. Eikö näin?
Muussa yhteiskunnassa tällaista 'oman pistetilin putsausta' ei ole. Epäuskoiset eivät pyydä anteeksi päästäkseen itse taivaaseen vaan korjatakseen välinsä jonkun kanssa. Anteeksipyytäminen epäuskoisessa maailmassa tarkoittaa sitä, että tunnustetaan oma väärinteko. Ilman muita tausta-ajatuksia. Tarkoitus on siis VAIN saada välit kahden ihmisen välillä kuntoon.
Kollektiivisella vastuulla tarkoitan sitä, että halusitpa tai et, lestadiolaisuus nähdään epäuskoisessa maailmassa samalla tavalla kuin yritys. Otetaan maallinen esimerkki: olet saanut huonoa palvelua jostain kaupasta ja valitat siitä kaupan henkilökuntaan kuuluvalle ihmiselle. Eikö olekin ärsyttävää, jos tämä henkilö toistelee toistamasta päästyään, että vika ei ole minun, en voi pyytää sitä anteeksi? Tämä on huonoa asiakaspalvelua. KÄYTÖSTAPOIHIN (ja hyvään asiakaspalveluun) kuuluu, että kyseinen henkilö pyytää yrityksen puolesta anteeksi, vaikkei itse olisi mitään väärää tehnytkään. Tätä tarkoitan: SRK vertautuu yhteiskunnassa yritykseen, ja olisi hyvien käytöstapojen mukaista pyytää väärin kohdelluilta anteeksi. Siis ilman mitään "parannuksentekoaikeita" oman pistetilin putsaamista, sillä yhteiskunnassa ei olla kiinnostuneita siitä, kuka pääsee taivaaseen kuka ei. Epäuskoisessa maailmassa nähdään vain tuo väärinteko, jota ei ole koskaan pyydetty anteeksi.
Lestadiolaiset 'parannustieteen tohtorit' saavat sitten liikkeen sisällä päättää, mitä näiden väärin tehneiden suhteen tehdään. Se ei kiinnosta muuta yhteiskuntaa.
Tuliko asia nyt selväksi vai väännänkö lisää rautalankaa? - vanh.lest
Zip kirjoitti:
että lestadiolaisuudessa anteeksipyytäminen käsitetään eri tavalla kuin muussa yhteiskunnassa. Yritä sanoa selvästi:
kun lestadiolainen pyytää anteeksi, hän tekee 'parannusta' jotta pääsisi taivaaseen. Toisen ihmisen tunteet ovat sivuseikka. PÄÄASIA lestadiolaiselle on että omat synnit on saatu anteeksi. Eikö näin?
Muussa yhteiskunnassa tällaista 'oman pistetilin putsausta' ei ole. Epäuskoiset eivät pyydä anteeksi päästäkseen itse taivaaseen vaan korjatakseen välinsä jonkun kanssa. Anteeksipyytäminen epäuskoisessa maailmassa tarkoittaa sitä, että tunnustetaan oma väärinteko. Ilman muita tausta-ajatuksia. Tarkoitus on siis VAIN saada välit kahden ihmisen välillä kuntoon.
Kollektiivisella vastuulla tarkoitan sitä, että halusitpa tai et, lestadiolaisuus nähdään epäuskoisessa maailmassa samalla tavalla kuin yritys. Otetaan maallinen esimerkki: olet saanut huonoa palvelua jostain kaupasta ja valitat siitä kaupan henkilökuntaan kuuluvalle ihmiselle. Eikö olekin ärsyttävää, jos tämä henkilö toistelee toistamasta päästyään, että vika ei ole minun, en voi pyytää sitä anteeksi? Tämä on huonoa asiakaspalvelua. KÄYTÖSTAPOIHIN (ja hyvään asiakaspalveluun) kuuluu, että kyseinen henkilö pyytää yrityksen puolesta anteeksi, vaikkei itse olisi mitään väärää tehnytkään. Tätä tarkoitan: SRK vertautuu yhteiskunnassa yritykseen, ja olisi hyvien käytöstapojen mukaista pyytää väärin kohdelluilta anteeksi. Siis ilman mitään "parannuksentekoaikeita" oman pistetilin putsaamista, sillä yhteiskunnassa ei olla kiinnostuneita siitä, kuka pääsee taivaaseen kuka ei. Epäuskoisessa maailmassa nähdään vain tuo väärinteko, jota ei ole koskaan pyydetty anteeksi.
Lestadiolaiset 'parannustieteen tohtorit' saavat sitten liikkeen sisällä päättää, mitä näiden väärin tehneiden suhteen tehdään. Se ei kiinnosta muuta yhteiskuntaa.
Tuliko asia nyt selväksi vai väännänkö lisää rautalankaa?Ei tätä meidän hengellisyyttä voi verrata mihinkään yritystoimintaan. Ja ei voida tällä lailla menetellä nikki: zip.
Hengellisellä alueella toimitaan, niinkuin hengellisesti on oikein. Eikä meidän tarvi näytellä mitään, ulkopuolelle. Se olis tekopyhyyttä jos menis tälle uralle... ja näyttelemistä.
Se asia pitäis olla kaikille olla pääasia, että itse menis taivaaseen. Toinen ihmnen ei ole sivu
seikka. Tämä kuuluu taas siihen alueeseen, että ei voi ymmärtää asioita oikein, koska on ulkopuolella.
Eikö se ole jo toisen ihmisen välittämistä, että järjestämme seuroja, ja kutsumme ihmisiä sinne... myös olemme ilmoittaneet netti-seuroista.
Loppu on Jumalan työtä. Ihminen kylvää, mutta Jumala antaa kasvun. Emme me voi enempää siis ihmisinä tehdä. Riippuu ihmisestä itsestä, ottaako hän tämän uskon vastaan vaan ei.
JOs vaatimuksia tulee, siitä että pitäisi pyytää toisen anteeksi jostakin ja valvotaan tällä alueella, ne on vääriä valvomisia.
Oma asiat ensin. Jos omat asiat ei ole kunnossa ensin, näkee väärin toisenkin tilanteen. Siinähän on jo vl opettanut paljon ulkopuoliselle, kun on pyytänyt anteeksi. Luulisi sen puhuttelevan vastapuoltakin väkevästi.
Sitäpaitsi esimerkkisi on huono. Et voi nähdä ulkopuolisena oikein asioita. Jos ei ymmärrä oikein ymmärtää väärin. - Zip
vanh.lest kirjoitti:
Ei tätä meidän hengellisyyttä voi verrata mihinkään yritystoimintaan. Ja ei voida tällä lailla menetellä nikki: zip.
Hengellisellä alueella toimitaan, niinkuin hengellisesti on oikein. Eikä meidän tarvi näytellä mitään, ulkopuolelle. Se olis tekopyhyyttä jos menis tälle uralle... ja näyttelemistä.
Se asia pitäis olla kaikille olla pääasia, että itse menis taivaaseen. Toinen ihmnen ei ole sivu
seikka. Tämä kuuluu taas siihen alueeseen, että ei voi ymmärtää asioita oikein, koska on ulkopuolella.
Eikö se ole jo toisen ihmisen välittämistä, että järjestämme seuroja, ja kutsumme ihmisiä sinne... myös olemme ilmoittaneet netti-seuroista.
Loppu on Jumalan työtä. Ihminen kylvää, mutta Jumala antaa kasvun. Emme me voi enempää siis ihmisinä tehdä. Riippuu ihmisestä itsestä, ottaako hän tämän uskon vastaan vaan ei.
JOs vaatimuksia tulee, siitä että pitäisi pyytää toisen anteeksi jostakin ja valvotaan tällä alueella, ne on vääriä valvomisia.
Oma asiat ensin. Jos omat asiat ei ole kunnossa ensin, näkee väärin toisenkin tilanteen. Siinähän on jo vl opettanut paljon ulkopuoliselle, kun on pyytänyt anteeksi. Luulisi sen puhuttelevan vastapuoltakin väkevästi.
Sitäpaitsi esimerkkisi on huono. Et voi nähdä ulkopuolisena oikein asioita. Jos ei ymmärrä oikein ymmärtää väärin.Eli kohteliaisuussäännöillä ei ole mitään merkitystä? Pääasia oma napa, oma taivaaseenpääsy, viis 'epäuskoisten' pahasta mielestä.
Ei sitten teidän lestanttien tarvitse kovin paljon ihmetellä, ettei teistä pidetä.
- kokoontumiset
on vain vallanpidon vuoksi se on vain kurinpidollinen toiminta kuten armeijassa on omat vastaavat järjestelmät ja konstit,se on kaukana rakkaudesta yksilötä kohtaan ,se on itserakkautta itseään valtaapitävää yksilötä kohtaan.
- vl.kaveri
sanoin:"..(perkeleen vallan alla olevien hoitajien) tähden.."
Siis en tarkoittanut tällä, että he olisivat silloin välttämättä olleet epäuskovaisia, vaan että he ovat toimineet perkeleen mukaan, silloin kun ovat hoitaneet rakkudettomasti lähimäisiään. Siis ovat tehneet syntiä, mutta se ei tarkoita heti sitä, että he olisivat olleet automaattisesti epäuskovaisia, sillä kyllä uskovaisetkin tekevät syntiä siinä missä epäuskoisetkin. Eli jos joku ymmärsi väärin, niin toivoakseni selvensin tämän asian nyt. - Obelix
Olen samaa mieltä.. ja niinkuin Leenukin totesi että olisi tekopyhää pyytää toisten erehdyksiä anteeksi, hengellisessä mielessä.
On harmi että sielunvihollinen tekee töitä vimmatusti. Mutta on syytä muistaa näissä hoitokokous asiossa se että ei kukaan hoitaja ole kenenkään uskoa vienyt, vaan luopumus on tapahtunut aiemmin tai myöhemmin synnin tähden.
Sillä niinkuin Jeesus on todennut
"Maria on valinnut hyvän osan, eikä kenkään ole sitä ottava pois"
Tämä todistaa sen että ei kukaan.. ei julma hoitajakaan pysty kenenkään uskoa viemään jos on ihmisellä halu kilvoitella.- vanha vaimo
Ei kukaan voi viedä toiselta uskoa, ei edes vl-"hoitaja", sillä vaikka hän jättikin minut Saatanan haltuun, en sitä uskonut ja yhäkin saan olla Jumalan lapsi Hänen armossaan:)
Hoitajat tekivät minulle palveluksen näyttämällä, miten mätä liike vl-liike pohjaltaan on:( - Elämän lapsi
vanha vaimo kirjoitti:
Ei kukaan voi viedä toiselta uskoa, ei edes vl-"hoitaja", sillä vaikka hän jättikin minut Saatanan haltuun, en sitä uskonut ja yhäkin saan olla Jumalan lapsi Hänen armossaan:)
Hoitajat tekivät minulle palveluksen näyttämällä, miten mätä liike vl-liike pohjaltaan on:(juutalaisten fariseusten (lakihenkisten vl-sananjulistajien) ja Rooman vallan (maallisen rauhanyhdistyksen) yhteistyössä langettama ja toteuttama kuolemantuomio.
Mutta me elämme, emme enää me, vaan Kristus meissä! - vl.kaveri
tämä hyvä muistaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131826Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1061250
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 851208
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4121110- 62889
- 49841
- 50836