Miksi paha tuli maailmaan?

Maanpäällisiäasioita

Pahan ongelmaa mietitään toki myös toisesta näkökulmasta. Silloin ei kysytä vain miten se tuli maailmaan vaan miksi se tuli maailmaan.
Kaikkein tiukimmin Jumalalta vastausta vaatii pian vuoden 120 j.Kr. jälkeen kirjoitettu Neljäs Esran kirja. "Esra" keskustelee suoraan Jumalan kanssa ja kiukuttelee kunnolla: "Olisi parempi että emme olisi täällä kuin tulla ja elää täällä jumalattomuuden keskellä ja kärsiä ymmärtämättä miksi" (4,12). Jumala vastaa vertauksella: Metsän puut julistivat sodan merta vastaan ja päättivät ottaa haltuunsa sen alueen. Myös meren aallot päättivät vallata kuivan maan. Metsä ei onnistunut, ei myöskään meri. Esra sanoi molempien yritystä typeräksi. Jumala vastasi: "Olet tuominnut oikein, mutta etkö ole tuominnut samoin omassa asiassasi? Maa on tarkoitettu metsälle ja meri aalloille. Aivan samoin maan päällä elävät voivat ymmärtää vain maanpäällisiä asioita ja hän joka on taivaassa voi käsittää mikä on korkeiden taivaiden yläpuolella" (4,12-21).
http://sley.fi/mediakirjasto/2692/kuka-loi-saatanan

22

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, miksi?

Hyvä kysymys.

• jatkoa alkuun

Esra ei hellitä, vaan vaatii edelleen Jumalaa tilille vääryydestä ja väkivallasta jota on maailmassa. Seuraava kohta, Jumalan vastaus, on herkullinen ja aina ajankohtainen:
      "\'Oletko syvästi huolissasi Israelista? Rakastatko sitä enemmän kuin sen Luoja?\' \'En, Herra\', minä sanoin, \'mutta olen puhunut tuskani vuoksi sillä tunnen joka hetki sydämessäni taistelun, kun yritän ymmärtää Korkeimman tietä ja etsiä hänen tuomionsa.\' Hän sanoi minulle: \'Et sinä pysty siihen.\' Minä sanoin: \'Miksi en, Herrani?\' Miksi minä sitten synnyin? Miksi äitini kohdusta ei tullut hautaani, etten näkisi Jaakobin ahdinkoa ja kansani Israelin uupumusta?\' Hän sanoi minulle: \'Laskehan minulle ne jotka eivät ole vielä syntyneet, koko hajallaan olevat sadepisarat, saata kuihtuneet kukat taas kukkimaan. Avaa suljetut kammiot ja tuo eteeni niihin suljetut tuulet tai piirrä ääni: Sitten selitän sinulle sen ahdistuksen, jota tahdot ymmärtää.\' \'Voi korkea Herra\', sanoin, 'kuka voi osata tällaiset asiat muu kuin hän jonka asuinsija ei ole ihmisten keskellä? Minä olen vailla viisautta ja kuinka minä voin puhua asioista, joita minulta kysyit?' Hän sanoi minulle: 'Juuri niin kuin et ymmärrä näitä mainittuja asioita et voi myöskään tajuta tuomioitani tai sitä mihin tähtää se rakkaus, jonka olen luvannut kansalleni.\'" (5,31-40).

• ...

...

• > Hän sanoi minulle: 'Juuri niin kuin et ymmärrä näitä mainittuja asioita et voi myöskään tajuta tuomioitani tai sitä mihin tähtää se rakkaus, jonka olen luvannut kansalleni. <

Kiinnitin huomioni "rakkauteen". Siihen liittyy mustasukkaisuus. Puoliso puolustaa rakkaintaan mustasukkaisesti. Siitä rakkain voi nähdä puolisonsa välittävän hänestä.

Teoria

Jumala langetti Lusiferin tehdäkseen tästä kilpakosijan itselleen ja voidakseen osoittaa ehdotonta rakkauttaan ihmistä kohtaan.

• ...

...

• Jumalan tarkoitukset

Niinkin voi varmaan ajatella asiaa. Melkoista hebreaa kuitenkin.

• Jumalan... Paratiisin elämä oli tasaista. Ennen lankeemusta ihmiset eivät hiffanneet hyvän ja pahan eroa. He elivät kaikessa rauhassa ja hoitivat puutarhaa. Jumalan rakkautta ei varsinaisesti voinut havaita, koska ei ollut mihin sitä olisi voinut verrata. Jos aina paistaa aurinko ja elämä hymyilee, siihen tottuu ja sellainen elämä alkaa tuntua ihan tavalliselta. Ja lopulta ei enää osaa arvostaa hyvin sujuvaa elämää. Yritän sanoa, että kontrastia pitää olla.

Nythän meille on käynyt niinkuin juutalaisille on käynyt balttiarallaa miljoona kertaa historiansa aikana. Elikkäs hyvät ajat turruttavat ja saavat ihmiset kehumaan itseään ja kääntämään selkänsä Jumalalle. Sitten Jumala, joka vastustaa hylkäämistä, lähettää kansan/kansat pakkosiirtolaisuuteen opiskelemaan todellisuutta. Nyt Suomi(kin) on pakkosiirtolaisuudessa EU:ssa. Jumala ei siis ole hylännyt rakastamaansa kansaa.
        http://fkf.net/Kadonneet/Oulu11061961.jpg
        http://fkf.net/Kadonneet/index.html#profeetallinen

• Hyvä niin

Todellakin. Jumala käsittelee suomalaisia kuten juutalaisiakin. Eli tulemme tietämään totuuden. Risti ja sen merkitys löytyy.

• Liikutun tätä lukiessani.

Hoosea:
        2:16 Sinä päivänä, sanoo Herra, sinä puhuttelet minua: 'Minun mieheni', etkä enää puhuttele minua: 'Minun Baalini';
        2:17 ja minä poistan baalien nimet hänen suustansa, eikä niiden nimiä enää mainita.
        2:18 Ja sinä päivänä minä teen heidän hyväksensä liiton metsän eläinten ja taivaan lintujen kanssa ja maan matelevaisten kanssa; ja jousen ja miekan ja sodan minä särjen maasta ja annan heidän asua turvassa.
        2:19 Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella,
        2:20 kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran.
        2:21 Sinä päivänä minä kuulen, sanoo Herra, minä kuulen taivasta, ja se kuulee maata,
        2:22 ja maa kuulee jyviä, viiniä ja öljyä, ja nämä kuulevat Jisreeliä.
        2:23 Ja minä kylvän hänet itselleni tähän maahan, minä armahdan Loo-Ruhamaa ja sanon Loo-Ammille: 'Sinä olet minun kansani'; ja hän vastaa: 'Minun Jumalani.'"

"Toivo"
        http://www.youtube.com/watch?v=3zA7ihcXGzQ
        Munkacs on Ukrainassa.
        http://www.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/communities/munkacs/index.asp

• 1213

"Silloin ei kysytä vain miten se tuli maailmaan vaan miksi se tuli maailmaan."

"Pimeys" tuli maailmaan kun "valkeus" hylättiin. Pahuus on hyvyyden poissaoloa, samaan tyyliin kuin pimeys on valkeuden poissaoloa, tai tyhjyys olevan poissaoloa. Paha ei ole oikeasti mitään, se on tyhjyys, joka jää kun ihmiset eivät rakasta. Pahuutta ei ole vain väärät teot, vaan hyvien tekojen tekemättä jättäminen.

Pahuus on minun nähdäkseni havaittavissa, koska Jumala on sallinut hylätä itsensä ja siis hyvyyden ja rakkauden. Miksi? Uskoakseni siksi, että vapaus on hyvä.

• 1213. Luomakunnan onneksi Jeesus tulee perustamaan 1000-vuotisen rauhan maan päälle. Silloin lohikäärme on sidottuna:)

Ilmestyskirja:
        20:1 Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
        20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
        20:3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
        20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
        20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
        20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
        20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
        20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
        20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
        20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
        20:11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Tule Herra Jeesus!
        http://www.youtube.com/watch?v=03vhhbdwH6E

• Erikoinen virke

"Hän sanoi minulle: 'Juuri niin kuin et ymmärrä näitä mainittuja asioita et voi myöskään tajuta tuomioitani tai sitä mihin tähtää se rakkaus, jonka olen luvannut kansalleni.\'" (5,31-40).

• Niin on erikoinen virke. Raamatussa riittää kelattavaa.

• !!!
        yurki1000js kirjoitti:

Niin on erikoinen virke. Raamatussa riittää kelattavaa.

Huomaattehan, että tämä "Esran kirja" ei ole sama, kuin Raamatusta löytyvä Esra.
        Kirjoittaja mainitseekin, että Neljäs Esran kirja, jota hän lainaa, on vuodelta 120 j.Kr.
        Eli kysymyksessä on muu juutalainen kirjallisuus.

• Viärennöskö?

Onko sekin sitten Esran kirjan nimellä. Eikös se ole silloin väärennös?

• yurki1000js kirjoitti:

Kyseessä on Toinen Esran kirja.
        http://www.apokryfikirjat.com/2esra.htm

Toinen Esran kirja viides luku:

(tunnetaan myös Vulgatassa nimellä 4.Esra)

Suomennettu ’American Revised Standard Version’ –raamatun apokryfikirjaosuudesta.

Kun minä olin puhunut nämä sanat, se enkeli, joka oli tullut luokseni aikaisempana yönä, lähetettiin luokseni ja hän sanoi minulle: "Kuuntele minua, ja minä opastan sinua. Kiinnitä huomiosi minuun ja minä kerron sinulle lisää." Ja minä sanoin: "Puhu, herrani." Ja hän sanoi minulle: "Oletko sinä suuresti häiriintynyt mielessäsi Israelin puolesta? Tai rakastatko sitä enemmän kuin sen Luoja?" Ja minä sanoin: "Ei, herrani, vaan suruni tähden minä olen puhunut, sillä joka hetki minä kärsin sydämen tuskia, kun kamppailen ymmärtääkseni Korkeimman tietä ja etsiäkseni osaa hänen tuomiostaan." Ja hän sanoi: "Sinä et voi." Ja minä sanoin: "Miksi en, herrani? Miksi sitten synnyin? Tai miksi ei äitini kohtu tullut haudakseni, että en näkisi Jaakobin tuskaa ja Israelin kansan loppuun kulumista?" Hän sanoi minulle: "Laske minulle ne, jotka eivät ole vielä tulleet, ja kokoa minulle hajonneet sadepisarat ja laita kuihtuneet kukat jälleen kukkimaan minulle, avaa minulle suljetut kammiot ja tuo minulle ne tuulet, jotka on niihin suljettu, tai näytä minulle kuva äänestä, ja sitten minä selitän sinulle sen synnytystuskan, jota pyysit ymmärtämään." Ja minä sanoin: "Oi ylimmäinen Herra, kuka voisi tietää näistä asioista, paitsi hän, joka ei ole ihmisten kanssa? Mitä minuun tulee, minulla ei ole viisautta, ja kuinka voin puhua asioista, joista sinä kysyit minulta?" Hän sanoi minulle: "Aivan kuten et voi tehdä yhtäkään mainituista asioista, et voi löytää tuomiotani tai sen rakkauden päämäärää, jonka minä olen luvannut minun kansalleni."

• hsjkl

Hyvä tietää. Kiitos.

• wun

Hieno aloitus.

• Luulenpa että

Ketjussa paljon lukemista. Ehkä joku Australian suomalainen lukee kaikki kun koti-ikävä valloittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe