Riitaa appivahempien kanssa politiikasta, mitä tehdä

Gerbilserfver

Appivanhemmat ovat eri mieltä kanssani lähes kaikista politiikkaan liittyvistä asioista. Olen pyytänyt että he eivät keskustelisi politiikasta kanssani mutta aina kun menemme heidän luokse kylään niin he yrittävät vakuuttaa että minä olen väärässä.

Perusasetelma on se että he ovat vasemmistolaisia, äärivasemmalla mutta eivät tunnusta nykyistä poliittista kotiaan, joka aiemmin taisi olla Suomen Kommunistinen Puolue. Heidän mielestään Suomi on mennyt perseelleen, johtuen EU:sta ja porvareista, vaikka he unohtavat että kummstikin vasemmistopuolueet ovat olleet päättämässä asioista.

He myös haukkuvat USA:ta, Saksaa, Ruotsia ym mutta eivät he hirveästi pidä Venäjästäkään. He ovat siis suomalaisnationaliseja.

Molemmat elivät köyhyydessä lapsuuden, appi etelä-Suomessa torppariperheesssä, anoppi pohjois-Suomessa. Nyt he asuvat appiukon kotitalossa, jonka he tosin ovat kunnostaneet ihan siistiksi. Heillä ei ole nyt mitenkään rahasta pulaa, auto vaihtuu joka toinen vuosi jne. He tosin eivät käy ravintploissa tai missään huvittelemassa, eivätkö ole koskaan matkustaneet ulkomailla lomamatkoilla, koska ovat sitä mieltä että sellaiset ovat turhia.

Mun vaimoni ihmetteli aikoinaan seurusteluvaiheessa yli 20 vuotta sitten, että "on se kumma että ollaan yhdessä". Mä en pitänyt sitä silloin kummana että minä, porvarisperheen poika seurustelee työläisperheen tyttären kanssa, koska hän oli fiksu ja opiskeli yliopistossa, ja minulla oli aiemminkin ollut tyttöystäviä vaatimattomammista oloista. Mutta nyt ymmärrän mitä hän tarkoitti. Heidän perheessään vanhempien sana on aina ollut laki, tosin kuin meillä jossa liberaalieja arvoja ja oikeus omaan mielipiteeseensä on kunnioitettu.

Välillämme on siis arvoristiriitoja, ja muuten kestäisin arvosteluryöppyjä heidän suunnaltaan, mutta jotenkin en jaksa koska he käyvät henkilökohtaisuuksiin. Appiukkoni on väittänyt että olen liian köyhä voidakseni kannattaa EU-jäsenyyttä. Se on totta että ei meidän perhe mikään hirveän varakas ole, mutta se on johtunut vaimoni sairaudesta, joka on estänyt hänen työssäkäynnin ja maksaa lääkkeiden ja lääkärikäyntien osalta, mutta me pärjäämme silti. He eivät myöskään ymmärrä että minä hoidan huushollia yksin koska vaimoni ei jaksa. Se tietää kanssa että en ole mitään kunnollista uraa pystynyt työelämässä luoda. Appiukko on vahingoniloinen siitä että minä olen nyt luuseri ja minun pitäisi siksi kääntyä kommariksi ja vihata kaikkia herroja, koska hänkin vihaa.

Mä en kuitenkaan pitdä itseäni luuserina ja minun on oltava työelämässä kuitenkin n 15 vuotta vielä ja kestettävä paineet. jos heittäytyisin tosiluuseriksi se tietäisi että vaimoni ja poikani joutuisi muuttamaan heidän luokeeen asumaan. En tiedä halauavatko he sitä ennemmin. Joka tapauksessa he ovat polttaneet sillat minuun päin eikä heidän tarvitse odottaa että minä tulisin hoitamaan heitä sitten kun ovat vanhoja ja kipeitä. En tiedä pitääkö mun seuraavaksi ottaa se asia puheeksi jos he taas rupeavat ryöpyttämään minua kun seuravan kerran mennään heidän luokseen kylään.

6

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

      Arvosteluryöppyjä ei tarvitse kestää. Voit sanoa, että tuollaista en jaksa kuunnella ja vaihtaa puheenaihetta. Jos pyynnöistä huolimatta jatkuu, niin on parasta poistua paikalta tai sulkea puhelin. MInkäänlaisiin väittelyihin ei kannata lähteä.

      Teidän pitäisi saada aikaan normaalin kanssakäymisen rajat näihin appivanhempiin eli ajattele heitä kuin ketä tahansa naapuria. Samalta pohjalta kohteliaasti mutta jämäkästi rajat asioihin, jotka eivät heille kuulu. Heille voi sanoa, että jos näistä asioista jauhaminen ei lopu, niin kanssakäymistä on pakko vähentää, koska ette halua moista kuunnella.

    • oppeliini1

      Entä jos hankkisit kunnon korvatulpat ja laittaisit ne korviisi ennenkuin avaatte heidn kotinsa oven?
      Toinen tapa on vain antaa ajtusten lentää muille maille ja vain välillä nyokytellä päätä ja sanoa jaa-a, vai niin, ihanko, just joo,... ja antaa ajatusten lentää muille maille.
      Siis harrastaa valitsevaa kuuntelua.


      Tiedät aivan tarkkaan tässä vaiheessa etteivät he muutu, joten on aivan sama sanotko mitään vai et.
      Joten: anna heidän pulinansa mennä yhdestä korvasta sisään - toisesta ulos. Tefflonkuulo!

      Sinulla on kaikki oikeudet ajatella omilla aivoillasi ja oletkin jo muodostanut oman kuvan yhteiskunnasta. Kunnia sinulle siitä! Mieltä voi aina muuttaa kun oppii lisää ja maailma koko ajan muuttuu mutta appivanhempasi eivät sitä saa sinun mielenmuutosta aikaan.

      Heille se on ylitsepääsemättomän vaikeaa ymmärtää. Joten anna vain heidän pulista.

    • mek

      Täytyy muistaa että kateus on kommunistien uskonto ja itsekki poliittiseltä kannatani olen oikeitolinen vaikka en puolueisiin kuulukkaan ja nämä kommarit pitä kaikkia menetyneitä riistäjinä kun itse eivät ole kuin normiduuneissa.

    • sipuli52

      Joko ette mene sinne ollenkaan tai luet vaan hiljaa lehteä, kun he pälisevät turhia.

      Itse en menisi käymään ollenkaan.

    • Gerbilserfver

      Olemme vähentäneet käyntejä siellä mutta jutut eivät ole muuttuneet. Anoppi ja vaimoni ottaa nokkiinsa jos emme käy siellä riittävän usein. Olen sanonut vaimolle että en estä häntä lähtemästä sinne yksin tai pojan kanssa, hänellä on ajokortti joten voisi itse ajaa sinne mutta mun pitäisi mennä mukaan heidän mielestään, ja vaimon mielestä minussa on vikaa kun en osaa olla ihmisiksi kun suutun kun muut esittävät mielipiteitä.

      Ei heille tule muiita lehtiä kuin paikallislehti ja Kotimaa.Tekniikan maailmoja ja tulilaseja siellä on muiden vieraiden tuliaisina tuotuina mutta appiukko haukkuu niitä koska niissä kehutaan vain saksalaisia (natsi-) autoja. (hän itse ajaa japsilla)

    • tsemppiä

      Jos vaimosi ei ymmärrä, että heidän puheensa ovat loukanneet ja ettei kukaan halua mennä kylään loukattavaksi ja haukuttavaksi niin teidän kannattaa hakeutua ammattilaisen puheille. Pelkäät minusta aivan suotta siitä että joku loukkaantuu, vaikka itseäsi on loukattu jo pitkään.

      Itsellä ollut samantapainen ongelma jyrkkiä mielipiteitä omaavan sukulaisen kanssa. Olen vähentänyt kanssakäymistä ja rajannut puheenaiheita niin kuin edellä kuvasin. ajattelen nykyisin, että voivat loukkaantua ihan vapaasti niin paljon kuin ikinä jaksavat. Mitään loukkaavia puheita en enää kuuntele. Kenenkään ei tartte kuunnella asiattomia puheita edes sukulaisilta. Yllättäen tämä on parantanut välejä ja hän on nykyään ihan asiallinen käytökseltään. Vain joskus joudun sanomaan, että en halua puhua tuosta ja tämä asiahan ei kuulu sinulle. Ei raivoamalla vaan jämäkästi ja kohteliaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe