Kuolemasta elämään.

Evita

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091318645525_uu.shtml

Rajatilakokemuksista kiistellään, mutta miksi tällainen kokemus?

"Pilvien päältä Kiviluoto siirtyy paratiisimaisen kauniiseen alppimaisemaan. Näky on kuin sadusta: syvänsinisiä järviä ja vihreitä metsiä, erivärisiä lintuja ja perhosia. Kauniin kylän läpi kulkiessaan hän näkee paljon ihmisiä: tuttuja ja tuntemattomia, kuolleita ja eläviä.

Kylässä vallitsee erityinen rauha ja lämmin rakkauden tunne koko elämään. Kulkua säestää erikoinen "taivaallinen" musiikki."

Mitä ajattelette asiasta?

91

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Tämä kertomus on samantyyppinen kuin vastaavat joista olen kuullut. Monet joilla näitä kokemuksia on ollut kuvaavat juuri kauneutta ja harmoniaa "tuonpuoleisessa". En osaa oikein sanoa mitä tästä ajattelisin, kunnioituksella näihin kai voi suhtautua. Emmehän tiedä mitä rajan tuolla puolen on, voimme vain toivoa. Kuten pieni vauva ei tiedä millaiseen maailmaan hän syntyy ollessaan äidin mahassa, hän kuulee ääniä tästä maailmasta mutta ei tiedä mihin syntyy, samanlainen kai voi olla meidän tilammekin kuoleman jälkeen. Joillakin voi olla siitä aistimuksia tai kokemuksia jo nyt, mutta emme silti voi tietää mitä rajan toisella puolella on. On vain Jeesuksen lupaukset ja toivo. Siksi kannattaa keskittyä tähän elämään nyt täällä.

Kaisa-pappi

• Kaisalle terkuina

Syntinen on Kaisa kova stressi, sekä äidille ja lapselle, mutta uudesti syntyminen Hengestä ylhäältä, ja siis siirtyminen kuolemasta elämään, on helppoa sillä siihen ei liity lainkaan varsinaisia synnystuskia vaan, se tapahtuu näin:

>> "Tuuli puhaltaa, (= Henki puhaltaa eläväksi -->) missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee, ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Kristuksen kanssa ristille: Room.6:6. 2 Kor.5:17.

• Syntymätön sikiö

Hienoa pohdintaan Kaisa.

• pieni mikä pieni

No tulihan se "pieni vauva" papin suusta taas kerran. Jos tarkkailee naispappien puheita niin jokakerta siellä on jokin "pieni" - milloin se on vauva, milloin poika, milloin tyttö, ... mutta pieni se aina on ....hmmmm

• pieni ero

"Siksi kannattaa keskittyä tähän elämään nyt täällä.

Kaisa-pappi"

Kristinuskon piirissä kylläkin eletään täysillä tätä elämää, mutta keskitytään tuonpuoleiseen eli Jeesukseen.

• ota ja lue

" Emmehän tiedä mitä rajan tuolla puolen on, voimme vain toivoa. "
        Ota hyvä Kaisapappi selvää, sen kertoo RAAMATTU !

• Mitä olen näihin tutustunut, kokemus on ollut vahva. Vaikka tiede onkin jo hiukan päässyt asiaa tutkimaan, se on vielä pieni rippunen. Ei siis voida sanoa, että se vain aivoista johtuvaa.

Mielenkiinoista on tuo että perinteinen jako hälveni tuon kokemuksen myötä. Usko sen sijaan vahvistui. Todellakin, mikä käsitys meillä on tuonpuoleisesta? Jokaisella varmaan omansa.

• Evita

Näitä rajatilakokemuksia on niin paljon, että varmaankin se kielii jostakin ihan ihmisen ominaisuudesta. Sanotaan että, ruumis kuolee, mutta henki jää elämään. Raamatussa että, Jumala on puhaltanut ihmisen sisimpään elämän hengen.
      Uskon että, tämä henki ei kuole, vaikka ruumis kuoleekin.
      Raamatussa puhutaan myös lihallisista ja hengellisistä asioista. Ehkäpä nämä rajatilakokemukset ovat niitä hengellisiin asioihin kuuluvia.

Itse en ole kokenut rajatilakokemuksia, mutta unessa olen sellaisen kokenut.
      Olin lapsuuteni kotimaisemissa. Siellä oli kaunista ja lämmintä. Nukuin kukkien keskellä. Siellä lenteli hyönteisiä, mutta ne eivät pistäneet. Eläimet elivät sulassa sovussa ihmisten kanssa, niitä ei tarvinnut pelätä. Ihmiset olivat iloisia ja lempeitä. Mietin siinä unessä, että tällaistako on taivaassa.

• jhgfdse

Eikö molemmat, siis keho ja sielu siistyä ajasta ikuisuuteen?

Jeesuksella ei ollut ruumista, vaan keho jonka Jeesuksen opetuslapsi tarkisti aidoksi:
        Joh. 20:26-28
        26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
        27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
        28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Siis ILMEISESTI MYÖS KEHO VOI NOUSTA YLÖS SIELUN KANSSA.

On niin, että uskovaiset ehtoollista nauttiessaan syövät ja juovat oman seurakuntansa lihaa ja verta sillä ylösnousseen Jeesuksen ruumista ei ole vaikka kuinka uskoisIvat!
        paavalilaisuuden opia:
        1.Korinttolaiskirje:
        12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltan ne hänen jäseniänsä.

joten tuon Paavalin opin mukaan jyrsitte omaa syntistä lihaanne ja juotte omaa syntistä vertanne niistä ulostetta tehden ja siitä inhottavuudesta Paavali ilmoittaa mihin se johtaa:
        1. Kor. 11:28–29
        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

• Amandax

Minusta rajatilakokemukset ovat kiinnostavia kun ne antavat viitteitä kuolemanjälkeisestä todellisuudesta. Olen keskustellut aiheesta monessakin porukassa ja ihmiset ovat kertoneet kuulleensa erilaisista kokemuksista. Sitten yhdessä keskustelussa oli myös TV:sta tullut dokumentti jota en harmi kyllä nähnyt mutta muut olivat sen nähneet, kai se oli joku sarja. Mutta että siinä oli tutkittu sairaalassa ihmisiä jotka olivat melkein kuolleet, siis olleet jonkin aikaa ikään kuin kuolleena mutta kuitenkin palanneet elämään. Nämä ihmiset olivat kertoneet siinä välitilassa pystyneensä seuraamaan tapahtumia huoneessa ja se oli ihan todennettukin. Mutta siis kyseiset ihmiset olivat kokeneet sinä ikään kuin kuolleena aikana nähneensä valon jota kohti olivat menneet ja he olivat myös nähneet kuolleita sukulaisiaan ja muita läheisiä, jotka olivat vastaanottamassa heitä ja he olivat tunteneet voimakasta vetoa lähteä tätä valoa kohti eli se oli jotenkin koettu kutsuvaksi. Harmi etten osaa nyt selittää tätä kunnolla kun en itse nähnyt sitä dokumenttia. Mutta tällaiset kokemuksethan tuovat tietoa kuolemanjälkeisestä elämästä ja minusta ne todistavat sen puolesta että ihmiset menevät taivaaseen kuoltuaan. Taivashan mielletään yleensä juuri valoisana ja kutsuvana ja ajatellaan että kuolleet sukulaiset ja ystävät odottavat siellä eli nuo kuolemanrajakokemukset liittyisivät ikään kuin taivaan portista sisään käymiseen. Se että millaisena taivas nähdään yleensä on kiinnostava juttu kun ihmisillä on siitä kaikenlaisia ideoita, esim. juuri jonkinlainen maisema, siis että taivas olisi jokin vähän maanpäällistä vastaava ympäristö jossa on esim kasveja ja vettä, kerran joku sanoi että hänelle tulee taivaasta aina mielikuva aurinkoisesta maisemasta missä on hedelmäpuita ja virtaava joki, monilla on jotain vastaavia mielikuvia. Toisaalta kun ihmisten kanssa enemmän keskustelee aiheesta niin usein päädytään siihen etteivät nämä maisemajutut ole realistisia vaan jotain lapsenomaisia mielikuvia ja taivaassa ei ole mitään konkreettista minkä voisi tajuta maanpäällisen tiedon avulla, koska miksi olisi kun taivaassa ei ihmisillä ole enää maanpäällisiä tarpeita. Monet kaverini ja minäkin olen lähinnä sitä mieltä että taivas on luultavasti paikka tai tila jossa ollaan jonkinlaisessa hyvän olon tilassa ilman mitään materiaalista, siis jossakin ikuisessa valossa ja rauhassa jos niin voi sanoa.

• Amandax

Eikö ketään muita kiinnosta tämä aihe?

• Itse olen ollut kuolemaa lähellä kaksi kertaa, mutta ei tullut mitään ihmeellisyyksiä. Kun kova kohtalo tuli, en miettinyt edes Jumalaa, vaan sitä, että nyt käy huonosti.

Jälkeenpäin, ja tajuttomuudesta herättyäni en ollut kokenut yhtään mitään, ja mietin vain kipuja ja miten kaikesta selviää. Mutta en muutenkaan ole ollut yliluonnollisiin uskova, joten en voi missään oloissa kokea mitään mystistä.

• Amandax
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Itse olen ollut kuolemaa lähellä kaksi kertaa, mutta ei tullut mitään ihmeellisyyksiä. Kun kova kohtalo tuli, en miettinyt edes Jumalaa, vaan sitä, että nyt käy huonosti.

Jälkeenpäin, ja tajuttomuudesta herättyäni en ollut kokenut yhtään mitään, ja mietin vain kipuja ja miten kaikesta selviää. Mutta en muutenkaan ole ollut yliluonnollisiin uskova, joten en voi missään oloissa kokea mitään mystistä.

Kuulostaa hirveältä, toivottavasti olet toipunut hyvin.

• Amandax kirjoitti:

Kuulostaa hirveältä, toivottavasti olet toipunut hyvin.

Nilkka jäi vähän huonoksi, mutta sen kanssa pärjäilee. Siitä on jo 29 vuotta, kun jäin auton alle. Tilastojen mukaan siinä auton vauhdissa kuolee puolet, jos alle kolaroi jalankulkijana tai fillarilla, kuten olin itse. Auto tuli väärää kaistaa päälle.

Toisessa tapauksessa tajusin kuolevani, jos se autoilija ei saa väistettyä. Tilaa ei ollut siinä Linnanmäen mäessä, kun fillarini jarrut pettivät alamäessä. Vastaantulevan auton kohdalta menivät kuitenkin viime hetkellä kävelevät ihmiset jo eteenpäin, ja autoilija sai väistettyä jalkakäytävälle.

Ne olivat kauhunhetkiä, mutta niistä selvisin, ja nykyään menee mukavasti.

• Amandax
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Nilkka jäi vähän huonoksi, mutta sen kanssa pärjäilee. Siitä on jo 29 vuotta, kun jäin auton alle. Tilastojen mukaan siinä auton vauhdissa kuolee puolet, jos alle kolaroi jalankulkijana tai fillarilla, kuten olin itse. Auto tuli väärää kaistaa päälle.

Toisessa tapauksessa tajusin kuolevani, jos se autoilija ei saa väistettyä. Tilaa ei ollut siinä Linnanmäen mäessä, kun fillarini jarrut pettivät alamäessä. Vastaantulevan auton kohdalta menivät kuitenkin viime hetkellä kävelevät ihmiset jo eteenpäin, ja autoilija sai väistettyä jalkakäytävälle.

Ne olivat kauhunhetkiä, mutta niistä selvisin, ja nykyään menee mukavasti.

No onneksi ei käynyt pahemmin.

• *.*

Kun toteaa, että

Omalla kohdallani valintatilanne oli taivas-helvetti-vaihtoehdon sijasta tietoisuuden toiselle puolelle jääminen tai maan päälle palaaminen. Uskon, että jokainen saa kuoleman jälkeen taivasosuuden, joka vastaa hänen omaa käsitystään tuonpuoleisesta.

ainakin tuo todistaa ettei tuo kokemus ollut Jumalasta. Ja kun ei ollut Jumalasta niin oli .........

• Amandax

Miksi niin ajattelet?

• *-*
        Amandax kirjoitti:

Miksi niin ajattelet?

Koska Jumalan sana ei opeta, että jokainen saa taivasosuuden.

• Amandax
        *-* kirjoitti:

Koska Jumalan sana ei opeta, että jokainen saa taivasosuuden.

Millainen mielikuva tai käsitys sinulla muuten on taivaasta?

• *-*
        Amandax kirjoitti:

Millainen mielikuva tai käsitys sinulla muuten on taivaasta?

Taivas on Jumalan asuinsija. Samoin Jeesus on nyt taivaassa sekä enkelit. Samoin Jeesuksessa kuolleiden ihmisten sielut. Taivas on ihmisille ikäänkuin välitilan paikka missä kuolleet odottavat Jeesuksen toista tulemista ja kuolleiden ylösnousemusta ja Jumalan valtakunnan perustamista maan päälle ja kaiken ennalleen asettamista.
        En siis usko, että ikuinen elämä meille on taivaassa vaan täällä maan päällä uudessa Jerusalemissa kuten Raamattu kertoo.

• Amandax
        *-* kirjoitti:

Taivas on Jumalan asuinsija. Samoin Jeesus on nyt taivaassa sekä enkelit. Samoin Jeesuksessa kuolleiden ihmisten sielut. Taivas on ihmisille ikäänkuin välitilan paikka missä kuolleet odottavat Jeesuksen toista tulemista ja kuolleiden ylösnousemusta ja Jumalan valtakunnan perustamista maan päälle ja kaiken ennalleen asettamista.
        En siis usko, että ikuinen elämä meille on taivaassa vaan täällä maan päällä uudessa Jerusalemissa kuten Raamattu kertoo.

Tuo on minusta aika kiinnostavaa kun osa ihmisistä aina puhuu ikuisesta elämästä taivaassa ja osa juuri tuosta Jumalan valtakunnasta maan päällä. Siinä on joku jakaantunut ajatusmaailma ihmisten kesken. Uskotko muuten että enkelit voivat käydä maanpäällä? Näitä juttuja on ihan mielenkiintoista miettiä, toivottavasti en kirjoita jotain hassua kun olen pahassa flunssassa, tylsää kun ei voi tehdä oikein mitään.

• *-*
        Amandax kirjoitti:

Tuo on minusta aika kiinnostavaa kun osa ihmisistä aina puhuu ikuisesta elämästä taivaassa ja osa juuri tuosta Jumalan valtakunnasta maan päällä. Siinä on joku jakaantunut ajatusmaailma ihmisten kesken. Uskotko muuten että enkelit voivat käydä maanpäällä? Näitä juttuja on ihan mielenkiintoista miettiä, toivottavasti en kirjoita jotain hassua kun olen pahassa flunssassa, tylsää kun ei voi tehdä oikein mitään.

Lue Ilmestyskirjan 21 luku.
        Enkelit ovat koko ajan maan päällä. Hehän ovat Jumalan pelvelevia henkiä.
        Enkelit ovat siis henkiä eikä mitään pullukoita siivelllisiä pikkulapsia kuten usein tai-
        teessa kuvataan. Enkelit on siis Jumalan luomia henkiä eikä ihmiset muutu kuollessaan enkeleiksi kuten myös virheelliesti luullaan.
        Valitettavasti kaikenlaisella ihmisen mielikuvituksella on asioita vääristelty. Toivottavasti en jankuta mutta Raamattu on aina oikeassa ja siinä on Jumalan tahto kerrottu muuttumattomana.
        Käytä flunssa-aikasi hyödyllisesti...

• *-*
        Amandax kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_Jerusalem

• Amandax
        *-* kirjoitti:

Lue Ilmestyskirjan 21 luku.
        Enkelit ovat koko ajan maan päällä. Hehän ovat Jumalan pelvelevia henkiä.
        Enkelit ovat siis henkiä eikä mitään pullukoita siivelllisiä pikkulapsia kuten usein tai-
        teessa kuvataan. Enkelit on siis Jumalan luomia henkiä eikä ihmiset muutu kuollessaan enkeleiksi kuten myös virheelliesti luullaan.
        Valitettavasti kaikenlaisella ihmisen mielikuvituksella on asioita vääristelty. Toivottavasti en jankuta mutta Raamattu on aina oikeassa ja siinä on Jumalan tahto kerrottu muuttumattomana.
        Käytä flunssa-aikasi hyödyllisesti...

Miksi sitten ensin sanoit että enkelit on taivaassa? En tosiaan ajattele että enkelit on pullukoita pikkulapsia kuten taiteessa kuvataan, enkelit on minustakin henkiä.

• Amandax

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

Tuota juttua ei ihmiset paljonkaan muista jostain syystä, aina vain puhutaan iäisyydestä taivaassa.

Niinpä koska luterilainen kirkko ei sitä enää opeta.

• *-*
        Amandax kirjoitti:

Miksi sitten ensin sanoit että enkelit on taivaassa? En tosiaan ajattele että enkelit on pullukoita pikkulapsia kuten taiteessa kuvataan, enkelit on minustakin henkiä.

Enkeleiden ja Jumalan asuinsija on taivaassa mutta liikkuvat joka paikassa. Kuten sanoitkin ovat henkiä.
        Sanoin varmaan huolimattomasti kun sanoin, että kokoajan on maan päällä, olisi pitänyt sanoa että heitä on koko ajan maanpäälläkin.

• Amandax
        hjhjhj kirjoitti:

Niinpä koska luterilainen kirkko ei sitä enää opeta.

No ei sitä muihinkaan kirkkoihin kuuluvat muista, kaikki vain puhuu taivaasta.

• Amandax
        *-* kirjoitti:

Enkeleiden ja Jumalan asuinsija on taivaassa mutta liikkuvat joka paikassa. Kuten sanoitkin ovat henkiä.
        Sanoin varmaan huolimattomasti kun sanoin, että kokoajan on maan päällä, olisi pitänyt sanoa että heitä on koko ajan maanpäälläkin.

Just noin minäkin ajattelen enkeleistä.

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

No ei sitä muihinkaan kirkkoihin kuuluvat muista, kaikki vain puhuu taivaasta.

Se on juuri yksi valhe jota yleisesti levitetään kirkkojen nimissä. Ihmiset eivät enää lue Raamattua vaan uskovat kaikki mitä kirkko julistaa. Kaikki tietämäni vapaat suunnat odottavat Jeesuksen paluuta tänne maan päälle kuten hän on taivaaseen noustessaan luvannut.

• höpönlöpöjä

Nämä kokemukset johtuvat aivojen hapenpuutteesta, shokkitilasta tai muusta vammasta. Näitä voidaan helposti tuottaa erilaisilla aineilla kuten huumeet tai keinotekoisesti vaivuttamalla ihminen koomaan. Melkein kuollut, ei ole oikeasti kuollut.

• Amandax

No miten sitten suuri osa ihmisistä kertoo keskenään ihan samanlaisia kokemuksia? Ja miksi ne vastaavat käsityksiä taivaan portista tai taivaasta? Ja miksi niissä on aina hyvä olo ja kuolleita läheisiä? Nuo asiat ei päde esim. huumeiden vaikutuksessa olevilla.

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

No miten sitten suuri osa ihmisistä kertoo keskenään ihan samanlaisia kokemuksia? Ja miksi ne vastaavat käsityksiä taivaan portista tai taivaasta? Ja miksi niissä on aina hyvä olo ja kuolleita läheisiä? Nuo asiat ei päde esim. huumeiden vaikutuksessa olevilla.

Oletko koskaan lukenut Raamatusta miten paholainen pukeutuu valkeuden enkeliksi?

• Amandax
        hjhjhj kirjoitti:

Oletko koskaan lukenut Raamatusta miten paholainen pukeutuu valkeuden enkeliksi?

Miten se tähän liittyy? Etkö usko taivaaseen?

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

Miten se tähän liittyy? Etkö usko taivaaseen?

Uskon mutta en tuollaisen kuin tuossa jutussa kerrottiin. Olen nimi. *-* linjoilla. Liittyy siihen mitä sanoit "Ja miksi ne vastaavat käsityksiä taivaan portista tai taivaasta? Ja miksi niissä on aina hyvä olo ja kuolleita läheisiä?"

• Amandax
        hjhjhj kirjoitti:

Uskon mutta en tuollaisen kuin tuossa jutussa kerrottiin. Olen nimi. *-* linjoilla. Liittyy siihen mitä sanoit "Ja miksi ne vastaavat käsityksiä taivaan portista tai taivaasta? Ja miksi niissä on aina hyvä olo ja kuolleita läheisiä?"

Eli siinä on paholainen jos näkee kuolleita läheisiä ja valoa kuolemanrajakokemuksen yhteydessä? Miksi niin, onko sellainen jotenkin Jumalaa vastaan?

• hjhjhjhj
        Amandax kirjoitti:

Eli siinä on paholainen jos näkee kuolleita läheisiä ja valoa kuolemanrajakokemuksen yhteydessä? Miksi niin, onko sellainen jotenkin Jumalaa vastaan?

Jumala kieltää kaiken yhteydenpidon vainajahenkiin joten olisin erittäin varovainen.
        Miksi tähän olis tarvettakaan.

• Amandax
        hjhjhjhj kirjoitti:

Jumala kieltää kaiken yhteydenpidon vainajahenkiin joten olisin erittäin varovainen.
        Miksi tähän olis tarvettakaan.

Tässähän oli kyse kuolemanrajakokemuksesta, että siinä yhteydessä ne kuolleet läheiset tulevat ikään kuin vastaan sitä kuolevaa joka on matkalla taivaaseen. Ei siis ollut kyse mistään yhteydenpidosta vainajiin meedion kautta tai vastaavasta.

• hjhjhj

• Amandax

• hjhjhjh
        Amandax kirjoitti:

Minä taas suhtaudun Patmokseen aika varovaisesti.

Patmoksen toiminta ja opetus on Raamatun mukaista. En ymmärrä miksi sitä parjataan. Johdossa ja jäsenissä on paljon myös luterilaisia. Täysin kristillistä toimintaa ja evankeliointia. Kuuntele vaikka joskus sunnuntaisin klo 21.30-24 Taivaan ja maan väliltä Deiltä sinne ihmiset voivat soittaa ja kysyä uskon asioista.

• Amandax
        hjhjhjh kirjoitti:

Patmoksen toiminta ja opetus on Raamatun mukaista. En ymmärrä miksi sitä parjataan. Johdossa ja jäsenissä on paljon myös luterilaisia. Täysin kristillistä toimintaa ja evankeliointia. Kuuntele vaikka joskus sunnuntaisin klo 21.30-24 Taivaan ja maan väliltä Deiltä sinne ihmiset voivat soittaa ja kysyä uskon asioista.

No kun minä en ymmärrä sitä evankeliointia.

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

No kun minä en ymmärrä sitä evankeliointia.

Se on Jeesuksesta ja Jeesuksen sovitustyöstä kertomista.
        Evankeliumi on hyvä sanoma Jeesuksesta.

• Amandax
        hjhjhj kirjoitti:

Se on Jeesuksesta ja Jeesuksen sovitustyöstä kertomista.
        Evankeliumi on hyvä sanoma Jeesuksesta.

Niin mutta sitä pakkoevankeliointia en ymmärrä, meillä nyt vain on siitä eri mielipide.

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

Niin mutta sitä pakkoevankeliointia en ymmärrä, meillä nyt vain on siitä eri mielipide.

Eihän kenenkään ole pakko evankelioida.
        Mutta jos on jotakin hyvää kerrottavaa ja haluaa, että ihmiset löytävät pelastuksen sitä väkisinkin haluaa kertoa muillekin eikä pitää vain omana tietomaan.

• Amandax
        hjhjhj kirjoitti:

Eihän kenenkään ole pakko evankelioida.
        Mutta jos on jotakin hyvää kerrottavaa ja haluaa, että ihmiset löytävät pelastuksen sitä väkisinkin haluaa kertoa muillekin eikä pitää vain omana tietomaan.

En tarkoittanut että pakko olisi kertojan puolella vaan kuulijoiden.

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

En tarkoittanut että pakko olisi kertojan puolella vaan kuulijoiden.

Sama pätee kuulijoihin. Ei ole pakko kuunnella.

• Amandax
        hjhjhj kirjoitti:

Sama pätee kuulijoihin. Ei ole pakko kuunnella.

On tilanteita joissa on pakko, esim. evankelioidaan jonkun muun asian yhteydessä.

• hjhjhj
        Amandax kirjoitti:

On tilanteita joissa on pakko, esim. evankelioidaan jonkun muun asian yhteydessä.

Jos olet kiinnostunut hengellisistä asioista etkö sitten halua kuunnella?

• hjhjhj
        hjhjhj kirjoitti:

Jos olet kiinnostunut hengellisistä asioista etkö sitten halua kuunnella?

Kiitos hyvistä keskusteluista tänään. Nyt tarvitsee mennä pikkuhiljaa nukkumaan ja aamulla töihin.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Ei ole aina hyvä olo, eikä ole kokemukset samanlaisia.

• Amandax
        .-.-.-. kirjoitti:

Ei ole aina hyvä olo, eikä ole kokemukset samanlaisia.

Niin mutta paljon on samanlaisia, sehän niissä onkin kiinnostavaa kun monet ovat kertoneet samanlaisista kokemuksista. Minusta se viittaa siihen, että on olemassa taivaan portti josta astutaan sisään kuoleman jälkeen. Siis se valo mikä vetää puoleensa on taivaan portti.

• Mediamaisteri

Olet oikeassa että nämä johtuu esim. hapenpuusta ym. Kun ihmisen tämän elämän tajunnan taso laskee, niin se uusi elämä ja uusi maailma alkaa todentua yhä voimakkaammin. Kyllä tuolla puolen käyneet tiedostavat hyvin elävästi myös tämän tuonpuoleisen missä jo ovat käyneet. Ja hyvä olisi kaikkien ihmisten tiedostaa tämä, että Jeesus ja Jumala ovat totta - myös aikuisten oikeasti. Avaa muuten uudet itseasiassa valtavat näköalat omaankin elämään. Itse tähtitieteinä harrastaneena tiedostan että siinä uudessa elämässä lähdetään melkoisella vauhdilla vaikka minkälaiseen galaksiin katsomaan että millaisia eksoplaneettoja ja tähtiä siellä onkaan. EIkä tarvi mennä edes muihin galakseihin - kyllä tämä meidän linnunratamme riittää hyvin. Kyllä tässä tulevaisuudessa aukeaa tosi mielenkiintoinen maailmankaikkeus käytännössä ihan käden ulottuville.

• .-.-.-.

Lukekaa tästä aiheesta mitä tiede sanoo, älkääkä hömppäkirjojanne. Vähänväliä tää aihe putkahtaa pintaan ja akkojen kälinä alkaa samanlaisena. Ei jaksa selittää tuhanteen kertaan. Tiedän, että houkuttelevaa uskovaiselle tämä, mutta peruskoulu pohjalta ymmärrettävä juttu, kun lukee.

• Amandax

Mitä sitten luet tällaista keskustelua jos et kerran usko taivaaseen ja kuolemanrajakokemuksiin, ihan turhaa lukea jotain mikä ei itseä kiinnosta vain siksi että saisi sanoa jotain negatiivista. Enkä usko että edes osaisit selittää mitään, varsinkaan kun tiede ei pysty selittämään kaikkea.

• hjhjhj

Ei tiede pysty pelastamaan ihmisiä.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Mitä sitten luet tällaista keskustelua jos et kerran usko taivaaseen ja kuolemanrajakokemuksiin, ihan turhaa lukea jotain mikä ei itseä kiinnosta vain siksi että saisi sanoa jotain negatiivista. Enkä usko että edes osaisit selittää mitään, varsinkaan kun tiede ei pysty selittämään kaikkea.

Hitostako otsikon perusteella aina tietää. Kuolemanrajakokemuksessa vaan ei ole mitään yliluonnollista, niin kuin ei ole ruumiista irtautumisessakaan. Ja olen kyllä huono selittämään, mutta täällä on muutama ketju jossain...

• .-.-.-.
        hjhjhj kirjoitti:

Ei tiede pysty pelastamaan ihmisiä.

Rukoilemallako vai tieteellä ihmisen eliniänodote nostettu?

• kylläkyllä
        .-.-.-. kirjoitti:

Rukoilemallako vai tieteellä ihmisen eliniänodote nostettu?

Rukoilemalla elinikä odote on loputon.

• erkki.

Tällainen kokemus on myös kirjoitettu, Taivas on totta kirjassa, olen lukenut sen, enkä oikeastaan epäile, etteikö Jumala myös voisi näin viestiä ja vahvistaa meitä seuraajiaan tässä ajassa.

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CDEQFjAA&url=http://www.kkjmk.net/product_details.php?p=1169&ei=tycsVK-aEMjhywP5sIGQDg&usg=AFQjCNFwFgtDw0X06cDDe3xckPS0xtvV6Q&sig2=SW8T-J3PMrFxCjRFcxRk7g&bvm=bv.76477589,d.bGQ

Vasinkaan ajassa, jossa elämme, tästä meitä Raamattu muistuttaa mm. Matt. 24, sekä muissakin evankeliumeissa.

• Amandax

Tuo voisi olla kiva lukea, laitan nimen heti muistiin.

• Suosittelen!

Kaikki kuulolle radio Dei klo 21.00 kun luterilainen pappi Jukka Norvanto opettaa Raamattua. Menossa hebrealaiskirje.

• norvanto

Huikean hyvä jakso! Netistäkin löytyy. Oli siis sopiva tämänkin keskustelun aiheisiin.

• hjhjhj
        norvanto kirjoitti:

Huikean hyvä jakso! Netistäkin löytyy. Oli siis sopiva tämänkin keskustelun aiheisiin.

Tänään tutkitaan Hebrealaiskirjeen loppu missä puhutaan Jeesuksesta ja armosta.
        Kannattaa kuunnella.

• Wiljami Ruis

"Kohta Kiviluoto löytää itsensä paksun pilvimuodostelman päältä. Sieltä hän näkee runsaasti erivärisiä palloja, joiden seassa leijuu ikään kuin sivustakatsojana."

Jotenkin nuo pilvet liittyvät asiaan. Onko pilvillä jokin uskonnollinen merkitys?
      Muistan jossain muussakin vastaavassa tapauksessa lukeneeni pilvistä.

• .-.-.-.

Siinä viidessä minuutissa kerrotaan mitä taistelulentäjäkoulutuksessa käy keskipakoisvoimalaitteessa 80% kerroista, koska verenkierto häiriintyy eikä aivot saa tarpeeksi happea. TAPAHTUU AIVAN SAMA KUIN KUOLEMANRAJAKOKEMUKSISSA.

http://www.youtube.com/watch?v=4jQbYrbEsVE

• sokeutta

Olet tieteen sokaisema.

• .-.-.-.
        sokeutta kirjoitti:

Olet tieteen sokaisema.

En ole. Turha vaan joka asiaan keksiä keijuja ja enkeleitä.

• Amandax

En jaksa katsoa kun minua ei kiinnosta joku taistelulentäjäkoulutus, eikä sellaista voi verrata kuolemanrajakokemuksiin, kun siinä ei ole mitään tuonpuoleista ulottuvuutta. Että on eri asia kun kuolemassa siirrytään toiseen todellisuuteen.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

En jaksa katsoa kun minua ei kiinnosta joku taistelulentäjäkoulutus, eikä sellaista voi verrata kuolemanrajakokemuksiin, kun siinä ei ole mitään tuonpuoleista ulottuvuutta. Että on eri asia kun kuolemassa siirrytään toiseen todellisuuteen.

Se kestää 5 minuttia ja selittää nuo kokemukset, mutta et pysty luopumaan mukavasta kuvitelmastasi.

• .-.-.-.

olikin 18% eikä 80%

• Amandax
        .-.-.-. kirjoitti:

Se kestää 5 minuttia ja selittää nuo kokemukset, mutta et pysty luopumaan mukavasta kuvitelmastasi.

Voin tietty katsoa sen mutta en usko kumminkaan että noita asioita voi rinnastaa toisiinsa. Miksi sinua muuten haittaa että minä ja monet muutkin uskoo taivaaseen? Eihän se sinulta ole pois.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Voin tietty katsoa sen mutta en usko kumminkaan että noita asioita voi rinnastaa toisiinsa. Miksi sinua muuten haittaa että minä ja monet muutkin uskoo taivaaseen? Eihän se sinulta ole pois.

Täällä päin maailmaa taivaaseen uskominen perustuu kristinuskoon, mikä on puutaheinää, mutta silti opetamme ja jatkamme sitä lapsillemme.

• Amandax
        .-.-.-. kirjoitti:

Täällä päin maailmaa taivaaseen uskominen perustuu kristinuskoon, mikä on puutaheinää, mutta silti opetamme ja jatkamme sitä lapsillemme.

Missä päin maailmaa sitten olisi mielestäsi sopiva uskonto joka ei ole puutaheinää? Et vastannut miten se haittaa sinua jos muut uskoo taivaaseen. Minusta taivas ei ole puutaheinää, joten uskon siihen etkä sinä tai kukaan muukaan voi sille mitään.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Missä päin maailmaa sitten olisi mielestäsi sopiva uskonto joka ei ole puutaheinää? Et vastannut miten se haittaa sinua jos muut uskoo taivaaseen. Minusta taivas ei ole puutaheinää, joten uskon siihen etkä sinä tai kukaan muukaan voi sille mitään.

Ei missään päin. Senkun uskot mihin haluat, kunhan et tyrkytä tai vaadi muita uskomaan samalla lailla. Plus tietysti ettet vahingoita muita uskonnollisella toiminnallasi.

• Amandax
        .-.-.-. kirjoitti:

Ei missään päin. Senkun uskot mihin haluat, kunhan et tyrkytä tai vaadi muita uskomaan samalla lailla. Plus tietysti ettet vahingoita muita uskonnollisella toiminnallasi.

Kenelle muka olen tyrkyttänyt jotain, lue vaikka tästä ketjusta että en tajua uskonnon tyrkyttämistä, tyrkytätkö itse ateismia? Jos et halua lukea uskontokeskusteluja niin miksi luet tätä foorumia, ei kukaan pakota sinua. Ja miten muka voisin vahingoittaa muita jollakin ihmeen uskonnollisella toiminnallani, mitä toimintaa tarkoitat?

• väärä paikka
        .-.-.-. kirjoitti:

Miksi olet täällä palstalla tuputtamassa ateismiäsi???

• Amandax
        väärä paikka kirjoitti:

Miksi olet täällä palstalla tuputtamassa ateismiäsi???

Tällä foorumilla on osa porukasta jotain kiihkoateisteja jotka yrittää koko ajan käännyttää muita. En tajua miksi jotkut ihmiset on niin yksioikoisia ettei ne hyväksy että maailmassa on monenlaisia ihmisiä.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Kenelle muka olen tyrkyttänyt jotain, lue vaikka tästä ketjusta että en tajua uskonnon tyrkyttämistä, tyrkytätkö itse ateismia? Jos et halua lukea uskontokeskusteluja niin miksi luet tätä foorumia, ei kukaan pakota sinua. Ja miten muka voisin vahingoittaa muita jollakin ihmeen uskonnollisella toiminnallani, mitä toimintaa tarkoitat?

Tuolle ilmiölle nyt vain on ihan luonnollinen seltys, eikä siihen tarvi sekoittaa uskonnollista hömppää. piste. Eli turha vahvistaa uskoasi asialla mikä ei siihen liity. En tiedä sinusta mitään, ja edelleen voit uskoa mitä lystäät. Mutta, jos asia ei ole totta, niin se ei uskomalla todeksi muutu.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Tällä foorumilla on osa porukasta jotain kiihkoateisteja jotka yrittää koko ajan käännyttää muita. En tajua miksi jotkut ihmiset on niin yksioikoisia ettei ne hyväksy että maailmassa on monenlaisia ihmisiä.

Niin on ihmisiä monenlaisia, mutta faktat ei muutu.

• .-.-.-.
        .-.-.-. kirjoitti:

Niin on ihmisiä monenlaisia, mutta faktat ei muutu.

ja niistä on järjetön kiistellä

• Amandax
        .-.-.-. kirjoitti:

Tuolle ilmiölle nyt vain on ihan luonnollinen seltys, eikä siihen tarvi sekoittaa uskonnollista hömppää. piste. Eli turha vahvistaa uskoasi asialla mikä ei siihen liity. En tiedä sinusta mitään, ja edelleen voit uskoa mitä lystäät. Mutta, jos asia ei ole totta, niin se ei uskomalla todeksi muutu.

Tuo on sinun käsityksesi ja minulla on omani. Enkä tosiaan kysy sinulta tai muiltakaan mihin saan uskoa. Aika koomista oikeastaan että sinua rasittaa noin paljon minun uskomiseni kun minua ei pätkääkään kiinnosta sinun ateismisi tai muidenkaan.

• Amandax
        .-.-.-. kirjoitti:

ja niistä on järjetön kiistellä

Älä sitten kiistele, ei vaikuta nimittäin yhtään mitään kenenkään ajatusmaailmaan.

• .-.-.-.
        Amandax kirjoitti:

Tuo on sinun käsityksesi ja minulla on omani. Enkä tosiaan kysy sinulta tai muiltakaan mihin saan uskoa. Aika koomista oikeastaan että sinua rasittaa noin paljon minun uskomiseni kun minua ei pätkääkään kiinnosta sinun ateismisi tai muidenkaan.

Se ei ole minun käsitykseni, vaan neurologien ympäri maailmaa. Ihmisten typeryys minua rasittaa, eikä juuri sinun uskomisesi. Uskontojen haitoista voidaan keskutella iltaan asti, mutta tosiaan väärä paikka.

Vilpitön pahoitteluni muuten, ei ollut tarkoitus tulla tänne rähiseen. Huono päivä ja toi aihe otti päähän. Näkemiin...

• .-.-.-.
        .-.-.-. kirjoitti:

Se ei ole minun käsitykseni, vaan neurologien ympäri maailmaa. Ihmisten typeryys minua rasittaa, eikä juuri sinun uskomisesi. Uskontojen haitoista voidaan keskutella iltaan asti, mutta tosiaan väärä paikka.

Vilpitön pahoitteluni muuten, ei ollut tarkoitus tulla tänne rähiseen. Huono päivä ja toi aihe otti päähän. Näkemiin...

Vielä se pointti, ettei esim. intialaiset Jesseä niissä näe ja päinvastoin.

• Evita-

Minusta se, että ihminen kokee irtautumisen ruumiista, silloin kun ihminen hetken on ns. kliinisesti kuollut kertoo ehkä siitä, että meidän henkemme, sielumme vai olisko se tietoisuutemme, ei kuole silloin kun ruumiimme kuolee. Se ei siis lakkaa olemasta.
      On useita kokemuksia siitä, että ihminen katsoo itsensä ulkopuolelta omaa elotonta ruumistaan esim. tutkimuspöydällä silloin kun hetkeksi elintoiminnut ovat lakanneet.

• .-.-.-.

En tiedä mitä tarkoitetaan hengellä tai sielulla, mutta itse koen olevani tämä tietoisuus mikä näennäisesti asioista päättää, etsii tietoa muistista yms. Ja sitä voidaan muuttaa ja kokea muutoksia ihan täällä fyysisessä maailmassa.

• Evita-

Kaikki eivät kuitenkaan saa hapenpuutteen vuoksi näitä kokemuksia.

"Kaikki tutkijat eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita. ”Yksi heikkous väitteessä, jonka mukaan kokemukset aiheutuvat hiilidioksidista, on se, että CO2-pitoisuus kohoaa kaikilla sydänpysähdyspotilailla mutta vain 10 prosenttia heistä saa rajatilakokemuksia”, sanoo lontoolaisen Kings Collegen psykiatrian laitoksen neuropsykiatri Peter Fenwick.

Fenwick lisää, että sydänkohtauspotilailla ”ei ole koherenttia aivotoimintaa, joka voisi ylläpitää tietoisuutta saati sitten rajatilakokemuksen kaltaista selkeää aistimusta”.

http://natgeo.fi/tiede/ihminen/selitys-rajatilakokemuksille

• .-.-.-.

Kokemus voi tapahtua ihan sekunnissa. Aivoilla on tapana luoda yhtenäisesti kulkeva tarina puuttuvasta ajasta huolimatta. Kukaan muista myöskään kaikkia uniaan. Rem unen aikana herätetyt muistavat aina vähintään, että joku uni oli meneillään.

• Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/15ce6d10-6084-40e0-b6f4-48c855e84ce1

Jari Tervon kirjoittamassa Loiri.-elämäkerrassa (Otava) viihdetaiteilija Vesa-Matti Loiri kertoo elämänsä hurjimmista käänteistä. Taiteilija kävi useasti kuoleman porteilla, mutta ystävät pelastivat miehen hengen.

Ensimmäinen läheltä piti -tilanne sattui syksyllä 1969 Ere Kokkosen ohjaaman _Pohjan tähteet -_elokuvan kuvauksissa. Pelastaja oli näyttelijäkollega Simo Salminen.

"Oloksella kuvattiin kohtaus, jossa Loirin näyttelemä elokuvaohjaaja Paavali Pohja tarttuu vahingossa hiihtohissiin ja roikkuu siinä huipulle saakka. Kohtaus oli Loirin idea, joka syntyi Lapin luonnon ja konjakin lumoissa. Kohtauksen kuvausta edeltävänä päivänä ryhmä mittasi, miten kauan hissimatka kestää. Loiri vakuutti pystyvänsä roikkumaan hississä tunturin laelle saakka.

Kuvauspäivänä Simo Salminen saapui kahden nahkahihnan kanssa paikalle. Hän oli napannut ne hiihtomonoista. Hän ehdotti, että Loiri sitoisi itsensä remmeillä hissiin. Pitkän jänkkäyksen jälkeen Loiri suostui sitomaan itsensä yhdellä, mutta vain yhdellä, hihnalla."

"Hississä roikkuminen oli raskaampaa kuin Loiri oli luullut. Matka Oloksen laelle kesti. Jokaisen pylvään kohdalla hissi heilahti ja nytkähti. Ote alkoi livetä. Loiri menetti tajuntansa ja jäi roikkumaan yhden remmin varaan. Korkeimmalla kohdalla pudotusta kivikkoon oli parikymmentä metriä. Se vastasi tipahtamista seitsemänkerroksisen talon katolta."

Oli Simo Salmisen ansiota, että Loirin henki säästyi. Tajuton Loiri saatiin lopulta alas hiihtohissistä.

Näky kuolemanlaaksosta

Toisen kerran henki pelastui Miss Suomi Virpi Miettisen ansiosta vuonna 1970. Loirin jalka vääntyi katki jalkapallo-ottelussa. Hänet vietiin sairaalaan, jossa jalka oikaistiin. Vointi parani hetkeksi, mutta sitten nousi 39,9 asteen kuume. Onneksi Miettinen huomasi asian.

"Miettinen lähti juoksemaan. Hän riensi pitkän käytävän päähän ja huusi hoitajille, että Loiri tarvitsee apua. Sairaanhoitaja mittasi kuumeen. Lämpöä oli 39,9 astetta. Paikalle kutsuttiin Loiria hoitava lääkäri. Hänen nimensä sattui olemaan Soini Ryöppy. Hän repäisi Loirin pyjamantakin auki niin, että napit lentelivät pitkin lattioita. Potilaan rintaa täplittivät punaiset pilkut. Ne tiesivät huonoa. Sängyn reunat nostettiin ja pyörällistä petiä kiihdytettiin kohti teho-osastoa."

Tajuttomana ollessaan Vesa-Matti Loiri näki näyn rajatilasta. Hän tajusi, ettei ole täyttänyt vielä omaa mittaansa, ja tämän näyn jälkeen vointi parani.

Lääkecocktail vei teho-osastolle

Seuraava läheltä piti -tilanne koitti vuonna 2010 Sodankylän elokuvajuhlilla, jossa ylipainoinen ja sairas Loiri löytyi hotellin käytävältä vain pyyheliina lanteillaan puolitajuttomana. Hänet löysi Kari Väänäsen vaimo Terhi Väänänen.

Syyksi epäiltiin diabeteksen aiheuttamaa shokkia.

"Hotellin käytävä suljettiin. Takaovelle tilattiin ambulanssi. Loiri saatiin sairasmatkalle ilman, että kukaan toimittaja tai valokuvaaja huomasi asiaa. Molempia oli Sodankylä väärällään. Tarvittiin monta miestä nostamaan 144-kiloista holtitonta näyttelijää. Hänet punnittiin sairaalassa myöhemmin."

Kohtauksen syyksi selvisi sairaalassa uniapnean aiheuttama hengitysvaje. Loiri päätyi Rovaniemen keskussairaalan teho-osastolle hengityskoneeseen.

"Myöhemmin lääkäri kertoi Loirille, että olisi helpompi sanoa, mitä Loirin veressä ei ollut kuin oli. Viina, erilaiset reseptilääkkeet, muut holtittomasti nautitut rohdot, diabetes, uniapnea, kannabis ja mitkä lie lähentelivät tappavaa cocktailia. Onnetar – jonka nimi oli tällä kertaa Terhi Väänänen – pelasti Loirin hengen."

Epäonnistunut itsemurhayritys

Loiri on kerran myös omatoimisesti halunnut lähestyä kuolemaa vuonna 1977. Konkurssi, viina ja Mona-vaimon traaginen kuolema auto-onnettomuudessa saivat taiteilijan hakeutumaan lääkäriin hakemaan rauhoittavia.

"Kotiin päästyään hän huuhtoi kaikki pillerit alas lasillisella vettä, hyvästeli hengessään pienen poikansa ja sulki silmänsä siinä vakaassa ajatuksessa, ettei niitä enää koskaan avaa.

Loiri selvisi itsemurhayrityksestään vuorokauden leijailulla ennen kuin palasi tähän maailmaan. Lääkäri oli aavistanut, että Loiri ei etsi hetkellistä vaan kertakaikkista apua. Hän oli määrännyt taiteilijalle miedot pillerit."

• Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/3f6f775c-b533-4a35-b667-f1b684a38240

Uutuuskirja: Vesa-Matti Loirin rajut huumekokeilut: meskaliini, hasis, myrkkysienet... Huumetrippi johti jopa avioliittoon

Eilen klo 0:03

Vesa-Matti Loiri kertoo uutuuskirjassa huumekokeiluista, joiden tarkoituksena oli laajentaa omaa tajuntaa henkisiä kokemuksia silmällä pitäen.

Viihdetaiteilija Vesa-Matti Loiri kertoo avoimesti Jari Tervon kirjoittamassa tuoreessa Loiri.-elämäkerrassa (Otava) huumeidenkäytöstään, joka alkoi jo parikymppisenä. Taidepiireissä erilaisiin kokeiluihin suhtauduttiin suvaitsevaisesti, ja Loiri käyttikin huumausaineita eri toten laajentaakseen tajuntaansa henkisiä tutkimusretkiä varten.

"Hän halusi kurkata maailmaa viehkosta kulmasta. Hän halusi nähdä, kuulla, haistaa ja maistaa eriskummallisen kaunista ja herkullista. Hän halusi sukeltaa tuntemattomiin väreihin ja kylpeä niissä. Hänelle ruohon polttelu ei ollut viihdekäyttöä. Se oli täydennyskoulutusta. Jos Loiri halusi juhlia tai hukuttaa murheita, hän narautti korkin auki."

Aluksi hän poltteli kannabista, mutta aineiden testailu ei jäänyt siihen.

Hallusinaatiot Istanbulissa

Yksi huumetripeistä tapahtui 60-luvulla, kun taiteilija matkusti ensimmäisen vaimonsa Tuula Nymanin kanssa Turkkiin Istanbuliin. Maassa huumeita sai helposti kadulta ja nuori poika tarjosikin Loirille kilon tai kahden hasis-satsia, johon tähti ei tarttunut.

Hieman myöhemmin hän kuitenkin osti samaiselta mustalaispojalta kookkaan satsin hasista ja lähti testaamaan ainetta hotellihuoneeseen. Trippi vei miehen mennessään ja hallusinaatiot iskivät voimalla.

"Katon korkokipsiympyrän alastomat hahmot ihmistyivät ja heräsivät henkiin. Loiri tuijotti heitä sängyssään aaltoillen. Hahmot alkoivat sähäkästi naida. Ne tekivät kaikkea mitä saattoi keksiä. Loiri liittyi ilonpitoon tyydyttämällä itseään, koska Nymanista ei ollut nyt leikkiin. Puolentoista tunnin jälkeen Loiri voihkaisten laukesi. Käytävältä alkoi kuulua ryminää. Kytät. Jumalauta! Näilläkin lakeuksilla. Mitään muuta meteli ei voinut merkitä. Loiri huuhteli kädet täristen loput huumeesta – siis valtaosan – vessanpöntöstä alas."

Kosinta huumetripillä

Toinen huumetrippi peyote-johdannaisen meskaliinin kanssa vei epäsuorasti Loirin naimisiin toisen vaimonsa Mona Loirin kanssa. Tripin alussa Loiri juuttui muutamaksi tunniksi laskemaan akvaarion kaloja ja tutustumaan niistä jokaiseen henkilökohtaisesti. Tilanne eteni 12 tunnin yhtäjaksoiseen erektioon ja seksisessioon Monan kanssa.

Osan ajasta seksikumppani tuntui robotilta. Tripin alkaessa mennä ohi Loiri ehti pohdiskella lisää.

"Mona uinui vieressä. Loiri makaili selällään. Hän kulki kolme vuorokautta puolella pullollisella jaffaa. Tulitikkulaatikko pyöri hänen vatsallaan. Se nousi kurkulle ja Loiri kuuli, miten hänen hampaitaan käytiin lävitse: yläseiska paikataan, alhaalla purupinta on vaurioitunut ja niin edelleen. Myöhemmin juuri mainitut hampaat jouduttiin paikkaamaan."

Tripin jälkeen Loirin iski valtava nälkä. Samalla hän kysyi Monalta, menisisikö tämä hänen kanssaan naimisiin. Mona vastasi heti myöntävästi. Myöhemmin näyttelijä yritti aloittaa keskustelua sanojen takaisinvetämisestä, mutta Mona keskeytti hänet alkuunsa.

Avioliitto virallistettiin myöhemmin Helsingin Tuomiokirkon kappelissa.

Sienten kertomaa

Myöhemmin Loiri ja näyttelijäkollega Vesa Vierikko, joka oli niin ikään kiinnostunut henkisistä ulottuvuuksista, kokeilivat silokki-myrkkisieniä, joilla shamaanit vauhdittivat transsiin menoa. Loiri maistoi ensin muutamia sieniä, sitten otettiin lisää - parisensataa sientä. Tällä kertaa trippi ajoi miehet koputtelemaan kello kolmen aikaan yöllä Kalliossa vieraiden ihmisten ovia.

Myöhemmässä vaiheessa Loiri turvautui lihomisensa, diabeteksen ja erilaisten kipujensa takia kipulääkkeisiin ja unilääkkeisiin, joiden kanssa siemaistiin alkoholia. Tapa pahensi tuolloin jo ylipainoisella viihdetaiteilijalla puhjennutta uniapneaa.

Loirille alkoholi maistui läpi aikuisiän, mutta todellinen murheiden hukutus alkoi vanhemmalla iällä, jolloin Loirille puhkesi vakava alkoholiongelma. Hän onnistui taltuttamaan juomistaipumuksensa, ja lihavuusleikkaus sekä siitä seurannut 60 kilon laihtuminen auttoivat diabetekseen.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      95
      4097
    2. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      43
      4077
    3. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      124
      3627
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2854
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2174
    6. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      28
      2162
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2068
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1719
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      69
      1304
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      1145
    Aihe