Milloin lapsia?

Ellix

Hei. Haluaisin mielipiteitä seuraavasta asiasta? Milloin olette hankkineet lapsia puolisonne kanssa? Siis kuinka pitkä suhde on ollut takana ennenkuin on päätetty että nyt on lapsen aika. Siis nyt en puhu ns. vahingoista vaan täysin suunnitelluista lapsista. Mitkä asiat vaikutti päätökseen tekoon?

Itsellä ei ole lapsia mutta hankinta tulossa lähivuosina ajankohtaiseksi. Nyt olen muutaman kk:n seurustellut nykyiseni kanssa ja juttu on vakava. Lapsia tulee, jos suhde kestää, muttei vielä ainakaan pariin vuoteen. Itse olen 24 ja mies 29. En halua olla 35v. ensisynnyttäjä (mikäli aiemmin natsaa) en halua että miehenikään on 4-kymppinen. Varsinkin kun haluan useamman kuin 2 lasta (mikäli onnistaa). Minulla on vakityö ja ammatti hankittu, toisaalta jatko-opinnot kiinnostavat. Lähtisikö opiskelemaan vielä? Miehellä määräaikaisia kokopvtöitä ja lisäksi opiskelut työn ohessa.

9

4041

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenny

Moi,

Vaikutat todella miettineen asiaa huolellisesti ja hyvä niin, ettei tule tehtyä jotain ajattelematonta. :)

Itse olen hengaillut mieheni kanssa joulukuusta 2002 lähtien, mutta suhde muuttui vakavammaksi vasta viime marraskuussa. Muutimme yhteen ja maaliskuussa 2004 menimme kihloihin. Tähän päivään mennessä emme ole vielä katuneet.

Tulin raskaaksi huhtikuussa (vahinko) ja se mullisti suhdetta aika lailla. Emme olleet ajatelleet lapsen kuuluvan lähitulevaisuuteen, mutta nyt se oli edessä. Kun ensijärkytyksestä toivuttiin, alettiin odottaa innolla. Raskaus meni kuitenkin kesken kesäkuussa ja tämän jälkeen päätimme odottaa...

...mutta kuitenkin jo elokuussa jätin pillerit taas pois (söin niitä jopa 1kk!) molempien yhteisestä päätöksestä ja heti tärppäsi, tosin sekin meni kesken viime viikolla. :( Joka tapauksessa olimme nyt sitä mieltä, että nyt on aika ja lapsi saa tulla jos on tullakseen.

Negatiivisia kommentteja on tullut mm. siitä ettemme ole olleet vuottakaan virallisesti yhdessä. Myös miehen hulivilitausta hämää monia eikä monikaan ystäväni varsinaisesti tue minua lapsen hankinnassa. Käskevät vain odottaa, jotta voidaan olla varmoja miehen luotettavuudesta.

Mutta mä luotan, olen luottanut jo vuoden eikä ole ollut mitään aihetta epäillä. Uskon siihen, että asioita on paras tehdä silloin kun oikealta tuntuu ja nähtävästi vahinkoraskauteni ja sen menettäminen avasi silmämme.

Upeinta on, että teemme lapsen rakkaudesta ja haluamme antaa lapselle vähintään yhtä paljon rakkautta kuin annamme toisillemme. Lapsi vain kruunaisi tätä onnea.

(Keskenmenot nyt vähän latistavat tätä onnea, muttei sille mitään voi. Meillä kaikki on kuitenkin hyvin.) :)

Ai niin, ikää on mulla joulukuussa 26 vuotta, eli vähän polttelis jo toi äitiyskin... Missään tapauksessa en aikaisemmin kokenut olevani valmis. Vasta nyt tuntuu varmalta. :)

• Sonja

Itse olen ollut kihlattuni kanssa nyt vähän yli 2 vuotta ja sovittiin viime kuussa että syön tämän pillerikiekon loppuun ja sitten jätetään ehkäisy pois (4päivää enää jäljellä
      :D)
      Itse olen 20 (ja mies 21) ja vaikka monen mielestä olenkin nuori,olen täysin varma valinnastani ja lapsesta ollaan puhuttu jo puolitoista vuotta (tulin vahingossa raskaaksi,mutta silloin päädyttiin aborttiin).

Olemme kummatkin aina halunneet lapset nuorena. En myöskään koe mitenkään että lapsen hoitaminen olisi helpompaa sitten kun olen työelämässä, vaan uskon että kouluni joustaa kanssani enemmän kuin tuleva työpaikkani.

Näin meillä :)

• Maija

Me olemme seurustelleet reilut 4vuotta, asuneet yhdessä vajaa 3, viime kesänä naimisiin ja nyt raskaana. Olen 23v, mieheni 25. Valmistuimme viime keväänä, miehelläni on hyvä ja varma työpaikka, itse olen tehnyt pätkiä (en ole saanut vakipaikkaa). Enää ei ollut oikein mitään päteviä tekosyitä. :) Haluamme lapsen (lapset?) nuorina, mutta jotenkin aina tuntui että ensin täytyy opiskella ja ainakin toisen olla töissä. Että on jotenkin vakaalla pohjalla elämä. :)

• vielä

Odota vielä, muutaman kuukauden seurustelu on kovin lyhyt aika näin isolle päätökselle. Ota selvää mitä mieltä mies on kasvatusasioista, raskausajasta, neuvolakäynneistä, rokotuksista, synnytykseen mukaan tulosta yms. Näistä asioista keskustelu auttaa varmasti molempia sen päätöksen kanssa onko tullut vauvan aika. Vuositolkulla ei kannata asiaa pohtia, biologinen kello tikittää, sinulla on nyt juuri optimaalisin ikä tulla raskaaksi. Opiskella voi vielä eläkkeelläkin. Sen sijaan äidiksi ja isäksi kasvetaan, vanhemmuuteen ei voi koskaan täysin valmistautua. Täytyy vain luottaa maalaisjärkeen, ja olla lukematta ohjeita vauvanhoidosta esim chat palstoilta.
      Onnea matkaan,
      3 lapsen äiti :D

• Ellix

Hei, en olekaan hankkimassa nyt mitään perhettä. Kuten mainitsin mies opiskelee ja ainakin pari vuotta menee vielä niissä, samoin suhteen lujittamisessa. Nykyinen tilanne jossa vakavasti tapaillaan sopii meille molemmille. Mutta tulevaisuudessa haluan yrittää perhettä, samoin mies. Asiaa vaan tulee pohdittua usein koska naisillä on juurikin tämä biloginen kello enkä halua herätä 35:na ettei asiassa ole tapahtunut edistystä.

Voimaa pimeään syksyyn kaikille!

• Jollamaija
        Ellix kirjoitti:

Hei, en olekaan hankkimassa nyt mitään perhettä. Kuten mainitsin mies opiskelee ja ainakin pari vuotta menee vielä niissä, samoin suhteen lujittamisessa. Nykyinen tilanne jossa vakavasti tapaillaan sopii meille molemmille. Mutta tulevaisuudessa haluan yrittää perhettä, samoin mies. Asiaa vaan tulee pohdittua usein koska naisillä on juurikin tämä biloginen kello enkä halua herätä 35:na ettei asiassa ole tapahtunut edistystä.

Voimaa pimeään syksyyn kaikille!

Minä tulin "melkein vahingossa" raskaaksi kuukauden seurustelun jälkeen 25 vuotiaana kun meillä kummallakin oli vielä opinnot kesken.
        Muutama vuosi tuli takkiin omalle "urakehitykselle" mutta toisaalta siinä vaiheessa alkoi kummasti arvomaailmakin muuttua.
        Neljän vuoden kuluttua saimme toisen joka oli harkitummin tehty.
        Kolmatta ollaan nyt tekemässä vaikka ollaan pian nelikymppisiä.
        Oikeastaan olen tyytyväinen, että eka tuli melkein vahingossa ja nuorena. Myöhemmin olisin saattanut jänistää liikaa koko touhusta.
        Lapset tosiaan tulee kun tulevat, ei kantsi LIIKAA miettiä ja sovitella elämäntilanteita oikeiksi..niin ei koskaan tule olemaan.

• minä

Minä olin ollut yhdessä aviomieheni kanssa vajaa neljä vuotta ja mentiin naimisiin ja kun ruvettiin yrittään lasta heti tärppäsi. Ikää minulla oli kun lapsi syntyi 23v ja miehelläni 24v. Minusta juuri sopiva ikä tulla äidiksi.

• nainen28 ja ylpeä

Heh, kuulostat aika nuorelta ajatuksinesi.. tiedä häntä. Minä olen 28, mieheni kanssa ollut yli 2 vuotta ja hiljan mennyt naimisiin. Lapset eivät ole käyneet mielessäkään, ajattelin ainakin pari vuotta vielä elellä kaksin miehen kanssa ja katsella ettemme kumpikaan hanki mitään kauheita kolmenkympin kriisejä:) olemme saman ikäisiä. Minusta n. 32-34 on oikein otollinen ja hyvä ikä lasten saantiin. Vielä minusta ei äidiksi olisi. Sen verran on maailmaa näkemättä ja huikkakin maistuu aina kun hyvät bileet on tiedossa...:)

• taz-za

Olen itse 21 vuotias, poikaystäväni on 20 ja lähti juuri suorittamaan siviilipalvelusta.
      Vauvakuume on vaivannut minua jo pitemmän aikaa.
      Minulla on kohta kaksi ammattia ja aion vielä tammikuussa aloittaa talouskoulun. Poikaystävälläni on vakituinen työpaikka (paitsi nyt on vuoden poissa suorittamassa siviilipalvelusta)

Yhdessä olemme olleet hieman reilut 2vuotta, kihloissa yli 1,5 vuotta. Yhteisessä kodissa on asuttu myös yli 1,5 vuotta ja minä asuin viikot hänen luonaan puolen vuoden ajan ennen varsinaista yhteen muuttamista.

Minä tiedän että haluan lapset suht. nuorina, samoin poikaystäväni. Tilannetta sotkee vain se, että poikaystäväni ei ole vielä "valmis". ymmärrän että hän haluaa ensin käydä nämä velvollisuudet suorittamassa, ja on haaveillut että lähtisi vielä ehkä opiskelemaankin.

Tiedän että suhteemme on vielä suht. lyhyt, mutta kihlattuni on niin ihana ihminen kaikinpuolin että uskon ettemme ainakaan helpolla eroa... (ennenkin ovat ihmiset menneet naimisiin nuorena, tehneet lapsia ja ovat pysyneet yhdessä, esim. isovanhempani joilla lähemmäs 60v avioliittoa takana)nykyaikana vaan tuntuu että on suorastaan trendi erota.

Uskon että suhteemme on sen verran vankalla pohjalla että voisimme jo ruveta "tekemään" lasta, mutta toisaalta taistelen itseäni vastaan koko ajan etten painostaisi häntä. Uskon että se lapsi tulee sitten kun sen on tarkoitus tulla ja siihen asti minunkin on vain kärsivällisesti odotettava.

Mutta on vaikea sanoa milloin on oikea aika hankkia lapsia. Sen tietää sitten kun on aika. mutta olisi minusta ainakin hyvä jos olisi oltu ainakin vuosi yhdessä ja ehkä jo kokeiltu yhdessä asumistakin. vasta sitten voi tietää onko hän se oikea ja haluaako lapsia hänen kanssaan. Täytyy tuntea hänet ja voida luottaa.

jos hyvin käy.. minä jätän pillerit pois sitten ensi keväänä ja aloitamme sitten lapsen "tekemisen".. ja se tuntuu jo ihan hyvälle ajalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe