Kertoilkaapas, miten olette onnistuneet parhaiten lisäeristämään asuntoautojanne kovalla pakkasella yöpymistä ajatellen. Mielessä on monta hyvää keinoa, mutta käytäntö on toinen.
Tietysti ne ikkunoitten peittäminen jne. Katto on ylipäänsä se tärkeä asia eristämisen kannalta. Olen miettinyt, että mikähän olisi järkevä ja käytännöllinen keino eristää ns. väliaikaisesti kattopinta, sisältäpäin tietty.
Ohuet styroxlevyt?,.. jotenkin sada ne pysymään siellä katossa vähintään öitten ajan pysymää,.. jne..
Itsellä ei vielä sitä ekaa as.autoa (tulossa on).
Ja se as.osan ja auto-osan eristäminen,.. miten, millä?
Lisäeristys asuntoautoon, kertokaapas
23
6736
Vastaukset
- 574
Etkös se ollut sinä joka sanoit että Milleri on hyvä talviauto...heh. Älähän hätäile, ensin pitää mennä yksi talvi yli havaintoja autosta tehden, seuraavana kesänä sitten rakennellaan. Täytyy tietää mitä tekee, esim. pohjan kohdalla on syytä neuvotella maahantuojan kanssa ettei takuut raukea kun sinne kajotaan. (kosteusmittaukset estyvät yms.) Eristeiden kanssa pitää olla tarkkana, oikea eriste oikeaan paikkaan, ehdottomasti vettymätöntä laatua. Katsohan yksi talvi ensin, tee kaasunkulutusmittauksia ja vertaat sitten ensi talvena tuliko mitään parannusta ja paljonko.
- jaska
lopettakaa jo toi eristeestä vaahtoaminen.
uskokaa hyvällä ettei niissä alihintaisissa kiinalaisten tekemissä kopeissa pärjää suomessa talvella.
ostakaa solifer tai kabe niin tiedätte mikä on reiste kun ulkona on yli 30 pakkasta - Talviautoilija
jaska kirjoitti:
lopettakaa jo toi eristeestä vaahtoaminen.
uskokaa hyvällä ettei niissä alihintaisissa kiinalaisten tekemissä kopeissa pärjää suomessa talvella.
ostakaa solifer tai kabe niin tiedätte mikä on reiste kun ulkona on yli 30 pakkasta..että valitettavasti Jaska on oikeassa, jos styroksiautosta aikoo kunnollisen saada niin vuosien työ on edessä, itselläni meni 5 talvea ennenkuin pääsin tyydyttävään lopputulokseen. Ja minä sentään lämpökuvautin autoni heti uutena, ei tarvinnut tehdä turhaa työtä, lämpökuvauksen perusteella oli hyvä lähteä rakentelemaan. Lisäeristäminen ilman lämpökuvausta on toki mahdollista mutta se on vähän niinkuin hakuammuntaa, vuotopaikkoja täytyy arvailla. Valitettavasti kaikilla ei ole sellaiseen kuvaukseen mahdollisuutta, minulla työni puolesta on. Infrapunakamerat ovat omakotitalon hintaisia vehkeitä, sellaisen vuokraaminen on kallista jos yleensäkään mahdollista.
- huu
jaska kirjoitti:
lopettakaa jo toi eristeestä vaahtoaminen.
uskokaa hyvällä ettei niissä alihintaisissa kiinalaisten tekemissä kopeissa pärjää suomessa talvella.
ostakaa solifer tai kabe niin tiedätte mikä on reiste kun ulkona on yli 30 pakkastaOnko Soliferissa (Hymer) uretaanieristeet?
- 574
huu kirjoitti:
Onko Soliferissa (Hymer) uretaanieristeet?
Siellähän se tehrään Hymerin pajalla Hymerin vermeistä...
- eräs kolomas
574 kirjoitti:
Siellähän se tehrään Hymerin pajalla Hymerin vermeistä...
Ainakin minun kälyn Soliferissa oli vain seinissä uretaani, olisko ollut 35 mm. Muualla oli 70 mm läpimärkää ja osittain homehtunutta styroxia. En kehuis sitä.
- Nuuskamuikkunen09
Se samahan minä! Tulin siihen johtopäätökseen, ettei sitä todella täydellistä talviautoa ole edes vielä tehtykkään. Toisaalta, rahalla saa laatua, mutta ei aina: oikeilla valinnoilla voi huomattavasti halvempi olla käytännössä parempi, käytännöllisempi jne.
Ja, kun budjetti rajoittaa valintaa, on vain tyydyttävä siihen, mihin varaa (itse nyt esimerkkinä mm. olen).
En tarkoita mitään pysyviä rakenteita rakenneltavaksi as.autoon pakkasöitten varalle, vaan jospa ihmisiltä löytyisi hyviä innovatiivisia ratkaisuja ´(uusia, vertaansavailla olevia ajatuksia ja ratkaisuja pakkasen karkoitukseen ; ), ).
Näissä jutuissa oltava kyllä hieman huumoriakin mukana, sillä itse mm. jo lähes liian tosissani otin teidän toisten kirjoittelioitten jutut. Järki ja suhteellisuuden taju hyvä muistaa, kun näitä keskusteluja käy tai lukee.
t. hessu
ps. aihe kieltämättä kiinnostava ja monia puhutteleva, eikös vain! : ) - globetrotter
Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:
Se samahan minä! Tulin siihen johtopäätökseen, ettei sitä todella täydellistä talviautoa ole edes vielä tehtykkään. Toisaalta, rahalla saa laatua, mutta ei aina: oikeilla valinnoilla voi huomattavasti halvempi olla käytännössä parempi, käytännöllisempi jne.
Ja, kun budjetti rajoittaa valintaa, on vain tyydyttävä siihen, mihin varaa (itse nyt esimerkkinä mm. olen).
En tarkoita mitään pysyviä rakenteita rakenneltavaksi as.autoon pakkasöitten varalle, vaan jospa ihmisiltä löytyisi hyviä innovatiivisia ratkaisuja ´(uusia, vertaansavailla olevia ajatuksia ja ratkaisuja pakkasen karkoitukseen ; ), ).
Näissä jutuissa oltava kyllä hieman huumoriakin mukana, sillä itse mm. jo lähes liian tosissani otin teidän toisten kirjoittelioitten jutut. Järki ja suhteellisuuden taju hyvä muistaa, kun näitä keskusteluja käy tai lukee.
t. hessu
ps. aihe kieltämättä kiinnostava ja monia puhutteleva, eikös vain! : )Se löytyy tuolta ruotsinmaalta, useampikin merkki, nimittäin Kabe, Viking ja Nordic. Niitä autoja ei tarvitse parannella, kaikki tarvittava on tehty jo tehtaalla. Hinta on tosin eri luokkaa kuin ns. tavallisissa.
- Nuuskamuikkunen09
globetrotter kirjoitti:
Se löytyy tuolta ruotsinmaalta, useampikin merkki, nimittäin Kabe, Viking ja Nordic. Niitä autoja ei tarvitse parannella, kaikki tarvittava on tehty jo tehtaalla. Hinta on tosin eri luokkaa kuin ns. tavallisissa.
Sit seuraavassa vaiheessa, n. 5 v. kuluttua varmaankin pitää miettiä niitä mm. ehdottamiasi merkkejä. Paitsi, kehitys kehittyy, ja menee eteenpäin. Nimittäin tuotekehittely myös näissä halvemmissakin as.autoissa.
Voi olla, että 5-10 vuoden kuluttua jo halvemmissakin merkeissä saatavilla näitä parempia eristysominaisuuksia.
Sitten sen näkee.. - Nuuskamuikkunen09
Talviautoilija kirjoitti:
..että valitettavasti Jaska on oikeassa, jos styroksiautosta aikoo kunnollisen saada niin vuosien työ on edessä, itselläni meni 5 talvea ennenkuin pääsin tyydyttävään lopputulokseen. Ja minä sentään lämpökuvautin autoni heti uutena, ei tarvinnut tehdä turhaa työtä, lämpökuvauksen perusteella oli hyvä lähteä rakentelemaan. Lisäeristäminen ilman lämpökuvausta on toki mahdollista mutta se on vähän niinkuin hakuammuntaa, vuotopaikkoja täytyy arvailla. Valitettavasti kaikilla ei ole sellaiseen kuvaukseen mahdollisuutta, minulla työni puolesta on. Infrapunakamerat ovat omakotitalon hintaisia vehkeitä, sellaisen vuokraaminen on kallista jos yleensäkään mahdollista.
Kerroppas, missä pääsisi sellaiseen lämpökameraan täällä etelä-suomessa.
t. hessu - hessu
huu kirjoitti:
Onko Soliferissa (Hymer) uretaanieristeet?
Kun as.autokauppiaita kiertelin muutaman kk., niin vastaa tuli kaksi solikkaa käytettynä. Myyjät kertoivat asiakkaan vaihtaneen solikkansa lämpimämpään ja parempaa talviautoon solikan =, eli, käytäntö osoitti jopa vuoden - pari vanhat soilkat kylmiksi talvikeleillä. Eikös se solikka ole Hymerin ns. karvalakki malli. Niin eräs myyjä väitti, (solikkan myyjä).
- hessu
eräs kolomas kirjoitti:
Ainakin minun kälyn Soliferissa oli vain seinissä uretaani, olisko ollut 35 mm. Muualla oli 70 mm läpimärkää ja osittain homehtunutta styroxia. En kehuis sitä.
Ainakin vaunupuolella tuli usein vastaa Soliferin kosteusongelmat. Vai oliko kyse siitä, että ko. merkkiä vain niin paljon ja suhteessa myös eri ongelmien määrä suurempi.
Mutta tosi on, että solikan kosteusongelmista eniten tullut vastaan, mitä erillaisimpia tarinoita ja ihmisten kokemuksia. Kuten kertomasikin,.. "Suosi Suomalaista"-menttaliteetti ei enään edes kannustin valitsemaan solikka, kun se nyt Ruotsalainen. - Keke3
Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:
Kerroppas, missä pääsisi sellaiseen lämpökameraan täällä etelä-suomessa.
t. hessuVoi olla melkoinen järkytys sinulle! Tyydy vaan siihen mitä tilasit ja säästä oikeaan talviautoon.
- Nuuskamuikkunen09
Keke3 kirjoitti:
Voi olla melkoinen järkytys sinulle! Tyydy vaan siihen mitä tilasit ja säästä oikeaan talviautoon.
Voi olla noinkin. Mutta ennemmin halpa "järkytys", kuin kallis "järkytys".
Minua vain ihmetyttää nuo Fiat Dukaton mollaajat. Tunnen kaksi pienen rakennua-alan liikkeen omistajaa, yrittäjää siis. Molemmilla jatkujasti 5-30 miestä töissä. Paljon ovat pakettiautoja nähneet. Molemmilla sama kokemus omassa käytössä olleista autoista. Siis, molemmat vaihto Fiatin Mersuun.
Ja kuinka ollakkaan, joskain syystä alle 2 vuoden mersuaan pidettyään, molemmat vaihto takasin Fiat Dukatoon. Miksi? Usko siihen mitä näen,.. en siihen mitä ihmistet täällä satuu missäkin välissä kertomaan.. Nää keskustelut on melkosta huu-haa-juttua.
Ihmiset täysin tosissaan väitäävät milloin mitäkin, kuten olen itsekkin sitä välillä tehnyt. Poikkean kylläkin siinä tapauksessa, että olen valmis muuttamaan asenteitani, jos tarve siihen.. ja tosiasiat sen puolella.
- eräs kolomas
Turvallisinta, heikoilla talviominaisuuksilla olevan asunauton kans pysäköidä hotellin eteen ja varata huone.
Lisävarusteet:
-hyvät makuupussit
-napajäätiköllä liikkuvien vaatetus- Nuuskamuikkunen09
Huumori on poikaa!
Itsekkin jo tuota vaihtoehtoa harkinnut, jos tuleva "talviautoni", olisikin enemmän sellasta jääkaappi tyyppiä, kuin ihmisasuttavaa laatua.
No, katsotaan nyt, heh! Aika hauska teema tämä "talvias.autoilu".
t.hessu
- veijo
en voi muuta kuin ihmetellä järjenjuoksuasi, "väliaikaisesti öittenajaksi" mikset vedä itteäs untuvapussiin. Tai kaiva kuoppa autos alle ja peitä se sammaleilla.
- Nuuskamuikkunen09
Miksi tuollaista ajattelua pidät yllä.
Leikkiä laskin ja et sitä todesta erottanut.
Siis, huumoria peliin, kuten jo aikaisemmin kerroin.
Kyllä sillä tulevalla autollani pitäisi talvikelillä pärjätä. Ainakin sen perusteella, mitä on näitä keskusteluja seurannut. Ihmisillä on kovasti varmoja käsityksiä asioista, joista vain suuntaa antavaa tietoa.
Se on ainakin fakta, että kymmenen vuotta vanhat as.autot se pesee tullen mennen, oli kyse sit millasesta autosta tahansa; tämäkin "mututietoa", eli musta-tuntuu-tietoa, enkä muuksi sitä väitä.
Yksi tärkeä hankintapäätökselleni oli(2.tärkein hinnan jälkeen) se, että auton piti olle alle 6 m pitkä ja 4 kiinteää makuupaikkaa 2 pöytäryhmästä tehtävää makuupaikka. Taisi muuten olla markkinoilla olevista autoista ainut tähän haarukkaan sopiva, "edullinen" auto.
Siinä on iso lämppäri, suht paksut eristeet, lasikuitukori (alumiini huonompi lämpivyyttä ajatellen: ks. aikaisemmat keskustelut). Ja, mikä parasta, auto on uusi, pakasta vedetty, joka minulle se yksi tärkeimmistä asioista. Ei ole tarvinnut vanhoilla autoilla ajaa kymmeneen vuoteen : ). No, kakkosauto nyt on aika vanha, mutta niin pitääkin.
Eli, semmosta tänään,.. jatketaan taas..harjotuksia
t. hessu
- Talviautoilija
Jos ja kun saadaan kovat pakkaset, -30c ja toivon mukaan enemmänkin, voit kokeilla seuraavaa temppua ja näet miten autosi´katto valskaa lämpöä..ota muutama paksu peitto ja laita ne katolle mutta älä peitä kattoluukkuja. Peitteet saattavat jäätyä kattoon kiinni sillä kastepiste/nollapiste siirtyy, vähän samaan tapaan kuin omakotitalon ulkoseinässä jota vasten asennetaan vaatekaappi. Huomaat että lisäeristämisessä täytyy tietää mitä tekee....
- Nuuskamuikkunen09
Eli, mitä.. pitää vielä tietää. Jatka vain ko. teemaa. Hyvää tietoa sulla..
niin... - keke2
Voi itku vilteillä peitellään jo matkailuvälineet, ettäs kehtaatte ja näin julkisesti.
- Asuntoautoilija
Minulla oli Hymerissä viime talvena, pakkasta -26 celsiusta, pelkkä fleece huopa ohjaamon ja asunto-osan välissä sekä auton lämppäri Truma hurraamassa ja hyvin tarkenin lasten ja koiran kanssa Oulun pakksasissa neljä yötä asustella. Joten, jos sinulla on kunnon eriste ohjaamon ja asunnon väliin, en usko sinulla olevan todellista hätää autossasi olevan, vielä kun käytät lisälämppäriä. Meille riitti 5 päiväksi yksi kaasupullo. Ja kuinka moni on noilla pakkasilla oikeasti autossa yötä?
- Nuuskamuikkunen09
Niimpä, mixi yöpyä useita öitä perättäin, jos pakkanen enemmän kuin ulkoillessa järkevää. Eli, päivisin varmaankin pakkanen käytännössä enintään 12-15 astetta miinuksella ja öisin tuskin sitten yli pariakymmentä. Samoin tuulissuuden suhteen lähes samassa suhteessa.
Tarkoitus nimenomaan harrastaa hiihtämistä ja muita talvisia ulkoilulajeja. Ne yhden ja kahden yön yöpymiset niitä matkantekoon liittyviä yöpymisiä ja käynteihin eri kohteissa, päälomailu paikasta tai kotoa käsin.
Muutoin asuntoauto toimii "ajoneuvona" talvikelillä, kuten sitten kasälläkin. Keväällä, kesällä ja syksyllä sitten enemmän sitä leirielämää vietetään. On se vain niin, että talvella esim. hiihtolomalla kaipaan sitä omaa takkaa ja saunaa, jota ei ihan edes niissä kaliimmisakaan as.autoissa ole ;9, vai... väitääkö täällä joku em. varustuksen kuuluvan as.autoonsa (huumoria peliin taas).
On nää jutut kylä niin kirjavia täällä olleet, että viihteestä menee, omat jutut mukaan lukien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1028104- 1075677
- 2815047
- 494973
- 763757
- 562980
- 642687
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222518Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292452- 432421