Jarrusylinteri jumissa.

ajsfs

Jos jarrusylinteri on jumissa niin kuinka iso operaatio on se itse korjata?

43

31696

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brake specialist

      Riippuu varmaan autosta. Normikulkineissa ei ole kummoinen homma. Biltemasta tai vastaavasta jarruletkun litistyspihdit ja jos jarrunesteen imuvaihtaja jos löytyy tallista kompressori. Ja jarrunestettä.

      Satula tai puolikas irtoaa yleensä 2-4 pultin avaamisella. Paineilmaa pyttyyn kunnes mäntä sanoo poks ja osuu kipeästi sormeen. Mustelma paranee viikossa ellei sormi katkea. Jos sylinterissä on syöpymiä, varaosaliikkeestä vaihtosatula, asennussarja ja liukutappisarja. Jos sylinteristä saa vielä kalun, seuraavaksi männän puhdistus ja kuntoarvio, saako siitä vielä kalua. Ellei saa, netti auki ja katsomaan saako sylinteriin uutta mäntää. Joihin saa, joihin ei saa. Jos ei saa, kukkaron nyörejä enemmän auki ja vaihtosatulan hankinta.

      Jos sekä mäntä että sylinteri pääsevät jatkoon, puhdistus molemmille ja tiivistesarja, jossa männän tiiviste ja pölynsuojakumi. Lisäksi palojen asennussarja ja liukujen kunnostussarja.

      Jaa, juu, jarrut pitää sitten vielä ilmata. Juutuubissa on paljon videoita.
      http://www.youtube.com/watch?v=RD7PRgeIBuw

    • sitroen.

      Jos tuollainen asia pitää kysyä, niin et taatusti saa itse korjattua mitään. Vie korjaamoon. Yleensä ei tule kohtuuttoman kalliiksi.

      Hinta riippuu siitä, mitä vikoja jarruista löytyy. Hyvin usein sieltä löytyy muutakin vikaa kuin se jumiin ruostunut mäntä. Ja se ruostumisastekin vaihtelee: joskus riittää ruosteen poishionta, joskus menee koko jarrusylinteri uusiksi. Muista osista puhumattakaan. Ja sama homma saattaa tulla viikon päästä toiselle puolelle, joten kannattaa ilman muuta huollattaa sekin samalla. Ja entäpä auton toisen pään jarrut?
      Laitata kaikki kerralla kuntoon niin toimii taas jonkun vuoden eikä tarvitse yhtenään käyttää korjaamolla joka vikaa erikseen. Siitä tulee vain turhia kuluja ja paha mieli. ja alat luulemaan, että korjaamo kusetti sinua.

      • Anonyymi

        Minun piti kysellä, opetella ja eka kertaa korjata, heittämällä katsastuksesta läpi ja kehuja päälle


    • itse huoltanut

      Jumittuneet sylinterit ja männät on merkki hoitamattomista jarruista.

      Jarrukenkien syliteriä voi yrittää herkistää ottamalla rumpu pois ja kampeamalla jarrukenkiä puolelta toiselle. Yleensä se auttaa, mutta vuotuinen huolto on aloitettava. Jos ei liiku, on vaihdettava koko sylinteri. Ellet ole sellaista tehnyt, älä tee nytkään vaan vie korjaamolle ja vaihdata sylinterit molempiin pyöriin. Saattaa nimittäin käydä niin, että et saa jarrunesteputkea irti sylinteristä ja joudut uusimaan putkeakin.

      Levyjarruissa
      1. kannattaa ensin katsoa jarrupalojen kunto. Jos ovat kovin kuluneet, tulee mäntä jarrutettaessa liian ulos, menee vinoon ja lukkiutuu siihen.
      2.Jos palat ok, voi koittaa herkistää mäntää kampeamalla mäntää esim. lattameisselillä pohjaan ja jarrua painamalla takaisin. Tätä liikettä muutaman kerran.
      3.Ellei onnistu, on otettava satula irti ja kunnostettava se irrallaan. Jumissa oleva mäntä ei lähde aina paineilmalla. Silloin pitää laittaa jarruputken nipan paikalle rasvanippa ja prässätä vaseliinia. Lähtee muutamassa sekunnissa. Ainakin tiivisteet pitää uusia. Jos mäntä on syöpymätön, voi sen laittaa takaisin.

      Jotta jarrut toimisivat tasaisesti, pitää samat huoltotoimet tehdä toiselle puolelle. Jarruneste vaihdettava.

      Varaosia hakiessa katso jarrusatulan valmistaja. Useissa autoissa on vaihtoehtoisia satuloita (Ate, Bosch, Lucas jne). Osat eivät ole yhteensopivia.

    • itse huoltanut

      Lisään tuohon edelliseen.

      Sekä jarrulevyistä että -rummuista pitää huollon yhteydessä kaapia/hioa reunassa oleva karsta pois. Vähän käytetyissä jarruissa se on yleensä vain karstaa, joka lähtee esim. temmin syrjällä. Vanhoissa jarruissa on jo levyn/rummun kulumisesta aiheutunutta metallijäännettä, jonka saa pois vaikkapa porakoneeseen laitetulla pyörivällä kaapimella.

      Levyjarrut on nykyisin yksisylinterisiä. Satula liikkuu liukutappien varassa. Kun kampeat männän pohjaan, liikuttele satulaa eestaas. Jos ei liikahda pitää ottaa liukutapit irti, putsata ja voidella. Ennen levyjarrut oli kaksisylinterisiä eli molemmilla jarrupaloilla oli oma mäntä. Ne oli hankalampia huoltaa, koska piti saada kumpikin mäntä ulos.

      Rumpujarrutyö onkin sitten hankalampi, koska siinä on kenkien säädettävä välitanko, jäykkiä jousia ja käsijarruvaijeri. Älä pura molempia takajarruja yhtaikaa, koska olen varma, että joudut katsomaan purkamattomasta miten jouset, automaattisäädin yms. ovat.

      Tutki ensin missä on vika purkamatta mitään oleellista, laita muistiin tarvittavat osat, pane rummut ja pyörät paikalleen ja hae osat.

      Jos et ole ennen jarruhommaa tehnyt etkä ymmärrä jarrun toimintaa, varaa päivä etupäätä ja toinen takapäätä kohden ja huolehdi, että saat auton käyttöösi tarvittaessa kun pitää hakea uusimistarpeessa oleva osa. Kykkysillään olo kipeyttää myös reitesi niin, ettet lopuksi tahdo päästä enää ylös.

    • 3526462

      Jarrusatula irti ja rasvanippa missä on kierteet ruuvataan jarruletkun ruuvin tilalle. Sitten vaan rasvaprässillä rasvaa sissään niin varmasti tulee lujaakin juuttunut mäntä ulos. Lisäksi turvallisesti osia vahingoittamatta. Tän jälkeen vaan puhdistaa ne rasvat pois sieltä sylinterista ja kiillottaa männän/sylinterin seinämät ja laittaa uudet tiivisteet. Ja muista jarrumäntärasva asennuksessa.

      • tuttua_hommaa

        Tämä kaikki johtuu yleensä siitä, että jarrunestettä ei ole vaihdettu suositusten mukaan. Minäkin ajattelin takavuosina että mitä niitä nesteitä turhaan vaihtaa. En ajattele enää.
        Jos joudutaan vaihtamaan jotain niin jarrusylinteri on yleensä se, ei jarrusatula.


      • mistäAitaOnMatalin

        Mitenkäs jos syöttää paineilmaa tai rasvaa ilmausruuvin kohdalta niin eikö ne paineet ja rasvat karkaa jarruletkuun? Sinne ne pääsee varmaan helpommin kuin että työntäisi juuttunutta mäntää ulospäin.


      • Anonyymi
        mistäAitaOnMatalin kirjoitti:

        Mitenkäs jos syöttää paineilmaa tai rasvaa ilmausruuvin kohdalta niin eikö ne paineet ja rasvat karkaa jarruletkuun? Sinne ne pääsee varmaan helpommin kuin että työntäisi juuttunutta mäntää ulospäin.

        Satula tietenkin irrotetaan kokonaan ennen kuin mäntää aletaan poistamaan. Ilmausruuvi kiinni ja rasvanippa jarruletkun reikään, ihan varmasti tulee mäntä ulos vaikka olis kovaakin kiinni. Bräkleenillä sitten suihkutetaan satula puhtaaksi rasvasta.


    • Korjaa_itse_ei_vaikeaa

      Riippuu jos männän kammessa on kovasti karstaa niin silloin voi olla holkki vaikea saada ulos.
      Useimmiten holkin irrottua on helpompi rasvata nippa. Nippojen paikoilleen asentamisen jälkeen jarrut usein jo korjaantuvatkin. Kokemusta on.

    • Anonyymi

      Jarrusatula ongelma kannattaa hoidattaa halpiskorjaamossa ja autosta tulee uusi eikä enää katsastuksessa tule ongelmia jarrujen suhteen. Itse hoidatin ongelman näin ja jarrupoikkeamat ova nolla kaikilta osiltaan.

    • Anonyymi

      Kun vaihtaa jarrunesteet 2-3 vuoden välein niin näitä murheita ei ole. Tietysti voi olla jossain sekunda-autoissa kuten Klongswagen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Motonet myy kiillotetut tilalle, edullisesti?

    • Anonyymi

      Itse olen ottanut palat pois ja auto kåyntiin ja jarrupolinta polkemalla toi jumittunut mäntä on irronnut. Mutta jokainen omalla tyylillään.

    • Anonyymi

      "Kun vaihtaa jarrunesteet 2-3 vuoden välein niin näitä murheita ei ole."

      Höpsis. Miten jarrunesteen vaihto estää sylinterin ja männän välissä olevan suojakumin rikkoutumisen? Kun kumi on rikki, suolavesi rosikuu sisään ja mäntä vetää itsensä ruosteeseen. Tätä seuraa piste.

      • Anonyymi

        Jarruneste imee itseensä vettä joka alkaa ruostuttaa jarrujärjestelmän osia sisältäpäin, mm. mäntiä. Kyllä jarrunesteen vaihto ajallaan pidentää järjestelmän ikää.
        Suolavesi ei pääse ulkoapäin jarrusylinterin sisään koska männän uloimmassa osassa ainakin pitäisi olla vielä kuminen pölytiiviste.
        Jos se sisempi tiiviste olisi rikki, jarruneste vuotaisi ulos ennemmin kuin mitään suolavettä loiskuisi sisään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarruneste imee itseensä vettä joka alkaa ruostuttaa jarrujärjestelmän osia sisältäpäin, mm. mäntiä. Kyllä jarrunesteen vaihto ajallaan pidentää järjestelmän ikää.
        Suolavesi ei pääse ulkoapäin jarrusylinterin sisään koska männän uloimmassa osassa ainakin pitäisi olla vielä kuminen pölytiiviste.
        Jos se sisempi tiiviste olisi rikki, jarruneste vuotaisi ulos ennemmin kuin mitään suolavettä loiskuisi sisään!

        "Kun vaihtaa jarrunesteet 2-3 vuoden välein niin näitä murheita ei ole."

        Ei pidä paikkaansa.

        "Kyllä jarrunesteen vaihto ajallaan pidentää järjestelmän ikää."

        Tämä on ihan eri asia kuin se, mitä aiempi kirjoittaja väitti.

        "Miten jarrunesteen vaihto estää sylinterin ja männän välissä olevan SUOJAKUMIN rikkoutumisen?"

        Nimenomaan suojakumin. Ei pidä sotkea sitä akselitiivisteeseen tai stefaan, kuten edellinen kirjoittaja sotkee. Vastaus on, että ei estä mitenkään.

        "Jos se sisempi tiiviste olisi rikki, jarruneste vuotaisi ulos ennemmin kuin mitään suolavettä loiskuisi sisään!"

        Hauki on kala; kerro jotakin uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun vaihtaa jarrunesteet 2-3 vuoden välein niin näitä murheita ei ole."

        Ei pidä paikkaansa.

        "Kyllä jarrunesteen vaihto ajallaan pidentää järjestelmän ikää."

        Tämä on ihan eri asia kuin se, mitä aiempi kirjoittaja väitti.

        "Miten jarrunesteen vaihto estää sylinterin ja männän välissä olevan SUOJAKUMIN rikkoutumisen?"

        Nimenomaan suojakumin. Ei pidä sotkea sitä akselitiivisteeseen tai stefaan, kuten edellinen kirjoittaja sotkee. Vastaus on, että ei estä mitenkään.

        "Jos se sisempi tiiviste olisi rikki, jarruneste vuotaisi ulos ennemmin kuin mitään suolavettä loiskuisi sisään!"

        Hauki on kala; kerro jotakin uutta.

        Joo, tässä jotain uutta. Kuvat selventäisivät tällä foorumilla paljon keskustelua.
        Tuo lause "sylinterin ja männän välinen tiiviste" harhautti luulemaan että tarkoitit sisä sylinterin sisäistä tiivistettä eikä ulompaa pölytiivistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tässä jotain uutta. Kuvat selventäisivät tällä foorumilla paljon keskustelua.
        Tuo lause "sylinterin ja männän välinen tiiviste" harhautti luulemaan että tarkoitit sisä sylinterin sisäistä tiivistettä eikä ulompaa pölytiivistettä.

        >>>> Tuo lause "sylinterin ja männän välinen tiiviste".

        Missä niin sanottiin? Puhuttiin suojakumista, joka on osittain sylinterin ja osittain männän päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarruneste imee itseensä vettä joka alkaa ruostuttaa jarrujärjestelmän osia sisältäpäin, mm. mäntiä. Kyllä jarrunesteen vaihto ajallaan pidentää järjestelmän ikää.
        Suolavesi ei pääse ulkoapäin jarrusylinterin sisään koska männän uloimmassa osassa ainakin pitäisi olla vielä kuminen pölytiiviste.
        Jos se sisempi tiiviste olisi rikki, jarruneste vuotaisi ulos ennemmin kuin mitään suolavettä loiskuisi sisään!

        Kun vaihtaa jarruneteen ajoissa niin mitään ongelmia ei ola.


      • Anonyymi

        Suojakumi voi rikkoontua mutta se on äärimmäisen harvinaista. Minulla ei sitä ole koskaan sattunut, nyt ajan 20-vuotisella Suomen yleisimmällä autolla. Siis ei Klongswagen.


    • Anonyymi

      Riippuu ensisijassa siitä onko kysymyksessä pääsylinteri vai pyörän sylinteri. Pyörän sylinteri on helppo korjata, pääsylinterin korjaaminen vaatii enempi osaamista. Kattele youtube videoita ”jarrusylinterin korjaus”

      • Anonyymi

        normaaleissa maissa tällaisia turvallisuuteen oleellisesti vaikuttavia osia ei rueta turaamaan vaan vaihdetaan uudet osat tilalle. Eri asia joissain vanhoissa harrasteautoissa joihin uusia osia ei saa... ja tietysti köyhässä suomessa käyttöautoihinkin kun ei ole varaa uusiin osiin...


    • Anonyymi

      "Kun vaihtaa jarruneteen ajoissa niin mitään ongelmia ei ola."

      Väärin. Jarrunesteellä ei ole mitään vaikutusta suojakumin rikkoutumiseen.

      • Anonyymi

        Älä osta sellaista rimpulaa jossa suojakumit ei kestä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä osta sellaista rimpulaa jossa suojakumit ei kestä!

        Suojakumin palkeet liikkuu jonkin verran jarrutettaessa ja kun kumi iän mukana hapertuu, niin se rikkoutuu. Jos taas jarrunestettä ei vaihda, niin sinne kertyy vettä, mikä ruostuttaa sylinteriä ja syöpymät sitten rikkovat varsinaisen tiivisteen. Suurin piirtein näin se käy.
        Tosin ajoin autollani 14 vuotta vaihtamatta jarrunesteitä eikä siitä aiheutunut mitään ongelmia, joten se ruostuminen ja kumien hapertuminen vie melko kauan aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä osta sellaista rimpulaa jossa suojakumit ei kestä!

        Besserwisser.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Besserwisser.

        No mikäs se on sellanen jossa ei haperru?


    • Anonyymi

      2010 volvossa vuoti männän tiiviste, oli ajettu palat raudoille ja mäntä ulkona.

      Korjaamot ehdotti koko jarrusatulan uusimista, sitähän ei kannata tehdä jos ei ole fyysisesti rikki.

      Ostin autodocista korjaussarjan jossa tuli kumit ja mäntä 30 eur.

      Renkaan irroituksesta tallin pöydällä uudet tiivisteet ja mäntä sisään, 15min .

      • Anonyymi

        Paljonko olisi ollut koko jarrusatulan hinta?
        Korjaamoilla kun lisänä on vielä työveloitus ja jonkinlainen vastuu ja takuu korjauksista niin ymmärtää miksi haluaisivat vaihtaa koko satulan uuteen. Nopeampaa ja toimintavarmempi kuin rueta nypläämään tiivisteitä ja mäntiä, paloja, jne. irti ja paikalleen.
        Toinenkin puoli pitäisi herkistellä sitten uudenveroiseksi ettei jarrut ala puoltamaan.

        Itse tehden on tietysti aikaa näperrellä pelkät rikkinäiset osat uusiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko olisi ollut koko jarrusatulan hinta?
        Korjaamoilla kun lisänä on vielä työveloitus ja jonkinlainen vastuu ja takuu korjauksista niin ymmärtää miksi haluaisivat vaihtaa koko satulan uuteen. Nopeampaa ja toimintavarmempi kuin rueta nypläämään tiivisteitä ja mäntiä, paloja, jne. irti ja paikalleen.
        Toinenkin puoli pitäisi herkistellä sitten uudenveroiseksi ettei jarrut ala puoltamaan.

        Itse tehden on tietysti aikaa näperrellä pelkät rikkinäiset osat uusiksi.

        Satulan hinta firman ottama katteellinen työveloitus on sen verran iso suhteessa itse kunnolla vaihdettuu 30eur korjaussarjaan että säästyneellä rahalla maksaa vuoden liikennevakuutukset. Tai käy monta kertaa kaupassa ostamassa 30eur ruokakassin.

        Jarrusatulat harvoin menee siihen kuntoon että uutta kannattaa vaihtaa, tiivisteet on tehty vaihdettaviksi. Vaikka nykyään on uusia satuloita edullisemmin isoissa nettikaupoissa niin entinen pitää palauttaa josta tekevät samalla tavalla uuden uusilla tiivisteillä ja hiukkapuhalluksella. Silti eroa jää sen verran että on mukava pihassa irroittaa satula ja käydä tallissa tai sisällä laittamassa tiivisteet, itse tehden säästyy auton huolloissa summia lisäksi niitä tekee erittäin mielellään,

        Biltemassa on jarrukumirasvaa jota männän ja tiivisteiden asennuksessa käytetään että luistaa paikalleen. 4 eur iso tuubi.

        Jarrumäntätyökalusarjasta sellainen vinkki että ostin punaisessa muovikotelossa olevan tietysti kiinassa tehdyt sarjan 19.90eur 10vuotta sitten ebayn kautta. Tässä on adapterit erilaisille männille. Voi pyörittää männän sisään helposti.

        Suosittelen, esim ensimmäistä kertaa jarrupalojen vaihtoa harkitsevalle. Samaa settiä myy moni firma ja merkki moninkertaisella katteella, etsi halvin.

        Maksaa itsensä takaisin ensimmäisessä palojen vaihdossa ja jää vielä 100eur säästöön.

        Hyviä jarrupaloja etu ja taka-akselille saa 10eur per akseli. Isoista varaosanettikaupoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satulan hinta firman ottama katteellinen työveloitus on sen verran iso suhteessa itse kunnolla vaihdettuu 30eur korjaussarjaan että säästyneellä rahalla maksaa vuoden liikennevakuutukset. Tai käy monta kertaa kaupassa ostamassa 30eur ruokakassin.

        Jarrusatulat harvoin menee siihen kuntoon että uutta kannattaa vaihtaa, tiivisteet on tehty vaihdettaviksi. Vaikka nykyään on uusia satuloita edullisemmin isoissa nettikaupoissa niin entinen pitää palauttaa josta tekevät samalla tavalla uuden uusilla tiivisteillä ja hiukkapuhalluksella. Silti eroa jää sen verran että on mukava pihassa irroittaa satula ja käydä tallissa tai sisällä laittamassa tiivisteet, itse tehden säästyy auton huolloissa summia lisäksi niitä tekee erittäin mielellään,

        Biltemassa on jarrukumirasvaa jota männän ja tiivisteiden asennuksessa käytetään että luistaa paikalleen. 4 eur iso tuubi.

        Jarrumäntätyökalusarjasta sellainen vinkki että ostin punaisessa muovikotelossa olevan tietysti kiinassa tehdyt sarjan 19.90eur 10vuotta sitten ebayn kautta. Tässä on adapterit erilaisille männille. Voi pyörittää männän sisään helposti.

        Suosittelen, esim ensimmäistä kertaa jarrupalojen vaihtoa harkitsevalle. Samaa settiä myy moni firma ja merkki moninkertaisella katteella, etsi halvin.

        Maksaa itsensä takaisin ensimmäisessä palojen vaihdossa ja jää vielä 100eur säästöön.

        Hyviä jarrupaloja etu ja taka-akselille saa 10eur per akseli. Isoista varaosanettikaupoista.

        Kannustan kaikkia huoltamaan ja korjaamaan omia ja sukulaisten sekä vieraiden autoja. Myös kokeilemaan ja harjoittelemaan, omina hommina muille, kumpikin voittaa. Osia saa erittäin hyvin kiitos verkkokauppojen ja rek hakujen.

        Edullisia hyviä työkaluja saa vaikka mistä, myös erikoistyökaluja. Yhden "vuosihuollon" tekemällä itse säästyy niin paljon että voi ostaa kaikki käsityökalut mitä ikinä tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satulan hinta firman ottama katteellinen työveloitus on sen verran iso suhteessa itse kunnolla vaihdettuu 30eur korjaussarjaan että säästyneellä rahalla maksaa vuoden liikennevakuutukset. Tai käy monta kertaa kaupassa ostamassa 30eur ruokakassin.

        Jarrusatulat harvoin menee siihen kuntoon että uutta kannattaa vaihtaa, tiivisteet on tehty vaihdettaviksi. Vaikka nykyään on uusia satuloita edullisemmin isoissa nettikaupoissa niin entinen pitää palauttaa josta tekevät samalla tavalla uuden uusilla tiivisteillä ja hiukkapuhalluksella. Silti eroa jää sen verran että on mukava pihassa irroittaa satula ja käydä tallissa tai sisällä laittamassa tiivisteet, itse tehden säästyy auton huolloissa summia lisäksi niitä tekee erittäin mielellään,

        Biltemassa on jarrukumirasvaa jota männän ja tiivisteiden asennuksessa käytetään että luistaa paikalleen. 4 eur iso tuubi.

        Jarrumäntätyökalusarjasta sellainen vinkki että ostin punaisessa muovikotelossa olevan tietysti kiinassa tehdyt sarjan 19.90eur 10vuotta sitten ebayn kautta. Tässä on adapterit erilaisille männille. Voi pyörittää männän sisään helposti.

        Suosittelen, esim ensimmäistä kertaa jarrupalojen vaihtoa harkitsevalle. Samaa settiä myy moni firma ja merkki moninkertaisella katteella, etsi halvin.

        Maksaa itsensä takaisin ensimmäisessä palojen vaihdossa ja jää vielä 100eur säästöön.

        Hyviä jarrupaloja etu ja taka-akselille saa 10eur per akseli. Isoista varaosanettikaupoista.

        Oikeassa autossa ei tällaisia jarrujumeja ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa autossa ei tällaisia jarrujumeja ole.

        Valehtelet!

        Yhdessäkään autossa ei ole täydelliset jarrut, kun tarjolla on 50 000 tai 100 000 kilometriä vuodessa, sadetta, lunta, räntää ja suolaa. Jarrujumeja ei ole, jos jarrut huoltaa jatkuvasti ja säännöllisesti tai vaihtaa osat jo ennalta.

        Kohta toki väität,että oikeaa autoa ei edes huolleta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa autossa ei tällaisia jarrujumeja ole.

        Kumia tarvitaan,sano..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet!

        Yhdessäkään autossa ei ole täydelliset jarrut, kun tarjolla on 50 000 tai 100 000 kilometriä vuodessa, sadetta, lunta, räntää ja suolaa. Jarrujumeja ei ole, jos jarrut huoltaa jatkuvasti ja säännöllisesti tai vaihtaa osat jo ennalta.

        Kohta toki väität,että oikeaa autoa ei edes huolleta.

        Eipä tietenkään,ajatusvoimalla ne..


    • Anonyymi

      Itse tehtynä korjaussarjan laitto kannattaa ei paljon maksa jos satula on korjaus kelpoinen eikä ole kummoinen homma noin tunti. jos osaa homman osaa. Korjaamolla tuo tunti plus korjaus sarja maksaa jo uuden satulan hinnan ei kannata uuteen saa takuun . Satuloitten laadussa varmaan eroja ainakin korjaus sarjoissa eroja toisissa kumit kestää toisissa ei niin kuin murroksen kumeissa.

    • Anonyymi

      Ok .

    • Anonyymi

      Käytin autoa jokin aika maksullisessa jarruhuollossa. Yksi sylinterin kumi oli jätetty huollon jäljiltä tiivistämättä kokonaan, tai sitä ei edes huomattu, siten että kumin välistä kaikki pasca ja suolavesi pääsi männän ja sylinterin väliin. Ei mennyt kuin muutama viikko, ja koko toisen puolen hoito jumittui ruosteesta kiinni. Mäntä ei liikkunut enää lainkaan.

      Itse piti hitaana ja kömplelönä maallikkona purkaa ja huoltaa koko hoito, kun ammattimies ei osannut (= ei siis halunnut) tehdä hommaa kunnolla. Viimeinen kerta tuossa paikassa.

      Toisella kerralla eri huollossa ja eri autossa käsijarrun vaijerin suojakumi oli jätetty asentamatta paikalleen, jolloin vesi pääsi vaijerin ja kuoren väliin. No pakkasilla se jäätyi tietenkin kiinni, ja sekin piti sitten osata itse korjata. Koko takapyörä laakereineen kävi ihan kuumana, ennen kuin huomasin asian.

      Monenlaista huonoa ja huoletonta on auton huoltomiestä! Ärsyttää, että asiaa ei voi tehdä samalla rahalla kerralla kunnolla.

    • Anonyymi

      Jarruja ei kannata ajaa kuumaksi jos jumissa sylinterit voivat mennä sokeaksi. Näitä on ollut eikä korjaaminen enää onnistu. Kyllä niissä jarruissa on vikoja liuku tapit jumissa tiivisteet rikki männän tiivisteet rikki. Jarrupalat hirttävät päistä kyllä se huoltaminen auttaa. Muttei se aina korjaamista poista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe