http://www.youtube.com/watch?v=soktpYTmR1w
Tässä vaihdetaan uudet jarrupalat. Minkä takia jarrupaloihin laitetaan kuparitahnaa pinnoille? En ole ennen nähnyt että niin tehtäisiin. Enpä ole kuin vain kerran kauan sitten vaihtanut jarrupaloja itse joten en enää edes muista hommasta paljoa mitään.
Kuparitahnaa jarrupaloihin
18
18534
Vastaukset
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Siinä videolla kerrotaan, että tahna laitettiin osittain kitinän poistamiseksi (ennen vanhaan palojen mukana tuli erilliset kitinän poistolevyt) ja osittain voitelemaan liukupintoja liikkumisen helpottamiseksi. Eri asia kuinka tarpeellista tuo loppupeleissä on.
- Musti kusee
jarrupinnoissa liukaste on ihan must, eikö vaan?
- VanhaTapa
Kuparitahnaa laitetaan siis liukutappeihin (juuri ne pienet akselit mitä pitkin jarrupalat liukuvat) ja jarrupalojen taakse erittäin ohut kerros, ei jarrupalojen kuluvalle kitkapinnalle eikä myöskään jarrulevylle. Syynä tähän on juurikin jarrujen vinkunan ennalta ehkäisemiseksi tai jo alkaneen jarrujen vinkunan lopettamiseksi, jarrupalojen sujuvan liikkumisen helpottamiseksi.
Itsekin olen ennen käyttänyt kuparitahnaa vinkuviin jarruihin, kyllä on loppunut jarrujen vinkuminen samantien. Nykyään kuparitahnan käyttö ei taida olla enää niin tarpeellista kuin ennen oli. Kuparitahna tarttuu paremmin kiinni puhtaille ja voideltaville metallipinnoille kuin esimerkiksi perus vaseliini.- Anonyymi
Ei kai hitossa liukutappeihin mitään kuparitahnaa!!??
Kuparitahna jämähtää kuin kitiksi, eikä ole mikään voiteluaine!
Sille on muita oikein hyviä käyttökohteita
Silikonirasva on parempi vaihtoehto kuin monet liukutapeille tarkoitetut rasvat, johtuen siitä, ettei se turvota ajanmittaan joidenkin tappien kärjissä olevia kumirenkaita.
Ei hitossa mitään kuparitahnaa, muuta kuin korkeintaan palojen selkäpuolelle, ei edes palojen päihin!
Nuo monet jokapaikan vaseliinit kovettuu talvella, mutta silikoni ei jäädy kovemmallakaan pakkasella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai hitossa liukutappeihin mitään kuparitahnaa!!??
Kuparitahna jämähtää kuin kitiksi, eikä ole mikään voiteluaine!
Sille on muita oikein hyviä käyttökohteita
Silikonirasva on parempi vaihtoehto kuin monet liukutapeille tarkoitetut rasvat, johtuen siitä, ettei se turvota ajanmittaan joidenkin tappien kärjissä olevia kumirenkaita.
Ei hitossa mitään kuparitahnaa, muuta kuin korkeintaan palojen selkäpuolelle, ei edes palojen päihin!
Nuo monet jokapaikan vaseliinit kovettuu talvella, mutta silikoni ei jäädy kovemmallakaan pakkasella.Joo ei missään nimessä kuparitahnaa liukutappeihin! Todellakin muuttuu kitiksi, minulle laittoivat fixuksella ja mikä homma oli putsata liukutapit. Alkoivat jumittaa aika nopeasti nimittäin. Silikonirasvaa parasta liukutappeihin. Kuparitahnaa voi vähän sipaista paloihin.
- Anonyymi
Ei kuparitahnaa jarrujen liukutappeihin!
- jussikatsastusinssi
Kuparitahna on kivikautinen aine. CRC tuotteista löytyy nykyaikainen todellakin paremman tason rasva kympin hintaan. Vilkaise http://www.kanariansaaret.us
Mukavaa kesää. - Alumiinitahnaa
Juu ei kuparitahnaa teräksen kanssa varsinkaan sinne liukuihin. Muodostaa sähköparin ja terän alkaa ruostua tai syöpyä. Jos siis siinä tahnassa oikeasti on jotain kuparia ja yleensä on.
- klsdjkskfsdksd
Nimenomaan ei kuparitahnaa. Liukutappeihin voi sivellä hieman kumirasvaa koska ne on kumituttien sisällä ja muutoin kaikki metalli-metalli kontaktipinnat ohuelti synteettisellä jarrurasvalla äänien ja korroosion estämiseksi.
Jarrusatuloissa kannattaa puhdistaa ja voidella ohuelti ne urat joihin tulee jarrupalojen "asennushilut" eli ne palojen liukupintojen pellinpalat, nimenomaan jarrusatulan ja pellinpalan väliin koska muuten korroosio nostelee pellinpaloja ja jarrupalat alkavat kanittaa eivätkä liu'u ja palaudu jarrutuksen jälkeen.
Jos vaihtaa jarrulevyn niin pyörännavan pinta kannattaa puhdistaa huolellisesti ettei sinne jää hiekan- tai ruosteen muruakaan koska silloin jarrulevy ei asetu suoraan pyörännapaa vasten. Lisäksi pyörännavan pinnat kannattaisi ruostesuojata ohuelti jollain "fluid filmillä" joka helpottaa seuraavaa aukaisua eikä ruoste pääse vääntelemään jarrulevyäkään vinoon sieltä välistä. - k-marketinjuttuja
Höpöhöpö! Noihin jarruosiin ja pakosarjan pultteihin oikea aine on ainoastaan kuparitahna ja se ei johda sähköä ja se kestää kuumuutta 1100celsiusta!
Itse videossa laitetaan jarrupalan nurjalle puolelle tuota kuparitahnaa, niin se on kyllä rasvan tuhlausta ja täysin turhaa, jokaisessa autossa on uutena alkuperäisisssä paloissa ruostumattomat kitinänvaimennuspellit ja ne saa vaihdettua uusiin paloihin paikoilleen ja videolla näkyykin, kun kaveri poistaa liimapinnalta suojateipin ja levittää siihen kuparitahnan - Anonyymi
k-marketinjuttuja kirjoitti:
Höpöhöpö! Noihin jarruosiin ja pakosarjan pultteihin oikea aine on ainoastaan kuparitahna ja se ei johda sähköä ja se kestää kuumuutta 1100celsiusta!
Itse videossa laitetaan jarrupalan nurjalle puolelle tuota kuparitahnaa, niin se on kyllä rasvan tuhlausta ja täysin turhaa, jokaisessa autossa on uutena alkuperäisisssä paloissa ruostumattomat kitinänvaimennuspellit ja ne saa vaihdettua uusiin paloihin paikoilleen ja videolla näkyykin, kun kaveri poistaa liimapinnalta suojateipin ja levittää siihen kuparitahnanjuurikin näin.
- kkjsdfkjfkdksfds
venäjällä välttää jarrupaloiksi vaikka puupalikat...
https://www.youtube.com/watch?v=4TyBqqXYR3c- Anonyymi
Puiset jarrupalat kestävät siis satunnaisia jarrutuksia, mutta eivät jatkuvaa kuormitusta.
Tuossa oli tavallinen pehmeä lauta ollut aihiona, mutta miten jarrutusta kestäisi kovempi puulaji vaikkapa tammi tai ebenholz. Nyt myytinmurtajat/pelle pelottomat asialle !
- soviet
Kierot vetoakselit näyttää olevan ladoissa!
- kuoppaa.kuopan.perään
Mites navetoissa... heh heh... saattaa nuo vetarit hieman vähentää latushkan jo alunperinkin vaatimatonta ajomukavuutta.... joskin huomaako sitä ylimääräistä ravistusta edes venäjän heikkokuntoisilla teillä...
- Anonyymi
kuoppaa.kuopan.perään kirjoitti:
Mites navetoissa... heh heh... saattaa nuo vetarit hieman vähentää latushkan jo alunperinkin vaatimatonta ajomukavuutta.... joskin huomaako sitä ylimääräistä ravistusta edes venäjän heikkokuntoisilla teillä...
Näitkö uutisissa, että meillä on ihan yhtä huonokuntoisia teitä päätieverkon ulkopuolella.
Näin käy kun viherpiipertäjät ja vasurit vaan suunnittelee sitä, että miten saataisiin imuroitua lisää pakolaisia maahan, mistä aiheutuu miljardiluokan kustannukset.
- Anonyymi
Nykyään on keraamista tahnaa.
- Anonyymi
Ainakin fs-iii voi yrittää laittaa rasvaa satulan ja jarrupalan liukupintoihin muttei siitä mitään hyötyä tunnua olevan? Kaikkiin on laitettu ja seuraavaan huoltoon tai renkaanvaihtoon menessä rasvat ovat hävinneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799