57-60 vuotiaille kunnallinen työvelvoite..

liukkone

Työvoimatoimistosta soittivat ja kertoivat että kunta on velvollinen työllistämään 57-60 v. työttömiä puoleksivuodeksi mukamas työehtosopimuksen mukaisella palkalla. Onkohan näin..onko kenelläkään kokemusta??

12

5021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työtön

      Työllistämisvelvoite löytyy suoraan laista:

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916

      "1 § (20.12.2013/1050)
      Kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen

      Työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai työvoimakoulutukseen, jos hänen oikeutensa työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta."

    • 4+16

      niin, ja tuo on hyvä asia eikä mitään kyykytystä niinkuin monet sossupummit täällä väittää. Näin saat uusittua 500pv ja pääset putkeen. Onnea sinulle kun sen sait, kaikki ei saa vaikka kuinka olisi tarve.

    • Etelän_Mies

      Kyllä näin on. Teen itse 6 kk velvoitetta kunnalle. Kohta 2kk tehty. Olen nyt pitkälti 59 v. Jos olet ansiosidonnaisella päivärahalla ja 500 päivää tulee täyteen, kun olet 57-60 vuotta haarukassa sinulle osoitetaan 6 kk velvoitetyö omassa kunnassasi. Tuo 500 pv tulee siis täyteen ennen kuin täytät 60v. Saat velvoitetyöstä palkan, joka on työehtosopimuksen mukainen ( siis sen homman mukaisen, mihin menet töihin kunnalle ). Palkka tosin on sitten varmaan se alin sopimuksen mukainen plus työkokemuslisät ( kunnan henkilöstöhallinnon edustaja ottaa kopiot työtodistuksistasi ). Teet ihan normaalin työsopimuksen 6 kk. Kun sitten 6 kk on täynnä, niin haet liittosi kassalta uudestaan ansiosidonnaista. Jos kunnan maksama palkka on pienempi, kuin sinun alkuperäinen palkkasi, niin saat ansiosidonnaisen sen aikaisemman palkkasi mukaisesti. Eli kumpi palkka oli isompi, niin sen mukaan määräytyy ansiosidonnainen. Nykyisen lain mukaan tuota 6 kk velvoitetyötä voi tehdä myös toistamiseen mikäli 60 v ei ole täynnä ja samoin säännöin. Kun 60 v on täynnä ( nykyinen laki ) niin ansiosidonnaista voi muistaakseni saada 65 v saakka niin halutessaan. 500 pv laskuri alkaa aina automaattisesti alusta uudestaan yli 60 vuotiaalla. Eli onnittelut sinulle. Itsekin siis varsin tyytyväinen. En valita.Toki oikeat työt mieluusti ottaisin vastaan, jos olisi tarjolla tämän ikäiselle ukolle. Ja muista maksaa palkastasi kuukausittain liiton jäsenmaksu/työttömyyskassan maksu. Kassan jäsenmaksu on tärkeätä, jotta saat ansiosidonnaista jälleen uudestansa , kun 6kk on töitä paiskittuna. Selvitä asia liitosta tai kassastasi.

      • Etelän_Mies... Kanssa... Jos tuo on totta niin Hieno juttu, minullekkin tuli soitto? mutta silti Takaraivossa vielä paukuttaa, että kuitenkin tulee joku pommi :( Tässä tilanteessa ja nykytrendien mukainen työhönotto ajatus kun ei enää milään muotoa laske.. ikäisiä.. enää "työ kelpoisiksi". Tällä saatta moni vältää "narun" jatkeeksi joutumisen. Saa jonkin oloisen Ihmisyyden takaisin.


      • Hassua.. nyt vasta huomasin? että tämä ketju oli jo parinvuoden takainen. Enkä ollut tietoinen moisesta laista vaikka muka "tietoinen" olenkin :)


    • Tyhmänainen

      Vieläkö tämä laki on voimasssa. Olen nyt 57-v , täytän 58 vuotta tämän vuoden joulukuussa. 500 päivää paukahtaa rikki toukokuussa 2018.Pääsisinkö siis putkeen ?

      • kiiaisaosiaosiaps

        Samaa tässä haluaisin tietää, tosin oon 56v ja täytän 57 elokuussa!


      • Tottakuitenkin
        kiiaisaosiaosiaps kirjoitti:

        Samaa tässä haluaisin tietää, tosin oon 56v ja täytän 57 elokuussa!

        Velvoite työhön pääsee, jos liiton maksamat päivärahat loppuvat, kun on 57-59 vuotias.
        Minä olin äskettäin Kaupungilla töissä sen puoli vuotta. Päivärahani nollautuivat eli liitto maksaa sen 500 päivää uudestaan. Ja saan saman päivärahan kuin aiemminkin.
        Mutta, olen nyt 58-vuotias ja päivärahani tulevat täyteen, kun olen 60v. Sitten on mahdollisuus päästä samoihin töihin, mutta palkkaa ei saa. Mutta, kun on 26 viikkoa töissä, niin saa taas sen 500 päivää.
        Kovasti yritän kuitenkin jos saisi töitä vielä jostain. Ei tämä työttömän elämä niin hääviä ole. Kun työintoa ja terveyttä on vielä jäljellä.


    • etolhyväkehua

      ol tuttu joka ol puistos töis kokoikäsä sai puolelta vuodelta ansiosidonnaise!!!joo et kyl suomi 100 pitää lapsistaa huolta.mehä niitä maksettiin.tana!!!!!ja ne ilkku ja kehu,

    • Miet

      Onko Vantaalla työvelvoitelaki voimassa vielä jos on 60 vuotta täyttänyt pääsenkö töihin että pääsisin ns.eläputkeen

    • pomonkomentamista

      Pomoja on kiva kyykyttää, jos tulee jotain itkemään, sanoo vain pomolle "inisevällä äänellä":

      Mikäs se nyt pikku-hiirulaista taas vaivaa, onko nainen jättänyt taas sinut saamattomana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe