Humen giljotiini

opiskelija

Onko Humen giljotiini fakta- vai arvoväittämä?

10

1217

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määritteleminen

      Jos asiaa tarkastellaan historiallisesti, Humen tekemä erottelu loi niitä kategorioita, siis jakoa tosiasioihin ja arvoihin, jotka otetaan ikään kuin loppuun kirkastuneina ja annettuina, jos esitetään kysymys: "Onko Humen giljotiini fakta- vai arvoväittämä?"

      Suhteutettuna muuhun Humen ajatteluun "giljotiinia" voidaan pitää kausaliteetin kieltämisen toistona, joten siinä suhteessa se saattaisi olla pikemminkin faktoja määrittelevä kuin arvoja ilmaiseva väite.

      • trr-mitja

        Todettakoon jotenkin löyhästi postwittgensteinilaisessa hengessä, ja kielen instrumentaalista, välinearvoa korostavan näkökulman valossa, että
        sanat saavat merkityksensä aina kunkin kielipelin osina.

        Tämän kielellisen olettamuksen valossa voitaisiin vaikka todeta, että "Humen giljotiini" merkitys ja ymmärrys avautuvat aina sen käyttöyhteyden perusteella. Kuten varmasti hyvin tunnettua, Hume pyrki vankkana brittiläisen empirismin edustajan turvaamaan kokemukseen ja havaintoon perustuvan tiedon teoreettisen perustan. Näin hän väistämättä liittyi perinteiseen metafyysiseen keskusteluun ja kielenkäytön traditioon.

        Hume pyrki ottamaan siten kantaa perinteiseen metafyysiseen kysymykseen varman tiedon luonteesta (kausaliteettien epäjatkuvuus). Eli tässä mielessä Humen giljotiinin voidaan sanoa olevan luonteeltaan fakta eli tieto-opilliseen, episteemiseen keskusteluun liittyvä väite.

        Toisaalta Hume sovelsi kaiketi näkemystään
        moraalisen kielenkäytön alueella, joka puolestaan voitaneen redusoida metafysiikan osa-alueeksi. Periaate, jonka mukaan siitä mikä on EI seuraa, miten asioiden TULISI olla. Onhan tämän väittämän valossa selvää, että kaikkia ihmisten välisiä relaatioita koskevat keskustelut esim. televisiossa eivät liity niinkään siihen kuinka asiat havaittavina ympärillä ovat, vaan kuinka niiden TULISI olla (politiikka). Ehkä tämän käyttöyhteyden valossa "Humen giljotiinina" tunnettu periaate on totuttu pitämään etenkin arvoväitteenä.


      • kielipelit
        trr-mitja kirjoitti:

        Todettakoon jotenkin löyhästi postwittgensteinilaisessa hengessä, ja kielen instrumentaalista, välinearvoa korostavan näkökulman valossa, että
        sanat saavat merkityksensä aina kunkin kielipelin osina.

        Tämän kielellisen olettamuksen valossa voitaisiin vaikka todeta, että "Humen giljotiini" merkitys ja ymmärrys avautuvat aina sen käyttöyhteyden perusteella. Kuten varmasti hyvin tunnettua, Hume pyrki vankkana brittiläisen empirismin edustajan turvaamaan kokemukseen ja havaintoon perustuvan tiedon teoreettisen perustan. Näin hän väistämättä liittyi perinteiseen metafyysiseen keskusteluun ja kielenkäytön traditioon.

        Hume pyrki ottamaan siten kantaa perinteiseen metafyysiseen kysymykseen varman tiedon luonteesta (kausaliteettien epäjatkuvuus). Eli tässä mielessä Humen giljotiinin voidaan sanoa olevan luonteeltaan fakta eli tieto-opilliseen, episteemiseen keskusteluun liittyvä väite.

        Toisaalta Hume sovelsi kaiketi näkemystään
        moraalisen kielenkäytön alueella, joka puolestaan voitaneen redusoida metafysiikan osa-alueeksi. Periaate, jonka mukaan siitä mikä on EI seuraa, miten asioiden TULISI olla. Onhan tämän väittämän valossa selvää, että kaikkia ihmisten välisiä relaatioita koskevat keskustelut esim. televisiossa eivät liity niinkään siihen kuinka asiat havaittavina ympärillä ovat, vaan kuinka niiden TULISI olla (politiikka). Ehkä tämän käyttöyhteyden valossa "Humen giljotiinina" tunnettu periaate on totuttu pitämään etenkin arvoväitteenä.

        Käsitys kielestä instrumenttina, sikäli kun sillä tarkoitetaan jotain senkaltaista että kielellä ilmaistaan tarkoituksia, ei sovi wittgensteinilaisiin kielipeleihin. Kielen ja ajattelun perimmäisestä ykseydestä Wittgenstein ei luopunut myöhäisfilosofiassaankaan.

        Postwittgensteinilaiset sitten tekivät opillisia muotoiluja.

        Muuten yhdyn siihen miten Humea kuvailet.


      • trr-mitja
        kielipelit kirjoitti:

        Käsitys kielestä instrumenttina, sikäli kun sillä tarkoitetaan jotain senkaltaista että kielellä ilmaistaan tarkoituksia, ei sovi wittgensteinilaisiin kielipeleihin. Kielen ja ajattelun perimmäisestä ykseydestä Wittgenstein ei luopunut myöhäisfilosofiassaankaan.

        Postwittgensteinilaiset sitten tekivät opillisia muotoiluja.

        Muuten yhdyn siihen miten Humea kuvailet.

        Ehkä ilmaisin asian huonosti, mutta
        missä väitin, että kieli ja intetiot, tarkoitteet olisivat yhdessä jotenkin edustettuina itse Wittgensteinin ajattelussa?

        Lieneehän selvää,että Wittgensteinin esittämä kritiikki on ensi sijaisesti "yksityisen kielen" kritiikkiä, jolle metafysiikakin kieli laskee perustansa!

        Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.

        Missään ei kuitenkaan ole sanottu, että
        Phillipsin tulkinta tekisi täysin oikeutta itse Wittgensteinin ajattelulle, aivan kuten ei voida sanoa postkantilaisten ajattelun olevan yhteismitallista Kantin ajattelun kanssa...


      • lisää
        trr-mitja kirjoitti:

        Ehkä ilmaisin asian huonosti, mutta
        missä väitin, että kieli ja intetiot, tarkoitteet olisivat yhdessä jotenkin edustettuina itse Wittgensteinin ajattelussa?

        Lieneehän selvää,että Wittgensteinin esittämä kritiikki on ensi sijaisesti "yksityisen kielen" kritiikkiä, jolle metafysiikakin kieli laskee perustansa!

        Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.

        Missään ei kuitenkaan ole sanottu, että
        Phillipsin tulkinta tekisi täysin oikeutta itse Wittgensteinin ajattelulle, aivan kuten ei voida sanoa postkantilaisten ajattelun olevan yhteismitallista Kantin ajattelun kanssa...

        >>> Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.


        No ei kai sentään. Phillipsin kirjallinen tuotantokin alkoi vasta kuusikymmenluvun puolivälissä. von Wrightkin käsitteli Wittgensteinia varsin perusteellisesti jo aiemmin suomeksi ilmestyneessä Logiikka, filosofia ja kieli -teoksessa.

        Phillipsiä suomeksi imitoi Haikola ja myöhemmin Työrinoja. Molempien keppihevosena on käyttää kielipeli-ideaa kristillisen apologian työkaluna. Väitteeseen että voidaan määritellä erityinen "uskonnollinen kielipeli" kuin automaattisesti sijoitetaan totuudellinen legitimaatio. Vain kristitty voi tietää uskontotuuden, mutta tuo totuus on kielipeli-idean kautta niin legitiimi kuin totuus yleensä voi olla.

        Juuri tuollaista periaatteessa relativistista kielipeli-idean tulkintaa pitää vastustaa. Se on karkeaa yksinkertaistamista ja tarkoitushakuista tulkintaa.


      • trr-mitja
        lisää kirjoitti:

        >>> Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.


        No ei kai sentään. Phillipsin kirjallinen tuotantokin alkoi vasta kuusikymmenluvun puolivälissä. von Wrightkin käsitteli Wittgensteinia varsin perusteellisesti jo aiemmin suomeksi ilmestyneessä Logiikka, filosofia ja kieli -teoksessa.

        Phillipsiä suomeksi imitoi Haikola ja myöhemmin Työrinoja. Molempien keppihevosena on käyttää kielipeli-ideaa kristillisen apologian työkaluna. Väitteeseen että voidaan määritellä erityinen "uskonnollinen kielipeli" kuin automaattisesti sijoitetaan totuudellinen legitimaatio. Vain kristitty voi tietää uskontotuuden, mutta tuo totuus on kielipeli-idean kautta niin legitiimi kuin totuus yleensä voi olla.

        Juuri tuollaista periaatteessa relativistista kielipeli-idean tulkintaa pitää vastustaa. Se on karkeaa yksinkertaistamista ja tarkoitushakuista tulkintaa.

        ilmeisesti sinulta jäi lukematta viestini viimeinen rivi, kaikella kunnioituksella.
        Sisyfos työntää kiveä ikuisesti.


      • juuri
        trr-mitja kirjoitti:

        ilmeisesti sinulta jäi lukematta viestini viimeinen rivi, kaikella kunnioituksella.
        Sisyfos työntää kiveä ikuisesti.

        noille viimeisille riveille halusin antaa sisällön.

        Kiitos kommenteistasi.


    • usm

      Humen giljotiinilla (engl. Hume's guillotine) tarkoitetaan periaatetta, jonka mukaan tosiasioista ei voida johtaa arvoja tai moraalisia sääntöjä. Filosofi David Hume määritteli käsitettä teoksessaan A treatise of human nature (1739).

      http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/humen_giljotiini.html

      • mahtoiko

        filosofi Humen mukaan Jumalan olemassaolo olla tosiasia?


      • painter
        mahtoiko kirjoitti:

        filosofi Humen mukaan Jumalan olemassaolo olla tosiasia?

        joka on giljotiinin mukainen vrhepäätelmä; tunteista muodostettu idea, joka on lähtöisin tosiasioista - kaikesta siitä hyvästä ja täydellisestä, mitä Jumala edustaa.

        Jos joku uskoo kaiken kuvittelun olevan totta, niin silloin Jumalan olemassaolo on tosiasia. Hume tosin jättää varauksen, mitäpä jos sittenkin olen väärässä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe