Humen giljotiini

opiskelija

Onko Humen giljotiini fakta- vai arvoväittämä?

10

1222

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määritteleminen

      Jos asiaa tarkastellaan historiallisesti, Humen tekemä erottelu loi niitä kategorioita, siis jakoa tosiasioihin ja arvoihin, jotka otetaan ikään kuin loppuun kirkastuneina ja annettuina, jos esitetään kysymys: "Onko Humen giljotiini fakta- vai arvoväittämä?"

      Suhteutettuna muuhun Humen ajatteluun "giljotiinia" voidaan pitää kausaliteetin kieltämisen toistona, joten siinä suhteessa se saattaisi olla pikemminkin faktoja määrittelevä kuin arvoja ilmaiseva väite.

      • trr-mitja

        Todettakoon jotenkin löyhästi postwittgensteinilaisessa hengessä, ja kielen instrumentaalista, välinearvoa korostavan näkökulman valossa, että
        sanat saavat merkityksensä aina kunkin kielipelin osina.

        Tämän kielellisen olettamuksen valossa voitaisiin vaikka todeta, että "Humen giljotiini" merkitys ja ymmärrys avautuvat aina sen käyttöyhteyden perusteella. Kuten varmasti hyvin tunnettua, Hume pyrki vankkana brittiläisen empirismin edustajan turvaamaan kokemukseen ja havaintoon perustuvan tiedon teoreettisen perustan. Näin hän väistämättä liittyi perinteiseen metafyysiseen keskusteluun ja kielenkäytön traditioon.

        Hume pyrki ottamaan siten kantaa perinteiseen metafyysiseen kysymykseen varman tiedon luonteesta (kausaliteettien epäjatkuvuus). Eli tässä mielessä Humen giljotiinin voidaan sanoa olevan luonteeltaan fakta eli tieto-opilliseen, episteemiseen keskusteluun liittyvä väite.

        Toisaalta Hume sovelsi kaiketi näkemystään
        moraalisen kielenkäytön alueella, joka puolestaan voitaneen redusoida metafysiikan osa-alueeksi. Periaate, jonka mukaan siitä mikä on EI seuraa, miten asioiden TULISI olla. Onhan tämän väittämän valossa selvää, että kaikkia ihmisten välisiä relaatioita koskevat keskustelut esim. televisiossa eivät liity niinkään siihen kuinka asiat havaittavina ympärillä ovat, vaan kuinka niiden TULISI olla (politiikka). Ehkä tämän käyttöyhteyden valossa "Humen giljotiinina" tunnettu periaate on totuttu pitämään etenkin arvoväitteenä.


      • kielipelit
        trr-mitja kirjoitti:

        Todettakoon jotenkin löyhästi postwittgensteinilaisessa hengessä, ja kielen instrumentaalista, välinearvoa korostavan näkökulman valossa, että
        sanat saavat merkityksensä aina kunkin kielipelin osina.

        Tämän kielellisen olettamuksen valossa voitaisiin vaikka todeta, että "Humen giljotiini" merkitys ja ymmärrys avautuvat aina sen käyttöyhteyden perusteella. Kuten varmasti hyvin tunnettua, Hume pyrki vankkana brittiläisen empirismin edustajan turvaamaan kokemukseen ja havaintoon perustuvan tiedon teoreettisen perustan. Näin hän väistämättä liittyi perinteiseen metafyysiseen keskusteluun ja kielenkäytön traditioon.

        Hume pyrki ottamaan siten kantaa perinteiseen metafyysiseen kysymykseen varman tiedon luonteesta (kausaliteettien epäjatkuvuus). Eli tässä mielessä Humen giljotiinin voidaan sanoa olevan luonteeltaan fakta eli tieto-opilliseen, episteemiseen keskusteluun liittyvä väite.

        Toisaalta Hume sovelsi kaiketi näkemystään
        moraalisen kielenkäytön alueella, joka puolestaan voitaneen redusoida metafysiikan osa-alueeksi. Periaate, jonka mukaan siitä mikä on EI seuraa, miten asioiden TULISI olla. Onhan tämän väittämän valossa selvää, että kaikkia ihmisten välisiä relaatioita koskevat keskustelut esim. televisiossa eivät liity niinkään siihen kuinka asiat havaittavina ympärillä ovat, vaan kuinka niiden TULISI olla (politiikka). Ehkä tämän käyttöyhteyden valossa "Humen giljotiinina" tunnettu periaate on totuttu pitämään etenkin arvoväitteenä.

        Käsitys kielestä instrumenttina, sikäli kun sillä tarkoitetaan jotain senkaltaista että kielellä ilmaistaan tarkoituksia, ei sovi wittgensteinilaisiin kielipeleihin. Kielen ja ajattelun perimmäisestä ykseydestä Wittgenstein ei luopunut myöhäisfilosofiassaankaan.

        Postwittgensteinilaiset sitten tekivät opillisia muotoiluja.

        Muuten yhdyn siihen miten Humea kuvailet.


      • trr-mitja
        kielipelit kirjoitti:

        Käsitys kielestä instrumenttina, sikäli kun sillä tarkoitetaan jotain senkaltaista että kielellä ilmaistaan tarkoituksia, ei sovi wittgensteinilaisiin kielipeleihin. Kielen ja ajattelun perimmäisestä ykseydestä Wittgenstein ei luopunut myöhäisfilosofiassaankaan.

        Postwittgensteinilaiset sitten tekivät opillisia muotoiluja.

        Muuten yhdyn siihen miten Humea kuvailet.

        Ehkä ilmaisin asian huonosti, mutta
        missä väitin, että kieli ja intetiot, tarkoitteet olisivat yhdessä jotenkin edustettuina itse Wittgensteinin ajattelussa?

        Lieneehän selvää,että Wittgensteinin esittämä kritiikki on ensi sijaisesti "yksityisen kielen" kritiikkiä, jolle metafysiikakin kieli laskee perustansa!

        Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.

        Missään ei kuitenkaan ole sanottu, että
        Phillipsin tulkinta tekisi täysin oikeutta itse Wittgensteinin ajattelulle, aivan kuten ei voida sanoa postkantilaisten ajattelun olevan yhteismitallista Kantin ajattelun kanssa...


      • lisää
        trr-mitja kirjoitti:

        Ehkä ilmaisin asian huonosti, mutta
        missä väitin, että kieli ja intetiot, tarkoitteet olisivat yhdessä jotenkin edustettuina itse Wittgensteinin ajattelussa?

        Lieneehän selvää,että Wittgensteinin esittämä kritiikki on ensi sijaisesti "yksityisen kielen" kritiikkiä, jolle metafysiikakin kieli laskee perustansa!

        Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.

        Missään ei kuitenkaan ole sanottu, että
        Phillipsin tulkinta tekisi täysin oikeutta itse Wittgensteinin ajattelulle, aivan kuten ei voida sanoa postkantilaisten ajattelun olevan yhteismitallista Kantin ajattelun kanssa...

        >>> Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.


        No ei kai sentään. Phillipsin kirjallinen tuotantokin alkoi vasta kuusikymmenluvun puolivälissä. von Wrightkin käsitteli Wittgensteinia varsin perusteellisesti jo aiemmin suomeksi ilmestyneessä Logiikka, filosofia ja kieli -teoksessa.

        Phillipsiä suomeksi imitoi Haikola ja myöhemmin Työrinoja. Molempien keppihevosena on käyttää kielipeli-ideaa kristillisen apologian työkaluna. Väitteeseen että voidaan määritellä erityinen "uskonnollinen kielipeli" kuin automaattisesti sijoitetaan totuudellinen legitimaatio. Vain kristitty voi tietää uskontotuuden, mutta tuo totuus on kielipeli-idean kautta niin legitiimi kuin totuus yleensä voi olla.

        Juuri tuollaista periaatteessa relativistista kielipeli-idean tulkintaa pitää vastustaa. Se on karkeaa yksinkertaistamista ja tarkoitushakuista tulkintaa.


      • trr-mitja
        lisää kirjoitti:

        >>> Postwittgensteinilaisista todettakoon vain että, itse "kielipelien" käsite on lanseerattu meidän käsitekartastoon D.Z.Phillipsin toimesta, jota
        voitaneen pitää eräänä postwittgensteinilaisen ajattelun keskeisimpänä edustajana.


        No ei kai sentään. Phillipsin kirjallinen tuotantokin alkoi vasta kuusikymmenluvun puolivälissä. von Wrightkin käsitteli Wittgensteinia varsin perusteellisesti jo aiemmin suomeksi ilmestyneessä Logiikka, filosofia ja kieli -teoksessa.

        Phillipsiä suomeksi imitoi Haikola ja myöhemmin Työrinoja. Molempien keppihevosena on käyttää kielipeli-ideaa kristillisen apologian työkaluna. Väitteeseen että voidaan määritellä erityinen "uskonnollinen kielipeli" kuin automaattisesti sijoitetaan totuudellinen legitimaatio. Vain kristitty voi tietää uskontotuuden, mutta tuo totuus on kielipeli-idean kautta niin legitiimi kuin totuus yleensä voi olla.

        Juuri tuollaista periaatteessa relativistista kielipeli-idean tulkintaa pitää vastustaa. Se on karkeaa yksinkertaistamista ja tarkoitushakuista tulkintaa.

        ilmeisesti sinulta jäi lukematta viestini viimeinen rivi, kaikella kunnioituksella.
        Sisyfos työntää kiveä ikuisesti.


      • juuri
        trr-mitja kirjoitti:

        ilmeisesti sinulta jäi lukematta viestini viimeinen rivi, kaikella kunnioituksella.
        Sisyfos työntää kiveä ikuisesti.

        noille viimeisille riveille halusin antaa sisällön.

        Kiitos kommenteistasi.


    • usm

      Humen giljotiinilla (engl. Hume's guillotine) tarkoitetaan periaatetta, jonka mukaan tosiasioista ei voida johtaa arvoja tai moraalisia sääntöjä. Filosofi David Hume määritteli käsitettä teoksessaan A treatise of human nature (1739).

      http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/humen_giljotiini.html

      • mahtoiko

        filosofi Humen mukaan Jumalan olemassaolo olla tosiasia?


      • painter
        mahtoiko kirjoitti:

        filosofi Humen mukaan Jumalan olemassaolo olla tosiasia?

        joka on giljotiinin mukainen vrhepäätelmä; tunteista muodostettu idea, joka on lähtöisin tosiasioista - kaikesta siitä hyvästä ja täydellisestä, mitä Jumala edustaa.

        Jos joku uskoo kaiken kuvittelun olevan totta, niin silloin Jumalan olemassaolo on tosiasia. Hume tosin jättää varauksen, mitäpä jos sittenkin olen väärässä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2493
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      945
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      938
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      60
      840
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      186
      823
    10. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    Aihe