Onko laitonta.

3333

Olen vuosia työskennellyt yrityksessä x täysipäiväisesti.
19v minulle tuli paha ihottuma minkä johdosta armeija jäi sillä hetkellä väliin ja siirryin C luokkaan koska ihottuma oli ns parantumaton. Työnantajalle kerroin että en mene armeijaan ( olin siis jo ollut muutaman vuoden yhtiön palveluksessa,ennen tämän kertomista)

muutamavuosi myöhemmin kuitenkin ihottuma parani ja hain kutsuntalautakunnalta muutoksen c luokasta takaisin a luokkaan ja sen sainkin ( erinomaisessa kunnossa) papereilla. Kerroin työnantajalle että lähden suorittamaan varusmiespalvelusta mihin tuli hiukan nuiva vastaus, rivien välistä luin että eivät olleet tyytyväisiä tähän että lähden ns vapaaehtoisesti 24v armeijaan.
Siitä sitten aikaa kului ja töihin paluu alkoi häämöttää.
Olin yhteydessä useamman kerran yritykseen mutta vastauksia sähköpostiin ei kuulunut 3 viikkoon vaikka olin useampaan henkilöön yhteydessä ja tänä aikana tuli 2 työpaikkaa avoimeks ja etsittiin tekiöitä siihen työhön mihin olin palaamassa koska sopimukseni oli vakituinen. Lopulta sain yhteyden työn antajaan mutta siellä taas kerrottiin että henkilöstöpäälikkö on väärä henkilö tähän vaan ole tähän henkilöön yhtessä ja häneen olikin. Lopulta erinäköisiä hidasteluja sattui paljon ja viellä noin 2 viikkoa palveluksen jälkeen oli epäselvää että milloin voin palata ym ehdot.

Sitten tuli suuri yllätys.
sain tiedon että voin normaalisti palata töihin mutta koska olemme palkanneet uutta henkilöstö ja sinun työsopimuksessa oli maininta mm 8h viikossa niin pääset harjoittelemaan uuden työntekiän kanssa ja se kumpa on parempi saa lisää tunteja. Mutta alkuunsa olet vain sen 8h viikossa töissä ja maksimissaan 6h päivässä töissä
Olin ennen ollut kuitenkin täysipäiväinen myyjä isossa yrityksessä ja siinä hommassa todistetusti erittäin hyvä.

Tulee kyllä hyvin kaltoin kohdeltu olo tälläisestä toiminnasta, missä selvästi rankaistaan sitä että suoritin asepalveluksen mikä on kuitenkin jokaisen suomalaisen miehen velvollisuus.
Tämä työnantaja on yksi suomen suurimpia yrityksiä

Mitä mieltä olette tälläisestä? Ymmärsin että työntekiän on oikeus palata armeijasta takaisin vastaaviin töihin mutta onko se laillista että yllättäen viikkotuntimäärää tiputetaan yli 30h

Joskus oli oikeustaistelu ollut missä työnantaja pienensi ns luvatta palkkoja paljon (sopimus mahdollisti tämän) mutta oikeus katsoi että yhtiö rikkoi räikeästi ns vakiintunutta ja todistettua tapaa vastaan

1

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erthy

Jos sinun työsopimuksessa on sovittu, että viikkotyöaika on 8 h tai vähemmän, niin ei ole laitonta. Tarkista työsopimuksesi. Jos olet liittynyt ammattiliittoon, soita sinne. Jos et ole, kysy neuvoa aluehallintoviraston työsuojeluviranomaisilta. Puhelinnumero löytyy osoitteesta www.tyosuojelu.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe