Onko laitonta.

3333

Olen vuosia työskennellyt yrityksessä x täysipäiväisesti.
19v minulle tuli paha ihottuma minkä johdosta armeija jäi sillä hetkellä väliin ja siirryin C luokkaan koska ihottuma oli ns parantumaton. Työnantajalle kerroin että en mene armeijaan ( olin siis jo ollut muutaman vuoden yhtiön palveluksessa,ennen tämän kertomista)

muutamavuosi myöhemmin kuitenkin ihottuma parani ja hain kutsuntalautakunnalta muutoksen c luokasta takaisin a luokkaan ja sen sainkin ( erinomaisessa kunnossa) papereilla. Kerroin työnantajalle että lähden suorittamaan varusmiespalvelusta mihin tuli hiukan nuiva vastaus, rivien välistä luin että eivät olleet tyytyväisiä tähän että lähden ns vapaaehtoisesti 24v armeijaan.
Siitä sitten aikaa kului ja töihin paluu alkoi häämöttää.
Olin yhteydessä useamman kerran yritykseen mutta vastauksia sähköpostiin ei kuulunut 3 viikkoon vaikka olin useampaan henkilöön yhteydessä ja tänä aikana tuli 2 työpaikkaa avoimeks ja etsittiin tekiöitä siihen työhön mihin olin palaamassa koska sopimukseni oli vakituinen. Lopulta sain yhteyden työn antajaan mutta siellä taas kerrottiin että henkilöstöpäälikkö on väärä henkilö tähän vaan ole tähän henkilöön yhtessä ja häneen olikin. Lopulta erinäköisiä hidasteluja sattui paljon ja viellä noin 2 viikkoa palveluksen jälkeen oli epäselvää että milloin voin palata ym ehdot.

Sitten tuli suuri yllätys.
sain tiedon että voin normaalisti palata töihin mutta koska olemme palkanneet uutta henkilöstö ja sinun työsopimuksessa oli maininta mm 8h viikossa niin pääset harjoittelemaan uuden työntekiän kanssa ja se kumpa on parempi saa lisää tunteja. Mutta alkuunsa olet vain sen 8h viikossa töissä ja maksimissaan 6h päivässä töissä
Olin ennen ollut kuitenkin täysipäiväinen myyjä isossa yrityksessä ja siinä hommassa todistetusti erittäin hyvä.

Tulee kyllä hyvin kaltoin kohdeltu olo tälläisestä toiminnasta, missä selvästi rankaistaan sitä että suoritin asepalveluksen mikä on kuitenkin jokaisen suomalaisen miehen velvollisuus.
Tämä työnantaja on yksi suomen suurimpia yrityksiä

Mitä mieltä olette tälläisestä? Ymmärsin että työntekiän on oikeus palata armeijasta takaisin vastaaviin töihin mutta onko se laillista että yllättäen viikkotuntimäärää tiputetaan yli 30h

Joskus oli oikeustaistelu ollut missä työnantaja pienensi ns luvatta palkkoja paljon (sopimus mahdollisti tämän) mutta oikeus katsoi että yhtiö rikkoi räikeästi ns vakiintunutta ja todistettua tapaa vastaan

1

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erthy

      Jos sinun työsopimuksessa on sovittu, että viikkotyöaika on 8 h tai vähemmän, niin ei ole laitonta. Tarkista työsopimuksesi. Jos olet liittynyt ammattiliittoon, soita sinne. Jos et ole, kysy neuvoa aluehallintoviraston työsuojeluviranomaisilta. Puhelinnumero löytyy osoitteesta www.tyosuojelu.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe