Suora ja yksinkertainen kysymys: Miksi ajat ylinopeutta?
Nykyään jokaisella on mahdollisuus hankkia GPS, joka näyttää nopeuden kilometrilleen oikein ja autojen vakionopeudensäätimet tekevät jatkuvasta mittarin tuijottelusta tarpeetonta. Ylinopeutta ei voi enää perustella mittarivirheen paikkaamisella tai että nopeus nousi vahingossa, vaan se on (lähes) poikkeuksetta kuljettajan oma valinta.
Itse olen huomannut, että vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin ja GPS ovat kokonaan poistaneet tarpeen ajaa yli rajoitusten. Niiden ansiosta tiedän aina ajavani tarkalleen sallittua nopeutta. Kaupungissa ja ruuhkaisilla tieosuuksilla vaihdan vakkarista nopeudenrajoittimeen, jolloin vauhdin säätely nollan ja suurimman sallitun välillä käy helposti ilman ylinopeuden riskiä. Peltipoliisien ohi voi ajaa huoletta, kun tietää 100% varmasti oman nopeutensa.
Miksi ajat ylinopeutta?
81
306
Vastaukset
- olet aivan ulkona
"Itse olen huomannut, että vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin ja GPS ovat kokonaan poistaneet tarpeen ajaa yli rajoitusten"
siis mitä tuo tarkoittaa, eihän mitkään rekkulat määrittele sitä ylinopeuden tarvetta, vaan tilanteet. Ja nuo rekkulat eivät ennakoi mitään tulevaa tilannetta.
Eli sinulle on nuo rekkulat täysin tarpeettomia, et edes osaa käyttää niitä.
Sori mut jotenkin tuli mieleen "autoilijapelle". Sillä on yhtä idioottimaisia avauksia.- tdsappiodaa
Rekkula on kiva sana. On mukavaa kirjoittaa se. Rekkula.
Rekkula.
Rekkula!
Rekkula rekkula jee rekkula jeejee! - kepsi & vakkari
Suurimman sallitun nopeuden määrää yksiselitteisesti liikennemerkki eikä mikään muu. Rajoitusta pienemmät nopeudet määrää tilanne. Kysymys ei kuulunut miksi ajat alinopeutta tai miksi ajat rajoitusten mukaan, vaan että miksi ajat ylinopeutta?
Se että itse käytän tekniikan suomia apuvälineitä ei tarkoita ettenkö voisi liikennetilanteen tai muun olosuhteen vaatiessa ajaa ilman niitä. Ison osan ajasta kuitenkin käytän niitä koska se nyt vaan tekee elämästä helpompaa. - olet aivan ulkona
kepsi & vakkari kirjoitti:
Suurimman sallitun nopeuden määrää yksiselitteisesti liikennemerkki eikä mikään muu. Rajoitusta pienemmät nopeudet määrää tilanne. Kysymys ei kuulunut miksi ajat alinopeutta tai miksi ajat rajoitusten mukaan, vaan että miksi ajat ylinopeutta?
Se että itse käytän tekniikan suomia apuvälineitä ei tarkoita ettenkö voisi liikennetilanteen tai muun olosuhteen vaatiessa ajaa ilman niitä. Ison osan ajasta kuitenkin käytän niitä koska se nyt vaan tekee elämästä helpompaa.Sinulla on elämä vaikeata kun et itse kykene päättämään asioista, tai sitten et edes kykene siihen.
Kaltaisesi pölhöt voisivat kyllä pysyä pois liikenteestä. - .........
kepsi & vakkari kirjoitti:
Suurimman sallitun nopeuden määrää yksiselitteisesti liikennemerkki eikä mikään muu. Rajoitusta pienemmät nopeudet määrää tilanne. Kysymys ei kuulunut miksi ajat alinopeutta tai miksi ajat rajoitusten mukaan, vaan että miksi ajat ylinopeutta?
Se että itse käytän tekniikan suomia apuvälineitä ei tarkoita ettenkö voisi liikennetilanteen tai muun olosuhteen vaatiessa ajaa ilman niitä. Ison osan ajasta kuitenkin käytän niitä koska se nyt vaan tekee elämästä helpompaa.Ajan takuulla enempi kuin sinä vuodessa ja vakkarin avustuksella on helvatin vaikea ajaa tasa nopeutta juuri näiden nysvärien takia jotka kulkee kuin jojot seilaten 60-90km/t:n nopeutta 80alueella... ...ylinopeutta tai"ali"nopeutta aivan sama kunhan poliisit puuttuu nopeus eroihin poimimalla ääripäät pois !
Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset. Riittikö?
Nopeusrajoitukset tulisi päivittää vastaamaan vuotta 2014 ja tämän päivän autoja. Nopeusrajoitukset ovat asetettu joskus 1970 ja ovat sen aikaisten autojen mukaan tehty- ........
autoilija kirjoitti:
Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset. Riittikö?
Nopeusrajoitukset tulisi päivittää vastaamaan vuotta 2014 ja tämän päivän autoja. Nopeusrajoitukset ovat asetettu joskus 1970 ja ovat sen aikaisten autojen mukaan tehtyNiin mutta fysikanlait ja ihmisen reaktioaika ei ole muuttunut mihinkään luvusta (40km/h = 11m/s ja sitä se oli jo ajanlaskun alussakin sitä se on nyt).
Ja se on aika itsekeskeistä ja ylimielistä ajattelua kun ajattelee että mulla hyvä uusi turvallinen mersu kun samaan aikaan on liikkeella ihmisiä yli 20vuotta vanhalla autolla jopa sillä 60 luvun kuplalla... ...TAJUATTEKO ETTEI LIIKENNE OLE KOSKAAN MINÄ MINÄ VAAN ME SIIS ME (liikenne on kommunismiä parhaimillaan josnsen tekee oikein mutta sen pilaa itsekeskeiset minä ihmiset nysväämällä tai kaahaamalla joiden tarkoitus on dominoida kanssa autoilijoita). - sinäminä nysvä
........ kirjoitti:
Niin mutta fysikanlait ja ihmisen reaktioaika ei ole muuttunut mihinkään luvusta (40km/h = 11m/s ja sitä se oli jo ajanlaskun alussakin sitä se on nyt).
Ja se on aika itsekeskeistä ja ylimielistä ajattelua kun ajattelee että mulla hyvä uusi turvallinen mersu kun samaan aikaan on liikkeella ihmisiä yli 20vuotta vanhalla autolla jopa sillä 60 luvun kuplalla... ...TAJUATTEKO ETTEI LIIKENNE OLE KOSKAAN MINÄ MINÄ VAAN ME SIIS ME (liikenne on kommunismiä parhaimillaan josnsen tekee oikein mutta sen pilaa itsekeskeiset minä ihmiset nysväämällä tai kaahaamalla joiden tarkoitus on dominoida kanssa autoilijoita).Tuo ihmisen osuus on vain osa kokonaisuutta, et sillä pysty perustelemaan oikeasti mitään. Kyllä se auton ominaisuudet vaikuttavat enemmän kokonaisuuteen.
Olet kovin itsekäs juttuinesi. - ulkona paistaa aurinko
olet aivan ulkona kirjoitti:
Sinulla on elämä vaikeata kun et itse kykene päättämään asioista, tai sitten et edes kykene siihen.
Kaltaisesi pölhöt voisivat kyllä pysyä pois liikenteestä.Niin mikä tuossa on pölhöä? Sääntöjen mukaan toimiminen vai apuvälineiden käytön osaaminen?
Tuo eka virkkeesi on hassu ;) - ........
sinäminä nysvä kirjoitti:
Tuo ihmisen osuus on vain osa kokonaisuutta, et sillä pysty perustelemaan oikeasti mitään. Kyllä se auton ominaisuudet vaikuttavat enemmän kokonaisuuteen.
Olet kovin itsekäs juttuinesi.Kyllä auto tekee sen mihin käyttäjä kykenee ja fysikan lait on ja pysyy. 40km/t=11m/s ja 80 on jo 22m/s nopeuden nosto 10km/t nelinkertaistaa jarrutus matkan... ...käyppä katsomassa liitkenneturvan sivuilta.
Ja paraskin auto on juuri niin turvallinen/hyvä kuin kuljettajan ominaisuudet ovat. - aurinko nousee idäst
ulkona paistaa aurinko kirjoitti:
Niin mikä tuossa on pölhöä? Sääntöjen mukaan toimiminen vai apuvälineiden käytön osaaminen?
Tuo eka virkkeesi on hassu ;)"Sinulla on elämä vaikeata kun et itse kykene päättämään asioista, tai sitten et edes kykene siihen."
"Niin mikä tuossa on pölhöä? Sääntöjen mukaan toimiminen vai apuvälineiden käytön osaaminen?
Tuo eka virkkeesi on hassu ;)
Hassua tuossa kommentissasi on tosiaankin se, että omat aivot pitäisi sinun tulkinnan mukaan ulkoistaa........ - ulkona paistaa aurinko
aurinko nousee idäst kirjoitti:
"Sinulla on elämä vaikeata kun et itse kykene päättämään asioista, tai sitten et edes kykene siihen."
"Niin mikä tuossa on pölhöä? Sääntöjen mukaan toimiminen vai apuvälineiden käytön osaaminen?
Tuo eka virkkeesi on hassu ;)
Hassua tuossa kommentissasi on tosiaankin se, että omat aivot pitäisi sinun tulkinnan mukaan ulkoistaa........Miten niin? Perustele!
:) ........ kirjoitti:
Kyllä auto tekee sen mihin käyttäjä kykenee ja fysikan lait on ja pysyy. 40km/t=11m/s ja 80 on jo 22m/s nopeuden nosto 10km/t nelinkertaistaa jarrutus matkan... ...käyppä katsomassa liitkenneturvan sivuilta.
Ja paraskin auto on juuri niin turvallinen/hyvä kuin kuljettajan ominaisuudet ovat.Kyllä ihmisetki on kehittynyt tuosta ajasta. Silloin oli ensimmäinen sukupolvi mikä ajoi autoa, mutta nyt on jo kolmas että kehitystä ja taitoa tulee kokoajan lisää.
Autojen pysähtymismatka tuosta ajasta on puolittunut. Silloin oli vielä paljon takapaisoisia jarruja missä autot kääntyivät ja pyörivät jarutuksessa. Ja nykyään on lukkiutumattomat jarrut- Joopa joo
autoilija kirjoitti:
Kyllä ihmisetki on kehittynyt tuosta ajasta. Silloin oli ensimmäinen sukupolvi mikä ajoi autoa, mutta nyt on jo kolmas että kehitystä ja taitoa tulee kokoajan lisää.
Autojen pysähtymismatka tuosta ajasta on puolittunut. Silloin oli vielä paljon takapaisoisia jarruja missä autot kääntyivät ja pyörivät jarutuksessa. Ja nykyään on lukkiutumattomat jarrutNo tuo on kyllä niin paksua tuubaa ettei mitään rajaa.
Kyllä useat nykyautoilijat ovat niitä surkeuden huippuja liikenteessä. Ylinopeuksia, vaarallisia ja turhia ohituksia, paetaan kolaripaikalta, turvavarusteita väärinkäytetään jatkuvasti ja ilman niitä ei pysytä enää tiellä. Turvavälit on täysi vitsi ja ajon aikaiset selfiet ja twitter-päivitykset tuppaavat johtamaan metsähallituksen puolelle.
Autojen päälle ymmärretä enää yhtään mitään. Facebook-päivitys osataan tehdä vaikka nukkuessa mutta kun auton mittaristoon syttyy öljykannun kuva niin ollaan huuli pyöreänä ja tuumitaan että "ööööö.... pitää varmaan mainita tuosta kummallisesta valosta ensikuussa huollossa..."
Ohjekirjakin tietysti olisi mutta eihän sen lukeminen tule kysymykseen. "Sitäpaitsi, osasinhan minä meidän uuden telkkarinkin laittaa päälle ilman mitään typeriä ohjekirjoja..."
Tuohon typeryyteen kun lisätään vielä päälle ultramoderni minä-olen-tärkeämpi-kuin-muut-ajattelumalli niin soppa alkaa olemaan siinä. Joopa joo kirjoitti:
No tuo on kyllä niin paksua tuubaa ettei mitään rajaa.
Kyllä useat nykyautoilijat ovat niitä surkeuden huippuja liikenteessä. Ylinopeuksia, vaarallisia ja turhia ohituksia, paetaan kolaripaikalta, turvavarusteita väärinkäytetään jatkuvasti ja ilman niitä ei pysytä enää tiellä. Turvavälit on täysi vitsi ja ajon aikaiset selfiet ja twitter-päivitykset tuppaavat johtamaan metsähallituksen puolelle.
Autojen päälle ymmärretä enää yhtään mitään. Facebook-päivitys osataan tehdä vaikka nukkuessa mutta kun auton mittaristoon syttyy öljykannun kuva niin ollaan huuli pyöreänä ja tuumitaan että "ööööö.... pitää varmaan mainita tuosta kummallisesta valosta ensikuussa huollossa..."
Ohjekirjakin tietysti olisi mutta eihän sen lukeminen tule kysymykseen. "Sitäpaitsi, osasinhan minä meidän uuden telkkarinkin laittaa päälle ilman mitään typeriä ohjekirjoja..."
Tuohon typeryyteen kun lisätään vielä päälle ultramoderni minä-olen-tärkeämpi-kuin-muut-ajattelumalli niin soppa alkaa olemaan siinä.Osattiinko sitten ennen paremmin kuin nyt? Senaikaiset autot oli täysin toista mitä nyt
- ........
autoilija kirjoitti:
Osattiinko sitten ennen paremmin kuin nyt? Senaikaiset autot oli täysin toista mitä nyt
Hmmmm. Joo osattiin pikkupennutkin osas katsoa renkaan paineet ja vaihtaa renkaat lisätä öljyä vaihtaa öljyt ja yleensä huoltaa auton jopa erottaa ruuvarin vasarasta. Ennen osattiin ajaa liukkailla ja ymmärrettiin miten liukkaalla kuuluu lähteä liikkeelle ja jopa pärjättiin kesärenkailla talvellakin.
Eikä apulaitteista ole mitään hyötyä jollei osaa käyttää niitä ja reaktio aika on edelleen 1-1,5 sekunttia joka tarkoittaa 80 nopeudesta 22-28m/s eli em. Matkan auto kulkee ennen kuin kerkeet edes jarrutta havittuasi jalankulkijan. - diipadaii
Minusta ei ole yhtään pihalla aloittaja.
- Et vain osaa
autoilija kirjoitti:
Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset. Riittikö?
Nopeusrajoitukset tulisi päivittää vastaamaan vuotta 2014 ja tämän päivän autoja. Nopeusrajoitukset ovat asetettu joskus 1970 ja ovat sen aikaisten autojen mukaan tehty"Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset."
Liian alhaiset mille? Nykyautoille ne sopivat vallan mainiosti. Koskaan ei ole ollut ongelma ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Osta auto jossa vauhdin hurma tuntuu jo 80 km/h vauhdissa, jos et muuten kykene noudattamaan rajoituksia. - yhdyssanat
......... kirjoitti:
Ajan takuulla enempi kuin sinä vuodessa ja vakkarin avustuksella on helvatin vaikea ajaa tasa nopeutta juuri näiden nysvärien takia jotka kulkee kuin jojot seilaten 60-90km/t:n nopeutta 80alueella... ...ylinopeutta tai"ali"nopeutta aivan sama kunhan poliisit puuttuu nopeus eroihin poimimalla ääripäät pois !
Varmaan yhtä vaikeata kuin kirjoittaa yhdys sanat?
........ kirjoitti:
Hmmmm. Joo osattiin pikkupennutkin osas katsoa renkaan paineet ja vaihtaa renkaat lisätä öljyä vaihtaa öljyt ja yleensä huoltaa auton jopa erottaa ruuvarin vasarasta. Ennen osattiin ajaa liukkailla ja ymmärrettiin miten liukkaalla kuuluu lähteä liikkeelle ja jopa pärjättiin kesärenkailla talvellakin.
Eikä apulaitteista ole mitään hyötyä jollei osaa käyttää niitä ja reaktio aika on edelleen 1-1,5 sekunttia joka tarkoittaa 80 nopeudesta 22-28m/s eli em. Matkan auto kulkee ennen kuin kerkeet edes jarrutta havittuasi jalankulkijan.Täys emävaleita oikein lista
Kyllä tänäänkin osataan katsoa esim. mikä on rengaspaine, mutta sitä ei juuri tarvitse tehdä kun se nykyrenkaissa pysyy vakiona koko kauden. Ei minun ole enään tarvinnut lisätä ilmaa moniin vuosiin, kun nykyrenkaisiin ei tarvitse lisätä. Öljyjä ei tarvitse vaihtaa enään kerran kuukaudessa kuten ennen ja eikä lasketa enään pihaan monttuun vaan on ympäristönormit toista mitä silloin ja siksi yleensä vaihto jätetään öljynvaihtopaikkoihin joita on nykyään paljon eikä maksa paljoa ja yleensä riittää huollon yhteydessä. Jäähdyttimeen ei tarvitse lisätä nestettä eikä termostaatteja vaihtaa ym.
Ei osattu ennen liukkailla ajaa. Paljon enemmän näki silloin liukkailla autoja metsässä ja kolareita vaikka liikennettä oli vähän.
Jarrutusmatkat ovat huomattavasti lyhyemmät ja turvallisemmat KIITOS abs jarrujen ja hyvien renkaiden ym.
Tosin nykyään on tullut tuo kännykkään puhuminen mikä tekee jo hitaasta ajosta vaarallisen. Näin tapauksen kun eräs nainen puhui ja ajaoi n. 20km/h liikenteessä ja meni pysähtynyttä autoa perään kun ei huomannut huomion olessa aivan muualla, joten hitaat nopeudet ovat myös vaarallisia.
Poliisin pitäisi valvoa myös kännykkään puhumista ja turvavälejä eikä aina nopeuksiaEt vain osaa kirjoitti:
"Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset."
Liian alhaiset mille? Nykyautoille ne sopivat vallan mainiosti. Koskaan ei ole ollut ongelma ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Osta auto jossa vauhdin hurma tuntuu jo 80 km/h vauhdissa, jos et muuten kykene noudattamaan rajoituksia.Hitaassa vauhdissa alkaa kuljettajat tekemään muuta kuin ajaa autoa ja se on vaarallista. Nopeassa pysyy tarkkaivaisuus parempana
- koska olet pelle
autoilija kirjoitti:
Täys emävaleita oikein lista
Kyllä tänäänkin osataan katsoa esim. mikä on rengaspaine, mutta sitä ei juuri tarvitse tehdä kun se nykyrenkaissa pysyy vakiona koko kauden. Ei minun ole enään tarvinnut lisätä ilmaa moniin vuosiin, kun nykyrenkaisiin ei tarvitse lisätä. Öljyjä ei tarvitse vaihtaa enään kerran kuukaudessa kuten ennen ja eikä lasketa enään pihaan monttuun vaan on ympäristönormit toista mitä silloin ja siksi yleensä vaihto jätetään öljynvaihtopaikkoihin joita on nykyään paljon eikä maksa paljoa ja yleensä riittää huollon yhteydessä. Jäähdyttimeen ei tarvitse lisätä nestettä eikä termostaatteja vaihtaa ym.
Ei osattu ennen liukkailla ajaa. Paljon enemmän näki silloin liukkailla autoja metsässä ja kolareita vaikka liikennettä oli vähän.
Jarrutusmatkat ovat huomattavasti lyhyemmät ja turvallisemmat KIITOS abs jarrujen ja hyvien renkaiden ym.
Tosin nykyään on tullut tuo kännykkään puhuminen mikä tekee jo hitaasta ajosta vaarallisen. Näin tapauksen kun eräs nainen puhui ja ajaoi n. 20km/h liikenteessä ja meni pysähtynyttä autoa perään kun ei huomannut huomion olessa aivan muualla, joten hitaat nopeudet ovat myös vaarallisia.
Poliisin pitäisi valvoa myös kännykkään puhumista ja turvavälejä eikä aina nopeuksiaKoetahan pelle pistää lääkityksesi kuntoon. Vai onko enää tarpeellista, ei taida olla.
- koska olet pelle
autoilija kirjoitti:
Hitaassa vauhdissa alkaa kuljettajat tekemään muuta kuin ajaa autoa ja se on vaarallista. Nopeassa pysyy tarkkaivaisuus parempana
Sinä kaiketi vetelet handuus toisten persiissä roikkuessasi, et kuitenkaan naista saa.
kepsi & vakkari kirjoitti:
Suurimman sallitun nopeuden määrää yksiselitteisesti liikennemerkki eikä mikään muu. Rajoitusta pienemmät nopeudet määrää tilanne. Kysymys ei kuulunut miksi ajat alinopeutta tai miksi ajat rajoitusten mukaan, vaan että miksi ajat ylinopeutta?
Se että itse käytän tekniikan suomia apuvälineitä ei tarkoita ettenkö voisi liikennetilanteen tai muun olosuhteen vaatiessa ajaa ilman niitä. Ison osan ajasta kuitenkin käytän niitä koska se nyt vaan tekee elämästä helpompaa.Nopeusrajoituksesta ilmoittava merkki ei sitä nopeutta määrää.. Eihän ko. liikennemerkki ole muutenkaan määräävässä asemassa.. Se kun kuuluu kielto ja rajotusmerkkeihin ei määräysmerkkeihin. Luepa se tieliikenteen lakikirja uudestaan ennen kuin tänne tulet pätemään.
- heikoimman mukaan?
Nuo nopeusrajoitukset ovat monessa paikkaa todellakin liian alhasia jos keli on hyvä ja liikenne hiljaista, siksi ajellaan ylinopeuksia.
- 7+10
Siitä vaan ylinopeutta. Minä ajelen satasen rajoitusalueella noin yhdeksääkymppiä, kahdeksankympin alueella noin 84 km/h.
Vain, jos vilkkaassa liikenteessä satasen alueella perään ilmaantuu linja-auto, ajelen satasta jollekin levähdyspaikalle asti, jossa päästän linjurin ohitseni, muut saavat sopeutua tilanteeseen. - tyhmä kuin saapas
7+10 kirjoitti:
Siitä vaan ylinopeutta. Minä ajelen satasen rajoitusalueella noin yhdeksääkymppiä, kahdeksankympin alueella noin 84 km/h.
Vain, jos vilkkaassa liikenteessä satasen alueella perään ilmaantuu linja-auto, ajelen satasta jollekin levähdyspaikalle asti, jossa päästän linjurin ohitseni, muut saavat sopeutua tilanteeseen.Miksi toimit liikenteessä kuin pässi?
- ....
tyhmä kuin saapas kirjoitti:
Miksi toimit liikenteessä kuin pässi?
Jokainen ajaa kykyjsensä mukaan. Se on jokaisen velvollisuus, kuten on myös velvollisuus noudattaa sääntöjä, nopeusrajoituksia (tieliikennelakia ja asetusta).
- 7+13
Miksi en ajaisi, jos olosuhteet ovat hyvät? Autoni on sellainen, että siinä ei vauhti juurikaan tunnu. Tosin mitään törkeitä ylinopeuksia en harrasta.
- ylinopeuskuski
Siihen on monta syytä, tässä muutama:
1. Kuron umpeen alinopeuskuskien aiheuttamaa viivästystä
2. Kuron umpeen hitaasti kiihdyttävien aiheuttamia lukuisia ylimääräisiä valoissa/risteyksissä odottamisia.
3. Kuron umpeen surkean tiesuunnittelun (liikennemäärään nähden) aiheuttamia viivästyksiä
4. Kuron umpeen aikaa joke menee hukkaan liioitellun alhaisilla nopeusrajoitusalueilla (esim tietyömaat, ylilaajat taajamaaluemerkinnät/40-alueet suorilla teilla ilman kevyttä liikennettä jne)
Kuten huomaat en muuten ajaisi ylinopeutta mutta koska muiden typeryyden takia on niin h*lvetisti viivästyksiä niin on pakko ajaa ylinopeutta silloin kun siihen on mahdollisuus. Nopeusrajoituksia pidän suunta antavina ja varoituksina että kannatta olla tarkkana (jos esim rajoitus alenee jossain). Ja omat ylinopeudet ovat suurin osa taajamaalueilla, maanteillä varsinkaan 100/120 alueilla en aja ylinopeutta koska siellä pääsee muutenkin tarpeeksi lujaa, lähinnä taajamaalueilla on yliliioitellun alhaiset rajoitukset.- ajattelen samoin
Minäkin olen sitä mieltä, että jos rikon sääntöjä ja aiheutan haittaa tai vaaraa muille, niin se on jonkun muun syytä kuin minun. En ole syyllinen vaan uhri.
- ruotsalaista menoa
Kyllä nopeuden maanteillä on useimmiten aivan liian alhaisia. Jurrutellaan 80 tai jossain "jopa" 100, vaikka nopeudet voisi olla ihan hyvin 20 suuremmat ilman mitään riskiä.
- Tasanopeuskuski
Sillä sinun lähtöajankohdallasi ei siis ollut mitään vaikutusta kiireeseesi?
Miten voi olla mahdollista että en itse myöhästy yleensä mistään menoistani vaikka ajan korkeintaan "vain" suurinta sallittua ja ohittelen todella harvoin. - Vanhuksia liikkeellä
ruotsalaista menoa kirjoitti:
Kyllä nopeuden maanteillä on useimmiten aivan liian alhaisia. Jurrutellaan 80 tai jossain "jopa" 100, vaikka nopeudet voisi olla ihan hyvin 20 suuremmat ilman mitään riskiä.
Useat kuskit ovat jo 80 km/h vauhdissa riski muille. Heikoin lenkki määrää tahdin.
- ---
Miksi nopeusrajoituksia lasketaan? Tiedän monta paikkaa missä nopeus on pysyvästi alennettu. Esim 100->80 ja 80->70..
En tiedä yhtäkään paikkaa missä olisi nopeutta nostettu.. Autotkin on muutteneet turvallisemmiksi. - iarbvluk
Pelle mikä Pelle. Gepsi hankitaan jos sitä tarvitaan suunnistamiseen, ei nopeudenseurantaan. Vakkari tulee auton mukana jos tulee, mulle ei tule ehkä koskaan. Vai meinaatko etä vakkariautoille pitäisi saada sakotusrajaksi 0 ja muille toleranssi?
- tasaista vauhtia
Vakkari on todella hyvä ja järkevä varuste, ei kannata säästää tuossa kohtaa. Tosin ei taida montaa autoa saada ilman sitä? Jos kaikilla olisi vakkari, niin kuinka mukavan tasaisesti letkat kulkisikaan ilman haitaria?
- Autoileva nainen
Itselläni on kaksi syytä ajaa ylinopeutta.
1. Ylinopeus on turvallisempaa kuin nysvääminen "alinopeudella". Esim. mitä lujempaa ajaa sitä lyhyemmän aikaa on mahdollisen kolarialueen vaikutuksen alaisena. Oletetaan, että hirvi juoksee tien yli. Sinulla on x sekunttia aikaa törmätä hirveen. Kun taas jos ajat puolet lujempaa on myös se potentiaalinen aika, jolloin törmää hirveen puolet lyhyempi.
2. Bensan säästä. Mitä lujempaa ajaa sitä vähempi kuluttaa bensaa. Perustuu siihen, että lujempi vauhti lyhentää matka-aikaa ja näin ollen lyhyemmän aikaa kuluttaa bensaa.- Häiriköinti seis!!!!
1 Totuuden siemen, sama juttu jos sun pitää ylittää tie jalkaisin, mitä nopeammin juokset yli, sitä vähemmän aikaa tiellä, sitä pienempi riski jäädä auton alle, se ei ole kuitenkaan niin mustavalkoista
2 Totta, nopen nosto lyhentää matka-aikaa, mutta kovaa ajaminen kuluttaa polttoainetta enemmän tuntia kohden, joten tulos on /- 0... Tuo sun logiikka toimii vain lentokoneissa, ne kuluttaa vakiomäärä polttoainetta / h riippumatta nopeudesta - Autoileva nainen
Häiriköinti seis!!!! kirjoitti:
1 Totuuden siemen, sama juttu jos sun pitää ylittää tie jalkaisin, mitä nopeammin juokset yli, sitä vähemmän aikaa tiellä, sitä pienempi riski jäädä auton alle, se ei ole kuitenkaan niin mustavalkoista
2 Totta, nopen nosto lyhentää matka-aikaa, mutta kovaa ajaminen kuluttaa polttoainetta enemmän tuntia kohden, joten tulos on /- 0... Tuo sun logiikka toimii vain lentokoneissa, ne kuluttaa vakiomäärä polttoainetta / h riippumatta nopeudesta1. Asia on simppeli ilman muttia. Mitä nopeampaa liikkuu sen turvallisempaa matkanteko on.
2. Loppukulutus laskee nopeuden lisäämisen myötä. Jos ajaa sadan kilometrin matkan nopeudella 50km/h verrattuna nopeuteen 150km/h:ssa, niin nysvöttämällä matka-aika pn tunnin pidempi. Moottori siis kuluttaa tunnissa selvästi enempi polttoainetta kuin jos moottori on sammuksissa sen tunnin. - 1 Kohta on totta, mu
Autoileva nainen kirjoitti:
1. Asia on simppeli ilman muttia. Mitä nopeampaa liikkuu sen turvallisempaa matkanteko on.
2. Loppukulutus laskee nopeuden lisäämisen myötä. Jos ajaa sadan kilometrin matkan nopeudella 50km/h verrattuna nopeuteen 150km/h:ssa, niin nysvöttämällä matka-aika pn tunnin pidempi. Moottori siis kuluttaa tunnissa selvästi enempi polttoainetta kuin jos moottori on sammuksissa sen tunnin.1 Kohta on totta, mutta JOS törmäys tulee silti, niin tuho on pahempaa
2 Jos ajamalla 100km/h kuluttaa auto 8 litraa tunnissa, niin ajamalla 150km/h kuluttaa se 12 litraa tunnissa.
Jos matka on esim. 300km, ja ajat sen 100km/h, menee aikaa 3 tuntia, eli 3*8=24 litraa polttoainetta
Jos matka on samat 300km, ja ajat sen 150km/h, menee aikaa 2 tuntia, eli 2*12=24 litraa polttoainetta
Eli nopeuden nosto lisää kulutusta, mutta vähentää aikaa jonka sitä kuluu.
Toki moottori kuluttaa vähemmän aikaa löpöä kun ajetaan kovemmin, mutta se hupenee senverran nopeammin tankista, että hyöty on /- 0 - kepsi & vakkari
1. Vauhdin lisääminen ei merkittävästi vähennä sitä aikaa, joka kuluu hirvivaara-alueen läpi ajamiseen, ellei auton nopeutta vähintaa tuplaa tai kolminkertaista. Lisäksi riski on olemassa myös vaara-alueen ulkopuolella. Auton liike-energia kasvaa nopeuden toisessa potenssissa ja nopeuden kasvaessa kuljettajan näkökenttä kapenee, joten ylinopeutta ajavan mahdollisuus havaita, jarruttaa ja väistää tielle hyppäävää hirveä vähenee huomattavasti verrattuna rajoituksen mukaan tai sen alle ajavaan. Lisäksi mahdollisessa törmäyksessä tuhot kasvavat exponentiaalisesti.
2. Ilmanvastus kasvaa nopeuden kolmannessa potenssissa sekä moottorin kierrosluvun kasvaessa, joten ylinopeuden seurauksena polttoaineen kulutus lisääntyy enemmän, kuin mitä ajoajan lyheneminen sitä säästää.
- tahvo-aapeli
Nopeus on tämänkin palstan kestoaihe. Totuus kuitenkin on, että suuri osa autoilijoista ajaa jonkin verran ylinopeutta. Syynä tähän ovat rajoitukset, jotka eivät aina vastaa tarkoitustaan. Hyvä esimerkki tästä ovat taas pian voimaan astuvat "talvinopeudet". Onko mitään järkeä, että hyvällä vähäliikenteisellä tiellä nysvätään 80 km/h kesäisissä olosuhteissa? Juuri näiden kaavamaisten rajoitusten vuoksi ihmisten oma kyky päättää sopivasta nopeudesta on kadonnut. Toinen hyvä esimerkki ovat monien taajamien 40 km/h rajoitukset, jotka alkavat jo taajaman laidalta, vaikka on pyörätiet sun muut. Alhainen rajoitus saattaisi olla paikallaan esim. koulujen kohdalla, mutta äsken mainitusta syystä kukaan ei sitä noudata sielläkään. Kolmanneksi idioottimaista on, että nopeuksia säädellään valtion budjetin paikkaamiseksi. Juridisesti ajatellen lakia pitäisi noudattaa pilkulleen, mutta ymmärrän varsin hyvin niitä, jotka noudattavat nykyisiä nopeusrajoituksia hieman soveltaen.
> Onko mitään järkeä, että hyvällä vähäliikenteisellä tiellä
> nysvätään 80 km/h kesäisissä olosuhteissa?
Niin kauan kuin suurin osa kuskeista pistää talveksi alle nastarenkaat, kyllä on. Kitkakuskeja moinen tietysti harmittaa, mutta pitää ajatella tiestön kulumista.
Noin muuten kyllä nopeusrajoitukset ovat niin alhaisia, että niitä tulee rikottua itsekin melkeinpä aina.
- Rajoitukset vajaille
Ajan aina ylinopeutta, koska rajoitukset ovat liian alhaisia.
- P e n t t i
Pentti ajaa aina 22 km/h päälle rajoituksen, jolloin ei tarvitse jurnutella jonoissa vaan voi ajaa omaa tahtiaan. Ohituksissa voi mennä tosin paljon enemmänkin yli rajoituksen turvallisuussyistä, mutta silloin ei tietenkään tuijoteta mittaria vaan liikennettä.
Toko monet menee vielä Penttiäkin kovempaa ja heille annan tietä heti kun havaitsen ohitustarpeita takavinkkelissä.
Ja tärkein ohje sinne tavallisille kuljettajille: ÄLKÄÄ TULPATKO ja estäkö ohituksia tahallanne, vaan antakaa nöyrästi tilaa nopeammille. Perussääntönä on hyvä opetella, että kun sakasalainen Premium ilmestyy taustapeiliin, niin silloin huolehditaan ainakin riittävästä turvavälistä ohittajalle ja pysytään tien oikeassa reunassa huolellisesti.
Näillä yhteispelin säännöillä kun mennään, niin turvallisuus paranee ja matka joutuu.- 6+18
On se kummallista, kun Pentti todistaa, ettei hidastelijoita ole, vaan hän aina ajaa haluamaansa nopeutta, ja toiset valittavat, että ajetaan alinopeutta, ja hidastetaan toisten menoa.
- ,,,,,,,,,,,,,,,
Ylinopeus ei ole mitään yhteispeliä kuin ei myöskään moraalisesta tai juridisesta näkökulmasta hyväksyttävää. Jos pentti ei hallitse liikennesääntöjä niin on aika siirtyä kuljettajasta matkustajaksi.
- pena pena hei..
Onkos tämä Pentti sama hemmo, joka pysäköinninvalvonta-osiossa uhoaa lähes päivittäin? Pentin mielestähän ei pysäköintisäännöksiä tarvitse noudattaa eikä seurauksia maksaa. Kuvaa hyvin herran asennetta yhteiskuntaan.
- .........
,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Ylinopeus ei ole mitään yhteispeliä kuin ei myöskään moraalisesta tai juridisesta näkökulmasta hyväksyttävää. Jos pentti ei hallitse liikennesääntöjä niin on aika siirtyä kuljettajasta matkustajaksi.
Eipä se nysväröintikään ole yhteispeliä ja takuulla haittaa enpi muita autoilijoita kuin pieni 5-8km/t ylinopeus.
- ,,,,,,,,,,
......... kirjoitti:
Eipä se nysväröintikään ole yhteispeliä ja takuulla haittaa enpi muita autoilijoita kuin pieni 5-8km/t ylinopeus.
Meilläpäin nysväröinniksi sanotaan kyllä sitä ettei osata tehdä mitä pitäisi.
Liikenteessä nysväröintiä on lain rikkominen, eli ei osata ajaa kuten yleisellä tiellä on tarkoitettu.
Itse en "nysväröi" liikenteessä mutta se ei siltikään aiheuta minulle hillitöntä tarvetta ajaa ylinopeutta. Rajoitusnopeus riittää ihan hyvin.
Miksi pitäisi edes ylipäätään ajaa ylinopeutta?
Siksikö että esim. tekemällä jonossa vaikka 5 ohitusta puikkelehtimalla keltaisilla viivoilla / reilua ylinopeutta / mutkassa / häiriten tai vaarantaen muuta liikennettä saatan olla jopa muutaman kymmentä metriä edempänä jonossa 25 kilometrin päässä seuraavassa rampissa???
- Jepulista jee
Vältän ylinopeutta kuin ruttoa. Ennemmin vähän alle kuin vähän yli.
Se on juuri niin että suurimman sallitun nopeuden määrää liikennemerkki. Rajoitusta pienemmät nopeudet määrää tilanne. Tähän väliin on kyettävä osumaan, ja jos ei kykene, on syytä siirtyä bussikyytiin.- .......
Pysy poissa jollet kykene ajaan tie nopeutta. Ja jollei kykene tienopeuteen niin sit sen verran kovempaa että katoat horisonttiin pois jaloista.
- ,,,,,,
....... kirjoitti:
Pysy poissa jollet kykene ajaan tie nopeutta. Ja jollei kykene tienopeuteen niin sit sen verran kovempaa että katoat horisonttiin pois jaloista.
Se liikennemerkki tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta.
Vaikka muun liikenteen tarkoituksellinen häiritseminen onkin kiellettyä, autoilijalla on oikeus laskea ajonopeuttaan sen verran kuin katsoo tarpeelliseksi jos olosuhteet niin vaativat. - 12+4
....... kirjoitti:
Pysy poissa jollet kykene ajaan tie nopeutta. Ja jollei kykene tienopeuteen niin sit sen verran kovempaa että katoat horisonttiin pois jaloista.
Minä ajan aina tie nopeutta varsinkin jos nopeus rajoitus on kahdeksan kymmentä kilo metriä tunnissa, en yhtään nopeammin.
Edelleenkään se nopeusrajoitus -merkki ei määrää mitään! Se ei edes kuulu määrääviin liikennemerkkeihin vaan se kuuluu Kielto- ja rajoitusmerkkeihin. Viimeisimmällä merkkilahkolla ei ole mitään määräävää ei edes osittain.
- k.rosberg
Eivät antaneet sossusta harkinnanvaraista toimeentulotukea gps:ää varten. Täytyy ajella vaan kaasu pohjassa.
- kepsi & vakkari
Tännehän on tullut paljon vastauksia ja osa ihan asiallisiakin. Kiitos siitä. Olosuhteisiin nähden liian alhainen rajoitus näyttää olevan usein se syy, jolla haetaan moraalista oikeutusta ylinopeuteen. Kamerat on kuitenkin laitettu tieosuuksille, joissa on tapahtunut keskimääräistä enemmän onnettomuuksia, joten siinä mielessä väite liian alhaisesta rajoituksesta tuntuu hullulta.
Lisäksi tekee mieli kysyä näiltä liian alhaisesta rajoituksesta valittavilta, että onko esimerkiksi Helsingin Etu-Töölössä, Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä olosuhteisiin nähden liian alhainen nopeusrajoitus?
Siinä kohtaa on pääkaupunkiseudun kolmanneksi vilkkain peltipoliisi, joka on tämän vuoden aikana ottanut jo noin yhdeksän tuhatta kuvaa. Tämä "olosuhteisiin liian alhaisen rajoituksen" alueella oleva tolppa sattuu lisäksi olemaan kirjaimellisesti muutaman metrin päässä 580 oppilaan kokoisesta Taivallahden peruskoulusta, jossa on lapsia ekaluokkalaisista alkaen. Eli paljonko sen rajoituksen pitäsi olla jos 40 on liian vähän?
Muistin virkistämiseksi tässä on Googlen stree view -kuvaa tulosuunnasta, jota kamera kuvaa:
https://www.google.fi/maps/@60.176059,24.9178593,3a,75y,160.8h,90.03t/data=!3m4!1e1!3m2!1sIKj2pVie6Hi2obHTogIwZw!2e0- kaasujalka
Taidat olla viranomainen tai sitten olet omaksunut "liikenneturvallisuusviranomaisten" propagandan täysin. Nopeuskamerat on sijoitettu juuri niihin paikkoihin, missä niiden tuotto on maksimaalinen. Ei missään muualla kuin Suomessa kameratolppa ole juuri rajoituksen alenemisen jälkeen tai jyrkässä alamäessä, missä auto menee ilman kaasuakin rajoitusta nopeammin. Mechelininkadun tapausta en tunne, koska en ole helsinkiläinen. Kuvien määrästä päätellen tämäkin kamera on sijoitettu juuri tuottoisaan paikkaan, eikä sillä ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Helsingissä käsittääkseni lähes kaikki suojatiet ovat varustettu liikennevaloilla, eli haetaanko alhaisilla rajoituksilla hyväksyntää jalankulkijoiden liikennevalorikkeille? Matalia rajoituksiahan useinperustellaan jalankulkijoiden pienemmällä loukkaantumisriskillä. En kuitenkaan ymmärrä, miten yhteentörmäyksiä tapahtuu, jos molemmat osapuolet noudattavat liikennevaloja?
- kepsi & vakkari
kaasujalka kirjoitti:
Taidat olla viranomainen tai sitten olet omaksunut "liikenneturvallisuusviranomaisten" propagandan täysin. Nopeuskamerat on sijoitettu juuri niihin paikkoihin, missä niiden tuotto on maksimaalinen. Ei missään muualla kuin Suomessa kameratolppa ole juuri rajoituksen alenemisen jälkeen tai jyrkässä alamäessä, missä auto menee ilman kaasuakin rajoitusta nopeammin. Mechelininkadun tapausta en tunne, koska en ole helsinkiläinen. Kuvien määrästä päätellen tämäkin kamera on sijoitettu juuri tuottoisaan paikkaan, eikä sillä ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Helsingissä käsittääkseni lähes kaikki suojatiet ovat varustettu liikennevaloilla, eli haetaanko alhaisilla rajoituksilla hyväksyntää jalankulkijoiden liikennevalorikkeille? Matalia rajoituksiahan useinperustellaan jalankulkijoiden pienemmällä loukkaantumisriskillä. En kuitenkaan ymmärrä, miten yhteentörmäyksiä tapahtuu, jos molemmat osapuolet noudattavat liikennevaloja?
En ole viranomainen, mutta olen tosiaan alkanut yhä enemmän omaksua liikennesääntöjen noudattamisen kulttuurin, aikaisemman kapinoinnin sijaan. Olen oman osuuteni ylinopeuksista ajanut ja selvinnyt niistä niin hyvin, että enää en viitsi venyttää tuuriani. Seuraavaksi haluaisin tarkalleen oikein näyttävän nopeusmittarin ja helpomman käyttölogiikan sekä nopeudenrajoittimeen että vakionopeudensäätimeen. Ne helpottaisivat elämää entisestään.
Kaikki syyttävät alennetun nopeusrajoituksen perässä olevaa peltipoliisia rahastukseksi, mutta kukaan ei tunnu miettivän miksi se alennettu rajoitus on ylipäätään laitettu. Ilmeiseti rajoitusta ei myöskään ole noudatettu, koska kamera on pitänyt laittaa merkin vaikutusta tehostamaan. Se liikennemerkkihän on ollut paikallaan jo vuosikaudet. Ei sitä laitettu samalla kertaa kameratolpan kanssa.
Yksikään kamera ei rahastaisi valtiolle lanttiakaan jos ihmiset noudattaisivat nopeusrajoituksia, joten rahastus on ihan itse aiheutettua. Jos taas liian alhaisiin rajoituksiin haluaa jotenkin vaikuttaa, niin ratin takaa sitä ei ainakaan voi tehdä. - ellu-elina
kepsi & vakkari kirjoitti:
En ole viranomainen, mutta olen tosiaan alkanut yhä enemmän omaksua liikennesääntöjen noudattamisen kulttuurin, aikaisemman kapinoinnin sijaan. Olen oman osuuteni ylinopeuksista ajanut ja selvinnyt niistä niin hyvin, että enää en viitsi venyttää tuuriani. Seuraavaksi haluaisin tarkalleen oikein näyttävän nopeusmittarin ja helpomman käyttölogiikan sekä nopeudenrajoittimeen että vakionopeudensäätimeen. Ne helpottaisivat elämää entisestään.
Kaikki syyttävät alennetun nopeusrajoituksen perässä olevaa peltipoliisia rahastukseksi, mutta kukaan ei tunnu miettivän miksi se alennettu rajoitus on ylipäätään laitettu. Ilmeiseti rajoitusta ei myöskään ole noudatettu, koska kamera on pitänyt laittaa merkin vaikutusta tehostamaan. Se liikennemerkkihän on ollut paikallaan jo vuosikaudet. Ei sitä laitettu samalla kertaa kameratolpan kanssa.
Yksikään kamera ei rahastaisi valtiolle lanttiakaan jos ihmiset noudattaisivat nopeusrajoituksia, joten rahastus on ihan itse aiheutettua. Jos taas liian alhaisiin rajoituksiin haluaa jotenkin vaikuttaa, niin ratin takaa sitä ei ainakaan voi tehdä.Kun Sinulta kepsi & vakkari tuntuu löytyvän selitys joka asiaan, selitäpä minulle tyhmälle, miksi kameroita on sijoitettu useasti niihin paikkoihin, missä saalis on varmin. Nämä eivät useinkaan ole turvattomia paikkoja. Onko mielestäsi oikein, että valtion budjettia rahoitetaan sakkotuloilla? Lisäksi voisit vielä valaista, miksi nopeusrajoitukset ovat mielestäsi niin tärkeitä? Miksi muut liikennesäännöt eivät mielestäsi ole saman arvoisia? Mielipiteesi muistuttavat erään lääkkeensä unohtaneen entisen poliisin sössötystä. Miehen nimi oli Seppä, halusi aina tuoda turpansa esiin joka mediassa. Äijän ainoa sanoma oli, että kilometrinkin ylinopeus on lähes henkirikosta vastaava asia, muulla sitten ei olekaan niin väliä.. En tiedä, onko äijä jo kuollut vai eläkkeellä, mutta vähään aikaan ei ole naama missään mediassa irvistänyt.
- ,,,,,,,,,,,,,,
ellu-elina kirjoitti:
Kun Sinulta kepsi & vakkari tuntuu löytyvän selitys joka asiaan, selitäpä minulle tyhmälle, miksi kameroita on sijoitettu useasti niihin paikkoihin, missä saalis on varmin. Nämä eivät useinkaan ole turvattomia paikkoja. Onko mielestäsi oikein, että valtion budjettia rahoitetaan sakkotuloilla? Lisäksi voisit vielä valaista, miksi nopeusrajoitukset ovat mielestäsi niin tärkeitä? Miksi muut liikennesäännöt eivät mielestäsi ole saman arvoisia? Mielipiteesi muistuttavat erään lääkkeensä unohtaneen entisen poliisin sössötystä. Miehen nimi oli Seppä, halusi aina tuoda turpansa esiin joka mediassa. Äijän ainoa sanoma oli, että kilometrinkin ylinopeus on lähes henkirikosta vastaava asia, muulla sitten ei olekaan niin väliä.. En tiedä, onko äijä jo kuollut vai eläkkeellä, mutta vähään aikaan ei ole naama missään mediassa irvistänyt.
Tottakai ne asetetaan sellaisiin paikkoihin joissa ihmiset tuppaavat vaarantamaan liikennettä. Yleensä tunnetut kaahauspaikat ja vaaralliset risteysalueet.
Miksi yleensä valitat asiasta? Samat säännöt ne on muillakin ja ihan samasta syystä. Ei se ole muiden tienkäyttäjien vika jos sinä ajat ylinopeutta.
Eikä nuo kamerat muuten mitään kilometrin ylityksiä kuvaa, eikä edes kahden...
Enemmän olisin huolissaan tuosta suunnitellusta ajoneuvojen paikannusverosysteemistä. Se tuo autoilijoille enemmän menoja kuin nuo linnunpöntöt ja tuhoaa samalla ihmisten yksityisyyden suojankin.
Tervetuloa Auto-Big Brotheriin...
- rewrwewerwerwer
Aidosti pitkillä matkoilla hyvissä olosuhteissa kohtuullista ylinopeutta ajamalla voi vähentää ajoaikaa merkittävästi jolloin matkan rasittavuus vähenee ja pysyy virkeämpänä vielä matkan loppuvaiheilla. Silloin harvoin kun tulee kauas lähdettyä tuleekin ajettua vähän reippaammin jos ajo-olosuhteet ovat hyvät.
Muuten ajan suurinpiirtein rajoitusten mukaan noin 5km/h marginaalilla kun ei jaksa nopeutta kaiken aikaa kytätä, en nimittäin omista vakionopeudensäädintä enkä tule ainakaan seuraavaan yhdeksään vuoteen sellaista autoa omistamaan josta se löytyisi, opiskelijan budjetti nääs.
Missään 50km/h tai alle alueilla ei kyllä tule ylinopeutta ajettua vaan ihan kunnon maanteille se omalla kohdallani rajoittuu.- Totta tuoki
Totta, senhän tajuaa lapsikin että mitä kovempaa menee, sitä vähemmän aikaa kuluu. Kyllä moni tietää paljon kivempia tapoja viettää päivää kuin istua autossa
- ja mikä parasta
Totta tuoki kirjoitti:
Totta, senhän tajuaa lapsikin että mitä kovempaa menee, sitä vähemmän aikaa kuluu. Kyllä moni tietää paljon kivempia tapoja viettää päivää kuin istua autossa
Ne säästyneet sekunnit voi laittaa aikapankkiin korkoa kasvamaan!
- kumpa tajuaisit
Eli olet tyypillinen kyylä kyrpänaamojen perseennuolija turvallisuus vouhotuksinesi.
Kameratolpat on yksistään ja pelkästään rahastusta varten.
Turvallisuudella ei ole niiden sijoittelun kanssa mitään tekemistä.- totuus on tuolla ulkona
Totuutta asiasta sinulle lienee turha kertoa, koska vaikka tajuaisit sen, et haluaisi uskoa sitä.
- ,,,,,,,,,,,,,,
Vai että rahastusta varten? Eivätpä taida toimia siinä tarkoituksessa kovin hyvin kun en ole yhtään ainoaa laskua niistä linnunpöntöistä saanut...
- Simo A.
,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Vai että rahastusta varten? Eivätpä taida toimia siinä tarkoituksessa kovin hyvin kun en ole yhtään ainoaa laskua niistä linnunpöntöistä saanut...
Kannattaa pitää viimeisimmät päivitykset navigaattorissa, niin eipä välähtele. Voi keskittyä olennaiseen, se on sitä oikeaa liikenneturvallisuutta.
- TT Mikkonen
Simo A. kirjoitti:
Kannattaa pitää viimeisimmät päivitykset navigaattorissa, niin eipä välähtele. Voi keskittyä olennaiseen, se on sitä oikeaa liikenneturvallisuutta.
En tarvitse navigaattori enkä edes omista sellaista. Silti en ole koskaan saanut laskua linnunpöntöistä.
- 660 nm
Vakkarini on kesäisin moottoriteillä siinä 140-150 km/h kohdalla ja talvella 120-130 km/h kohdilla. Riippuu ihan että onko kiire. Pirun vakkari kun ei antanut laittaa 250 km/h, vaikka varaa olisi mennä. Rajoitinkin on poistettu käytöstä.
Ei kertaakaan kortti ollut hyllyllä 15 v aikana ja aina alla ollut kasilla tai kutosella varustettu laatusaku.
On jopa turbo opeli ollut, mutta se oli sitä teiniaikaa. EIHÄN OPELEILLA AJA KUIN TYÖTTÖMÄT JA MUUTOIN KÖYHÄT IHMISET. Ja köyhäksi tässä tulisi itsekin, jos en ajaisi vironkilpisellä uudehkolla autolla.- ....
Liikenteessä ei koskaan pidä olla kiire. Kiire johtuu tehottomuudesta. Et siis vain osaa.
- Se periytyy...
Vapaan kasvatuksen hedelmät luulevat etteivät lait ja säännöt koske heitä. Eivät kykene ajamaan rajoitusten mukaisesti.
- auto-antti
Tai ehkä sittenkin nykypolvi ymmärtää, että kaikki säännöt ja rajoitukset eivät ole tarkoituksenmukaisia, siksi kyseenalaistavat niiden oikeellisuuden. Joskus 60-luvulla viranomaisen sana oli laki, olipa se hyvä tai huono. Mielestäni on vain hyvä, että nykymaailmassa kansalaiset ajattelevat itsekin, ja osaavat kyseenalaistaa esim. tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset. En tarkoita tällä, että lakeja ei pitäisi noudattaa, mutta selkeä viesti pitää antaa päättäjille. Mielestäni sopiva kansalaistottelemattomuus juuri epätarkoituksenmukaisia nopeusrajoituksia kohtaan on ymmärrettävää.
- pyörä-paavo
auto-antti kirjoitti:
Tai ehkä sittenkin nykypolvi ymmärtää, että kaikki säännöt ja rajoitukset eivät ole tarkoituksenmukaisia, siksi kyseenalaistavat niiden oikeellisuuden. Joskus 60-luvulla viranomaisen sana oli laki, olipa se hyvä tai huono. Mielestäni on vain hyvä, että nykymaailmassa kansalaiset ajattelevat itsekin, ja osaavat kyseenalaistaa esim. tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset. En tarkoita tällä, että lakeja ei pitäisi noudattaa, mutta selkeä viesti pitää antaa päättäjille. Mielestäni sopiva kansalaistottelemattomuus juuri epätarkoituksenmukaisia nopeusrajoituksia kohtaan on ymmärrettävää.
"kyseenalaistavat niiden oikeellisuuden"
Niin varmaan. Huolestuttavan suurta osaa nykypolven kasvateista ei kiinnosta mikään muu kuin oma etu, riippumatta siitä onko se moraalisesti oikein vai väärin.
"ajattelevat itsekin"
Ai täällä fantastisista mielikuvista ja twiiteistä kyhätyssä Suomessa?
"selkeä viesti pitää antaa päättäjille"
Protestoimalla nopeusrajoituksia? Minä kyllä saattaisin keksiä jotain tärkeämpääkin protestoitavaa...
Voisiko olla sittenkin että wannabeporvari #julkkispissisfbihqbbfan pullamössöpappabetalarmullehetikaikkipremiumnykypolvi on vain kasvatettu päin ******** ? - P e n t t i
auto-antti kirjoitti:
Tai ehkä sittenkin nykypolvi ymmärtää, että kaikki säännöt ja rajoitukset eivät ole tarkoituksenmukaisia, siksi kyseenalaistavat niiden oikeellisuuden. Joskus 60-luvulla viranomaisen sana oli laki, olipa se hyvä tai huono. Mielestäni on vain hyvä, että nykymaailmassa kansalaiset ajattelevat itsekin, ja osaavat kyseenalaistaa esim. tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset. En tarkoita tällä, että lakeja ei pitäisi noudattaa, mutta selkeä viesti pitää antaa päättäjille. Mielestäni sopiva kansalaistottelemattomuus juuri epätarkoituksenmukaisia nopeusrajoituksia kohtaan on ymmärrettävää.
Auto-antilla on oikeaa kanttia ja omaa ajatusta, joilla menestystä syntyy.
Tyhmiin sääntöihin alistuvat veltot makaroonit jäävät sitten muutenkin alistettuun asemaan työelämsässä ja yhteiskunnassa. Toki heitäkin tavitaan tekemään ne kovimmat lapiohommat. - 11+6
P e n t t i kirjoitti:
Auto-antilla on oikeaa kanttia ja omaa ajatusta, joilla menestystä syntyy.
Tyhmiin sääntöihin alistuvat veltot makaroonit jäävät sitten muutenkin alistettuun asemaan työelämsässä ja yhteiskunnassa. Toki heitäkin tavitaan tekemään ne kovimmat lapiohommat.Menetystä, siis.
- *GoldenStar*
auto-antti kirjoitti:
Tai ehkä sittenkin nykypolvi ymmärtää, että kaikki säännöt ja rajoitukset eivät ole tarkoituksenmukaisia, siksi kyseenalaistavat niiden oikeellisuuden. Joskus 60-luvulla viranomaisen sana oli laki, olipa se hyvä tai huono. Mielestäni on vain hyvä, että nykymaailmassa kansalaiset ajattelevat itsekin, ja osaavat kyseenalaistaa esim. tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset. En tarkoita tällä, että lakeja ei pitäisi noudattaa, mutta selkeä viesti pitää antaa päättäjille. Mielestäni sopiva kansalaistottelemattomuus juuri epätarkoituksenmukaisia nopeusrajoituksia kohtaan on ymmärrettävää.
Miten niin liian alhaiset? Tänä päivänä 90% autoilijoista sais passittaa takaisin autokoulun penkille, kun eivät osaa kyttäytyä kuten liikenteessä kuuluisi. Mitä itse olen seurannut liikennettä, niin ennakoivan ajamisen taito puuttuu lähes kaikilta autoilijoilta.. eipä siis ihme, miksi liikenneruuhkia syntyy.. Toki ajoneuvojen määrä on huomattavasti suurempi kuin 30 -vuotta sitten.. Mutta silti.
Nykyinen autoilijoiden asenne huomioiden nopeudet eivät todellakaan ole liian alhaiset. Eli suomeksi: Niin kauan kuin liikenteessä käyttäydytään kuin ääliö vailla aivoja, niin nopeudet eivät nouse.. toisaalta rajoitusten nosto edesauttaisin vähentäään näitä aivottomia ääliöitä liikenteessä.
- ihul
> Miksi ajat ylinopeutta?
Autokoulun oppikirjassa lukee jotenkin näin: "Älä jättäydy tasaisesti etenevän liikennevirran tulpaksi." Olen ratkaissut tuon niin, että yritän ajaa sellaista nopeutta, joka minimoi ohitukset. Omassa autossani nopeusmittarissa on aika iso epävarmuus ja sekin voi aiheuttaa joskus ylinopeutta. Minkään satelliittijuttujen kanssa en ala säätää. Kun satelliittinopeus näkyy auton osoittimessa, niin sitten ok. - 11+15
Aloittajalle sanoisin, että tuskin kenelläkään maapallolla on hankittuna omaa GPS:ää, sen verran kallis on tuo järjestelmä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1334108Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232096Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481841Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21810- 1061750
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411709Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4591560MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531312Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441286Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4581275