17-vuotiaana muutto ilman vanhempien lupaa

Avuton...

Hei,
Haluaisin tietää onko minulla mahdollisuuksia muuttaa asumaan yksin vuokralle, ollessani alaikäinen. Äitini on yksihuoltaja ja hänellä on periaate että ei saa muuttaa omilleen ennen täysi-ikäisyyttä. Hän on itse muuttanut 16-vuotiaana omilleen. Syy miksi haluan muuttaa omilleni on perheemme ilmapiiri. Minulla on täysi-ikäinen sisko joka asuu kotona, tulen siskoni kanssa joskus ihan OK hyvin toimeen, mutta 95% ajasta ilmapiiri on yhtä helvettiä. Äitini tietää millainen isosiskoni on minulle, kuinka hän minua haukkuu ja alentaa. Haluaisin oman mielenterveyteni takia muuttaa omilleni. Olen ollut masentunut, ja tiedän että jos jään kotiin asumaan vielä vuodeksi masennus todennäköisesti iskee takaisin. Olen laskenut kelan sivuilta että saisin reilu 600e tukia kuukaudessa, ja opiskelen lähihoitajaksi niin työllistyn heti kun valmistuisin. (1,5v jäljellä koulua) ja teen koulun ohella vanhainkodissa töitä josta saan hyvin rahaa. Isälleni ei ole mahdollisuutta lähteä asumaan, isä on haluton ottamaan vastuuta tai huolehtimaan minusta tai siskostani. Haluaisin faktoja! (Pahoittelut että kirjoitukseni menee perheväkivaltaan, vaikka fyysistä väkivaltaa meillä ei ole)

6

591

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärtäjä

Tuota on paljon perheissä tuota henkistä vakivaltaa,eikä se ole hyväksi kellekkään ,lapsille etenkään.Saathan sinä muuttaa,en tiedä pitääkö olla vanhempien allekirjoitus asunnonhakulomakkeeseen,tai vuokrasopimukseen,mutta asiahan selviää kysymällä.Uskon että selviäisit hienosti,ja mielenterveytesi kannalta se olisi varmasti viisas,ja uskon että äitisikin ymmärtää sen.Joten keskusteleppa asiasta äitisi kanssa,tai mene sosiaalitoimistoon puhumaan tilanteestasi rehellisesti ellei äitisi suostu.Onko siihen miten kauan kun täytät 18,liian kaunko,jotta jaksaisit odottaa siihen asti?Kaikkea hyvää elämääsi!

• Vielämietityttää

Kiitos! Täytän 18 ensi vuoden syksystä, joten on vielä kuitenkin aikaa. Olen koittanut puhua äitini kanssa muutosta, mutta hänen periaate pitää, tuntuu ettei ota minua tosissaan ja luulee että haluan oman asunnon päästäkseni rällästämään. Mutta niin, pitää sitten varmaan mennä sossuille puhumaan. Onkohan siinä riski, että jos kerron etten pysty asumaan kotona, että sossut laittaisivat lastenkotiin?

• siivilleen
        Vielämietityttää kirjoitti:

Kiitos! Täytän 18 ensi vuoden syksystä, joten on vielä kuitenkin aikaa. Olen koittanut puhua äitini kanssa muutosta, mutta hänen periaate pitää, tuntuu ettei ota minua tosissaan ja luulee että haluan oman asunnon päästäkseni rällästämään. Mutta niin, pitää sitten varmaan mennä sossuille puhumaan. Onkohan siinä riski, että jos kerron etten pysty asumaan kotona, että sossut laittaisivat lastenkotiin?

Ei tietenkään lastenkotiin. Tuo mitä kerroit, että opiskelet ja teet töitä vanhainkodissa, osoittaa niin hyvää elämänhallintaa että saat varmasti jonkin opiskelija-asunnon tyyppisen (sitä voisit kysyä oppilaitoksesta opolta tms) tai löytyy muu ratkaisu, esim. huone sijaisperheestä. Kannattaa lähteä!

• menox vaan

Nuorten tukiasunto tai hoitsujen asuntola jos sellainen on.Käy puhumassa nuoriso.osastolla asiasta.Tai sitten vaan järkkäät asiat ja sanot,että muutat,koska mitään parannusta ei siskon käytökseen tule.Ihme sisko kun viitsii asua mamman hoteissa aikuisena.

• Surunkyynelsiskot

Naishenkilö: Kyllä, ei katsota oikeuttavan henkiseen kiristämiseen.

Helsingin kaupunki: Meillä on mennyt väärin...

Ulkopuolinen nais-henkliö: "Ei saada olla poliisissa ollenkaan."

Ulkopuolinen nais-henkilö, ulkopuolinen, poliisi.
      _ Koska olen jo niin raskaassa työssä, ettei sitä ymmärrä, poliisitkaan. _

Ulkopuolinen, mieshenkilö, poliisinlapsi:
      - Eipähän ole työ aina peruttu.
      SYY: Toiminto, lapsiin, naisiin kohdistunut haureus.
      Aihe: Lapseen kohdistunut haureus
      Ulkopuolinen, mieshenkilö: Eipähän ole terve.
      Naishenkilö, allekirjoittanut. En ole poliisissa töissä.

"Ei oikeutta poliisi mielivallan käyttöön."

Kone näyttää tässä väärin, blogi-pari-suhde osin

• Näillä eteenpäin!

Hyvä Avuton, soita heti asuinpaikkakuntasi sosiaalityöntekijälle ja varaa sinne keskusteluaika. Pyydä siihen apua koulusi terveydenhoitajalta. He ovat oikeita ja ammattitaitoisia ihmisiä, jotka pystyvät auttamaan Sinua varmasti. Ota keskustelutilaisuuteen tueksi joku lähimmäinen, niin ei jännitä niin paljoa. Kirjoita paperille kaikki se mitä haluat heiltä kysyä. Pyydä myös päästä terveydenhuollon piiriin ja hae ainakin keskusteluapua ja ehkä myös terapiaa itsellesi, jos tunnet siihen tarvetta nyt tai sitten hieman myöhemmin. Puhu kaikesta, ettei jää käsittelemättömiä asioita.

Olet harvinaisen kypsä ja empaattinen nuori nainen ikäiseksesi. Suojele itseäsi siskosi aiheuttamalta henkiseltä väkivallalta ja vastuuntunnottomalta äidiltä, joka ei jostain syystä kykene puollustamaan eikä suojelemaan Sinua, eikä siten edistä kasvuasi.

Kaikkea hyvää ja kaunista elämääsi.
      Tulethan tänne kertomaan mitä Sinulle kuuluu, kun asiat ovat kääntyneet parempaan suuntaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      69
      1062
    2. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      12
      919
    3. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      61
      890
    4. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      62
      808
    5. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      760
    6. 57
      697
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      60
      617
    8. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      617
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      67
      596
    10. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      586
    11. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      20
      577
    12. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      50
      559
    13. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      30
      555
    14. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      33
      510
    15. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      505
    16. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      34
      478
    17. En usko enää

rakkauteen.
      Ikävä
      72
      476
    18. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      17
      459
    19. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      457
    20. Mitä sulle

Kuuluu?
      Ikävä
      24
      439
    Aihe