Pitäisikö pappislupauksesta luopua?

Miten on ?

Tässä tekstissä on harvinaisen paljon asiaa, ja avaa myös hyvin Ev.lut.kirkon dogmeja erinomaisesti. Elipaappi ei sidoudukkan elämämään ja opettaman Raamatu mukaan vaan Ev.lut.kirkon dogmien mukaan, no tuo ei ollut uutta.
Vaikka siellä uskontunnustuksessa puhutaan kuitenkin ihan muuta, kuten USKON Isään Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen TAIVAAN MAAN LUOJAAN !

"Ymmärtääkseni luterilaisuudessa usko käsitetään luottamukseksi, siis tunteeksi."
Joskus suorastaan hyväuskoisuudeksi, kun opin alkeistakan ei ole hajuakaan.
Mutta en referoi enempää,tuota tekstiä perehdy itse.

Pitäisikö pappislupauksesta luopua?

Lukijoilta | Turun Sanomat 30.9.2014 03:31 | 0
" Onko väljä kansankirkollisuus sivuuttanut myös Augsburgin tunnustuksen 6. artiklan, joka kehottaa kuuliaisuuteen ja hyviin tekoihin, kysyy kirjoittaja.

Papiksi vihittävä teologi joutuu tekemään pappislupauksen, jossa hän sitoutuu opettamaan ja julistamaan kristinuskoa luterilaisen tunnustuksen mukaisesti.

Mutta mitä tämä luterilainen tunnustus sitten on?
Miten se eroaa muun muassa muista kristillisistä suunnista?
Sitä ei monikaan tiedä tai haluakaan tietää.

Vai tarjoaako luterilainen kirkko niin hyvän työpaikan, että kannattaa siitä hyvästä laskea luikuriakin?
Luterilaisuuden yksi tärkeimmistä opetuksista on Sola gratia -periaate, mikä tarkoittaa ”yksin armosta”. Tämän käsityksen mukaan ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa pelastuksessaan, vaan siinä on kysymys yksin Jumalan teosta, armosta. Jumalan pelastus otetaan vastaan uskolla, mikä sekin on luterilaisuudessa Jumalan teko.
Esimerkiksi helluntailaisuudessa usko käsitetään teoksi, ja nimenomaan ihmisen omaksi teoksi, ainakin, jos saarnaaja Reinhard Bonnkeen on uskominen kirjasessaan Vuosi 2000 ja mitä sen jälkeen.

Ymmärtääkseni luterilaisuudessa usko käsitetään luottamukseksi, siis tunteeksi. Toinen tärkeä opetus luterilaisuudessa on ihmisen tila Jumalan edessä.

Hän on kristittynä samaan aikaan syntinen ja vanhurskas eli Jumalalle kelpaava.

Tämä ilmaistaan teologiassa lauseella ”Simul iustus et peccator”. Ihmisestä ei siis tule synnitöntä hänen tullessa uskoon, vaan hän joutuu joka päivä Isä meidän -rukouksen hengessä pyytämään ”Anna meille anteeksi meidän syntimme”.

Vapaakirkoissa ja muun muassa viidesläisyydessä (KRS) uskova ei enää pyytele uskoontulonsa jälkeen Jumalalta mitään anteeksi. Näin ainakin edesmenneen Kalevi Lehtisen mukaan.
Tätä Lehtisen käsitystä pohtii myös emerituspiispa Eero Huovinen kirjansa Elävä dogma luvussa Amerikkalaisen pyhityskristillisyyden suomalainen muunnelma.

Kolmas tärkeä periaate luterilaisuudessa on, että Raamattu ei ole erehtymätöntä Jumalan sanaa, vaan se on Lutherin sanoin vain ”Kristuksen kapalot” ja varsinainen Jumalan sana on Kristus.
Raamattua ei siis pidä lukea kuin kristallipalloa, josta löydetään aina se, mitä halutaankin löytää, vaan sitä on luettava kaikella tiedolla ja ymmärryksellä.

Fundamentalistiset uskonliikkeet niin kirkon sisällä kuin ulkopuolella ymmärtävät päinvastoin
Raamatun olevan Jumalan erehtymätöntä ja kirjaimellista suoraa puhetta.

Augsburgin uskontunnustus on luterilainen uskontunnustus ja siihen pappislupauksessakin viitataan.
Viidennelle herätysliikkeelle tyypillinen vaatimus henkilökohtaisen uskonratkaisun välttämättömyydestä on kuitenkin ristiriidassa niin uskon syntymistä koskevan Augsburgin tunnustuksen 5. artiklan kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18. artiklan kanssa.
Kansan Raamattuseuran opetus onkin lähellä vapaakirkollisuutta, jossa ihminen ja hänen ratkaisunsa on kaiken mitta.
Kirkkomme suurimman herätysliikkeen vanhoillislestadiolaisuuden seurakuntanäkemyksestä olisi myös huomautettavaa (vertaa lestadiolaisten oppeja kasteesta, seurakunnasta ja sakramenttien vaikuttavuudesta 8. ja 13. artikloihin).

Se on näkynyt valitettavasti muun muassa pedofilian salailuna ja tekijöiden suojelemisena.
Onko väljä kansankirkollisuus sivuuttanut myös Augsburgin tunnustuksen 6. artiklan, joka kehottaa kuuliaisuuteen ja hyviin tekoihin?

Tässä mietittävää niille, jotka haluavat ottaa kristillisen uskonsa vakavasti ja tietää asioista pintaa syvemmältä. Sielunhoitajille tämä olisi suorastaan välttämätöntä.

Kirkon tunnustus näyttää käytännössä haalistuneen kaikkien uskonsuuntien ja ideologioiden mielistelemiseksi ja tätä sanotaan harhaanjohtavasti kirkossa moniäänisyydeksi.
Hyväpuheiset ”sananjulistajat” ovat saaneet julistaa omia näkemyksiään kirkoissa kirkkoherrojen ja piispojen naureskellessa hyväksyvästi taustalla. Tästä esimerkkinä on ollut viime aikoina surullisen kuuluisaksi tullut evankelista Pirkko Jalovaara demonioppeineen.
Huolta opetuksesta ja rahankeruusta ovat kantaneet valitettavasti vain psykologit ja viimekädessä poliisi."

13

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai mitä ?

      Emmehän me tiedä mitä kuoleman jälkeen on, voi vain toivoa, sanoi yksi pappi, toisessa keskustelussa. Näin hukassa papit ovat. Matkalla ollaan jonnekkin ei vain tiedetä minne.
      Mitä pappi oikein lupasi antaessaan pappislupauksen ? Johdan harhaan niin paljon kun ehdin..kö ?

      • onko nimesi siinä ?

        Mutta me tiedämme, Raamatun mukaan joko taivas tai hel vetti.

        Johanneksen ilmestys 21 luku
        1 Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.
        25. Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole,
        26. ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet.

        27. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa
        vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.


    • huomioitani

      Miten on ? nimimerkille;

      Kirjoitat paljon asiaa, mutta tuo Rovasti Lehtisen lausunnon siteeraaminen, ei pidä paikkaansa, Lehtinen ei missään ole sanonut, ettei "uskovan tarvitse pyydellä syntejään anteeksi", vaan painotti Raamattuun pitäytyen Jeesuksen opetuksia.

      Lehtistä siteerattiin monesti rakkauden lähettilääksi, jota hän olikin, tunsinkin hänet etäisesti.

      Tuli mieleeni, oletko mahdollisesti kk- palstalla esiintynyt nim. Ev.lut ?

      - ei tarvii vastata.

    • ap.

      "Tuli mieleeni, oletko mahdollisesti kk- palstalla esiintynyt nim. Ev.lut ?
      - ei tarvii vastata."
      Vastaan kyllä. En ole Ev.lut. Eikä teksti ole omani, kuin alussa.
      Luin tuon kirjoituksen alla olevasta lehdestä. Se oli niin hyvä, että laitoin sen tänne saadakseni asiasta keskustelua.
      "Lukijoilta | Turun Sanomat 30.9.2014 03:31 "

      "Lehtinen ei missään ole sanonut, ettei "uskovan tarvitse pyydellä syntejään anteeksi", vaan painotti Raamattuun pitäytyen Jeesuksen opetuksia."
      Varmaan näin ! Olen itsekkin kuunnellut Lehtisen puheita.

    • Muutamia havaintoja avauksesta: "Ymmärtääkseni luterilaisuudessa usko käsitetään luottamukseksi, siis tunteeksi."
      Luterilaisuudessa uskoa ei käsitetä tunteeksi, vaan luottamukseksi Jumalan Sanaan myös tunteitamme vastaan. Myös mainitsemasi evankelista Kalevi Lehtinen painotti sitä, että Jumalaan luottava usko on veturi ja tunteet tulevat aina jälkijunassa. Uskossa luotamme Jumalan hyvyyteen ja huolenpitoon myös niinä aikoina, kun elämme vaikeita vaiheita eikä tunteitamme kohottavia välittömiä rukousvastauksia tulekaan ja koemme ahdistusta.

      ”Vapaakirkoissa ja muun muussa viidesläisyydessä (KRS)”
      Vapaakirkko ei kuulu viidesläisyyteen. Suurin viidesläinen liike on Kansanlähetys ja koko viidesläisyyden käynnistäjä ja edelleen vahva tekijä on Suomen Raamattuopisto. Viidesläisyys ei ole opillisesti yhtenäinen liike, vaan sekä Kansanlähetys ja Raamattuopisto ovat opillisesti eri linjoilla lain ja evankeliumin suhteen kuin Kansan Raamattuseura.

      ”Viidennelle herätysliikkeelle tyypillinen vaatimus henkilökohtaisen uskonratkaisun välttämättömyydestä on kuitenkin ristiriidassa niin uskon syntymistä koskevan Augsburgin tunnustuksen 5. artiklan kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18. artiklan kanssa.”
      Herätysliikkeet korostavat todellakin sitä, että meidän on käännyttävä syntisinä ainoan armahtajan, syntiemme sovittajan, Jeesuksen Kristuksen puoleen. Esittämäsi ristiriita on näennäinen ja johtuu lain ja armon sekoittamisesta toisiinsa. Vaatimus uskon ratkaisusta on lain puhuttelua uskosta osattoman omalletunnolle, mutta vaatimus eli laki ei pysty synnyttämään uskoa. Usko on aina Jumalan lahjaa, ja tämän lahjan Taivaallinen Isämme antaa niille, jotka tunnustavat syntinsä ja ottavat vastaan Jeesuksen ristillä tekemän sovituksen. Mainitsemissani liikkeissä katsotaan, että ratkaisuvalta on sidottu ja syntinen ihminen voi ottaa Jeesuksen vastaan vain silloin, kun Pyhä Henki tekee aloitteen ja vaikuttaa. Joh. 6:44: ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”

      Tilannetta kuvaa ahtaan portin yläpuolelle kuvitellut plakaatit. Portin ulkopuolella näemme tekstin: ”Tee ratkaisu ja ota vastaan Jeesus”. Tultuamme sisäpuolelle katsomme taaksemme ja näemme tekstin: ”Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät”.

      ”Kansan Raamattuseuran opetus onkin lähellä vapaakirkollisuutta, jossa ihminen ja hänen ratkaisunsa on kaiken mitta.”
      Näin asia varmasti on. Valtaosin viidesläisyydessä ollaan kuitenkin eri linjoilla.

      ”Onko väljä kansankirkollisuus sivuuttanut myös Augsburgin tunnustuksen 6. artiklan, joka kehottaa kuuliaisuuteen ja hyviin tekoihin?”
      Kirkko on todellakin hyvin väljä, kun siihen kuuluu myös viidesläisyydesetä hyvin erilainen lestadiolaisuus suurimpana liikkeenä. Esittämäsi kysymys on hyvin vakava ja jokaisen uskovan tulee siihen omalta osaltaan vastata. Juudan kirje on hyvin puhutteleva: Juuda haluaisi puhua rakkauden evankeliumista, mutta sisäisen pakon ajamana joutuu ottamaan esille ne, jotka eivät ole Sanalle kuuliaisia vaan elävät räikeässä synnissä. He puhuvat armosta, mutta elämällään kieltävät Herranasa ja Vapahtajansa.
      Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
      4 Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.

      • ap.

        " Vapaakirkko ei kuulu viidesläisyyteen."
        Tuossa luki:
        "Vapaakirkoissa ja muun muassa viidesläisyydessä" Eli ei väitettykään sen kuuluvn viidesläisyyteen.
        Ja edelleenkin MINÄ en ole tuo kirjoittaja, vaan otin sen Turun sanomien mielipide osiosta.
        Halusin vain saada keskustelua ko.asioista, mutta näköjään se ei ole mediaseksikästä, koska keskustelu on näin olematonta ja
        huom: En ole Balttis, tuosta alkusöhellyksestä huolimatta, kauhistuin itsekkin kun luin tuon alkutekstini jälkeenpäin.
        "Luterilaisuudessa uskoa ei käsitetä tunteeksi, vaan luottamukseksi Jumalan Sanaan myös tunteitamme vastaan. Myös mainitsemasi evankelista Kalevi Lehtinen painotti sitä, että Jumalaan luottava usko on veturi ja tunteet tulevat aina jälkijunassa."

        Toi on hienoa jos noin on ja on varmaan esim.Sleyssä, ja muissa osioissa missä Kristus on vielä opin alkaja ja Raamattu oppikirja, yli kaikkien muiden.
        Mutta perusluteril., joka käy kerran vuodessa joulukirkossa se tuskin sitä on .

        "Suurin viidesläinen liike on Kansanlähetys ja koko viidesläisyyden käynnistäjä ja edelleen vahva tekijä on Suomen Raamattuopisto. "
        Tuo oli mulle uutta tietoa. Kuuntelen usein Raamattuopiston radio ohjelmia.

        "Esittämäsi ristiriita on näennäinen ja johtuu lain ja armon sekoittamisesta toisiinsa."
        Kirjoittaja on hieman karrikoinut tekstiään.. Mutta kiitos kannan
        otostasi.
        "Esimerkiksi helluntailaisuudessa usko käsitetään teoksi, ja nimenomaan ihmisen omaksi teoksi"
        Tuokaan ei pidä paikaansa, siellä nimenomaan uskotaan , että Jumala ANTAA USKON, ihminen vain ottaa sen vastaan tai jättää ottamatta.


    • Paxus

      Ainakin tekstiä tulisi muuttaa koska papit eivät enää noudata rakkauden kaksoiskäskyä eli eivät kunnioita Jumalaa yli kaiken. Eivät itseasiassa välitä enää ollenkaan Jumalan tahdosta. Oma tahto riittää heille ja naispapeille piispojen tahto.

      • perustelu puuttuu

        Olet ilmiselvästi asiaa tuntematon. Perustele näkemyksesi, mikäli kykenet siihen.


      • Paxus
        perustelu puuttuu kirjoitti:

        Olet ilmiselvästi asiaa tuntematon. Perustele näkemyksesi, mikäli kykenet siihen.

        Homoasiassa ei välitä Jumalan tahdosta vaan noudattavat nykyajan muoti-ilmiöitä.

        Eivät julista uskoa Jeesukseen ihmisille, eivät usko ihmeisiin eikä mihinkään mitä heidän järkensä taikka rationalistien järki ei ymmärrä. Rakentavat jumalattomia armokuplia jonka suojissa tapahtuu kauheuksia. Naispapit toimivat robotteina puheissaan eivätkä uskalla ominpäin sanoa mitään - paitsi tietenkin uskovat naispapit uskaltaa vaikka mitä.


      • ap.

        " papit eivät enää noudata rakkauden kaksoiskäskyä "
        Totta, mutta käyttävät tuota sanaa hyvin usein puheissaan, etenkin naispapit heistä, kun Jumala on vain anteeksi antava huonomuistinen pappa, joka katsoo läpi sormiensa, synnissä elämistä.

        " eivät kunnioita Jumalaa yli kaiken " Sitä tälläkään palstalla en ole havainnut pappien mielipiteissä.
        " Vai tarjoaako luterilainen kirkko niin hyvän työpaikan, että kannattaa siitä hyvästä laskea luikuriakin?"
        Sitä ihmettelen, miten papit luulevat selviävänsä Jumalan edessä eräänä päivänä, kun on aika tehdä tiliä.?
        Pitää olla aika viruva omatunto tai ei omaatuntoa lainkaan, jos voi kirkkainsilmin puhua vastoin Raamattua


    • Rakkautta totuuteen

      Tekstiä ei tule muuttaa, vaan kirkon on valvottava pappien julistusta ja toimintaa. Seurakuntakuri oli vielä muutamia vuosikymmeniä sitten luterilaisen kirkon opissa mukana, mutta siitä luovuttiin. Raamatussa siitä kuitenkin puhutaan hyvin paljon. Seurakuntakurin toteuttaminen ei ole aivan yksinkertainen asia. Jokainen, myös pappi on syntisyydessään lankeileva ja joskus lankeaminen voi olla ulospäinkin näkyvää. Jokaisella on kuitenkin oikeus tehdä parannus, tunnustaa syntinsä ja saada ristin sovituksen perusteella kaikki syntinsä anteeksi. On oltava viisautta, ymmärtämystä ja rakkautta, että voisimme erottaa parannusta tekevät niistä, jotka lopulta vain teeskentelevät uskoaan - Korintissa valtaan ja julistajiksi oli päässyt ihmisiä, joita Jumala ei ollut tehtävään kutsunut.

      2.Kor. "Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen."

      • -..-

        "Tekstiä ei tule muuttaa, vaan kirkon on valvottava pappien julistusta ja toimintaa. "
        Kuka valvoisi pappeja ?


    • Rakkautta totuuteen

      Kuka valvoisi pappeja ?

      Valvominen on julistusta kuulevan seurakunnan tehtävä.
      Apt. 17 "Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin."

      On surullista, jos maallistuminen menee niin pitkälle, että kaikenlainen epäraamatullinenkin julistus hyväksytään ja suvaitaan.Luterilainen kirkko on hyvin hierarkinen, jossa papit, piispat, arkkipiispa, kirkkohallitus ja kirkolliskokous muodostavat ylöspäin nousevan pyramidin. Ylimmän johdon päätökset käytännössä sitovat alempana olevien omaatuntoa ja ruodusta poikkeamisia ei sallita. Näin on tapahtunut naispappeusasiassa ja myös homoseksuaalien parien siunaamisasiassa. Arkkipiispan tai kirkolliskokouksen päätökset on aina alistettava Raamatun Sanan alle - Jumalan Sanan tulee olla jokaisen uskovan ylin auktoriteetti.

      Räikeästikin Raamatun Sanasta poikkeavien pappien edesottamuksista on mennyt valituksia tuomiokapitulille, joka ei käytännössä ole koskaan ryhtynyt minkäänlaisiin toimenpiteisiin. Tämä johtaa siihen, että kirkon lupuminen vain syvenee.

      Itse olen monissa yhteyksissä tuonut esille luterilaisen kirkon libaraalisoitumisen enkä häpeä mielipiteitäni ihmisten enkä Jumalan edessä. En ole kirkollinen ja käyn vain hyvin harvoin kirkkojumalanpalveluksissa. Uskovan on mentävä sinne, missä hän saa ravitsevaa Sanan leipää. Vaikka meillä uskovilla ei ole valtaa kirkon tekemiin päätöksiin, niin omalta osaltamme pappien toiminnan oikea ja raamatullinen arvioiminen kuuluu meille. Olemmehan me hengellistä papistoa, osa todellista Kristuksen ruumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      43
      7868
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4718
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      68
      4413
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      36
      3193
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      246
      3088
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      46
      2749
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2695
    8. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      37
      2453
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2036
    10. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1807
    Aihe