Ero ja sukunimi

Ihmettelensuuresti..

Miks exä ei vaihda sukunimeä vaikka erosta kulunu jo 10 vuotta??

172

5175

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • extox

      Kysy eksältä.

      • EI MOLLATA!

        Varokaa naiset kiusaajia! Ovat muka ihastuneet ja tekevät jollekin alistamistyötä että, saavat nauraa hömppäuskoiselle . Ensin ollaan muka niin kavereita, mutta eron saatuaan jättävät näppejään nuolemaan. Nuorena pitää mennä naimisiin. Älkää uskoko tuhoon johdattajia, niitä on paljon tuhoavat kaikin voimin , menee työpaikat ja kaikki. Olkaa varovaisia. Minulle on sattunut tuommoinen, mutta onneksi tajusin ajoissa, että kiusaavia ovat. On ennenkin sattunut tällainen tapaus. Olkaa mieluummin yksinäisiä, kuin häpäistyjä. Yes!


      • kenen oma!

        Sukunimi ehdottomasti vaihdettava heti eron jälkeen, et ole enää miniä, etkä edellisen miehen vaimo. kaksinnaiminen on ehdottomasti kielletty! Jos minä eroaisin, ottaisin isäni nimen takaisin, sillä isille se menee luovuttaa takaisin eron jälkeen. Isi taluttaa alttarille ja luovuttaa tyttärensä miehelään, niin eron jälkeen isi ottaa takasin ja antaa oman sukunimen. Se on huorintekoa niin, kauan kuin sukunimi on entisen miehen. ota uuden miehen sukunimi, sillä hänen omaisuuttaan olet suhteen alkaessa.


      • itteni oma oon
        kenen oma! kirjoitti:

        Sukunimi ehdottomasti vaihdettava heti eron jälkeen, et ole enää miniä, etkä edellisen miehen vaimo. kaksinnaiminen on ehdottomasti kielletty! Jos minä eroaisin, ottaisin isäni nimen takaisin, sillä isille se menee luovuttaa takaisin eron jälkeen. Isi taluttaa alttarille ja luovuttaa tyttärensä miehelään, niin eron jälkeen isi ottaa takasin ja antaa oman sukunimen. Se on huorintekoa niin, kauan kuin sukunimi on entisen miehen. ota uuden miehen sukunimi, sillä hänen omaisuuttaan olet suhteen alkaessa.

        Minä kyllä ehdottomasti pitäisin miehen sukunimen, jos eroaisin. Sillä nimellä olen tunnettu jo vuosikymmeniä ollut. Ei ole laitonta säilyttää ex-miehen sukunimi ja halvempaakin kuin kaikkien virallisten paprujen uusiksi laitto.


      • Huomioi
        itteni oma oon kirjoitti:

        Minä kyllä ehdottomasti pitäisin miehen sukunimen, jos eroaisin. Sillä nimellä olen tunnettu jo vuosikymmeniä ollut. Ei ole laitonta säilyttää ex-miehen sukunimi ja halvempaakin kuin kaikkien virallisten paprujen uusiksi laitto.

        Moni nainen haluaa lapsen takia olla samalla nimellä. Voisi olla lapsen kannalta hyväksyttävä silloin. Tosin lapsikin voi isompana muuttaa sukunimensä vaikka rakstetun mummin sukunimeksi!


      • Huomioi
        Huomioi kirjoitti:

        Moni nainen haluaa lapsen takia olla samalla nimellä. Voisi olla lapsen kannalta hyväksyttävä silloin. Tosin lapsikin voi isompana muuttaa sukunimensä vaikka rakstetun mummin sukunimeksi!

        Lisäys. Siis vaikka mummin alkuperäisen sukunimen. Niinkin on tapahtunut.


      • heikki.k
        kenen oma! kirjoitti:

        Sukunimi ehdottomasti vaihdettava heti eron jälkeen, et ole enää miniä, etkä edellisen miehen vaimo. kaksinnaiminen on ehdottomasti kielletty! Jos minä eroaisin, ottaisin isäni nimen takaisin, sillä isille se menee luovuttaa takaisin eron jälkeen. Isi taluttaa alttarille ja luovuttaa tyttärensä miehelään, niin eron jälkeen isi ottaa takasin ja antaa oman sukunimen. Se on huorintekoa niin, kauan kuin sukunimi on entisen miehen. ota uuden miehen sukunimi, sillä hänen omaisuuttaan olet suhteen alkaessa.

        ei kukaan omista ketään,, hoh hoh poijaan niin se on,,oli nimi tai ei,, on se niin,,,,


      • rilii
        EI MOLLATA! kirjoitti:

        Varokaa naiset kiusaajia! Ovat muka ihastuneet ja tekevät jollekin alistamistyötä että, saavat nauraa hömppäuskoiselle . Ensin ollaan muka niin kavereita, mutta eron saatuaan jättävät näppejään nuolemaan. Nuorena pitää mennä naimisiin. Älkää uskoko tuhoon johdattajia, niitä on paljon tuhoavat kaikin voimin , menee työpaikat ja kaikki. Olkaa varovaisia. Minulle on sattunut tuommoinen, mutta onneksi tajusin ajoissa, että kiusaavia ovat. On ennenkin sattunut tällainen tapaus. Olkaa mieluummin yksinäisiä, kuin häpäistyjä. Yes!

        Hervannan UFO-pelleakalla tyttönimen jälkeen 3s sukunimi menossa,kerran oli ulkomaalainen nimi kun narsistina halusi erottautua,pelle kun on.


      • oma sukunimi?
        EI MOLLATA! kirjoitti:

        Varokaa naiset kiusaajia! Ovat muka ihastuneet ja tekevät jollekin alistamistyötä että, saavat nauraa hömppäuskoiselle . Ensin ollaan muka niin kavereita, mutta eron saatuaan jättävät näppejään nuolemaan. Nuorena pitää mennä naimisiin. Älkää uskoko tuhoon johdattajia, niitä on paljon tuhoavat kaikin voimin , menee työpaikat ja kaikki. Olkaa varovaisia. Minulle on sattunut tuommoinen, mutta onneksi tajusin ajoissa, että kiusaavia ovat. On ennenkin sattunut tällainen tapaus. Olkaa mieluummin yksinäisiä, kuin häpäistyjä. Yes!

        minä en halua miehen sukunimeä jos, se on ruma! Pidän mieluummin omani. En todellakaan huoli rumaa sukunimeä.! En tykkää?


    • Mahdoton mies

      Oletko itse vaihtanut? Minä en ole enkä aio vaihtaakaan.

    • Ihmettelensuuresti..

      No en aio vaihtaa ku olen mies....ja hänellä minun sukunimi.

      • lisksi kallista

        Ihmettelen miksi eräskin nainen kantaa ekstten sukunimeä,siis kaksinkappalein??? Pitäisi jo irtaantua niistä kun ikääkin alkaa olla.Tulee hautakiven kaiverrus kalliiksi. En minäkää pidä kun ex kantaa minun sukunimeä.


      • Etkö tiennyt että

        Se sukunimi on hänenkin sukunimensä, ollut siitä päivästä saakka, kun meni kanssasi naimisiin.


      • so what
        Etkö tiennyt että kirjoitti:

        Se sukunimi on hänenkin sukunimensä, ollut siitä päivästä saakka, kun meni kanssasi naimisiin.

        Pöljä kahden liiton sukunimet,miksi ex:n on myös? No ,kunhän mietin.


      • eräsex
        lisksi kallista kirjoitti:

        Ihmettelen miksi eräskin nainen kantaa ekstten sukunimeä,siis kaksinkappalein??? Pitäisi jo irtaantua niistä kun ikääkin alkaa olla.Tulee hautakiven kaiverrus kalliiksi. En minäkää pidä kun ex kantaa minun sukunimeä.

        Olen tuon huolen lukenut jo kolme vuotta sitten erään paikkakuntamme ilmaisjakelulehden tekstaripalstalta.
        Täytyy sanoa että onpahan, lisksi kallista, pikkurouvalla huolet.
        Jos puolisosi ei vaadi exäänsä vaihtaan nimeä niin mikä uusi rouva on sitä tekeen. Exän raha-asiatkaan tai hautakiven kaiverruksen hinta ei pitäisi olla nyxän huoli.


      • eräsex
        so what kirjoitti:

        Pöljä kahden liiton sukunimet,miksi ex:n on myös? No ,kunhän mietin.

        Miet so what, ihan rauhassa jos sulla ei tärkeämpää mietittävää.


      • paskasuoli?
        lisksi kallista kirjoitti:

        Ihmettelen miksi eräskin nainen kantaa ekstten sukunimeä,siis kaksinkappalein??? Pitäisi jo irtaantua niistä kun ikääkin alkaa olla.Tulee hautakiven kaiverrus kalliiksi. En minäkää pidä kun ex kantaa minun sukunimeä.

        Siihen asti kantaa paskaaperäsuolessa.


      • se pitää hyväksyä
        lisksi kallista kirjoitti:

        Ihmettelen miksi eräskin nainen kantaa ekstten sukunimeä,siis kaksinkappalein??? Pitäisi jo irtaantua niistä kun ikääkin alkaa olla.Tulee hautakiven kaiverrus kalliiksi. En minäkää pidä kun ex kantaa minun sukunimeä.

        lisksi kallista. Exät päättää itse minkä sukunimen haluavat pitää. Tuo nainen tuplanimineen ja sinun oma exäsi.


      • Anonyymi
        Etkö tiennyt että kirjoitti:

        Se sukunimi on hänenkin sukunimensä, ollut siitä päivästä saakka, kun meni kanssasi naimisiin.

        Vaan eipä ole enää kun avioero tullut. Hänen velvollisuus tehdä paperityöt ja saattaa asia ajantasalle.


    • miesvm_1967x

      Onko lapsia? Jos on niin ehkä lasten takia ei vaihda, asiointi virastoissa ja yleensäkin "tuntuu" helpommalta kun on sama nimi lasten kanssa. Mutta toki se vaan "tuntuu" koska molemmilla pojillani on eri sukunimet eikä mun sukunimeä mutta ihan hyvin olen heidän asioitaan pystynyt hoitamaan. Eli se tosiaankin vain "tuntuu" hankalalta.

      Exänikään ei ole vaihtanut sukunimeään jonka sai avioliitossa mieheltään. Erostaan entisestä miehestään jo 15 vuotta minkä jälkeen me olimme liki 10 vuotta avoliitossa. Kysyin joskus että miksei vaihda sukunimeään tyttönimekseen.. syy oli lapset ja ettei tykkää os. sukunimestänsä ja muutenkin liian vaivalloista uusia kaikki kortit ja tiedot.

      Nykyinen vaimoni puolestaan tuntui olevan lähinnä innostunut kun sai mun sukunimen ja kaikki iuudet kortit :D Että kait syyt ovat yksilöllisiä, kukin ajattelee asiat tavallaan. Mutta ota asia vakavasti puheeksi ja tiedustele perimmäinen syy jos se ärsyttää sua.

      • mielipide/

        Kyllä moni vaihtaa nimensä takaisin tyttönimekseen vaikka olisi niitä pilttejäkin.
        Aika pieni vaiva ja kustannus uusia kelakortit, ajokortit ja tolleen.

        Minä ainakin ottaisin oman nimeni takaisin jos ero tulisi vaikka "oma" nimeni onkin tavallinen ja tylsä nimi, toisin kuin mieheni, mitä nimeä kannan. Mutta jos lusikat menee jakoon,kyllä nimi palautuu vaikka on oltu yksissä jo yli 10v ja on yksi lapsikin.


      • pidä oma alunperin
        mielipide/ kirjoitti:

        Kyllä moni vaihtaa nimensä takaisin tyttönimekseen vaikka olisi niitä pilttejäkin.
        Aika pieni vaiva ja kustannus uusia kelakortit, ajokortit ja tolleen.

        Minä ainakin ottaisin oman nimeni takaisin jos ero tulisi vaikka "oma" nimeni onkin tavallinen ja tylsä nimi, toisin kuin mieheni, mitä nimeä kannan. Mutta jos lusikat menee jakoon,kyllä nimi palautuu vaikka on oltu yksissä jo yli 10v ja on yksi lapsikin.

        Miksi ylipäätään ottaa miehen sukunimeä (yleensä näin päin, harvemmin taitaa mies ottaa vaimon sukunimeä), jos aikoo ensinnäkin erota ja toisekseen vaihtaa eron jälkeen taas vanhaan sukunimeen? Kiva sitten vuosikymmenien jälkeen totutella uuteen-vanhaan nimeen. Itse vaihdoin 12-vuotiaana sukunimeni äitini "tyttönimeen" (ikävästi vanhahtava ilmaus) ja kavereilla meni useampi vuosi, ennen kuin vanha nimeni jäi unholaan. Mikä oli ikävää, sillä inhosin vanhaa sukunimeäni, ja vaikka olin sen virallisesti pois vaihtanut, niin silti sain sitä jatkuvasti kuulla.


    • Ihmettelensuuresti..

      No joo lapsia yks hänen kanssa mutta lapsi asuu mulla pelkästään...hän saanut kolme uutta lasta uuden miehen kanssa ja niillä tietenkin isän sukunimi.

    • Ihmettelensuuresti..

      Ja nykyään olen uusissa naimisissa ja kahden uuden lapsen isä.

    • Ihmettelen myös

      Nimi on osa persoonaa, ei pelkästään avioliiton merkki. Miksi se pitäisi muuttaa, kun eroaa?

      Mitä väliä sinulle on sillä, mikä sukunimi exälläsi on? Jos sama sukunimi haittaa, mikset itse ottanut uuden vaimosi sukunimeä?

      • Sukunimi on identiteetti

        Kun menin avioliittoon,halusin mieheni sukunimen toiseksi tyttönimeni jälkeen.
        Exvaimo ei halunnut luopua exmiehensä nimestä. Todellisuudessa ei halunnut luopua koko miehestä. Olimme 20 vuotta yhdessä.
        Mieheni nukkui pois. Nyt minulla on tyttönimeni. Exällä edesmenneen miehen sukunimi. Pitäköön hyvänä.
        Minulle on tosi tärkeätä sukunimi. Mielestäni se on osa identtiteettiäni.


      • Ihmettelen myös
        Sukunimi on identiteetti kirjoitti:

        Kun menin avioliittoon,halusin mieheni sukunimen toiseksi tyttönimeni jälkeen.
        Exvaimo ei halunnut luopua exmiehensä nimestä. Todellisuudessa ei halunnut luopua koko miehestä. Olimme 20 vuotta yhdessä.
        Mieheni nukkui pois. Nyt minulla on tyttönimeni. Exällä edesmenneen miehen sukunimi. Pitäköön hyvänä.
        Minulle on tosi tärkeätä sukunimi. Mielestäni se on osa identtiteettiäni.

        Niinpä, sinä toimit itsellesi sopivalla tavalla, mutta se ei tarkoita, että se on ainut oikea tapa. Jollekin muulle joku toinen tapa on sopiva.

        Nimi on osa identiteettiä. Monella naisella, joka on ottanut naimisiin mennessä miehensä sukunimen, on ollut tuo sukunimi suurimman osan aikuisikäänsä, hän tuntee itsensä enemmän sennimiseksi kuin tuntisi itsensä tyttönimellään. Sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä sen kanssa, onko nainen exässään vielä kiinni vai ei. Eron ei todellakaan tarvitse merkitä sitä, että nimikin pitää muuttaa.

        Jollekin on luonnollista ottaa tyttönimi takaisin käyttöön, jollekin toiselle ei. Joku ei alunperinkään luovu alkuperäisestä sukunimestään, joku toinen luopuu. Jokainen valitkoon itse sen vaihtoehdon, minkä parhaaksi näkee. Miksi ihmeessä sen pitäisi olla ongelma jollekin muulle?


      • Lipsuit kuitenkin
        Sukunimi on identiteetti kirjoitti:

        Kun menin avioliittoon,halusin mieheni sukunimen toiseksi tyttönimeni jälkeen.
        Exvaimo ei halunnut luopua exmiehensä nimestä. Todellisuudessa ei halunnut luopua koko miehestä. Olimme 20 vuotta yhdessä.
        Mieheni nukkui pois. Nyt minulla on tyttönimeni. Exällä edesmenneen miehen sukunimi. Pitäköön hyvänä.
        Minulle on tosi tärkeätä sukunimi. Mielestäni se on osa identtiteettiäni.

        pikkasen identtiteetistäsi ottaessasi aviotuessasi kaksoisnimen.
        Sattuuhan sitä :).


      • Exät suoraan helvetistä
        Lipsuit kuitenkin kirjoitti:

        pikkasen identtiteetistäsi ottaessasi aviotuessasi kaksoisnimen.
        Sattuuhan sitä :).

        Kun menin avioliittoon,mieheni halusi,että käytän hänen sukunimeään. Itse pidin sitä kunnia-asiani. Kun kahden tärkeimmän miehen, isäni ja mieheni nimeä kannoin, se oli osa identtiteettiäni.
        Exää mieheni kehoitti luopumaan hänen nimestään ja vaihtamaan tyttönimen takaisin. Exä ei tahallaan tätä tehnyt. Lapset olivat aikuisia,ja eri nimellä.
        Kiusantekoahan se oli exän puolelta.
        Jos papereistä puhutaan,joudutaan ajokortti uusimaan,samoin passi ja henkilöllisyystodistus muutaman vuoden välein.
        Exät eivät voi myöntää,että miehet ottivat ja lähtivät. Löysivät vielä uuden. Roikkuvat sitkeästi kiinni ainakin sukunimessä. Ja odottavat,että mies älyää tulla takaisin.


      • oluikyjtrhdf
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Kun menin avioliittoon,mieheni halusi,että käytän hänen sukunimeään. Itse pidin sitä kunnia-asiani. Kun kahden tärkeimmän miehen, isäni ja mieheni nimeä kannoin, se oli osa identtiteettiäni.
        Exää mieheni kehoitti luopumaan hänen nimestään ja vaihtamaan tyttönimen takaisin. Exä ei tahallaan tätä tehnyt. Lapset olivat aikuisia,ja eri nimellä.
        Kiusantekoahan se oli exän puolelta.
        Jos papereistä puhutaan,joudutaan ajokortti uusimaan,samoin passi ja henkilöllisyystodistus muutaman vuoden välein.
        Exät eivät voi myöntää,että miehet ottivat ja lähtivät. Löysivät vielä uuden. Roikkuvat sitkeästi kiinni ainakin sukunimessä. Ja odottavat,että mies älyää tulla takaisin.

        Voi veljet näitä luuloja... Vai roikumme me sitkeästi kiinni ainakin sukunimessä?! Ja vieläpä odotamme, että mies älyää tulla takaisin...

        Jos miehesi sukunimi on niin tärkeä palikka elämässänne, eikö ole miehesi syy, ett on mennyt aiemmin naimisiin ja antanut vaimolleen - kuten sittemmin sinulle - nimensä? Miehesi on "kylvänyt" nimeään eteenpäin ja nyt se onkin sitten exän kiusantekoa teitä kohtaan, voi elämän kevät....
        Vai onko sukunimi, josta tässä nyt on kyse, niin erikoinen, että sen käyttöä halutaan rajata..? Ei mikään Korhonen tai Virtanen, vaan sellainen, joka yhdistää ihmisen just tiettyyn sukuun?

        Oma sukunimeni - avioliiton kautta tullut - on sen verran harvinainen, ettei maassa ole kuin kaksi tämän nimistä sukua, saman nimisiä noin 150. Kun erosimme 5 vuotta sitten, kysyin mieheltä, onko ok, etten ota tyttönimeä takaisin? Miehen mielestä se oli ok ja lisäsi, että pitää itseasiassa arvossa sitä, etten saman tien deletoi yhteisiä vuosiamme elämästäni vaihtamalla sukunimeä. Mikäli vielä avioidun tms, harkitsen toki sukunimiasiaa uudelleen, mutta kun olen suurimman osan aikuista ikääni ollut tämän niminen, näin on hyvä. Miehen nykyistä kumppaniakaan sukunimiasia ei rassaa.


      • Exät suoraan helvetistä
        oluikyjtrhdf kirjoitti:

        Voi veljet näitä luuloja... Vai roikumme me sitkeästi kiinni ainakin sukunimessä?! Ja vieläpä odotamme, että mies älyää tulla takaisin...

        Jos miehesi sukunimi on niin tärkeä palikka elämässänne, eikö ole miehesi syy, ett on mennyt aiemmin naimisiin ja antanut vaimolleen - kuten sittemmin sinulle - nimensä? Miehesi on "kylvänyt" nimeään eteenpäin ja nyt se onkin sitten exän kiusantekoa teitä kohtaan, voi elämän kevät....
        Vai onko sukunimi, josta tässä nyt on kyse, niin erikoinen, että sen käyttöä halutaan rajata..? Ei mikään Korhonen tai Virtanen, vaan sellainen, joka yhdistää ihmisen just tiettyyn sukuun?

        Oma sukunimeni - avioliiton kautta tullut - on sen verran harvinainen, ettei maassa ole kuin kaksi tämän nimistä sukua, saman nimisiä noin 150. Kun erosimme 5 vuotta sitten, kysyin mieheltä, onko ok, etten ota tyttönimeä takaisin? Miehen mielestä se oli ok ja lisäsi, että pitää itseasiassa arvossa sitä, etten saman tien deletoi yhteisiä vuosiamme elämästäni vaihtamalla sukunimeä. Mikäli vielä avioidun tms, harkitsen toki sukunimiasiaa uudelleen, mutta kun olen suurimman osan aikuista ikääni ollut tämän niminen, näin on hyvä. Miehen nykyistä kumppaniakaan sukunimiasia ei rassaa.

        Koko yhdessäolon ajan, yli 20 vuotta,exä häiritsi monilla eri tavoilla. Kun mieheni menehtyi,hän oli muistotilaisuudessa lesken ominaisuudessa.
        Itselläni oli sukunimi,jota oli vain yksi Suomessa.
        Nyt exä pitäköön sukunimen. Minä pidän leskeneläkkeen.


      • oluikyjtrhdf
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Koko yhdessäolon ajan, yli 20 vuotta,exä häiritsi monilla eri tavoilla. Kun mieheni menehtyi,hän oli muistotilaisuudessa lesken ominaisuudessa.
        Itselläni oli sukunimi,jota oli vain yksi Suomessa.
        Nyt exä pitäköön sukunimen. Minä pidän leskeneläkkeen.

        "Itselläni oli sukunimi, jota oli vain yksi Suomessa."
        Miten ihmeessä, jos miesvainaallasi, hänen exällään ja sinulla on tuo sukunimi?

        Ikävää, että miehen ex käyttäytyi huonosti. Luulisi sinun kuitenkin olevan fiksumpi, mutta et näemmä sinäkään kykene olemaan sen kummempi kuin hänkään kuvittelemalla, että KAIKKI ex-miehen sukunimen pitävät ex-vaimot HALUAVAT miehen takaisin ym ym, mitä tuossa väitit aiemmin.


      • Exät suoraan helvetistä
        oluikyjtrhdf kirjoitti:

        "Itselläni oli sukunimi, jota oli vain yksi Suomessa."
        Miten ihmeessä, jos miesvainaallasi, hänen exällään ja sinulla on tuo sukunimi?

        Ikävää, että miehen ex käyttäytyi huonosti. Luulisi sinun kuitenkin olevan fiksumpi, mutta et näemmä sinäkään kykene olemaan sen kummempi kuin hänkään kuvittelemalla, että KAIKKI ex-miehen sukunimen pitävät ex-vaimot HALUAVAT miehen takaisin ym ym, mitä tuossa väitit aiemmin.

        Kirjoitin jo aiemmin,että minulla oli kaksiosainen sukunimi. Niitä oli vain yksi Suomessa. Exvaimolla,tietty fiksuna ihmisenä ymmärrät,on vain yksi sukunimi,exän.
        Kaikki tuntemani exät ovat katkeria eroistaan. Vetoavat siihen,kun on tottunut siihen sukunimeen. Olivat siis tottuneet myös mieheen.
        Olisivat vähän skarpanneet,niin ukko olisi pysynyt kotona.
        Kun toinen vaimo on kuvioissa,exät vetävät kakarakortit esiin ja sukunimeä ei voi muuttaa. Olisivat miettineet asiaa aikaisemmin,että koko eroa ei olisi tullut lainkaan.
        Kun pariskunta eroaa,exälle kuuluisi automaattisesti tyttönimi takaisin.


      • oluikyjtrhdf
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Kirjoitin jo aiemmin,että minulla oli kaksiosainen sukunimi. Niitä oli vain yksi Suomessa. Exvaimolla,tietty fiksuna ihmisenä ymmärrät,on vain yksi sukunimi,exän.
        Kaikki tuntemani exät ovat katkeria eroistaan. Vetoavat siihen,kun on tottunut siihen sukunimeen. Olivat siis tottuneet myös mieheen.
        Olisivat vähän skarpanneet,niin ukko olisi pysynyt kotona.
        Kun toinen vaimo on kuvioissa,exät vetävät kakarakortit esiin ja sukunimeä ei voi muuttaa. Olisivat miettineet asiaa aikaisemmin,että koko eroa ei olisi tullut lainkaan.
        Kun pariskunta eroaa,exälle kuuluisi automaattisesti tyttönimi takaisin.

        Luojan kiitos, ex-mieheni nykyinen kumppani on täyspäinen ihminen eikä tuollainen katkera riivinrauta kuin sinä. Jos kerran KAIKKI exät ovat katkeria eroistaan, niin oletko aivan varma, ettei nyt jo edesmennyt miehesikin joskus kaivannut entistä vaimoaan..?

        Ei se, että minulla on eron jälkeen miehen sukunimi tee hänen parisuhteestaan (eivät ole naimisissa ainakaan vielä) yhtään vähempiarvoista tai ole jotenkin pois miehen uudelta kumppanilta.


      • Exät suoraan helvetistä
        oluikyjtrhdf kirjoitti:

        Luojan kiitos, ex-mieheni nykyinen kumppani on täyspäinen ihminen eikä tuollainen katkera riivinrauta kuin sinä. Jos kerran KAIKKI exät ovat katkeria eroistaan, niin oletko aivan varma, ettei nyt jo edesmennyt miehesikin joskus kaivannut entistä vaimoaan..?

        Ei se, että minulla on eron jälkeen miehen sukunimi tee hänen parisuhteestaan (eivät ole naimisissa ainakaan vielä) yhtään vähempiarvoista tai ole jotenkin pois miehen uudelta kumppanilta.

        Oluiky...?
        Hyvinhän tunnet exmiehesi nykyisen kumppanin. Nykyinen on varmaan todella mielissään,kun vanha vaimo tietää hänen asioistaan. Soittelevat,kyläilevät,tekevät tikusta asiaa,lapsista,lapsenlapsista,mistä vain nämä vanhat.
        Edesmenneen mieheni ajatuksia en osannut lukea,mutta kun nyt olimme 20 vuotta yhdessä,eikä hän takaisin mennyt,niin.......
        Tarkoitin kirjoituksellani,että kaikki tuntemani exät riippuvat miehissään.
        Varsinkin kun mies on hakenut eroa.
        Eipä miehenikään olisi hakenut exästään eroa,jos hänellä olisi ollut hyvä olla.
        Kun ei ollut. Minulla oli 20 vuotta aikaa kuunnella miestäni.


      • ei ihme että katkera
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Oluiky...?
        Hyvinhän tunnet exmiehesi nykyisen kumppanin. Nykyinen on varmaan todella mielissään,kun vanha vaimo tietää hänen asioistaan. Soittelevat,kyläilevät,tekevät tikusta asiaa,lapsista,lapsenlapsista,mistä vain nämä vanhat.
        Edesmenneen mieheni ajatuksia en osannut lukea,mutta kun nyt olimme 20 vuotta yhdessä,eikä hän takaisin mennyt,niin.......
        Tarkoitin kirjoituksellani,että kaikki tuntemani exät riippuvat miehissään.
        Varsinkin kun mies on hakenut eroa.
        Eipä miehenikään olisi hakenut exästään eroa,jos hänellä olisi ollut hyvä olla.
        Kun ei ollut. Minulla oli 20 vuotta aikaa kuunnella miestäni.

        siis 20 vuotta kuuntelt kuinka huono exrva oli. Noh, kaikkeen se säkin olet alentunut.


      • Exät suoraan helvetistä
        ei ihme että katkera kirjoitti:

        siis 20 vuotta kuuntelt kuinka huono exrva oli. Noh, kaikkeen se säkin olet alentunut.

        Olen ollut leskenä vasta jonkin aikaa. Ehkä kirjoitukseni ei ihan aukene heti.
        Kuuntelin vain 19 vuotta joka päivä aamusta iltaan exrouvasta,yötä päivää. Viimeinen vuosi meni niin,että mies sai aivoverenvuodon,halvaantui ja menetti puhekykynsä.
        Omaishoitajana ollessani 24/7, hän ei siis puhunut enää mitään.


      • ei ihme että katkera
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Olen ollut leskenä vasta jonkin aikaa. Ehkä kirjoitukseni ei ihan aukene heti.
        Kuuntelin vain 19 vuotta joka päivä aamusta iltaan exrouvasta,yötä päivää. Viimeinen vuosi meni niin,että mies sai aivoverenvuodon,halvaantui ja menetti puhekykynsä.
        Omaishoitajana ollessani 24/7, hän ei siis puhunut enää mitään.

        No nyt aukenee mulle. Jos 19 vuotta kuunelit aamusta iltaan paskaa exrouvasta niin ymmärrän todella , että mielestäsi ex on helvetistä. Ihmettelen vain, että miksi jäit liittoon jossa vain phuttiin exrouvasta?


      • oluikyjtrhdf
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Oluiky...?
        Hyvinhän tunnet exmiehesi nykyisen kumppanin. Nykyinen on varmaan todella mielissään,kun vanha vaimo tietää hänen asioistaan. Soittelevat,kyläilevät,tekevät tikusta asiaa,lapsista,lapsenlapsista,mistä vain nämä vanhat.
        Edesmenneen mieheni ajatuksia en osannut lukea,mutta kun nyt olimme 20 vuotta yhdessä,eikä hän takaisin mennyt,niin.......
        Tarkoitin kirjoituksellani,että kaikki tuntemani exät riippuvat miehissään.
        Varsinkin kun mies on hakenut eroa.
        Eipä miehenikään olisi hakenut exästään eroa,jos hänellä olisi ollut hyvä olla.
        Kun ei ollut. Minulla oli 20 vuotta aikaa kuunnella miestäni.

        "Hyvinhän tunnet exmiehesi nykyisen kumppanin" - kyllä, riittävän hyvin sanoakseni, että on täyspäinen ihminen. Ja olen vilpittömän iloinen, että ovat löytäneet exäni kanssa toisensa. Häntä ei häiritse minun olemassa oloni sen enempää kuin minua hänen. Olemme aikuisia ihmisiä ja tiedämme oman asemamme: minä olen miehen entistä elämää, uusi kumppani on nykyisyys ja tulevaisuus. Tekemisissä olemme lähinnä joka toinen vkl, kun tytär on isänsä luona. Aivan "peruskauraa" käsittääkseni.

        Miksi kiukuttelet mukana riippuvista existä? Ei kukaan riipu ja roiku kenessäkään, jos se henkilö, jossa yritetään väkisin roikkua, tekee asian selväksi = ero on ero ja tiet jatkuvat eri suuntiin. Jos on yhteisiä lapsia, kanssakäymistä tulee pakostakin, mutta muutoin on jokaisen valittavissa, miten paljon muutoin on tekemisissä. Miksi alistuit siihen, että miehesi jauhoi jatkuvasti exästään sinulle? On se mahtanut olla kamalaa, kun vielä miehesi kuoleman jälkeenkin jaksat vouhkata katkerana. Oletko koskaan pysähtänyt ajattelemaan, että miesvainaasi ex on saanut juuri sitä, mitä halusikin: aiheutettua pahaa mieltä sinulle... Mitä sitten, vaikka mies valitsikin sinut eikä häntä - hän on kuitenkin onnistunut olemaan "kolmantena pyöränä" kaiken aikaa. Mieshän se tässä tollosti toimi, kun ei pitänyt puoliasi ja työntänyt exää sinne, minne tämä kuuluu eli "mappiin öö" elämästään.


      • ei ihme että katkera
        oluikyjtrhdf kirjoitti:

        "Hyvinhän tunnet exmiehesi nykyisen kumppanin" - kyllä, riittävän hyvin sanoakseni, että on täyspäinen ihminen. Ja olen vilpittömän iloinen, että ovat löytäneet exäni kanssa toisensa. Häntä ei häiritse minun olemassa oloni sen enempää kuin minua hänen. Olemme aikuisia ihmisiä ja tiedämme oman asemamme: minä olen miehen entistä elämää, uusi kumppani on nykyisyys ja tulevaisuus. Tekemisissä olemme lähinnä joka toinen vkl, kun tytär on isänsä luona. Aivan "peruskauraa" käsittääkseni.

        Miksi kiukuttelet mukana riippuvista existä? Ei kukaan riipu ja roiku kenessäkään, jos se henkilö, jossa yritetään väkisin roikkua, tekee asian selväksi = ero on ero ja tiet jatkuvat eri suuntiin. Jos on yhteisiä lapsia, kanssakäymistä tulee pakostakin, mutta muutoin on jokaisen valittavissa, miten paljon muutoin on tekemisissä. Miksi alistuit siihen, että miehesi jauhoi jatkuvasti exästään sinulle? On se mahtanut olla kamalaa, kun vielä miehesi kuoleman jälkeenkin jaksat vouhkata katkerana. Oletko koskaan pysähtänyt ajattelemaan, että miesvainaasi ex on saanut juuri sitä, mitä halusikin: aiheutettua pahaa mieltä sinulle... Mitä sitten, vaikka mies valitsikin sinut eikä häntä - hän on kuitenkin onnistunut olemaan "kolmantena pyöränä" kaiken aikaa. Mieshän se tässä tollosti toimi, kun ei pitänyt puoliasi ja työntänyt exää sinne, minne tämä kuuluu eli "mappiin öö" elämästään.

        olipa hyvä kirjoitus oluikyjtrhdf. Herää kuitenkin kysymys, että olikohan noin, että ,exät helvetistä, nimmarin miehen ex oli itse työntynyt sinne väliin, vai olisiko niin, että mies ei ollut t osannut jättää mennyttä taakseen.


      • Exät suoraan helvetistä
        ei ihme että katkera kirjoitti:

        No nyt aukenee mulle. Jos 19 vuotta kuunelit aamusta iltaan paskaa exrouvasta niin ymmärrän todella , että mielestäsi ex on helvetistä. Ihmettelen vain, että miksi jäit liittoon jossa vain phuttiin exrouvasta?

        Luulin porukkaa huumorintajuiseksi. Ette kai te nyt tosissaan kuvittele,että kukaan kuuntelisi exästä mitään. Voi luoja,mitä kirjoittajia.
        Jääkää te katkerat exät kirjoittelemaan keskenänne. Piste.


      • älä mee pois
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Luulin porukkaa huumorintajuiseksi. Ette kai te nyt tosissaan kuvittele,että kukaan kuuntelisi exästä mitään. Voi luoja,mitä kirjoittajia.
        Jääkää te katkerat exät kirjoittelemaan keskenänne. Piste.

        Hhaahaha tämä oli huippu osoitus tämän porukan älykkyydestä.
        Exät suoraan helvetistä älä sinä nyt lopeta kirjoittamista, ei sinulle voinut olla yllätys miten tuo sinun huumorilla heitetty viesti otetaan. Etkö ole havainnut kuinka nämä eksät luulevat olevansa maailman keskipiste? Täytyyhän sitä pettymystä jotenkin pönkittää, kehua täällä itseään ja kuvitella kuinka hän on se josta puhutaan ja ajatellaan. Sinunkin jopa,oliko nyt 20 vuotta heh heh....
        Anna mun kaikki kestää.


      • jätin menneen
        ei ihme että katkera kirjoitti:

        olipa hyvä kirjoitus oluikyjtrhdf. Herää kuitenkin kysymys, että olikohan noin, että ,exät helvetistä, nimmarin miehen ex oli itse työntynyt sinne väliin, vai olisiko niin, että mies ei ollut t osannut jättää mennyttä taakseen.

        kyllä nuita työntyjiä on vai mitä?


      • ei ihme että katkera
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Luulin porukkaa huumorintajuiseksi. Ette kai te nyt tosissaan kuvittele,että kukaan kuuntelisi exästä mitään. Voi luoja,mitä kirjoittajia.
        Jääkää te katkerat exät kirjoittelemaan keskenänne. Piste.

        Exät suoraan helvetistä, ihmettelen valtavasti huumorintajuasi. Millainen ihminen panee koko elämänsä vitsiksi?


      • veri fani
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Luulin porukkaa huumorintajuiseksi. Ette kai te nyt tosissaan kuvittele,että kukaan kuuntelisi exästä mitään. Voi luoja,mitä kirjoittajia.
        Jääkää te katkerat exät kirjoittelemaan keskenänne. Piste.

        Oi kun olet mielestäsi hauska... Sorry vaan, mutta et vakuuta.
        Tiedän eräänkin nyksän, joka saa ihmeesti virtaa itseensä kuunnellessaan, kun ukko haukkuu hänelle exäänsä. On itse sanonut, että ego pönkittyy ihmeesti ja häbn tuntee oikeasti olevansa miehelle satumainen onni ja pelastaja, niin kamala tämän aiempi liitto on ollut.


      • ei ihme että katkera
        veri fani kirjoitti:

        Oi kun olet mielestäsi hauska... Sorry vaan, mutta et vakuuta.
        Tiedän eräänkin nyksän, joka saa ihmeesti virtaa itseensä kuunnellessaan, kun ukko haukkuu hänelle exäänsä. On itse sanonut, että ego pönkittyy ihmeesti ja häbn tuntee oikeasti olevansa miehelle satumainen onni ja pelastaja, niin kamala tämän aiempi liitto on ollut.

        veri fani... minäkään en vakuuttunut ja siksi ihmettelinkin minkälainen ihminen käyttäytyy noin. Minäkin tiedän tuollaisen nyxän.
        Samaa luokkaa kuin älä mee pois kommentti, joiden mielestä ex on aina se pahis, ja nyxä maailman parantaja. Ihmeen paljon aikaa vain käyttävät todistaakseen olevansa parempia kuin se ex.


      • huumorilla heitetty
        älä mee pois kirjoitti:

        Hhaahaha tämä oli huippu osoitus tämän porukan älykkyydestä.
        Exät suoraan helvetistä älä sinä nyt lopeta kirjoittamista, ei sinulle voinut olla yllätys miten tuo sinun huumorilla heitetty viesti otetaan. Etkö ole havainnut kuinka nämä eksät luulevat olevansa maailman keskipiste? Täytyyhän sitä pettymystä jotenkin pönkittää, kehua täällä itseään ja kuvitella kuinka hän on se josta puhutaan ja ajatellaan. Sinunkin jopa,oliko nyt 20 vuotta heh heh....
        Anna mun kaikki kestää.

        viesti.......missä? kertokaa niin mäkin saan nauraa nyxien yksinkertaisuutta...


      • selvä juttu
        ei ihme että katkera kirjoitti:

        veri fani... minäkään en vakuuttunut ja siksi ihmettelinkin minkälainen ihminen käyttäytyy noin. Minäkin tiedän tuollaisen nyxän.
        Samaa luokkaa kuin älä mee pois kommentti, joiden mielestä ex on aina se pahis, ja nyxä maailman parantaja. Ihmeen paljon aikaa vain käyttävät todistaakseen olevansa parempia kuin se ex.

        no miksi ne miehet nyksän ottaisi jos eivät olisi "parempia"


      • Exät suoraan helvetistä
        ei ihme että katkera kirjoitti:

        Exät suoraan helvetistä, ihmettelen valtavasti huumorintajuasi. Millainen ihminen panee koko elämänsä vitsiksi?

        vastaan
        Ei ihme että katkera nimim.
        Kirjoitin,että minulla oli aikaa kuunnella miestäni 20 vuotta. Selvennys tähän. Kun ei mene läpi normaalisti,eikä huumorilla.
        Mies halusi puhua lapsuudestaan,nuoruudestaan,äidistään,kaikesta. Samoin hän kuunteli minua. Mies ei todellakaan puhunut exästään,kuin korkeintaan sivulauseessa. Hän sanoi,että se juttu kuului edelliseen elämään.
        Ei minun koko elämäni ole 20 vuotta. Olen huomattavasti vanhempi.
        Täällä exät hyppivät tasajalkaa,kun joku kirjoittaa sukunimen vaihdosta.
        Pitäkää hyvät rouvat exmiehenne sukunimi,jos te olette uranne luoneet miehen sukunimen varaan. En yhtään ihmettele,että miehet on lähteneet kiitämään tuollaisten hyeenien luota.
        Missä teidän oma minä on?
        Ette halua millään luopua omasta mukavasta elämästänne. Mutta onko se identiteettinne. Miehen sukunimestä kiinnipitäminen tarkoittaa,että ette haluaisi millään luovuttaa tätä mukavuutta kenellekään. Jätätte oven raolleen,että jos mies kuitenkin.....


      • ei ihme että katkera
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        vastaan
        Ei ihme että katkera nimim.
        Kirjoitin,että minulla oli aikaa kuunnella miestäni 20 vuotta. Selvennys tähän. Kun ei mene läpi normaalisti,eikä huumorilla.
        Mies halusi puhua lapsuudestaan,nuoruudestaan,äidistään,kaikesta. Samoin hän kuunteli minua. Mies ei todellakaan puhunut exästään,kuin korkeintaan sivulauseessa. Hän sanoi,että se juttu kuului edelliseen elämään.
        Ei minun koko elämäni ole 20 vuotta. Olen huomattavasti vanhempi.
        Täällä exät hyppivät tasajalkaa,kun joku kirjoittaa sukunimen vaihdosta.
        Pitäkää hyvät rouvat exmiehenne sukunimi,jos te olette uranne luoneet miehen sukunimen varaan. En yhtään ihmettele,että miehet on lähteneet kiitämään tuollaisten hyeenien luota.
        Missä teidän oma minä on?
        Ette halua millään luopua omasta mukavasta elämästänne. Mutta onko se identiteettinne. Miehen sukunimestä kiinnipitäminen tarkoittaa,että ette haluaisi millään luovuttaa tätä mukavuutta kenellekään. Jätätte oven raolleen,että jos mies kuitenkin.....

        ei todellakaan mee läpi. Sinä suoraan haukuit miehen exän sekä kaikki tuntemasi toisetkin exät olevaksi helvetistä.
        En ole sanallakaan kertonut olevani senkummin ex, nyx, kakkonen, ykköstynyt, alkuperäinen tai vain anoppi joten siinäkin meni arvostelusi hukkaan.
        Kantsii todella miettiä mitä haluaa kertoa ja minkä kuvan itsestään keskustelijana haluaa antaa.


      • Exät suoraan helvetistä
        oluikyjtrhdf kirjoitti:

        "Hyvinhän tunnet exmiehesi nykyisen kumppanin" - kyllä, riittävän hyvin sanoakseni, että on täyspäinen ihminen. Ja olen vilpittömän iloinen, että ovat löytäneet exäni kanssa toisensa. Häntä ei häiritse minun olemassa oloni sen enempää kuin minua hänen. Olemme aikuisia ihmisiä ja tiedämme oman asemamme: minä olen miehen entistä elämää, uusi kumppani on nykyisyys ja tulevaisuus. Tekemisissä olemme lähinnä joka toinen vkl, kun tytär on isänsä luona. Aivan "peruskauraa" käsittääkseni.

        Miksi kiukuttelet mukana riippuvista existä? Ei kukaan riipu ja roiku kenessäkään, jos se henkilö, jossa yritetään väkisin roikkua, tekee asian selväksi = ero on ero ja tiet jatkuvat eri suuntiin. Jos on yhteisiä lapsia, kanssakäymistä tulee pakostakin, mutta muutoin on jokaisen valittavissa, miten paljon muutoin on tekemisissä. Miksi alistuit siihen, että miehesi jauhoi jatkuvasti exästään sinulle? On se mahtanut olla kamalaa, kun vielä miehesi kuoleman jälkeenkin jaksat vouhkata katkerana. Oletko koskaan pysähtänyt ajattelemaan, että miesvainaasi ex on saanut juuri sitä, mitä halusikin: aiheutettua pahaa mieltä sinulle... Mitä sitten, vaikka mies valitsikin sinut eikä häntä - hän on kuitenkin onnistunut olemaan "kolmantena pyöränä" kaiken aikaa. Mieshän se tässä tollosti toimi, kun ei pitänyt puoliasi ja työntänyt exää sinne, minne tämä kuuluu eli "mappiin öö" elämästään.

        Olui...... Käsittääkseni Ap:n kysymys koski sukunimeä,joka on exällä. Pysytäänhän aiheessa.


      • Olui....
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Olui...... Käsittääkseni Ap:n kysymys koski sukunimeä,joka on exällä. Pysytäänhän aiheessa.

        Aivan, oikeassa olet - pysyitkö itse mielestäsi täysin aiheessa ?


      • itteni herra
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Kun menin avioliittoon,mieheni halusi,että käytän hänen sukunimeään. Itse pidin sitä kunnia-asiani. Kun kahden tärkeimmän miehen, isäni ja mieheni nimeä kannoin, se oli osa identtiteettiäni.
        Exää mieheni kehoitti luopumaan hänen nimestään ja vaihtamaan tyttönimen takaisin. Exä ei tahallaan tätä tehnyt. Lapset olivat aikuisia,ja eri nimellä.
        Kiusantekoahan se oli exän puolelta.
        Jos papereistä puhutaan,joudutaan ajokortti uusimaan,samoin passi ja henkilöllisyystodistus muutaman vuoden välein.
        Exät eivät voi myöntää,että miehet ottivat ja lähtivät. Löysivät vielä uuden. Roikkuvat sitkeästi kiinni ainakin sukunimessä. Ja odottavat,että mies älyää tulla takaisin.

        Sukunimi ei liity mitenkään erosta ylipääsyyn. Voi sen nähdä niinkin, että ihminen ei häpeä menneisyyttään, ei häpeä eroaan ja erosta muistuttavaa nimeään. Ei nimi tarkoita, että henkisesti roikkuu exässä. Toki mustasukkainen uusi vaimo voi sellaista pikkupäässään kuvitella.


      • Käytäs aivojas
        Exät suoraan helvetistä kirjoitti:

        Kirjoitin jo aiemmin,että minulla oli kaksiosainen sukunimi. Niitä oli vain yksi Suomessa. Exvaimolla,tietty fiksuna ihmisenä ymmärrät,on vain yksi sukunimi,exän.
        Kaikki tuntemani exät ovat katkeria eroistaan. Vetoavat siihen,kun on tottunut siihen sukunimeen. Olivat siis tottuneet myös mieheen.
        Olisivat vähän skarpanneet,niin ukko olisi pysynyt kotona.
        Kun toinen vaimo on kuvioissa,exät vetävät kakarakortit esiin ja sukunimeä ei voi muuttaa. Olisivat miettineet asiaa aikaisemmin,että koko eroa ei olisi tullut lainkaan.
        Kun pariskunta eroaa,exälle kuuluisi automaattisesti tyttönimi takaisin.

        Voi sua ylimielistä ressukkaa. Etkö vieläkään ole tajunnut, että osa existä ovat ITSE heittäneet ukot pihalle. Ei ex-vaimo tarkoita sitä, että ukko on jättänyt, muutamat ystäväni saivat tarpeekseen juoppomiehistään ja ottivat lapset mukaansa jättäen äijän kittaamaan kaljaansa. Ovat siis miehen ex-vaimoja. Omasta halustaan.


      • yhdyn ihmettelyyn
        Ihmettelen myös kirjoitti:

        Niinpä, sinä toimit itsellesi sopivalla tavalla, mutta se ei tarkoita, että se on ainut oikea tapa. Jollekin muulle joku toinen tapa on sopiva.

        Nimi on osa identiteettiä. Monella naisella, joka on ottanut naimisiin mennessä miehensä sukunimen, on ollut tuo sukunimi suurimman osan aikuisikäänsä, hän tuntee itsensä enemmän sennimiseksi kuin tuntisi itsensä tyttönimellään. Sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä sen kanssa, onko nainen exässään vielä kiinni vai ei. Eron ei todellakaan tarvitse merkitä sitä, että nimikin pitää muuttaa.

        Jollekin on luonnollista ottaa tyttönimi takaisin käyttöön, jollekin toiselle ei. Joku ei alunperinkään luovu alkuperäisestä sukunimestään, joku toinen luopuu. Jokainen valitkoon itse sen vaihtoehdon, minkä parhaaksi näkee. Miksi ihmeessä sen pitäisi olla ongelma jollekin muulle?

        "Miksi ihmeessä sen pitäisi olla ongelma jollekin muulle?"

        Nyxät ovat mustasukkaisia ja haluavat pyyhkiä pois kaiken kumppaniensa entisestä suhteesta muistuttavan. Ei riitä, että mies on eronnut entisestä vaimostaan, vaan mieluiten pitää koko mennyt avioliitto pyyhkiä historiankirjoista ikään kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan. Mitä väliä, vaikka ex-vaimo on viimeiset vuosikymmenet kulkenut miehen sukunimellä, kyllähän siinä nyt herranjestas tarvii sekin muuttaa, tai muuten roikkuu exässä ja haaveilee yhteenpaluusta.;)


      • Anonyymi

        Olipa lapsellinen kommentti sinulta. Kerro itse miksi haluat takertua exääsi vielä avioeron jälkeen? Et ole enää rouva ”se ja se”. Et kuulu enää entisen aviomiehesi sukuun. Miksi koet tarvetta esittää kulissia? Eikö olisi terveempää jatkaa omaa elämää omalla nimelläsi?


    • :))))

      Jospa avioitui kanssasi sadakseen uuden, meleisen sukunimen

      • mies ja nainen

        Se kenen kanssa nussitniin sen sukunimeä kannat!


      • mies riittää!

        Haluan vain miehen!


      • Vai keskiaikaa(ko?)
        mies ja nainen kirjoitti:

        Se kenen kanssa nussitniin sen sukunimeä kannat!

        Mitä vuosilukua sinä elät?


      • ei edes silloin
        Vai keskiaikaa(ko?) kirjoitti:

        Mitä vuosilukua sinä elät?

        Se on semmoinen mielenkiintoinen vuosiluku, jolla avioon astelevat vaihtavat sukunimensä päittäin. Miehelle vaimon nimi ja vaimolle miehen nimi. Ilmeisesti, kun kyllähän se mieskin vaimon kanssa nus sii eikä vain vaimo miehen. Se on niinkus sellai vastavuoroista.


      • KUKA OLIN?
        mies riittää! kirjoitti:

        Haluan vain miehen!

        Minä olin aivan päissään kun, menin naimisiin? En muistanutkaan?


    • uraihminen

      Menin naimisiin 19-vuotiaana ja erosin avioliitosta 40-vuotiaana, ja jäin kolmen lapsen yksinhuoltajaksi. Olen tehnyt koko aikuisikäni töitä avioliittonimelläni, väitöskirjani, tutkimusjulkaisuni ja muut julkaisuni. En näe mitään syytä tässä vaiheessa ruveta hölmöilemään nimenmuutoksella, tapahtui mitä tahansa. Jos nimeni haittaa eksääni tai eksän nyksää, ottakoot ihan minkä tahansa nimen, minä en tätä vaihda. Eikä se asia liity mitenkään eksään, vaan lapsiimme, joilla sama nimi, sekä siis tähän työuraani.

      • Näin myös

        Sama täällä, 27 v nykyisellä ja 20 v tyttönimellä. Ura luotu naimisiinmenon jälkeen, enää en vaihda, olisi kummallista alkaa selittelemään ja vaihtamaan kaikkea sähköpostiosoitteita myöten ympäri maailmaa. Liian hankalaa.
        Alkuraivossa eron aikaan sitä pohdin, lun en halunnut exän kansaa olla missään tekemisissä, mutta sitten asoa vain hautautui ja tosiaan, työssä tunnettu tällä nimellä ja näin jatkukoon.


      • huvahuva
        Näin myös kirjoitti:

        Sama täällä, 27 v nykyisellä ja 20 v tyttönimellä. Ura luotu naimisiinmenon jälkeen, enää en vaihda, olisi kummallista alkaa selittelemään ja vaihtamaan kaikkea sähköpostiosoitteita myöten ympäri maailmaa. Liian hankalaa.
        Alkuraivossa eron aikaan sitä pohdin, lun en halunnut exän kansaa olla missään tekemisissä, mutta sitten asoa vain hautautui ja tosiaan, työssä tunnettu tällä nimellä ja näin jatkukoon.

        Jopas tuosta tuli ongelma varmaan tulee avioero,kun tuntuukin siltä:) Tässä näkee kuinka nätisti saa riidan aikaiseksi. Minulle on sama mitä exä kantaa,olenhan jaloa sukua ja kai itsetuntokin pysyy kohilla;)


      • bblnl

        "Jos nimeni haittaa eksääni tai eksän nyksää, ottakoot ihan minkä tahansa nimen, minä en tätä vaihda."

        Erittäin hyvä asenne! Tosin ihan mitä tahansa sukunimeä ei voi ottaa, vaan sellaisen, joka on ollut suvussa aiemmin.


      • Sukunimiä
        bblnl kirjoitti:

        "Jos nimeni haittaa eksääni tai eksän nyksää, ottakoot ihan minkä tahansa nimen, minä en tätä vaihda."

        Erittäin hyvä asenne! Tosin ihan mitä tahansa sukunimeä ei voi ottaa, vaan sellaisen, joka on ollut suvussa aiemmin.

        Voi myös keksiä kokonaan uuden, yhteisen nimen?


      • HHUHUH

        Näin on. Olet ex Rouva Virtanen ja siinä pysyt kuin myös lapsesi. Suomessa on miljoona Virtasta, joten aloittajan (ja monen muun) logiikalla kaikkien Virtasten pitäisi muuttaa nimensä.


    • Tuhon yritykset

      Tuo uraihmisen kirjoitus on asiallinen.

      Olisi tuhoisaa nyt vaihtaa nimeä, joka on ollut hänelle kanava tärkeässä työssään, samoin lapsille on hyvä jos äiti saa säilyttää sukunimensä, jonka on saanut lasten isältä.

      Uudet puolisot voisivat aina pitää oman nimensä, eikä tuota miehen sukunimeä jaeta kuin kerran vaimolle, joka saa sen halutessaan pitää ja muut uudet vaimot ovat omalla sukunimellään.

      Aina se ei ole helppoakaan, voi olla että haluaa päästä nimeä myöten eroon entisestä puolisosta, mutta on tapauksia joissa miehen vanhemmat vaativat nimen poistamisesta eronneelta miniältä.
      Kuulostaa pahalta, mutta näissä tapauksissa on monesti eron syynäkin juuri nuo miehen vanhemmat.

      Paras kuulemani juttu. Miehen isä järjesteli pojalleen uutta ja hienommasta piiristä olevaa puolisoa, onnistui saamaan eron aikaan ja onhan poika yhdessä tuon isän mielestä arvokkaamman ihmisen kanssa.
      Lapsetkin tapaa vain parin kertaa kuussa ja välimatka on niin pitkä, että eipä ole muulloin tavattavissa. Entinen vaimo sai tuta miehen vanhemmilta monenlaista syytöstä ja nimikin olisi pitänyt luovuttaa. Onneksi piti puolensa ja piti nimen ensimmäinen syy lapset ja toinen urakysymys, sitä toki ei ole miehen vanhemmille kerrottu, että luvut ovat jatkuneet ja tulossa on heille jymyyllätys, voi olla että joutuvat arvioimana tilannetta ihan toisella tavalla.
      Nämä miehen vanhemmat olivat olettaneet, että poikansa tekee uraa ja vaimon paikka on kotona ja pitäisi olla hienosta suvusta. Nuoret rakastuivat kouluikäisinä ja yrittivät yhdessä, mutta tuo miehen vanhemmat eli kolmas liitossa mursi. Mies oli ilmeisesti vielä lapsellinen eikä pitänyt perheensä puolta, liikaa kuunteli vanhempiaan, olisivat kyllä yhdessä ilman noita miehen vanhempia.

      Niin paljon ilkeää ja katalaa liittyy tähän asiaan, mutta miehen perheen sukunimellä voi olla tätä kautta vielä varsin merkittävä asema koko suomalaisessa tieteessä. Ja sen vaatimattomasta kodista olleen entisen miniän kautta. Toivon mukaan ajojahti viimein loppuisi ja miniä, lapset ja miniän läheiset saisivat elää rauhassa ja kunnioitettuina. Anteeksipyynnöt olisivat enemmän kuin paikallaan.

      • siltä se tuntuu

        Mitä merkitystä jauhaa tyhjää p***aa,sukunimestä. Tämä kuvastaa juuri sitä reaalielämää miksi tyhkästä tehdään riita.Onko liian hyvä aika,kaikki on helppoa?


      • eräsex
        siltä se tuntuu kirjoitti:

        Mitä merkitystä jauhaa tyhjää p***aa,sukunimestä. Tämä kuvastaa juuri sitä reaalielämää miksi tyhkästä tehdään riita.Onko liian hyvä aika,kaikki on helppoa?

        siltä se tuntuu, olet täysin oikeassa. Kun ei muusta riidellä niin exän sukunimestä.


      • ykkönen yyllä
        siltä se tuntuu kirjoitti:

        Mitä merkitystä jauhaa tyhjää p***aa,sukunimestä. Tämä kuvastaa juuri sitä reaalielämää miksi tyhkästä tehdään riita.Onko liian hyvä aika,kaikki on helppoa?

        Eikö oo kiva vaihteex kirjoittaa muustakin kuin kakkosen kamaluudesta ? ;D
        Paitsi, kyllähän täälläkin on ykköstynyt jo mainittu.
        Pirskutti, vei miehen ja sukunimenkin.


      • ykkönen yyllä
        ykkönen yyllä kirjoitti:

        Eikö oo kiva vaihteex kirjoittaa muustakin kuin kakkosen kamaluudesta ? ;D
        Paitsi, kyllähän täälläkin on ykköstynyt jo mainittu.
        Pirskutti, vei miehen ja sukunimenkin.

        Ex mainittu jokaisessa kommentissa. Jos ykköstyneellä ei muita huolia kuin exän sukunimi niin antas veikkonen olla.


      • heh hoxhox
        ykkönen yyllä kirjoitti:

        Ex mainittu jokaisessa kommentissa. Jos ykköstyneellä ei muita huolia kuin exän sukunimi niin antas veikkonen olla.

        tosiaan jos ei muita huolia hän on onnellisempi kuin moni muu ehkäpä onnellisempi kuin sinä


      • heh heh
        heh hoxhox kirjoitti:

        tosiaan jos ei muita huolia hän on onnellisempi kuin moni muu ehkäpä onnellisempi kuin sinä

        kivat sinulle heh hoxhox.


      • oma paras!
        eräsex kirjoitti:

        siltä se tuntuu, olet täysin oikeassa. Kun ei muusta riidellä niin exän sukunimestä.

        Silloin, kun eroaa ja vie omat tavaransa pois yhteisestä kodista, niin ehdottomasti myös sukunimi jätettävä entisen miehen kotiin. Vaan silloin olet todella vapaa. Taidanpa vaihtaa sukunimeni vaikka en eroakaan.


      • eräsex
        oma paras! kirjoitti:

        Silloin, kun eroaa ja vie omat tavaransa pois yhteisestä kodista, niin ehdottomasti myös sukunimi jätettävä entisen miehen kotiin. Vaan silloin olet todella vapaa. Taidanpa vaihtaa sukunimeni vaikka en eroakaan.

        Kuka sen sanoo, että nainen on se joka lähtee? Meillä en lähtenyt minä vaan mies lähti kimpsuineen kaikkineen talosta jonka olimme yhdessä ostaneet mutta jonka hän jätti hoitamatta. Jo avioliiton aikana siirrettiin kaikki lainat ja lainhuudatus kokonaan nimiini.


      • täh????
        eräsex kirjoitti:

        Kuka sen sanoo, että nainen on se joka lähtee? Meillä en lähtenyt minä vaan mies lähti kimpsuineen kaikkineen talosta jonka olimme yhdessä ostaneet mutta jonka hän jätti hoitamatta. Jo avioliiton aikana siirrettiin kaikki lainat ja lainhuudatus kokonaan nimiini.

        Jo avioliiton aikana siirrettiin kaikki lainat ja lainhuudatus kokonaan nimiini.

        Miten tämä asia liittyy tähän nimeen?

        Senkö vuoksi haluat pitää exmiehesi nimen?


      • eräsex
        täh???? kirjoitti:

        Jo avioliiton aikana siirrettiin kaikki lainat ja lainhuudatus kokonaan nimiini.

        Miten tämä asia liittyy tähän nimeen?

        Senkö vuoksi haluat pitää exmiehesi nimen?

        Lue koko ketju ennenkuin kysyt. Ja muuten. ukko yritti saada rahaa minulta mutta koska olin maksanut hänen velkansa ja pystyin todistaan sen niin ei saanut mitään. Sekös niitä harmittaa.

        Minut tunnetaan luottamustehtävissäni ja töissä tällä nimellä.

        JA kuten sanoin ei nimi miest/naista pahenna jos mies/nainen ei nimeä


      • täh ????
        eräsex kirjoitti:

        Lue koko ketju ennenkuin kysyt. Ja muuten. ukko yritti saada rahaa minulta mutta koska olin maksanut hänen velkansa ja pystyin todistaan sen niin ei saanut mitään. Sekös niitä harmittaa.

        Minut tunnetaan luottamustehtävissäni ja töissä tällä nimellä.

        JA kuten sanoin ei nimi miest/naista pahenna jos mies/nainen ei nimeä

        UUpps onko huono aamu kun noin tussahdit? en muuten jaksa lukea koko ketjua
        yleensä vain uusimmat miekkarit.

        ja nyt kiinnostaa vielä vähemmän


      • en tussahtanut
        täh ???? kirjoitti:

        UUpps onko huono aamu kun noin tussahdit? en muuten jaksa lukea koko ketjua
        yleensä vain uusimmat miekkarit.

        ja nyt kiinnostaa vielä vähemmän

        täh.. et siis hyväksy vastaustani. Noh se ei minun murhe.


      • hus pois vaan!
        eräsex kirjoitti:

        Kuka sen sanoo, että nainen on se joka lähtee? Meillä en lähtenyt minä vaan mies lähti kimpsuineen kaikkineen talosta jonka olimme yhdessä ostaneet mutta jonka hän jätti hoitamatta. Jo avioliiton aikana siirrettiin kaikki lainat ja lainhuudatus kokonaan nimiini.

        Olisit potkaissut takapuoleen ja huutanut että, mene äläkä meinaa, takasin ei ole tulemista. Löydän uuden sua paremman, jos viitsin ottaa.


      • HHUHUH
        oma paras! kirjoitti:

        Silloin, kun eroaa ja vie omat tavaransa pois yhteisestä kodista, niin ehdottomasti myös sukunimi jätettävä entisen miehen kotiin. Vaan silloin olet todella vapaa. Taidanpa vaihtaa sukunimeni vaikka en eroakaan.

        Niin, mitäs jos on lapsia? On vaikka parin eri ukon kanssa.. On lapset Möttönen, on lapset Luttinen ja äiti Huttunen.. Perhana vie, johan täytyy ovia leventää että kaikki nimet mahtuu oveen


    • Kuule mies

      Anna vaihtaa, mitä väliä? Ei oo sun murhe kun on sun exä.

      Ihmiset joskus ajattelee asioita ja tekee päätöksiä jotka niille tuntuu tärkeiltä. Sillä ei oo mitään tekemistä sun kanssa.

      Jos tuli päätökseen et kerta ei oo naimisissa eikä sun vaimos niin miks enää sun nimeä kantais? Ei vaihtanut aiemmin koska ei oo ajatellut asiaa tai ei oo pitänyt sitä mitenkään tärkeänä, tai ajatellut et sen ehtii sit joskus. Tai tykkää nykyään taas omasta sukunimestä enemmän etunimensä perässä. Tai kaipaa vaihtelua ja koska nimen voi vaihtaa niin... Mitä väliä ihan oikeasti? Hanki oma elämä. ;)

    • bblnl

      Täh? Mietit tuollaista asiaa? Miksi ihmeessä? Sukunimeä ei ole pakko vaihtaa. Monet eivät vaihda monista eri syistä.

      • murheita on

        Hankkikaa elämä :),olet oikeassa. Kaatuisikaan eduskunta tällaisesya riidasta:).


    • jokaisen oma asia :)

      Naistutut pitävät exmiestensä sukunimiä eikä ole koskaan tullut mieleenkään kysyä miksi. Yksi oli itse kertonut että helpompaa kun on jo tottunut nimeen. Itse samaa mieltä kysymättäkin. Miksi tällaisesta pitää alkaa vaivata päätään? Voin antaa teille omia murheitani, ettette ehtisi tällaisia vatvomaan. :)

      • eräsex

        jokaisen oma asia olet todella oikeassa.
        Minä voin kertoa tuplanimeni salaisuuden koska se näkyy kiusaavan nyxää todella kovasti.
        Ensimmäinen nimeni on lasten kanssa yhteinen. Toinen tuli uuden liiton kautta jolloin sovittiin niin lasten kuin uuden puolisonkin kanssa että käytän tuplanimeä.

        Erottuamme puolison petollisuuden vuoksi. näin todella lehdessä kirjoituksen kuinka vjätetty roikkuu miehessä kun ei muuta nimeään.
        Yritin, nyxää rauhottaakseni, vain jättää pois viimeisemmän nimen, mutta sepä ei oonistunutkaan koska ensimmäinenkin nimi oli avioliiton kautta saatu.
        Puhuin jopa ensimmäisen exän kanssa hänen sukunimen käytöstä jolle hän ei nänyt mitään estettä. Laki vain ei hyväksynyt asiaa joten, annoin nimiasian olla. En tehnyt sille mitään.

        Sitten luin täältä jälleen kuinka ex roikkuu nimessä. Silloin yritin uudestaan nimen vaihtoa. Hain suvulleni kuuluneen kaukaisen nimen ja täytin paperitkin muuttaakseni sukunimeni. Lapset eivät vain hyväksyneet sitä.

        Olen vuosia käyttänyt ensimmäistä sukuninmeäni jopa virastoissa. En edes mainitse toista koska olen todella yrittänyt päästä siitä eroon.

        Nykyinen kumppanini haluaisi mennä naimisiin kanssani jolloin nyxän huoli poistuisi. Itse vain en halua kolmatta kertaa naimisiin. Enkä tekisi sitä kenenkään huolen poistamiseksi.

        Elän omaa elämääni enkä kenenkään toisen. Jos minulla sattuu oleman ykköstyneen kanssa sukunimi niin se ei ole minun ongelma. Hänen ongelma se näkyy ikävä kyllä olevan.


      • kuvittelua
        eräsex kirjoitti:

        jokaisen oma asia olet todella oikeassa.
        Minä voin kertoa tuplanimeni salaisuuden koska se näkyy kiusaavan nyxää todella kovasti.
        Ensimmäinen nimeni on lasten kanssa yhteinen. Toinen tuli uuden liiton kautta jolloin sovittiin niin lasten kuin uuden puolisonkin kanssa että käytän tuplanimeä.

        Erottuamme puolison petollisuuden vuoksi. näin todella lehdessä kirjoituksen kuinka vjätetty roikkuu miehessä kun ei muuta nimeään.
        Yritin, nyxää rauhottaakseni, vain jättää pois viimeisemmän nimen, mutta sepä ei oonistunutkaan koska ensimmäinenkin nimi oli avioliiton kautta saatu.
        Puhuin jopa ensimmäisen exän kanssa hänen sukunimen käytöstä jolle hän ei nänyt mitään estettä. Laki vain ei hyväksynyt asiaa joten, annoin nimiasian olla. En tehnyt sille mitään.

        Sitten luin täältä jälleen kuinka ex roikkuu nimessä. Silloin yritin uudestaan nimen vaihtoa. Hain suvulleni kuuluneen kaukaisen nimen ja täytin paperitkin muuttaakseni sukunimeni. Lapset eivät vain hyväksyneet sitä.

        Olen vuosia käyttänyt ensimmäistä sukuninmeäni jopa virastoissa. En edes mainitse toista koska olen todella yrittänyt päästä siitä eroon.

        Nykyinen kumppanini haluaisi mennä naimisiin kanssani jolloin nyxän huoli poistuisi. Itse vain en halua kolmatta kertaa naimisiin. Enkä tekisi sitä kenenkään huolen poistamiseksi.

        Elän omaa elämääni enkä kenenkään toisen. Jos minulla sattuu oleman ykköstyneen kanssa sukunimi niin se ei ole minun ongelma. Hänen ongelma se näkyy ikävä kyllä olevan.

        onko sinulle sanottu face to face sukunimestä? lukenut sieltä ja täältä


      • eräsex
        kuvittelua kirjoitti:

        onko sinulle sanottu face to face sukunimestä? lukenut sieltä ja täältä

        Ei todellakaan kuvittelua. Sukunimeni on vain yksi niistä asioista joista juttua riittänyt.


      • kuvitteluako?
        eräsex kirjoitti:

        Ei todellakaan kuvittelua. Sukunimeni on vain yksi niistä asioista joista juttua riittänyt.

        et vastannut kysymykseen?


      • eräsex
        kuvitteluako? kirjoitti:

        et vastannut kysymykseen?

        kuvitteluako vastaus; Kyllä on, Minulle on sanottu yhtäsun toista face to face, tuo on vain yksi niistä asioista.


      • creepy
        kuvittelua kirjoitti:

        onko sinulle sanottu face to face sukunimestä? lukenut sieltä ja täältä

        Minä en usko koskaan mitään muuta kuin sen mikä minulle sanotaan kasvotusten.

        Enkä koskaan viitsisi vaivautua kirjoittamaan johonkin tai kertomaan jollekin mitä minusta puhutaan tai luulen että puhutaan. Minun elämässä on onneksi sen verran aitoja tapahtumia että se ei nojaa oletusten varaan, kiitos elämälle siitä.

        Aika ikävää jos elämä olisi niin yksinäistä ja yksitoikkoista, että lukisin lehtiä ja nettiä päivät kuvittelisin minusta kirjoitettevan...vai onko se jokin itsetunto-ongelma,kuka tietää, kunhan pohdiskelen. Ehkä sitten vanhoilla päivillä eläkkeellä :)


      • eräsex
        creepy kirjoitti:

        Minä en usko koskaan mitään muuta kuin sen mikä minulle sanotaan kasvotusten.

        Enkä koskaan viitsisi vaivautua kirjoittamaan johonkin tai kertomaan jollekin mitä minusta puhutaan tai luulen että puhutaan. Minun elämässä on onneksi sen verran aitoja tapahtumia että se ei nojaa oletusten varaan, kiitos elämälle siitä.

        Aika ikävää jos elämä olisi niin yksinäistä ja yksitoikkoista, että lukisin lehtiä ja nettiä päivät kuvittelisin minusta kirjoitettevan...vai onko se jokin itsetunto-ongelma,kuka tietää, kunhan pohdiskelen. Ehkä sitten vanhoilla päivillä eläkkeellä :)

        Sepå se, olet oikeastaan täysin oikeassa, mutta tpaukseni on niin korni, että sitä on vaikea ulkopuolisen ymmärtääkään.
        Ajatella kun kun ensin luin tekstarin johon en sen koomin pannut ajatusta, koska en todellakaan ominut sitä itseäni koskevaksi.
        Jonkin ajan heitettiin sama asia todellakin face to face. Silloin vasta heräsin ja aloin todella seuraamaan tekstareita ja kommentteja täälläkin.
        HAuskin juttu nyt kuukausi sitten, tulin vastatusten nyxän kanssa eräissä liikevaloissa. hän katsoi minua suoraan kuten minäkin häntä. Minulla oli hyvä mieli koska olin matkalla tunturiin asuntoautolla. Ajattelin nostaa kättä ja tervehtiä koska olin niin hyvällä tuulella odottamani matkan toteutumisesta.
        En kerinnyt tehdä sitä kun hän jo käänsi päänsä pois ja kummankin matka jatkui.
        Noh, tultuamme matkalta minulle esitettiin kysymys, että millä rahalla olen auton ostanut ja eikö minulla ole mutta autoa. Ihan siis face to face.


      • eräsex
        eräsex kirjoitti:

        Sepå se, olet oikeastaan täysin oikeassa, mutta tpaukseni on niin korni, että sitä on vaikea ulkopuolisen ymmärtääkään.
        Ajatella kun kun ensin luin tekstarin johon en sen koomin pannut ajatusta, koska en todellakaan ominut sitä itseäni koskevaksi.
        Jonkin ajan heitettiin sama asia todellakin face to face. Silloin vasta heräsin ja aloin todella seuraamaan tekstareita ja kommentteja täälläkin.
        HAuskin juttu nyt kuukausi sitten, tulin vastatusten nyxän kanssa eräissä liikevaloissa. hän katsoi minua suoraan kuten minäkin häntä. Minulla oli hyvä mieli koska olin matkalla tunturiin asuntoautolla. Ajattelin nostaa kättä ja tervehtiä koska olin niin hyvällä tuulella odottamani matkan toteutumisesta.
        En kerinnyt tehdä sitä kun hän jo käänsi päänsä pois ja kummankin matka jatkui.
        Noh, tultuamme matkalta minulle esitettiin kysymys, että millä rahalla olen auton ostanut ja eikö minulla ole mutta autoa. Ihan siis face to face.

        Niin ja tiedän satavarmasti mistä kysymys oli lähtenyt. En todellakaan voi kertoa kaikkea ihan tarkoin mutta tämä ketju on taas karannut käsistä. Ihmettelen valtavasti sitä, että kun minä nimimerkilläni kerron ketjun aiheeseen liittyvän oman kokemuksen niin saan heti valtavan mitätöinti ja jopa nimittelyt osakseni.
        Jolloin ketju muuttuu tuon tietyn mitätöijän ja minun kiistelyksi. VAikka yritän palauttaa keskustelua aiheeseen niin olen useas pitänyt puolustuspuheen ja poistunut ketjusta. Koska on todella ikävää, että jonkun aloittama asiallinenkin ketju tuhotaan väittelyllä.
        Puhumattakaan niistä kejuista jotka olen itse aloittanut. Aina on eräs kimpussa väittämässä aivan muuta kuin sitä mitä keskustelulla olen tarkoittanut.


      • creepy
        eräsex kirjoitti:

        Niin ja tiedän satavarmasti mistä kysymys oli lähtenyt. En todellakaan voi kertoa kaikkea ihan tarkoin mutta tämä ketju on taas karannut käsistä. Ihmettelen valtavasti sitä, että kun minä nimimerkilläni kerron ketjun aiheeseen liittyvän oman kokemuksen niin saan heti valtavan mitätöinti ja jopa nimittelyt osakseni.
        Jolloin ketju muuttuu tuon tietyn mitätöijän ja minun kiistelyksi. VAikka yritän palauttaa keskustelua aiheeseen niin olen useas pitänyt puolustuspuheen ja poistunut ketjusta. Koska on todella ikävää, että jonkun aloittama asiallinenkin ketju tuhotaan väittelyllä.
        Puhumattakaan niistä kejuista jotka olen itse aloittanut. Aina on eräs kimpussa väittämässä aivan muuta kuin sitä mitä keskustelulla olen tarkoittanut.

        Eli siis, tuo nyxä itse kysyi sinulta millä rahoilla?


      • totuus tos
        creepy kirjoitti:

        Eli siis, tuo nyxä itse kysyi sinulta millä rahoilla?

        ni-iin juuri, sanoiko nyksä itse vai onko nämä stoorit exän päiväunia?


      • eräsex
        creepy kirjoitti:

        Eli siis, tuo nyxä itse kysyi sinulta millä rahoilla?

        No voi pyhä jyssäys eihän ketju aihe ollut minun uskottavuus vaan exien sukuniemen käyttö.
        Sinä vain jankkaat samaa asiaa sanoiko nyxä sitä tai tätä faice to faice,

        Voisin kertoa paljonkin mutta en enää halua jatkaa tätä juttua koska tiedän saavani täällä keskustellut asiat silmilleni livenä face to face.


      • se jyssäys se
        eräsex kirjoitti:

        No voi pyhä jyssäys eihän ketju aihe ollut minun uskottavuus vaan exien sukuniemen käyttö.
        Sinä vain jankkaat samaa asiaa sanoiko nyxä sitä tai tätä faice to faice,

        Voisin kertoa paljonkin mutta en enää halua jatkaa tätä juttua koska tiedän saavani täällä keskustellut asiat silmilleni livenä face to face.

        1. kuka jankkaa?
        2. nyksä EI ole sinulle sanonut mitään mitä väität sen osasi jo erkkikin lukea
        3. miksi täällä ei voi kertoa asioita kuten ne ovat ketä kiinnostaa mitä joku kuvittelee
        4. en häiritse enää voi jatkaa tarinointia


      • eräsex
        se jyssäys se kirjoitti:

        1. kuka jankkaa?
        2. nyksä EI ole sinulle sanonut mitään mitä väität sen osasi jo erkkikin lukea
        3. miksi täällä ei voi kertoa asioita kuten ne ovat ketä kiinnostaa mitä joku kuvittelee
        4. en häiritse enää voi jatkaa tarinointia

        se jyssäys se; hyvä. Vain minä ja nyxä itse tietää mitä on sanonut ja kenelle face to face ja se siitä. Minulla siitä ei huonoa omaatuntoa ja toivon että hänkin voi elää itsensä kanssa sovussa.
        Pidetään lippu korkealla ja nähdään päiväunia rehellisyydestä, toisten kunnioittamisesta ja vapaudesta elää rauhassa. Eletäänhän me kuitenkin vapaassa maassa, jossa jokaisella oikeus itse päättää omasta elämästään ja sukunimestään. Eiks vain.


    • hyvällävaipahalla

      eikös se sukunimenvaihto maksa jotain??onhan se muistona siitä,että on mennyt joskus naimisiin ;D

      • Tyttönimi ilmainen

        Jos vaihtaa tyttönimeen takaisin,se ei maksa mitään. Maistraatissa käy helposti.
        Passin uusimisen yhteydessä on helpoin vaihtaa. Tai henkilöllisyyspaperin.
        Täällä naiset ovat miehen sukunimellä tehneet brändin itselleen.
        Suomalaisista ei heti tuli mieleen kuin Ratia ja Pentik.


      • mielipide "
        Tyttönimi ilmainen kirjoitti:

        Jos vaihtaa tyttönimeen takaisin,se ei maksa mitään. Maistraatissa käy helposti.
        Passin uusimisen yhteydessä on helpoin vaihtaa. Tai henkilöllisyyspaperin.
        Täällä naiset ovat miehen sukunimellä tehneet brändin itselleen.
        Suomalaisista ei heti tuli mieleen kuin Ratia ja Pentik.

        Täällä naiset ovat miehen sukunimellä tehneet brändin itselleen.

        Minä taas kyllä ymmärrän jos halutaan pitää miehen nimi ainakin niinkaun kun on alaikäisiä yhteisiä lapsia.Mitä muita syitä siihen todellisuudessa voisi olla?
        Lapset joilla on sama sukunimi kuin äidillään haluavat ehkä äidin pitävän sen saman ei mitään muuta kunnon syytä voi olla.

        Jos taas äiti on avioitunut useita kertoja ja hänellä on kenties jo kuudes nimi niin ei lapsiakaan jaksa enää kiinnostaa...ihan sama.


      • vituttaa!
        Tyttönimi ilmainen kirjoitti:

        Jos vaihtaa tyttönimeen takaisin,se ei maksa mitään. Maistraatissa käy helposti.
        Passin uusimisen yhteydessä on helpoin vaihtaa. Tai henkilöllisyyspaperin.
        Täällä naiset ovat miehen sukunimellä tehneet brändin itselleen.
        Suomalaisista ei heti tuli mieleen kuin Ratia ja Pentik.

        Itse haluaisin vaihtaa sukunimen, koska en ole koskaan kelvannut miniäksi, haluaisin luopua miehen suvun paskasukunimestä! Eivät tykänneet ja aina melkein sylkivät minun päälle. Inhottavaa sakkia, en muuta voi sanoa. Muutenkin haluaisin olla oma itseni, enkä toisten ostama hieho.


      • eräsex
        vituttaa! kirjoitti:

        Itse haluaisin vaihtaa sukunimen, koska en ole koskaan kelvannut miniäksi, haluaisin luopua miehen suvun paskasukunimestä! Eivät tykänneet ja aina melkein sylkivät minun päälle. Inhottavaa sakkia, en muuta voi sanoa. Muutenkin haluaisin olla oma itseni, enkä toisten ostama hieho.

        Minä en tee sukunimelleni mitään, olen aikani yrittänyt ja epäonnistunut. Niinkauan kun teen töitä joissa olen tunnettu tällä nimellä niin en todellkaan tee sille mitään.
        Minulle olisi nimenvaihdosta erittäin paljon ylimääräistä työtä.

        Sananlaskukin sanoo että ei nimi miestä/naista pahenna jos mies/nainen ei nimeä.


      • eräsex
        eräsex kirjoitti:

        Minä en tee sukunimelleni mitään, olen aikani yrittänyt ja epäonnistunut. Niinkauan kun teen töitä joissa olen tunnettu tällä nimellä niin en todellkaan tee sille mitään.
        Minulle olisi nimenvaihdosta erittäin paljon ylimääräistä työtä.

        Sananlaskukin sanoo että ei nimi miestä/naista pahenna jos mies/nainen ei nimeä.

        Tämä ei ehkä kuulu juuri tänne mutta liittyy kuitenkin asiaan joten kerron.
        Olen siis ollut kaksi kertaa naimisissa.
        ensimmäisen exän ja hänen suvun kans olen erittäin hyvissä väleissä. Käymme kylässä toisissamme. Joku sanoo että tietenkin koska lapset kuuluu sukuun. Niin kyllä mutta meillä käydään kylässä muutenkin. Autellaan toisia kun apua tarvitaan ym.

        Toinen ex ei siedä minua millään lailla. Hän lähti pettämään ja antoi kakkoselle valtuudet pilkata minua jota sitten vielä ykköstyneenä jatkaa. Saatuaan exän omaisetkin siihen mukaan. Minua on jopa varoitettu noiden ihmisten olevan erittäin pahansuopia ja minun terveyteni ( olen liikuntarajotteinen) kannalta paras että en edes yritä selvittää miksi toimivat niinkuin toimivat. Hän näytteli välittävänsä jopa vammaisesta lapsestani mutta vuosien saatossa alkoi hylkiin tätä. Kakkonen kertoi miehen kutsuvan lastani idiootiksi.

        Nykyinen kumppanini on myös ollut kaksi kertaa naimisissa. Hällä lapsia kummastakin liitosta. Lapset ovat meille tervetulleita jopa exänsä saa poimia marjoja pihapensaistani. Meillä synkkaa hyvin ei minkäänlaista pahaa sanaa puoleen eikä toiseen.
        Kumppanini on hyväksynyt lapseni jopa erityis tarpeisen toisen lapseni täysin. Hän on empaattinen, avulias, hauska, seksikäsin ja tekee melkeinpä liikaa töitä minun puolesta. Siis täydellinen. Harrastetaan asioita yhdessä.
        Naimisiin en kuitenkaan halua, en halua edes muuttaa virallisesti yhteen. HAluan pitää oman vapauden.
        Minulla on mahtavia naisystäviä joiden kans matkustelen (tietenkin kumppanini kans myös ) mutta tässä suhteessa saan pitää ystävättäret ja omistaa aikaa yhteisiin asioihin heidän kanssaan.

        Nyt on elämä sellaista kuin sen pitääkin olla. Ei vahtimista, ei mustasukkasuutta. ei liikaa alkoholia.


      • gfglghl
        vituttaa! kirjoitti:

        Itse haluaisin vaihtaa sukunimen, koska en ole koskaan kelvannut miniäksi, haluaisin luopua miehen suvun paskasukunimestä! Eivät tykänneet ja aina melkein sylkivät minun päälle. Inhottavaa sakkia, en muuta voi sanoa. Muutenkin haluaisin olla oma itseni, enkä toisten ostama hieho.

        vituttaa! Tee kuten tahdot, älä valita.


      • jkdghj
        mielipide " kirjoitti:

        Täällä naiset ovat miehen sukunimellä tehneet brändin itselleen.

        Minä taas kyllä ymmärrän jos halutaan pitää miehen nimi ainakin niinkaun kun on alaikäisiä yhteisiä lapsia.Mitä muita syitä siihen todellisuudessa voisi olla?
        Lapset joilla on sama sukunimi kuin äidillään haluavat ehkä äidin pitävän sen saman ei mitään muuta kunnon syytä voi olla.

        Jos taas äiti on avioitunut useita kertoja ja hänellä on kenties jo kuudes nimi niin ei lapsiakaan jaksa enää kiinnostaa...ihan sama.

        "Mitä muita syitä siihen todellisuudessa voisi olla?"

        Lapset eivät ole hyvä syy pitää exän nimeä. Sen sijaan esim. pitkä ura tiedenaisena on.


    • kysyn nyt teiltä

      vielä vertailua suvuista. Ensimmäinen ex oli lasten ja sisarusteni toivomuksesta mukana äitini hautajaisissa ja exkäly autteli tarjoilun kanssa. Itse en mennyt hänen äitinsä hautajaisiin. laitoin muistoadressin. olin silloin naimisissa toisen miehen kanssa eikä hän hyväksynyt että olisin mennyt lasten kanssa. lapset meni isänsä kanssa.

      Toisen avioliiton appivanhemat kuolivat kuukauden sisällä. oltiin jo silloin erottu lopullisesti mutta olimme vanhempiensa kanssa jatkaneet ystävyyttä Autoin kauppa ja lääkärissä käynneissä. Heidän kummnakaan hautajaisiin en saanut mennä en kuuleman kuulunut enää sukuun ja muutenkin minua kiellettiin sähläämästä mitään. Heillekin laitoin adressit. Nyxä pilkkasi kun menin apen haudalle viemään kynttilän.

      Mistähän johtuu noin kauhea ero käyttäytymisessä?

      • miehen oma!

        SUKUNIMEEN EI OLE OIKEUTTA ERON JÄLKEEN! Olet vain lainassa toisella miehellä. Milloin haet puolisosi pois uuden miehen luota. Sukunimi oikeuttaa vaimon takaisin miehen luo. VAIMOT JA HUTSUT TAISTELEE OIKEUDEN PUOLESTA: Sukunimi kuuluu naimisissa oleville.


      • äly ÄLÄ jätä

        niin sitä kyllä kannattaa miettiä


      • missä äly luuraa
        miehen oma! kirjoitti:

        SUKUNIMEEN EI OLE OIKEUTTA ERON JÄLKEEN! Olet vain lainassa toisella miehellä. Milloin haet puolisosi pois uuden miehen luota. Sukunimi oikeuttaa vaimon takaisin miehen luo. VAIMOT JA HUTSUT TAISTELEE OIKEUDEN PUOLESTA: Sukunimi kuuluu naimisissa oleville.

        kellehän miehen omat nyt vastasi?


      • ei voi pakottaa
        äly ÄLÄ jätä kirjoitti:

        niin sitä kyllä kannattaa miettiä

        Eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako vaihtaa sukunimen vai ei.


      • sukunimet letkassa!
        ei voi pakottaa kirjoitti:

        Eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako vaihtaa sukunimen vai ei.

        Entä jos, on kymmenen eri miehen kanssa ollut naimisissa. Pitääkö kaikki sukunimet pitää?


      • khgkf
        miehen oma! kirjoitti:

        SUKUNIMEEN EI OLE OIKEUTTA ERON JÄLKEEN! Olet vain lainassa toisella miehellä. Milloin haet puolisosi pois uuden miehen luota. Sukunimi oikeuttaa vaimon takaisin miehen luo. VAIMOT JA HUTSUT TAISTELEE OIKEUDEN PUOLESTA: Sukunimi kuuluu naimisissa oleville.

        "SUKUNIMEEN EI OLE OIKEUTTA ERON JÄLKEEN! "
        Onpas. Tyhmä väite.


      • kdghk
        sukunimet letkassa! kirjoitti:

        Entä jos, on kymmenen eri miehen kanssa ollut naimisissa. Pitääkö kaikki sukunimet pitää?

        "Pitääkö kaikki sukunimet pitää?"

        Ei. Vain yksi sukunimi voi olla.Tai yhdistelmänimi, jonka nimet eivät voi olla mitä tahansa tai haluaa.


      • nimitys horolle
        sukunimet letkassa! kirjoitti:

        Entä jos, on kymmenen eri miehen kanssa ollut naimisissa. Pitääkö kaikki sukunimet pitää?

        letkajenkka siinäpä se tuli sanottua!


      • NAIMAAN?!
        missä äly luuraa kirjoitti:

        kellehän miehen omat nyt vastasi?

        Ei saa naida ilman sukunimeä. Mihin sukuun sinut naidaan?


      • kakkoset nai
        NAIMAAN?! kirjoitti:

        Ei saa naida ilman sukunimeä. Mihin sukuun sinut naidaan?

        Eipä ei, Kakkoset kuitenkin naivat toisen naisen kanssa saman sukunimen omistamaa miestä. Ykköstyttyään vaativat petetyn ja jätetyn vaihtamaan sukunimensä.


      • pierusta!
        äly ÄLÄ jätä kirjoitti:

        niin sitä kyllä kannattaa miettiä

        pieree miehensä sukunimellä. Pierut?


    • voi tätä maailmaa

      nimitys horolle, siinäpä taas viisas ihminen. Ei todellakaan ole kenenkään toisen asia puuttua vaikka jollakin olisikin nimenään koko letkajenkka.
      Ykköstynyt kakkonenko se nimittelee jätettyä horoksi.

      • EI KAKKONEN?

        Olen mennyt neitsyenä naimissin! Olen ollut aina ykkönen!


      • letkis

        Letkajenkka on hauska nimi.

        Oli sitten horolla tai ei.


      • tavaramerkki.
        EI KAKKONEN? kirjoitti:

        Olen mennyt neitsyenä naimissin! Olen ollut aina ykkönen!

        Horo Hukkatavara on mennyt Turhapuron kanssa naimisiin ja solisevat onnellisena ja kaikki tavarat järjestyksessä.


      • kaksi valintaa
        EI KAKKONEN? kirjoitti:

        Olen mennyt neitsyenä naimissin! Olen ollut aina ykkönen!

        Jos miehesi tykkää kakkosesta,olet ikuinen neitsyt


    • hearts2

      Taitaa ex-vaimosi tykätä sukunimestäsi enemmän kuin tyttönimestään? Mutta kuitenkin: mitä väliä on exäsi sukunimellä? Ihan lain kirjaimen mukaista pitää liiton aikaista sukunimeä.

    • Olisiko sama syy ?

      Joskus kauan sitten ajattelin, että eron tullessa ottaisin varmasti tyttönimen takaisin. Mutta sitten sain lapsia, joiden sukunimi määräytyi tietenkin isän nimen mukaan ja ajatus muuttui täysin: tahdon olla lasteni kanssa saman niminen, vaikka en välttämättä sen miehen kanssa tahtoisikaan, jos panisimme kantapäät vastakkain.

      • ulkokultaiset ajatukset

        Tämä on se ainoa hyvä syy miksi halutaan pitää exien sukunimet.
        Muut ovar tekosyitä .
        Tai onko syntymänimellä huono maine?


      • sainpahan sanottua
        ulkokultaiset ajatukset kirjoitti:

        Tämä on se ainoa hyvä syy miksi halutaan pitää exien sukunimet.
        Muut ovar tekosyitä .
        Tai onko syntymänimellä huono maine?

        Jokainen miettiköön tykönään mikä on oikea syy.
        Itse en enää edes ajattele mikä sukunimi minulla on.ja miksi? Olen suuremman osan elämästäni omistanut toisen kuin tyttönimen. Identiteettini on rakentunut tämän nimen ympärille.


      • TURHAPUROKO!
        sainpahan sanottua kirjoitti:

        Jokainen miettiköön tykönään mikä on oikea syy.
        Itse en enää edes ajattele mikä sukunimi minulla on.ja miksi? Olen suuremman osan elämästäni omistanut toisen kuin tyttönimen. Identiteettini on rakentunut tämän nimen ympärille.

        Rouva Turhapuro otti Uuno Turhapuron sukunimen´, vaikka oli vuoristoneuvoksen tuuran tytär? Rakkaudesta menivät naimisiin.


      • Järki syvällä suoles
        ulkokultaiset ajatukset kirjoitti:

        Tämä on se ainoa hyvä syy miksi halutaan pitää exien sukunimet.
        Muut ovar tekosyitä .
        Tai onko syntymänimellä huono maine?

        Tyttönimen huonoon maineeseen liittynee taas jotain hemmetin mieähistä sairautta eli tautia.


      • ei tautiset?
        Järki syvällä suoles kirjoitti:

        Tyttönimen huonoon maineeseen liittynee taas jotain hemmetin mieähistä sairautta eli tautia.

        Eihän huonot naiset pääse naimisiin?


      • Maineeton
        ei tautiset? kirjoitti:

        Eihän huonot naiset pääse naimisiin?

        Älä sekoita asioita. Vai sinun tautisiko sekoituksen aiheuttaa?


    • baileys

      Enpä olisi itse pystynyt exän sukunimeä pitämään,lähti samaan aikaan kuin erohakemus.

      • nimi on minunkin

        Ukko haki eron. Isku oli kova. Olen sen hyväksynyt. En pettänyt ja liitoa hoidin. Hän lähti. Jos yhteinen sukunimi häiritsee häntä, häiritköön. Minulle hän on historiaa ja nimi on ja pysyy. Sillä sukunimellä olen luonut urani.


      • Sukulaiset

        Lähtisi minultakin se sukunimi pois. Oma isän sukunimi olisi parempi.
        Varsinkin kun miehen sukunimi tuntuu olevan hänen sukulaisista erikoinen ja upea
        vaikka ei sitä ole. Omasta suvustani löytyy jopa fiksumpia ja oppineita ihmisiä.
        Siihen nuo miehen sukulaiset viitsii vedota, että heidän suku jotain erikoista!


    • onneksi pidin

      tyttönimeni. mies kakistellen asian hyväksyi aikoinaan, mutta eipä nyt ole nykyisellä valittamista tästä asiasta. täytyy seuraavan kerran kun uusi rouva valittaa jostain heittää vähän isompi pala purtavaksi ja kysästä että onko ajatellut että meitä voisi olla kaksi rouva äxää; minä nro yksi ja hän nro kaksi sillä rouva äksäksi minua kutusuttaisiin jos nimen olisin aikoinani vaihtanut. unohtuisi uudelta rouvalta ainakin hetkeksi kuinka huonosti käyttäytyviä lapsia olen kasvattanut 8)

      ompas hauska ajatus.. 8)

    • ......

      Miksi ihmettelet? Exäsi sukunimi ei ole sinun asia. Jotkut pitävät exän nimen, jotkut eivät. Monet ottavat entisen nimensä takaisin, jotkut vaihtavat sukunimensä aivan toiseen.

    • herää kysymys

      onkohan uusi mustasukkanen, kun ex-vaimo pitääkin sukunimensä

      • Taatusti

        On, ihan varmasti. Pelkää edelleen, että se eka olikin paras.


    • maailmaaihmetellen

      Mitäs menette naimisiin kaikenmaailman möllien kanssa..siitä vaan saa syyttää itseään..Tai kun menee naimisiin niin kattoo vähän kenen kanssa sitä meinaa loppuelämän viettää. Ihmisetkin tuppaa muuttumaan maailman menossa rajustikin ja osa jää matkanvarrelle..

      • naxs

        Pöljä oot,ei kukaan loppuelämäks mee. 5vuotta max


      • eräsex
        naxs kirjoitti:

        Pöljä oot,ei kukaan loppuelämäks mee. 5vuotta max

        herää kysymys, kyllä se niin on. yyköstynyt kakkonen kokee exän provosoivan itseään.

        nax , miksi mennä naimisiin jos ajatus on että avioliitto kestää vain 5v.

        Itse menin aikoinaan rakkaudsta ja halusta elää toisen kanssa koko oppuelämä. Siksihän ne lupaukset TAHTOMISESTA rakastaa myötä ja vastoinkäymisessä KUNNES KUOLEMA MEIDÄT EROTTAA, annetaan. Niitä lupauksia ei ole rajoitettu mihinkään vuosimäärään.
        Etkö ole koskaan kuullut tuoa? nax


    • HHUHUH

      Ihmettele vaan. Menehän muutattamaan ajokorttiisi ja passiisi (esimerkkinä) uusi nimi, niin ehkä ymmärrät miksi.

    • aivan sama

      JO TEILLÄ ON MURHEET. Aivan sama kenen sukunimi on jos naimisis oltu ja erotaan niin mitä sitten.Tyhmää edes ehdottaa et sukunimi pitäis vaihtaa.Tehkää jotain hyödyllistä ettei tarvi tuollaisia turhia hölmöilyjä miettiä.

    • peukalonjälki

      Miksi suuri ihmetys ? EX ei koe nimlle merkittävää asemaa. Vaihdappas itse nimesi niin huomaat mikä rumba siitä tulee , ja avaa sitten se suusi ihmetykselle.

    • vaihto on työlästä

      Ei kannattaisi naisten ottaa miehensä sukunimeä lainkaan. Nykyisin saa pitää oman sukunimensä jos haluaa. Samoin lapset kastettava aina äitinsä nimelle.

      On tosi työlästä kun eroaa ja vaihtaa nimensä. Pitää uusia passi ja ajokortti, joista joutuu sitten maksamaan sekä KELA-kortti, pankkikortit jne. Täytyy vaihtaa nimi kaikkeen mitä omistaa tai vuokraa tai lainaa. Kun olet vaihtanut nimesi ja saanut uuden pankkikortin, mutta et ole vielä saanut uutta ajokorttia tai muuta henkilöllisyyspaperia (niiden saaminen voi kestää viikkoja), joudut kuljettamaan paperia, jossa on merkintä että olet vaihtanut nimesi (saa kirkkoherranvirastosta tai siviilirekisteristä). Ainakin minulla oli monenlaista hankaluutta alussa, mutta en halunnut miehen sukunimeä itselleni enää ja halusin oman nimeni takaisin heti kun yhteiset lapset olivat muuttaneet kotoa. Pidin miehen sukunimeä niin kauan, kunnes ei tarvinnut lasten takia olla saman niminen.

      Tuskin monellakaan on tarve pitää juuri sitä exän nimeä, se on vain helpompaa, kun on vuosikausia sillä nimellä uransa luonut.

    • ei kannata vaihtaa

      Miksi pitäisi? Jos on lapsia niin olishan se outoa jos äidillä on eri sukunimi kuin lapsilla..

      On liian monimutkaista alkaa vaihtaa kaikkien lasten sukunimiä. Ihan outoa edes kysellä moista. Suomeen mahtuu monta samannimistä.

      • ei avioliitolle

        Miten niin outoa, että lapsilla eri sukunimi kuin äidillä?
        Oudompaa se on kun kaikilla lapsilla on eri isät.

        Outoa on myös vaihtaa nimensä miehen nimeksi, VAIKKA menisi avioliitttoon.
        Jos on hyvä nimi syntyessä, niin miksi vaihtaa?

        Mulla on kaksi lasta, isänsä sukunimellä, mulla on omani ja pysyy.


    • aika aikaa kutakin

      Kannattaisi varmaan kysyä exältä voiko hänen sukunsa nimeä käyttää avioeron jälkeen. Ei pahoittaisi silloin kenenkään mieltä. Nimen vaihtaminen maksaa noin parisataa euroa laskien kaikki kulut, eikä ole mitenkään monimutkaista. Minusta olisi suorastaan noloa roikottaa entisen mieheni sukunimeä, varsinkin jos hänellä on jo uusi vaimo.

      • Ei exän nyxän asia

        Jos on ollut pitkään naimisissa, tulee siitä nimestä ihan oman sukunimen veroinen. Se, että se oli ensin miehen nimi ei vuosikymmenien jälkeen enää merkkaa mitään. Jos ero tulee nimenvaihto tuntuisi siltä kuin luopuisi ihan omasta sukunimestään. Tuntuisi kuin pitäisi vaihtaa etunimensäkin.


      • Exät suoraan helvetistä
        Ei exän nyxän asia kirjoitti:

        Jos on ollut pitkään naimisissa, tulee siitä nimestä ihan oman sukunimen veroinen. Se, että se oli ensin miehen nimi ei vuosikymmenien jälkeen enää merkkaa mitään. Jos ero tulee nimenvaihto tuntuisi siltä kuin luopuisi ihan omasta sukunimestään. Tuntuisi kuin pitäisi vaihtaa etunimensäkin.

        Mieheni kuoleman jälkeen, otin tyttönimeni takaisin. Siis kaksiosaisesta sukunimisestä miehen nimi pois.
        Maistraatissa ei maksanut mitään.
        Hain poliisilaitokselta Henkilöllisyyspaperin. Valokuva ja toimistomaksu yht.70€.
        Kesti noin viikon kun oli valmis.
        Henkilöllisyystodistus käy todistuksena EU-maissa. Ei tarvita passia.
        Väestörekisteristä menee sukunimitieto lähes kaikkiin tarvittaviin paikkoihin.
        Ajokorttia minulla ei ole,mutta käsittääkseni se joudutaan uusimaan muutenkin jossain ikävaiheessa.


    • GERA

      VAIN TYPERÄT NAISET MENEE JA ALISTUU ALUNPERINKÄÄN OTTAMAAN MIEHEN SUKUNIMEN!! Huijausta koko juttu, eikä edes kovin pitkä perinne. Älkää olko typeriä, puolet liitoista päättyy eroon kuitenkin ja sitten harmittaa. Maksaa rahaa vaihtaa nimi, passit sun muut takasin taas ja sit harmittaa kun et antanut lapsillesi omaa nimeäsi, vaan miehen nimen.

      http://yle.fi/uutiset/kuvitelma_ikiaikaisesta_tavasta__yli_puolet_naisista_ottaa_edelleen_miehen_sukunimen/7314629

      Miksei muuten ne miehet voi vaihtaa sukunimeään?? Miksi sen lähes aina täytyy olla nainen? Kysykääpäs sulhoiltanne tätä, jos tahtovat teidän vaihtavan nimenne. Yhtä hyvin voi mies vaihtaa! Kannattaa ottaa sen nimi, jolla on kauniimpi nimi. Jos nyt olet joku Matti Virtanen, niin vaihda ihmeessä nimesi kauniimmaksi!

      Muussa tapauksessa kannattaa pitää tasa-arvo, eli molemmat pitää omat nimensä. Lapsille äidin nimi (tai kummalla kivempi nimi), koska edelleen ikävä kyllä lapset on pääasiassa äidin vastuulla.
      Yksi vaihtoehto on tietysti uuden nimen keksiminen perheelle, ja molemmat puolisot vaihtaa nimensä siksi.

      • GERA

        Niin ja sekin vielä, että tutkimusten mukaan nimensä vaihtaneita naisia ei arvosteta niin paljon työelämässä!! Nähdään heikkoina ja huonompina. Oman nimensä pitäneet saavat helpommin töitä.


      • rouvaeks
        GERA kirjoitti:

        Niin ja sekin vielä, että tutkimusten mukaan nimensä vaihtaneita naisia ei arvosteta niin paljon työelämässä!! Nähdään heikkoina ja huonompina. Oman nimensä pitäneet saavat helpommin töitä.

        Tai...jos...se omanimi on niin huonossa maineessa silloin parempi suojautua miehen nimen taakse...


    • hylätty

      mielelläni vihtaisin mutta minut tunnetaan hyvin ex mieheni nimellä koska olen entisten virmojeni pääjööki, ja poikani on sillänimellä myös aika tunnettu. häiritseekö, jos vaihtaisin äidin nimelle olisin liian kuuluisa, haluan olla piilossa.

    • elinkautinen riesa

      ihmettelen työkaverini käytöstä pitää ex-miehensä sukunimi

      varakas mies jätti hänet toisen naisen vuoksi puille paljaille avioehdon avulla

      naiselle jäi 3 lasta, jotka vierailee sovitusti miehen luona, kuitenkin niin, että mies saattaa ilmoittaa ykskantaan, ettei tänä viikonloppuna käykkään eli naisen sovitut menot siis romuttuvat

      miehen sukunimi on lisäksi mielestäni ruma

      itse en kyllä haluaisi minkään muistuttavan noin inhottavasta miehestä, saati joka päivä käyttämässä nimessä

    • ikuinen ikävä

      Eka usein onkin paras, moni mies huomaa vasta tämän kun "köntsät"jo housuissa.

    • ???????

      Pyydä vaihtamaan ja maksa kaikki kulut.

    • ei pakkoa

      Suomessa ei taida olla nimenvaihto pakkoa. Jos joku on nimiinsä tyytyväinen niin mitäs sille muut voivat?

    • ptruu

      Mennessäni eka kerran naimisiin, otin mieheni sukunimen, koska se oli pakollista silloin.
      Kun erosimme lapsettomina, palautin tyttönimeni takaisin heti eron jälkeen ja se oli ilmainen toimenpide silloin. Siinä oli joku aika eron jälkeen, milloin sen sai vaihtaa ilmaiseksi. Päätin myös, että jos avioidun uudelleen, siitä en luovu.

      Uuden liiton solmittuani, piti ottaa kaksoisnimi, eli tyttönimi aviopuolison nimi. Viimeksi mainittu oli pakollinen kuvio. Jos olisi ollut mahdollista, en olisi sitä ottanut oman nimeni jatkoksi. Hankalan pitkä yhdistelmä, ei tahdo mahtua mihinkään allekirjoituspaikkaan.

      Kun kuolen, olen omaisiani vannottanut, että kuolinilmoitukseen ei laiteta kun tämä viimeinen sukunimeni.
      Olishan se ihan hullua, että ilmoituksessa lukisi: etunimi, nykyinen sukunimi, tyttönimi, entinen sukunimi.
      Tähän tapaan: Kaiho Neito-Kuutamo, omaa sukua Neito, entinen Aurinkoinen.

      • HHUHUH

        Hehheee, näitä ent. Möttönen, ent. Kiljunen, ent. Röttönen omaa sukua Hiluvitkutin muuten näkee aika paljon.. Mitenhän ameriikassa toimitaan näiden kuolinilmoitusten kanssa, esim. E. Taylor oli naimisissa ties kuin monta kertaa samoin tämä rouva ZaZa Gabor, lieneekö tuo ollut jo toistakytä kertaa. Ainoa missä mielessä ymmärrän nuo yksi-kaksi "entistä" kuolinilmoituksissa on se, että ovat vanhempia, sodan aikaan nuoria olleita ja olettaisin että se puoliso on kaatunut ja sitten on menty uudelleen naimisiin, mutta tänä päivänä olisi jo aika antaa olla pelkästään se nimi, mikä kuollessa on, ei muuta


    • maija53

      siskollani ex-nimi ,vaikka ex-llä oli jo uusi vaimo(16V) ja nyt 6v kuollut ja kuopattu aikoja sitten ,niin vielä ilmoittaaa ex-nssä aviomiehekseen ynpärikyliä,.eronneet jo22vuotta siten.

    • nykyinen sukunimeni on niin kaunis, ja lisäksi exäni on myös hyvä ystäväni, joten ei mitään syytä ottaa entistä nimeä takaisin

    • Rappio

      Riippuu siitä kenen nimi on oven ulkopuolella... :D

    • sixi

      Jospa exä haluaa pitää saman nimen kuin lapsilla ? Taidat olla nyxä ja kade exälle...jolla olisi sama sukunimi kuin sulla jos menisit exän puolison kanssa naimisiin....

    • näin se menee

      von Cicgelsgocgelia en vaihda, olipa sitten oma tai miehen.

    • hiekkalaatikkoleikki

      Heiiii!!!
      Miksi naimisiin menevä vaihtaa sukunimeä???

    • eronnutX

      Nimettömänä on vaikea elää. Tämän vuoksi meillä ihmisillä on nimi. Tämä ihmisen nimi on kulttuurisidonnainen ilmiö.
      Toisaalta ihmisen nimi ja nimen muutokset liittyvät yksilöllisyyden historiaan.
      Tuskinpa monikaan olisi täysin tyytyväinen systeemiin jos ihmisillä ei olisi nimeä vaan tatuoitu numero käsivarressa?

      Itse olen nimeeni tyytyväinen enkä ole aikeissa ryhtyä nimenmuutos rumbaan. Eikä avioerokaan anna aihetta nimen muutoksille, kyllä lastenkin pitää tietää oma identiteettinsä eli tunnistaa vanhempiensa nimet sellaisena kuin ne olivat lasten tullessa maailmaan. Miksi tätä identiteettiä pitäisi sotkea nimen vaihdoilla?
      Emme me ihmiset pääse eroon omasta yksilöllisyyden historiasta nimeä vaihtamalla. Onneksi x-mieheni ja hänen sukunsakin tajuaa tämän eikä edes vaadi nimen vaihtamista turhan vuoksi. Sukunimi olkoon muisto yhteisestä historiastamme jonka myös lapset saavat ymmärtää. Lapsilla saa olla tietoisuusside yhdessäolomme ajasta, tämä antaa heille identiteetin.

      • ANNA JO OLLA!

        Lakatkaa höpisemästä tyhjää joka asiasta. Hyvä kun kelpaavat toisilleen! Kahden kauppa kolmannen korvapuusti! Antakaa ihmisten seurustella rauhassa. Älkää aina tuomitko? Jokainen löytää joskus omansa vaikka, 50 jälkeen. Suhteen?


    • mummu maalta

      Minä ainakin oon vaihtanut aikapäiviä sitten

    • Uusi mies nimeää sitten kuten exänikin, meniköhän reipas 10 vuotta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe