suomennus apua

Tero

sanakirja (http://efe.scape.net/) löysi laituri sanalle kuusi englanninkielistä vastinetta, mutta ongelmana on, että mikä näistä on käytetyin?

laituri     dock
laituri     jetty
laituri     pier
laituri     platform
laituri     quay
laituri     wharf

9

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

...

• Tero

kiitos sulle!

• Pong

missä yhteydessä käytetää, esim. dock voi kuvata myöys satamaa.
      Itse käytäisin pier tai platform sanaa laiturista.

• Keskikenttämies

Tässä portaalissa on toinen keskustelunpalsta, jonka lukijoilla saattaisi olla käsityksiä asiasta.
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&subcat=741

Paras vastine riippuu asiayhteydestä ja maantieteestäkin; mm. amerikkalaisilla on käytössään osittain eri terminologia kuin englantilaisilla.

Yksi sanakirja tarjoaa laituri-sanalle seuraavia vastineita:

anchorage
      berth
      dock
      jetty
      mooring
      pier
      platform
      quay
      wharf

Tekniikan ja kaupan sanakirja MOT Enteka 4.0 esittää seuraavaa:

▼laituri
      laituri s, 1. rannassa pier , quay , landing , landing place, jetty (yl 'the ~'), dock (am), 2. wharf (mon, wharfs / wharves), 3. rautateillä platform , dock (am); laiturissa berthed , moored; tuoda laituriin / tulla laituriin laivasta dock , berth

Yksi San Franciscon kuuluisimmista nähtävyyksistä on laituri, josta käytetään kahtakin nimeä: "Pier 39" tai "Fisherman's Wharf"
      http://www.pier39.com/
      http://www.fishermanswharf.org/Pier39.htm

Pelaatko laiturina muuten oikeaa vai vasenta laitaa?

• Sanakirja

laituri
      1 (mer) (lastauslaituri) wharf (pl m wharves), dock, quay;
      (pitkä laituri) pier;
      (pieni laituri) jetty;
      (uiva laituri) landing-stage;
      laiturit (m) wharfing (of a harbo[u]r sataman laituri)
      2 (asemalaituri) platform;
      miltä laiturilta juna lähtee? which platform will the train leave from? which is the departure platform? laituri
      1 (mer) (lastauslaituri) wharf (pl m wharves), dock, quay;
      (pitkä laituri) pier;
      (pieni laituri) jetty;
      (uiva laituri) landing-stage;
      laiturit (m) wharfing (of a harbo[u]r sataman laituri)
      2 (asemalaituri) platform;
      miltä laiturilta juna lähtee? which platform will the train leave from? which is the departure platform?

• käytetyin on

1= platform laituri
      2= pier laituri

• En oo kuullu muista kuin dock ja platform sanoista.

• pena

ja ruotsi,venäjä,saksa,ameriikka jne.jne.laivat käyttää jettyä laiturista!

• Kaj Kaijansinkko

Siellä rannassa vissiinkään ei juuri puhuta tänäänkään suomeksi "laiturista" vaan "kaijasta". Sana on arvatenkin tullut ruotsista (kaj) tai saksasta (der Kai) tai englannista (quay) tai ranskasta (quai) tai...

Neli- tai paremminkin kolmikielisen Sveitsin suurin kaupunki Zürich on hyvin vahvasti saksankielinen. Kaupungin läpi virtaa joki nimeltä Limmat. Sen rantamia noudattelee katu nimeltä Limmatquai – kirjoitusasu on siis ranskalainen kaupungin valtakielestä huolimatta. Tuota "laiturikatua" pitkin olen astellut monen monta kertaa.

Rantsussa olen duunissa ollut joskus minäkin, mutta viimeisestä keikastani on jo 30 vuotta. Silloin toukokuussa 1974 lastattiin jotain Finnlinesin superlineria (M/S Finnbuilder?) Jätkän kaijassa, olisikohan ollut seiskan vai kasin kohdalla? Tallinnan-liikenteen Länsiterminaali on suunnilleen samoilla paikkeilla nykyään. Ajoin viimeisenä työpäivänäni jotain Volvo BM 640 -pyöräkuormaajaa, jossa oli trukkihaarukat. Vanerinippuja sivuportista sisään (noissa superlinereissa oli kansiluukut, sivuportit ja peräportti). Saukossa oli siihen aikaan yksi konttikraana; lukkeja ja vetomestareita oli muutamia.

Vieläköhän trukit tottelisivat meikäläistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6654
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3218
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1586
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1523
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1313
    Aihe