sanakirja (http://efe.scape.net/) löysi laituri sanalle kuusi englanninkielistä vastinetta, mutta ongelmana on, että mikä näistä on käytetyin?
laituri dock
laituri jetty
laituri pier
laituri platform
laituri quay
laituri wharf
suomennus apua
9
520
Vastaukset
- ...
...
- Tero
kiitos sulle!
- Pong
missä yhteydessä käytetää, esim. dock voi kuvata myöys satamaa.
Itse käytäisin pier tai platform sanaa laiturista. - Keskikenttämies
Tässä portaalissa on toinen keskustelunpalsta, jonka lukijoilla saattaisi olla käsityksiä asiasta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&subcat=741
Paras vastine riippuu asiayhteydestä ja maantieteestäkin; mm. amerikkalaisilla on käytössään osittain eri terminologia kuin englantilaisilla.
Yksi sanakirja tarjoaa laituri-sanalle seuraavia vastineita:
anchorage
berth
dock
jetty
mooring
pier
platform
quay
wharf
Tekniikan ja kaupan sanakirja MOT Enteka 4.0 esittää seuraavaa:
▼laituri
laituri s, 1. rannassa pier , quay , landing , landing place, jetty (yl 'the ~'), dock (am), 2. wharf (mon, wharfs / wharves), 3. rautateillä platform , dock (am); laiturissa berthed , moored; tuoda laituriin / tulla laituriin laivasta dock , berth
Yksi San Franciscon kuuluisimmista nähtävyyksistä on laituri, josta käytetään kahtakin nimeä: "Pier 39" tai "Fisherman's Wharf"
http://www.pier39.com/
http://www.fishermanswharf.org/Pier39.htm
Pelaatko laiturina muuten oikeaa vai vasenta laitaa? - Sanakirja
laituri
1 (mer) (lastauslaituri) wharf (pl m wharves), dock, quay;
(pitkä laituri) pier;
(pieni laituri) jetty;
(uiva laituri) landing-stage;
laiturit (m) wharfing (of a harbo[u]r sataman laituri)
2 (asemalaituri) platform;
miltä laiturilta juna lähtee? which platform will the train leave from? which is the departure platform? laituri
1 (mer) (lastauslaituri) wharf (pl m wharves), dock, quay;
(pitkä laituri) pier;
(pieni laituri) jetty;
(uiva laituri) landing-stage;
laiturit (m) wharfing (of a harbo[u]r sataman laituri)
2 (asemalaituri) platform;
miltä laiturilta juna lähtee? which platform will the train leave from? which is the departure platform? - käytetyin on
1= platform laituri
2= pier laituri En oo kuullu muista kuin dock ja platform sanoista.
- pena
ja ruotsi,venäjä,saksa,ameriikka jne.jne.laivat käyttää jettyä laiturista!
- Kaj Kaijansinkko
Siellä rannassa vissiinkään ei juuri puhuta tänäänkään suomeksi "laiturista" vaan "kaijasta". Sana on arvatenkin tullut ruotsista (kaj) tai saksasta (der Kai) tai englannista (quay) tai ranskasta (quai) tai...
Neli- tai paremminkin kolmikielisen Sveitsin suurin kaupunki Zürich on hyvin vahvasti saksankielinen. Kaupungin läpi virtaa joki nimeltä Limmat. Sen rantamia noudattelee katu nimeltä Limmatquai – kirjoitusasu on siis ranskalainen kaupungin valtakielestä huolimatta. Tuota "laiturikatua" pitkin olen astellut monen monta kertaa.
Rantsussa olen duunissa ollut joskus minäkin, mutta viimeisestä keikastani on jo 30 vuotta. Silloin toukokuussa 1974 lastattiin jotain Finnlinesin superlineria (M/S Finnbuilder?) Jätkän kaijassa, olisikohan ollut seiskan vai kasin kohdalla? Tallinnan-liikenteen Länsiterminaali on suunnilleen samoilla paikkeilla nykyään. Ajoin viimeisenä työpäivänäni jotain Volvo BM 640 -pyöräkuormaajaa, jossa oli trukkihaarukat. Vanerinippuja sivuportista sisään (noissa superlinereissa oli kansiluukut, sivuportit ja peräportti). Saukossa oli siihen aikaan yksi konttikraana; lukkeja ja vetomestareita oli muutamia.
Vieläköhän trukit tottelisivat meikäläistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706654
- 594512
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283218- 613017
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271586- 151574
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401523- 341379
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471313