Varovalla YT-neuvottelut

Varova Oy:ssä on käynnissä YT-neuvottelut. Tarkoituksena on vähentää väkeä ja lomauttaa porukka. Ei mene hyvin suomalaisella huolinta-alan yritykselle. Saa nähdä montako saa lähteä. Toivottavasti näkevät irtisanomisissa mahdollisuuden uudistaa toimintaa ja muuttaa strategiaa. Vanhat temput eivät enää toimi, vaan on osattava uudistua.
Ilmoita


26 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Huhujen mukaan kaikki lomautetaan ja 25-40 irtisanotaan. Kuinkahan moni johtaja saa kenkää? Jos liiketoimintaa uudistaa halutaan, niin johtajat pitäisi vaihtaa ja palkata firmaan uutta liiketoimitaa kehittäviä osaajia.
Ilmoita
Petyin YT-neuvottelujen ratkaisuihin. Näillä nyt tehdyillä päätöksillä pelkästään leikataan kuluja, mutta ei tehdä mitään suunnan muutosta. Yhdenkään johtajan tehtäviä ei muutettu saati sitten irtisanottu. En valitettavasti usko nyt tehtyjen ratkaisujen auttavan kuin ihan hetkellisesti alempina palkkakuluina. Mitään uudistuksia ratkaisut eivät tuo.
Ilmoita
Ketkä huolinta-alalla saa ensiksi lähteä?
Laitetaanko ulos ammattitaitoista ja osaavaa henkilökuntaa?
Ilmoita
En nyt kommentoi tätä tapausta, vaan yleisesti henkilökohtainen mielipiteeni miten lähtijät valitaan on seuraavanlainen:
1. johtajat saavat luvun montako lähtijää kunkin pitää löytää
2. johtajat valitsevat lähtijät eri kriteerein: pärstäkerroin, työtilanne, palkka, ikä, sairaslomalla oloaika, osaaminen, visio yrityksen tulevasta osaamistarpeesta yms.
3. ylin johto hyväksyy lähtijälistan

Osaavaa henkilökuntaa voidaan joutua irtisanomaan. Erityisesti tätä tapahtuu silloin, jos henkilön palkka suhteessa hänen työnsa tuloksiin on erittäin korkea. Pärstäkertoimella on myös aina merkitystä eli lähtijäksi joutuu todennäköisemmin, jos ei tule toimeen esimiehensä kanssa tai tunnetaan yrityksessä ns. hankalana tyyppinä.

Strategiamuutosten yhteydessä osaavaa henkilökuntaa potkitaan ulos surutta. Eräs suuri tunnettu huolinta-alan yritys mokasi aikoinaan pahasti, kun irtisanoi parhaat osaajansa. Nämä osaajat pääsivät nopeasti kilpaileviin yrityksiin ja veivät samalla huomattavan osan vanhan työnantajansa asiakkaista.
3 VASTAUSTA:
Mihin Varovalla päädyttiin YT:ssä - montako joutuu lähtemään? Entä tuliko lomautuksia?
logistikko kirjoitti:
Mihin Varovalla päädyttiin YT:ssä - montako joutuu lähtemään? Entä tuliko lomautuksia?
Toisen käden tietona sain kuulla, että 24 joutuu lähtemään ja kaikki lomautetaan. En ole varma tiedon paikkansapitävyydestä. Useita vanhoja konkareita laitettiin ulos sekä lisäksi tietysti ne jotka haluttiin siivota pois. Kustannussäästöä ainoastaan.
qkqu kirjoitti:
Toisen käden tietona sain kuulla, että 24 joutuu lähtemään ja kaikki lomautetaan. En ole varma tiedon paikkansapitävyydestä. Useita vanhoja konkareita laitettiin ulos sekä lisäksi tietysti ne jotka haluttiin siivota pois. Kustannussäästöä ainoastaan.
Näin kävi. 24 irtisanottiin ja kaikille 10 päivän lomautus.
+Lisää kommentti
Riittääkö tämä, vai onko luvassa lisää irtisanomisia?
1 VASTAUS:
Tänään kävin keskustelua aiheesta ja keskustelukumppanin näkemyksen mukaan nyt tehdyt ratkaisut eivät tule riittämään. Mitään varsinaista uudistustahan ei tehty, vaan aivan sama meno jatkuu tosin pienemmällä porukalla.

Seuraava avautuminen koskee kuljetus- ja huolinta-alaa yleisesti eikä mitään erityistä yritystä:

Kilpailu huolinta-alalla on nyt äärimmäisen kovaa ja asiakkaat hyvin tarkkoja rahoistaan. Vanha keino laittaa laskuihin pieniä lisukkeita vain karkottaa asiakkaat, kun joskus niillä saatiin vähän lisäkatetta. Tuntuu että kuljetusyritysten ja varustamoiden mielikuvituksella ei ole rajaa, kun koettavat kaikin keinoin keksiä miten saada kasvatettua laskun loppusummaa. Mielestäni hyvin kiistanalaisia kuluja huolinta-alalla ovat mm.
- tietoliikennekulut
- toimenpidepalkkio
- laskutuslisä
- kirjaamismaksu
- huolintavastuuvakuutus
- Kiinalisä (China additional)
- ruuhkalisä
- Peak Season Surcharge
- polttoaineen valmisteveron muutos
- korkeat maksupalvelupalkkiot (kohtuullinen on 1%)
- LCL maksu (LCL service charge)
- konttien ylipainomaksut
- rahtikirjamaksu
- POD-maksu (proof of delivery)
- paperilasku
- manuaalisen tilauksen maksu
- avisointimaksu

Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, sillä niin paljon erilaisia maksuja olen työhistoriani aikana ihmetellyt. Myös tämä uusi rikkidirektiivistä tuleva lisämaksu on saanut jotkut liikennepäälliköt hyvin luoviksi ja asiakkaiden kannattaa olla tarkkana, jotta sen varjolla ei koroteta katteita. Mielestän rikkidirektiivilisän pitäisi olla kaikilla suurin piirtein sama, mutta kokemukseni mukaan hajonta on aivan valtava.

Kuljetusyritysten pitää keskittyä olennaiseen ja olla kilpailukykyisiä. Kustannuksista pitää karsia löysät pois ja tarjota vain sitä mitä asiakas todella tarvitsee. Monet yritykset ovat jossain käsittämättömässä luulossa, että heidän palvelunsa olisi jotenkin erinomaista verrattuna muihin. Hyvä jos näin on, mutta oman kokemukseni mukaan eroja on lähinnä hinnoissa. Järkevä ostaja ei vastaa kuljetusmyyjän soittoon "kuljetuksemme ovat kunnossa" vaan pikemminkin toivottaa tervetulleeksi käymään ja tarjoamaan parastaan. Osa kuljetusyrityksistä pysyy ilmeisesti pystyssä vain, koska niiden asiakkaat ovat joko tyhmiä, laiskoja tai niitä molempia.
+Lisää kommentti
Sitä olen ihmetellyt, että vaikka 24 henkilöä on irtisanottu, niin siitä en ole löytänyt uutista mistään mediasta. Googlaamallakaan en löytänyt kuin tämän yhden pienen viestiketjun.

Joku aika sitten kuulin huhua, että olisivat aloittaneet jonkun brandin faceliftin. Markkinointiviestinnän keinoin siis koettavat lisätä myyntiä. En usko että brandiuudistuksella saadaan mitään muuta kuin rahaa tuhlattua turhuuksiin. Parempi tulos silläkin rahalla saataisiin, kun jaettaisiin henkilökunnalle ja varsinkin sen suorittavalle tasolle ylimääräinen motivoiva kannustin ja annettaisiin parille johtajalle kenkää.
Ilmoita
Ollako mukana Fennowayssa vai eikö olla. Mukava kun voi aina päivättäin miettiä, että mistä tuuli puhaltaa ja ollaanko tänään Fennowayssa vai ei... Miten olisi jos vaikka olisi joku linjaus miten toimitaan, eikä pompita puolelta toiselle miten sattuu.
Ilmoita
Ongelmakohtiako?

- Olikohan Varovan ja Bewen yhteisyritys Roadari sittenkään hyvä idea? Kumipyöräliikenne kriisissä?
- Mielikuvamarkkinointi premium-laatuisesta palvelusta ei btob-markkinoilla toimi?Ammattiostajia ei kusesteta, vaan hinta merkitsee aina?
- Uusasiakashankinta unohdettu?
- Hömppäkoulutus on rahan ja ajan tuhlaamista?
- Kotimaan jakelun ihmeellisyydet? Fennoway vai itse vai jotain ihan muuta?
- Vuosaaren tilat kalliita - hintakilpailukykyä kärsii?
- Kiinteistömenot liian suuret? Aluekonttoreiden tilanne?
- Oikeiden asioiden sijaan keskitytään oman henkilökohtaisen aseman turvaamiseen?
- Toimivatko agentit niin hyvin kuin vaikkapa globaalin jättilaisen harmonisoitu verkosto? Cross Trade vaikeaa?

Ratkaisuksi ehdotan koko johdon vaihtamista. Tarvitaan uusia asiakkaita tuova ja uutta kasvua luova johto, joka tietää mitä tekee ja uskoo asiaansa.
Ilmoita
Kun yritys irtisanoo, niin kilpailijat kiittävät ja palkkaa osaavimmat. Sinne menee mukana niin asiakkaat kuin tieto yrityksen asioista.
Ilmoita
On näitä yt:ta koko ajan huolinta puolella.
Paskinta näissä on se että johto ei vaan vaihdu.
On palkattu epäpäteviä työntekijöitä, jotka ei pärjää kiireessä. Pomot nostaa isoa liksaa tekemättä mitään konkreettista. Ei kanna edes esimiesvastuuta. Toinen työntekijä saa olla tekemättä yhtään mitään, toinen painaa niskalimassa ja korjaa toisen virheitä.
Sitten saa olla kauhunvallassa 6 viikkoa saako jäädä vai lähteä.
Ilmoita
Positiivisia:
uusi vtj, kotimaanjakelun kehitys, edustajaverkoston kehitys, tuloskehitys

Kysymerkkejä:
Roadarin tulevaisuus, firman hallitus

Haasteet:
Hanjinin konkurssin aiheuttamat ongelmat, tuonnin volyymien kehitys, liikevaihdon lasku

Huolinta-alan turbulenssi vain jatkuu ja jatkuu. Alan yritysten pitää uudistua ja huolehtia kilpailukyvystään. Aika näyttää miten taitavasti kukin yritys osaa muuttuvassa maailmassa sopeutua ja löytää ansaintamahdollisuuksia.
Ilmoita
Ja seuraavat YT neuvottelut Varovalla alkoivat juuri.
Myös Sa-Tu Logistics vähentää väkeä Vuosaaren terminaalistaan.
6 VASTAUSTA:
Keitä nämä Varovan uudet YT:t koskevat? Koko henkilöstöä vai jotakin toimintoa kuten terminaalia?
eirobootti kirjoitti:
Keitä nämä Varovan uudet YT:t koskevat? Koko henkilöstöä vai jotakin toimintoa kuten terminaalia?
Vuosaaren terminaalin henkilöstöä
kalevikimmojuhni kirjoitti:
Vuosaaren terminaalin henkilöstöä
Montako sai kenkää?
Onko Varovalla enää omaa terminaalia Vuosaaressa? Joutuiko henkilöstö lähtemään?
kalevikimmojuhni kirjoitti:
Vuosaaren terminaalin henkilöstöä
Väkeä sijoitettiin talon sisällä muihin tehtäviin. Ei ole ketään irtisanottu.
talonväki kirjoitti:
Väkeä sijoitettiin talon sisällä muihin tehtäviin. Ei ole ketään irtisanottu.
Hienoa että ketään ei jouduttu irtisanomaan. Hyvin kai Varova pääsääntöisesti henkilöstöään kohtelee. Luulisi hyvän kohtelun näkyvän henkilöstön sitoutumisena ja tätä kautta parempana tuottavuutena.
+Lisää kommentti
Mitenkähän tässä nyt tulee oikein käymään, kun alvit siirtyvät suoraan verottajan perimäksi. Pelkistä tulleista ei kovin suuria maksupalvelupalkkioita pysty repimään. Lieneekö huolinta-alalla taas alkamassa myllerrys ja jopa pudotuspeli. Varustamopuolella myllerrystä on jo jonkin aikaa ollut ja vaan jatkuu ja jatkuu.
Ilmoita
Mites se Fennoway? Vieläkö toimii? Olen kyllä sitäkin ihmetellyt, kun ei firman väreissä enää kärryjä tienpäällä näy.
2 VASTAUSTA:
Onko tällä Fennoroadilla ja Fennowaylla jotain yhteistä? Kovin samankaltainen nimi niillä ainakin on.
Mielikuvituksen puutetta nimen annossa... Fenno Roadilla samat omistajat kuin Fennowaylla alunperin eli osa liikennöitsijöistä. Fennoway tosiaan meni konkurssiin.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Varovalla YT-neuvottelut

Varova Oy:ssä on käynnissä YT-neuvottelut. Tarkoituksena on vähentää väkeä ja lomauttaa porukka. Ei mene hyvin suomalaisella huolinta-alan yritykselle. Saa nähdä montako saa lähteä. Toivottavasti näkevät irtisanomisissa mahdollisuuden uudistaa toimintaa ja muuttaa strategiaa. Vanhat temput eivät enää toimi, vaan on osattava uudistua.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta