Osakeasuntojen hintakehitys 1988-2014

porvarihallitus

47

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäksi täytyy huomata, että tässä on kysymyksessä reaaliarvot. Nimellishintainen nousu on ollut paljon suurempaa.

Esimerkiksi pk-seudulla osakeasuntojen hinnat nousivat nimellisesti 2003-2013 kymmenessä vuodessa 57,6 prosenttia ja reaalisesti 37,74 prosenttia.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12163230

• mennyt on mennyt jo

Väitätkö tuolla nyt että mennyt on tae tulevaisuudesta juuri asuntojen kohdalla vaikka se ei tunnetusti minkään muun omaisuusarvon kohdalla sitä ole?

Teillä peruutuspeilistä tilastojen tuijottelijoilla on iso ongelma elää nykyhetkessä ja reaalimaailmassa.

• Moni kirjoittaja ei edes hahmota mennyttä kehitystä. Jonkun mielestä on ollut taloudellisesti kannattavaa asua vuokralla vaikkapa koko ikänsä ajan. Tilastot osoittavat tämän luulon täysin vääräksi.

Lisäksi on ollut huomattavan paljon kirjoituksia vuosien saatossa, jonka sisältö on ollut, että asuntojen hinnat ovat romahtaneet tai romahtavat minä hetkenä hyvänsä. Tilastoihin tuijottelu vahvistaa nämäkin kirjoitukset enemmän tai vähemmän suunsoitoksi.

Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta jos takana on maksettu oma asunto on aika turvallinen olo.

• omassa asun
        pundit kirjoitti:

Moni kirjoittaja ei edes hahmota mennyttä kehitystä. Jonkun mielestä on ollut taloudellisesti kannattavaa asua vuokralla vaikkapa koko ikänsä ajan. Tilastot osoittavat tämän luulon täysin vääräksi.

Lisäksi on ollut huomattavan paljon kirjoituksia vuosien saatossa, jonka sisältö on ollut, että asuntojen hinnat ovat romahtaneet tai romahtavat minä hetkenä hyvänsä. Tilastoihin tuijottelu vahvistaa nämäkin kirjoitukset enemmän tai vähemmän suunsoitoksi.

Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta jos takana on maksettu oma asunto on aika turvallinen olo.

Onko sinulla jokin ongelma, vai miksi aina juttu kääntyy siihen, että alat vertailla oman ja vuokra-asumisen hintoja. Onko mahdotonta keskustella asuntojen hintakehityksestä, ilman että alat vänkäämään oma vs. vuokra.
        Itse olen asumismuotoni valinnut, minulla ei ole mitään tarvetta alkaa perustelemaan sitä mitenkään kenellekään.

• whoknowswins
        pundit kirjoitti:

Moni kirjoittaja ei edes hahmota mennyttä kehitystä. Jonkun mielestä on ollut taloudellisesti kannattavaa asua vuokralla vaikkapa koko ikänsä ajan. Tilastot osoittavat tämän luulon täysin vääräksi.

Jos ajatellaan tämän hetken tilannetta, lienee ostaminen viisainta sellaiselle joka siirtyy lähiaikoina eläkkeelle. Kaksio riittää, sen ei tarvitse olla pk -seudulla ja rommi ei pahasti pure siihen kaksioon. Asuminen on halvempaa kuin vuokralla. Jos taas on vaikka 25 vuotta työelämää edessä, kannattaa vakavasti miettiä ja etsiä työllistymismahdollisuuksia ulkomailta. Juuri nyt ja tulevina vuosina ei kannata sitoa itseään Suomeen ja velkaiseen asuntoon siellä. Ei edes pk-seudulla.

• siksi vuokralla
        pundit kirjoitti:

En olisi saanut lainaa, enkä omaa maksettua viimeisen 20 vuoden työttömänäolon aikana. Sen sijaan samassa ajassa maksettu vuokramäärä, noin 100 tonnia, ei ole tehnyt yhtään tiukkaa.
        Tietenkin olisi voinut mennä töihin, mutta totesin sen jo heti amiksen jälkeen, ettei tämä ole minun juttu.

• omassa asun kirjoitti:

Onko sinulla jokin ongelma, vai miksi aina juttu kääntyy siihen, että alat vertailla oman ja vuokra-asumisen hintoja. Onko mahdotonta keskustella asuntojen hintakehityksestä, ilman että alat vänkäämään oma vs. vuokra.
        Itse olen asumismuotoni valinnut, minulla ei ole mitään tarvetta alkaa perustelemaan sitä mitenkään kenellekään.

Ei pidä paikkaansa että aina tai läheskään aina tekisin oma asunto/vuokra vertailua. Esimerkiksi olen verrannut myös osakesijoittamista oman asunnon hankkimiseen. Lisäksi mm. viimeksi aloittamassani viestiketjussa keskityin pelkästään kuntien työttömyystilastojen tuijottelemiseen ja totesin, että jos missään asuntojen hinnat ovat paineessa juuri näillä korkean työttömyyden paikkakunnilla. Tuostakaan viestiketjusta ei edes löydä sanaa vuokra.

Nyt kun olen ylläolevan viestin sanonut/kirjoittanut minua tuskin kiinnostaa palata samaan aiheeseen kirjoittelemaan samantyyppisiä notorisia asioita.

Tuijotan harvoin vain yhden muuttujan varaan: esimerkiksi kahvipaketin hinta. En ryntää ostamaan kahvipakettia, vaikka se olisikin 25 prosentin alennuksessa. Samoin en ryntää ostamaan talvirenkaita, kun niiden vaihto luvataan ilmaiseksi.

Enemmän on siis kysymys tavastani hahmottaa ja suhteuttaa asioita. Asuntojen hintojen korrelaatio osakekurssien kehittymiseen on n. 40 prosentin tasoa. Osakekurssien nousu tai lasku ei suoraan nosta tai laske asuntojen hintoja, mutta samat tekijät selittävät asuntojen hintojen noususta tai laskusta 40 prosenttia.

Asuntojen hinnat kehittyvät aina suhteessa muihin muuttujiin.

• siksi vuokralla kirjoitti:

En olisi saanut lainaa, enkä omaa maksettua viimeisen 20 vuoden työttömänäolon aikana. Sen sijaan samassa ajassa maksettu vuokramäärä, noin 100 tonnia, ei ole tehnyt yhtään tiukkaa.
        Tietenkin olisi voinut mennä töihin, mutta totesin sen jo heti amiksen jälkeen, ettei tämä ole minun juttu.

Toivottavasti kuitenkin sinulla on jokin pesämuna jossakin odottamassa myös vanhuuden varalle esimerkiksi vanhempien perintö. Ilman työtä ei ole luvassa kuin minimieläke. Takuueläke 736,64 euroa bruttona on toki suurempi kuin minimityöttömyyskorvaus, mutta jos rommautellaan ja vedetään talous kuralle eniten siitä kärsivät sittenkin aina ne, jotka eniten tukea eniten tarvitsevat vrt. Kreikka ja pienituloisten vaikeat tilanteet siellä.

Minä toivon, että kaikki pärjäisivät elämässään ja voisivat olla tyytyväisiä omiin valintoihinsa.

• karmea nousu

Tuossa on mahdollisuus tehdä jättimäinen tili, jos on ostanut 90-luvun alussa, ja nyt myy pois, ja muuttaa veneen alle.

• rahastettu on

Miksi pitäisi muuttaa veneen alle? Muitakin mahdollisuuksia löytyy.

• whoknowswins
        rahastettu on kirjoitti:

Niinpä. Itse myin liiat pois hyvällä tilillä ja muutin purjeveneeseen, ihan sisälle. Nyt olen yli 3300 merimailin matkan päässä Suomesta ja elämä hymyilee. Verovapaa tili mahdollisti tämän ja maksajat sille tilille löytyivät kuplamuulisektorilta. Osaan kyllä olla kiitollinen heille!

• tuskin!
        whoknowswins kirjoitti:

Niinpä. Itse myin liiat pois hyvällä tilillä ja muutin purjeveneeseen, ihan sisälle. Nyt olen yli 3300 merimailin matkan päässä Suomesta ja elämä hymyilee. Verovapaa tili mahdollisti tämän ja maksajat sille tilille löytyivät kuplamuulisektorilta. Osaan kyllä olla kiitollinen heille!

Onko tämän suurempaa soopaa tällä palstalla ennen kirjoitettu/nähty?

• mihin meni rahat?
        rahastettu on kirjoitti:

Koska hinnat nousseet muissakin. Ei se tilinteko realisoidu, jos myyntivoitto menee toiseen asuntoon, jonka hinta raketoinut saman verran kuin omankin.
        Vai onko asuntojen vaihtamisen tarkoitus, että pääsee kehumaan nettiin, kuinka sai hyvän voiton myynnistä, mutta seuraavan asunnon oston jälkeen rahatilanne on /-0. Toki asuntokauppa tietää valtion kassaan varainsiirtoveroa, joten joku siitäkin hyötyy.

• sukellusveneasukas
        whoknowswins kirjoitti:

Onneksi siellä merellä on noita tukiasemia tiheässä, ettei tarvi olla ilman tätä palstaa Kännyköiden kantomatka on hyvin vaatimaton, kuten tuolla marjametsässä saa huomata.

• whoknowswins
        sukellusveneasukas kirjoitti:

Onneksi siellä merellä on noita tukiasemia tiheässä, ettei tarvi olla ilman tätä palstaa Kännyköiden kantomatka on hyvin vaatimaton, kuten tuolla marjametsässä saa huomata.

Ei tässä missään merellä nyt olla, vaan aurinkoisessa marinassa. Toki viestittely tänne onnistuu satelliittiyhteyden ansiosta vaikka keskeltä Atlanttia, mutta en ole sentään niin riippuvainen palstasta.
        PS. Joko on veneet nostettu ja nastarenkaat vaihdettu? Uusi lumiharja kannattaa ostaa ja jääskraba myös.

• whoknowswins
        mihin meni rahat? kirjoitti:

Koska hinnat nousseet muissakin. Ei se tilinteko realisoidu, jos myyntivoitto menee toiseen asuntoon, jonka hinta raketoinut saman verran kuin omankin.
        Vai onko asuntojen vaihtamisen tarkoitus, että pääsee kehumaan nettiin, kuinka sai hyvän voiton myynnistä, mutta seuraavan asunnon oston jälkeen rahatilanne on /-0. Toki asuntokauppa tietää valtion kassaan varainsiirtoveroa, joten joku siitäkin hyötyy.

Fiksut ovat poistuneet tai poistumassa Suomesta. Esimerkkeinä Nalle, Jygä ja meitsi. Moni lähtenytkään ei tosin tajunnut realisoida kuplavoittoja ja ovat nyt myöhässä.
        Suomen tilanne on kamala. Ulos lähtee ÄO 130 porukkaa ja tilalle tulee

• Ok-Loordi
        mihin meni rahat? kirjoitti:

Tämä on kyllä totta, useimmiten käy vielä niin että vaihdetaan isompaan ja kalliimpaan asuntoon jolloin tulee tappiota silti vaikka myynnistä sai voittoakin, koskapa sen isomman asunnon hinta on noussut euroina vielä enemmän. Pienempään ja halvempitasoiseen vaihtava voittaa myydessä entisen kun hinnat ovat nousseet. isompaan ja korkeampitasoiseen vaihtava taas hyötyy hintojen laskusta. sen sijaan jos omistaa useita asuntoja kuten Loordi niin voi myydä vain osan näistä ja jatkaa asumista omassa talossaan. jos taas hinnat laskevat niin Loordi voi vaihtaa esim. Luumäen kartanoon entistä edullisemmin jos oman talonsa myisi.

• 24+28

Hienosti näkyy kuinka -89 hinnat lähtivät romahtamaan ja puolittuivat muutamassa vuodessa. Nyt ollaan taas kuplassa, josta käänne alas on juuri tapahtunut. Samalla kaavalla mennään.

• varoitettu on

Katsoitko myös vuokrien kehityksen samalta jaksolta?

Jos, et niin tee se vasta huomenna. Muuten menee yöunet!

• klommoposki
        varoitettu on kirjoitti:

Katsoitko myös vuokrien kehityksen samalta jaksolta?

Jos, et niin tee se vasta huomenna. Muuten menee yöunet!

Vuokrissa samanlainen kupla. Alas tulee vuokrat lähivuosina, ei mahda mitään. Kolmen vuoden päästä ei läskiä enää tunne samaksi ihmiseksi, kun ennen pyöreät posket on niin klommoilla.

• ytrdsdfhjklc
        klommoposki kirjoitti:

Vuokrissa samanlainen kupla. Alas tulee vuokrat lähivuosina, ei mahda mitään. Kolmen vuoden päästä ei läskiä enää tunne samaksi ihmiseksi, kun ennen pyöreät posket on niin klommoilla.

Maahanmuuttajia tulee sitä tahtia, että vuokra-asunnot loppuu kohta ja hinnat nousee koko ajan.

• usko peli
        ytrdsdfhjklc kirjoitti:

Maahanmuuttajia tulee sitä tahtia, että vuokra-asunnot loppuu kohta ja hinnat nousee koko ajan.

Vaalien jälkeen se tulo loppuu kuin seinään ja kääntyy vilkkaaksi toiseen suuntaan. Nykyisten lokoisat oltavat asumistukineen loppuu samalla. Vuokrien saaminen jää vuokraisäntien murheeksi.

• suom. laiskajaakot
        usko peli kirjoitti:

Vaalien jälkeen se tulo loppuu kuin seinään ja kääntyy vilkkaaksi toiseen suuntaan. Nykyisten lokoisat oltavat asumistukineen loppuu samalla. Vuokrien saaminen jää vuokraisäntien murheeksi.

Höpö höpö. Sen sijaan loppuu ilmaisten kämppien piffaaminen persuomalaisille. Siis juuri näille, jotka kaikkein eniten mamuista kiivailee, "kun ne tuli viemään MEIDÄN tuet ja sossun rahat"

Vuorka-asuntoja riittää mainiosti PK -seudun ulkopuolella. Joten sinne vaan, pieniltäkin paikkakunnilta löytyy kebab-kioski ja ainakin yksi räkälä, josta saa olutta.

• päivän tripla
        ytrdsdfhjklc kirjoitti:

Ja kuka ne vuokrat maksaa?

A: Työtön, kielitaidoton, työhaluton mamu.
        B: Työssäkäyvä, verojamaksava omistusasuja.
        C: Sossu ja Kela maksaa hyvää hyvyyttään omasta pussista.

• tulkaa pohjoiseen
        suom. laiskajaakot kirjoitti:

Höpö höpö. Sen sijaan loppuu ilmaisten kämppien piffaaminen persuomalaisille. Siis juuri näille, jotka kaikkein eniten mamuista kiivailee, "kun ne tuli viemään MEIDÄN tuet ja sossun rahat"

Vuorka-asuntoja riittää mainiosti PK -seudun ulkopuolella. Joten sinne vaan, pieniltäkin paikkakunnilta löytyy kebab-kioski ja ainakin yksi räkälä, josta saa olutta.

Totta. Siksi jäin jo nuorena tänne pohjoiseen, enkä lähtenyt etelään töiden perässä. Täällä on halpoja vuokrakämppiä. Töitä ei varmasti ole eikä tule.

• veio
        tulkaa pohjoiseen kirjoitti:

Totta. Siksi jäin jo nuorena tänne pohjoiseen, enkä lähtenyt etelään töiden perässä. Täällä on halpoja vuokrakämppiä. Töitä ei varmasti ole eikä tule.

"Totta. Siksi jäin jo nuorena tänne pohjoiseen, enkä lähtenyt etelään töiden perässä. Täällä on halpoja vuokrakämppiä. Töitä ei varmasti ole eikä tule."

jes,elämä on varmaan nastaa jossain muuttotappiokunnalla työttömänä.

• usko peli kirjoitti:

"Vaalien jälkeen se tulo loppuu kuin seinään ja kääntyy vilkkaaksi toiseen suuntaan."

Tässä saattaa olla eräs faktinen seikka, joka todella voi liikuttaa asuntojen hintoja kovasti alaspäin.

• timber58

24 28:lle .hinnat ei lähteny romahtamaan 89 ,vaan räjähdysmäinen nousu jota jatkui vuoteen 91.palkka omassa ammatissa n.4 kertaistui tuona aikana.joko käppyrä on väärä tai sitä pitää tulkita toisella tapaa.

• Köyhät kyykkyyn

Mees nukkumaan nyt jo. Korkki kiinni siellä kasarmilla. Hyvät yöt, eli toivottavasti näet taas saman rommiunen. Odottavan aika on pitkä ja köyhälle ikuinen.

• selvä kuplahan tuo

Komeasti on kuplaantunut hinnat laman jälkeen. Hyvin on tilaa puotella ainakin puolet pois 2017 vuoden loppuun mennessä. Kyllä olisi kylmä rinki persiissä yötäpäivää jos nyt olisi paljon velkaa juuri ostettuun taloon.

• tämä selvä
        selvä kuplahan tuo kirjoitti:

Komeasti on kuplaantunut hinnat laman jälkeen. Hyvin on tilaa puotella ainakin puolet pois 2017 vuoden loppuun mennessä. Kyllä olisi kylmä rinki persiissä yötäpäivää jos nyt olisi paljon velkaa juuri ostettuun taloon.

Jos olet lamasta asti odotellut etkä vieläkään päässyt omaan, on todellakin selvää, että odottelu tulee jatkumaan toiset 20 vuotta.

• näinhän se menee
        tämä selvä kirjoitti:

Jos olet lamasta asti odotellut etkä vieläkään päässyt omaan, on todellakin selvää, että odottelu tulee jatkumaan toiset 20 vuotta.

No onhan se nyt odotellut todella kauan. Rommauksen odottelu ja povailu on tainnut mennä jo pelkäksi harrastukseksi, jolla ei todellisen elämän kanssa ole mitään tekemistä. Se nimittäin on jo aivan sama romahtaako vaiko ei, niin paljon on tullut takkiin odottelun aikana.

• kuitti ja roger
        selvä kuplahan tuo kirjoitti:

Kupla tai kuitti. Kuolema kuittaa asuntovelat.

• ihmetellä saattaa

Hyvä käppyrä. Jos nyt oletetaan että dippaisi tuonna 120 paikkeille, mikä olisi jo iso rommeli, niin sopia kysyy että miksi et ostanut 2008?

Puhun nyt PKS:stä....

• analyysinä

Taulukosta näkee kuinka kovassa kuplassa asunnot taas kerran ovat. Mitään ei opittu viime kerrasta ja nyt romahdetaan uudestaan alas. Hintojen puolittuminen todellakin on edessä muutaman vuoden kuluessa.

• näin minä

Voi, mä jotenkin odotan kunnon kuplan puhkeamista, kun sain kesällä omani myytyä veks kunnon voitolla. Olin ostanut oman 1984 ja siitä lähtien on hinta 90-lamavuosia lukuunottamatta tasaisesti noussut ja nyt sain omani moninkertaisesti pois. Nyt olen eläkkeellä ja kuluttelen suurehkoa pääomaani omaksi ilokseni asuen tasokkaasti vuokralla vailla mitään huolia putkirempoista tai julkisivun paranteluprojekteista. Mitään en kellekään omia rahojani jätä, kun ei perillisiä ole.

• "Mitään en kellekään omia rahojani jätä, kun ei perillisiä ole."
        "Voi, mä jotenkin odotan kunnon kuplan puhkeamista, kun sain kesällä omani myytyä veks kunnon voitolla."

Mitä hyödyt jos rommi tulee?

Provo trolli kirjoittelija taas siellä

• kuvaajan suunta

Minusta tuossa nimenomaisesti ei ole nähtävissä mitään nousua viimeiseen neljään vuoteen, pikemmin päinvastoin?

• idikaattorianalyysi

Tuon käyrän mukaan tulkittuna, esimerkiksi nyt 135 tuhatta euroa maksaneen asunnon saa 3-4 vuoden sisällä noin 65 tuhannella eurolla. Aika kovaa tullaan alas, eli tuollainen 1500-2000 euroa katoaa sen hintaisesta joka kuukausi, kuin pieru saharaan. Kalliimmista tietysti suhteessa enemmän. Helkkarin kallista asumista, kun päälle joutuu vielä maksamaan vastikkeen, asumiskulut ja pankkilainan.

• Sinäpä olet melkoinen talousviisas, kun tuon pystyt kuviosta näkemään. Siirrät menneisyyden tapahtuman suoraan nykyhetkeen. Odotatko myös Mainilan laukausten tapahtuvan sellaisenaan? Olisiko nyt myös tämän aika?

Ensinnäkin näkemyksesi on väärä jo historiallisestikin, koska kuviosta on poistettu inflaatio.

Asuntojen reaalihinnat olivat korkeimmillaan vuoden 1989 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Matalimmillaan asuntojen reaalihinnat olivat vuoden 1995 viimeisellä vuosineljänneksellä eli aikaa tässä välissä kului 6,5 vuotta!

Samanlaisella infaatiokehityksellä talon hinta olisikin n. 35,5 prosenttia suurempi.

Asuntojen neliöhinnat palkkoihin nähden olivat vuonna 1989 aivan toista kuin nyt http://www.findikaattori.fi/fi/13

• tilastonikkarit oy

Ennakkotietona voi sanoa että hintojen putoamisen syöksykulma näyttäisi olevan paljon 90-luvun syöksyä jyrkempi. Voidaan alkaa puhumaan todellisesta romahduksesta.

• täysi hörhö

Höpö höpö, mistä näitä pellejä oikein sikiää?
        .. ja sitten vain laitat niitä todisteita tai please katoa tältä asiakeskustelijoiden palstalta jollekin hörhöpalstalle kaltaistesi joukkoon.

• nilastotikkarit oy
        täysi hörhö kirjoitti:

Höpö höpö, mistä näitä pellejä oikein sikiää?
        .. ja sitten vain laitat niitä todisteita tai please katoa tältä asiakeskustelijoiden palstalta jollekin hörhöpalstalle kaltaistesi joukkoon.

Kyseessä on vielä raakatietoa, joten linkkiä ei vielä luonnollisesti ole. Vielä tarvitaan muutamat tarkemmat analyysit ja tarkistuslaskennat, niin nähdään kuinka jyrkkä pudotuksesta tuli. Maltahan nyt vaan odottaa.

Kuuluuko muuten niistä asiakirjoittajista ok-loordi omiin suosikkeihisi?

• porvarihallitus
        nilastotikkarit oy kirjoitti:

Kyseessä on vielä raakatietoa, joten linkkiä ei vielä luonnollisesti ole. Vielä tarvitaan muutamat tarkemmat analyysit ja tarkistuslaskennat, niin nähdään kuinka jyrkkä pudotuksesta tuli. Maltahan nyt vaan odottaa.

Kuuluuko muuten niistä asiakirjoittajista ok-loordi omiin suosikkeihisi?

MIkä on tämän raakatiedon lähde?

• hör-hör
        porvarihallitus kirjoitti:

Entisen hevosmiesten tietotoimiston, nykyään suljetun osaston miähen ruutupaperimerkinnät hoitajien pöydällä.

• nyt lähti lapasesta
        porvarihallitus kirjoitti:

Potilastyöhön kuuluu potilaiden sielunmaiseman terapeuttinen ymmärtäminen. Osana terveyttämisprosessia potilaille annetaan tehtäväksi kirjoittaa arkielämästään ja rutiineistaan. Välillä jotkut potilaat saavat inspiraatioita televisio-ohjelmista, mikä näkyy sepitteelllisinä talouselämän tarinoina. Ne kietoutuvat jännällä tavalla osaksi potilaan persoonaa ja todellisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      42
      9515
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2161
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      27
      1850
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      136
      1643
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      195
      1194
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      9
      1160
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1107
    8. 92
      962
    9. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta
      Ikävä
      81
      889
    10. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?