Korjausten kannattavuus

Ajoa 1974 alkaen

Milloin auton korjaaminen ei ole enää taloudellisesti kannattavaa?
Jos auto on Audi, BMV
Jos moottoriremonttiin menee 12 000€?
Jos autoon ei tarvitse tehdä korjauksia lainkaan?
Jos autoon korjauksiin menee 300€/vuosi?
Jos korjauskustannus ylittää vastaavan auton pyyntihinnan?

110

10827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3000

      Kaikki on suhteellista. Jollakin saman auton moottorirempan teetättämiseen kuluu 12 tuhatta, toinen selviää itse tehden 2500 eurolla. Jollekulle auto on taloudellisesti maalissa. Toiselle sama auto on edullinen kuljetin vuosiksi eteenpäin. Joku tekee tiliä korjaamalla rikkinäisiä autoja.

      • Ön äytöjä

        Kyl jökäinen vöi tehdä äytönsä känssä niinkyin itse hälyää.


      • käytetty auto jep

        itse olen ostanut autoja autoliikkeestä käytettynä.90000km ajettuja saa parilla tonnilla.sitten täydellinen jarruhuolto hihnat palat uudet takajarrusylinterit nesteet kaikki öljyt.jakopään hihna.uudet virtajakajat tulpat tulpanjohdot ja tietysti uudet renkaat.jarrut sylinterit 8 euroa kappale uudet jarrupalat 24 euroa,jakohihna 15 euroa virtapuoli jakaja tulpat johdot 80 euroa.vaihteistoperä öljyt 24 euroa,moottorinesteet 18 euroa.moottoriöljyt 28 euroa sis suodatin.siinä koko huolto,nyt ajanut 1.5 vuotta ,eikä ole ollut vielä ainakaan mitään ongelmia.nyt tulee uudet renkaat 40 euroa ja asennus vanteille 45 euroa.niillä sitten pöristellään ensikesänä.en sijoita autoon enempää koska se on turhaa rahan haaskausta.on parempi olla takataskussa 80000 euroa kuin ruostuvassa metallimöhkäleessä joka on sitten jo ongelmajäte möykky 8 vuoden kuluttua.käytetyssä ei ole raha hukassa,se hankkii hintansa takaisin jo kahdessa vuodessa.


      • Halapaa on
        käytetty auto jep kirjoitti:

        itse olen ostanut autoja autoliikkeestä käytettynä.90000km ajettuja saa parilla tonnilla.sitten täydellinen jarruhuolto hihnat palat uudet takajarrusylinterit nesteet kaikki öljyt.jakopään hihna.uudet virtajakajat tulpat tulpanjohdot ja tietysti uudet renkaat.jarrut sylinterit 8 euroa kappale uudet jarrupalat 24 euroa,jakohihna 15 euroa virtapuoli jakaja tulpat johdot 80 euroa.vaihteistoperä öljyt 24 euroa,moottorinesteet 18 euroa.moottoriöljyt 28 euroa sis suodatin.siinä koko huolto,nyt ajanut 1.5 vuotta ,eikä ole ollut vielä ainakaan mitään ongelmia.nyt tulee uudet renkaat 40 euroa ja asennus vanteille 45 euroa.niillä sitten pöristellään ensikesänä.en sijoita autoon enempää koska se on turhaa rahan haaskausta.on parempi olla takataskussa 80000 euroa kuin ruostuvassa metallimöhkäleessä joka on sitten jo ongelmajäte möykky 8 vuoden kuluttua.käytetyssä ei ole raha hukassa,se hankkii hintansa takaisin jo kahdessa vuodessa.

        Oli uskottava tarina, kunnes kirjoitit "uudet renkaat 40 euroa". Nyt sanot, että ostit käytetyt mutta hyväpintaiset.. Jos sait uudet renkaat 40 eurolla, olet tod.näk. ostanut varastettua kamaa.


      • 654656
        Ön äytöjä kirjoitti:

        Kyl jökäinen vöi tehdä äytönsä känssä niinkyin itse hälyää.

        Neuvoisiko öökkönen miten tuon sivun vasemmassa reunassa vilkkuvan e-kontakti mainoksen saa pois? Haittaa teksteihin keskittymistä.


      • huomioitu
        Halapaa on kirjoitti:

        Oli uskottava tarina, kunnes kirjoitit "uudet renkaat 40 euroa". Nyt sanot, että ostit käytetyt mutta hyväpintaiset.. Jos sait uudet renkaat 40 eurolla, olet tod.näk. ostanut varastettua kamaa.

        Tarkoitti varmaan 40€/kappale. myös maininta, asennus vanteille, viittaa että tilaa renkaat netistä, juuri tun hintainen on asennus yleensä esim. rengasonlinen asennuspistessä ja yleisimpiä kokoja saa tuolla 40,- kpl.


      • Ön äytöjä kirjoitti:

        Kyl jökäinen vöi tehdä äytönsä känssä niinkyin itse hälyää.

        Auton korjaus on mielenkiintoista puuhaa edullisesti pääsee jos itse korjaa tai ostaa toisen samanlaisen ja laittaa varaosiksi


      • Kukko4
        Ön äytöjä kirjoitti:

        Kyl jökäinen vöi tehdä äytönsä känssä niinkyin itse hälyää.

        Kukko tietäää , päässä on kyllä hälyäääääää,, olisi hauska nähdä sinut kasvotusten ,miten hälyäänet,,,


      • Kukko4
        multi1971 kirjoitti:

        Auton korjaus on mielenkiintoista puuhaa edullisesti pääsee jos itse korjaa tai ostaa toisen samanlaisen ja laittaa varaosiksi

        Kukko tietäää,,, täällä palstalla liitäjien autonremontit ovat jotain 4,500 euroa voi saada vauhelaatikonkin lait,timmiin . ei tarvita puhua jostain 12,000 eurosta kaikki on vielä suhteellista ,,,,,


      • Mene nykkymään
        654656 kirjoitti:

        Neuvoisiko öökkönen miten tuon sivun vasemmassa reunassa vilkkuvan e-kontakti mainoksen saa pois? Haittaa teksteihin keskittymistä.

        Läitä köne kiinni


      • Opettele luvut
        Kukko4 kirjoitti:

        Kukko tietäää,,, täällä palstalla liitäjien autonremontit ovat jotain 4,500 euroa voi saada vauhelaatikonkin lait,timmiin . ei tarvita puhua jostain 12,000 eurosta kaikki on vielä suhteellista ,,,,,

        Ei neljällä ja puolella eurolla mitään autoremonttia tehdä. Eikä vaihdeaskia saa 12 eurolla. Taidat olla autonasentaja kun et mitään ymmärrä...


      • Järki hoi, jos on...
        huomioitu kirjoitti:

        Tarkoitti varmaan 40€/kappale. myös maininta, asennus vanteille, viittaa että tilaa renkaat netistä, juuri tun hintainen on asennus yleensä esim. rengasonlinen asennuspistessä ja yleisimpiä kokoja saa tuolla 40,- kpl.

        Ei netistäkään saa kunnon renkaita tuohon hintaan laillisesti. Varastettua tavaraa saa tietenkin vaikka kuinka.


      • kerrojo
        Järki hoi, jos on... kirjoitti:

        Ei netistäkään saa kunnon renkaita tuohon hintaan laillisesti. Varastettua tavaraa saa tietenkin vaikka kuinka.

        Mistä niitä saa?


    • fjskjfjgioboie

      Itse ajoin aikanaan 9 vuotta samalla autolla välillä sitä korjaillen sillä ajatuksella että kun ei uuteen ollut varaa niin joutuisin seuraavaankin käytettyyn jotain korjaamaan jolloin rahaa palaisi uudemman hankintahinnan remonttien verran. Halvemmaksi tuli korjata nykyistä autoa.

      Lopulta kuitenkin alkoi vikoja tulla niin taajaan ja pahoja vikoja sekä kalliita auton arvoon nähden että katsoin järkevimmäksi pistää se paaliin (auto oli jo n. 18v vanha) ja ostaa merkittävästi uudempi käytetty tilalle. Sillä ajoin vain kolme vuotta ilman suurempia remontteja ja vaihdoin sitten tuliterään autoon jolla edelleen ajan.

      • 3000

        Samma häär. 9 vuotta olen ajanut uutena hankkimallani, aina itse huoltanut ja toimii hyvin. Toisaalta edellinen autoni oli taloudellisessa mielessä loppu jo seitsenvuotiaana. Kylläkin 360 tkm ajettuna. Korjausten ja kuluvien osien vaihdattamisen hinta lähenteli auton arvoa. Nuorempana piti asua neukkukuutiossa eikä oikein päässyt roplaamaan.


      • Matemaatikkoja liikk

        Siis älytöntä verrata remontin hintaa auton arvoon.. Jos autosi myyntiarvo on 1000 euroa ja se kaipaisi 1000 euron remonttia, joka takaisi autolle jopa useita vuosia varmaa ajoa, jätät sen tekemättä,..?? ihan hullua.. ajatko autollasi vain sillä verukkeella, mikä sen kulloinenkin myyntiarvo on.. mitä skeidaa. Uusi auto maksaa esim. 18000 euroa ja sen elinkaari loppuu viiimeistään 18 vuoden kuluttua, eli auto maksaa 1000 euroa vuosi ja sillä rahalla se vain on, käytttökulut tulevat vielä lisäksi. Eli, jos autolla pääsee vuoden ajamaan tuhannen euron remontilla, se ei ole kalliimpaa kuin uudella autolla ajaminen.. tai 10 vuoden ikäisellä autolla ajaminen, joka maksoi 8000 euroa.. sillä autolla kun olisi 8 vuotta elinkaarta jäljellä... mutta siihen autoon ei ole vielä tehty sitä remonttia, mikä omallasi on nyt edessä.. mutta tulee eteen varmasti.. tajusitkohan.


      • Volvo945
        Matemaatikkoja liikk kirjoitti:

        Siis älytöntä verrata remontin hintaa auton arvoon.. Jos autosi myyntiarvo on 1000 euroa ja se kaipaisi 1000 euron remonttia, joka takaisi autolle jopa useita vuosia varmaa ajoa, jätät sen tekemättä,..?? ihan hullua.. ajatko autollasi vain sillä verukkeella, mikä sen kulloinenkin myyntiarvo on.. mitä skeidaa. Uusi auto maksaa esim. 18000 euroa ja sen elinkaari loppuu viiimeistään 18 vuoden kuluttua, eli auto maksaa 1000 euroa vuosi ja sillä rahalla se vain on, käytttökulut tulevat vielä lisäksi. Eli, jos autolla pääsee vuoden ajamaan tuhannen euron remontilla, se ei ole kalliimpaa kuin uudella autolla ajaminen.. tai 10 vuoden ikäisellä autolla ajaminen, joka maksoi 8000 euroa.. sillä autolla kun olisi 8 vuotta elinkaarta jäljellä... mutta siihen autoon ei ole vielä tehty sitä remonttia, mikä omallasi on nyt edessä.. mutta tulee eteen varmasti.. tajusitkohan.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin sinä. Autoni arvo on ehkä 1000 €, vm. -93
        Volvo 945, perusmalli 2.3 koneella.
        Olen itse ajanut sillä yli 12 v ja yli 210000 km. Kun ostin sen, sillä oli ajettu 133000 km. Koska kori on lähes ruosteeton (paitsi akkuhapon syövyttämää kohtaa joka on nyt korjattu) ja myös moottori hyvä, aion kyllä satsata auton korjaamiseen.
        Tyypppivikana on ölyvuotoa, jota esiintyi jo alle 10 v autoissa. Tämä auto on nyt yli 21 v vanha. Moottorin kaikki tiivisteet kannattaisi kuitenkin vaihtaa. Osat ei maksa paljoakaan. Moottorin ja korin puolesta tällä autolla on vielä paljon kilometrejä edessä.
        Kannattaa pitää autoa, jonka tekniikkaa on oppinut tuntemaan ja jota pystyy itsekin huoltamaan ja korjaamaan. Myös varaosat ovat aika halpoja tähän autoon.
        Onhan tässä vielä sekin, että tietää aivan tarkalleen, mitä osia on tähän autoon vaihdettu.
        Edes vesipumppua ei ole koskaan vaihdettu. Samoin jäähdytin ja lämmityslaitteen keno ovat pieni stressi. Lämmityslaitteen hana vuotaa. Nämä varaosat eivät ole kalliita, mutta varsinkin lämmityslaitteen hanan tai kennon vaihto on iso työ, muuten ei kallis.


      • Vallilan Henkka
        Matemaatikkoja liikk kirjoitti:

        Siis älytöntä verrata remontin hintaa auton arvoon.. Jos autosi myyntiarvo on 1000 euroa ja se kaipaisi 1000 euron remonttia, joka takaisi autolle jopa useita vuosia varmaa ajoa, jätät sen tekemättä,..?? ihan hullua.. ajatko autollasi vain sillä verukkeella, mikä sen kulloinenkin myyntiarvo on.. mitä skeidaa. Uusi auto maksaa esim. 18000 euroa ja sen elinkaari loppuu viiimeistään 18 vuoden kuluttua, eli auto maksaa 1000 euroa vuosi ja sillä rahalla se vain on, käytttökulut tulevat vielä lisäksi. Eli, jos autolla pääsee vuoden ajamaan tuhannen euron remontilla, se ei ole kalliimpaa kuin uudella autolla ajaminen.. tai 10 vuoden ikäisellä autolla ajaminen, joka maksoi 8000 euroa.. sillä autolla kun olisi 8 vuotta elinkaarta jäljellä... mutta siihen autoon ei ole vielä tehty sitä remonttia, mikä omallasi on nyt edessä.. mutta tulee eteen varmasti.. tajusitkohan.

        Olette oikeassa "Matemaatikkoja liikk" ja "Volvo 945", paitsi että autolla on sen rahallinen arvo niin on myös käyttöarvo ja sanon tässä "tietoarvo" eli että tietää oman auton historian ja korjaukset luotettavasti sekä mahdollisesti edessä olevat korjaukset tietää, tyyppivioista saa tietoa ja loput voi arvioida.


    • wecdxwedcwww

      Ylläpitävät korjaukset kannattaa, ei niitä yleensä tarvii korjata kuin kerran yksi asia.
      Jarrut rempata kerran auton elinkaaren aikana jne.

      • sitroen.

        Kovin on lyhyt sinun autosi elinkaari kun jarruremontti vain kerran elinkaaren aikana. Olisiko jo aika vaihtaa merkkiä? Aika moni merkki kestää useammankin jarruremontin ajan.
        Niitä jarruja valmistaa vain muutama niihin erikoistunut valmistaja alihankkijana, ei mikään automerkki itse. Paitsi ehkä Lada?


      • jarrut joka kesä uud

        jarrut rempataan joka vuosi,jarrupalat levyt hihnat.ja sitten taas pöristellään seuraavaan kesään,ja homma uusiksi silloin on varmaa kyytiä ja tarvittaessa seisattuu,kun painaa jarrupoljinta ja tietysti jarrunesteen joka kesä uusiksi eivät jäädy talvella eikä kiehu nesteet kesällä.maksaa muutaman kympin kerrallaan


      • jarrut joka kesä uud kirjoitti:

        jarrut rempataan joka vuosi,jarrupalat levyt hihnat.ja sitten taas pöristellään seuraavaan kesään,ja homma uusiksi silloin on varmaa kyytiä ja tarvittaessa seisattuu,kun painaa jarrupoljinta ja tietysti jarrunesteen joka kesä uusiksi eivät jäädy talvella eikä kiehu nesteet kesällä.maksaa muutaman kympin kerrallaan

        Kun jarrut huoltaa kerralla hyvin, voi olla useamman vuoden huoletta. Toki on syytä katsoa toimiiko sylinterit vai ei ja missä kunnossa on sylintereiden suojakumit


      • vähän vaihtelua hei
        sitroen. kirjoitti:

        Kovin on lyhyt sinun autosi elinkaari kun jarruremontti vain kerran elinkaaren aikana. Olisiko jo aika vaihtaa merkkiä? Aika moni merkki kestää useammankin jarruremontin ajan.
        Niitä jarruja valmistaa vain muutama niihin erikoistunut valmistaja alihankkijana, ei mikään automerkki itse. Paitsi ehkä Lada?

        Kyllä se suunnilleen noin menee itselläkin. Miksi pitää samaa romua koko ikä?


      • Öökstöks.
        runontaja kirjoitti:

        Kun jarrut huoltaa kerralla hyvin, voi olla useamman vuoden huoletta. Toki on syytä katsoa toimiiko sylinterit vai ei ja missä kunnossa on sylintereiden suojakumit

        Tärkeämpää kuin suojakumiin huomion kiinnittäminen, on vaihtaa jarrunesteet mieluummin joka vuosi.. se takaa jarrujen toimivuuden ja kumiosien keston vuosiksi.
        Kumiosat jarrusatuloissa kestävät n. 10 vuotta, mutta se edellyttää mäntien hyvää liikkuvuutta, joka saavutetaan vain vaihtamalla jarrunesteet tarpeeksi usein. Toki kumiosuien kestoon vaiokuttaa ajomäärä ja jarrujen käyttötapa.. mitä vähemmän ja harvemmin ajat, sitä nopeammin osat huonontuvat. Jarrut kestävät parhaiten käyttämällä niitä.


      • uudeltamaalta

        ai jarrut rempata elinkaaren aikana,mikä bmw sulla on.


      • Volvo945
        jarrut joka kesä uud kirjoitti:

        jarrut rempataan joka vuosi,jarrupalat levyt hihnat.ja sitten taas pöristellään seuraavaan kesään,ja homma uusiksi silloin on varmaa kyytiä ja tarvittaessa seisattuu,kun painaa jarrupoljinta ja tietysti jarrunesteen joka kesä uusiksi eivät jäädy talvella eikä kiehu nesteet kesällä.maksaa muutaman kympin kerrallaan

        Ei varmasti tarvitse levyjä eikä palojakaan vaihdella joka vuosi. Jossain on kyllä mätää jos näin pitää tehdä. Pitää vain varnistua että jarrusatuloiden männät liikkuvat herkästi ja vaihtaa jarrunesteet muutaman vuoden välein.


      • pölöpöö
        jarrut joka kesä uud kirjoitti:

        jarrut rempataan joka vuosi,jarrupalat levyt hihnat.ja sitten taas pöristellään seuraavaan kesään,ja homma uusiksi silloin on varmaa kyytiä ja tarvittaessa seisattuu,kun painaa jarrupoljinta ja tietysti jarrunesteen joka kesä uusiksi eivät jäädy talvella eikä kiehu nesteet kesällä.maksaa muutaman kympin kerrallaan

        No kyllä on melkoista tuhlausta jos ny joka vuosi vaihtaa jarrupalat ja levyt, mitä järkeä. Taitaa olla vapaa-ajan ongelmia aika lailla. Kyllä niillä ajelee monta vuotta vaikka enemmänkin ajaa.


      • yuiopkjuhy
        Volvo945 kirjoitti:

        Ei varmasti tarvitse levyjä eikä palojakaan vaihdella joka vuosi. Jossain on kyllä mätää jos näin pitää tehdä. Pitää vain varnistua että jarrusatuloiden männät liikkuvat herkästi ja vaihtaa jarrunesteet muutaman vuoden välein.

        Kyllä se vika on omistajan korvien välissä jos jarrulevyjä vaihtelee joka vuosi. Ei ymmärrä autosta mitää, parempi ku ajais taksilla tai menis kävellen.


      • Accord
        Öökstöks. kirjoitti:

        Tärkeämpää kuin suojakumiin huomion kiinnittäminen, on vaihtaa jarrunesteet mieluummin joka vuosi.. se takaa jarrujen toimivuuden ja kumiosien keston vuosiksi.
        Kumiosat jarrusatuloissa kestävät n. 10 vuotta, mutta se edellyttää mäntien hyvää liikkuvuutta, joka saavutetaan vain vaihtamalla jarrunesteet tarpeeksi usein. Toki kumiosuien kestoon vaiokuttaa ajomäärä ja jarrujen käyttötapa.. mitä vähemmän ja harvemmin ajat, sitä nopeammin osat huonontuvat. Jarrut kestävät parhaiten käyttämällä niitä.

        Samoilla jarrunesteillä jo 25 vuotta, jarrupalat on vaihdettu.


    • Kannattaa jos

      Auton korjaaminen ei kannata, jos lähiaikoina edessä oleviin korjauksiin kuluvalla rahalla saa paremmassa kunnossa olevan vastaavan auton, kuin mitä se vanha olisi korjausten jälkeen.

      Tässä vaan on kaksi ongelmaa:
      1) Vanhan auton kyseessä ollessa voi olla vaikea arvioida kuinka paljon remonttia on edessä esimerkiksi seuraavan vuoden aikana.
      2) Käytettyä ostaessa voi olla vaikea arvioida paljonko sen korjaamiseen kuluu rahaa esimerkiksi seuraavan vuoden aikana.

      Esimerkkeihisi totean, että jos vanhan auton korjaukseen menee 300€ /vuosi, niin vaihto harvoin on ainakaan rahallisesti kannattavaa. Vastaavasti, jos edessä on 12 000 euron moottoriremontti, niin autoa tuskin kannattaa korjata ellei puhuta autosta, joiden hintapyynnit on yli 15 000 euron.

      Toisaalta ihmettelen kyllä, millainen moottoriremontti maksaa 12 000 euroa?

      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        [quote]Toisaalta ihmettelen kyllä, millainen moottoriremontti maksaa 12 000 euroa?[/quote]

        Vaihtomoottori merkkiliikkeessä vaihdettuna?


      • turha ihmetellä
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        [quote]Toisaalta ihmettelen kyllä, millainen moottoriremontti maksaa 12 000 euroa?[/quote]

        Vaihtomoottori merkkiliikkeessä vaihdettuna?

        On varmasti myös 120 000 maksavia moottoreita.


      • minäkin ihmettelen
        turha ihmetellä kirjoitti:

        On varmasti myös 120 000 maksavia moottoreita.

        Eiköhän tämä(kin) ketju ole Suomi24 palkollisten keksimä mainoksessa väitetyt miljoonan päivittäisen käyttäjän saamiseksi? Mikään normimoottori ei maksa 12 tuhatta. Ei ainakaan jos vuosihuollon hinta on 300€. Ja jos jostain kumman syystä maksaisi, sellaisen auton omistaja ei kysele kannattaisiko vaihtaa koska kyseessä on joku harvinainen urheiluauto. Ei BMW eikä Audi käyttöautona niin kuin aloituksessa lukee.


      • addddd
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        [quote]Toisaalta ihmettelen kyllä, millainen moottoriremontti maksaa 12 000 euroa?[/quote]

        Vaihtomoottori merkkiliikkeessä vaihdettuna?

        Varmaan uudehkoon autoon maksaa noin paljon kun menee kyselemään maahantuojalta. Itse en sieltä kysele juuri mitään apua.


      • pöppöpöpp
        turha ihmetellä kirjoitti:

        On varmasti myös 120 000 maksavia moottoreita.

        No ei ihan tavallisissa kulkupeleissä millä ihmiset normaalisti liikkuu, ei vaikka kuinka ökyilis


    • Vanha Japsi

      Itsellä vanha Japsi. Kyseessä keskimääräistä parempi ja vähän ajettu yksilö mutta niin vaan meni kansipahvi ja varmaan kytkin pitäis laittaa samalla. Tuttu remppareiska arvio kustannuksiks 1000 e. Vastaavan kuntoisia olis kaupan 1000 - 1500 e pyynneillä. Tuosta ehkä sais nyt myydessä jokusen satasen. Tunnen kuitenkin auton perinpohjin ja tiedän sen kunnon. Jos teetän rempan, sillä vois hyvin ajella kohtuu huolettomasti taas muutaman vuoden. Jos taas ostan vastaavan tilalle, siitähän en tiedä mitään. Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä? Vielä sitten semmonen juttu puoltais remppaa, että katsastin auton juuri ja ajoaikaa olis taas liki 1,5 v. Samoin kaikki ajovarusteet kuten renkaat on hyväkuntoisia.

      • Kuluttaa öljyä

        Kun pistät nykyistä autoa tonnilla kuntoon, voit sen jälkeen olla varma, että ajaminen ei lopu kansivaurioon eikä kytkintäkään tarvitse toiste avata. Vastaavan kaltaisia saat kyllä 1000 - 1500 eurolla, mutta niistäpä et tiedäkään, mitä on tulossa. Aika useinhan auto myydään juuri siksi, että siinä on alkanut ilmetä vakavan vian oireita.


      • sfjeiogjerioigro

        Jos ruoste ei vaivaa eikä muita vikoja ainakaan tällä hetkellä ole eikä merkittävästi uudempaan ja parempaan ole tällä hetkellä varaa eikä ilman autoakaan pärjää niin näillä perusteilla arvelisin korjauksen kannattavan.
        Noiden remonttien jälkeen ainakin noita vikoja tuskin tulee ihan heti eteen, vanhassa autossa voi tietysti ilmetä kaikenlaista muuta mutta niin voi ilmetä myös toisessa tonnin autossa jos sellaiseen päätät vaihtaa.

        Yksi vaihtoehto on tietysti että et teetä mitään remonttia, ajat niin kauan kuin liikkuu tai katsastus tulee taas eteen ja pistät sitten joko myyntiin kaikkine vikoineen tai paaliin. Tilalle hankit sitten jonkin toisen auton sellaisella rahalla jonka katsot järkeväksi käyttää siihen.


      • Vanha Japsi
        sfjeiogjerioigro kirjoitti:

        Jos ruoste ei vaivaa eikä muita vikoja ainakaan tällä hetkellä ole eikä merkittävästi uudempaan ja parempaan ole tällä hetkellä varaa eikä ilman autoakaan pärjää niin näillä perusteilla arvelisin korjauksen kannattavan.
        Noiden remonttien jälkeen ainakin noita vikoja tuskin tulee ihan heti eteen, vanhassa autossa voi tietysti ilmetä kaikenlaista muuta mutta niin voi ilmetä myös toisessa tonnin autossa jos sellaiseen päätät vaihtaa.

        Yksi vaihtoehto on tietysti että et teetä mitään remonttia, ajat niin kauan kuin liikkuu tai katsastus tulee taas eteen ja pistät sitten joko myyntiin kaikkine vikoineen tai paaliin. Tilalle hankit sitten jonkin toisen auton sellaisella rahalla jonka katsot järkeväksi käyttää siihen.

        "Yksi vaihtoehto on tietysti että et teetä mitään remonttia, ajat niin kauan kuin liikkuu tai katsastus tulee taas eteen ja pistät sitten joko myyntiin kaikkine vikoineen tai paaliin."

        Näin olikin tarkoitus tehdä. Ajella ainakin leima loppuun mutta kun tuo kansipahvi sippas nyt lopullisesti ettei sillä nyt kannata eikä oikein viitsikään ajella. Kytkimen puolesta olis varmaan vielä mennyt. Tuossa laskeskelin ja funtsasin, että jos sillä tuon 1000 e rempan jälkeen ajelis vielä parit leiman välit niin sehän jo olis ihan riittävästi. Kone on muuten hyvä, ajettu vajaa 150 tonnia ja itse olen siihen vaihdellut öljyt noin 5000 välein, kerran vuodessa, ja pellit kyllä kestää vielä hyvin muutamia vuosia.


      • Ketjumies
        Vanha Japsi kirjoitti:

        "Yksi vaihtoehto on tietysti että et teetä mitään remonttia, ajat niin kauan kuin liikkuu tai katsastus tulee taas eteen ja pistät sitten joko myyntiin kaikkine vikoineen tai paaliin."

        Näin olikin tarkoitus tehdä. Ajella ainakin leima loppuun mutta kun tuo kansipahvi sippas nyt lopullisesti ettei sillä nyt kannata eikä oikein viitsikään ajella. Kytkimen puolesta olis varmaan vielä mennyt. Tuossa laskeskelin ja funtsasin, että jos sillä tuon 1000 e rempan jälkeen ajelis vielä parit leiman välit niin sehän jo olis ihan riittävästi. Kone on muuten hyvä, ajettu vajaa 150 tonnia ja itse olen siihen vaihdellut öljyt noin 5000 välein, kerran vuodessa, ja pellit kyllä kestää vielä hyvin muutamia vuosia.

        vastahan tuo on sisäänajettu. Laita vain kuntoon, niin taas kulkee, ellet sitten ole ajellut reilusti vettä sisältävällä öljyllä, kansipahvivika kun osaa sekoitella huonolla tuurilla koktaileja öljystä ja jäähdytysnesteestä.


      • @jellaan
        Vanha Japsi kirjoitti:

        "Yksi vaihtoehto on tietysti että et teetä mitään remonttia, ajat niin kauan kuin liikkuu tai katsastus tulee taas eteen ja pistät sitten joko myyntiin kaikkine vikoineen tai paaliin."

        Näin olikin tarkoitus tehdä. Ajella ainakin leima loppuun mutta kun tuo kansipahvi sippas nyt lopullisesti ettei sillä nyt kannata eikä oikein viitsikään ajella. Kytkimen puolesta olis varmaan vielä mennyt. Tuossa laskeskelin ja funtsasin, että jos sillä tuon 1000 e rempan jälkeen ajelis vielä parit leiman välit niin sehän jo olis ihan riittävästi. Kone on muuten hyvä, ajettu vajaa 150 tonnia ja itse olen siihen vaihdellut öljyt noin 5000 välein, kerran vuodessa, ja pellit kyllä kestää vielä hyvin muutamia vuosia.

        Juurikin näin


      • PAT

        Ei kannata vaihtaa!!!


    • Ajoa 1974 alkaen

      Auton kulut:
      1) Hankinta eli pääomakulu
      1.1 kuoletus
      1.2 korko yms velanhoito
      2) Ylläpitokulut (ennakoivat eli huoltokulut)
      2.1 Renkaat
      2.2 Määräaikaishuollot
      3) Polttoaine
      4) Viranomaismaksut ja vakuutukset
      4.1 Liikennevakuutus
      4.2 Ajoneuvoverot
      4,3 Katsastus
      5) Korjauskulut
      5.1 Jarrut
      5.2 Kytkin
      5.3 Ohjauslaitteet ja nivelet
      5.4 Moottori
      5.5 Vaihteisto
      5.6 Kolari vauriot
      5.7. Ruostevauriot

      Kohtaa 5 lukuunottamatta kustannukset ovat määriteltävissä helposti.
      Kohdat 5.1...5.3 Ovat auton eliniässä (500 tkm) pakolliset 2-3 kertaa
      Täysin ennakoimattomia ovat vain 5.6. ja 5.7
      Vain moottori ja voimansiirto ovat mahdollisia joskin epätodennäköisiä.

      Jos auton käyttöikä on 0...10 v (250 tkm) pääomakulut, vakuutukset ja määräaikaishuollot ovat hallitsevat.

      Sen jälkeen 11...20 v (250-500 tkm) korjauskulujen osuus lisääntyy.

      Koska 10...20 v ikäisellä autolla pääomakulut ovat minimaaliset voidaaa kmkustannus pitää huomattavan alhaisena vaikka korjauksia tulisikin

      Hankintahintoja 1-2 v vanha = 36 000 € 11-12 v vanha = 4500€
      Kumpaa on varaa korjata.

      • fsjgriojiot

        Uutta koska valmistaja saa korjata tuottamansa pa8kan takuun puitteissa ilman käyttäjälle tulevia kuluja.


      • E220 CDI

        Oikein hyvää analyysiä, allekirjoitan!

        Ilmeisesti laskit vaihtoarvon jo ekaan kohtaan, kun et siitä erikseen maininnut, vai oliko se tuo kohta 1.1? Joka tapauksessa etenkin uuden mallin jäännösarvoa voi ostohetkellä vain arvioida, koska se muuttuu jo tempoilevan lainsäädännönkin seurauksena.

        Pari muuttujaa silti lisäisin vielä. Kohdassa 1.2 lainan kustannus on helppo arvioida, mutta omallakin rahalla on hintansa ja se voi olla hyvinkin vaikea arvioida ennalta tarkasti. Juuri nyt ostettavan auton rahoituskulu riippuu siitä, onko salkun tuotto ensi vuonna -8 % vai 37%.

        Teknisistä riskeistä arvaamattomin, elektroniikka- ja kontrolleriviat puuttuvat viitoskohdasta.


    • ilmari kj

      Olen ajanut 19 vuotta autoilla, joiden arvo ostettaessa on ollut luokkaa alle 2000 euroa, jopa alle tuhat euroa. Pyrin ostamaan vasta katsastettuna ja pyrin ajamaan parin vuoden ajan, siis katsastan kerran. Ajokilometrieni määrä vuodessa on normaalisti 30-50 tkm ja laskelmieni mukaan kilometrikustannus ILMAN pääomaa on luokkkaa 25 centtiä. Ylläpitokorjauksia ei näihin kannata tehdä, kuin korkeintaan parin sadan euron edestä ja senkin teen itse.

      • Volvo945

        Tuossa pitää olla hyvää onnea tai kristallipallo, jos osaat aina toiseen autoon vaihtaessa arvioida miten se kestää. Voihan se laueta alle puolessa vuodessakin. Sitten tulee kallimmat kilometrit kun lasket pari tonnia kuluneen hukkaan. No, eipä tuokaan paljoa ole verrattuna uusien autojen arvon alenemaan.

        Jotkut tosin vaihtavat rohkeasti autonsa toisiin, mina en, vaan luotan tähän ja siitä korjaillaan kaikenlaista pientä.


    • oikea päätös on

      Suomessa ei ole enää järkevää ostella tai korjata autoja. Kaikki tämä on pelkkää rahan hukkaamista.
      Suomi on autovihamielisen kulttuurin maa.

    • pitkät ranteet

      Eihän kukaan täysjärkinen osta käytettyä Audia tai BMW:tä, poislukien lippalakki teinit.

      • ni justii

        näin se oo


    • Redneck Baboons

      "Hankintahintoja 1-2 v vanha = 36 000 € 11-12 v vanha = 4500€
      Kumpaa on varaa korjata"

      Tuo on juuri se dilemma jonka kanssa tässä tulee itsekin painittua. 4500€ autoa, joka on laadullisesti hyvä ja hyvällä tunnetulla historialla, pitää aika kauan 36 000€:lla. Ja viatonta laitetta ei olekaan, joten vähintään huoltokulut tulevat siihen kalliimpaankin, mutta voi niistä jotain rikkikin mennä.

      Itselläni on juuri tuollainen tämän hetken rahalliselta arvoltaan ehkä n. 4500€ auto, mutta ko. yksilössä on ollut yllättävän kalliita vikoja normi huoltojen (=öljyn vaihtojen) lisäksi. Tämä on pistänyt miettimään että laitan kiertoon ihan sen vuoksi. Tosin nyt niitäkin vikoja on jo korjattu, mutta vieläkö jokin kallis vika yllättää jää nähtäväksi.

      Mutta ajatteli asiaa miten vain niin kalliiksi tulee. Nykyautojen laatupuoli on se kaikkein epäilyttävin asia. 1990-luvun laitteet taisivat olla paljon paremmin tehtyjä.

      • lahoaivo

        Ainakin 2000-luvun autot ruostuvat huomattavasit vähemmän kuin 90-luvun pelit. Useimpien sen ikäisten autojen suurin huoli on laho.


    • Halpaa ajoa

      Ehh. 500 euron autolla olen nyt päästellyt 4000 km. dsl, kuluttaa n. 5,5/100km.
      Edellinen 1500 euron auto kämähti pihaan, tulihan sillä kolme vaiko neljä vuotta ajettua. Ja siitäkin taitaa saada kalun vielä tai 500 jos hukkaa.
      Niin ja näissä aina arvioitava, montako _kymppiä_ viitsii tuhlata korjauksiin :-)

    • Militantti Antti

      Kannattaa vaihtaa auto joka kolmas vuosi mikäli haluaa selvitä ilman remontteja. Kun auton huoltaa kunnolla, niin siitä saa vaihdossa hyvän hinnan eli uuden saa pienellä välirahalla ja aina saa ajaa lähes uudella ja nykyaikaisella autolla. Se on elämän laatua ja siihen kannattaa panostaa. Tietysti nyt joku sanoo, että ei ole varaa uuteen autoon. Joka autoa todella tarvitsee niin sillä on joskus varaa ostaa uusikin auto. Kun siihen tilanteeseen pääsee, niin myös pysyy uudehkossa autossa jatkossakin! Auto kannattaa vaihtaa aina, kun kilometrit alkavat olla 50.000 paikkeilla tai ikää kolme vuotta. Kolmessa vuodessa kerkiää hyvin säästää välirahan uuteen, sillä keskihintaisessa, noin 30.000 euron autossa selviää hyvin alle kymppitonnin välirahalla ! Jäävät kaikki kalliit jarrulevyjen -/ palojen uusimiset, jakohihnojen vaihdot, kytkinremontit jne... pois. Puhumattakaan moottorin korjaukset!

      • saanaas

        No kyllä autolla ny saa ajaa pitkän pätkän ennen kun tulee kytkinremonttikin jollet stite makaa kytkimen päällä ja polta sitä. Jarrupalojen vaihto ei ole kallista eikä vaikeaa ja levytkin kestää kyllä tosi pitkään. Ja harvemmin mootorikaan tarvii korjausta. Nää uudet autot tietenki tarvii kun ne aika hepposia joka kohdasta. Ja kun pitää kalliissa merkkikorjaamossa korjatakin vielä kaikenlisäksi eikä ihan kädettömät omistajat osaa muuta kun tankata jos sitäkään. Ja oma pieni egokin vaatii vielä hienon auton alle ja pihaan että naapurit näkee miten hyvin näyttää menevän. Ja ittensä joutuu maksaan kipeeksi tästä kaikesta. Vaikka taidat joku johtaja olla jos ny tollasia summia vielä säästöönki saat työstäs.


      • E220 CDI

        Jos kolmen vuoden välein vaihtaminen tuntuu itselle sopivalta, se on silloin hyvä tapa.

        Missään nimessä noin uuden ja vähän ajetun vaihtamiseen ei silti ole teknistä eikä taloudellista perustetta.

        Saatan olla poikkeusyksilö, mutta minä ostan joko haluamani auton, tai jos pidän sitä liian kalliina, sitten ostan hyvän ja luotettavan kolmen tonnin Volvon jolla ajan haluamani auton vaihtohintojen alenemista odotellessani.

        Silloin kun osta haluamani, en pysty motivoimaan itseäni maksamaan uuden tai lähes uuden hintaa autosta, joka on niin huono, että se alkaa tuntua vaihtokypsältä jo viiden vuoden tai 200.000 km matkalla.

        Hyvin hoidettu vanhakin auto osaa olla luotettava ja mukava, kun valitsee oikein. Aikanaan uutena ostamani ison Volvon korjauspäiväkirjan mukaan ensimmäisellä sadalla tuhannella korjattiin muutamia tyyppivikoja, toisella kului loppuun mm. Jarrut ja muuta pientä. Niiden jälkeen kolmas satanen oli helpoin ja halvin, kun varaosatarpeen lisäksi myös vuosien varrella kehittyneet renkaat, öljyt ja polttoaineet pudottivat hieman kulutustakin.

        Neljäs satanen oli jo suuritöisempi mm. ruiskusuuttimien ja laturin antauduttua. Viides satanen tulee olemaan tähänastisista kallein, koska nyt perheen nuorempien kuskien kanssa pikku hiljaa parannetaan kohti museoajoneuvotarkastusta samaa autoa, jolla heidät on ajettu aikanaan synnäriltä kotiin.

        Lasket myös pääomakulut väärin. Vaikka uudehko on vanhaa paljon ajettya halvempaa vaihtaa ihan uuteen, ei ensimmäisen vuoden suurta arvonalenwmaa pääse pakoon usein vaihtaen, vaan pitkään samalla ajaen. Hyvän käytetyn ostamalla pääomakulu putoaa vielä lisää.

        Uuden ostossa ei ole mitään pahaa. Perusteeksi riittää "mä halusin tällasen". Sillä halulla on toki hintansa, mutta omansa saa polttaa kuten haluaa. Silti auto joka 3v / 50.000 km jälkeen on vanha ja epävarma oli jo uutena niin huono, ettei sitä olisi kannattanut ostaa ollenkaan.


      • Militantti Antti
        saanaas kirjoitti:

        No kyllä autolla ny saa ajaa pitkän pätkän ennen kun tulee kytkinremonttikin jollet stite makaa kytkimen päällä ja polta sitä. Jarrupalojen vaihto ei ole kallista eikä vaikeaa ja levytkin kestää kyllä tosi pitkään. Ja harvemmin mootorikaan tarvii korjausta. Nää uudet autot tietenki tarvii kun ne aika hepposia joka kohdasta. Ja kun pitää kalliissa merkkikorjaamossa korjatakin vielä kaikenlisäksi eikä ihan kädettömät omistajat osaa muuta kun tankata jos sitäkään. Ja oma pieni egokin vaatii vielä hienon auton alle ja pihaan että naapurit näkee miten hyvin näyttää menevän. Ja ittensä joutuu maksaan kipeeksi tästä kaikesta. Vaikka taidat joku johtaja olla jos ny tollasia summia vielä säästöönki saat työstäs.

        NImimerkille " saanaas " vastaisin, että ainakin tuttavani autossa maksoi jarrulevyjen ja - palojen uusiminen yli 1000 euroa merkkiliikkeessä vaihdettuna. Samoin jakohihnan vaihto 500 euroa jne. Kun alkaa mennä kilometrit yli 100.000, niin monia kuluvia osia pitää vaihtaa. Enpä seiso kytkimen päällä, kun jo pitkään olen ajanut automaatilla :) Ja kymmenien vuosien mittaan ajokilometrejä jo yli miljoona... Ei minun tarvitse egoani pönkittää autolla, se on minulle vain kulkuväline ja haluan, että turvallinen ja mukava ajaa! Eikä naapurienkaan takia tarvitse autolla elvistellä, kun lähimmät naapurit ovat useamman sadan metrin päässä! Kommentoin vielä sen verran, että nykyautojen moottoreilla kyllä ajaa helposti 300.000 km ja ylikin ilman suurempia remontteja, varsinkin, jos moottori on vähän isompi. Ennen moottoria yleensä tulevat muut viat: jarrut, alusta jne. , joiden remontit ovat kalliita. Voit olla hieman oikeassa, kun puhut pienestä egostani siinä suhteessa, että olen henkeen ja vereen motoristi ja pidän aina huolen, että moottoripyöräni kromit kiiltävät ja muutenkin on tip top- kunnossa! Tosin meitä pieniegoisia motoristeja, jotka ajamme isoilla custom-pyörillä on sitten Suomessa tuhansittain, joten en ainakaan ole yksin pienen egoni kanssa :) Olen töissä sellaisessa valtion laitoksessa, jossa ei juuri ole johtajan titteleitä.... , ja sen ikäinenkin jo, että on varaa harrastuksiinkin.
        Muuten, olen täällä muutaman kerran käynyt ja jotain kommentteja kirjoitellutkin ja aina sama ihmetys: jos täällä joidenkin mielestä on asiat paremmin kuin itsellä, niin usein kommentit ovat aika asiattomia. Epäillään, että puhuu täyttä palturia ja haukutaan idiootiksi, pieniegoiseksi jne... Suomi on vapaa maa ja täällä jokainen yritteliäs ihminen pääsee urallaan eteenpäin, jos on sisukkuutta ja kunnianhimoa! Niitä ominaisuuksia ja kovaa työtä ei kenenkään kannnata kadehtia. Tavarat ja omaisuus ovat sivuseikka, mutta usein mahdollistavat hyvän elämän laadun.


      • senkunon
        Militantti Antti kirjoitti:

        NImimerkille " saanaas " vastaisin, että ainakin tuttavani autossa maksoi jarrulevyjen ja - palojen uusiminen yli 1000 euroa merkkiliikkeessä vaihdettuna. Samoin jakohihnan vaihto 500 euroa jne. Kun alkaa mennä kilometrit yli 100.000, niin monia kuluvia osia pitää vaihtaa. Enpä seiso kytkimen päällä, kun jo pitkään olen ajanut automaatilla :) Ja kymmenien vuosien mittaan ajokilometrejä jo yli miljoona... Ei minun tarvitse egoani pönkittää autolla, se on minulle vain kulkuväline ja haluan, että turvallinen ja mukava ajaa! Eikä naapurienkaan takia tarvitse autolla elvistellä, kun lähimmät naapurit ovat useamman sadan metrin päässä! Kommentoin vielä sen verran, että nykyautojen moottoreilla kyllä ajaa helposti 300.000 km ja ylikin ilman suurempia remontteja, varsinkin, jos moottori on vähän isompi. Ennen moottoria yleensä tulevat muut viat: jarrut, alusta jne. , joiden remontit ovat kalliita. Voit olla hieman oikeassa, kun puhut pienestä egostani siinä suhteessa, että olen henkeen ja vereen motoristi ja pidän aina huolen, että moottoripyöräni kromit kiiltävät ja muutenkin on tip top- kunnossa! Tosin meitä pieniegoisia motoristeja, jotka ajamme isoilla custom-pyörillä on sitten Suomessa tuhansittain, joten en ainakaan ole yksin pienen egoni kanssa :) Olen töissä sellaisessa valtion laitoksessa, jossa ei juuri ole johtajan titteleitä.... , ja sen ikäinenkin jo, että on varaa harrastuksiinkin.
        Muuten, olen täällä muutaman kerran käynyt ja jotain kommentteja kirjoitellutkin ja aina sama ihmetys: jos täällä joidenkin mielestä on asiat paremmin kuin itsellä, niin usein kommentit ovat aika asiattomia. Epäillään, että puhuu täyttä palturia ja haukutaan idiootiksi, pieniegoiseksi jne... Suomi on vapaa maa ja täällä jokainen yritteliäs ihminen pääsee urallaan eteenpäin, jos on sisukkuutta ja kunnianhimoa! Niitä ominaisuuksia ja kovaa työtä ei kenenkään kannnata kadehtia. Tavarat ja omaisuus ovat sivuseikka, mutta usein mahdollistavat hyvän elämän laadun.

        No itte en ainakaaa tollasia hintoja korjauksista maksele enka pönkitä mitää kalliis kivitalos olevaa korjaamoa. Ihan käyttöautoilla ajelen ja korjaan, huollan itte autoni. Merkkiliikket kiskoo kovia hintoja kun heidän tarvii pyörittää suurta organisaatioo ja tuottaa rahaa omistajien pohjattomaan taskuun. Täyden jarruremontin tekee halvemmalla , osat ei maltaita maksa oikeesti mutta ainahan niistäkin voi/saa liikaa maksaa. Jakohihna ei paljon maksa eikä paha homma vaihtaakaan jos ny jotai osaa käsillään tehdä. Omalla 1.3 koneella ajettu kohta 500000 km eikä vielä remontia kaipaa joten kyllä koneet kestää normaalia ajoa ja kun usein vaihtaa myös öljyt eikä ajele montaa vuota samoilla. Toki kaikki koneet saa rikku runnottua, riippuu kuskista ja kuskin asenteesta.
        Tän kanavan juttuja ei pidä ottaa vakavasti kun täällä niitä asiantuntijoita piisaa jotka ei tosipaikan tullen tiedä mitää asiasta. Kunhan kirjoittelevat ja esitävät tietävänsä jotain. Jos jotain asiallista keskustelua kaipaa jostakin niin valitava toinen paikka mistä löytyy aiheeseen oikeeakin tietoo ja apua jos sitä kaipaa.


    • Fordilla

      Itse olen ajatellut niin että vaihto tulisi ajankohtaiseksi kun vuosittaiset korjauskustannukset ovat samaa luokkaa tai enemmän kuin uuden auton arvon alennus vuodessa. Nyt autoni on reilu 14 v. vanha ja jo pari vuotta on rahat olleet valmiina seuraavan hankintaan. Mittarissa on vasta 170 tkm ja korjaukset lähinnä kulumavikoja. Huollot toistaiseksi merkkiliikkeessä ja korjaukset muualla. Moottorissa, 2,5 V6, ei toistaiseksi ollut mitään vikaa.
      Itsellä ollut jo reilu 10 vuotta, enemmän kuin yksikään aikaisempi malli, tosin mopon käyttö kesällä vähentänyt vuosittaisia kilometrejä.

    • repalaun

      Minä ostin taannoin renault meganen vm 1996
      maksoin 550€
      Kolme vuotta oli minulla käytössä siis vaimon ajossa
      2008 ostin katsastamaton auto eka katsastus ei huomauttamista.
      2009 toinen katsastus raidetangon pää uusittiin,
      2010 kolmas katsastus ei vikoja.
      remonttikulut öljyt plus suodattimet alle 100€
      Möin auton 450€
      eli uutta ei kannata ostaa.

    • laiha lompsa!

      Minä taas olen aika p...........a tilanteessa kulkupelini kanssa. Pakolliset vuosikulut joka vuosi on noin 700 euroa. Kaikki korjaukset päälle ? Sitten vielä jotkin poliitikot suunnittelevat auton verotuksen kiristämistä että ostamalla uusi auto maailma niin kuin pelastuisi. Osta siinä sitten uusi auto jos lompsassa ei ole rahaa!

    • köyhän-ökyauto

      1000 autolla ajelen nyt. Toiminut 3 vuotta käytännössä jarrupalojen ja öljyjen vaihdolla. Muuta ei ole mennyt. Kyseessä wolsu. Sitä ennen ajelin 200 euron mitsulla 2 vuotta. Siihen en laittanut mitään sinä aikana kuin bensaa. Öljyt vaihdoin 2 kertaa tona aikana. Ajomäärä n. 20.000 km. per vuosi. mielestäni halvat on parempia kuin kalliit... Oli nimittäin aikoinaan nuornapoikana 20,000 markan autokin. Koko vuoden palkkarahat/säästöt siihen laiton. Vuoden jälkeen oli valmis vaihtoon mokoma paskakasa. Ajelin muuten ihan normaalisti eli minkään hurjastelu ei autoa särkenyt. Kori loppui ja öljyvuotoja tuli joka puolelle ja vaihreistokin alko vinkumaan ja perä lonksumaan ilman mitään revityksiä tms. Silloin päätin että ikunas en autoon laita 2 viikon palkkaa suurempaa summaa. Se saa riittää ja hyvin on riittänyt.

      • das auto

        ww on hyvin toimiva auto vanhanakin. Mullakin on nyt jo 270 tonnia ajettu ww golf ja hyvin kone ja muutenkin pelittää edelleen. Minä ajankin hyvin vähän eikä ajokilometrit minulta autoa kuluta juuri mitään.


    • Riippuu täysin autosta, jos maksaa autosta 2 000 euroa ja käyttää työajoon, on parempi vian esiintyessä myydä auto ja ostaa toinen käytetty. Tiertysti on hyvä tietää, onko auton jakohihna vaihdettu

    • josvaan

      Mulla on 90-luvun lopun auto ja se on kulkuneuvo eikä minkää elimen jatko. Huollan ja korjaan itte kun sitä pystyy korjaan itte. Ei kovin kalliita kilometrejä ittellä kun kuuntelee mitä nää tietokneen omistajat joutuu maksaan autoilustaan ja valittaan kun on kallista. Elämä on.

    • repe reissaaja

      Ajelen -82 volkkarilla, diesel .
      kilometrejä on kertynyt 815000 ja moottoria ei vielä ole avattu paitsi jakopää remppa joka toinen tai kolmas vuosi riippuen miten paljon tulee ajettua. Suuttimet vaihdan 200000 km välillä.

      Joskus hitsailen peltiä hapettuneisiin kohtiin ja ei ku menoksi.

      Halpaa ajoa on.

      Jos koneremppa maksaa 12000, joka on tuulesta tempastu arvio ainakin vanhempiin autoihin ja uusissahan on takuu jolloin maahantuoja huolehtii siitä.

      • trinktrink

        Jotkut viitsii kiduttaa itseään tuollaisilla vehkeillä säästön nimissä, itse sijoitan kulkineeseen hieman enemmän, ja säästän jossain muussa kohtaa, mm. käytän alkoholia harvemmin kuin kerran vuodessa.


      • poiuythji
        trinktrink kirjoitti:

        Jotkut viitsii kiduttaa itseään tuollaisilla vehkeillä säästön nimissä, itse sijoitan kulkineeseen hieman enemmän, ja säästän jossain muussa kohtaa, mm. käytän alkoholia harvemmin kuin kerran vuodessa.

        Toisilla on varaa ostaa uutta rautaa ruostuun ja antaa rahan valua siinä hukkaan. Itte ainakin käytän sitä rahaa tarpeellisempaan enkä arvonsa alentaviin autoihin. Halvemmallakin autolla voi ajaa oikeen hyvin ja kun vielä on sen verran käytännöllinen ja kätevä käsistään että osaa korjata ja huoltaa. Ei tarvi siitäkään maksaa ulkopuolisille. Kädettömien tietenki pitää maksaa siitäkin ettei osaa tai vitti.


    • Nissan P

      Myytyäni kalliimman ja epätaloudellisen auton, ostin 200 euron Primeran, johon tein itse 50 euron remontin, auto pelaa hienosti, on sähköherkkua, toimiva ilmastointi ja se tärkeä vetokoukku.

    • katkeroitunut

      Riippuu ihan siitä, mikä auton jälleenmyyntiarvo on ennen ja jälkeen remontin ynnättynä epämääräisesti yhteen sen kanssa, onko halvempaa korjata nykyinen auto, vai saisitko samalla hintaa tai edullisemmin toisen vastaavan auton jostain - saatko esimerkiksi remontoimattomasta (rikkinäisestä) autosta kuitenkin rahaa jostain myymällä sen.

      Nykyautoissa on tärkeämpää kuin koskaan ennen, vaihtaa öljyt usein, eli 10-15 tkm tai 1v. välein. Jos samoja öljyjä kierrättää koneessa sen mitä valmistajat sallivat ja jos vielä ajaa lyhyttä kaupunkiajoa, on ihan itse syypää mallista riippuen 4000-8000€ moottoriremppaan. Samoin jos koneesta kuuluu käynnistyksen tai käynnin aikana jokin ääni, mitä ei ole aiemmin kuulunut, aja auto varovasti korjaamoon HETI tai soita hinausauto. Samoin vaihteistoöljy kannattaisi vaihdatuttaa ainakin kerran, kuuluu se huolto-ohjelmaan tai ei.

      Uusi auto kannattaisi myös ruostesuojata viimeistään takuun päättyessä. Jos takuu on pitkä, sitä aiemmin. Kallista ja käsiin hajoavaa valmistajan omaa navigaattoria tai "viihdekeskusta" ei kannata ruksata lisävarusteista. Tekniikka kehittyy niin nopeasti, että autossa kiinteästi oleva navigaattori vanhenee takuun loppumiseen mennessä. Erillisiä laitteita voi päivittää ja nykyään löytyy hyviä navigointisoftia kännyköistäkin.

      • Aina vanha

        Vanhassa autossa tärkeintä on, että tietää jotain autosta, ja vanhoista, siis yli 10 vuotiaista voi jotain ymmärtääkin. Näin vikojen manaamisessa on jotain tolkkua eikä jarrupalojen vaihto tai aurinkolipan repsahtaminen aiheuta maanlaajuista suru- ja hälytystilaa. Vanhalla ajaa kaikki kulut huomioiden aina halvemmalla kuin uudella. Ja onneksi on merkkejä, joita saa todella edullisesti, johtuen jonkun tietyn mallin, ja ehkä vielä vuosi mallin, tyyppiviasta.


    • Jawa -57

      On tyhmää maksaa moottoriremontista 12000...höpö höpö.

      Laita -90 luvun kärry niin saat siihen valita moottoreita n.100 ekeä motti mikäli tarvitsee.

      Näyttää nykyaika menevän siihen että ollaan niin peukalo keskellä jotakin ettei osata korjata itse mitään.

      Jos kulkuvälineestä menee muutaman eken osa rikki niin heitetään paaliin koko ajopeli.

      Tämäkö on sitä säästämistä.....?

      • gerru

        90-luvun autoa kun pitää niin sitä osaa itte korjata ja huoltaa jos ei ole peukalot väärässä paikassa. Osia saa hyvin eikä mitää kovin erikoista tekniikkaa vielä, pärjää kotikonstein tosi pitkälle. Aika edullista autoilua ja kulkeen pääsee oikeen hyvin jos ei tarvi egoaan jatkaa kulkupelillä


    • issakainen

      SEhän riippuu korjaako sen itse vai korjaamo. Vain harvat remontit ovat sellaisia joita korjaamoilla kannataa tehdä, Tietty takuu ja kalliinpiin autoihin jotain pientä. Mutta kun vanhoilla ajaa n. 500 €hitaluokkassa. Silloinpitää olla tarkkana . Katsastusta varten kannatta aunoastaan mekaanisia vikoja korjata eli sellaisia joista selviää osien vauhdolla korin korjaukset usein kannatta unohtaa. Eli osii 100-200. Katsastus jo itsessään maksaa melkein 100. Eli korkeintaan katsatus ja osat 200€ sillä pitäisi päästä taas vuoden ajaan. Jos paljon enemmän niin kannattaa auto myydöä romuttamoon toki enen sinne vientiä kannataa riisua kaiki arvojkas. Hyvät renkaat radiojos on merkkituote ja ehjä myös muuta luppu kierrätykseen saa siitä alle 100€. Jonka voi käyttää euraavan autoon. Hyvällä tuurilla saa rekisteröinnin hoidettua. Sit valkkaamaa toista ajoneuvvoa itselleen. Hyvällä tuurilla vuoden ajaa n. 200€ :lla siis auton arvon alenukset pienet korjaukset. Eli siihen kannattaa tuijottta oljoko auto vuoessa naksaa. Seuraavan vuonna on mietittävä kannattaako vielä katsastaa vai ostaako esin sellaisen joka on vuodeksi katsastetun ja t5untuu oevan kunnossa. Itsekorjaaminen kanntaa jos on paikka ja työkalut. Itse olen 30 vuotta ajanut ale 500€ autolla ja ajokustannukset ovat olleet 100-25o € plu polttoaineet ja öljyt.minulla on ollut hkä tuuria ainoastaa yksi auto on ajan kuluessa rikkoutunut niin etten sillä sitä vuottta edes ennättänyt ajaa .Siinä auton ajokuluksi tuli 500-80 -renkaat 70 jalämmityslaitteeen moottori 20 -rpmuttamaolta saatu 80 € eli 250€ 6kk ei mitenkään huonosti vieläkään. Tietty polttoaine päälle mutta pelkän auton kulut.oli vain 250€

    • ei todella

      12000 euroa!
      Sillähän saa jo pirun hyvän käytetyn auton.
      Nuihin mainitsemiisi autoihin tietenkin saa rahaa uppoamaan,
      vaikka ei ne autoa kummempia ole kumpikaan.

    • näin kai se

      Periaatteessa halvin on hyvä ja huomaamaton tonnin ritsa. ajomukavuudellakin on merkitystä kuitenkin. Uuden ylläpito maksaa aina ja sen kanssa voi joutua niihn kalliisiin pakkokorjauksiin. Kannattavinta lienee ostaa hyväkyytinen käytetty jota sitten korjailee tarpeen mukaan ja ajaa sillä riittävän kauan niin arvon alenema/vuosi ei kovin paha ja korjauskulutkin pysyy kohtuullisina. Jos korjauskulu olisi enemmän kuin auton arvo sitten romikselle ja uusi kehiin.

    • vaihtoehtoja

      Mulla hajos 25 tonnin E mersusta kone, jonka veho kehoitti vaihtamaan uuteen varaosaaan eli moottoriin jonka hinta asennuksineen olis 20t euroa. Auto on muuten todella hyvässä kunnossa mutta itse en ainakaan sijoittaisi noin paljoa vaan hakisin vaihtokoneen/korjauttaisin/korjaisin vanhan jolloin kustannus siinä 5 tonnin molemmin puolin. Ammattikäytössä ehkä kannataa vaihtaa koko kone jos ei saa jostakin ns. tehdaskunnostettua vaihtokonetta.

      Kone hajos 150tkm jälkeen sikälimikäli kilometrit paikkansa pitää, mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, autolla ajettu esim. tuplasti..

    • kakskymmentä

      joo, bmv:n korjaaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa. Paras paikka sille on autopurkaamo josta hyvällä tuurilla saa vielä 100e rahaa.

    • Riippuu myös siitä

      että kuinka paljon ajaa vuodessa? Ja kuinka paljon sitä autoa n. yleensäkään tarvitsee?

      Jos ei kilometrejä paljoa tule eikä sitä päivittäin tarvitse tai jos menee viikkojakin että auto seisoo, niin taitaa tulla vuokraaminen kaikenkaikkiaan halvemmaksi.

      Autoliiton joitakin vuosia tekemän tutkimuksen mukaan, auton keskimääräinen käyttökulu / kk on n. 200€ / kk. Teit sillä sitten mitä tahansa.

      Minulla auton käyttö on pudonnut radikaalisti sen jälkeen, kun siirryin eläkkeelle, ja minulla on nyt auto, jolla on ajettu alle 90 tuhatta, vuosimalli -07.

      Eli pidän sitä nyt niin kauan kuin se toimii ja kulut pysyvät kohtuullisina, mutta kun sitten alkaa korjauslaskut nousemaan, niin työnnän sen romikseen enkä osta toista vaan tarvittaessa vuokraan sen.

      • xxxzzzqqqwwwfggggggg

        Kyllä siinä paljon säästää jos vaan selviää kokonaan ilman omaa autoa. Mä olin sellaiset 4 vuotta kokonaan ilman autoa ja yhden muutonkin siinä tein vuokraamalla siihen tarkoitukseen pakettiauton. 2 vuorokautta 140€ se pakettiauto maksoi vahvoinen nokkakärryineen, ja paljon parempi se muutossa kuin oma auto peräkärryllä.
        Nyt sain keväällä yhdeltä tutulta vanhan katsastetun auton muutamalla satasella kun asianomainen vaihtoi uuteen. Katastukseen sen kyllä vielä vien, mutta jos jotainkin isompaa siinä ilmenee niin ei muuta kuin romuksi vaan. Hyvin on tämä auto kyllä pelittänyt ja se varmasti pelaisi mulla pitkäänkin jos vaan katsastuksesta läpi menee. Minä ajan joka tapauksessa nykyään hyvin vähän. Mulla on 70% bonusta ja pakollinen liikennevakuutus Tapiolassa jotain 150€/v, käyttömaksuvero on jotain 160€/v
        Aiemmin pidin autoja jotka aina itse huolsin ja remontit kaikki itse tein, ja siten auton kustannukset pysyivät jossain tolkussaan . Se vaan että nykyautoilla nämä tee-se itse jutut ei oikein enää mene eikä varaosaliikkeitäkään enää ole niinkuin ennen oli.


    • ei kai kannata
    • Hämmästelen

      Kuinka helvetin tavalla saa koneremonttiin palamaan 12000 € meinaan johonkin peruskotteroon

    • Viisas 1

      Voi Sua S..tanan Tyhmä. P.rk.le Mene V.ttuun.

    • sillä 12,000 €

      saa jo uuden koneen

    • Ajoa 1974 alkaen

      12 k€ helposti, uudehko esmes V6 auto. Tehdasuusi kone merkkiliikkeesä vaihdettuna. Kotterot onkin erikseen.
      Johan Audin jakopääremonttikin maksaa 4-5k€ Laakkosella.
      Puhumattakaan isojen ja kalliiden autojen automaattivaihteistoista.

      Ja Long Life on humpuukia jos autolla aiotaan pitkälle mennä.

      Itsellä on 2,0 -98 Laguna farkku ostohinta 100€ ensteks täys huolto ja uusi katalysaattori. Hitsata ei ole tarvinnut, takajarrusylkkä vaihdettu.
      Nyt kolmas vuosi menossa huomautuksitta.

      Koirat haukkuu Laguna kulkee

      • aaaqqqwwwwefffffgggg

        Tuurilla niillä vanhoilla autoilla menee sen kuin menee. Ei niitä ainakaan missään huoltoasemilla korjailemaan kannta ruveta. Ja kun ei nykyautoja niin enää itsekkään rempata voi eikä varaosaliikkeitäkään enää niin ole kuin ennen, niin romuksi vaan jos katsastuksesta ei läpi mene ilman vikoja jotka itse saa laitettua.
        Vanhan auton voi ostaa jos sen katsastettuna muutamalla satsella tai ainakin alta tonnin saa ja sille käyttöä on.


      • njiol,mkiu

        Kaikki loppuu aikanaan, Volswagen ei milloinkaan


    • Jos autossa ei ole pahasti ruostetta, korjaus kannattaa käytännössä aina. Ainakin jos tietää / löytää melko edullisen korjaajan. Vanhoissa autoissa ei ole juurikaan arvonalenemista, pääomakuluja eikä korkokuluja, joita uusissa autoissa on tuhansia euroja vuodessa. Tämä tulee huomioida kun vertailette hintoja.

      Myös kun autoa on huoltanut tietää mitkä kohdat ovat varmasti kunnossa. Uuden käytetyn kun ostaa niin ei voi olla yhtään varma onko mikään kunnossa.

      • Vanha aina

        Merkkejä mainitsematta kannattaa vanhaa valitessa ottaa galvanoidulla korilla varustettu (alaosa ehkä ?). Hitsaaminen alkaa merkitä lopun alkua, ainakin jokavuotista riesaa, vaikka kuinka hyvin yrittäisi tehdä. Monilla nykypäivän monella ajaa helposti puoli miljoonaa, jos järjettömästi revitä, vaihtaa öljyt suht usein ja lämmittää koneen talvella. Liekö parantuneiden koneiden vai öljyjen ansiota, vai molempien. Nykypäivän koneiksi lasken jo 80-luvun moottorit. 60-luvulla kukaan ei uskaltanut ostaa yli 100 000 km ajettua. Nykyisin ei ainakaan itseäni 200 000 mittarissa haittaa. Ulkoasu kertoo paljon auton käytöstä ja hoidosta. Ehkä. Ns. kauppa-autoja eli tiheästi omistajaa vaihtaneita on syytä varoa.


      • Vanhassa vara parempi
        Vanha aina kirjoitti:

        Merkkejä mainitsematta kannattaa vanhaa valitessa ottaa galvanoidulla korilla varustettu (alaosa ehkä ?). Hitsaaminen alkaa merkitä lopun alkua, ainakin jokavuotista riesaa, vaikka kuinka hyvin yrittäisi tehdä. Monilla nykypäivän monella ajaa helposti puoli miljoonaa, jos järjettömästi revitä, vaihtaa öljyt suht usein ja lämmittää koneen talvella. Liekö parantuneiden koneiden vai öljyjen ansiota, vai molempien. Nykypäivän koneiksi lasken jo 80-luvun moottorit. 60-luvulla kukaan ei uskaltanut ostaa yli 100 000 km ajettua. Nykyisin ei ainakaan itseäni 200 000 mittarissa haittaa. Ulkoasu kertoo paljon auton käytöstä ja hoidosta. Ehkä. Ns. kauppa-autoja eli tiheästi omistajaa vaihtaneita on syytä varoa.

        Uusissa ja uudehkoissa autoissa olen eniten polttanut rahaa. Autoissa nykyään paljon kalliita vikoja, joita ei edes itse voi aina korjata. Onneksi on perinnöksi saatu vanha Volvo, joka on halpa ja viaton auto. Sillä aion ajaa hautaan. Olen kyllä ostanut kaksi muutakin joita kunnostelen pikkuhiljaa. Ovat kaikista lujimpia ja edullisimpia huoltaa. Kaikkiin kolmeen Volvoon on mennyt ehkä 2000€. Kun olen uusinut tekniikkaa harrastusmielessä. Toki 20v. Aikana, mikä on vähän. Kaksi viimeisintä nykyautoa, avensis ja passat, ei kymppitonni riitä 3 vuoteen. Eivätkä tulleet edes kuntoon.


    • 200-300€ vuodessa remonttikustannuksiin ei käytännössä pääse kuin 300tkm ajetulla vanhalla japsilla...

    • Käytön kustannukset

      Kannattaa laskea mitä korjaus kustantaa pidemmällä juoksulla eli laskea mitä kustannukset ovat per. kk tai vuosi, esim. tulevan 2-3 vuoden aikana.

      Vanhempaan ja halvempaan autoon kannattaa laittaa vähän reilummin rahaa remonttiin, jos auto on muuten erityisen hyvä ja remontin jälkeen se (oletettavasti) palvelee hyvin taas pidemmän aikaa.

      Jos taas auto ei ole mitenkään erityisen hyväkuntoinen, silloin se kannattaa myydä ja laittaa remonttirahat paremman ja ehjän hankintaan.

      Ihan suoraan näitä ei mielestäni voi Excelillä laskea koska vanhan auton tuntee ja tietää mikä se on, mutta uusi käytetty saattaakin osoittautua romuksi, pintakiillon himmennyttyä.

    • mä lasken autolle € 500 per vuosi huoltoihin ja korjauksiin.

      alempi summa pelkkää plussaa, ylempi huonompi juttu, joskus pitää osata katsoa peiliin ja todeta että et osaa ylläpitää tai paskan ostit.

    • 2.2.345 2 3 45 5

      Tunnen hyvin pari autonasentajaa ja yleensä poikkeuksetta he ajelevat vanhoilla autoilla, joita pystyvät itse korjailemaan eikä tarvitse ikinä investoida autoon tuhansia euroja. Jos itse osaa korjata autoja, niin säästää vuosikymmenien aikana taatusti tuhansia euroja.

      Itse en osaa korjata autoja. Olen todennut parhaaksi tavaksi ostaa n. 5000 - 7000 euron autoja, jotka ovat ihan tavallisia merkkejä. Pidän niitä arviolta noin 3 vuotta ja vaihdan yleensä ennen kuin 200 000 km tulee mittariin, koska usein seuraavan sadan tonnin aikana tulee kytkin- ja vaihdelaatikkoremontti ym. kalliimpia remontteja. Kun ostan alle satatonnia ajaetun auton, niin yleensä ei kovin kummoisia korjauksia tarvitse teettää, mutta huollot tietenkin ja normaali ylläpito. JOkaisessa autossa on tietysti tyyppivikansa. Kerään vuoden aikana noin tonnin säästöön, jotta minulla on säästössä seuraavaa autoa varten tarkoitetut rahat kasassa.

      Ajotyyli ja autosta huolehtiminen vaikuttavat paljon siihen, että miten auto alkaa ruostua, miten kytkin ja jarrupalat kuluvat jne. Jos ajotyyli on rauhallinen eikä tarvitse ajella pahoissa ruuhkissa, niin säästöä tulee myös Bonusten kertymisestä ja siitä, ettei tarvitse välttämättä ottaa täys-Kaskoa.

      Kaikista edullisinta yleensä aina on se, ettei osta autoa ollenkaan, vaan että käyttää julkisia kulkuvälineitä.

      • metro on kallein

        Käveleminen tulee vieläkin halvemmaksi.


      • Vanha aina

        Millä autolla on odotettavissa laatikkoremppa 200 000 jälkeen, jos hiukankin on öljyt ok? Jalta ehkä.


      • 20+9
        Vanha aina kirjoitti:

        Millä autolla on odotettavissa laatikkoremppa 200 000 jälkeen, jos hiukankin on öljyt ok? Jalta ehkä.

        Vaginalaiset DSG systeemit hajoaa jo alle 100 0000, eikä niitä edes ole tarkoitettu korjattaviksi.


      • 44556622333355566666
        metro on kallein kirjoitti:

        Käveleminen tulee vieläkin halvemmaksi.

        Käveleminen syö yllättävän nopeasti kengänpohjat. Vahvimmat ja hintavimmat lenkkaritkaan eivät kestä 2000km enempää ainakaan afaltilla kävelyä, kantapääosa on silloin jo puhki kulunut. No jos onnistuu tarjouksesta saamaan näitä vahvempia lenkkareita jollain 40€ hintaan niin sitten tulee aika halvaksi.
        Mä ostin juuri Hummelin halvat tossut 30€ hintaan, nauhajutut tietenkin niissä huonot ja heikot reijityksien osalta, mutta siedettävät muuten kävelyyn. Pettymyksekseni kantapääosa on kuitenkin jo selvästi kulunut jotain 140km niillä käveltyäni, arvioisin että ne eivät kestä edes 400km


      • Aika hyvä!
        20+9 kirjoitti:

        Vaginalaiset DSG systeemit hajoaa jo alle 100 0000, eikä niitä edes ole tarkoitettu korjattaviksi.

        Miljoona kilometriä on aika hyvä saavutus!


      • Laatikkoöljyt
        Vanha aina kirjoitti:

        Millä autolla on odotettavissa laatikkoremppa 200 000 jälkeen, jos hiukankin on öljyt ok? Jalta ehkä.

        Vaihda laatikkoöljyt ja siirrä laatikkoremppaa eteenpäin???:)


      • ohjauskulmat
        44556622333355566666 kirjoitti:

        Käveleminen syö yllättävän nopeasti kengänpohjat. Vahvimmat ja hintavimmat lenkkaritkaan eivät kestä 2000km enempää ainakaan afaltilla kävelyä, kantapääosa on silloin jo puhki kulunut. No jos onnistuu tarjouksesta saamaan näitä vahvempia lenkkareita jollain 40€ hintaan niin sitten tulee aika halvaksi.
        Mä ostin juuri Hummelin halvat tossut 30€ hintaan, nauhajutut tietenkin niissä huonot ja heikot reijityksien osalta, mutta siedettävät muuten kävelyyn. Pettymyksekseni kantapääosa on kuitenkin jo selvästi kulunut jotain 140km niillä käveltyäni, arvioisin että ne eivät kestä edes 400km

        Mulla kuluu kengistä ulkoreunat ja takapää ensimmäisenä. Ilmeisesti camber kulma on persiillään mutta kun ei voi säätää :P


      • lkjcghxfdfchvjbk
        ohjauskulmat kirjoitti:

        Mulla kuluu kengistä ulkoreunat ja takapää ensimmäisenä. Ilmeisesti camber kulma on persiillään mutta kun ei voi säätää :P

        Kyllä voi säätää. Itsekin kävelin aikoinaan samalla tekniikalla ja kengät kului juurikin kuten mainitsit.

        Sain sitten fysioterapeutilta vinkkiä siitä, että kannattaa opetella kävelemään "oikein". Eli: tuo kenkien kuluma aiheutuu siitä että kävelee jalat "auki", eli jalkaterät osoittavat ulospäin. Nyt kun opettelee kävelemään jalkaterät suoraan niin kas, ongelma poistuu.

        Ensin tuo vaatii hieman totuttelua, mutta 20 vuotta myöhemmin kuin oman oppini sain, voin kertoa että ei mitään ongelmaa.


      • ohjauskulmat
        lkjcghxfdfchvjbk kirjoitti:

        Kyllä voi säätää. Itsekin kävelin aikoinaan samalla tekniikalla ja kengät kului juurikin kuten mainitsit.

        Sain sitten fysioterapeutilta vinkkiä siitä, että kannattaa opetella kävelemään "oikein". Eli: tuo kenkien kuluma aiheutuu siitä että kävelee jalat "auki", eli jalkaterät osoittavat ulospäin. Nyt kun opettelee kävelemään jalkaterät suoraan niin kas, ongelma poistuu.

        Ensin tuo vaatii hieman totuttelua, mutta 20 vuotta myöhemmin kuin oman oppini sain, voin kertoa että ei mitään ongelmaa.

        ahaa elikkä syynä ei olekaan pystykallistuma vaan aurauskulmat jotka ovat harituksella :P


    • hohohohohoho

      Autoon nimenomaan pitää tehdä korjauksia ja huoltoja, mutta jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin vaihda merkkiä jos joudut moottorirempan eteen. Se oli susi koko rotisko sitten.

      Auton pitäminen on kannattavaa, jos se toimii luotettavasti ja menee läpi katsastuksesta vähin korjauksin.

      Mittapuuna voi pitää sitä, että miten kauan viitsii jonkin auton metkuja sietää. Jos ei täysin käsitä, että joku osa nyt menee tietyin väliajoin vaihtoon jokatapauksessa, niin sit ei kantsi autoa omistaa ollenkaan.

    • Ognemlia autossa??

      Kypmpitonnin autoon ei vätlämättä kannata tedhä viiden tonnin remotnnia.
      Luulisi sinun jo tietävä kokemusketsasi, kun kotrri on jo noin kauan ollut.

    • mustakaapu

      Mikäli osaa tehdä korjaukset ja huollot omana työnä niin silloin tuo kysymys on irrelevantti.

      Itse huoltava ja korjaava voi pitää yllä niin vanhaa kalustoa kuin haluaa, ilman paineita taloudellisesta kannattavuudesta.

    • Mennyt aika

      Ei kai enää tarvii moottoreita korjata? Joskus 70-80 luvulla tehtiin remontteja.

      • Redneck Baboons

        Se aika on tullut takaisin, mutta eri syystä. Eikä noita nykykoneita taida voida paljoa korjatakaan. Vaihtoon se menee koko masiina pahimmillaan. Ovat niin korkeaviritteisiä, ettei paljoa tarvita kun alkaa tapahtua isoja vaurioita. Ja suurin syyllinen siihen taitaa olla paljon mainostetut ylipitkät huoltovälit, joita kaikki koneet eivät oikeasti kestä. Valmistusvirheet taitavat nekin olla yleisempiä kuin mitä niistä uskalletaan edes kertoa.


    • Moi, korjaaminen on mielestäni kannattavaa niin kauan kunnes löytyy auto, mikä on niin varmatoiminen ja hyvä ettei sitä tarvitse lainkaan korjata, ja joka ei kuitenkaan maksaisi paljoa, uusi tai uudehko auto ei yleensä vaadi korjausta, mutta siinä on helposti monen sadan euron kuukausi maksut, jolla vanhaa voisi korjata, joten olen sitä mieltä että korjaaminen kannattaa paitsi jos se menee niin kalliiksi että kaikkien laskujen mukaan uudempi auto tulisi halvemmaksi.

      Käytännössä korjaaminen kannattaa aina, uudempi auto maksaa kuitenkin niin paljon että sillä tekee paljonkin remppaa vanhaan autoon, ja siihen uuteenkin alkaa tulla vikoja, joten jos pitää autoa vähänkään kauemmin niin korjata saa.

      Eli kannatan vanhan korjaamista, tai sitten jatkuvaa auton vaihtamista, jolloin autoon ei ehdi tulla vikoja, mutta se on kyllä todella kallis vaihtoehto.

      • Vanhavolvo

        Sama on täällä ajatus. Ajan 1995-mallisella Volvolla, jota on pitänyt korjata keskimäärin 600 eurolla vuodessa. Uuden S-80:n osamaksun kuukausierä on suurempi, ja niitä tulee vuodessa maksettavaksi tusinan verran. Aika kalliiksi käy tuo uuden auton "huolettomuus".

        Jospa sillä osamaksuautolla saisi edes ajaa lujempaa, mutta kun ei.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1871
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1166
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      966
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    6. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      75
      926
    7. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      815
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      791
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      772
    10. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      754
    Aihe