Mobilisti-lehden Kai L Bremerin autot

kaarne.

Äijä paasaa, että karvalakki kansanautot ovat niitä joita pitäisi pelastaa paalaimelta ja siinä hän on täysin oikeassa.

Fiat 500, Kupla Volkkari, Skoda 110 ja Lada ovat paljon merkittävimpiä autoja kuin Cadillacit joita tuotiin vain muutama kappale Suomeen 18960-luvulla ja ne menivät Kekkosen tai pääjohtajatason henkilön käyttöön.

Ennen uusituontia Suomessa ei siis Caddyjä käytännössä muutamaa harvaa lukuunottamatta ollut ja Mersuja oli vain rikkalla tai taksi-käytössä.

Pitäisi elää siten kuin saarnaa ja siksi ihmettelen miksi sitten Kai L Bremerin talleista löytyy mm Imperial vm 1969 ja vanha Opel Kapitan-avoauto. joihin vain varakkailla oli varaa siihen aikaan kun ne olivat uusia.

Eikä Mercury STW vm. 1977 ollut mikään tavallisten ihmisten ajokki uutena.

Olisi hyvä jos joku Mobilisti-lehden rikkaista ruotsinsuomalaisista toimittajista hankkisi oiekan kansanauton harrasteautokseen ja näyttäsi esimerkkiä koska muuten on hieman tekopyhää syylistää niitä( eli hiljaista enemmistöä) jotka haluavat harrasteautokseen Cadillacin, Mersun´tai muun vastaavan . rikkaiden ajoneuvon.

Niin ja sitten lehdllä olisi tavalaan velvollisuus korostaa alkuperäisten autojen arvokkuuta.

Entisöimätön auto kun on oikea aarre ja entisöity vastaavasti pelkkä kopio eli arvoton historiallisessa mielessä.

Terveisin,

kaarne 65 v mobilisti, Turku

9

3300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea elämä?

      Itsehän tuossa osin kysymykseesi vastasitkin,siis rikas ruotsinsuomalainen suku Bremer ei tietenkään ole kiinnostunut mistään "mossesta tai pikku fiiatista "ym kun kalusto on ollut aina" pikkuisen" parempaa.
      Samasta syystä lie sitten tuo sinun mielipiteesi noiden köyhälistön kansanautojen puolesta?

      Kukaan ei tosissaan lie erimieltä siitä onko joku "Cadillac" kiinnostavampi kuin joku mainitsemistasi ajopeleistä,noin niinkuin harrastemielessä,kyyteiltään ja siitä omistamisen ilosta jostain mistä pystyi vain unelmoimaan vielä ennen uustontia.
      Kukaan varmaankaan enää" unelmoi "Ladasta, kuplasta tai jostain Angliasta tms olivat sitten miten Suomi historiaa hyvänsä koska A:niistä sai kaikki jo tarpeekseen silloin joskus kun parempaan ei pystynyt(mitenkään autoja väheksymättä!!).
      B:eipä ole iso haave nykyään löytää moinen jos ei silloin aikoinaankaan.
      "Viikkorahoilla "toteutuu!

      C:mitä sitten joku kansanmalli monillekkaan antaa muuta kuin melua,ankeutta ja aneemisen varustelun neliovisen peruskorin.
      Eri juttu ne jotka nuoruusautojaan nostalgian takia haluaa..

      Jos näin niin siitä vaan eikä tarvi itkeä koko palstalle jos makuasiat ei kohtaa,valinnanvapaus on!

      Toinen tykkää äitistä ja nykyään toinen isästäkin,normaalia kuulemma..

      yksi unelmoi kanttiautoista,toinen coupesta,ehkä avo se jokin tai farmarimalli joltain tietyltä merkiltä unelmana.
      Suurin osa vaan puhuu lämpimikseen eikä munaa ikinä hommata mitään,edes sitä kuplaa tai rättäriä vaikka niin kovat puheet mitäpä herkkua tässä pian ostetaan!!
      Aina puuttuu joko talli(kenelle se taivaasta putoaa..),rahaa(paitsi siihen käyttöautoon läjäpäin..),työkalut(löytyy kaupasta),taitoa(pikkuhiljaa eikä liian vaativaa rojektia),aikaa(järjestelykysymys täysin,jotain pois) tai just sitä sopivaa ei löydy(niinpä tietysti)=osta joku muu mielenkiintoinen ja ole mies.

      Tämä oli vielä helppoa mutta kun löytyy niitäkin jotka haluaa juuri oikeanvärisen,varusteisen ja vm unelma-auton eikä sitä välttämättä Suomesta löydy.
      Silloin pakko tuoda ulkomailta.
      Rahaa on nykyään käytössä eritavoin useammilla kuin joskus aikoinaan ja valinnanvaraa on niinpaljon että huimaa,kiitos Ebayn,netin pyynt..eikun myyntipalstojen ja jobbareiden.

      Entisöimätön auto voipi olla niin monenmoinen läpilahosta savuttajasta vähänajettuun säilymään ja kaikkea tältä väliltä,liekö joku romukasa sitten se oikea aarre??
      Eipähän ainakaan tarvi puunata eikä saane korjatakkaan liian hyväksi,säästyy sitä aikaa-rahaa ja ei mene bensaakaan kun ei vehje kulje tai uskalla lähteä kilometriä kauemmas...
      Historiallisessa mielessä lie parasta kun myyt autosi ym jollekkin joka osaa (ja on rahaa)kunnostaa ne sen arvoisiksi että niillä kehtaa-pystyy-viitsii ajaa!!
      Terveisin 1 jolla 3kpl ns uustuontivehjettä eri aikakausilta ja MR kunnossa/kilvissä.

      • vili.

        Eli sinulla on Teemu Selänteen tavoin tallissa entisöityjä, mutta autohistoriallisesti katsoen arvottomia autoja.

        Kunhan kiiltää, on kaksi ovea ja varusteita on paljon niin hyvä homma.

        Hähä! :D


    • kuurewa

      Reemerillä on ollut mm. toyota hj maasturi , mitsu space wagon pikku paku , skoda felicia farkku . eiks oo hyviä ?

    • vaikea elämä,arvasin

      Pieleen meni arvaus,oikeastaan valitettavasti koska Teemu on varmaan hieno tyyppi ja esimerkillinen käytökseltään nuorison idolina kaikin puolin ok.

      Minun ajopelini eivät ole "miljoonaluokan"keräilypelejä tyyliin Maailman halutuimmat TOP 10 mallit eikä edes TOP 100...
      Mites perustelet etteikö hänen autokokelmassaan ole "autohistoriallisesti arvokkaitakin"autoja,meinaan kun ne on just niitä harvinaisia himoittuja vehkeitä maailmanlaajuisesti??

      Eivät ole itellä virheettömäksi entisöityjä tai "matcing numbers" kaaroja,saati möhkömoottoreilla.
      Tietenkään niissä ei ole ylimääräisiä veräjiä,2 riittää ilman ikkunankarmeja=)
      Niistä taksimalleista sai silloin joskus tarpeekseen valmistusmaasta riippumatta.

      Ovatpahan jotain mitä itse olen halunnut tyyliltään eikä silloin joskus moisia Suomessa oikein ollut saati rahaa mitä ne ehkä 1-2kpl silloin maksoivat...
      Rahaa ei vieläkään ole eli sekin Teemun eduksi 100-0!
      Kaikki mielenkiintoinen ei ole vieläkään kallista,riippuu kato mitä kukin pitää mielenkiintoisena vai meneekö "massan mukana"silloin se tietty on hyvinkin tyyristä ja mihin asettaa kaluston tason.

      Kulttuurit sikseen ja koska osakanavat on auki worldwide sekä VISAt ym olemassa ei mitään syytä ajaa jollain romukasalla "sankaritekona" tyyliin nämä jenkkifarmarit mitä näkee...
      Ennenmuinoin se oli enempi pakko kun osiensaanti ja tietotaito kuin Neuvostoliitossa,Pelle Peloton myssyä tarvi käyttää ahkerasti että romut sai jotenkin kulkemaan toisen automerkinkin osilla.

      Edelleen sitä mieltä että katsot peiliin ja sitten talliin,mitä näkyy?
      Kivikaudelle jäänyt yksilö ja osaavia käsiä kaipaava projekti johon tarviisi uhrata aikaa ja rahaa=väärä harrastus..miten ois vaikka kalastus kulttuurihistoriallisesti vanhoin kirppiskamoin ja tietty ilman lupia ettei mene kiville sekin harrastus...

    • -Hiivatti-

      Onhan Fiat 600 miellyttävämpi näky kuin väsynyt jenkkilotja. Kuinka monella on ollut kokemusta "pikkufiiusta"? Omituisen näköistä pikkuautoa ihailevat niin lapset kuin vanhuksetkin. Entä jenkkilotja? Lättähattujen ja raggareiden kulkine.

      Kun ajelee entisöidyllä pompannapilla, jututtajia riittää ja mielenkiintoisia tarinoita kuulee.Ostotarjouksia tullut kymmenittäin. Lotjarintamalla lienee hiljaisempaa. Ehkä brylkreemipäät turisee keskenään.

    • helppoa "kulttuuria"

      Aivan niin,mutta et ilmeisesti lukenut riittävän hyvin sisäistäen lukemaasi.
      Tämä kaverihan nimenomaan teroitti että väsynyt,ruosteinen ja puoliromu jne"kulttuuriteko"merkistä valmistusmaasta riippumatta on mennyttä aikaa koska osia kyllä löytyy lähestuloon kaikkiin vehkeisiin mistä me nyt täällä puhutaan eikä mitään viisasteluja malleista mihin et löydä...
      NIIHIN TODELLA HARVINAISIIN TEETETÄÄN JA SOVELLETAAN !
      Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa romukulttuurista ja kukaan ei lie kyseistänyt 600:sen huomioarvoa?
      Nautinnot eri juttu mikäli johonkin lotjaan verrataan.
      Lättähatut ja raggarit kuule jäi unholaan jo yli 30 vuotta sitten,liekö sitten teidän kylillä yhä muinaisjäänteitä,epäilen vai luuletko tiedon sijaan?

    • Anonyymi

      220d taunus ja 124

      • Anonyymi

        Kuplaa nyt ei kukaan ihaile.


    • Anonyymi

      Teemun autoista puheenollen. Osa on entisöityjä ja osa totaalisesti rakennettuja joita ei museoautoiksi voi luokitella. Hienoja toki, mutta eivät museoautoja vaikka vanhoja ovatkin. Ei kaikkea tarvitse entisöidä, varsinkaan yleisiä malleja.

      Espoon Automuseon yläkerrassa on kokoelma niitä Bremerin tarkoittamia kansanautoja. Osa on tallennettu suoraan ajosta. Harvinaisiksi alkavat nekin käymään. Ei niitäkään enää niin vain ostella vaikka mieli tekisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe