Kannattaako etelä-Saksasta tuotu 5 vuotta vanha auto ruostesuojata Suomeen tuotua? Ja mitä tuo ko. ruosteensuojaus käytännössä tarkoittaa?? Pellit/Pohja?
Kannattaako ruostesuojaus
12
2941
Vastaukset
- tuotuja
Ei kannata, vaan pitää. Saksassa ei autoja suojata, siksi ne Suomen talvessa happanee nopeasti ilman suojausta.
- ruosteeton
Sielläkin suolataan, mutta talvi on lyhyempi ja tarkat saksalaiset pesevät auton alustan useammin.
- väinö
Saksassa autoja ei suojata. Vaan ei niitä suojata Suomessakaan sen kummemmin. Ajat muuttuu, EU tuli ja sen myötä direktiivit. Autot lähtevät tehtaalta pykälät täyttäen ja niitä ei enää jälkikäsitellä. Ennen suojaus oli kestävämpi, mutta kuulemma myrkyt ottivat luonnon päälle ja nyt ruiskutellaan laimeampia aineita. Mersutkin mätänevät jo ihan uutena.
Nyt täytyy tosin sanoa että esim. Volkkarit ja tietääkseni Volvotkin ovat täyssinkittyjä. Kestävät paremmin. En sitten tiedä mistä johtuu mutta kävin viime viikolla tsekkaamassa uuden 407:n ja siinä oli peräluukussa jo valmiiksi ruostepilkkuja. Ranskassa vähän hutiloidaan maalien kanssa? - ALLU
väinö kirjoitti:
Saksassa autoja ei suojata. Vaan ei niitä suojata Suomessakaan sen kummemmin. Ajat muuttuu, EU tuli ja sen myötä direktiivit. Autot lähtevät tehtaalta pykälät täyttäen ja niitä ei enää jälkikäsitellä. Ennen suojaus oli kestävämpi, mutta kuulemma myrkyt ottivat luonnon päälle ja nyt ruiskutellaan laimeampia aineita. Mersutkin mätänevät jo ihan uutena.
Nyt täytyy tosin sanoa että esim. Volkkarit ja tietääkseni Volvotkin ovat täyssinkittyjä. Kestävät paremmin. En sitten tiedä mistä johtuu mutta kävin viime viikolla tsekkaamassa uuden 407:n ja siinä oli peräluukussa jo valmiiksi ruostepilkkuja. Ranskassa vähän hutiloidaan maalien kanssa?Mitenkäs SAKSALAISET MERSUT mulla on kaveri automaalarina VEHOLLA ja sen mukaa tulee uusia MERSUJA mahdottomasti Takuumaalauksiin. Että semmosta SAKSAN MAALAUS
- JALLU
ALLU kirjoitti:
Mitenkäs SAKSALAISET MERSUT mulla on kaveri automaalarina VEHOLLA ja sen mukaa tulee uusia MERSUJA mahdottomasti Takuumaalauksiin. Että semmosta SAKSAN MAALAUS
Mulla on kavereita autoalalla runsaasti, ja kaikki on Japskimerkkien kanssa tekemisissä ja kuulemma paljon tulee pari kolme vuotta vanhoja autoja hakemaan tukkimista ruostereikiin, hitsaamallahan ne hoidetaan! Näin Japanilaisissa!
- kokemusta löytyy
väinö kirjoitti:
Nyt täytyy tosin sanoa että esim. Volkkarit ja tietääkseni Volvotkin ovat täyssinkittyjä. Kestävät paremmin. En sitten tiedä mistä johtuu mutta kävin viime viikolla tsekkaamassa uuden 407:n ja siinä oli peräluukussa jo valmiiksi ruostepilkkuja. Ranskassa vähän hutiloidaan maalien kanssa?Bullshittia. Aineet ovat jopa tehokkaampia kuin ennen vanhaan, jolloin jopa jäteöljyjä pidettiin hyvänä ruosteenestoaineena. Vaan vuoden 1994 jälkeen ei ruostesuojaus ole enää Suomessakaan kuulunut maahantuojalle, ja siksi autoja ei pääsääntöisesti ole sen jälkeen suojattu. Näiden autojen elinkaari jäänee oleellisesti 80-lukulaisia lyhyemmäksi.
Jos autoa meinaa pitää muutamaa vuotta pidempään, se kannattaisi ilman muuta välittömästi uutena (tai maahan tuotaessa) ruostesuojata. Ennen kuin ruoste pääsee alkuun!
Peugeotit muuten on sinkitty jo vuodesta 1984 lähtien.. Vertaappa vaikka 1987 vuoden Peugeot 309 tms ja samanikäinen Opel corsa tai Toyota corolla. Kyllä se ranskanpulla vaan tuppaa olemaan paljon paremmassa kunnossa.. - väinö
ALLU kirjoitti:
Mitenkäs SAKSALAISET MERSUT mulla on kaveri automaalarina VEHOLLA ja sen mukaa tulee uusia MERSUJA mahdottomasti Takuumaalauksiin. Että semmosta SAKSAN MAALAUS
Noinhan minä juuri sanoin.
- väinö
kokemusta löytyy kirjoitti:
Bullshittia. Aineet ovat jopa tehokkaampia kuin ennen vanhaan, jolloin jopa jäteöljyjä pidettiin hyvänä ruosteenestoaineena. Vaan vuoden 1994 jälkeen ei ruostesuojaus ole enää Suomessakaan kuulunut maahantuojalle, ja siksi autoja ei pääsääntöisesti ole sen jälkeen suojattu. Näiden autojen elinkaari jäänee oleellisesti 80-lukulaisia lyhyemmäksi.
Jos autoa meinaa pitää muutamaa vuotta pidempään, se kannattaisi ilman muuta välittömästi uutena (tai maahan tuotaessa) ruostesuojata. Ennen kuin ruoste pääsee alkuun!
Peugeotit muuten on sinkitty jo vuodesta 1984 lähtien.. Vertaappa vaikka 1987 vuoden Peugeot 309 tms ja samanikäinen Opel corsa tai Toyota corolla. Kyllä se ranskanpulla vaan tuppaa olemaan paljon paremmassa kunnossa..Minä tiedän vain sen mitä lehdestä luin. Siinä oli paikallinen ruostesuojaaja haastattelussa, ja hän väitti nykyisen tehdassuojan olevan huomattavasti huonimpi kuin ennen ja nimen omaan litkujen laimentumisen ansiosta.
Ja mitä Pösöön tulee niin henk.koht. minua ei kiinnosta kahdeksankymmntäluvun autot. Pohjasin väittämäni vain ja ainoastaan siihen yhteen kertaan kun kävin Pösön merkkimyymälälssä katsomassa 407:aa ja takaluukussa oli pisteruostetta maalissa siinä luukun kahvan vierellä. Kori ehkä sinkitään mutta entäs nuo takaluukut? Opelista en sano mitään ja Toyotahan on kulutustuote ;)
- ruosteeton
Monet sanovat että ei se auto sinun aikanasi ruostu ja nykyäänhän on sinkityt pellit autoissa, mutta silti sanoisin että ruosteenestokäsittely pohjalle koteloille kannattaa. Samat ihmiset jättäisivät muutkin huollot tekemättä, jos sitä ei autoa myydessä huomattaisi.
Monissa saksalaisvalmisteisissa autoissa on ohut massa jo tehtaalta lähtiessään ja samat ihmiset sanovat että se riittää. Nykyisinhan uusina suomesta ostettujenkin autojen massaus on olematon ja monet autot ovat ruosteessa jo kolmevuotiaina.
Käsittelyssä ei tahdä itse ulkopelleille mitään vaan pestään pohja kotelot ja annetaan kuivua. Sen jälkeen pohjaan tulee kotelomassa tartunta-aineeksi ja sen päälle paksumpi alustamassa. Kaikki koteloiden tulpat avataan ja sinne ruiskutetaan kotelomassa. Käsittely uusitaan muutamien vuosien päästä.
Lopuksi silaus pintaan hiekkatien pölyä.
Kannattaa muuten vähän vertailla käsittelyjen hintoja, kun hintahaitari on todella laaja 100-600 euroa. Sama käsittely itsetehtynä on n. 50 euroa. - Risto
Aiheesta itsekin kiinnostuneena olen nähnyt monenlaisia mielipiteitä ko. asiaa. Jotkut sanovat, että esim. Saksalaisissa autoissa on samanlainen suojaus uutena kuin Suomessa myydyissä. Ostaja ei vaan tule tuota mitenkään huomioimaan. Tiedä sitten kuka on oikeassa ja kuka ei. Itse toin auton Saksasta ja toimitin sen heti suojaukseen varmuuden vuoksi. Tosiaan kannattaa seurata noita hintoja. Haitari on todella iso. Itse en lähtisi tekemään, mikäli ei omista kuivaa ja lämmintä paikkaa operaatiolle. Myös osien irroitus onnistuu paljon helpommin kuin niiden takaisin laitto :)
- itse
kyllä! se kannattaa jos sen tekee pouta-aikana kesällä omalla pihalla pukkien päällä, pese alusta mutta elä aukaise kotelo-tulppia,kuivuu vuorokaudessa kuiv.voi tehostaa ihan millä puhaltimella tahansa vaikka hiusten kuivaajalla pyöränkotelot ja iskarin yläsyvennykset ,hankit 350€ umpikoteloihin aerosolipullosta kotelonsuoja-ainetta ja tulpat muista laittaa mieluimmin uudet.
- ruosteeton
itse kirjoitti:
kyllä! se kannattaa jos sen tekee pouta-aikana kesällä omalla pihalla pukkien päällä, pese alusta mutta elä aukaise kotelo-tulppia,kuivuu vuorokaudessa kuiv.voi tehostaa ihan millä puhaltimella tahansa vaikka hiusten kuivaajalla pyöränkotelot ja iskarin yläsyvennykset ,hankit 350€ umpikoteloihin aerosolipullosta kotelonsuoja-ainetta ja tulpat muista laittaa mieluimmin uudet.
Suojasin edellisen auton itse ja aineet alle 50 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171