Bensan säästäminen?

Kuinka käsivaihteisella autolla (1.4l) kannattaa vaihtaa kiihdytettäessä lähdöstä, jos haluaa säästää bensassa? Melko reippaasti ja nopeasti vaihtaen niin, että saavutetaan melko pian suurin vaihde? Vai laiskan miehen taktiikalla hitaasti edeten? Itse noudatan ensimmäistä tapaa. Vaihdan ykkösen melkein heti kakkoselle ja muutkin suht. nopeasti. Kuitenkaan yrittäen mitään kiihdytysennätystä?

6

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ile D-4D

      Kaiva esiin moottorisi teho-/vääntökäyrästö seka ominaiskulutuskäyrästö. Kiihdytä aina suurimman väännön alueella, jonka puolivälistä löytyy kutakuinkin pienimmän ominaiskulutuksen alue. Ja kaasu melkein pohjassa. Ahdetussa dieselmoottorissa minimikulutus saavutetaan noin 80%:n kuormitusasteella.

      Harva muuten osaa noin ripeästi kiihdyttää. Ja jos vääntöalue riittää, voi jonkin vaihteen jättää välistä pois, mutta ei saa päästää kierroksia alle maksimivääntöalueen. Omassa autossani tuo vääntöalue on 1800-3000 kierrosta, mikä vastaa kolmosella 40-80 km/h nopeutta..

      • ajotietokone

        >>> "Kiihdytä aina suurimman väännön alueella"

        Ei ole enää oikein yleispätevä neuvo kun 16-venttiiliset koneet nostivat kierroksia. Toimivampi (minun mielestäni) on vaihtaa isommalle sitä mukaa kuin kone jaksaa vääntää jolloin konetta kuormitetaan paremmalla hyötysuhteella, eli ei osakuormituksella. Isompi vaihde kiertää muutenkin vähemmän kuljettuun matkaan nähden.

        Etenkin japanilaissa (ei turboa) huippuvääntö voi olla kierroksilla 4400, ja se on samalla jo tehoaluetta, ei enää pelkkää vääntöä. Ja noiden kierrosten käyttö aiheuttaa helposti jarruttelun tarvetta.

        Mitä kovempi kiihdytys sen korkeampi hetkellinen kulutus. Eikä ylämäkeen kannata kiihdyttää, vaan vasta sen jälkeen.


    • Tarkoittaako tuo siis, että kiihdytetään yllättävän ripeästi, korkeilla kierroksilla? Ei niin, että heti vaihdetaan alhaisilla kierroksilla suuremmalle vaihteelle?

    • BMW Kusipää

      Kaikkein halvinta kun et kiihdytä lainkaan - annat auton nököttää pihassa... ;)

    • ile D-4D

      Oletan, että autosi on bensiinikäyttöinen, tai pitäisihän se jo lukea ketjun nimestä. Jos turbo, niin paras alue jossain 1500-3000 ja jos vapari, niin 2000-3500. Vaihdetaan sellaisella kierrosalueella, joka ei ylitä ylärajaa ja suuremmalle vaihdettavalla vaihteella kierrosluku tulee olla kiihdytyksen jatkuessa yli alarajan. Ja kaasu 3/4-osa asennossa kiihdytyksen aikana.

      BMW-asiantuntija on oikessa siinä, että kiihdytyksiä pitää välttää ja jarrua käyttää vain törmäyksen estämiseksi. Ennakoi, hyödynnä vapaarullausta(risteyksiintulot, alamäet) ja aja tasakaasulla isolla vaihteella pienillä kierroksilla ja jos on pakko vähentää nopeutta, niin tee jarrutus hallitusti vain moottorilla.

      Kokemus on osoittanut, että moni osaa viime hetken kiihdytyksen ja jarrutuksen, mutta harva lähtee liikkeelle riittävän nopeasti (=taloudellisesti).

      • D 4 superD

        Kyllä skodien kyykytyksessä joutuu käyttämään vähän enemmin kierroksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      48
      2618
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe