Kuinka käsivaihteisella autolla (1.4l) kannattaa vaihtaa kiihdytettäessä lähdöstä, jos haluaa säästää bensassa? Melko reippaasti ja nopeasti vaihtaen niin, että saavutetaan melko pian suurin vaihde? Vai laiskan miehen taktiikalla hitaasti edeten? Itse noudatan ensimmäistä tapaa. Vaihdan ykkösen melkein heti kakkoselle ja muutkin suht. nopeasti. Kuitenkaan yrittäen mitään kiihdytysennätystä?
Bensan säästäminen?
6
219
Vastaukset
- ile D-4D
Kaiva esiin moottorisi teho-/vääntökäyrästö seka ominaiskulutuskäyrästö. Kiihdytä aina suurimman väännön alueella, jonka puolivälistä löytyy kutakuinkin pienimmän ominaiskulutuksen alue. Ja kaasu melkein pohjassa. Ahdetussa dieselmoottorissa minimikulutus saavutetaan noin 80%:n kuormitusasteella.
Harva muuten osaa noin ripeästi kiihdyttää. Ja jos vääntöalue riittää, voi jonkin vaihteen jättää välistä pois, mutta ei saa päästää kierroksia alle maksimivääntöalueen. Omassa autossani tuo vääntöalue on 1800-3000 kierrosta, mikä vastaa kolmosella 40-80 km/h nopeutta..- ajotietokone
>>> "Kiihdytä aina suurimman väännön alueella"
Ei ole enää oikein yleispätevä neuvo kun 16-venttiiliset koneet nostivat kierroksia. Toimivampi (minun mielestäni) on vaihtaa isommalle sitä mukaa kuin kone jaksaa vääntää jolloin konetta kuormitetaan paremmalla hyötysuhteella, eli ei osakuormituksella. Isompi vaihde kiertää muutenkin vähemmän kuljettuun matkaan nähden.
Etenkin japanilaissa (ei turboa) huippuvääntö voi olla kierroksilla 4400, ja se on samalla jo tehoaluetta, ei enää pelkkää vääntöä. Ja noiden kierrosten käyttö aiheuttaa helposti jarruttelun tarvetta.
Mitä kovempi kiihdytys sen korkeampi hetkellinen kulutus. Eikä ylämäkeen kannata kiihdyttää, vaan vasta sen jälkeen.
Tarkoittaako tuo siis, että kiihdytetään yllättävän ripeästi, korkeilla kierroksilla? Ei niin, että heti vaihdetaan alhaisilla kierroksilla suuremmalle vaihteelle?
- BMW Kusipää
Kaikkein halvinta kun et kiihdytä lainkaan - annat auton nököttää pihassa... ;)
- ile D-4D
Oletan, että autosi on bensiinikäyttöinen, tai pitäisihän se jo lukea ketjun nimestä. Jos turbo, niin paras alue jossain 1500-3000 ja jos vapari, niin 2000-3500. Vaihdetaan sellaisella kierrosalueella, joka ei ylitä ylärajaa ja suuremmalle vaihdettavalla vaihteella kierrosluku tulee olla kiihdytyksen jatkuessa yli alarajan. Ja kaasu 3/4-osa asennossa kiihdytyksen aikana.
BMW-asiantuntija on oikessa siinä, että kiihdytyksiä pitää välttää ja jarrua käyttää vain törmäyksen estämiseksi. Ennakoi, hyödynnä vapaarullausta(risteyksiintulot, alamäet) ja aja tasakaasulla isolla vaihteella pienillä kierroksilla ja jos on pakko vähentää nopeutta, niin tee jarrutus hallitusti vain moottorilla.
Kokemus on osoittanut, että moni osaa viime hetken kiihdytyksen ja jarrutuksen, mutta harva lähtee liikkeelle riittävän nopeasti (=taloudellisesti).- D 4 superD
Kyllä skodien kyykytyksessä joutuu käyttämään vähän enemmin kierroksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175076
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2182686- 301850
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341815Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731707Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301638Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641237- 1531197
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81184Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti43984