Kuinka käsivaihteisella autolla (1.4l) kannattaa vaihtaa kiihdytettäessä lähdöstä, jos haluaa säästää bensassa? Melko reippaasti ja nopeasti vaihtaen niin, että saavutetaan melko pian suurin vaihde? Vai laiskan miehen taktiikalla hitaasti edeten? Itse noudatan ensimmäistä tapaa. Vaihdan ykkösen melkein heti kakkoselle ja muutkin suht. nopeasti. Kuitenkaan yrittäen mitään kiihdytysennätystä?
Bensan säästäminen?
6
227
Vastaukset
- ile D-4D
Kaiva esiin moottorisi teho-/vääntökäyrästö seka ominaiskulutuskäyrästö. Kiihdytä aina suurimman väännön alueella, jonka puolivälistä löytyy kutakuinkin pienimmän ominaiskulutuksen alue. Ja kaasu melkein pohjassa. Ahdetussa dieselmoottorissa minimikulutus saavutetaan noin 80%:n kuormitusasteella.
Harva muuten osaa noin ripeästi kiihdyttää. Ja jos vääntöalue riittää, voi jonkin vaihteen jättää välistä pois, mutta ei saa päästää kierroksia alle maksimivääntöalueen. Omassa autossani tuo vääntöalue on 1800-3000 kierrosta, mikä vastaa kolmosella 40-80 km/h nopeutta..- ajotietokone
>>> "Kiihdytä aina suurimman väännön alueella"
Ei ole enää oikein yleispätevä neuvo kun 16-venttiiliset koneet nostivat kierroksia. Toimivampi (minun mielestäni) on vaihtaa isommalle sitä mukaa kuin kone jaksaa vääntää jolloin konetta kuormitetaan paremmalla hyötysuhteella, eli ei osakuormituksella. Isompi vaihde kiertää muutenkin vähemmän kuljettuun matkaan nähden.
Etenkin japanilaissa (ei turboa) huippuvääntö voi olla kierroksilla 4400, ja se on samalla jo tehoaluetta, ei enää pelkkää vääntöä. Ja noiden kierrosten käyttö aiheuttaa helposti jarruttelun tarvetta.
Mitä kovempi kiihdytys sen korkeampi hetkellinen kulutus. Eikä ylämäkeen kannata kiihdyttää, vaan vasta sen jälkeen.
Tarkoittaako tuo siis, että kiihdytetään yllättävän ripeästi, korkeilla kierroksilla? Ei niin, että heti vaihdetaan alhaisilla kierroksilla suuremmalle vaihteelle?
- BMW Kusipää
Kaikkein halvinta kun et kiihdytä lainkaan - annat auton nököttää pihassa... ;)
- ile D-4D
Oletan, että autosi on bensiinikäyttöinen, tai pitäisihän se jo lukea ketjun nimestä. Jos turbo, niin paras alue jossain 1500-3000 ja jos vapari, niin 2000-3500. Vaihdetaan sellaisella kierrosalueella, joka ei ylitä ylärajaa ja suuremmalle vaihdettavalla vaihteella kierrosluku tulee olla kiihdytyksen jatkuessa yli alarajan. Ja kaasu 3/4-osa asennossa kiihdytyksen aikana.
BMW-asiantuntija on oikessa siinä, että kiihdytyksiä pitää välttää ja jarrua käyttää vain törmäyksen estämiseksi. Ennakoi, hyödynnä vapaarullausta(risteyksiintulot, alamäet) ja aja tasakaasulla isolla vaihteella pienillä kierroksilla ja jos on pakko vähentää nopeutta, niin tee jarrutus hallitusti vain moottorilla.
Kokemus on osoittanut, että moni osaa viime hetken kiihdytyksen ja jarrutuksen, mutta harva lähtee liikkeelle riittävän nopeasti (=taloudellisesti).- D 4 superD
Kyllä skodien kyykytyksessä joutuu käyttämään vähän enemmin kierroksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351