Oldsmobile Delta 88 vm 1981

bensamies

Mikäli auto on teknisesti kunnossa niin millainen auto on kyseessä?


On diesel moottorilla kulkeva peli.

13

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japsikuski

      Ainakin se on erillainen muihin verrattuna.

      Muistaakseni diesel Oldseissa oli jotain moottoriin liittyviä ongelmia alkuvaiheessa.

      Ehkä se otettiin tuotantoon liian nopeasti ja ongelmia aiheutti myös Amerikassa polttoaine joka ei ollut tarpeeksi jalostettua.

      Mutta viimeisen vuosikerran USA diesel henkilöautot olivat jo käyttövarmoja.

      Näin olen tämän asian ymmärtänyt.

      • äkkiä katsoen

        ei kyllä juuri sedan capricesta eroa toi saippualaatikko


    • DSL

      Mahtava auto 5,7 dieselinäkin kunhan on koneeltaan dx mallia, eli siinä rullanostimilla oleva nokka-akseli. Oli itellä tuommoinen ja ajelin sillä n. 260 tkm ilman koneremonttia ja muutenkaan auto oli ihmeen vähävikainen. Hyvä ajettava ja kuopat tiessä ei juuri tuntuneet, vaan tuntui kuin auto olisi leijunut tien pinnassa, eli tasaista ja hiljaista oli kyyti. Talvella lämmin ja ainoastaan auton raskaus opetti pitämään turvavälin pitkänä, se kun ei painonsa vuoksi pysähtynyt aivan tavan kilkattimien tahtiin, mutta eipähän sillä toisaalta peloittanut lähteä ajelemaan huonoinpaankaan keliin, eli siinä missä muut rämpivät hiljalleen, niin Oldsilla sai painella ohituskaistaa normaalinopeutta. Capriseen verrattuna suht samanlainen, vain keula, koelauta / sisustus, perävalot erosivat selvimmin toisistaan.

    • 2Deltaa+Cutlass

      Tämä nyt ei ihan tämmöiseen tilaan sovi mutta tiivistetysti:Auto on käytännössä sama kuin Chevy Impala/Caprice-Buick LeSabre/Electra-Pontiac Bonneville jne eli mukaanlukien näitten "ala/yläsarjat"siis eri versioita samasta peruskorista.
      Koska kyseessä on jo vanhus ja paalausiän jo kauan sitten laskennallisesti ohittanut yksilö niin kunto on mikä on,toinen voi olla täys helmi,yx suht ok ja kolmas täys romu kaikkea tältä väliltä.
      Tuo diesel on jo remontoitu ja availtu moneen kertaan sekä myös suurella todennäköisyydellä jo ehtoopuolella kaikin puolin,kas kun niitä seppiä täällä ollut kaikenlaisia ja tehty yleensä sinnepäin kaikki ynnä ajettu paljon kaikenkaikkiaan.
      Teknisesti kunnossa kun on niiiiin laaja käsite=käy ja liikkuu jotenkin?

      Asia vaikuttanut tietty myös muihin kuluviin osiin,luonnollisesti.
      Näiden autojen historia on yleensä alkanut taksina!!!
      Minä sen ikäluokan mies joka ajeli noilla 88:lla ja Cutlass Oldsilla jo niiden ollessa suht uusia eli ex-takseja joissa kone oli jo poikinut enempi tai vähempi vaan löytyi niissä myös niitä jotka kesti ihan moitteetta=käyttäjä vaikutti suuresti tähän.
      Perusrakennehan sekä kyydit ok,tilaa on ja luksuskyyti ilman kuulovaurioita.
      Sähkövikaa piisasi jo silloin muinoin kiitettävästi mikä oikeastaan ainut suurempi murhe.
      Nyt tietty ihan eri juttu kun tuohon on tullut kohta 30vuotta käytönjälkiä elikkäs voimme odottaa ruostevaurioita rungossa pelleissä,koko tekniikka koneesta apulaitteihin läpikäytävä,TH350 on toivottavasti joskus edes huollettu ja perään öljyt vaihdettu ellei kuivana tuhottu.
      Mitä enemmän sähköherkkuja niin sen enempi murhetta.
      Rempattu 350D nykyopein kyllä kestää mutta eihän se halpaa touhua ole bensavehkeisiin verrattuna eli ajomääriin suhteutten taitaa bentsiinikasi tulla halvemmaksi pidellä.
      Auton nykyarvo kun on olematon,kaikki korjaukset maksaa maltaita siihen nähden.

      Suorituskyky oli siihen aikaan tuolla dieselillä huippua kuten avaimella käynnistys pikahehkuin,ääni melkoista rohinaa eikä tuo nykyaikana enää tunnu tietysti ripeältä milläänmuotoa.
      Korimalli on tylsä 4tolppa ilmeiseti, myös 2ovisia Suomesta löytyy niin Olds kuin sisarmalleista.
      Varaosia löytyy helposti,yksinkertainen rakenne ym positiivista.
      Ovatpahan vaan suomi autot poikkeuksetta täyskypsiä,loppuunajettuja romuja valitettavasti.
      Jos oma asiani ja haluisin moisen hommaisin jenkeistä pilahintaan(kilotavaraa)lähes rahtikustannuksilla hienokuntoisen,ruosteettoman ja vähänajetun joka ei mikään ex-taksi 500tkm päälle ollut kiertopalkinto.

    • mustapartainen mies

      Juurikin näin,aika hyvin tiivistettynä=)
      Tuohon vois lisätä että ovien tiivisteet kannattaa pitää ehjinä,meinaan melutason kannalta ja vedonpoistona.
      Tosiaankin tällä bensan nakuöljyn hintaerolla ja "diisseliveron"kirouksella ei kannata millään kun en usko että ajat tuolla kymmeniä tuhansia per vuosi.

      Mikäli aiot tuosta siistiä harrastepeliä tai jopa museovehjettä,kromit oltava kunnossa mikä Suomeksi meinaa noissa roikkuvien ruosteisten puskureiden/kilikalikorjattujen halppisratkaisujen poistamista.
      uudelleenkromaus on hintavaa,käytetyt priimat USA:sta halvalla,kuten muutkin listat,nippelit ja nappelit.
      Mitään uustuotanto-osaa ei ole,ei siis sisustukseen kuin ulkokuoreenkaan jos tarviit.
      Samaa mieltä tuossa lopputuloksessakin,jos hyvää ja hienoa haluat halvalla:unohda läpiromut Suomi autot.

    • Mörri&co

      Riippuu niin kysyjällä tuo vastaus täältäpäin oikeastaan siitä että mitä hakee Olssistaan?

      Kun emme tiedä tuleeko linttakäyttöön harrastekäyttis jonka tarvii jotenkin liikkua ja pysyä leimassa vai haetaanko vakavampaa harrasteautoa niinkuin kesäkärryä enempi vai mitä?

      Tuon ikäiset ja varsinkin Suomi käytössä olleet ovat tosiaankin monikertaisia kiertopalkintoja ja huonolla pidolla olleita sen mahd taksiuran jälkeen jolloin toki huollettu hyvin..siis 30v sitten!!

      Senjälkeen sitten huolto ja korjauspuoli ollut enempi "herran hallussa"ja ne korjauksetkin tehty halvalla&huonosti sinnepäin lähes poikkeuksetta,kas kun tuo arvo ja arvostus on mitä on...

      Tietysti huippuyksilöitäkin voi löytyä,vaan enpähän tosiaan montaa nähnyt sitten uustuonnin piilofarmarien vyöryn alkamisen jolloin nuo jäivät enempi heittopusseiksi ja varmaan 90%kokenut koneenvaihdon dieselistä bensaksi.

    • caribbean

      Muistan, että joskus 80-luvulla jossain vaihdettiin akuperäisen dieselin tilalle Nissan Cedricin 2,8 litrainen dieselkutonen. Ja parfemmin toimi, kesti satoja tuhansia kilometrejä, kulutus oli pienempi, suorituskykykin vain vähän alempi.

    • Et liene kokeillut?

      Voi hyvät hyssykät,ei liene tullut kokeiltua,nähtyä tai kuultua mistä nyt puhut??
      Kuvitteleppa itse laittavasi n 3 kertaa pienempi kone kuin tehtaan orkkiskone n2000kg omapainoiseen hienoon jenkkiautoon ja mikähän on lopputulos ihan hyvin suurella todennäköisyydellä?
      Noh,tässä tapauksessa suorituskykyä ei enää ollut,melutaso kohosi,vaihteistoa ei saanut yhd TH350 mitenkään kunnollisesti ja Datsunin loota oli väkisinvaihdettava omilla virityksillä Oldssin ohjaamoon...
      Kukaan täyspäinen ei ajanut "satoja tuhansia"moisella yhdistelmällä eikä niillä yleensäkkään ajettu hirmumääriä koska eivät ihan maailman parhaita talvi käyttöautoja Suomen olosuhteisiin.
      Sitäpaitsi ne Datsunin koneet lootineen olivat vanhoja,käytettyjä ja ehtoopuolen purkaamokypsää tavaraa useinkin,uudet kun olivat kalliita!!
      Kulutus ei liene ollut pienempi,kärsimys ainakin suurempi!
      Datsun 280 autossa moinen kone oli hieno ja ok,Olds Deltta kokoluokan Full size autossa ei ja moinen ihme perinnehän täällä ollut pitkä iskeä joku Perkins tai joku muu täysin sopimaton kone loota yhdistelmä orkkisen tilalle joko kulutuksen takia tai sormen mennessä suuhun.
      Amerikasta jos Suomestakin löytyy yhä avaamattomia 350D koneisia autoja eli toisilla ne kesti täälläkin, toisilla ei ja selvittämättä jäi oliko suurin syy olosuhteissa vai jopa ihan väärissä omistajissa jotka eivät ymmärtäneet mitä omistivat sekä onnettomissa huoltokorjaamoissa maahantuojissa.
      Koneen elinkaaren aikana tehtiin paljon parannuksia lähes vuosittain ja korjauksien yhteydessä tietty vanhempiinkin,lopputloksena ihan ok kone,paitsi että Suomeen näitä 82-85 mallisia ei enää juuri tullut huonon maineen takia.

    • Läpiromut lintat

      Kyllä puhut ihan asiaa ja moisia Datsun moottorisia ja muitakin on tullut nähtyä,kaikki enemmän tai vähemmän karmeita omin käsin onneen tekeleitä joissa tosiaan lienee ollut kulutuksen pudotus ja tekemisen ilo pääasia.
      eihän se nyt ihan "3kertaa pienempi"ole kuin 5,7D,enempi 2 kertaa mutta ymmärsin pointin ja L 6 sylinterinen vastaan V8 käytännössä kyllä sen 3 kertaa tuossa tapauksessa koska ovat kaikinpuolin ihan erityyppisiä koneita.
      Jotkut väsäsivät myöhemmin 6,2D koneita noihin,mutta se ei ole ihan bolt on juttu,ei sinnepäinkään ja nuo 6,2D koneet olivat melkoisen kalliita käytettynäkin.
      Nyt olisi aika erimoinen kun netti ja sen 5,7D saa kestämään nykyosin-tiedoin,eikä ne uudemmatkaan 5,7D maksa mitään jenkeissä,saati ne 6,2D jotka antiikkisia nekin.
      Kiinnostus moiden väsäämiseen vanhoihin Suomi DSL GM tekeleisiin taasen loppu koska ne korit ja muu tekniikka loppuja,maailmalta löytyy vähänajettuja ehjiäkin kilohintaan.

    • aika menee

      Nuo ovat hävinneet katukuvasta täysin nuo 70-80 -luvun vaihteen diesel Oldsit ja diesel Chevy pick-upit. Samoihin aikoihin myytin melko paljon myös bensa Dodge Aspeneita. Niitäkään ei enää näy. Olivat silloin teinipojalle suurta ihailun kohdetta. Myöhemmin jo ajokortti-ikäisenä 80-90 -lukujen vaihteessa tuotiin maahan uusia ja käytettyjä isoja jenkkifarmareita paljonkin. Nekin ovat poistuneet katukuvasta. Nykyjenkit eivät eroa enää yhtään euroautoista eikä japseista. Kaikki uudet autot ovat samanlaisia. Mielenkiinto on kadonnut autoiluun. Jota vielä lisää yleinen 80 km/h nopeusrajoitus, jota nykyään myös tiukasti valvotaan toisin kuin ennen.

    • Tyhmin investointi

      Totta turiset joka sanalla=)
      Niinpähän nuita oli Aspeneita ja Olsseja jos Chevy Caminoista Scottchdaleihin,toki STW vyöryä unohtamatta.
      Uutta pick uppia myytiin läjäpäin kuten vaniakin ja Camaroa/Firebirdiä,sitten loppu kuin kanan lento ja amerikanautojen myynti tyssäsi.
      Oikeastaan ei ihme koska näitä 90-luvun malleja kun katselee niin rumia ovat ja muovilla päällystettyjä ongelmalapsia täynnä teknistä vempainta konehuoneesta kajuuttaan.
      Onhan näitä isoja Diesel Rameja ja Chevyjä toki näköjään tuotu runsaastikkin,kuka vaan maksaa älyttömiä hintoja USAn myydyimmistä kansanautoista täällä,meinaan 30-50 tonnia moisesta vähän käytetystäkin on järjetön,kuten niiden koko käyttökulutkin vaikka hienoja ovatkin.
      Semmoinen 20 tuhatta uudesta kuulostaisi järkevältä jostain perusmallista dieselillä...siis USA:n hinnat tänne.
      Uudet kansanautot on samanlaisia muovimunia joo ja erona niihin parempiin malleihin on isompi muovimunan koko/hinta ja pääsee vielä lujempaa,yli 200kmh=mitä väliä kun tiet on mitä on ja arktinen ilmasto ,se 100km ylin nopeus ja siitä alaspäin sekä järjetön verotus eli "kympin autosta maksat 2 kymppiä"ja siitä arvon syöksykierre alkaa lujasti heti kun kaarrat liikkestä pihalle...
      Aivan sama kunhan joku suht hyväkuntoinen käyttöauto pisteestä A-B:hen joka toimii ja sopiva käyttötarkoitukseensa,siis järkihintainen jota ei heti vaihdella pois kun käytetyt autot lähes arvottomia yli 10 vuotiaina.
      Harrastekalusto erikseen!

    • Anonyymi

      Vahvoina tunnettuja,mm.takseina käytettiin,siis tilaa on.

    • Anonyymi

      403 cid bensa kone tuollaiseen kuuluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe