autoverot italiassa

muuttaja

Olen muuttamassa Italiaan ensi vuoden alusta, ja kiinnostas tietää minkälainen autoverotus siellä on..siis ihan oikeeta tietoa vaikka jo siellä asuvalta ja auton rekisteröineeltä henkilöltä. Olen aikonut ostaa Saksasta mennessä auton, jos verot on kohtuulliset. Kiitos.

13

3271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omilla kinnereillään

selvästi pienemmillä autoilla kuin keskimäärin EU:ssa ja syykin lienee selvä.

• muuttaja

kiitos vaan, nyt on tietoa takana...
        jos joku oikeasti tietää mikä on saksasta viedyn auton verokohtelu italiassa olisin kiitollinen tiedosta. olettamuksista ei oikein ole hyötyä. varsinaista autoveroahan maassa ei liene ole, vaan vero koostuu vuotuisista tehon ja moottorin koon mukaan määräytyvistä käyttömaksuista ja autokohtaisesta tieverosta? veron suuruusluokka vuositasolla kiinnostaisi. miten alv pitää käytetyn auton kohdallla hoitaa, kannattaako ja saako maksaa saksaan, jossa 16% vai onko maksettava italian 20% ?

• Auto

Mikäli olet ostamassa uutta autoa, ovat Italiassa pääsääntöisesti halvempia kuin Saksassa. Italia on ainoa eurooppalainen autoteollisuusmaa, jossa on autovero. Kylläkin alhainen Suomeen verrattuna.

• muuttaja

se vero on siellä italiassa? tiedätkö jotain prosentteja? näyttäis ainakin uudet autot olevan saksassa ja italiassa suurin piirtein saman hintaisia. käytetyt saksalaiset taas italiassa kalliimpia, johtunee siitä että saksassa tarjontaa aika paljon enemmän.

• Lentojätkä
    • tuolta

www.secondamano.it

• muuttaja

kaikille. ei noi verot mitään päätähuimaavia ole tuolla italiassa. no, toivottavasti rekisteröinti onnistuu suht kivuttomasti, voi kai se siinä leimasimien luvatussa maassa olla hankalaakin...

• Spagetti

ja täällä ei ole mitään autoveroja (ainoastaan vuosittainen käyttövero, noin 250-300 Euroa). Jos auto on alle 6 kk vanha maahan tuotaessa, niin silloin maksetaan ALV, jos sitä ei ostomaassa ole maksettu. Autojen hinnat vaihtelevat Saksaan verrattuna, ja uusia saa useinmiten halvemmalla, varsinkin vuodenvaihteen jälkeen kun autokauppaiden varastot ovat pullollaan 2004 malleja (autokauppa Italiassa on laskenut tänä vuonna 6%). Käytetyissä on merkkikohtaisia eroja Saksaan (katso www.autoscout24.it tai secondamano.it (yksityiset)). Jos tuot auton ulkomailta, reksiteröinti on oma haasteensa. Jotta rekisteröinti onnistuu, tarvitset Italialaisen henkilöllisyystodistukset (Carta di Identita) joka saanti kestää 1-4 kk riippuen paikkakunnasta. Sitten se rekisteröinti: auton omistajan vaihdos maksaa noin 500 Euroa, paikallinen katsastus enemmän. Itse en toisi käytettyä autoa Italiaan. Mutta täällä on yksi ongelma: autojen värivalikoima on tosi suppea, sillä yli 80% autoista on joko harmaita, sinisiä tai mustia. Toiseksi japanilaisia löytyy vielä niukasti, esim. Avensis tai Mazda6 vm 2003 on tosi vähän myynnissä. Jos haluat keskiluokan tai isomman auton punaisena, et löydä (paitsi Ferrari). Itse olen ostanut 2 autoa käytettynä yksityiseltä (secondamano.it kautta) ja olen ollut tyytyväinen. Tervetuloa byrokratian kehtoon. Kun olet auton tänne rekisteröinyt vakuuttanut, niin huomaat että Suomi on valovuoden edellä ko. asiassa. Vakuutukset ovat muuten 100% Suomen vastaavia kalliimmat...

• muuttaja

tiedoista. osaisitko kertoa muuta huomionarvoista italiaan muuttamisen yhteydessä. aiomme muuttaa triesteen alkuvuodesta, kunhan talo menee täältä kaupaksi. mistä esim vakuutukset autoihin ja kotiin jne. mahtaakohan paikallisilla puhelinyhtiöillä olla adsl tai vastaavia palveluita? Olisin erittäin kiitollinen kaikista tiedoista, kun on tuo italian kielen opiskelu aivan alkumetreillä, eikä näytä olevan paljon englanninkielistä infoa mistään asiasta.

• Spagetti
        muuttaja kirjoitti:

tiedoista. osaisitko kertoa muuta huomionarvoista italiaan muuttamisen yhteydessä. aiomme muuttaa triesteen alkuvuodesta, kunhan talo menee täältä kaupaksi. mistä esim vakuutukset autoihin ja kotiin jne. mahtaakohan paikallisilla puhelinyhtiöillä olla adsl tai vastaavia palveluita? Olisin erittäin kiitollinen kaikista tiedoista, kun on tuo italian kielen opiskelu aivan alkumetreillä, eikä näytä olevan paljon englanninkielistä infoa mistään asiasta.

kannattaa ottaa netistä: www.autolinear.it. Sieltä voit jo laskea mitä vakuutus maksaa mahdolliselle autollesi. Muista vakuutuksista en osaa sanoa, työnantaja huolehtii niistä. ADSL on saatavilla ja palveluntarjoajia on monta, mm: www.telecomitalia.it (löytyy enklanninkielinen linkki) ja Wind (www.libero.it) mutta tarkista ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista (tai asunnon ostoa) että ko. taloon saat ADSL:n. Tämän kuten kaikki maahanmuuttoon liittyvät palvelut kannattaa hoitaa agentin kautta. Kuten sanoin, Italia on byrokration kehto ja jonkun pitää tietää miten asiat hoidetaan, muuten ei tule mitään. Enklanniksi ei asioita hoideta. Kohtuullinen webbisaitti muuttajan avuksi on www.informer.it, josta kannattaa jopa maksaa (magazine).

• Anonyymi

Suomen valtio maksaa EU-tukina euroopan autoverot, joten niitä ei peritä ostajilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe