autoverot italiassa

muuttaja

Olen muuttamassa Italiaan ensi vuoden alusta, ja kiinnostas tietää minkälainen autoverotus siellä on..siis ihan oikeeta tietoa vaikka jo siellä asuvalta ja auton rekisteröineeltä henkilöltä. Olen aikonut ostaa Saksasta mennessä auton, jos verot on kohtuulliset. Kiitos.

13

3826

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omilla kinnereillään

selvästi pienemmillä autoilla kuin keskimäärin EU:ssa ja syykin lienee selvä.

• muuttaja

kiitos vaan, nyt on tietoa takana...
        jos joku oikeasti tietää mikä on saksasta viedyn auton verokohtelu italiassa olisin kiitollinen tiedosta. olettamuksista ei oikein ole hyötyä. varsinaista autoveroahan maassa ei liene ole, vaan vero koostuu vuotuisista tehon ja moottorin koon mukaan määräytyvistä käyttömaksuista ja autokohtaisesta tieverosta? veron suuruusluokka vuositasolla kiinnostaisi. miten alv pitää käytetyn auton kohdallla hoitaa, kannattaako ja saako maksaa saksaan, jossa 16% vai onko maksettava italian 20% ?

• Auto

Mikäli olet ostamassa uutta autoa, ovat Italiassa pääsääntöisesti halvempia kuin Saksassa. Italia on ainoa eurooppalainen autoteollisuusmaa, jossa on autovero. Kylläkin alhainen Suomeen verrattuna.

• muuttaja

se vero on siellä italiassa? tiedätkö jotain prosentteja? näyttäis ainakin uudet autot olevan saksassa ja italiassa suurin piirtein saman hintaisia. käytetyt saksalaiset taas italiassa kalliimpia, johtunee siitä että saksassa tarjontaa aika paljon enemmän.

• Lentojätkä
      • Guug
        lentojätkä kirjoitti:

Eli tänne pitäisi päätyä:

http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/taxation/car_taxes/vehicle_tax_study_15-02-2002.pdf

http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/publications/info_doc/taxation/txinventory/tax_inventory_it.pdf

Sivut 14-17.

• tuolta

www.secondamano.it

• muuttaja

kaikille. ei noi verot mitään päätähuimaavia ole tuolla italiassa. no, toivottavasti rekisteröinti onnistuu suht kivuttomasti, voi kai se siinä leimasimien luvatussa maassa olla hankalaakin...

• Spagetti

ja täällä ei ole mitään autoveroja (ainoastaan vuosittainen käyttövero, noin 250-300 Euroa). Jos auto on alle 6 kk vanha maahan tuotaessa, niin silloin maksetaan ALV, jos sitä ei ostomaassa ole maksettu. Autojen hinnat vaihtelevat Saksaan verrattuna, ja uusia saa useinmiten halvemmalla, varsinkin vuodenvaihteen jälkeen kun autokauppaiden varastot ovat pullollaan 2004 malleja (autokauppa Italiassa on laskenut tänä vuonna 6%). Käytetyissä on merkkikohtaisia eroja Saksaan (katso www.autoscout24.it tai secondamano.it (yksityiset)). Jos tuot auton ulkomailta, reksiteröinti on oma haasteensa. Jotta rekisteröinti onnistuu, tarvitset Italialaisen henkilöllisyystodistukset (Carta di Identita) joka saanti kestää 1-4 kk riippuen paikkakunnasta. Sitten se rekisteröinti: auton omistajan vaihdos maksaa noin 500 Euroa, paikallinen katsastus enemmän. Itse en toisi käytettyä autoa Italiaan. Mutta täällä on yksi ongelma: autojen värivalikoima on tosi suppea, sillä yli 80% autoista on joko harmaita, sinisiä tai mustia. Toiseksi japanilaisia löytyy vielä niukasti, esim. Avensis tai Mazda6 vm 2003 on tosi vähän myynnissä. Jos haluat keskiluokan tai isomman auton punaisena, et löydä (paitsi Ferrari). Itse olen ostanut 2 autoa käytettynä yksityiseltä (secondamano.it kautta) ja olen ollut tyytyväinen. Tervetuloa byrokratian kehtoon. Kun olet auton tänne rekisteröinyt vakuuttanut, niin huomaat että Suomi on valovuoden edellä ko. asiassa. Vakuutukset ovat muuten 100% Suomen vastaavia kalliimmat...

• muuttaja

tiedoista. osaisitko kertoa muuta huomionarvoista italiaan muuttamisen yhteydessä. aiomme muuttaa triesteen alkuvuodesta, kunhan talo menee täältä kaupaksi. mistä esim vakuutukset autoihin ja kotiin jne. mahtaakohan paikallisilla puhelinyhtiöillä olla adsl tai vastaavia palveluita? Olisin erittäin kiitollinen kaikista tiedoista, kun on tuo italian kielen opiskelu aivan alkumetreillä, eikä näytä olevan paljon englanninkielistä infoa mistään asiasta.

• Spagetti
        muuttaja kirjoitti:

tiedoista. osaisitko kertoa muuta huomionarvoista italiaan muuttamisen yhteydessä. aiomme muuttaa triesteen alkuvuodesta, kunhan talo menee täältä kaupaksi. mistä esim vakuutukset autoihin ja kotiin jne. mahtaakohan paikallisilla puhelinyhtiöillä olla adsl tai vastaavia palveluita? Olisin erittäin kiitollinen kaikista tiedoista, kun on tuo italian kielen opiskelu aivan alkumetreillä, eikä näytä olevan paljon englanninkielistä infoa mistään asiasta.

kannattaa ottaa netistä: www.autolinear.it. Sieltä voit jo laskea mitä vakuutus maksaa mahdolliselle autollesi. Muista vakuutuksista en osaa sanoa, työnantaja huolehtii niistä. ADSL on saatavilla ja palveluntarjoajia on monta, mm: www.telecomitalia.it (löytyy enklanninkielinen linkki) ja Wind (www.libero.it) mutta tarkista ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista (tai asunnon ostoa) että ko. taloon saat ADSL:n. Tämän kuten kaikki maahanmuuttoon liittyvät palvelut kannattaa hoitaa agentin kautta. Kuten sanoin, Italia on byrokration kehto ja jonkun pitää tietää miten asiat hoidetaan, muuten ei tule mitään. Enklanniksi ei asioita hoideta. Kohtuullinen webbisaitti muuttajan avuksi on www.informer.it, josta kannattaa jopa maksaa (magazine).

• Anonyymi

Suomen valtio maksaa EU-tukina euroopan autoverot, joten niitä ei peritä ostajilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      67
      778
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      742
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      696
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      130
      657
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      599
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      67
      589
    7. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      483
    8. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      469
    9. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    10. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      26
      465
    11. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    12. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      405
    13. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      66
      405
    14. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      398
    15. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      58
      387
    16. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      64
      384
    17. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    18. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35