Jokuraja

onkojärkee

Hei! Haluaisin kuulla teidän näkökantaa ongelmaani.
Olemme ollet kohta pari vuotta yhdessä miesystäväni kanssa, saman katon alla asuneet reilun vuoden päivät. Olemme päälle kolmekymppinen pari.
Arkena normaalipäivinä meillä sujuu loistavasti, on mukavaa yhdessä oloa,helllyyttä ja rakkauden osoituksia piisaa ja otamme toisemme huomioon.
Mies on rauhallinen luonne,hauska ja mukava. Itse olen temperamenttisempi, saatan herkästi sanoa jos joku asia ärsyttää arjessa ( tietokoneella koko päivän istuskelu, ei auta siivoamisessa ym) Miestäni ärsyttää joskus se jos joku asia vaivaa minua saatan jankuttaa siitä kauan. Jos suutun jostain,mies saattaa itse taas suuttua siitä että minä suutun ja joskus on sanonut minulle pahastikin,jolloin tietenkin riita jatkuu ja paisuu.
Riidat ovat usein melko rajuja,kovaa huutoa,jonka jälkeen tajuan että aloitin itse riidan hermostumasta mitättömästä asiasta. Aina itse pyydän anteeksi ja mies pitää pitkään mykkäkoulua. Minä aloitan aina sovinnon vaikka mies olisi sanonut pahastikin, koska minä aloitin riidan.
Kerran oli niin paha riitta että mies otti olkapäästä kiinni ja karjui naamani edessä. Hän oli todella pahoillaan että sillätavalla hermostui.
Seuraavassa riidassa hän töksäytti loukkaavan sanan heti alkuun ennenkuin edes riita oli päällä,joten moksautin sievästi nyrkillä hänen käsivarteen kun hän käveli ohi,että nuin ei naiselle puhuta..hän tönäisi minut sohvalle. sitä seuraava riita, hän heilutti nyrkkejä edessäni,ei lyönyt. Tönäisi sängylle,piti leukaperistä kiinni lujaa( jäi jälki). ja puristi suutani kiinni. Tämä johtui siitä kun tuli sanaharkkaa ja kumpikin sanoi pahasti,itse hermostuksissani mäkätin ja hän juoksi uudelleen ja uudelleen luokseni ja piti leukaperistä,käsi kävi kurkussakin mutta ei pitänyt kurkussa kättä kauaa. Jälkikäteen pyytelin omaa osuuttani anteeksi,hän sanoi itse että ei aio pyytää anteeksi koska ei ole anteeksipyynnön velassa,koska hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun tehdä mitä teki. Käytin sanaaa käsiksikäynti. Hän sanoi ettei tuo ole edes käsiksikäyntiä ja jos minä väitän niin,olen veemäinen ämmä ja sitä rataa.. hän myös puristi käsivarsiani ja jäi iso mustelma..hän sanoi että no voi kamala, tämä nyt on mennyt tähän hänen syyttelyyn sen takia koska on oikeen mustelma. Olisin toivinut että hän olisi edes aidosti pahoillaan..kauhean vihamielinen mua kohtaan..Hän sanoi etttä molemmat ylitti rajan,siksi voi olla vaikea jatkaa enää tätä suhdettal..ylitin itse rajan ku jatkoin hänen piinaaamistaan eli jankuin ja mäkätin kun riidan aikana olin vihainen. heitin häntä kyllä vedellä naamaan joka oli tuopissa,sen jälkeen hän kävi käsiksi..pyysin siis anteeksi, hän ei. Kaikki riidat alkaa minusta ja on minun syytän,hän sanoo että minun pitäisi rauhoittua ja miettä,ettei joka asiasta tarvi hermostua ja olla nii äkäinen..tiedän tämän iitsekin. ollaan viikko mökötetty, olen koittanu puhuu järkeä että eihän tuommonen käskiksi käyminen ole oikein. ennen ei ole ollut näin pahaa käsiksi käymistä. Outoa kun on muuten fiksu,mukava,jalat maassa oleva mies ja tämmöisesä tilanteessa ei itse näe ja myönnä että teki väärin ja pahoittelisi. Hän slvästi haluaa jatkaa kanssani suhdetta,vaikka riidan jälkeen ollaan kokoajan oltu erimieltä aiheesta ja ilmoitettu vihaisina kumpikin toisillemme että ei ole järkeä jatkaa suhdetta. Itsellä on nyt ensimmäistä kertaa todella negatiiviset fiilikset nyt,tekisi mieli jättää tämä suhde.olen rakastanut tätä miestä kovasti ja nyt en tiedä.. eihän tuommoinen voi mitenkään olla oikein..eri asia jos olisin riehunut ja mies ottaisi kiinni jotta rauhottuisin.. en ole käynyt kiinni vaan olin parin metrin päässä ja valitin... sanoin miehelle että jos hermostuu, miksei ennemmin lyö seinään kun purkaa minuun koskemalla fyysisesti. sanoi ettei anna minulle sitä iloa että alkaa hajottaan paikkoja kun ärsytän häntä.. hän vähättelee tekoaan että se ei ollut mitään..eikö ole melko akkamaista? ja se että syyllstää minua, etkö voisi muuttua ja rauhoittua, ajat hänet raivon partaalle..mitä mieltä?

7

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+9

      Kuulostaa todella tulehtuneelta tuo teidän tilanne. Ette selvästikään osaa riidellä rakentavasti. En nyt pysty kommentoimaan riitojenne aihetta tai sitä mitä on sanottu koska et niistä kerro enempää, mutta tuo fyysisyys kummankin puolelta menee liian pitkälle. Veden heittäminen kasvoille, toisen nakkelu sohville ja sängylle, niin raju kiinnipitäminen että tulee mustelmia... Se että toiseen jää jälkiä on jo väkivaltaa. Ainahan voi väittää että on toisen vika että itse käyttäytyy tietyllä tavalla kun toinen ärsyttää niin paljon, mutta ei se niin mene. Jos toisen käytös saa raivon partaalle sitten lähdetään vaikka ulos kiehumaan, mutta mitään esineitä TAI ihmisiä ei aleta moukaroimaan. Väkivallan käyttäjä itse menee sen rajan yli missä päättää turvautua nyrkkeihinsä. Sama jos joku syyttäisi kuollutta ihmistä tapettuaan tämän, että no itse ärsytti niin minä tapoin. Ei se näin mene. Mutta, sen verran tulehtuneelta vaikuttaa tuo teidän tilanne ja olette selvästi kumpikin avuttomia riitatilanteessa. Ehkä teidän kannattaisi käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa missä saisitte vinkkejä tilanteen rauhoittamiseen ja siihen miten riidellä oikein.

      Ja minä tiedän kyllä että se on vaikeaa, se on äärimmäisen vaikeaa... mutta jos teillä on jaksamista asian korjaamiseen ja rakastatte toisianne, niin olisiko se kuitenkin sen arvoista?

    • Jussijussijussijussi

      Lyöminen ja käsiksikäyminen on aina väärin. Se on selvää. On myös väärin mäkättää, nalkuttaa, haukkua jne. Tuo ei ole temperamenttia vaan huonoa käytöstä toista kohtaan. Tuo aiheuttaa osaltaan repivää riitelyä. Tiesitkö että riitelyn voi tehdä myös rakentavasti. Ei haukuta, vaan puhutaan asioista oikeilla sanoilla.

      Ensiksi sinun pitää alkaa kehittämään itseäsi. Siihen voit itse vaikuttaa. Ellet tuota tee, sama ongelma seuraa kanssasi koko elämäsi tässä tai muissa suhteissa. Toiseksi, tuohon käsiksikäymiseen pitää puuttua. Se ei ole hyväksyttävää missään tapauksessa.

      Teidän parisuhde on tulehtunut, kuten edellinen kommentoija kirjoitti. Pitäisikö teidän istua alas ja keskustella, miten eteenpäin? Voisiko pariterapeutti tai vastaava auttaa?

    • 9 + 5

      Miksi pitää mäkättää, jos kerran itsestäsikin on outoa että fiksu ja rauhallinen mies menee siitä aivan sekaisin ja käy käsiksi? Olisiko peiliin katsomisen paikka? En puolustele käsiksikäymistä, se ei ole koskaan oikeutettua mutta ehkä te ette sitten kerta kaikkiaan sovi toisillenne? Mies tarvitsee jonkun toisen fiksun ja rauhallisen, ei kestä tuollaista käytöstä.

    • onkojärkee

      Kiitos hyvistä kommenteista. Olen aina koittanut " tehdä töitä" itseni kanssa ja tiennyt että pitäisi rauhoittua, eli että en anna pienien asioiden jotka vaivaa tai ärsyttää, kasvaa liian suuriksi. Mieheni ksysyikin tässä voisinko ongelmalleni tehdä jotain kun tulistun helposti. Haluamme jatkaa yhdessä,koitan tästä oppia. Ylitin rajan ja tiedostan sen.Varmaan mies on itsekin hämillään että on kanssano joutunut käyttäytymään niinkuin käyttäytyi,ymmärrän senkin toisaalta,mutta mielestäni on muitakin vaihtoehtoja kun käydä käsiksi.. enemmän harmittaa se että hän ei myönnä asian vääryyttä..ehkä ajan kanssa tajuaa asian ja pyytää anteeksi.itsekin olen pyytänyt. tämä asia on vielä niin tuore. Janiin, riidat ovat lähteneet mitättömistä asioista.

      • Anonyymi

        Siis mitä ihmettä ja toivon että olet eronnut koska vaikka kuinka mäkättää toiselle ni ikinä ei saa kehenkään koskea ja tehdä väkivaltaa.

        Miksi mäkätät? Toi teidän suhde on toivon mukaan loppunu eroon ja olette molemmat tahollaan hakeneet apua teidän omiin ongelmiinne.

        Toi väkivalta ei tule vähemmän. Liian usein ihminen odottaa liian pitkälle ja antaa toisen tehdä pahaa omalle itsetunnolle.

        Toivottavasti teille ei tullu kirjoituksen jälkeen lapsia, sillä ihan kauheeta jos on ja he joutuisivat näkee väkivaltaa.


    • huoh..

      Ärsytät toisen siihen pisteeseen, ettei hän nää muuta keinoa tukkia suutas ku fyysisesti niin tekemällä. Siltä se kuulostaa. Ehkäpä hän ei halua pyytää anteeksi, koska itse näyt pyytävän koko ajan ja anteeks pyytäminenkin on jo menettäny merkityksensä. Ajattele että joku nupisis ja niuhottais sulle, se paisuu riidaksi ja lopulta nupisija pyytää anteeksi. Sit tää sama toistuu 100 kertaa. Kuulostaako se anteekspyyntö enää miltään?

      • Anonyymi

        Toi suhde on toivottavasti loppunut eroon kun heidän ongelmat ovat liian hankalia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe