Kehitysvammaiset ihmiset tekevät edelleen työtä ilman palkkaa

Lievä kehitysvamma

TÄHÄN ASIAAN ON NYT TULTAVA LOPPU JA MUUTOS JOKU VOISI TEHDÄ JOTAKIN TÄLLE ASIALLE JA MAHDOLLISIMMAN PIAN

Esim. Itse olen päiväkodissa töissä Turussa työ on kivaa vaikka välillä onkin haastavaa olen ollut lasten kanssa ja saanut ottaa heistä myös vastuuta olen siivonnut: WC:n pessyt lattian ja imuroinut lattian, pessyt lasten vaate lokeroita ja katsonut että lapsilla on tarpeeksi vara vaatteita auttanut lapsia vaatteiden pukemisessa, askartelussa ja ruokailu tilanteessa eli tehnyt samoja tehtäviä kuin normi työntekijät, (normi = eli ei diagnosi soitu kehitysvammaa) saan tällä hetkellä 8.€/päivä nousee 10.€/päivä olisi kiva saada ihan kunnon palkka eikä mitään 8-10.€/päivä

Kehitysvammaiset ihmiset tekevät edelleen työtä ilman työsuhdetta ja palkkaa
Suomalaisen työn päivänä 2014
Kehitysvammaiset ihmiset tekevät edelleen työtä ilman työsuhdetta ja palkkaa
Suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen osallistuu tuhansia työkykyisiä ihmisiä, joilla on kehitysvamma. He tekevät samoja työtehtäviä samoilla työpaikoilla kuin me muutkin, saamatta kuitenkaan tekemästään työstään samaa palkkaa kun me muut, koska ovat kehitysvammaisia. Vain noin 400 heistä tekee työtä työsuhteessa, samoin ehdoin kuin me muut. Suurin osa, noin 3000, työelämään osallistuvista kehitysvammaisista ihmisistä tekee työnsä avotyötoimintana, joka on kunnalta saatavaa sosiaalipalvelua. Avotyötoiminnassa saa työn tekemisen ilon, mutta ei työsuhteen tuomaa työnteon suojaa eikä palkkaa. Se tarkoittaa että 3000 koulutettua suomalaista tekee työtä ilman palkkaa, palkallista lomaa, työterveyshuoltoa tai irtisanomissuojaa. Tämän kehitysvammaiset ihmiset kokevat eriarvostavana ja vääränä.

Vääränä sen näkee myös YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, jonka mukaan vammaisuus ei saa johtaa erilaiseen kohteluun työelämässä. Suomen työlainsäädäntö lähtee siitä, että jos työnteon tunnusmerkistö täyttyy, tulee työn olla työsuhteessa tehtävää. Myös kehitysvammaiset ihmiset haluavat tehdä työtä saadakseen palkkaa, joten heilläkin pitää olla siihen mahdollisuus!
Työllistyäkseen he tarvitsevat sosiaalipalveluna tarjottavaa tukea. Tuki, jota he tarvitsevat, ei kuitenkaan ole palkaton työpaikka vaan palkkatyöllistymisen mahdollistava työhönvalmentaja. Vamma ei saa estää kehitysvammaisten ihmisten yhdenvertaista osallisuutta yhteiskuntaan myöskään työelämässä. Suomalaisen työn päivänä Kehitysvammaisten Tukiliitto vaatii palkattomasta avotyötoiminnasta luopumista pysyvänä työn tekemisen muotona ja tuetun työn työhönvalmennuksen mahdollistamista kaikille työllistymiseensä tukea tarvitseville kehitysvammaisille.

Lisätietoja
Kari Vuorenpää
Vaikuttamistoiminnan esimies
Puhelin: 0207 718 336
Sähköposti: [email protected]

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry

http://www.kvtl.fi/fi/ajankohtaista/lisaa-ajankohtaisia/?nid=1223

Tukiliiton työelämä-sivut: http://www.kvtl.fi/fi/tyoelama/tyoelama/

4

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan.1

      Huomaan että täällä ei komentoida ollenkaan tähän asiaan vaikka tämä asia on tärkeä itse löysin tämän kun seikkailin suomi24.fi:ssä ihmiset voisi olla Perkele vähän aktiivisempia komentoimaan asioille

      • hyvää joulua ,

        Kehitysvammaiset, naiset, työttömät, peruskoulun käyneet, tettiläiset, osapäivätyöntekijät, tuuraajat , lista on loputon.Tähän on tultu ja paluuta entiseen ei ole .Syyttäkää itseänne ja kokontukaa eduskuntatalon portaille niin huomaatte ettei siitä ole mitään apua.Saavutetut edut ovat murentuneet ja hyväksykää se, mutta älkää menettäkö toivoa paremmasta.


    • Mus.ter.

      Hei Ystävät!
      Olen laskenut sitä kokonaisansiota tarkkaan, joka pitäisi olla 15€ / päivä, joka tekee 450€ / kk. Tämä pitäisi maksaa nettona, eli puhtaana käteen.
      Huomioon pitää ottaa ensin saatava eläke, asunto, ym. edut.
      Tämä on oikeutettua rahaa, jokaiselle kv:lle. On ihmisiä jotka lorvivat, mutta eivät tee töitä, mutta kv. ihminen tekee tunnollisesti aina työnsä oli työ mikä tahansa. Tähän pitäisi yhteiskunnan ja Kehitysvamma-liiton hiukan enemmin puuttua. Muistan Sirkka Merikosken joskus sanoneen. "Työstä on tekijälle maksettava." Sirkan ym. aktiivisten aloitteesta tämäkin on alkanut. Kv ihminen, jollei ole eläkkeellä niin palkka pitää olla sama kuin muillekin maksetaan. Esim. Suomesta Ruotsiin muuttanut mieshenkilö meni rakennukselle veljensä kanssa töihin, veli oli muurari ja kv. velimies apumies ja tämä kv. osti oman talon ja ajoi ajokortin ja ajaa edelleen ja uudella Volvollaan ja ei yhtään kolaria. Nyt saa eläkettä yli 2000€/kk ja käteen jää 1689,83€. Lähtöisin Kymenlaaksosta. Näinkin voi asiat mennä.

    • justiina jumla

      Olen ihan sama mieltä kyseisen kirjoitajan kanssa asiasta .tähän on tultava loppulinen ratkaisu että meiltä kuultaisi ja kuunnelaan .tässä asiassa .ottetaisi esille tänän asia niin eduskunnossa tai missä käsiteltäis vammaisten asioita ja mitä oikeuksia .me kyllä itse huomataan että meitä ei oikeasta arvosteta oikeen jos niin työssä saadaan pientä ja olematonta palkaa joka on käsityksen mukaan tuskin edes kun vain 3e-4-5e päivältä joka ei edes riitä kun ennen saa eds launas ruoka ilmaiseksi me maksamme sitä jo 6.10e palja ei ole edes sen verran katava.mikä on kehitysvammaisen arvo nykyän työn ja kodin ulkopuolella ..tässä on
      jokaisella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe