Autoilijoille kaavaillaan näin hurjia - oma kokonaan pois
Suomen tavoitteet ja ennen kaikkea visiot liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat muuttumassa koko ajan hurjemmiksi.
Perjantaina Trafin Liikenteen tila -seminaarissa liikenne-ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) naulasi teesinsä seminaariväelle: liikenne on palvelua, jonka koko ajan kasvava digitalisaatio mahdollistaa!
Ja mitä tämä tarkoittaa Risikon mukaan käytännössä? Esimerkiksi sitä, että auton omistamisen sijaan kuluttaja voisi ostaa liikennepalvelu kuukausitaksalla – pakettihinnalla, kuten musiikkia voi ostaa spotifystä.
Idea on siis tyyliin:
-Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa! Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa.
-Tai taksi ulkomailla, videoneuvotteluyhteys kaikkialla EU:ssa, vuokrapyörä, pick-up-palvelu kaikkialla EU:ssa ja leasing-auto tiemaksut! Pakettihinta 800 euroa kuukaudessa.
-Tai pienelle perheelle kimppataksi, joka saapuu 15 minuutin kuluessa, 6500 minuuttia puheaikaa, huippunopea nettiyhteys, leasing-auto tiemaksut, vapaa julkinen liikenne kotikaupungissa, lähiliikenteen (juna) käyttö 2500 km! Pakettihinta 1200 euroa kuukaudessa.
KÖYHILTÄ AUTO POIS ????
16
162
Vastaukset
- mutta mutta
Jotain hyvääkin sentään. Nykyisenkaltainen autojen ryöstöverotus loppuisi ja siirryttäisiin pelkkään arvonlisäverotukseen myös autoilussa kuten kaikissa muissa euroopan maissa. Jokainen voi sitten omalla ajomäärällään säätää omaa kustannustaan tai vaihtoehtoisesti käyttää halvempaa julkista. Autot kuitenkin halpenisi oleellisesti. Jos nyt saat pulittaa keskiluokan autosta 30 000€ uutena, niin tulevaisuudessa hinta on enää 25 000€. Kyllähän tuolla säästyneellä viistonnisellakin aika moisen siivun ajaa.
- vääryyksien maa
Just joo, köyhiltä autot pois ja työssäkäyntialueisiin 250 kilometriä lisää... autottomuus ei kelpaa syyksi kieltäytyä työstä 250 km päässä kotoa...
- Risikko voi
ruhtyä imemään munaaaaaaa
- 23wqed2wq3e
Risukko Rasakot ei ota huomioon sitä että kuinka paljon työpaikkoja yksityisautoiluun liittyy heijasteet muihin työpaikkoihin.
Ne, keille auto jää niin nousee kustanukset niin korkeiksi että ei hekään enää
voi sitten autoilla. Millä varoilla teitä ylläpidetään jos yksityisautoilija ei ole maksajana? Teitä tarvitaan edelleen ja tavara- yms kuljetuksia, siitä kuljetuksia on aika paljon ja junaa ei saa joka paikkaan.
Enemmin, pitäisi siirtyä sähköautoihin, onko mikään varmempaa että ne kyllä tulee mutta kauanko menee lopulliseen läpimurtoon, ehkä sen 20 vuotta niin alkaa olla liikenteessä melko paljon sähköautoja. - 500 km 95 e/kk.. Käy
Ohhohh.. Heti luovun omasta kotterosta jos saan firman auton (kohtuukuntoisen) omaan pihaan tai edes tuohon nurkille ja saan ajella sillä tai niillä halutessani koska vaan 500 km/k hintaan 95 e.
Vertaukset ontuu nyt Risikolla pikkasen. Jos tätä Risikon vertausmallia alettaisiin soveltaan digimaailmaan, silloin kipitettäisiin kirjastoon (tai johonkin nettikahvilaan) nettiin ja puhelinkioskiin soitteleen tai mentäis naapuriin soittamaan ja tilaamaan laite itselle joksikin määräajaksi. Kyllä digimaailmassa laitteet ovat käytännössä omia (100% omassa käytössä). Palveluja ja käyttöaikaa vaan ostetaan kuten autoon bensaa. - 2+7
Paketti 3: Vain 1200€/kk, eli rapsakat 14400€/vuosi.
Vaikuttaisi siltä että muumilaakso on jo evakoitu.- mumindalen
Muumilaaksoa ei saatu evakoitua kun ne vastustivat sitä, vai tarkoititko kenties evakuoitu?
- eläköön MARX
Risikon liikkumispaketti Ilta-Sanomat kertoi eilen liikenneministeri Paula Risikon (kok) esittelemästä suunnitelmasta korvata osa suomalaisten käyttämistä yksityisautoista kuukausimaksullisilla paketeilla.
Nettikommenttien perusteella valtionhallinnossa lämmitelty idea sai lähestulkoon täystyrmäyksen. Moni kommentoija uhkasi jopa muuttaa Suomesta kokonaan pois jos kuukausimaksulliset autopaketit toteutuvat.
Seuraavassa muutamia poimintoja lukijapalautteen kitkerämmästä päästä:
Pakettihinnoittelu on mitä suurimmassa määrin pakkomyyntiä, josta hyötyvät lähinnä palvelun tuottajat. Pakettihinnoittelussa hintakuva hämärtyy ja kuluttajan oikeusturva kärsii. Kuluttaja joutuu sitoutumaan palvelun tuottajaan maksamalla kk-maksuja usein jopa määräaikaisesti, mutta palvelun tuottajaa ei sido mikään.
Jep. Seuraavaksi omistumisasuminen sosialisoidaan ja tilalle tulee kuukausimaksullisia asuntopaketteja. Seuraavaksi valtio takavarikoi muun yksityisomaisuuden ja tilalle tarjotaan kuukausimaksullisia kansalaisen peruspaketteja.
Vai että kolhoosiautoilla pitäisi alkaa kulkemaan? Pitäkää palvelunne ja digitalisaationne, ei kiinnosta. Tämä nyt on niin syvältä ja niin monesta syystä etten ala niitä tässä luettelemaan.
Pahoin pelkään, että jos palvelupakettibisnes ei muuten kannata niin ne muut vaihtoehdot kielletään. Niinhän se menee muutenkin, kun julkisiin ei saada muuten tarpeeksi väkeä niin viedään parkkipaikat ja laitetaan ajokieltoja ja lisäveroja yksityisautoille.
Lue Kommunistisen puolueen manifesti, osa 2. (tavoitteet). Siinä ne on nyky-kokoomuksen tavoitteet aika tiivistetyssä muodossa, kirjoitettu 1848 Karl Marxin toimesta. Yksi kohta kertoo, että liikennejärjestelmä on otettava valtion haltuun.
Hurraa, kumartakaa kaikki ikuisen ja absoluuttisen pyrokratian edessä, kun Suomen neuvostotasavallan ihanat ja mitä mahtavimmat virkamiehet ja johtajat ovat taas saaneet päähänsä idean, joka on mitä mainioin.. Hurraa sosialismi, hurraa suomen neuvostotasavalta... Paras hurrata tai päädyt leirille!!! Nimittäin kesäleirille, kukkien keskelle. - ..........
Mitäköhän veroja valtio nostaa jos yksityisautoilusta tulevat verot pienenee ja sitä myöten PA verotuotto romahtaa ja sama millä katetaan verotulojen menetykset jos esim. Palkkaa pienennetään.
- Fakta homma
On tainnut Ministerin ukko ulkoistaa seksipalvelut, käyttää maksullisia palvelupaketteja.
- salamurhataan
Kuolen nauruun
- Palstavahti Joksu
Meillä on auto talviteloilla ,ei ajeta talvella . Enemmän kerron karavaanarit palstalla nimimerkilläni !!!
- MHt204
Tämähän olisi loistava idea, autoa käytetään vaan tarpeeseen eikä ajeta turhaan sekä ei ole pääomia suotta kiinni autoissa.
Pahoin pelkään että rohkeutta Suomessa ei riitä tälläisiin todellisiin uudistuksiin.- määrittele turha
Turhan ajon kieltämisessä on yksi hankaluus. Kukaan ei voi määritellä mikä on turhaa ajoa. Se mikä on yhdelle turhaa on toiselle tärkeä meno.
- kortit pois
Pilluu rallii viikon loppuisin, ei taida nyky nuoriso harrastaa sellaista nyky aikana, kuin jossain takahikiällä!
- vihreä femakko
Tää on ihana idea. Autot saastuttaa niin paljon ja aiheuttaa ruuhkia, ajakaa polkupyörällä enemmän!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?3363173- 1102325
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21891705Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o2011662Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun711456Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme571323- 131116
Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht221107Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m31083- 164998