Motivaatiopläjäys laihtumiseen, tie laihuuteen

tampere#yliopisto#

Oletko lihava? Vai haluatko karistaa muutaman lisäkilon?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Haluasin jakaa teidän kanssanne mielipiteeni lihavista ihmisistä. Ehkä siinä samalla saisitte hyvän potkun perseelle, jotta viimeinkin alkaisitte tiputtaa niitä kiloja. Oletteko koskaan miettineet, miten ulkopuoliset näkevät teidät?

Minulla on lihava ystävä ja voin hieman valaista teidän paksuja kallojanne. Sanotaan häntä nyt vaikka Marjataksi (nimi muutettu). Marjatta on suunnilleen yhtä leveä kuin hänen pituutensakin. Hänen koko olemuksensa saa minut häpeämään. Hän haisee aina hielle (kuten tekin, otaksun) ja jokainen askel huokuu lyllyvää epätoivoa. Hänen kaksoisleukansa peittää kaikki hänen piirteensä. Naama on kuin kuin leveä tyyny, johon hänen silmänsä, nenänsä ja huulensa ovat uponneet. Ketä ei hävettäisi olla epäonnistuneen elämän ruumiillistuman kanssa? Sitähän te juuri olette. Tänäänkin hän taklasi vahingossa leveällä takamuksellaan lapsen, joka rupesi itkemään. Häpesin silmät päästäni.

Yritän saada tätä muhkeaa ystävääni muuttumaan, mutta joka kerta kuulen saman tekosyyn.

Mikähän tämä tekosyy sitten mahtaa olla? Veikkaan, että täsmälleen sama kuin teillä. Hänellä ei muka riitä aikaa liikkumiseen – syömiseen sitä näyttää tosin riittävän, kas kummaa. Hänen sukunsa on kuulemma isoluinen. Geenit ovat tehneet hänestä lihavan. Tämä on naurettavaa! Minun suvussani on lihavia ihmisiä, mutta olenko minä lihava? En!

Olen kuullut muitakin tekosyitä. Lohtusyöminen. Helvetti vieköön, sellaista käsitettä ei pitäisi olla edes olemassa. Olette laiskoja, aikaansaamattomia ja ärtyisiä, koska elämänne on päin helvettiä. Kukaan muu ei ole sitä teille aiheuttanut, sen te olette tehneet aivan itse. Kuka järkevä ihminen lappoo päivästä toiseen hirvittävät määrät rasvaista kalorimättöä vedoten suruun? Sellainen on idioottimaista!


Kukaan järkevä ei pidä lihavuutta viehättävänä, paitsi ehkä jotkut kieroutuneet varvas-fetissin kera. Teille nauretaan, ja syystäkin. Nyt riittivät ne tekosyyt. On aika toimia, aika liikkua.

Läski, kuka syömään käski? :)

11

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä vain

      Totta joka sana. Ylipaino on todellisuudessa mielenterveysongelma. Kun syitä ylipainoon haetaan vika löytyy korvien välistä. Kypsymättömyys, lapsellinen nautinnonhalu, voimakas oraalisen stimulaation tarve (imeväisaika jäänyt päälle), itsekkyys jne ovat tyypillisiä ylipainoisen piirteitä. Valitettavasti mielialojaan elintarvikkeilla säätelevät tulevat veronmaksajille sietämättömän kalliiksi.

      • rlqjrölwje

        Peruskoulu on sulla varmaan jäänyt kesken. Tutkipa vähän painotrendejä ympäri maailmaa. Koko maailma lihoo järkyttävää vauhtia ja elintasosairaudet lisääntyvät. Kyse ei kuitenkaan ole juuri sinua vaivaavista mainitsemistasi syistä vaan ihan jostain muusta. Mietipä sitä. Ja hakeudu ihmeessä hoitoon.


    • Läskileväperä

      Itse olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Olen 170/74. Vaikken ulkonäöllisesti huuda ylipainoista, niin sisällä tuntuu pahalta. Olen jatkuvasti väsynyt ja usein koen helpommaksi napata keksit sekä mennä sohvan nurkkaan. Käytän myös itselle tekosyynä, että syön yksinäisyyteen ja tylsyyteen. Teksti on kirjoitettu tosi kärkkäästi ja varmasti jakaa mielipiteet. Minä kuitenkin kiitän. Juuri istuin taas sohvalle sipsien kanssa ja kun luin että olen laiska, haiseva lyllerö, vein sipsit kaappiin ja hain vesilasin sekä pari mandariinia. Kirjoitan jääkaapin oveen että olen läski haiseva leväperä, niin ehkä se ruoka ei enää maistu niin hyvälle :D

      • rlqwjrlwkj

        Näin juuri. Vielä ehdottaisin, että tuo mieleltään sairas ap hakeutuisi pikimmiten psykiatrisen avun piiriin.


      • ole hyvä poistu...
        rlqwjrlwkj kirjoitti:

        Näin juuri. Vielä ehdottaisin, että tuo mieleltään sairas ap hakeutuisi pikimmiten psykiatrisen avun piiriin.

        Ap voi lyllertää saunan taakse ja lopettaa ittensä


    • vähän pullukka

      Tottahan tuo, vaikka tyhmästi kirjoitettu. Lihominen johtuu surusta ja surulla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. Ei voi siis kysyä kuka järkevä lappoo mättöä suuhunsa. Mutta kyllä tässäkin paraneminen alkaa ongelman myöntämisellä. Liikasyöminen on alkoholismin pikkusisko. Minua auttaa usko, joku toinen saa avun psykiatrilta, kolmas vaikka netin keskustelupalstalta. Pääasia että pitää huolta itsestään, omasta kehostaan ja terveydestään.

    • 5+4

      Ei, tuo kirjoituksesi ei antanut potkua perseelleni. Ei edes saanut minua inhoamaan itseäni.

      Olen toki pudottanut jo jokusen kilon. En tosin siksi, että miettisin mitä muut minusta ajattelevat. Vaan siksi, että tajusin pitäväni itsestäni ja haluan voida hyvin, olla itsekäs ja kerrankin pistää itseni etusijalle, enkä jatkuvasti miettiä miten muut minut näkevät. En halua sitä ylimääräistä stressiä, häpeää ja vihaa elämääni.

      Jatka vain ystävällesi(?) kettuilua. Pian huomaat olevasi ilman ystävää. Miksi muuten edes hengaat ihmisen kanssa, josta et pidä? Tarvitseeko oma egosi boostia siitä, että tuntisit kerrankin olevasi parempi kuin joku muu?

    • 15+16

      Typerä kirjoitus.

      • hävetkää läskit!

        Ei suinkaan. Jos tuon kirjoituksen perusteella yksikin teistä ylipainoisista häviäjistä muuttaisi käytöstään, vaikutus kansantaloudelle olisi kymmeniä tuhansia euroja. Sen sijaan että mättäisitte perunalastuja kitoihinne, voisitte ostaa kaupasta terveellistä ruokaa ja syödä sitä yksinomaa nälkäänne. Nyt hellitte itseänne rasvalla ja sokerilla. Lihoatte entisestään vastenmielisen näköisiksi talipalloiksi.


      • ....
        hävetkää läskit! kirjoitti:

        Ei suinkaan. Jos tuon kirjoituksen perusteella yksikin teistä ylipainoisista häviäjistä muuttaisi käytöstään, vaikutus kansantaloudelle olisi kymmeniä tuhansia euroja. Sen sijaan että mättäisitte perunalastuja kitoihinne, voisitte ostaa kaupasta terveellistä ruokaa ja syödä sitä yksinomaa nälkäänne. Nyt hellitte itseänne rasvalla ja sokerilla. Lihoatte entisestään vastenmielisen näköisiksi talipalloiksi.

        Työnnä löylykauha perseeseen luuseri


    • hoikka, lihava perhe

      Ymmärrän aloitusviestin pointin, olen jossain määrin samaa mieltä, ja hyvä jos tuo johonkin tehoaa, mutta haluaisin korjata pari juttua.

      Enstenäkään lohtusyöminen ei ole mikään tuulesta temmattu termi, vaan todellinen syy lihomiselle. Normaalisti syövän hoikan on varmasti vaikea käsittää ahmintaa taipuvaisen ihmisen mielenlaatua, mutta koska kukaan ei varmati halua olla ahmija, kyse on jonkin sortin psyykkisesta ongelmasta, jonka moralisointi tuollaisella lapsellisen naaivilla tapaa on osoitus mustavalkoisesta ajattelusta.

      Toisekseen, perehtykää hyvät ihmiset gentiikkaan ennekuin otatte kantaa siheen mikä johtuu geeneistä ja mikä ei. Ei kukaan asioista mitään tietävä ole koskaan väittänyt että joku geeni tekisi ihmisestä suoraan lihavan, eikä se että suvussa esiintyy jotain piirrettä, tarkoita että kaikki suvun jäsenet saavat ko. piirteen aiheuttavat tai sille tässä tapauksessa altistastavat geenit. Tai jos saavatkin, kyseinen piirre ei välttämättä ilmene ympäristön tai muiden geenien estäessä vaikutuksen.

      Mm. taipumus tuohon lohtusyömiseen, syömishäiriöihin (mm. BED), mielihalujen kokemiseen on periytyvää. Jos oma aivokemia ei kaipaa nopeita dopamiini- tai serotoniinipiikkejä, et varmasti voikkaan ymmärtää miksei joku pysty hillitsemään syömistään, aivan kuten suurin osa ihmisistä ei ymmärrä miksei anorektikko vaan voi syödä.

      Ja faktahan on, että jos ap olisi muutoin sama ihminen, mutta muutama geeni olisi vähän erilainen, olisi hänkin erittäin todennäköisesti lihava.

      Ps. aloittaja, tuo viha syö sinut sisältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe