avoliitto/ero/raha

neuvoton

Mieheni ja minä ostimme talon tuossa viime helmikuussa. Ennen mitään kauppoja/muuttoa puhuimme raha asioista ja totesin että tiedän jo nyt etteivät rahani tule riittämään kaikkiin laskuihin saati sitten elämiseen. Silloin mieheni oli sitä mieltä että yhdessä hoidetaan kaikki ja koska hän tienaa enemmän niin voi sitten myös maksaa enemmän. Noh, nyt kun olemme tässä asuneet jonkin aikaa nii olen saanut huomata että mieheni ei tue minua taloudellisesti yhtään. Olen jatkuvasti rahapulassa ja stressissä sen takia. Olen miettinyt eroa mutta jäänkö sitten aivan tyhjänpäälle jos lähden kun ollaan omistettu asunto niin vähän aikaa? Joutuuko mieheni maksamaan minulle jotain/pääsenkö itse tästä paskasta eroo maksamatta mitään? Tunnen olevani taloudellisessa loukussa ja se ahdistaa minua suunnattomasti.

8

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9983

      Omistat talosta jonkin osuuden? Ja sinulla on lainastanne jokin osuus?
      Ilmoitat miehellesi, että eroatte ja tarjoat hänelle mahdollisuutta lunastaa oma osuutesi (näin hän saa koko talon osakekirjat itselleen ja sinä pääset eroon velastasi, huomaa lisätä maksamasi lyhennykset hintaan.)
      Jos puoliso ei ole kykenevä ostamaan taloa sinulta, joudutte myymään sen markkinoilla. Tällöin mikäli myyntihinta ylittää hankitahintanne maksatte ylimenevästä osuudesta luovutusvoittoa, maakaupoissa saattaa vielä olla varainsiirtovero 2,4%? tontin&talon hinnasta.
      Taloa vasten olette ottaneet velkaa ja todennäköisesti hankkineet myös takauksia. Mikäli pankki ei saa lainanlyhennyksiä, rupeaa se karhuamaan niitä takaajilta / realisisoimaan takauksia. Pankkia ei kiinnosta, kumpi tai kenen takia lainan lyhennys ei onnistu. Tämän vuoksi puolisosi tulee tekemään kaikkensa, jotta et romuta hänenkin taloutta mikäli itse joudut venkoilemaan.

      Jotenkin näin..

    • mek

      Jos miehesi ei omasta vapaasta tahdostaan auta sinua rahallisesti niin rupee vaatimaan sitä tukea avokiltasi ja laitat hänelle niitä lasuja maksettavaksi ja jos urputtaa niin kerrot että itsehän hän lupasi yhdessa hoitaa nämä jutut ja älä nöyristele vaan vaadi.

      • myypäääkööö

        Fakta on, että elatusvelvollisuutta ei ole avoliitossa. Ehkä mies on huomannut, että ei kannata siipeilijää pitää.
        Kämppä myyntii ja todnäk tappiota tilee eli jää velkaa vielä molemmille maksettavaksi asunnosta. Nyt on erittäin huono tilanne myydä mitään.


      • ruttunokka

        Kuule mek. Aika tyhmä neuvo. Ei tuo auta mitään. Se vain on niin että avoliitossa se omistaa sen missä on oma nimi. Ja maksaa ne laskut missä on oma nimi. Omille rahoillee voi tehdä mitä haluaa.

        Avopari on vain kämppis lain mujkaan, eli ei miehellä ole mitään elatusvelvollisuutta naista kohtaan.

        On todella omaa tyhmyyttä jos tekee velkaa enemmän kun pysyttyy maksamaan. Pitäs ensin ottaa asioista selvää.

        Nyt vain lusikka kauniisti käteen ja miettimään miten veloistaan selviää. Suurempi harmi se on miehelle kun saa pelätä että pankki vie talon kun nainen ei hoidakkaan omaa osuuttaan veloistaan. No tyhmyyttä sekin.


      • mek
        ruttunokka kirjoitti:

        Kuule mek. Aika tyhmä neuvo. Ei tuo auta mitään. Se vain on niin että avoliitossa se omistaa sen missä on oma nimi. Ja maksaa ne laskut missä on oma nimi. Omille rahoillee voi tehdä mitä haluaa.

        Avopari on vain kämppis lain mujkaan, eli ei miehellä ole mitään elatusvelvollisuutta naista kohtaan.

        On todella omaa tyhmyyttä jos tekee velkaa enemmän kun pysyttyy maksamaan. Pitäs ensin ottaa asioista selvää.

        Nyt vain lusikka kauniisti käteen ja miettimään miten veloistaan selviää. Suurempi harmi se on miehelle kun saa pelätä että pankki vie talon kun nainen ei hoidakkaan omaa osuuttaan veloistaan. No tyhmyyttä sekin.

        Noihan se on mutta jos asia on sovittu ennen asunnon osatmista niin miehenhän on sanasa pidettävä tai sitten haluaa naisensa elää köyhyydessä.


    • BEM

      Jaa, että taloushuoliin liitto kaatuu.

      Antamasi tietojen mukaan teidän pitää joko myydä asunto ja maksaa velat pois ja jakaa siitä yli jäävät rahat/velat keskenänne,

      Toisaalta mies voi lunastaa sinun puolesi asunnosta/veloista.

      Tietysti yhdessäasumisen aikana hankitut tavarat jaetaan sulle mulle periaatteella

    • piparminttuli

      Ensinnäkin hän ei ole sinun miehesi. Hänellä ei ole mitään velvollisuutta tukea sinua taloudellisesti. Te ette ole lain mukaan muuta kuin kaksi yhdessä asuvaa ihmistä jotka on jostakin kumman syystä hankkineet yhteistä omaisuutta ja velkaa.

      Kummankin teidän tulee hoitaa oma osuutenne menoista. Ette voi myöskään päättää toistenne rahankäytöstä.

      Eli taloudellinen tilanteesi on yksin sinun vastuulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe