Miten ihmeessä on aikaisemmin ennen laseria ja muuta tekniikkaa löydetty aurauskulmien nollakohta autoon nähden, kun voihan toinen puoli enempi aurata kuin toinen. Eikös niitä aikoinaan mitattu kääntö/astelevyllä
Aurauskulma ja nollakohta
13
761
Vastaukset
- autoileva
No mitalla tietenkin. Ei auto auraa vain toisella puolellaan, vaan auraus/haritus tasoittuu aina tasan, ratti vain ei ole ihan symmetrinen vasen7oikea suhteessa.
- nokla
Niin meinaat, että eturenkaat mitataan edestä ja takaa siis oikean ja vasemman etäisyys samaan...
- autoileva
nokla kirjoitti:
Niin meinaat, että eturenkaat mitataan edestä ja takaa siis oikean ja vasemman etäisyys samaan...
Niin mihin samaan ? Paras tapa kotikonstein on seuraava: merkitse kumpaakin renkaaseen etupuolelle joku kuvion kohta esim liidulla ja mitaa merkittyjen kohteiden etäisyys toisistaan, siirrä autoa taaksepäin niin, että merkityjen kohteiden väli on mitatattavissa. Mittaa merkien etäisyys ja jos luku on isompikuin etupuolelta mitattu renkaat auraavat, jos luku on pienempi niin renkaat harittavat. Etuvetoisissa millin parin haritus ei haittaa, auraustakaan ei saa olla paljoakaan. Katso auton ohjekirjasta mitä mittausarvojen pitäisi olla. Nykyautoissa ei taida sellaista arvoa olla luettavissa ohjekirjoista, selvitä se jostain muualta, merkkikorjaamo, kirjasto jne. Nykyään katsastajien raportti kertoo aurauksen/harituksen, katso myös se paperi. Joka tapauksessa kumpikaan (auraus/haritus) ei saa olla milliä kahta isompi. Jos peukalosi on kovin keskellä kämmentä mene mielimmin korjaamolle.
- Nokla
autoileva kirjoitti:
Niin mihin samaan ? Paras tapa kotikonstein on seuraava: merkitse kumpaakin renkaaseen etupuolelle joku kuvion kohta esim liidulla ja mitaa merkittyjen kohteiden etäisyys toisistaan, siirrä autoa taaksepäin niin, että merkityjen kohteiden väli on mitatattavissa. Mittaa merkien etäisyys ja jos luku on isompikuin etupuolelta mitattu renkaat auraavat, jos luku on pienempi niin renkaat harittavat. Etuvetoisissa millin parin haritus ei haittaa, auraustakaan ei saa olla paljoakaan. Katso auton ohjekirjasta mitä mittausarvojen pitäisi olla. Nykyautoissa ei taida sellaista arvoa olla luettavissa ohjekirjoista, selvitä se jostain muualta, merkkikorjaamo, kirjasto jne. Nykyään katsastajien raportti kertoo aurauksen/harituksen, katso myös se paperi. Joka tapauksessa kumpikaan (auraus/haritus) ei saa olla milliä kahta isompi. Jos peukalosi on kovin keskellä kämmentä mene mielimmin korjaamolle.
Mutta jos näin merkataan, niin eihän tässäkään tiedetä jos toinen rengas harottaa tai auraa enempi kuin toinen, taitaa olla se niinsanottu renkaan nollakohta vaikea mitata, pitäisikö kaikki 4pyörää saada yhteen mittaa.
- autoileva
Nokla kirjoitti:
Mutta jos näin merkataan, niin eihän tässäkään tiedetä jos toinen rengas harottaa tai auraa enempi kuin toinen, taitaa olla se niinsanottu renkaan nollakohta vaikea mitata, pitäisikö kaikki 4pyörää saada yhteen mittaa.
Ei kuule, nyt et ymmärrä. Renkaat auraavat/harittavat tasan yhtä paljon, ajokki näet keskittää sen AINA. Ajaessa ei toinen tai toinen voi aurata/harittaa enempää kuin toinen, se todella tasoittuu tasan keskenään. Jos pyörän pystykallistumat eivät ole samat silloin olla ihan minimaalista pieni ero. Takapyörien auraus/haritus mitataan ja keskitetään auton pituuslinjan mukaan. Jos jompikumpi takapyörä auraa tai harittaa auto kulkee ns kylkimyyryä. Uskonut ihmeessä äläkä kysele tyhmiä.
- kysynmyös
autoileva kirjoitti:
Ei kuule, nyt et ymmärrä. Renkaat auraavat/harittavat tasan yhtä paljon, ajokki näet keskittää sen AINA. Ajaessa ei toinen tai toinen voi aurata/harittaa enempää kuin toinen, se todella tasoittuu tasan keskenään. Jos pyörän pystykallistumat eivät ole samat silloin olla ihan minimaalista pieni ero. Takapyörien auraus/haritus mitataan ja keskitetään auton pituuslinjan mukaan. Jos jompikumpi takapyörä auraa tai harittaa auto kulkee ns kylkimyyryä. Uskonut ihmeessä äläkä kysele tyhmiä.
Jos vaikka toiselta puolelta menee jokian nivel, niin eikös toiselle puolelle voi tulla aurausta tai haritusta ja syö rengasta toiselta puoLelta?
- autoileva
kysynmyös kirjoitti:
Jos vaikka toiselta puolelta menee jokian nivel, niin eikös toiselle puolelle voi tulla aurausta tai haritusta ja syö rengasta toiselta puoLelta?
No ei voi, koska auto tasaa sen aina yhtäsuureksi. Jos nivel tai jokin muu vastaava osa menee rikki (tulee välystä) voi auraus/haritus muuttua hetkellisesti, mutta se palautuu aina tasan samaksi. Etuvetoisen etupyörät elävät vedon/jarrutuksen mukaan ja jos silloin jossain välystä auarus/hairitus elää sen mukana, mutta hakee aina aurauksen/harituksen keskiön. Jos renkaasi kuluvat epätasaisesti vasen enemmän kuin oikea tai päinvastoin on jommakumman pyörän pystykallistuma pielessä.
- nelipyörä,,
autoileva kirjoitti:
No ei voi, koska auto tasaa sen aina yhtäsuureksi. Jos nivel tai jokin muu vastaava osa menee rikki (tulee välystä) voi auraus/haritus muuttua hetkellisesti, mutta se palautuu aina tasan samaksi. Etuvetoisen etupyörät elävät vedon/jarrutuksen mukaan ja jos silloin jossain välystä auarus/hairitus elää sen mukana, mutta hakee aina aurauksen/harituksen keskiön. Jos renkaasi kuluvat epätasaisesti vasen enemmän kuin oikea tai päinvastoin on jommakumman pyörän pystykallistuma pielessä.
Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...
- sitroen.
nelipyörä,, kirjoitti:
Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...
Riippuu ihan autossa käytetystä rakenteesta. Niitä kun sattuu olemaan vähän enemmän kuin yksi tai kaksi eri ratkaisua.
Jokaisesta mallista säädetään vähän eri lailla. Kaikissa ei ole edes tehty säätömahdollisuutta, mutta silti tekevä pystyy säätämään tavalla tai toisella. Pitää vain tuntea teoria ja osata soveltaa sitä. - autoileva
nelipyörä,, kirjoitti:
Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...
Kuten jo sitroen vastasikin, pystykallistumen säätö on hankala homma. Useimmissa autoissa sitä ei voi tehdä kuin ns vippaskonsteilla. Minä korjasin eräässä autossa pystykallistuman viilalla ja täytepaloilla.
- damagestako?
autoileva kirjoitti:
Kuten jo sitroen vastasikin, pystykallistumen säätö on hankala homma. Useimmissa autoissa sitä ei voi tehdä kuin ns vippaskonsteilla. Minä korjasin eräässä autossa pystykallistuman viilalla ja täytepaloilla.
Mutta mistähän syystä yleensä pystykallistuma voisi vaihtua??
- sitroen.
damagestako? kirjoitti:
Mutta mistähän syystä yleensä pystykallistuma voisi vaihtua??
Kolari lieneen yleisin syy. Jotakin taipuu tai joku muuttaa muotoaan siten, että se vaikuttaa ohjausgeometriaan. Mietin juuri, että voiko osaamattoman tekemä "korjaus" muuttaa pystykallistumaa (Camber) tai takakallistumaa (Caster). Ainakin vanhoissa Volvoissa se oli täysin mahdollista ja saattaa nykyäänkin jossain autoissa onnistua.
Ja ne väljät nivelet aina muuttavat kaikkea joten ne kaikki ensin kuntoon.
- suuntapyörylää
Aloittaneella teinillä näkyy koko aurauksen käsitekin olevan vielä hukassa...
Ettei olisi sama teini, jolle nelipyöräsuuntaus on ollut jo pitempään uutta ja eksoottista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 565431
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233487Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281612Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1981544- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna251033Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49897Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71799Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798