Aurauskulma ja nollakohta

jaaakkoo55

Miten ihmeessä on aikaisemmin ennen laseria ja muuta tekniikkaa löydetty aurauskulmien nollakohta autoon nähden, kun voihan toinen puoli enempi aurata kuin toinen. Eikös niitä aikoinaan mitattu kääntö/astelevyllä

13

1287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoileva

      No mitalla tietenkin. Ei auto auraa vain toisella puolellaan, vaan auraus/haritus tasoittuu aina tasan, ratti vain ei ole ihan symmetrinen vasen7oikea suhteessa.

      • nokla

        Niin meinaat, että eturenkaat mitataan edestä ja takaa siis oikean ja vasemman etäisyys samaan...


      • autoileva
        nokla kirjoitti:

        Niin meinaat, että eturenkaat mitataan edestä ja takaa siis oikean ja vasemman etäisyys samaan...

        Niin mihin samaan ? Paras tapa kotikonstein on seuraava: merkitse kumpaakin renkaaseen etupuolelle joku kuvion kohta esim liidulla ja mitaa merkittyjen kohteiden etäisyys toisistaan, siirrä autoa taaksepäin niin, että merkityjen kohteiden väli on mitatattavissa. Mittaa merkien etäisyys ja jos luku on isompikuin etupuolelta mitattu renkaat auraavat, jos luku on pienempi niin renkaat harittavat. Etuvetoisissa millin parin haritus ei haittaa, auraustakaan ei saa olla paljoakaan. Katso auton ohjekirjasta mitä mittausarvojen pitäisi olla. Nykyautoissa ei taida sellaista arvoa olla luettavissa ohjekirjoista, selvitä se jostain muualta, merkkikorjaamo, kirjasto jne. Nykyään katsastajien raportti kertoo aurauksen/harituksen, katso myös se paperi. Joka tapauksessa kumpikaan (auraus/haritus) ei saa olla milliä kahta isompi. Jos peukalosi on kovin keskellä kämmentä mene mielimmin korjaamolle.


      • Nokla
        autoileva kirjoitti:

        Niin mihin samaan ? Paras tapa kotikonstein on seuraava: merkitse kumpaakin renkaaseen etupuolelle joku kuvion kohta esim liidulla ja mitaa merkittyjen kohteiden etäisyys toisistaan, siirrä autoa taaksepäin niin, että merkityjen kohteiden väli on mitatattavissa. Mittaa merkien etäisyys ja jos luku on isompikuin etupuolelta mitattu renkaat auraavat, jos luku on pienempi niin renkaat harittavat. Etuvetoisissa millin parin haritus ei haittaa, auraustakaan ei saa olla paljoakaan. Katso auton ohjekirjasta mitä mittausarvojen pitäisi olla. Nykyautoissa ei taida sellaista arvoa olla luettavissa ohjekirjoista, selvitä se jostain muualta, merkkikorjaamo, kirjasto jne. Nykyään katsastajien raportti kertoo aurauksen/harituksen, katso myös se paperi. Joka tapauksessa kumpikaan (auraus/haritus) ei saa olla milliä kahta isompi. Jos peukalosi on kovin keskellä kämmentä mene mielimmin korjaamolle.

        Mutta jos näin merkataan, niin eihän tässäkään tiedetä jos toinen rengas harottaa tai auraa enempi kuin toinen, taitaa olla se niinsanottu renkaan nollakohta vaikea mitata, pitäisikö kaikki 4pyörää saada yhteen mittaa.


      • autoileva
        Nokla kirjoitti:

        Mutta jos näin merkataan, niin eihän tässäkään tiedetä jos toinen rengas harottaa tai auraa enempi kuin toinen, taitaa olla se niinsanottu renkaan nollakohta vaikea mitata, pitäisikö kaikki 4pyörää saada yhteen mittaa.

        Ei kuule, nyt et ymmärrä. Renkaat auraavat/harittavat tasan yhtä paljon, ajokki näet keskittää sen AINA. Ajaessa ei toinen tai toinen voi aurata/harittaa enempää kuin toinen, se todella tasoittuu tasan keskenään. Jos pyörän pystykallistumat eivät ole samat silloin olla ihan minimaalista pieni ero. Takapyörien auraus/haritus mitataan ja keskitetään auton pituuslinjan mukaan. Jos jompikumpi takapyörä auraa tai harittaa auto kulkee ns kylkimyyryä. Uskonut ihmeessä äläkä kysele tyhmiä.


      • kysynmyös
        autoileva kirjoitti:

        Ei kuule, nyt et ymmärrä. Renkaat auraavat/harittavat tasan yhtä paljon, ajokki näet keskittää sen AINA. Ajaessa ei toinen tai toinen voi aurata/harittaa enempää kuin toinen, se todella tasoittuu tasan keskenään. Jos pyörän pystykallistumat eivät ole samat silloin olla ihan minimaalista pieni ero. Takapyörien auraus/haritus mitataan ja keskitetään auton pituuslinjan mukaan. Jos jompikumpi takapyörä auraa tai harittaa auto kulkee ns kylkimyyryä. Uskonut ihmeessä äläkä kysele tyhmiä.

        Jos vaikka toiselta puolelta menee jokian nivel, niin eikös toiselle puolelle voi tulla aurausta tai haritusta ja syö rengasta toiselta puoLelta?


      • autoileva
        kysynmyös kirjoitti:

        Jos vaikka toiselta puolelta menee jokian nivel, niin eikös toiselle puolelle voi tulla aurausta tai haritusta ja syö rengasta toiselta puoLelta?

        No ei voi, koska auto tasaa sen aina yhtäsuureksi. Jos nivel tai jokin muu vastaava osa menee rikki (tulee välystä) voi auraus/haritus muuttua hetkellisesti, mutta se palautuu aina tasan samaksi. Etuvetoisen etupyörät elävät vedon/jarrutuksen mukaan ja jos silloin jossain välystä auarus/hairitus elää sen mukana, mutta hakee aina aurauksen/harituksen keskiön. Jos renkaasi kuluvat epätasaisesti vasen enemmän kuin oikea tai päinvastoin on jommakumman pyörän pystykallistuma pielessä.


      • nelipyörä,,
        autoileva kirjoitti:

        No ei voi, koska auto tasaa sen aina yhtäsuureksi. Jos nivel tai jokin muu vastaava osa menee rikki (tulee välystä) voi auraus/haritus muuttua hetkellisesti, mutta se palautuu aina tasan samaksi. Etuvetoisen etupyörät elävät vedon/jarrutuksen mukaan ja jos silloin jossain välystä auarus/hairitus elää sen mukana, mutta hakee aina aurauksen/harituksen keskiön. Jos renkaasi kuluvat epätasaisesti vasen enemmän kuin oikea tai päinvastoin on jommakumman pyörän pystykallistuma pielessä.

        Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...


      • sitroen.
        nelipyörä,, kirjoitti:

        Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...

        Riippuu ihan autossa käytetystä rakenteesta. Niitä kun sattuu olemaan vähän enemmän kuin yksi tai kaksi eri ratkaisua.

        Jokaisesta mallista säädetään vähän eri lailla. Kaikissa ei ole edes tehty säätömahdollisuutta, mutta silti tekevä pystyy säätämään tavalla tai toisella. Pitää vain tuntea teoria ja osata soveltaa sitä.


      • autoileva
        nelipyörä,, kirjoitti:

        Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...

        Kuten jo sitroen vastasikin, pystykallistumen säätö on hankala homma. Useimmissa autoissa sitä ei voi tehdä kuin ns vippaskonsteilla. Minä korjasin eräässä autossa pystykallistuman viilalla ja täytepaloilla.


      • damagestako?
        autoileva kirjoitti:

        Kuten jo sitroen vastasikin, pystykallistumen säätö on hankala homma. Useimmissa autoissa sitä ei voi tehdä kuin ns vippaskonsteilla. Minä korjasin eräässä autossa pystykallistuman viilalla ja täytepaloilla.

        Mutta mistähän syystä yleensä pystykallistuma voisi vaihtua??


      • sitroen.
        damagestako? kirjoitti:

        Mutta mistähän syystä yleensä pystykallistuma voisi vaihtua??

        Kolari lieneen yleisin syy. Jotakin taipuu tai joku muuttaa muotoaan siten, että se vaikuttaa ohjausgeometriaan. Mietin juuri, että voiko osaamattoman tekemä "korjaus" muuttaa pystykallistumaa (Camber) tai takakallistumaa (Caster). Ainakin vanhoissa Volvoissa se oli täysin mahdollista ja saattaa nykyäänkin jossain autoissa onnistua.
        Ja ne väljät nivelet aina muuttavat kaikkea joten ne kaikki ensin kuntoon.


    • suuntapyörylää

      Aloittaneella teinillä näkyy koko aurauksen käsitekin olevan vielä hukassa...
      Ettei olisi sama teini, jolle nelipyöräsuuntaus on ollut jo pitempään uutta ja eksoottista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2394
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      246
      2118
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1812
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1461
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1386
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1327
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      185
      1204
    8. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1130
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1005
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      941
    Aihe