Aurauskulma ja nollakohta

jaaakkoo55

Miten ihmeessä on aikaisemmin ennen laseria ja muuta tekniikkaa löydetty aurauskulmien nollakohta autoon nähden, kun voihan toinen puoli enempi aurata kuin toinen. Eikös niitä aikoinaan mitattu kääntö/astelevyllä

13

1114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoileva

      No mitalla tietenkin. Ei auto auraa vain toisella puolellaan, vaan auraus/haritus tasoittuu aina tasan, ratti vain ei ole ihan symmetrinen vasen7oikea suhteessa.

      • nokla

        Niin meinaat, että eturenkaat mitataan edestä ja takaa siis oikean ja vasemman etäisyys samaan...


      • autoileva
        nokla kirjoitti:

        Niin meinaat, että eturenkaat mitataan edestä ja takaa siis oikean ja vasemman etäisyys samaan...

        Niin mihin samaan ? Paras tapa kotikonstein on seuraava: merkitse kumpaakin renkaaseen etupuolelle joku kuvion kohta esim liidulla ja mitaa merkittyjen kohteiden etäisyys toisistaan, siirrä autoa taaksepäin niin, että merkityjen kohteiden väli on mitatattavissa. Mittaa merkien etäisyys ja jos luku on isompikuin etupuolelta mitattu renkaat auraavat, jos luku on pienempi niin renkaat harittavat. Etuvetoisissa millin parin haritus ei haittaa, auraustakaan ei saa olla paljoakaan. Katso auton ohjekirjasta mitä mittausarvojen pitäisi olla. Nykyautoissa ei taida sellaista arvoa olla luettavissa ohjekirjoista, selvitä se jostain muualta, merkkikorjaamo, kirjasto jne. Nykyään katsastajien raportti kertoo aurauksen/harituksen, katso myös se paperi. Joka tapauksessa kumpikaan (auraus/haritus) ei saa olla milliä kahta isompi. Jos peukalosi on kovin keskellä kämmentä mene mielimmin korjaamolle.


      • Nokla
        autoileva kirjoitti:

        Niin mihin samaan ? Paras tapa kotikonstein on seuraava: merkitse kumpaakin renkaaseen etupuolelle joku kuvion kohta esim liidulla ja mitaa merkittyjen kohteiden etäisyys toisistaan, siirrä autoa taaksepäin niin, että merkityjen kohteiden väli on mitatattavissa. Mittaa merkien etäisyys ja jos luku on isompikuin etupuolelta mitattu renkaat auraavat, jos luku on pienempi niin renkaat harittavat. Etuvetoisissa millin parin haritus ei haittaa, auraustakaan ei saa olla paljoakaan. Katso auton ohjekirjasta mitä mittausarvojen pitäisi olla. Nykyautoissa ei taida sellaista arvoa olla luettavissa ohjekirjoista, selvitä se jostain muualta, merkkikorjaamo, kirjasto jne. Nykyään katsastajien raportti kertoo aurauksen/harituksen, katso myös se paperi. Joka tapauksessa kumpikaan (auraus/haritus) ei saa olla milliä kahta isompi. Jos peukalosi on kovin keskellä kämmentä mene mielimmin korjaamolle.

        Mutta jos näin merkataan, niin eihän tässäkään tiedetä jos toinen rengas harottaa tai auraa enempi kuin toinen, taitaa olla se niinsanottu renkaan nollakohta vaikea mitata, pitäisikö kaikki 4pyörää saada yhteen mittaa.


      • autoileva
        Nokla kirjoitti:

        Mutta jos näin merkataan, niin eihän tässäkään tiedetä jos toinen rengas harottaa tai auraa enempi kuin toinen, taitaa olla se niinsanottu renkaan nollakohta vaikea mitata, pitäisikö kaikki 4pyörää saada yhteen mittaa.

        Ei kuule, nyt et ymmärrä. Renkaat auraavat/harittavat tasan yhtä paljon, ajokki näet keskittää sen AINA. Ajaessa ei toinen tai toinen voi aurata/harittaa enempää kuin toinen, se todella tasoittuu tasan keskenään. Jos pyörän pystykallistumat eivät ole samat silloin olla ihan minimaalista pieni ero. Takapyörien auraus/haritus mitataan ja keskitetään auton pituuslinjan mukaan. Jos jompikumpi takapyörä auraa tai harittaa auto kulkee ns kylkimyyryä. Uskonut ihmeessä äläkä kysele tyhmiä.


      • kysynmyös
        autoileva kirjoitti:

        Ei kuule, nyt et ymmärrä. Renkaat auraavat/harittavat tasan yhtä paljon, ajokki näet keskittää sen AINA. Ajaessa ei toinen tai toinen voi aurata/harittaa enempää kuin toinen, se todella tasoittuu tasan keskenään. Jos pyörän pystykallistumat eivät ole samat silloin olla ihan minimaalista pieni ero. Takapyörien auraus/haritus mitataan ja keskitetään auton pituuslinjan mukaan. Jos jompikumpi takapyörä auraa tai harittaa auto kulkee ns kylkimyyryä. Uskonut ihmeessä äläkä kysele tyhmiä.

        Jos vaikka toiselta puolelta menee jokian nivel, niin eikös toiselle puolelle voi tulla aurausta tai haritusta ja syö rengasta toiselta puoLelta?


      • autoileva
        kysynmyös kirjoitti:

        Jos vaikka toiselta puolelta menee jokian nivel, niin eikös toiselle puolelle voi tulla aurausta tai haritusta ja syö rengasta toiselta puoLelta?

        No ei voi, koska auto tasaa sen aina yhtäsuureksi. Jos nivel tai jokin muu vastaava osa menee rikki (tulee välystä) voi auraus/haritus muuttua hetkellisesti, mutta se palautuu aina tasan samaksi. Etuvetoisen etupyörät elävät vedon/jarrutuksen mukaan ja jos silloin jossain välystä auarus/hairitus elää sen mukana, mutta hakee aina aurauksen/harituksen keskiön. Jos renkaasi kuluvat epätasaisesti vasen enemmän kuin oikea tai päinvastoin on jommakumman pyörän pystykallistuma pielessä.


      • nelipyörä,,
        autoileva kirjoitti:

        No ei voi, koska auto tasaa sen aina yhtäsuureksi. Jos nivel tai jokin muu vastaava osa menee rikki (tulee välystä) voi auraus/haritus muuttua hetkellisesti, mutta se palautuu aina tasan samaksi. Etuvetoisen etupyörät elävät vedon/jarrutuksen mukaan ja jos silloin jossain välystä auarus/hairitus elää sen mukana, mutta hakee aina aurauksen/harituksen keskiön. Jos renkaasi kuluvat epätasaisesti vasen enemmän kuin oikea tai päinvastoin on jommakumman pyörän pystykallistuma pielessä.

        Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...


      • sitroen.
        nelipyörä,, kirjoitti:

        Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...

        Riippuu ihan autossa käytetystä rakenteesta. Niitä kun sattuu olemaan vähän enemmän kuin yksi tai kaksi eri ratkaisua.

        Jokaisesta mallista säädetään vähän eri lailla. Kaikissa ei ole edes tehty säätömahdollisuutta, mutta silti tekevä pystyy säätämään tavalla tai toisella. Pitää vain tuntea teoria ja osata soveltaa sitä.


      • autoileva
        nelipyörä,, kirjoitti:

        Millä sitä pystysuuntasta säädetään, jos kulmia säädetään raidetankosta...

        Kuten jo sitroen vastasikin, pystykallistumen säätö on hankala homma. Useimmissa autoissa sitä ei voi tehdä kuin ns vippaskonsteilla. Minä korjasin eräässä autossa pystykallistuman viilalla ja täytepaloilla.


      • damagestako?
        autoileva kirjoitti:

        Kuten jo sitroen vastasikin, pystykallistumen säätö on hankala homma. Useimmissa autoissa sitä ei voi tehdä kuin ns vippaskonsteilla. Minä korjasin eräässä autossa pystykallistuman viilalla ja täytepaloilla.

        Mutta mistähän syystä yleensä pystykallistuma voisi vaihtua??


      • sitroen.
        damagestako? kirjoitti:

        Mutta mistähän syystä yleensä pystykallistuma voisi vaihtua??

        Kolari lieneen yleisin syy. Jotakin taipuu tai joku muuttaa muotoaan siten, että se vaikuttaa ohjausgeometriaan. Mietin juuri, että voiko osaamattoman tekemä "korjaus" muuttaa pystykallistumaa (Camber) tai takakallistumaa (Caster). Ainakin vanhoissa Volvoissa se oli täysin mahdollista ja saattaa nykyäänkin jossain autoissa onnistua.
        Ja ne väljät nivelet aina muuttavat kaikkea joten ne kaikki ensin kuntoon.


    • suuntapyörylää

      Aloittaneella teinillä näkyy koko aurauksen käsitekin olevan vielä hukassa...
      Ettei olisi sama teini, jolle nelipyöräsuuntaus on ollut jo pitempään uutta ja eksoottista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5637
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      12
      3228
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      188
      2238
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      163
      1713
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      75
      1550
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      35
      1427
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1365
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      74
      1305
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1185
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      221
      1177
    Aihe