Olen mittaillut verenpainettani nyt 2 viikkoa ja alapaine on ollut poikkeuksetta yli 90 joskus jopa 100 aamuisin. Olen 33 vuotias mies. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Kiitos mahdollisista vastauksista.
Saanko verenpaine lääkityksen?
37
1114
Vastaukset
- Samaa vaivaa
Minulla oli aina verenpaine koholla kun lääkäri sen mittasi. Sain lääkäristä mukaani laitteen jota pidettiin vuorokauden ajan ja se mittasi verenpainetta säännöllisin väliajoin, myös yöllä.
Siitä datasta piirretään sitten raportti jossa näkyy tarkemmin verenpaineen käyttäytyminen. Minulla verenpaine ei ollutkaan tuossa mittauksessa harvinaisen korkea. Hei!
Mikäli alapaineesi on rauhallisessa kotimittauksessa säännöllisesti yli 90, verenpaineesi on koholla. Tällöin kannattaa käydä lääkärissä katsomassa, mistä korkeat paineet voisivat johtua. Pitkittyessään korkeat paineet ovat haitallisia, vaikkakaan mitään välitöntä vaaraa terveydellesi tällaiset painetasot eivät aiheuta. Tarkemmin kohonneen verenpaineen tutkimuksista ja hoidosta voit lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/verenpainetauti
Voimia syksyyn toivotellen:
-Klinikin lääkäritiimi
Klinik - terveyspalvelusi netissä
www.klinik.fi- vaadi..
Vaadi tutkimuksia, mikä nostaa alapaineesi
http://personal.inet.fi/koti/remeli/verenpaine.htm- Hölmö kysymys
Verenpainetauti nostaa verenpainetta.
- ihan oma valinta
Hölmö kysymys kirjoitti:
Verenpainetauti nostaa verenpainetta.
Verenpainetauti on elintasosairaus ja se paranee elintavoilla, jos haluaa.
Toki voi jatkaa kuten ennenkin ja syödä haitallisia lääkkeitä lopun ikää.
Jos 33v on korkea verenpaine, niin todellakin kannattaisi olla huolissaan kokonaisterveydestään kuin pelkästä verenpainelääkkeiden saamisesta.
Lääkkeet kyllä annetaan ja ilomielin, koska lääkäri saa rahaa siitä. - verenpaine33
ihan oma valinta kirjoitti:
Jos 33v on korkea verenpaine, niin todellakin kannattaisi olla huolissaan kokonaisterveydestään kuin pelkästä verenpainelääkkeiden saamisesta.
Lääkkeet kyllä annetaan ja ilomielin, koska lääkäri saa rahaa siitä.Hyvä menenkin huomenna heti aamusta hakemaan lääkkeet. Kiitos.
- Järkeä teksteihin!
Lääkkeet kyllä annetaan ja ilomielin, koska lääkäri saa rahaa siitä.Verenpainetautiin voi sairastua vaikka eläisi kuinka terveellisesti. Moni verenpainetta nostava tekijä ei ole riippuvainen elintasosta. Edes runsas ylipaino tai muuten vaaralliset ruokailutavat eivät nosta verenpainetta. Mutta kaltaisesi kirjoittajan kommentit nostaa kyllä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00034 - ihan oma valinta
Järkeä teksteihin! kirjoitti:
Verenpainetautiin voi sairastua vaikka eläisi kuinka terveellisesti. Moni verenpainetta nostava tekijä ei ole riippuvainen elintasosta. Edes runsas ylipaino tai muuten vaaralliset ruokailutavat eivät nosta verenpainetta. Mutta kaltaisesi kirjoittajan kommentit nostaa kyllä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00034" Verenpainetautiin voi sairastua vaikka eläisi kuinka terveellisesti."
Ei voi. Tosin joku harvinaienn sairaus saattaa nostaa verenpainetta, mutta muuten se on elintasosairaus.
Kopio linkistäsi:
Kohonneen verenpaineen syyt
Suurin osa kohonneesta verenpaineesta johtuu elintavoista, mutta syynä voi olla myös perinnöllinen taipumus. Syitä, joihin voi itse vaikuttaa, ovat seuraavat:
Tupakointi
Lihavuus, etenkin vyötärölle kertyvä liikapaino (ks. «Vyötärölihavuus (keskivartalolihavuus, omenalihavuus)»1). Yli 15 kiloa ylipainoisten keskuudessa kohonnut verenpaine on kolme kertaa yleisempää kuin normaalipainoisten keskuudessa.
Runsas suolan käyttö. Ruokasuola on natriumkloridia, jonka osista natrium vaikuttaa verenpaineeseen.
Lakritsituotteiden runsas käyttö.
Liikunnan vähäinen määrä
Tulehduskipulääkkeiden (ks. «Kipulääkkeet – turvallinen käyttö»2) runsas käyttö (tulehduskipulääkkeet ovat yleisimpiä särkylääkkeitä, esimerkiksi ibuprofeeni ja naprokseeni)
Hormonien käyttö (ehkäisypillerit, vaihdevuosien hormonihoito)
Alkoholin runsas käyttö
Stressi
Noin viisi prosenttia kohonneesta verenpaineesta on muun sairauden aiheuttamaa.
Noin miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine. - Eipäs yleistetä
" Verenpainetautiin voi sairastua vaikka eläisi kuinka terveellisesti."
Ei voi. Tosin joku harvinaienn sairaus saattaa nostaa verenpainetta, mutta muuten se on elintasosairaus.
Kopio linkistäsi:
Kohonneen verenpaineen syyt
Suurin osa kohonneesta verenpaineesta johtuu elintavoista, mutta syynä voi olla myös perinnöllinen taipumus. Syitä, joihin voi itse vaikuttaa, ovat seuraavat:
Tupakointi
Lihavuus, etenkin vyötärölle kertyvä liikapaino (ks. «Vyötärölihavuus (keskivartalolihavuus, omenalihavuus)»1). Yli 15 kiloa ylipainoisten keskuudessa kohonnut verenpaine on kolme kertaa yleisempää kuin normaalipainoisten keskuudessa.
Runsas suolan käyttö. Ruokasuola on natriumkloridia, jonka osista natrium vaikuttaa verenpaineeseen.
Lakritsituotteiden runsas käyttö.
Liikunnan vähäinen määrä
Tulehduskipulääkkeiden (ks. «Kipulääkkeet – turvallinen käyttö»2) runsas käyttö (tulehduskipulääkkeet ovat yleisimpiä särkylääkkeitä, esimerkiksi ibuprofeeni ja naprokseeni)
Hormonien käyttö (ehkäisypillerit, vaihdevuosien hormonihoito)
Alkoholin runsas käyttö
Stressi
Noin viisi prosenttia kohonneesta verenpaineesta on muun sairauden aiheuttamaa.
Noin miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine.Huomaa että tuossa on mainittu että suurin osa mutta ei aina verenpainetauti aiheutuu elintavoista.
Esimerkiksi silloin kun minulla todettiin korkea verenpaine (se oli todellakin vaarallisen korkea, alapainekin yli suositellun yläpaineen) lääkärin kanssa yritettiin noiden elitapatekijöiden korjaamista.
- En ole tupakoinut koskaan.
- Ylipainoa oli ja laihduttaessa verenpaine laski, mutta kun paino tasaantui alemmalle tasolle, verenpaine nousi takaisin.
- Suolan käyttöä rajoitettu.
- Lakritsin syöntiä rajoitettu eikä syönti nosta verenpainetta minulla (testattu mittauksella).
- Liikuntaa lisättiin.
- Tulehduskipulääkkeitä ei käytetty.
- En käyttänyt tuolloin hormooneita.
- Alkoholia erittäin harvoin ja silloinkin vähän (1-2 annosta alle 5 kertaa vuodessa).
- Stressiä ei ollut mainittavimmin.
Koska elintapamuutokset eivät auttaneet verenpaineeseen, määrättiin lääkitys. Vuosien mittaan lääkitystä on korjattu ja nykyisellä lääkeyhdistelmällä verenpaine on normaalitasolla.
Vastaava tilanne voi olla muillakin, mutta jos tuosta listasta tunnistaa itsensä, kannattaa kokeilla elintapamuutoksia. - ihan oma valinta
Eipäs yleistetä kirjoitti:
Huomaa että tuossa on mainittu että suurin osa mutta ei aina verenpainetauti aiheutuu elintavoista.
Esimerkiksi silloin kun minulla todettiin korkea verenpaine (se oli todellakin vaarallisen korkea, alapainekin yli suositellun yläpaineen) lääkärin kanssa yritettiin noiden elitapatekijöiden korjaamista.
- En ole tupakoinut koskaan.
- Ylipainoa oli ja laihduttaessa verenpaine laski, mutta kun paino tasaantui alemmalle tasolle, verenpaine nousi takaisin.
- Suolan käyttöä rajoitettu.
- Lakritsin syöntiä rajoitettu eikä syönti nosta verenpainetta minulla (testattu mittauksella).
- Liikuntaa lisättiin.
- Tulehduskipulääkkeitä ei käytetty.
- En käyttänyt tuolloin hormooneita.
- Alkoholia erittäin harvoin ja silloinkin vähän (1-2 annosta alle 5 kertaa vuodessa).
- Stressiä ei ollut mainittavimmin.
Koska elintapamuutokset eivät auttaneet verenpaineeseen, määrättiin lääkitys. Vuosien mittaan lääkitystä on korjattu ja nykyisellä lääkeyhdistelmällä verenpaine on normaalitasolla.
Vastaava tilanne voi olla muillakin, mutta jos tuosta listasta tunnistaa itsensä, kannattaa kokeilla elintapamuutoksia.Eri ravintoaineiden puutos nostaa verenpainetta
mm.
C
D
magnesium
Moni on päässyt lääkkeistään ja moni ei tarvitse edes niitä - Ihmeväittämä
Eri ravintoaineiden puutos nostaa verenpainetta
mm.
C
D
magnesium
Moni on päässyt lääkkeistään ja moni ei tarvitse edes niitäKäytän kaikkia mainittuja jopa hieman ohjearvoja enemmän eikä ole ollut apua verenpaineeseen.
- ihan oma valinta
Ihmeväittämä kirjoitti:
Käytän kaikkia mainittuja jopa hieman ohjearvoja enemmän eikä ole ollut apua verenpaineeseen.
Mikä on ohjearvo?
Verisuonten kalkkeutuminen alkaa jo varhaislapsuudessa väärillä elintavoilla. - Korjaaminen vaikeaa
Mikä on ohjearvo?
Verisuonten kalkkeutuminen alkaa jo varhaislapsuudessa väärillä elintavoilla.1950 luvulla ei tunnettu muuta kuin kalanmaksaöljy ja se näkyy nyt suonissani.
- Samaa vaivaa
Yleisimmät verenpainelääkkeiden haittavaikutukset:
päänsärky, huimaus, uneliaisuus (erityisesti hoidon alussa)
sydämentykytys, punastelu
pahoinvointi, vatsakipu
nilkkojen turvotus, väsymys.
mielialan muutokset, ahdistuneisuus, masennus, unettomuus
vapina, makuhäiriöt, pyörtyminen, heikkous
raajojen puutuminen tai pistely, kivuntunnon häviäminen
näköhäiriöt, kahtena näkeminen, korvien soiminen
matala verenpaine
aivastelu/nenän vuotaminen, joka johtuu nenän limakalvon tulehduksesta (nuha)
suolentoiminnan muutokset, ripuli, ummetus, närästys, suun kuivuminen, oksentelu
hiustenlähtö, lisääntynyt hikoilu, ihon kutina, punaiset läiskät iholla, ihon värimuutos
virtsaamishäiriöt, lisääntynyt virtsaamistarve yöllä, tihentynyt virtsaamistarve,
erektiokyvyttömyys, miehen rintarauhasten kipu tai suurentuminen
heikotus, kipu, huonovointisuus
nivel- tai lihaskipu, lihaskrampit, selkäkipu
painonnousu tai painonlasku.
sekavuus - Korjaa tapasi
Et liiku ja olet lihava.
- verenpaine33
Anteeksi, mutta en ole lääke vastainen. Syön mielelläni kaikenlaisia pillereitä mitä lääkärit vain kirjoittavat.
- Ajattele!
Tunnetko kysyjän?
- verenpaine33
Kävin äsken lääkärissä ja hän kirjoitti minulle linatin 10mg kerran päivässä. Katsotaan kuinka kauan kestää, että alkaa tehoomaan ja sivuvaikutuksia oli aika vähän ja hyvin siedetty lääke.
- vuosia50+
verenpaine33 kirjoitti:
Kävin äsken lääkärissä ja hän kirjoitti minulle linatin 10mg kerran päivässä. Katsotaan kuinka kauan kestää, että alkaa tehoomaan ja sivuvaikutuksia oli aika vähän ja hyvin siedetty lääke.
Olen käyttänyt myös linatil 10 mg vuoden verran. Alkoi tehoamaan nopeasti, lähinnä alapaine oli myös mulla se joka oli tuolloin ihan liian korkea; mitään sivuvaikutuksia en ole tuosta lääkkeestä saanut. Kävin just vuosikontrollissa tämän verenpaineen takia, otettiin kaikki labrat ym, ok. Toivottavasti lääke tepsii sullakin!
- verenpaine33
vuosia50+ kirjoitti:
Olen käyttänyt myös linatil 10 mg vuoden verran. Alkoi tehoamaan nopeasti, lähinnä alapaine oli myös mulla se joka oli tuolloin ihan liian korkea; mitään sivuvaikutuksia en ole tuosta lääkkeestä saanut. Kävin just vuosikontrollissa tämän verenpaineen takia, otettiin kaikki labrat ym, ok. Toivottavasti lääke tepsii sullakin!
Kiitos.
- rdghgf
Minulla oli verenpaine ylhäällä. 98/155. nyt oon jo muutamaman vuoden käyttänyt lääkettä:
SELOKEN ZOC 95 MG PITKÄVAIKUTTEINEN TABLETTI.
Sitten aloin syömään noita 1 tabletti/vrk aamuisin. viimeksi kun mitattiin niin oli paineet 84/116. Eli hyvin on tuo lääke tehonnut.- Nuori lääkäri
Siis sinun verenpaineesi oli 155/98 aina kirjoitetaan yläpaine ensin.
- Ex embolikko
Korkea verenpaine ei ole sairaus ,vaan se on seuraus jostain sairaudesta. Painetta nostava sairaus pitää löytää ja hoitaa ,niin paineetkin laskee.
Kokemuksesta tiedän että pillereitä ehdetaan liiankin helposti,
Mulla oli 218/113. Lääkäri ehdotti lääkitystä , minä ehdotin tulppaa keuhkoissa.
Olin oikeassa , lääkäri väärässä- verenpaine33
Täh? Tosta nyt ei tajunnut varmasti ketään yhtään mitään.
- Syy vai seuraus
Verenpainetauti on oma sairautensa. Vain harvoin verenpaineen nousu aiheutuu jostain muusta sairaudesta. Se että sinulla tuo johtui akuutista tilanteesta, on poikkeuksellista. Et ilmeisesti osannut kertoa oireitasi oikein lääkärille kun lääkäri oletti kyseessä olevan vain verenpainetauti. Jos olisit osannut kertoa keuhkoveritulpan oireista lääkärille, hänkin olisi osannut dignosoida sen. Mutta oliko verenpaineen nousuun sittenkään syynä keuhkoveritulppa vai oliko tulppa korkean verenpaineen aiheuttama.
- Ex embolikko
Sen päättäköön pvk.
Asian olen selvittänyt niin hyvikuinvain voi. Altistava tekijä taustalla. Dimeeri koholla,
Imeiesti et tiedä näistä asioista hölynpölyä. Kuon ei myöskää kyseinen puoskari.
Verenpaineen nousu kuuluu oireiiin kuin myös muut asiat jotka kirjoittettu ylös.
Vlitettavasti tämä on vaan niin syvältä - antonof33
Mikä se on oikea verenpaine? Siitä ei ole yksimielisyyttä missään.Minulla on 100/150 ja käytän kahta lääkettä.Tympeitä sivuoireita mutta jos nämä pois jätän niin viiden päivän kuluttua lukemat ovat 110/180 ja olo väsynyt.Kummallisen hyvä olo kaksi ensimmäistä päivää ilman näitä myrkkyjä mutta sitten huononee.Jatkuvasti yritän päästä eroon lääkkeistä pisin aika kolme viikkoa muuta sitten luovuin.Onko olemassa mitään kunnon lääkettä verenpaineen hoitoon?
- 99878987
Laita senkin pässi ne arvot oikeinpäin. Eli 150/100 että ihmiset on tyhmiä. Juo viinaa juoppo.
- 65324678
99878987 kirjoitti:
Laita senkin pässi ne arvot oikeinpäin. Eli 150/100 että ihmiset on tyhmiä. Juo viinaa juoppo.
Ja 180/110. Senkin juoppo. Ja käytä vähän enemmän suolaa.
- Vielä säätöä
Lääkityksesi ei ole riittävän tehokasta. Minullakin lääkitystä muutettiin vuosien mittaan useaan kertaan ennen kuin löydettiin oikea yhdistelmä (kolme lääkettä) jolla verenpaine laski eikä tullut haitallisia sivuoireita. Yhden lääkkeen annostusta vielä nostettiin puolella pillerillä jotta päästiin ohjearvoihin ja nykyisellä yhdistelmällä on menty jo useita vuosia. Näillä yläpaine on saatu alueelle 110-125 ja alapaine 70-80 ja ennen lääkitystä paineet oli luokkaa 200/140.
- verenpaine33
Vielä säätöä kirjoitti:
Lääkityksesi ei ole riittävän tehokasta. Minullakin lääkitystä muutettiin vuosien mittaan useaan kertaan ennen kuin löydettiin oikea yhdistelmä (kolme lääkettä) jolla verenpaine laski eikä tullut haitallisia sivuoireita. Yhden lääkkeen annostusta vielä nostettiin puolella pillerillä jotta päästiin ohjearvoihin ja nykyisellä yhdistelmällä on menty jo useita vuosia. Näillä yläpaine on saatu alueelle 110-125 ja alapaine 70-80 ja ennen lääkitystä paineet oli luokkaa 200/140.
Oho aikamoiset lukemat ollu. Muistatko yhtään kuinka pitkään sulla oli tollaset lukemat ja oliko olotila mikä. Ja kuinka monta lääkettä joudut syömään tuohon verenpaineeseen?
- Vielä säätöä
verenpaine33 kirjoitti:
Oho aikamoiset lukemat ollu. Muistatko yhtään kuinka pitkään sulla oli tollaset lukemat ja oliko olotila mikä. Ja kuinka monta lääkettä joudut syömään tuohon verenpaineeseen?
En tiedä kuinka pitkään paineet olivat olleet korkealla, tuohon aikaan olin siksi nuori ettei säännöllisiä lääkärintarkastuksia tehty. Kun alkoi tulla huimauskohtauksia, asiaa alettiin tutkia ja kaikkien testien jälkeen huimauksen syyksi jäi erittäin korkea verenpaine.
Kuten tuossa edellisessä viestissä kerroin, käytän tällä hetkellä kolmea verenpaineeseen vaikuttavaa lääkettä: yhdistetty alfa- ja beetasalpaaja, verisuonia laajentava ja nesteenpoisto. - ihan oma valinta
Vielä säätöä kirjoitti:
En tiedä kuinka pitkään paineet olivat olleet korkealla, tuohon aikaan olin siksi nuori ettei säännöllisiä lääkärintarkastuksia tehty. Kun alkoi tulla huimauskohtauksia, asiaa alettiin tutkia ja kaikkien testien jälkeen huimauksen syyksi jäi erittäin korkea verenpaine.
Kuten tuossa edellisessä viestissä kerroin, käytän tällä hetkellä kolmea verenpaineeseen vaikuttavaa lääkettä: yhdistetty alfa- ja beetasalpaaja, verisuonia laajentava ja nesteenpoisto.Monesti tarvitaan monta lääkettä.
Ja yhdelle sopii yksi lääke ja toiselle toinen lääke. Siksi niitä on paljon markkinoilla, jotta jokaiselle jotakin.
- asdfasdasdfsdgsdfg
Kolmea lääkettä, voi herran perse. Pitihän se arvata että ei sairausteollisuus suostu siihen että vain yhellä pärjäisi. Ovat myös varmaan kuin huumeita niin että annostusta täytryy koko ajan lisätä, ksoka täytyyhän kaupan käydä ja ihmisten sairastua vain lisää koko ajan.
- Suolaton
Jossain pillerissä voi olla yhdistelmä kahta vaikuttavaa lääkettä - siis "tavallaan" kaksi eri pilleriä samassa napissa. : )
Mutta eri lääke eri ihmiselle toimii, joten niitä voi joutua ottamaan vähän jokaisesta vaikuttavasta aineesta. Eräänlaista kokkausta tämä siis, räätälöintiä.
Tällä saadaan myös paljonkin pienennettyä lääkeaineiden kokonaisannosta, sillä noiden tehot nousevat juuri yhdistelemällä, eli silloin tarvitaan vähemmän lääkettä/ pilleri.
Lukumäärä ei siis ole niin oleellinen juttu tässä.
Itse sain lekurilla viimeksi myös paineet 220/150.
Aloitin vihdoin lääkkeen, matalimmilla mahd. annoksilla. Ovat tepsineet (exforge, 1 pilleri jossa kahta ainetta). Alapaine vielä turhan koholla, yp putosi jo 110-120 kotimittauksessa.
Jännittää, mitä lääkärille kontrolliin mennessä tulee verenpainearvoksi.
Lääkitystä ei kannata pelätä, vaan hakea tietoa vaikkapa sydänliiton sivuilta.
Pelätä kannattaisi mieluummin hurjia paineita.
- Bunjab
Aloittajalle sanoisin, että pidä pää kylmänä joittenkin saamiesi vastausten suhteen !
Vastaajilla EI ole lääketieteen opintoja, mutu-tuntumalla vaan kirjoitellaan mitä sattuu ja ollaan niin "experttiä", ja usein aiheutetaan turhaa levottomuutta ja huolta.
Keskustele lääkärin kanssa ja luota häneen. Kardiologi on se lääkäri, jonka luona kannattaisi käydä.
Käynti kerran erikoislääkärillä ei ole kohtuuttoman kallis (120-150€), kardiologi on spesialisti.
Ei terveyskeskuslääkäri sydänasioissa.
Hyvää vointia sinulle ! - Suolaton
Aloitushan on jo vuodelta 2014, mutta nämä jutut ovat ajankohtaisia aina joillekin.
Itse en ole millään suolattomuudella saanut paineita laskemaan. Urheillut olen aina, ei johdu ylipainostakaan, alkoa en käytä yhtään. Mineraalivesiäkin kiskon joka päivä.
Sukurasitusta on paljon, no, monet heistä kasvavat jo koiranputkea. : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743002
- 712881
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171699- 241667
- 261632
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279