Jatkuva hampaiden reikiintyminen

Entinen hymysuu

Onko täällä kohtalotovereita? Hampaani reikiintyvät järkyttävää vauhtia, ja minulla on enää vain pari hammasta joita ei ole operoitu ja ikää vasta 25 vuotta. Hammaslääkäreillä tuntuu olevan asenne, että itseään saa vain syyttää, mutta en ole samaa mieltä.

Hampaidenhoitorutiineihini kuuluu säännöllisten hammaslääkärikäyntien lisäksi harjaus 2 krt päivässä, fluoritabletit ja fluorisuuvesi joka päivä ja hammaslangan käyttö päivittäin. En syö viittä kertaa enempää päivässä, ja käytän jokaisen aterian jälkeen xylitol-purukumia. En juo limunaatia, tuoremehua tai alkoholia. Karkkipäivä on kerran viikossa. Mitä ihmettä voin enää tehdä, lopettaa syömisen? Ainut tulos mitä tällä syömisen kyttäämisellä olen saanut aikaiseksi on muutaman kilon painonpudotus, hampaisiin tulee reikiä aivan samaan tahtiin. Tänään jouduin juurihoitoon, ja menetin käytännössä koko hampaan hoidon yhteydessä. No kai siihen jokin uusi väännetään, että kehtaa jotenkin edes hymyillä, vaikkei sitä hymyilemisen aihetta paljon olekaan...

Onko vinkkejä mitä ihmettä voin tehdä, tilata tekarit?

7

1772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile

Kokeile lisätä rautaa ruokavalioosi. Mutsillani oli samanlainen tilanne, joka parantui sillä, kun hän rupesi syömään rautatabletteja. Hammaslääkärit eivät kyllä allekirjoittaneet asiaa mutta niin se korjaantui.

• reikähammas:(

Löytyy kyllä ainakin yksi kohtalotoveri. Olen samanikäinen kuin sinä, ja hampaiden reikiintyminen on ollu tosi "agressiivista" oikeestaan sen jälkeen kun se ensimmäinen reikä on tullu.

Hampaitani olen todellakin hoitanut hyvin ja säännöllisesti, en voi esimerkiksi muistaa että milloin olisin jättänyt hampaiden pesun väliin! Käytän hammaslankaa, fluoria ja joskus suuvettä. Lisäksi syön mielestäni suurimman osan aikaa tosi säännöllisesti ja terveellisesti, enkä varmasti yli neljää kertaa päivässä.

Mulla on sama juttu, vaan pari hammasta on enää operoimatta ja yhteen on tehty sellanen juurihoito. Juurihoidetusta hampaasta on niin vähän sitä itseään jäljellä, että siihen kuulemma kannattaa ottaa uusi kruunu tai olisikohan se puhunut jopa nastahammas mahdollisuudesta.

En tosiaan tiedä mitä voisin tehdä :( Olen hammaslääkärissä löytänyt vaihtelevasti ymmärrystä ja epäilyksiä. Olen miettinyt, että ehkä ne luulevat minun olevan bulimikko tai pilvenpolttaja.. Toivottavasti eivät luule! :(

Toisaalta, viimeksikin lääkäri sanoi, että kyllä mun hampaista näkee että oon hyvin harjannut.

• Paikkahammas

Sama vika mullakin, olen itse 32 vuotta. Taitaa olla aika tasan kaikkia paikattu ja kymmenkunta juurihoidettu ja kaksi poistettukin takaa jo. Mikään ei tunnu auttavan vaikka hoidan hyvin ja hammaslääkärikin on sen huomannut, mutta on voimaton. Pitäisi tehdä kruunuja ja siltoja, mutta ovat järkytäävän hintaisia. Puhdistetaan säännöllisesti myös suuhygienistillä ja on tehty myös kotikäyttöön fluorausmuotit. Kai tässä se tekaritilaus tulee lopulta eteen, mutta toivottavasti ei ihan vielä.

• Eje

Joo, 24 vee ja kyllä tässä kohta alkaa olla paikkaamattomia hampaita nolla, ainaki seuraavan 3 kerran jälkeen. Viimeisestä tarkistuksesta on jo 3 vuotta, että oma vika tietenki että nyt kun sitten tarkistuksessa kävin niin reikiä löytyi 6!!! Mutta alkuvuodesta olin jo kyllä varannut tarkistusajan kunnallisesta hammashoidosta ja kun sinne nyt vihlontojen takia soittelin uudestaan niin ei ole kuulemma jono lyhentynyt yhtään! Kipuajan antoivat mutta peruin sen ja menin yksityiselle (kipuajalla kattovat tietty vaan sen yhden ainoan hampaan mitä vihloo...). Ennen kun olin opiskelija, ei ollu varaa käydä yksityisellä. Nyt pitää siis ivestoida ja nyt jo menny 100 e ja vasta tarkistettu, otettu kuvat ja paikattu yks hammas. Mahtavaa...

• Ninni

Olen kuullut, että joillain ihmisillä oma sylki voi olla sellaista, että se aiheuttaa reikiintymistä. Sen pystyy jollain tavalla tutkimaan ja hoitamaan niin, ettei reikiä enää tulisi. Mutta tämä on siis vain kuulopuhetta - joltain keskustelupalstalta luettua :)

• Neito 25

Minulla on aina hampaat reikiintyneet, jokaisella hammaslääkärikerralla (vuoden - parin välein) on löytynyt jopa 7 reikää, vaikka olen aina pessyt hampaat hyvin ja huolella, syönyt xylitolpurkkaa, käyttänyt hammaslankaa jne.

Äidilläni ei ole yhtään reikää hampaissaan(60-vuotias), isälläni taas sama ongelma kuin minulla, eli olen ilmeisesti perinyt isäni hampaat...

Yhden ainoan kerran olen elämässäni päässyt käymään hammaslääkärissä niin, ettei ole löytynyt reikiä ja se kerta oli, kun vietin yhden kesän (n. 2 kk) huidellen huolettomasti - en pahemmin pessyt hampaita, söin joka päivä karkkia ja join limsaa (olin tuolloin 17 vuotias). Kun hammaslääkärin aika tuli syksyllä, pelkäsin aivan mielettömästi huolettoman käytökseni seurausta - seuraus: ei yhtään reikää! KERRANKIN!!

Sen jälkeen tosin olen pessyt aina tunnollisesti hampaani ja viimeisin käynti vuosi sitten: 5 reikää.

Hieman ihmetyttää!

• Meri

Minulla oli sama ongelma lapsena ja nuorena. Reikiä aina, vähintään muutama per vuosi, vaikka kuinka hoidin hampaani ja aina sain huutoa hammaslääkäriltä (julkisesesti luokan kuunnellessa, vanhemmille ilmoitettiin ettei lapsi harjaa hampaita ja muuta mukavaa).

Sitten viimein, kun olin jo melkein aikuinen, oikojani keksi tehdä minulle sylkiestin, ns. puskuritestin, josta selvisi, että sylkeni bakteerikanta oli täysin vinksallaan ja aiheutti reikiintymistä hyvästä hoidosta huolimatta.

Hän määräsi minulle kahden viikon kuurin erikoishammastahnaa ja sen jälkeen, yli kymmeneen vuoteen, minulla on ollut tasan yksi reijän alku.

Eli vaatikaa ihmiset sylkitesti!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2727
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      292
      2589
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2324
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1102
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      1077
    7. 57
      772
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      771
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      699
    10. 55
      682
    Aihe