Moikka!
Olen 18 vuotias tyttö tokalla luokalla lukiossa. Mun unelma ammatti on pienestä asti ollut lääkäri, ja erikoissuuntautumisena kirurgi tai kardiologia. En ole hirveän hyvä koulussa ja mun arvosanat on mitä ne on..Luen pitkää fysiikkaa ja kemiaa, lyhyttä matikkaa, pitkää biologiaa, pitkää englantia, sekä äidinkieltä (suomi ja ruotsi, koska olen kaksikielinen) äidinkieleni on ruotsi mutta käyn kuitenkin suomalaista lukiota että oppisin paremmin tätä suomenkieltä. :) Mulla on fysiikassa 5-6, kemiassa 8, matematiikassa 8-9 ja biologiassa 10. Kysymykseni nyt on:
1. Onko minulla mitään mahdollisuutta päästä lääkikseen näillä arvosanoilla?
2. En osaa fysiikkaa ja vihaan sitä yli kaiken mutta kamppailen ja yritän silti, koska tiedän että fysiikka on aika tärkeä jos lääkikseen pyrkii. Onko pääsykokeessa paljon kysymyksiä jotka liittyvät fysiikan kaavoihin ja laskuihin?
3.Olen hirveän kiinnostunut lääketieteestä, ja se näkyykin biologian numerossa (ihmisen kehon kurssista, eli 4, rapsahti täys 10, ja muistakin on tullu 9-10) onko minulla mitään hyötyä biologiasta pääsykokeessa?
4.Harva pääsee ensimmäisellä yrityksellä sisään ja tiedän että pääsykoe on aika hankala. Jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää, miten vietän sen välivuoden? lukemista? työskenteleminen? rentoutuminen?
Toivon että vastauksia tulee näihin mun kysymyksiin, ja kiitos jo etukäteen vastaajille. :)
PS. Olen ruotsinkielinen ja mun kirjoittama teksti ei ehkä ole perfektiä suomenkieltä, toivottavasti ymmärrätte. :)
Lääkäriksi..?
12
1202
Vastaukset
- Jepskukkuu
Ei täydellistä suomen kieltä joo, mutta parempaa se on kuin monella syntyjään suomalaisella. Voi (suomalaista) nykynuorisoa.
- Lukiolaistyttö
ei oo täydellistä ei, ymmärrän kieltä mutta kirjoittaminen on vielä pikkasen vaikeeta. :)
- Onnea pääsykokeeseen
1. Lukion päättötodistuksen arvosanoillahan ei ole mitään väliä lääkikseen pyrittäessä. Vain ylioppilaskirjoituksilla on merkitystä.
Fysiikkaa lukuunottamatta olet pärjännyt oikein hyvin. Jos onnistut parantamaan fysiikan osaamistasi, niin sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä lääkikseen.
2.
Kokeen kysymyksistä noin 30-35 prosenttia liittyy fysiikkaan. Vähänkään laajemmat tehtävät ovat olleet laskuja. Lisäksi monivalinnoissakin kaavat pitää hallita.
3.
Biologian osaamisesta todellakin on hyötyä pääsykokeessa ja erityisesti myöhemmin varsinaisissa opinnoissa.
4.
Minusta tuollaista ei kannata miettiä vielä tässä vaiheessa (ainakaan kovin paljon). Usko omaan osaamiseesi ja mene pääsykokeeseen itsevarmana.
Toivottavasti tästä on sinulle jotain hyötyä.
Kirjoitat muuten paljon parempaa suomea kuin tämän sivuston keskivertokäyttäjä.- Lukiolaistyttö
Kiitos vastauksestasi!! eli eikö lukion keskiarvosana vaikuta mitenkään siihen että pääseekö lääkikseen vai ei? :)
- Abi2014
Lukiolaistyttö kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!! eli eikö lukion keskiarvosana vaikuta mitenkään siihen että pääseekö lääkikseen vai ei? :)
Ainoa asia josta saat pisteitä yliopiston haussa ovat ylioppilaskokeen tulokset ja pääsykokeet. Eli toisin sanoen hyvällä keskiarvolla ei ole välittöntä merkitystä pääsetkö yliopistoon vai et. Tietenkin hyvän keskiarvon omistavat pääsevät helpommin sisään, koska heillä on yleensä älyä ja taitoja, mutta eivät yliopistot keskiarvoja katso.
Ammattikorkeassa haku on taas päinvastainen. Yo-kirjoituksilla ei ole mitään väliä vaan yleensä pääsykokeisiin hakeneet karsitaan keskiarvon perusteella ja pääsykokeissa parhaiten pärjänneet valitaan sisään. Tämä ei kuitenkaan koske sinua, sillä aiot hakea yliopistoon. - Onnea pääsykokeeseen
Lukiolaistyttö kirjoitti:
"Kiitos vastauksestasi!! eli eikö lukion keskiarvosana vaikuta mitenkään siihen että pääseekö lääkikseen vai ei? :)"
Ole hyvä vain.
Lukion päättötodistuksella ei tosiaan ole mitään vaikutusta, kuten "Abi2014" jo totesi.
- abi14
Heips! Helsingissä on myös ruotsinkielinen lääkis, jonne pääseminen on helpompaa, pääsykokeen voit tehdä joko suomeksi tai ruotsiksi, riippumatta siitä haetko suomen vai ruotsinkieliselle linjalle. Ruotsinkieliselle linjalle on kielikoe, mutta sen läpäisenet. :D
Abi2014 vastasi jo hyvin kysymyksiin hyvin mutta kerron vielä hieman lisää yleisesti. (:
Kokeessa fysiikka, kemia ja biologia muodostava jokainen noin. 1/3 kokeesta. Fysiikka ja kemia ovat (usein) laskennallisia tehtäviä, joiden suorittaminen on nopeampaa, kuin biologian (esseet). Täten pisteitä voisi helpommin saada fy ja ke, kuitenkin aika ei kaikilla (=lähes kellään) riitä vastaamaan kaikkiin tehtäviin. Vanhoja kokeita (ainakin suomenkielisiä), löytyy lääkikseen netistä esim. MaFy net.
Sisäänpääsyyn on kaksi kiintiötä.
1. (pienempi kiintiö) hakijoilta otetaan huomioon yo arvosanat ja pääsykokeen pistemäärä
2. (suurempi) huomioon otetaan vain pääsykokeen pisteet
Toki huomioon ei oteta aivan kaikkia arvosanoja tarkasteltavia ovat:
1. äidinkieli
2. vieras pitkä kieli
3. reaali fy/bi/ke (mistä paras arvosana)
4. matematiikka (pitkästä saa enemmän pisteitä kuin lyhyestä) tai jokin reaali (esim historia) poislukien mikä kohdassa 3 on otettu (paras arvosana taas)
5. helsingissä myös toisesta kotimaisesta saa pisteitä, pitkästä taas enemmän kuin lyhyestä
Arvosanojen tulisi olla E-L jotta niistä hyötyä olisi, huonommatkaan eivät toki haittaa tai estä lääkikseen pääsyä. Tällöin arvosanoja ei vain huomioida.
Välivuodella on mahdollista opiskella jtn muuta esim. fy tai ke yliopistossa jos sisään pääsee, työskennellä tai kerrata tulevaan kokeeseen itse tai valmennuskurssella. Kuitenkin, koska lääkikseen pääsy on varsin epävarmaa, tulee olla myös suunnitelma B ja miksei C:kin.
Toivottavasti tästä nyt saa jotain selvää :D esim. tuolta löytyy lisää tietoa (:
http://www.mafyvalmennus.fi/laaketieteellinen/laakiksen_paasyvaatimukset - 123456789
Mikä ihmeen pitkä kemia, fysiikka ja biologia?
Olen aina ihmetellyt tätä tapaa sanoa. Eihän FY, KE tai BI ole mahdollista käydä helpompaa ja vaikeampaa tasoa. Kaikille on sama, kursseja voi vaan ottaa enemmän.- ...?
Pitkä fysiikka, kemia tai biologia = Kaikki pakolliset kurssit ko. aineista. Asiaa selvennetään, koska on hieman eri asia jos olet käynyt fysiikkaa 1 kurssin tai 8 kurssia.
- Lukiolaistyttö
Pitkä fy, ke, bi=lukee syventävät kurssit(ehkä myös soveltavatkin kurssit), ei vain pakolliset, joita fysiikassa on 1, kemiassa 1, ja biologiassa 1 tai 2 , en muista. :)
- Lukiolaistyttö
Kiitos kaikille vastanneille! Olette auttaneet minua paljon näissä asioissa ja nyt ymmärän miten asiat toimii tässä homassa. :) vielä yksi pieni kysymys: kuinka pitkä se pääsykoe on? Onko se sen kuuden tunnin koe kuten ylioppilaskirjoituksissa? :)
- abi14
Aikaa on 5h, lukihäiriöstä tms. saa 30min lisäaikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791