Firefox paska! IE jyrää!!!!!!

firefoxilla vesilintua

Asensin tässä jotain 4 kuukautta sitten Mozilla Firefoxin koneelleni koska kaikki sitä niin tuntuivat kehuvat että pitihän tuota nyt itsekkin sitten testata, ja varsinkin kun olin niin kurkkuani myöten täynnä IE:tä. Noh, kyllähän se pari ekaa viikkoa tuntuikin iha nmukavalta selaimelta, mutta innostus alkoikin hiipumaan kun vihdoin tajusin minkälaisen paskaläjän olin koneelleni asentanut.

Minkähän takia muuten Firefoxia muuten edes pidetään niin hyvänä? Koska se on aukoton? Paskat. (http://sektori.com/uutiset/5967), en toki väitä että IE olisi aukottomampi, sehän vuotaa kuin seula, mutta mitä väliä? Tiedättekös te edes miten hakkerit toimii? Ensin odotetaan että Microsoft julkaisee päivityken, sittentutkitaan mitä se tekee ja sitten vasta päästään hyväksikäyttämään haavoittuvuutta. Eli jos pidät Windowssin päivitykset ajantasalla, olet jo ihan tarpeeksi hyvässä suojassa, varsinkin jos käytät vielä jotain kunnon palomuuri softaa.

Ja uskokaa tai älkää, Firefox kaatuu paljon useammin kuin IE. Tätä en kyllä tajua... IE kaatuili turhan usein joten juuri sen takia vaihdoinkin Firefoxiin. Mutta voi piru kun tuo kettu tekee sen puolet useammin. Ja ei, vika ei ole koneessa, koska millään muullakaan ohjelmalla ei ole yhtä innokasta tapaa kaatuilla.

Ja että Firefoxissa olisi enemmän ominaisuuksia? Lainataanpas vähän Firefoxin sivuilta...
"Popup Blocking", hommaa Google Toolbar IE:een, ei varmasti ole enää popupeista riesaa.

"Tabbed Browsing", kuka käyttää? En ole neljän kuukauden aikana kertaakaan tarvinnut. Alt-Tab yhdistelmällä on paljon helpompi vaihdella ikkunoita edes takaisin, mikäli se nyt on tarpeen. Jos loppuu tila tehtäväpalkista, ota Virtualdesktop käyttöön.

"Privacy and Security", niinpä niin...

"Smarter Search", [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchUrl\g]@="http://www.google.fi/search?q=%s", Siinä sinulle nerokas haku...

"Setup's a Snap", Kenen mielestä IE:n asentaminen on vaikeampaa?

jne...

Täytyy kyllä myöntää että yhtä asiaa tulen kaipaamaan Firefoxista, FastFind:ia. Mitään muuta tarpeellista en Firefoxista löydä mitä ei olisi IE:ssä.

Sitten ne Mozzillan pojat vielä kukkoilevat sillä että Firefox olisi täysin standardin mukainen... No hyvä. tätä kannattaakin hehkuttaa. Mikseivät kerralla sanoisi että meidän selain ei osaa näyttää oikein 95% sivuista, koska ne on tehty IE:lle, mutta mitä väliä, eihän sivujen ole tarkoitus näyttää siltä miltä sivun tekjät haluavat niiden näyttävän, vaan siltä miten ne standardin mukaan tulkitaan!! Olen itse tehnyt nettisivuja nyt jo yli 9 vuotta ja osallistunut 3 eri portaalin tekoon. Tiedän kyllä minkälaista he***ttiä on yrittää saada sivut näkymään oikein kaikilla selaimilla. Kiitos ns. selainsodan. Mutta tiedättekös, sodissa on aina kaksi osapuolta, niin myös tässä. Koska Netscape alkoi lisäilemään selaimeensa omia tagejaan, olisiko Microsoftin pitänyt jäädä paikalleen istumaan ja katsomaan kuinka kaikki siirtyvät takaisin Netscapen leiriin. Valitettavaa kyllä että molemmat alkoivat tekemään omia lisäyksiään HTML kieleen, mutta niin nyt vaan kävi. Ei vika ole yksistään Microsoftin. Ja koska tällä hetkellä 95% maailman selaimista on Microsoftin valmistamia, eikö olisi kaikkien edun mukaista että myös Firefoxin tekijät hyväksyisivät IE:n ylilyöntiaseman ja pyrkisivät tekemään selaimensa niin että se näyttäisi sivut suurinpiirtein samatin kun IE, ehkä ei standardin mukaan, mutta suurinpiirtein samatin. Jos totta puhutaan niin tämä meidän rakas html standardimme on kyllä hieman turhan vajaavainen. Näin ensimmäisenä tulee mieleen se että ainoastaan IE tukee tablen tausta kuvia, jotka kieltämättä on melko tarpeellisia tietyissä tilanteissa.

Nyt täytyy sanoa että en ole tästä asiasta aivan varma, vaan menee hieman arvailun puolelle. Firefox ei taida tukea dhtml:ää? jos näin on niin se on kyllä melkoisen vakava puute. Ja jos tukeekin niin aika surkeasti. Olen nähnyt monia sivuja joiden valikot yms. eivät toimi firefoxilla oikein (tehty dhtml:llä). Myös javascript tuessa vaikuttaisi olevan puutteita turhan paljon. ActiveX:ää ei taideta tukea ollenkaan? Vaikka nuo 7 kirjainta tuossa järjestyksessä saavatkin monille aikaan pahoinvointia, on se silti tarpeellinen tietyissä tilantessa, ehkä et itse tarvitse sitä mutta monet muut saattavat tarvitakin. (Windows update, tietyt online virusten torjunta palvelut jne...). Sisältyyhän siihen toki omat riskinsä, mutta jos kone on suojattu oikein, ei mitään hätää pitäisi olla.

Voisin jatkaa tätä listaa vaikka kuinka pitkälle, mutta katson kumminkin parhaaksi lähettää tämän tässä vaiheessa. Mistä sitä tietää vaikka tämä Firefox heittäisikin nyt selälleen millä hetkellä hyvänsä ;) Laitetaan nyt loppuun vielä pari muuta, pienempää, mutta silti ärsyttävää puutetta.
- Jos Firefoxista avaat uuden ikkunan (ctrl n), se kyllä aukeaa, mutta historia ei kopioidu ja joudut aloitus sivulle. ?!?!?!?
- Käynnistyy hitaammin kuin IE (Johutu tosin siitä että IE on integroitu windowssiin, mutta silti)
- Sivujen latautumisessa ei juurikaan eroa vaikka tästä niin puhutaan... Sama määrä tietoa sen firefoxinkin on netistä haettava. Jos nopeutta haluat niin hommaa laajakaista sen nuhapumppus tilalle.
- Input kentästä et voi poistaa "soluja" delete nappäimellä (onnistuu IE:ssä)
- Koodausta pitää sillointällön manuaalisesti muuttaa, koska näyttää joillain sivuilla ääkköset hassusti.

Oi että on mukava taas vaihteeksi siirtyä takaisin IE:een. (vinkki: Jos olet kyllästynyt IE:een, vaihda Firefoxiin pariksi kuukaudeksi. Jo alkaa IE:n käyttökin maittaa jonkin ajan kuluttua...)

Uskokaa vaan sitä kaikkien jauhamaa paskaa elkääkä ajatelko omilla aivoillanne. Tässä teille vielä vaikka yks BS linkki niin säästytään varmaan ehkä parilta turhalta vastaukselta.
http://www.forbes.com/2004/09/29/cx_ah_0929tentech.html?partner=tentech_newsletter

Valitettavasti täydellistä selainta ei vielä ole, mutta IE on kaikista lähimpänä sitä, ikävä kyllä.

34

3664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oh hoijaa

      Trolli mikä trolli! Etpä ole varmasti edes kokeillut Firefoxia. Arvaapa millä itse tätä viestiä kirjoittelen? Firefoxillapa hyvinkin. Oon reilun vuoden, noin about puolitoista vuotta, käyttänyt Mozilla-selaimia. Enkä tule enää ikinä vaihtamaan takaisin IE:n, ja kohta vaihtuu sitäpaits käyttiskin, eli Winkkukin saa kenkää.

      • firefoxilla vesilintua

        Ei, tuo ei ole trolli, enkä ole töissä Microsoftilla. Olen vaan saanut niin tarpeekseni kun kaikki aina haukkuvat ie:n maan rakoon ja pitävät firefoxia vähintäänkin ylijumalana. Ei se ie nyt taas niin huono ole, jos olet eri mieltä et valitettavasti kyllä ole tutkaillut asiaa kahdelta kantilta ja kuulut niihin Microsoftin vihaajiin jotka ovat kyllä aika säälittäviä, otan osaa. Tokihan firefoxissa on moni asia paremmin kuin ie:ssä, mutta myös tosin päin. Jos luit edellisen viestini pitäisi sinun tajuta mitä tarkoitan. Kukin käyttää mieleistään selainta, minä pidän ie:tä parempana enkä katso koiraa karvoihin ja käytä firefoxia.

        Ja olet käyttänyt firefoxia reilun vuoden kaipaamatta hetkeäkään ie:tä? Valitettavasti ihmiset ovat sokeita omille valinoilleen. Jos et sinä nää sitä niin muut jotkut muut ainakin näkevät. katsoppas huviksesi noita muista viestejä tässä foorumissa. Kuinka moni ongelmista koskee ie:tä ja kuinka moni firefoxia? ja ota vielä huomioon että ainoastaan joka kahdeksas selain on firefox.

        Kattiksen aiot vaihtaa? siihen en ota kantaa. Olen itsekkin käyttänyt linuxia windowsin ohella reilut kolme vuotta, mutta siirtynyt hiljalleen takaisin koska ohjelma tarjonta sille puolelle on turhan heikohkoa. ja sitäpaitsi sillä ei toimi ie ;)


    • oh hoijaa

      Että juuri ne ActiveX:t on niitä jotka on kaikista pahimpia tietoturvariskejä. Ja mitä niillä edes tekee? Ei niin yhtikäs mitään. Mulla Tulikettu on pelannut kuin enkeli joten ei mitään syytä valittaa. Tabbed browsing, etteikö muka kukaan käytä? Minä ainakin, mulla on tälläkin hetkellä useita välilehtiä joissa jokaisessa on eri nettisivu auki. Mun mielestä hemmetin kätevää, paljon kätevämpää näin kuin tukkia toi systray kaikilla ikkunoilla joita tulee kun availet useampia sivuja.

      • firefoxilla vesilintua

        Käytät yhä windowsia? Etkä ole tarvinnut kertaakaan ActiveX:iä? mielenkiintoista. ehkä tämä selittääkin minkä takia sinun koneessasi niitä tietoturva aukkoja niin onkin. Etkä muuten tainnut edes lukea tuota ensimmäistä viestiäni kunnolla läpi? perustelin kyllä muistaakseni tämänkin siinä ihan yksityiskohtaisesti.
        No taytyy kyllä myöntää että tuo Tabbed browsing saattaisi olla hytödyllinenkin ominaisuus. Itse en vaan ole sitä tottunut käyttämään. Jotenkin luonnollisempaa hyppiä alt-tablilla eri ikkunoiden välillä, kun se sama toimii tietenkin muidenkin ohjelmien kanssa. firefoxissa pitäisi sitten hankalasti käyttää ctrl-tabia.. noh.. ei kai sekään ongelma ole, muta mielummin kyllä käytän tuota vanhaan malliin. Monet kyllä tykkää noista tabeista ihan ymmärrettävistä syistä enkä siksi niitä täysin tuomitsekkaan.


      • oh hoijaa
        firefoxilla vesilintua kirjoitti:

        Käytät yhä windowsia? Etkä ole tarvinnut kertaakaan ActiveX:iä? mielenkiintoista. ehkä tämä selittääkin minkä takia sinun koneessasi niitä tietoturva aukkoja niin onkin. Etkä muuten tainnut edes lukea tuota ensimmäistä viestiäni kunnolla läpi? perustelin kyllä muistaakseni tämänkin siinä ihan yksityiskohtaisesti.
        No taytyy kyllä myöntää että tuo Tabbed browsing saattaisi olla hytödyllinenkin ominaisuus. Itse en vaan ole sitä tottunut käyttämään. Jotenkin luonnollisempaa hyppiä alt-tablilla eri ikkunoiden välillä, kun se sama toimii tietenkin muidenkin ohjelmien kanssa. firefoxissa pitäisi sitten hankalasti käyttää ctrl-tabia.. noh.. ei kai sekään ongelma ole, muta mielummin kyllä käytän tuota vanhaan malliin. Monet kyllä tykkää noista tabeista ihan ymmärrettävistä syistä enkä siksi niitä täysin tuomitsekkaan.

        ETKÖ SINÄ TAJUA ETTÄ NIMENOMAAN ACTIVE X:T NIITÄ TURVA-AUKKOJA JUURI SISÄLTÄÄ? Siis miksi helvetissä minä niitä antaisin käyttää? Kun tiedän että windows-masiina on EDES VÄHÄSEN turvallisempi kun niitä ei ole sallittu käyttöön! Eihän se tee konetta turvattomammaksi jos niiden käyttöä ei salli, vaan juuri se kielto parantaa hieman (vain hieman) turvallisuutta. Jotenkin outoa logiikkaa sinulta siis. Ja kerro yksikin juttu missä niitä Active X:ä tarvitaan, kerro yksikin sivusto tai sovellus. Minä en ole törmännyt yhteenkään.


      • tarpeellinen joskus
        oh hoijaa kirjoitti:

        ETKÖ SINÄ TAJUA ETTÄ NIMENOMAAN ACTIVE X:T NIITÄ TURVA-AUKKOJA JUURI SISÄLTÄÄ? Siis miksi helvetissä minä niitä antaisin käyttää? Kun tiedän että windows-masiina on EDES VÄHÄSEN turvallisempi kun niitä ei ole sallittu käyttöön! Eihän se tee konetta turvattomammaksi jos niiden käyttöä ei salli, vaan juuri se kielto parantaa hieman (vain hieman) turvallisuutta. Jotenkin outoa logiikkaa sinulta siis. Ja kerro yksikin juttu missä niitä Active X:ä tarvitaan, kerro yksikin sivusto tai sovellus. Minä en ole törmännyt yhteenkään.

        Itse asiassa ActiveX:t eivät olisi riski mikäli käyttäjät tietäisivät mitä ne on ja milloin niihin voi luottaa ja millon ei. ActiveX:ää voi kuvata vaikkapa vasarana, sillä saa pahaa jälkeä aikaan ellei tiedä mitä on tekemässä, mutta se on myös tarpeellinen tietyissä tilanteissa.
        Esim kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, Windows Update vaatii niitä. Valitettavasti Windowsia ei pysty pitämään aukottomana ellei suostu käyttämään ActiveX:iä. ActiveX:ssä olisi toki paljon parantamisen varaa tietoturvan suhteen, ilman muuta!, mutta jos niitä ei tarvitse ne saa kytkettyä myös IE:llä pois päältä.

        Itse olen käyttänyt jo reilun vuoden Firefoxia ja olen siihen erittäin tyytyväinen. IE:een en tule vaihtamaan takaisin vähään aikaan. Mutta esimerkiksi pluginien lataus Internet Exploreriin on ActiveX:n ansiosta paljon Firefoxia helpompaa.


      • fdssdfsdf
        tarpeellinen joskus kirjoitti:

        Itse asiassa ActiveX:t eivät olisi riski mikäli käyttäjät tietäisivät mitä ne on ja milloin niihin voi luottaa ja millon ei. ActiveX:ää voi kuvata vaikkapa vasarana, sillä saa pahaa jälkeä aikaan ellei tiedä mitä on tekemässä, mutta se on myös tarpeellinen tietyissä tilanteissa.
        Esim kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, Windows Update vaatii niitä. Valitettavasti Windowsia ei pysty pitämään aukottomana ellei suostu käyttämään ActiveX:iä. ActiveX:ssä olisi toki paljon parantamisen varaa tietoturvan suhteen, ilman muuta!, mutta jos niitä ei tarvitse ne saa kytkettyä myös IE:llä pois päältä.

        Itse olen käyttänyt jo reilun vuoden Firefoxia ja olen siihen erittäin tyytyväinen. IE:een en tule vaihtamaan takaisin vähään aikaan. Mutta esimerkiksi pluginien lataus Internet Exploreriin on ActiveX:n ansiosta paljon Firefoxia helpompaa.

        "Esim kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, Windows Update vaatii niitä."

        Voihan sen IE:n kotisivuksi pistää Windows Update ja käyttää sitä vain siihen.

        "Mutta esimerkiksi pluginien lataus Internet Exploreriin on ActiveX:n ansiosta paljon Firefoxia helpompaa."

        Kyllä! Ja sitten ihmetellään minkä takia ruudulla pomppii alastomia naisia ja tehtäväpalkissa on kummallisia kuvakkeita. Sen jälkeen jyrätään antivirus skannaukset ja spywaren poistohjelmat läpi . Lopulta soitetaan sukulaispoika hätiin. Nimim. kokemusta on.

        Ei minusta esim. flash-pluginin asentaminen firefoxiin ole sen vaikeampaa:

        1) Ladataan asennuspaketti Macromedia.com:sta
        2) Tuplaklikataan asennusohjelmaa.
        3) Muutama next next finnish ok

        Tuskin kukaan peruskäyttäjä on päivittäin plugineja asentelemassa.


      • oh hoijaa
        tarpeellinen joskus kirjoitti:

        Itse asiassa ActiveX:t eivät olisi riski mikäli käyttäjät tietäisivät mitä ne on ja milloin niihin voi luottaa ja millon ei. ActiveX:ää voi kuvata vaikkapa vasarana, sillä saa pahaa jälkeä aikaan ellei tiedä mitä on tekemässä, mutta se on myös tarpeellinen tietyissä tilanteissa.
        Esim kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, Windows Update vaatii niitä. Valitettavasti Windowsia ei pysty pitämään aukottomana ellei suostu käyttämään ActiveX:iä. ActiveX:ssä olisi toki paljon parantamisen varaa tietoturvan suhteen, ilman muuta!, mutta jos niitä ei tarvitse ne saa kytkettyä myös IE:llä pois päältä.

        Itse olen käyttänyt jo reilun vuoden Firefoxia ja olen siihen erittäin tyytyväinen. IE:een en tule vaihtamaan takaisin vähään aikaan. Mutta esimerkiksi pluginien lataus Internet Exploreriin on ActiveX:n ansiosta paljon Firefoxia helpompaa.

        "Valitettavasti Windowsia ei pysty pitämään aukottomana ellei suostu käyttämään ActiveX:iä."

        Kerropa mulle miten? Nimittäin satun tietämään että Windowsin pystyy kyllä päivittämään myös ilman Windows Update-sivustoa. On tallella linkit joilla pääsee manuaalisesti imuttamaan päivityspalikat. Lisäksi hyötynä on vielä se ettei edes tarvitse käyttää IE:täkään siihen että saa ne päivitykset. Periaatteessa voisi poistaa koko roskan koneesta jos haluaisi, sekin kyllä onnistuu esim. LitePC:n avulla.


    • esku39

      Tossa vähän lukemista.
      On tullut aika hylätä Internet Explorer. Tiedän kyllä hyvin, että olet saattanut kuulla saman asian aiemmin sellaisilta, joiden mielestä on siistiä vihata Microsoftia; minä en kuitenkaan kuulu heihin. ja satun pitämään aika monista Microsoftin tuotteista. Sen sijaan, että kasaisit minut Microsoftin ilkkujien kategoriaan, mieti hetken aikaa miksi oikeastaan käytät nykyistä selaintasi, ja hassuta minua häiritsemällä edes hetken ajan sitä käsitystä, että toiseen ohjelmistoon vaihtaminen saattaisi olla kannattavaa.

      Perusteluni on yksinkertainen: IE:n hyödyt ovat enää liian pieniä - ja viat liian suuria - estääkseen vaihtoehtojen omaksumisen.
      Tietoturva

      Koska tietoturva on harrastukseni/työni/pakkomielteeni, tämä erityinen aihe on lähellä sydäntäni. Melkeinpä kuka tahansa tätä lukeva on nähnyt tietokoneita, jotka vakoiluohjelmistot ovat panneet matalaksi - siis se ilkeä roska, joka kaappaa IE:n ja tekee järjestelmästä käytännössä hyödyttömän. Kuinka monta kertaa sinut on kutsuttu apuun ystävien luo korjaamaan heidän järjestelmänsä? Vai onko jopa ollut niin, että sinä olet joutunut turvautumaan ystävien apuun puhdistustöissä? Usein tämä on melko tökeröä - tietokone hidastuu matelutahtiin asti ja joka toinen hiiren klikkaus loihtii esiin jonkinmoisen perverssin, säädyttömän kuvan. Se, mitä useimmat ihmiset eivät kuitenkaan ymmärrä, on että oman (ja/tai läheisten) järjestelmän puolustamiseen on olemassa hyvin yksinkertainen ja tehokas tapa.

      Älä käytä Internet Exploreria.

      Mikä tekee muut selaimet paremmiksi kuin IE vakoiluohjelmistoja ja muita hyökkäyksiä vastaan suojautumisessa? Se on oikeastaan hyvin yksinkertaista - useimmat muut selaimet eivät tee niin helpoksi asentaa pahanilkisiä ohjelmia järjestelmään ilman sen käyttäjän suostumusta. IE tekee siitä suhteellisen triviaalia sellaisten ominaisuuksien kuin ActiveX ja aktiiviset komentosarjat avulla. Nämä tekniikat suunniteltiin nimenomaan siihen tarkoitukseen, että käyttäjän tietokoneeseen voitaisiin vaikuttaa paremmin. Ikävä kyllä, kuten olemme nähneet haavoittuvuus toisensa jälkeen - se ei aina ole hyvä asia.

      Vakoiluohjelmistojen tuomien ongelmien lisäksi IE:llä on yleisesti ottaen hirveä historia mitä kaiken tyyppisiin vakaviin tietoturvaongelmiin tulee. On jo vuosia tuntunut siltä, että aina kun kääntyy ympäri joku löytää uuden tavan kaapata tietokoneesi hallintaansa Internet Explorerin avulla. Kokeile vaikka tehdä englanninkielinen Google-haku sanoilla “internet explorer” ja “allow an attacker to execute commands” (ilman lainausmerkkejä), niin näet mitä tarkoitan.

      Monet Microsoftin vastaiset henkilöt väittävät, ettei IE:tä ole lainkaan mahdollista saada täysin turvalliseksi. Puolustaakseni IE:tä, kerron että se ei ole totta. Täydellinen suojaus on mahdollista saavuttaa, mutta vain ja ainoastaan silloin jos omaa melkoisen paljon teknistä tietotaitoa asiasta sekä aikaa työn toteuttamiseen. Henkilökohtainen näkemykseni on kuitenkin, että Internet-selainten kaltaisten työkalujen ei tulisi vaatia asiantuntemusta ja säätämisaikaa toimiakseen turvallisesti.
      Standardit

      Joudun tästä ehkä epäsuosioon tuntemieni tietoturvaihmisten keskuudessa, mutta pidän tätä ongelmaa vieläkin painokkaampana kuin IE:n tietoturvaa. Internet toimii yhdestä yksinkertaisesta syystä: kaikki sen ytimessä on luotu eri osia yhdistävien sopimusten varaan. Oli tietokone yhteydessä verkkoon sitten Kaliforniasta tai Sri Lankasta, sen tulee puhua samaa kieltä ja noudattaa samoja sääntöjä - standardien määrittämiä sääntöjä. Jollei näin olisi, Internetiä ei olisi lainkaan olemassa. Näitä sopimuksia nuijii joukko ihmisiä, joiden tavoitteena ei ole mitään sen vähempää kuin paremman ja tehokkaamman Internetin suunnitteleminen kaikille. Microsoft näyttää jostain kummallisesta syystä lopettaneen harppaamisen kohti näitä uusia sovittuja standardeja. Esimerkkitapaus: kun seuraavaksi menet kirjakauppaan, suuntaa teknologiaosastolle ja etsi XHTML:ää ja CSS:ää käsittelevä kirja. Nämä kaksi ovat merkittäviä Web-standardeja, jotka liittyvät siihen kuinka Web-sivut näytetään käyttäjille, ja törmäät missä tahansa aiheita käsittelevässä kirjassa yhteen kaikille yhteiseen teemaan:

      Mitä standardien tukemiseen tulee, ehdottomasti huonoin selain on Internet Explorer.

      Sivu toisensa jälkeen näissä kirjoissa paljastaa ominaisuuksia, joita tukevat muut selaimet mutta ei IE. Kysypä itseltäsi, miksi jokin yhtiö jättäisi tukematta standardeja, jotka hyödyttäisivät kaikkia. Näen asian sillä tavalla, että siihen on tasan tarkkaan kaksi syytä — joko he eivät pysty siihen tai eivät halua. Ottaen huomioon, että Microsoft on miljardiluokan yhtiö (yksi rikkaimmista tällä planeetalla), en voi olla joutumatta jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ollakseni kertomatta liikaa yksityiskohtia (katso Longhorn), heillä on omat suunnitelmansa joihin liittyy oman standardin toteuttaminen ja koko maailman pakottaminen käyttämään sitä. Kutsu vain minua nörtiksi tai hipiksi, mutta koko ajatus siitä että miljardiluokan yhtiö viis veisaa sovituista standardeista on vähintäänkin raivostuttavaa.
      Vaihtoehdot

      Meidän onneksemme on olemassa vaihtoehtoja. Asiassa on se valoisa puoli, että vaihtoehtoiset selaimet ovat oikeastaan yhtä hyviä tai jopa parempia kuin IE. Valinnan varaa on paljon, mutta mielestäni Mozilla-tuotteet ovat parhaita. Henkilökohtaisesti pidän Mozilla Firefoxia parhaimpana ja suosittelen sitä. Se ei pelkästään tee selausistunnoistasi paljon turvallisempia ja vakoiluohjelmista vapaita vaan myös tukee standardeja uskonnollisen tarkasti ja sisältää laajan valikoiman tehokkaita ominaisuuksia. Mozilla-pohjaisen tuotteen käyttämisen suurin hyöty on kiistämättä juttu, jota kutsutaan nimellä välilehdellinen selaaminen. Tämä mahdollistaa sen, että yksittäisen selainikkunan sisällä on avoimena useampia sivuja. Sen sijaan, että siirryttäisiin ikkunasta toiseen tehtäväpalkissa, voit yksinkertaisesti vaihtaa selkeästi näkyvillä olevien välilehtien välillä, jotka ovat kaikki samassa näkymässä. Mikäli niin mielit, voit myös käyttää tätä ja monia muita kikkoja näppäimistön avulla.

      Firefoxin käyttäminen ei tule vaatimaan mitään merkittävää muutosta päivittäisiin selaustapoihin. Se osaa tuoda suosikkisi automaattisesti ja voit hyötyä parannetusta tietoturvasta jo heti ensimmäisellä käyttökerralla. Kun ponnahdusikkunoiden estäjä on päällä, voit hengähdellä hiukan rennommin käydessäsi tuntemattomilla sivustoilla. Yritykset asentaa roskaa järjestelmääsi, jotka olisivat voineet helposti onnistua IE:tä käyttäessäsi, ohitetaan Firefoxissa pelkällä olankohautuksella. Näiden kaikkien lisäksi tiedät selatessasi koko ajan, että otat osaa Internetin sielun pitämiseen hengissä valitsemalla selaimen jonka kehittäjät todella välittävät standardeista.

      Käytän totta kai edelleen IE:tä. (tehostetta luova tauko) …sen avulla saan hankittua Windowsin tietoturvapäivitykset. ;-) Vakasti ottaen - Windows Updateen on pakko päästä, ja se toimii vain IE:llä, joten se on jo sinänsä hyvä syy ottaa IE käyttöön aina silloin tällöin. Windows Updaten lisäksi on myös aina jokin ajoittainen sivusto, johon menen ja joka ei näy oikein missään muussa selaimessa. Asiasta toiseen, tuollaiset sivustot ovat sitäkin pätevämpi syy olla käyttämättä IE:tä. Niitä ei kirjoitettu standardien mukaan, ja ne näyttävät juuri sen takia huonolta kaikissa muissa selaimissa kuin IE:ssä. IE:n käyttäminen koko ajan vain siksi, että satunnainen sivusto on suunniteltu huonosti näkymään roskalta muissa selaimissa, on täysin väärä toimintatapa. Pyydän sinua hartaasti olemaan antautumatta tähän houkutukseen.
      Summa summarum

      Jätän tämän päättääkseni sinulle kaksi ajatuksen alkua:

      1. ActiveX:n, skriptauksen ja Windows-käyttöjärjestelmään integroimisen takia Internet Explorer on haavoittuvaisempi hyökkäyksille kuin monet muut selaimet.
      2. Internet Explorerin suunnittelijat ovat tieten tahtoen kääntäneet selkänsä standardeille, jotka on suunniteltu olemaan hyödyksi koko Internetille. He ovat tehneet tätä jo vuosia, jatkavat yhä sen tekemistä, ja näyttäisi siltä että heillä ei ole sydämellään muuta kuin omia intressejä.

      Pyydän sinua punnitsemaan näitä näkökohtia ja noutamaan koneelle kopion Firefoxista, Operasta tai jostain muusta vaihtoehtoisesta selaimesta. Kokeile sitä viikon ajan ja katso, miltä ohjelma tuntuu. Kuten mainitsin ylempänä, pidän henkilökohtaisesti parhaimpana Firefoxia johtuen sen erinomaisesta kehitystiimistä ja suuresta käyttäjäkannasta. Kun sinulla on ollut tarpeeksi aikaa tunteaksesi uuden nousutiesi Webiin, luulenpa että toivot vaihtaneesi jo aiemmin. Enää sinun ei tarvitse murehtua siitä, että roska tukkeuttaa järjestelmäsi selaimen takia, tai että täytyy rynnätä päivittämään selainta aina kun uusi IE-haavoittuvuus löytyy.

      Lopuksi kaikkein tärkein asia: pistä sana kiertämään. Meidän on aika pistää vaihtoehtoiset selaimet maailmankartalle ja antaa ihmisten tietää, että olemme tietoisia valinnoistamme. Meidän ei tarvitse tyytyä siihen, mitä meille syötetään kun on olemassa parempia, turvallisempia vaihtoehtoja.

    • JuP

      “Beware of spyware. If you can, use the Firefox browser.” - USA Today

      “Better than Internet Explorer by leaps and bounds.” - FORBES

      • firefoxilla vesilintua

        Juu'u.. mielenkiintoisia väitteitä. vielä kun perustelut saisi?


    • hätä

      Microsoftin paniikki tuntuu lisääntyvän kiitettävästi kun merkonomit on jo yölläkin trollaamassa !

      Oikein tuntuu hyvältä kun olen itse ennustellut tätä jo jonkin aikaa ja nyt se on sitten alkanut.

      Alahan sinäkin etsiä työpaikkaa hyvissä ajoin niin ei tarvitse kortistossa kärvistellä. Asenteen on toki muututtava jos meinaat että joku palkkaisi.

      • firefoxilla vesilintua

        :) Valitettavasti ennustuksesi ei ole kyllä vielä käynyt toteen, eikä varmaan tule käymään vähään aikaankaan. Microsoftilla ei ole vielä mitään hätää. 80% selaimista on edelleen Microsoftin tekemiä ja tämä firefoxin nousu alkaa olemaan kuta kuinkin pikkuhiljaa ohi, eiköhän kaikki Microsoftin vihaajat ole jo saanut mieleisensä "selaimen". En ole Microsoftin tyntekijä, eikä tuo ole trolli. Olen vaan saanut niin tarpeekseni kun kaikki aina haukkuvat ie:n maan rakoon ja pitävät firefoxia vähintäänkin ylijumalana. Ei se ie nyt taas niin huono ole.


      • hätä
        firefoxilla vesilintua kirjoitti:

        :) Valitettavasti ennustuksesi ei ole kyllä vielä käynyt toteen, eikä varmaan tule käymään vähään aikaankaan. Microsoftilla ei ole vielä mitään hätää. 80% selaimista on edelleen Microsoftin tekemiä ja tämä firefoxin nousu alkaa olemaan kuta kuinkin pikkuhiljaa ohi, eiköhän kaikki Microsoftin vihaajat ole jo saanut mieleisensä "selaimen". En ole Microsoftin tyntekijä, eikä tuo ole trolli. Olen vaan saanut niin tarpeekseni kun kaikki aina haukkuvat ie:n maan rakoon ja pitävät firefoxia vähintäänkin ylijumalana. Ei se ie nyt taas niin huono ole.

        > Ei se ie nyt taas niin huono ole.

        Se on käytettävyydeltään just niin huono ja lisäksi sellainen turvariski että uhkaa koko internetin olemassaoloa. Esim US-CERT ja Saksan tietoturvavirasto on sitä mieltä että sitä ei pitäisi käyttää.

        Täkäläiset "asiantuntijat" on olevinaan viisaampia ja sanovat että sen käyttöä voi jatkaa. Kummallahan on parempi asiantuntemus, US-CERT:in ammattilaisilla vai näillä "koti-guruillla" ?


    • Firefox

      Olen käyttänyt Firefoxia helmikuusta, eikä ole kaatunut yhtään kertaan. IE:n aikana kyllä kaatuili, kun pääsi kaikenlaisia pöpöjä koneelle, selainkaappareita ym. Joku väitti että Win 98 on kaatumisherkkä. Mutta näköjään Firefox korjaa sen ongelman:)

      Välilehtitoimintoa käytän joka päivä, koko ajan. Kätevä!

      • firefoxilla vesilintua

        Täytyy kyllä onnitella. Ikävä kyllä kaikilla ei asiat aivan noin hyvin ole. selaileppas vähän tätä foorumia ja katso huviksesi kummasta löytyy enemmän ongelmia. Ja sen jälkeen ote vielä huomioon että IE on yli 80% käyttäjistä.
        Hmmm.. mahtava selain kyllä... Eli siis Windows kaatuu alta ja firefox kestää? hmm.. pitääpä kyllä harkita takaisin firefoxiin siirtymistä. ehkä se pysyy vielä päällä kun tietokoneen sammuttaakin!

        Noista välilehdistä voi kyllä olla useampaa mieltä. Itse en ole tottunut niitä käyttämään.


      • jos
        firefoxilla vesilintua kirjoitti:

        Täytyy kyllä onnitella. Ikävä kyllä kaikilla ei asiat aivan noin hyvin ole. selaileppas vähän tätä foorumia ja katso huviksesi kummasta löytyy enemmän ongelmia. Ja sen jälkeen ote vielä huomioon että IE on yli 80% käyttäjistä.
        Hmmm.. mahtava selain kyllä... Eli siis Windows kaatuu alta ja firefox kestää? hmm.. pitääpä kyllä harkita takaisin firefoxiin siirtymistä. ehkä se pysyy vielä päällä kun tietokoneen sammuttaakin!

        Noista välilehdistä voi kyllä olla useampaa mieltä. Itse en ole tottunut niitä käyttämään.

        osaat lukea niin näkee kyllä selvästi kumman käyttäjillä on enemmän ongelmia. Käy vaikka tuolla HiJack palstalla laskemassa kuinka moni kysyjistä käyttää IE:tä ja kuinka moni muita selaimia !


      • Firefox
        firefoxilla vesilintua kirjoitti:

        Täytyy kyllä onnitella. Ikävä kyllä kaikilla ei asiat aivan noin hyvin ole. selaileppas vähän tätä foorumia ja katso huviksesi kummasta löytyy enemmän ongelmia. Ja sen jälkeen ote vielä huomioon että IE on yli 80% käyttäjistä.
        Hmmm.. mahtava selain kyllä... Eli siis Windows kaatuu alta ja firefox kestää? hmm.. pitääpä kyllä harkita takaisin firefoxiin siirtymistä. ehkä se pysyy vielä päällä kun tietokoneen sammuttaakin!

        Noista välilehdistä voi kyllä olla useampaa mieltä. Itse en ole tottunut niitä käyttämään.

        Se sama tyyppi täällä jyllä, samat sanakäänteet, samat äänenpainot. Huomatkaa lukijat, hän on Mikro$oftin palkkalistoilla, ja paasannut tota samaa virttä niin kauan kun minä tällä palstalla olen ollut.


    • Rantarosvo

      Miulla on sellanen käsitys että firefox on mozillan kevennetty versio?? korjatkaa jos oon väärässä!!! jos näin on, onko ie ja ff edes verrattavissa keskenään?

      Molempia oon kokeillu, mutta kumpaakaan en käytä.
      Sitä en ymmärrä miks pitää olla niin verisesti jollain puolella!! kaikissa ohjelmissa on kuitenkin jotain hyvää ja jotain huonoa!! Käyttäjä päättäköön itse mikä painaa vaakakupissa eniten:-)

      Eniten miuta ottaa päähän se että sivustot sisältää kaikkea jonninjoutavaa ripellystä, joka vaatii että selaimessa pitää olla jokaikinen tietoturvaa heikentävä ominaisuus käytössä!

      Meillä on vaihtoehtoja, mutta miten on köyhemmissä maissa joissa on käytössä vanhempia ja vaatimattomampia koneita? Ne ei taida netistä paljon hyötyä, ko ei kone kykene vääntämään kaikkea jonninjoutavaa erikoisefektiä näkyviin?

      Miksi käytetään kuvia niin paljon linkkeinä? ja MIKSI niille kuville ei anneta nimiä?? Olis helpompi etsiä tietoa netistä vaatimattomillakin yhtyksillä ko tietäs mikä on linkki ja mihin jos vaikka kuvien lataaminen on pois käytöstä!!

      Miusta ois aika lopettaa kilpailu erikoiefekteillä ja tehdä sivuja joista on hyötyä mahdollisimman monelle!!!
      Ei kirjojen tekstiäkään paineta joka toinen sana eri värillä värisokeiden kiusaksi!!

      Rosmo

      • oh hoijaa

        Tuo että sanotaan Firefoxin olevan kevennetty versio Mozilla Suitesta, tarkoittaa sitä että Firefoxissa ei ole emailia ja newssejä, kuten taas Mozilla Suitessa on samassa palikassa kaikki. Toisaalta eihän IE:ssäkään ole emailia ja newssejä, ne taas tulevat Outlook Expressissä vaikkakin ne, sekä IE että OE jaetaan yleensä samassa paketissa ja normaalisti jopa asentuvat samanaikaisesti. Kuitenkin kyseessä on silti kaksi eri softaa, toinen selain, toinen email/news. Joten siis mielestäni Firefoxia voi verrata IE:hen.


    • no minä täällä

      Nii-in. Tietoturva-aukkoja puoli vuotta vanhassa versiossa varmasti onkin vaikka muille jakaa. Siksihän sektori.netissä kerrotaankin päivittämään ainakin 1.0PRään (joka ei enää kyllä kannata, 1.0 Final kun on tulossa ensi tiistaina). 1.0PR:kin oli kyllä buginen kuin mikä, sen jälkeen ötököitä on korjattu yli 300 kappaletta.

      Uusimman RC2:n saa joka tapauksessa osoitteesta http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-0.11-l10n/firefox-1.0.fi-FI.win32.installer.exe
      Suomeksi siis.

      Luulenpa, että betaversioiden (yleisesti sanotaan, että FF on betaa ennenkuin 1.0 Final on ulkona) voi odottaakin kaatuvan, se on ihan tavallista...

      • Firefox

        Kuten tossa yllä kirjoitin, ei mulla Firefox ole koskaan kaatunut vaikka olen käyttänyt sitä puoli vuotta päivittäin. Mites sen sais kaatumaan?


      • no minä täällä

      • no minä täällä
        Firefox kirjoitti:

        Kuten tossa yllä kirjoitin, ei mulla Firefox ole koskaan kaatunut vaikka olen käyttänyt sitä puoli vuotta päivittäin. Mites sen sais kaatumaan?

        Anteeksi, en meinannut että sen saa kaatumaan ihan helposti, vaan että jos kaatuu, ei kannata ihmetellä. Itekään en ole saanut FF:ää kaatumaan kuin yhdellä täältä löytyvällä demonstraatiolla: http://lcamtuf.coredump.cx/mangleme/gallery/

        En kyllä usko että RC1 enää näillä kaatuu... 1.0PR muistaakseni teki niin.


    • ehhehhe

      ""Tabbed Browsing", kuka käyttää? En ole neljän kuukauden aikana kertaakaan tarvinnut. Alt-Tab yhdistelmällä on paljon helpompi vaihdella ikkunoita edes takaisin, mikäli se nyt on tarpeen. Jos loppuu tila tehtäväpalkista, ota Virtualdesktop käyttöön."

      Tabbed Browsing ominaisuushan on suorastaan nerokas. Varsinkin kun älyää että linkin voi avata uuteen välilehteen naksuttelemalla ctrl-näppäin pohjassa tai napsauttamalla hiiren keskimmäisellä (rulalla). Sen jälkeen esim. keskustelupalstojen selaaminen tehostuu.

      Firefoxissa ei ole oletuksena "New Tab" kuvaketta näkyvillä, mutta se saa lisättyä siihen painamalla hiiren oikealla napilla valikkopalkkia ja valitsemalla "Customize". Helpottaa.

      "Ei vika ole yksistään Microsoftin. Ja koska tällä hetkellä 95% maailman selaimista on Microsoftin valmistamia, eikö olisi kaikkien edun mukaista että myös Firefoxin tekijät hyväksyisivät IE:n ylilyöntiaseman ja pyrkisivät tekemään selaimensa niin että se näyttäisi sivut suurinpiirtein samatin kun IE"

      Väärin. Ainut standardi jota noudatetaan on se minkä W3C on määritellyt. Tähän pitää kaikkien selainvalmistajien pyrkiä.

      Silloin ne nettisivut näkyisivät yhtä hyvin kaikissa selaimissa.

      "Olen itse tehnyt nettisivuja nyt jo yli 9 vuotta ja osallistunut 3 eri portaalin tekoon. Tiedän kyllä minkälaista he***ttiä on yrittää saada sivut näkymään oikein kaikilla selaimilla"

      Mitkähän kolme portaalia on kyseessä?


      "- Jos Firefoxista avaat uuden ikkunan (ctrl n), se kyllä aukeaa, mutta historia ei kopioidu ja joudut aloitus sivulle. ?!?!?!? "

      Oho, ompa epäloogista että ctrl n aukaisee todellakin uuden tyhjän ikkunan.

      IE toimii sillätavalla koska siinä ei ole välilehtiominaisuutta. Silloin tuosta käyttäytymisestä on hyötyä.

    • ""Tabbed Browsing", kuka käyttää? En ole neljän kuukauden aikana kertaakaan tarvinnut. Alt-Tab yhdistelmällä on paljon helpompi vaihdella ikkunoita edes takaisin, mikäli se nyt on tarpeen."

      Tuo on aika heikko taktiikka, jos ikkunoita on paljon. Nytkin Operassani on 40 avointa tabia, ja työkoneessa on myös varmaan vähintään saman verran (vähän aikaa sitten suljin siitäkin 20-30 avointa tabia). Kyllä kyllä, kaikkia tulee käytettyä.

      Operan vakauskin tuntuu olevan ihan riittävällä tasolla, sillä oman koneeni Opera on näköjään käynnistetty 17.10. ja työkoneen vastaavasti jo 6.6.

      • wow

        Työkone käynnistetty 6.6? Ookko tosissas? :) mikä käyttis? tuo on kyllä jo melkonen saavutus...


      • wow kirjoitti:

        Työkone käynnistetty 6.6? Ookko tosissas? :) mikä käyttis? tuo on kyllä jo melkonen saavutus...

        Siis pelkkä selainohjelma, eli Opera, on käynnistetty 6.6. Tähän päivään asti selain ei ole kaatunut, enkä ole lopettanut sitä itse. Olen aivan tosissani.

        Työkone (Linux) on käynnistetty 216 päivää sitten. Kone olisi ollut käytössä ainakin 300 päivää, mutta kone piti siirtää 10 m päähän.


      • Inssi
        wow kirjoitti:

        Työkone käynnistetty 6.6? Ookko tosissas? :) mikä käyttis? tuo on kyllä jo melkonen saavutus...

        ".. mikä käyttis? tuo on kyllä jo melkonen saavutus..."

        Entäs itsellä? Veikkaisin winukkaa ;-)

        Eihän tuosta ole kuin reilu 5 kk. Itselläni alkaisi olla vuosi täynnä jos ei kesällä olisi ollut ukonilmaa joka katkaisi sähköt :(

        Linuxia ei todellakaan tarvitse boottailla esim. ohjelmia asennettaessa tai päivitettäessä, sekoilusta puhumattakaan.


    • Bits©

      > Ja uskokaa tai älkää, Firefox kaatuu paljon
      > useammin kuin IE

      Firefox ollut viimeisen kahden vuoden ajan kahdella koti- ja kolmella työkoneella, eri alustoilla. Kaatumisia tasan nolla.

      > Mikseivät kerralla sanoisi että meidän selain ei
      > osaa näyttää oikein 95% sivuista, koska ne on
      > tehty IE:lle

      Mikseivät sivulla kerralla sano, että "tämä sivu ei noudata virallista standardia, vaan on optimoitu IE:lle"?

      Miksi ylipäänsä käyttää IE:n ja Nescafen omia tageja sivun teossa? W3C rules.

      Missä tarkkaan ottaen ActiveX:ää "tarvitaan"? Tai tablen taustakuvia?

      > - Jos Firefoxista avaat uuden ikkunan (ctrl
      > n), se kyllä aukeaa, mutta historia ei kopioidu
      > ja joudut aloitus sivulle. ?!?!?!?

      Niin. Se jutun juoni onkin se "tabbed browsing". Minä en tule enää toimeen ilman, Operan ja Firefoxin käyttö on opettanut niiden toimivuuden.

      > - Käynnistyy hitaammin kuin IE (Johutu tosin
      > siitä että IE on integroitu windowssiin, mutta
      > silti)

      Missä systeemissä?

      > - Sivujen latautumisessa ei juurikaan eroa
      > vaikka tästä niin puhutaan

      Rohkenen olla eri mieltä. Laajakaistalla ja suoraan reittimen takana olevassa kiinteässä liittymässä.

      > - Koodausta pitää sillointällön manuaalisesti
      > muuttaa, koska näyttää joillain sivuilla
      > ääkköset hassusti.

      Ei ole tullut ainuttakaan vastaan. Laitatko linkin?

      IE:tä käytän ainoastaan firman Intranetin selaamiseen, weppipohjaiset työkalut kun on "optimoitu" sille. Enkä silloinkaan IE:tä sellaisenaan, vaan Avant Browserin kautta, jolloin on jälleen käytössä ne tabit...

      • firefoxilla vesilintua

        >Firefox ollut viimeisen kahden vuoden ajan kahdella
        >koti- ja kolmella työkoneella, eri alustoilla.
        >Kaatumisia tasan nolla.

        Tähän en kyllä osaa sanoa mitään, jos sinulla toimii niin hyvä, minulla taas ei ole noin hyvin toiminut, valitettavasti. Oli kyllä pienoinen yllätys itsellekkin.

        >Mikseivät sivulla kerralla sano, että "tämä sivu
        >ei noudata virallista standardia, vaan on
        >optimoitu IE:lle"?

        >Miksi ylipäänsä käyttää IE:n ja Nescafen omia
        >tageja sivun teossa? W3C rules.

        Olen kyllä samaa mieltä kanssasi tästä, mutta ikävä kyllä on hyväksyttävä että suurin osa netti sivuista ei ole W3C standardien mukaisia.

        >Missä tarkkaan ottaen ActiveX:ää "tarvitaan"? Tai
        >tablen taustakuvia?

        ActiveX:n olen perustellut jo pariinkin otteeseen, jotkut yksinkertaisesti tarvitsevat sitä eikä sitä sen takia pitäisi tuhoon tuomita. Kyseessä kun ei kumminkaan ole niin suuri tietoturva ongelma kun kaikki luulevat (sp2:n jälkeen, ennen tuo kieltämättä aiheutti kyllä turhan paljon harmaita hiuksia järjestelmänvalvojille). Yhtenä esimerkkinä ActiveX:n käytöstä laitettakoon vielä vaikka tämä sivu: http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?productid=symhome&langid=ie&venid=sym&close_parent=true

        Myöskään esimerkiksi Mtv 3 ja Subtv:n uusi netti-tv ei toimi firefoxilla, yllätys yllätys.

        >> - Jos Firefoxista avaat uuden ikkunan (ctrl
        >> n), se kyllä aukeaa, mutta historia ei kopioidu
        >> ja joudut aloitus sivulle. ?!?!?!?

        >Niin. Se jutun juoni onkin se "tabbed browsing".
        >Minä en tule enää toimeen ilman, Operan ja
        >Firefoxin käyttö on opettanut niiden toimivuuden.

        Sanoppas jos miten toimit jos jodut firefoxisi kanssa seuraavanlaiseen tilanteeseen. Surffailet netissä ja huomaat sivun jossa on kohta julkaistavan uuden nokialaisen ominaisuudet, hetki aiemmin olit käynyt sivulla jossa on nykyisen puhelimesi ominaisuudet ja haluaisit vertailla niitä. ie:llä tämä on helppoa, painat ctrl n, uusi ikkuna avautuu, josta sitten back -nappulalla etsit sen sivun jolla aiemmin jo kävit. voisiko olla helpompaa?

        >Missä systeemissä?

        Kolmessa eri koneessa olen kokeillut, kaikissa ie käynnistyy nopeammin. Huomatkaa nyt tosin että ie on integroitu windowsiin joten tämä selittyy sillä, firefox on kyllä kevyempi sitä en kiellä, mutta käytännössä kumminkin tilanne kääntyy toisinpäin.

        >> - Sivujen latautumisessa ei juurikaan eroa
        >> vaikka tästä niin puhutaan

        >Rohkenen olla eri mieltä. Laajakaistalla ja
        >suoraan reittimen takana olevassa kiinteässä
        >liittymässä.

        Meganen laajakaista on itsellänikin, ja kyllä, suoraan reitittimen takana. Ehkä ihan pieni ero saattaa olla nyt kun tarkasti katsoin, mutta ei kyllä mitään merkittävää. Lähinnä lataamisjärjestys on toinen.

        >Ei ole tullut ainuttakaan vastaan. Laitatko linkin?

        Yritin kyllä etsiä, mutta täytyy myöntää että en löytänyt/muistanut yhtään tähän hätään, laitan linkin myöhemmin jos satun löytämään. Tämä kaveri on näköään huomannut saman ilmiön...
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108conference=653&posting=22000000005259793


      • oh hoijaa
        firefoxilla vesilintua kirjoitti:

        >Firefox ollut viimeisen kahden vuoden ajan kahdella
        >koti- ja kolmella työkoneella, eri alustoilla.
        >Kaatumisia tasan nolla.

        Tähän en kyllä osaa sanoa mitään, jos sinulla toimii niin hyvä, minulla taas ei ole noin hyvin toiminut, valitettavasti. Oli kyllä pienoinen yllätys itsellekkin.

        >Mikseivät sivulla kerralla sano, että "tämä sivu
        >ei noudata virallista standardia, vaan on
        >optimoitu IE:lle"?

        >Miksi ylipäänsä käyttää IE:n ja Nescafen omia
        >tageja sivun teossa? W3C rules.

        Olen kyllä samaa mieltä kanssasi tästä, mutta ikävä kyllä on hyväksyttävä että suurin osa netti sivuista ei ole W3C standardien mukaisia.

        >Missä tarkkaan ottaen ActiveX:ää "tarvitaan"? Tai
        >tablen taustakuvia?

        ActiveX:n olen perustellut jo pariinkin otteeseen, jotkut yksinkertaisesti tarvitsevat sitä eikä sitä sen takia pitäisi tuhoon tuomita. Kyseessä kun ei kumminkaan ole niin suuri tietoturva ongelma kun kaikki luulevat (sp2:n jälkeen, ennen tuo kieltämättä aiheutti kyllä turhan paljon harmaita hiuksia järjestelmänvalvojille). Yhtenä esimerkkinä ActiveX:n käytöstä laitettakoon vielä vaikka tämä sivu: http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?productid=symhome&langid=ie&venid=sym&close_parent=true

        Myöskään esimerkiksi Mtv 3 ja Subtv:n uusi netti-tv ei toimi firefoxilla, yllätys yllätys.

        >> - Jos Firefoxista avaat uuden ikkunan (ctrl
        >> n), se kyllä aukeaa, mutta historia ei kopioidu
        >> ja joudut aloitus sivulle. ?!?!?!?

        >Niin. Se jutun juoni onkin se "tabbed browsing".
        >Minä en tule enää toimeen ilman, Operan ja
        >Firefoxin käyttö on opettanut niiden toimivuuden.

        Sanoppas jos miten toimit jos jodut firefoxisi kanssa seuraavanlaiseen tilanteeseen. Surffailet netissä ja huomaat sivun jossa on kohta julkaistavan uuden nokialaisen ominaisuudet, hetki aiemmin olit käynyt sivulla jossa on nykyisen puhelimesi ominaisuudet ja haluaisit vertailla niitä. ie:llä tämä on helppoa, painat ctrl n, uusi ikkuna avautuu, josta sitten back -nappulalla etsit sen sivun jolla aiemmin jo kävit. voisiko olla helpompaa?

        >Missä systeemissä?

        Kolmessa eri koneessa olen kokeillut, kaikissa ie käynnistyy nopeammin. Huomatkaa nyt tosin että ie on integroitu windowsiin joten tämä selittyy sillä, firefox on kyllä kevyempi sitä en kiellä, mutta käytännössä kumminkin tilanne kääntyy toisinpäin.

        >> - Sivujen latautumisessa ei juurikaan eroa
        >> vaikka tästä niin puhutaan

        >Rohkenen olla eri mieltä. Laajakaistalla ja
        >suoraan reittimen takana olevassa kiinteässä
        >liittymässä.

        Meganen laajakaista on itsellänikin, ja kyllä, suoraan reitittimen takana. Ehkä ihan pieni ero saattaa olla nyt kun tarkasti katsoin, mutta ei kyllä mitään merkittävää. Lähinnä lataamisjärjestys on toinen.

        >Ei ole tullut ainuttakaan vastaan. Laitatko linkin?

        Yritin kyllä etsiä, mutta täytyy myöntää että en löytänyt/muistanut yhtään tähän hätään, laitan linkin myöhemmin jos satun löytämään. Tämä kaveri on näköään huomannut saman ilmiön...
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108conference=653&posting=22000000005259793

        >ActiveX:n olen perustellut jo pariinkin otteeseen, jotkut yksinkertaisesti tarvitsevat sitä eikä sitä sen takia pitäisi tuhoon tuomita. Kyseessä kun ei kumminkaan ole niin suuri tietoturva ongelma kun kaikki luulevat (sp2:n jälkeen, ennen tuo kieltämättä aiheutti kyllä turhan paljon harmaita hiuksia järjestelmänvalvojille). <

        Otapa huomioon se että kaikki EIVÄT käytä Windows XP:tä, itselläni vielä jonkun aikaa susikasi ennenkuin se linux astuu kuvioihin. SP2 on tarkoitettu XP:lle, ei susikasille. Minä en tule käyttämään Active X:ää, en ole sitä koskaan myöskään mihinkään tarvinnut. Joten mulle sen käyttöä on turhaa perustella edelleenkään.

        Mitä sitten tulee MTV3:n ja SubTV:n nettitv:n toimimattomuuteen Firefoxilla, vaikuttaisi siltä

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&posting=22000000004417230
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&posting=22000000004445897

        >MTV3 näyttää siirtyneen Microsoftin leipiin, ja sen auliiksi lakeijaksi.<

        Eli siinä syy miksi ei toimi.


      • elikkäs
        firefoxilla vesilintua kirjoitti:

        >Firefox ollut viimeisen kahden vuoden ajan kahdella
        >koti- ja kolmella työkoneella, eri alustoilla.
        >Kaatumisia tasan nolla.

        Tähän en kyllä osaa sanoa mitään, jos sinulla toimii niin hyvä, minulla taas ei ole noin hyvin toiminut, valitettavasti. Oli kyllä pienoinen yllätys itsellekkin.

        >Mikseivät sivulla kerralla sano, että "tämä sivu
        >ei noudata virallista standardia, vaan on
        >optimoitu IE:lle"?

        >Miksi ylipäänsä käyttää IE:n ja Nescafen omia
        >tageja sivun teossa? W3C rules.

        Olen kyllä samaa mieltä kanssasi tästä, mutta ikävä kyllä on hyväksyttävä että suurin osa netti sivuista ei ole W3C standardien mukaisia.

        >Missä tarkkaan ottaen ActiveX:ää "tarvitaan"? Tai
        >tablen taustakuvia?

        ActiveX:n olen perustellut jo pariinkin otteeseen, jotkut yksinkertaisesti tarvitsevat sitä eikä sitä sen takia pitäisi tuhoon tuomita. Kyseessä kun ei kumminkaan ole niin suuri tietoturva ongelma kun kaikki luulevat (sp2:n jälkeen, ennen tuo kieltämättä aiheutti kyllä turhan paljon harmaita hiuksia järjestelmänvalvojille). Yhtenä esimerkkinä ActiveX:n käytöstä laitettakoon vielä vaikka tämä sivu: http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?productid=symhome&langid=ie&venid=sym&close_parent=true

        Myöskään esimerkiksi Mtv 3 ja Subtv:n uusi netti-tv ei toimi firefoxilla, yllätys yllätys.

        >> - Jos Firefoxista avaat uuden ikkunan (ctrl
        >> n), se kyllä aukeaa, mutta historia ei kopioidu
        >> ja joudut aloitus sivulle. ?!?!?!?

        >Niin. Se jutun juoni onkin se "tabbed browsing".
        >Minä en tule enää toimeen ilman, Operan ja
        >Firefoxin käyttö on opettanut niiden toimivuuden.

        Sanoppas jos miten toimit jos jodut firefoxisi kanssa seuraavanlaiseen tilanteeseen. Surffailet netissä ja huomaat sivun jossa on kohta julkaistavan uuden nokialaisen ominaisuudet, hetki aiemmin olit käynyt sivulla jossa on nykyisen puhelimesi ominaisuudet ja haluaisit vertailla niitä. ie:llä tämä on helppoa, painat ctrl n, uusi ikkuna avautuu, josta sitten back -nappulalla etsit sen sivun jolla aiemmin jo kävit. voisiko olla helpompaa?

        >Missä systeemissä?

        Kolmessa eri koneessa olen kokeillut, kaikissa ie käynnistyy nopeammin. Huomatkaa nyt tosin että ie on integroitu windowsiin joten tämä selittyy sillä, firefox on kyllä kevyempi sitä en kiellä, mutta käytännössä kumminkin tilanne kääntyy toisinpäin.

        >> - Sivujen latautumisessa ei juurikaan eroa
        >> vaikka tästä niin puhutaan

        >Rohkenen olla eri mieltä. Laajakaistalla ja
        >suoraan reittimen takana olevassa kiinteässä
        >liittymässä.

        Meganen laajakaista on itsellänikin, ja kyllä, suoraan reitittimen takana. Ehkä ihan pieni ero saattaa olla nyt kun tarkasti katsoin, mutta ei kyllä mitään merkittävää. Lähinnä lataamisjärjestys on toinen.

        >Ei ole tullut ainuttakaan vastaan. Laitatko linkin?

        Yritin kyllä etsiä, mutta täytyy myöntää että en löytänyt/muistanut yhtään tähän hätään, laitan linkin myöhemmin jos satun löytämään. Tämä kaveri on näköään huomannut saman ilmiön...
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108conference=653&posting=22000000005259793

        "Sanoppas jos miten toimit jos jodut firefoxisi kanssa seuraavanlaiseen tilanteeseen. Surffailet netissä ja huomaat sivun jossa on kohta julkaistavan uuden nokialaisen ominaisuudet, hetki aiemmin olit käynyt sivulla jossa on nykyisen puhelimesi ominaisuudet ja haluaisit vertailla niitä. ie:llä tämä on helppoa, painat ctrl n, uusi ikkuna avautuu, josta sitten back -nappulalla etsit sen sivun jolla aiemmin jo kävit. voisiko olla helpompaa?"

        A) Painan back, klikkaan SHIFT/CTRL pohjassa sivulle vievää linkkiä avatakseni sen uuteen ikkunaan/välilehteen ja etsin back-napilla sen aijemman sivun.

        B) Painan CTRL N ja aiemmin asentamani "Clone Window" lisäpalikan ansiosta toiminta on samanlainen kuin IE:ssä..

        C) Olen jo aiemmin naksinut taustalle auki mielenkiintoisia sivuja ja omasta puhelimestani kertova sivu on siellä.


    • Reno

      Paljon "pompotellaan" selainten paremmuuden välillä, mutta Maxthon:ista en ole nähnyt juttua missään. Kokeilkaa ihmeessä. On hyvin paljon IE:n kaltainen mutta monipuolisempi.
      http://www.maxthon.com

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      383
      4540
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      284
      2524
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      144
      1813
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1554
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1463
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1307
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1305
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      58
      1226
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      46
      1214
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      346
      1063
    Aihe