BED ja laihdutus

Jelppiä elämään

Olen sairastanut syömishäiriötä nimeltä BED jo vuosia, mutta kukaan ei ajatellut sitä syömishäiriöksi, pelkästään että olisin sairas ja päässä vikaa. Ajattelin aina itsekin että olen poikkeava ja epänormaali, koska kukaan ei kertonut kyseisestä syömishäiriöstä. Nyt kysynkin, onko täällä muita kyseistä syömishäiriötä sairastavia, jotka yrittävät laihduttaa? Olen jo vuosia yrittänyt päästä ylipainosta eroon ja kiinteyttää itseäni, mutta tuloksetta. Kaipaisin joitakin neuvoja. Tykkään lenkkeillä, mutta en tähän aikaan vuodesta. Omaan salikortin mutta en siellä niin paljoa kerkiä käymään koulun ohella kuin olisi tarve, enkä rehellisesti sanoen jaksa aina aamuisin salille lähteä kun tuon paremman puoliskoni takia nukun öisin vain muutamia tunteja. Kun asuin vielä kotona niin tein vatsoja, lankutin ja nostelin painoja sekä venyttelin säännöllisesti, mutta nyt kun asuu pienessä kämpässä koko ajan toisen "valvovan silmän alla" niin asia ei houkuttele, koska rehellisesti sanoen hävettää.
Yelp?

4

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makeaparsa

      Olen itse käynyt 3 eri syömishäiriötyyppiä lävitse, BED on yksi niistä.

      Mitään muuta en voi sinua neuvoa, kuin että älä yritä laihduttaa liian nopeasti tai odota tuloksia liian nopeasti. Joudut sillä vain kierteeseen, jonka minä kävin. Menin nimittäin kierteestä anoreksia Bediin ja bedistä bulimiaan ja takaisin anoreksiaan. Nyt parantunut onneksi.

      Parasta on lähteä terveellisellä ruualla. Kun ravitset kehoasi oikein, ei silloin erilaiset mielihalut ole niin voimakkaita. Itselläni suurimmat ahmimiskohtaukset tulivat juuri silloin, kun söin todella yksipuolisesti, vähän, tai muuten vain huonosti.

      Myös mitä sinun pitäisi tehdä, on päästä tuosta hävettävästä olotilasta eroon. Mikä on huononpi vaihtoehto, se, että puolisosi näkee sinun jumppaavan ja että yrität saada itseasi parempaan kuntoon ja terveelliseksi, vai se, että pysyt sellaisena mitä nyt olet?

      BEDistä parantuminen ja laihduttaminen on vaikeaa, vaikeampaa kuin pelkästään laihduttaminen. Sinun pitää muuttaa kokonaan elämäntapasi ja syömisesi, sinun pitää ottaa askel tuntemattomaan ja pelottaviin asioihin.

      Salilla ei tarvitse käydä jokapäivä, mutta jos sinulla on salikortti, yrittäisin ainakin itse mennä sinne 3kr/viikko. Eikä sinne tarvitse aamulla lähteä, käy vaikka koulun jälkeen.

      Myös mitä voin sanoa oman onnistumiseni kanssa on se, että kaksi asiaa jotka auttoivat minulla terveeksi pääsemiseksi ja laihtuttamisessa olivat, että ensiksi tein itselleni viikko rutiinit. Milloin on liikunta, siivoukset, ym. Ja toinen, mikä on todella tärkeä, on ruokapäiväkirja, johon kirjataan päivittäin mitä syödään, ihan kaikki ja viikottain paino. Silloin huomaa parhaiten, mitä on syönyt ja kuinka paljon on laihtunut. Ja jos ei ole laihtunut, niin voi selata mitä on syönyt ja huomata, että ainiin, tuolla söin herkkuja, siksi paino on saattanut tällä viikolla pysyä samassa.

      Toivottavasti auttoi.

      • väsyväsy

        Saitkin jo hyviä vinkkejä. Itselläni on ollut anoreksia sekä kausittain BED-tyyppistä oireilua. Nyt olen terve, mutta tunnesyöminen istuu olalla ja aina välillä ottaa vallan.

        Anteeksi suora kysymys, mutta onko sinulla parisuhteessa henkistä tilaa? Ei tarvitse vastata - kysyn siksi, että itse syöpöttelen (en onneksi enää ahmi) helpoimmin silloin, kun koen että olen muiden vaatimusten puristuksessa, enkä saa ääntäni kuuluviin. Ehkä siinä on joku juttu, että ainakin herkkuja voin syödä, jos en muuta toivomaani saa.

        Miksi sinun pitää valvoa puolison takia? Eikö hän kunnioittaisi unirauhaasi, jos sanoisit, että haluat parantaa kuntoasi ja käydä aamuisin salilla? Silloin hän voisi toki valvoa, mutta vaikkapa telkkariakin voi katsoa kuulokkeilla.

        Tykkään siitä nyrkkisäännöstä, että pitäisi syödä tavalla, jolla voisi syödä loppuelämänsä. Ei siis nälkäkuureja tai totaalikieltoja herkuille! Jos sinulla on oikeasti ylipainoa, luulisi että rakastava puoliso mielellään olisi tukena elämäntapamuutoksessa. Tsemppiä!


    • -70kg+35kg

      Itse asiassa bed on yhden syömishäiriön yksi, yleensä viimeinen vaihe. Itsellä meni ortoreksia, anoreksia, bed ja parantuminen.

      • Vanha ketju, mutta haluan kommentoida silti. Olet ihan oikeassa, että ahmintahäiriö (BED eli binge eating disorder) on tosi yleinen syömishäiriön muoto, jonka ulospäin näkyvänä oireena on se, että sairastunut syö kerralla suuria määriä ruokaa.

        Olennainen tunnusmerkki oireilussa on, että ahmintakohtaukset tuntuvat sairastuneesta täysin hallitsemattomilta (verrattuna esimerkiksi siihen, että moni kokee ylensyövänsä vaikkapa buffet-ravintolassa tai joulupöydässä). Oireiluun ei yleensä kuulu vastaavaa kompensaatiokäyttäytymistä syömisen jälkeen kuin esimerkiksi bulimisessa oireilussa.

        Ahmintahäiriössä psyykkisen pahoinvoinnin “itsehoitona” (tietoisesti tai tiedostamatta) käytetään ruokaa ja syömistä. Syömisellä aiheutetaan fyysinen paha olo, joka on tuttu, turvallinen, helpommin siedettävä kuin psyykkinen paha olo, jonka käsittelyyn ei ole terveitä keinoja.

        Monella syömishäiriötä sairastavalla syömishäiriö tosiaan vaihtaa usein muotoa ennen kuin siitä toivutaan. Anoreksia saattaa muuttua bulimiaksi, bulimia ahmintahäiriöksi ja kaikkea tältä välitä.

        Yleisin syömishäiriöhän on ns. epätyypillinen syömishäiriö, jossa sairastava ei täytä kaikkia laihuushäiriön, ahmimishäiriön tai muun määritellyn syömishäiriön diagnostisia kriteerejä. Nimi ei siis suinkaan kerro siitä, millaista tai kuinka vakavaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista haittaa se ihmisen elämässä aiheuttaa. Epätyypillistä syömishäiriötä sairastavan tilanne voi olla yhtä vaikea kuin laihuushäiriötä tai ahmimishäiriötä sairastavan tilanne. Kyseessä ei siis ole vähemmän vakava syömishäiriö, joka olisi automaattisesti helpommin hoidettavissa.

        Voimia kaikille syömishäiriön kanssa kamppaileville!

        //Kirsi, Syömishäiriöliitto

        https://syomishairioliitto.fi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe