Eli miksi etuvetoautoa ei saa hinata normaalisti eli eturenkaat maassa?
Miksi etuveto autoa ei saa hinata normaalisti?
21
7999
Vastaukset
- estäisi ?
Mikä estää, etteikö etuvetoista autoa saisi hinata.
Tuota olen tehnyt monestikki ongelmitta.
Tuo on ollut tiedosa, ettei ruuviperäistä saa hinata, mutta niitä ei nykyisin olekkaan. - SpongeBob
eli auto jossa on automaattivaihteisto niin ei saa hinata eturenkaat maassa. jos kumminkin on pakko hinata niin muistaakseni sallittu nopeus on 50km/h eikä silloinkaan pidä hinata pitkää matkaa.
- hinata
Tavallista etuvetoista autoa, käsivaihteisella vaihteistolla, vaihde vapaalla saa hinata eturenkaat maassa.
Eri asia jos autonvalmistaja on sen nimenomaan kieltänyt jostakin teknisestä syystä, kuten automaattivaihteisto, neliveto, lukot jne.- suositella
Eräs tekninen syy ainakin vanhojen roiskevoideltujen manuaalilootien kohdalla on se, että nimen mukaisesti vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen, että rattaat roiskivat öljyä ympäriinsä laatikossa. Mutta kun hinataan vaihde vapaalla, voima tulee "väärästä päästä", eivätkä rattaat pyöri, eikä öljy lennä. Jos sitten tällä tavalla hinataan pitkä matka ja kohtalaisella nopeudella, niin saattaa rattaiden laakerointi kärsiä kun öljy häviää välistä (akseli, johon rattaat on laakeroitu pyörii kumminkin). Siispä ei ole suositeltavaa hinata etupyörät maassa pitkiä matkoja.
Toisaalta kyseisen ongelman voi välttää sillä, että hinattavan auton kuski aika ajoin painaa kytkimen pohjaan ja pistää jonkin (nopeuteen sopivan) vaihteen silmään (kytkintä vapauttamatta tietysti), jolloin rattaat pyörähtävät ja voitelu toimii taas. Sitten voi jälleen mennä vapaalla jonkin aikaa.
Tosin joissakin laatikoissa saattaa olla muunlaisiakin voitelusysteemejä, joten tuskin sitä uskaltaa enempää sanoa, kuin että saa hinata kunhan tietää, mitä tekee :) - edellinen
suositella kirjoitti:
Eräs tekninen syy ainakin vanhojen roiskevoideltujen manuaalilootien kohdalla on se, että nimen mukaisesti vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen, että rattaat roiskivat öljyä ympäriinsä laatikossa. Mutta kun hinataan vaihde vapaalla, voima tulee "väärästä päästä", eivätkä rattaat pyöri, eikä öljy lennä. Jos sitten tällä tavalla hinataan pitkä matka ja kohtalaisella nopeudella, niin saattaa rattaiden laakerointi kärsiä kun öljy häviää välistä (akseli, johon rattaat on laakeroitu pyörii kumminkin). Siispä ei ole suositeltavaa hinata etupyörät maassa pitkiä matkoja.
Toisaalta kyseisen ongelman voi välttää sillä, että hinattavan auton kuski aika ajoin painaa kytkimen pohjaan ja pistää jonkin (nopeuteen sopivan) vaihteen silmään (kytkintä vapauttamatta tietysti), jolloin rattaat pyörähtävät ja voitelu toimii taas. Sitten voi jälleen mennä vapaalla jonkin aikaa.
Tosin joissakin laatikoissa saattaa olla muunlaisiakin voitelusysteemejä, joten tuskin sitä uskaltaa enempää sanoa, kuin että saa hinata kunhan tietää, mitä tekee :)Harvinaisen asiallisesti ja selkeästi selitetty, täytyy oikein onnitella. On nimittäin tällä palstalla aika harvinaista..
Olet siis ihan oikeassa. Muutamien kilometrien hinaus ei vaikuta laakerointiin mitenkään, eli ihan voi hinata pyörät maassa. Yleensähän autoa ei nyt hinata kaupungista toiseen, vaan lähimmälle korjaamolle etc. Jos matka on pitempi, etupyörät kannattaa nostaa ylös, kuten hinauspalvelut tekevätkin. - en ole
suositella kirjoitti:
Eräs tekninen syy ainakin vanhojen roiskevoideltujen manuaalilootien kohdalla on se, että nimen mukaisesti vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen, että rattaat roiskivat öljyä ympäriinsä laatikossa. Mutta kun hinataan vaihde vapaalla, voima tulee "väärästä päästä", eivätkä rattaat pyöri, eikä öljy lennä. Jos sitten tällä tavalla hinataan pitkä matka ja kohtalaisella nopeudella, niin saattaa rattaiden laakerointi kärsiä kun öljy häviää välistä (akseli, johon rattaat on laakeroitu pyörii kumminkin). Siispä ei ole suositeltavaa hinata etupyörät maassa pitkiä matkoja.
Toisaalta kyseisen ongelman voi välttää sillä, että hinattavan auton kuski aika ajoin painaa kytkimen pohjaan ja pistää jonkin (nopeuteen sopivan) vaihteen silmään (kytkintä vapauttamatta tietysti), jolloin rattaat pyörähtävät ja voitelu toimii taas. Sitten voi jälleen mennä vapaalla jonkin aikaa.
Tosin joissakin laatikoissa saattaa olla muunlaisiakin voitelusysteemejä, joten tuskin sitä uskaltaa enempää sanoa, kuin että saa hinata kunhan tietää, mitä tekee :)kuullutkaan. Nimittäin ettei käsilaatikolista autoa saisi hinata. Automaateiltahan se on aina ollut kiellettyä, tosin pieniä matkoja ja hitaasti saa niitäkin hinata.
Koska nykyisin autoissa on mitä erilaisimpia nelivetosysteemejä olen huomannut, että ammattihinuri ei kyllä mielellään hinaa, vaan auto vedetään aina lavalle. Onhan se silloin paljon mukavampi ajaakin eikä ole nopeusrajoitusta (paitsi tietysti 80 ja liikennemerkein näytetty). Niin tehtiin mm. minun takavetoiselle manuaalilaatikkoiselle autolle. - edellinen
en ole kirjoitti:
kuullutkaan. Nimittäin ettei käsilaatikolista autoa saisi hinata. Automaateiltahan se on aina ollut kiellettyä, tosin pieniä matkoja ja hitaasti saa niitäkin hinata.
Koska nykyisin autoissa on mitä erilaisimpia nelivetosysteemejä olen huomannut, että ammattihinuri ei kyllä mielellään hinaa, vaan auto vedetään aina lavalle. Onhan se silloin paljon mukavampi ajaakin eikä ole nopeusrajoitusta (paitsi tietysti 80 ja liikennemerkein näytetty). Niin tehtiin mm. minun takavetoiselle manuaalilaatikkoiselle autolle.Tutustuppa tarkemmin käsivaihteisen vaihteiston voitelumekanismiin.
- Jaska
suositella kirjoitti:
Eräs tekninen syy ainakin vanhojen roiskevoideltujen manuaalilootien kohdalla on se, että nimen mukaisesti vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen, että rattaat roiskivat öljyä ympäriinsä laatikossa. Mutta kun hinataan vaihde vapaalla, voima tulee "väärästä päästä", eivätkä rattaat pyöri, eikä öljy lennä. Jos sitten tällä tavalla hinataan pitkä matka ja kohtalaisella nopeudella, niin saattaa rattaiden laakerointi kärsiä kun öljy häviää välistä (akseli, johon rattaat on laakeroitu pyörii kumminkin). Siispä ei ole suositeltavaa hinata etupyörät maassa pitkiä matkoja.
Toisaalta kyseisen ongelman voi välttää sillä, että hinattavan auton kuski aika ajoin painaa kytkimen pohjaan ja pistää jonkin (nopeuteen sopivan) vaihteen silmään (kytkintä vapauttamatta tietysti), jolloin rattaat pyörähtävät ja voitelu toimii taas. Sitten voi jälleen mennä vapaalla jonkin aikaa.
Tosin joissakin laatikoissa saattaa olla muunlaisiakin voitelusysteemejä, joten tuskin sitä uskaltaa enempää sanoa, kuin että saa hinata kunhan tietää, mitä tekee :)Tuo perustelu oli varsin hupaisaa luettavaa. Ilmeisesti tuo oli peräisin jonkun täysin autoista tietämättömän ihmisen näppäimistöltä, tai sitten tarkoituksena oli tahallaan uskotella ihmisille sontaa.
Manuaalivaihteistossa kaikki rattaat pyörivät, olipa vaihde sitten kytketty tai vapaalla. Näin ollen myös voitelu vaihteiston sisällä toimii vapaalla hinatessa aivan normaalisti.
Ainoastaan rattaiden lukitus akseliin nähden muuttuu riippuen siitä, mikä vaihde on kytkettynä.
Älkää nyt hyvät ihmiset kytkekö sitä vaihdetta päälle hinauksen aikana, riskinä on moottorin hajoaminen. - tokkiinsa
edellinen kirjoitti:
Tutustuppa tarkemmin käsivaihteisen vaihteiston voitelumekanismiin.
Tuossa alempana joku jo totesikin miten manuaalilaatikko toimii, joten voitelukin pelaa koko ajan. Nuo vaihteiden päällelaittamiset hinauksen aikana on taas oiva tapa yrittää tuhota laatikko, ottaako moisen typeryyden ehdottaja myös vastuun vaurioista?
En ole yhdenkään autoni ja muidenkaan manuaalissa nähnyt mainintaa manuaalilaatikkoisen hinaus kiellosta, automaateista on taas aina varoitettu.
Ja vielä kerran, ei hinausliikkeet nosta auton etupäätä hinauksessa. Nenostaa koko auton lavalle. - suositella
Jaska kirjoitti:
Tuo perustelu oli varsin hupaisaa luettavaa. Ilmeisesti tuo oli peräisin jonkun täysin autoista tietämättömän ihmisen näppäimistöltä, tai sitten tarkoituksena oli tahallaan uskotella ihmisille sontaa.
Manuaalivaihteistossa kaikki rattaat pyörivät, olipa vaihde sitten kytketty tai vapaalla. Näin ollen myös voitelu vaihteiston sisällä toimii vapaalla hinatessa aivan normaalisti.
Ainoastaan rattaiden lukitus akseliin nähden muuttuu riippuen siitä, mikä vaihde on kytkettynä.
Älkää nyt hyvät ihmiset kytkekö sitä vaihdetta päälle hinauksen aikana, riskinä on moottorin hajoaminen.Parahin Jaska, otsikoinnistasi päätellen hallitset suvereenisti väittelyn jalon taidon, mutta autoihin liittyen haluaisin antaa sinulle hieman lisää ajattelemisen aihetta.
Mainitsin tuossa kirjoituksessani, että rattaat eivät pyöri, koska voima tulee väärästä päästä, eli vetoakselin puolelta. Pysyn kannassani.
Kirjoituksestasi päätellen tiedät(ehkä) perusrakenteen, eli laatikossa on kaksi akselia, joista toinen on yhteydessä kytkimeen, toinen voimansiirtoon vetoakselille. Kummallakin akselilla on rataspareja, ja niinkuin sanoit välityssuhteen valinta suoritetaan lukitsemalla jokin tällainen rataspari. Toisella akselilla (sillä, joka on yhteydessä kytkimeen/moottoriin) rattaat ovat kiinteät, mutta voimansiirron päässä olevalla akselilla ne rattaat on laakeroitu akseliin, eli kun vaihde on vapaalla nämä rattaat pääsevät vapaasti pyörimään akselin ympäri, mutta itse voimansiirtoakseli ei pyöri.
Mutta ajattele, jos tässä tilanteessa voima tulisikin vetoakselin puolelta. Voimansiirtoakseli pääsee pyörimään laakeroitujen rattaiden sisällä, mutta ei pyöritä rattaita (jos moottori ei käy, ja kytkin on kiinni, eivät rattaat edes voi pyöriä, vai mitä Jaska)
Eli rattaat eivät silloin pyöri. Toki jos hinattavan auton moottori on käynnissä, vaihde vapaalla ja kytkin kiinni, niin silloin rattaat pyörivät.
Ja sitten vielä se viimeinen kommentti: Kuten kirjoitin (mutta sinä et tainnut lukea) piti kytkeä vaihde silmään, mutta EI VAPAUTETA KYTKINTÄ! Siis moottorille asti ei missään vaiheessa päästetä minkäännäköistä vääntöä. Homman tarkoitus on se, että vaihteen kytkeminen lukitsee yhden laakeroiduista rattaista, jolloin se (ja sen mukana kaikki muutkin rattaat) alkavat pyöriä.
Haluaisikohan joku muu sanoa Jaskalle painavan sanansa asiasta? - asiantuntija II
Jaska kirjoitti:
Tuo perustelu oli varsin hupaisaa luettavaa. Ilmeisesti tuo oli peräisin jonkun täysin autoista tietämättömän ihmisen näppäimistöltä, tai sitten tarkoituksena oli tahallaan uskotella ihmisille sontaa.
Manuaalivaihteistossa kaikki rattaat pyörivät, olipa vaihde sitten kytketty tai vapaalla. Näin ollen myös voitelu vaihteiston sisällä toimii vapaalla hinatessa aivan normaalisti.
Ainoastaan rattaiden lukitus akseliin nähden muuttuu riippuen siitä, mikä vaihde on kytkettynä.
Älkää nyt hyvät ihmiset kytkekö sitä vaihdetta päälle hinauksen aikana, riskinä on moottorin hajoaminen.kaikki rattaat pyörii oli vaihde päällä tai ei !!!! höpö höpö. kuinka auto voi olla vapaalla jos kaikki rattaat pyörii??
voima siirtyy pääakselilta sivuakselille ja kuskin valinnalla eteenpäin.jos vaihde ei ole päällä niin voiman kulku loppuu sivuakselille.ja jos autoa hinataan vapaalla niin pää-ja sivuakseli eivät pyöri. - joku jossain
tokkiinsa kirjoitti:
Tuossa alempana joku jo totesikin miten manuaalilaatikko toimii, joten voitelukin pelaa koko ajan. Nuo vaihteiden päällelaittamiset hinauksen aikana on taas oiva tapa yrittää tuhota laatikko, ottaako moisen typeryyden ehdottaja myös vastuun vaurioista?
En ole yhdenkään autoni ja muidenkaan manuaalissa nähnyt mainintaa manuaalilaatikkoisen hinaus kiellosta, automaateista on taas aina varoitettu.
Ja vielä kerran, ei hinausliikkeet nosta auton etupäätä hinauksessa. Nenostaa koko auton lavalle."Nuo vaihteiden päällelaittamiset hinauksen aikana on taas oiva tapa yrittää tuhota laatikko"
Mitenkähän tuo hinaus etupyörät maassa eroaa normaalista rullauksesta vaihde vapaalla?
Vastaus: ei mitenkään.
Jos autoa hinataan etupyörät maassa vaihde vapaalla, ja joku pukkaa kytkintä käyttäen nopeuteen sopivan vaihteen päälle, ei tapahdu mitään vahinkoa, vaikka touhussa ei sinänsä järkeä olekaan.
Moottori ja vaihdelaatikko alkavat pyöriä ja jarruttaa yhdistelmän kulkua. Mikään ei kuitenkaan hajoa!
Alkuperäisen kysyjän vastaukseen on vastattu ajat sitten, mutta täytyy nyt sekaantua näihin sivuväittelyihinkin.. - asiantuntijaraati
Jaska kirjoitti:
Tuo perustelu oli varsin hupaisaa luettavaa. Ilmeisesti tuo oli peräisin jonkun täysin autoista tietämättömän ihmisen näppäimistöltä, tai sitten tarkoituksena oli tahallaan uskotella ihmisille sontaa.
Manuaalivaihteistossa kaikki rattaat pyörivät, olipa vaihde sitten kytketty tai vapaalla. Näin ollen myös voitelu vaihteiston sisällä toimii vapaalla hinatessa aivan normaalisti.
Ainoastaan rattaiden lukitus akseliin nähden muuttuu riippuen siitä, mikä vaihde on kytkettynä.
Älkää nyt hyvät ihmiset kytkekö sitä vaihdetta päälle hinauksen aikana, riskinä on moottorin hajoaminen.kaikki rattaat pyörii oli vaihde päällä tai ei !!!! höpö höpö. kuinka auto voi olla vapaalla jos kaikki rattaat pyörii??
voima siirtyy pääakselilta sivuakselille ja kuskin valinnalla eteenpäin.jos vaihde ei ole päällä niin voiman kulku loppuu sivuakselille.ja jos autoa hinataan vapaalla niin pää-ja sivuakseli eivät pyöri. - juho
suositella kirjoitti:
Eräs tekninen syy ainakin vanhojen roiskevoideltujen manuaalilootien kohdalla on se, että nimen mukaisesti vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen, että rattaat roiskivat öljyä ympäriinsä laatikossa. Mutta kun hinataan vaihde vapaalla, voima tulee "väärästä päästä", eivätkä rattaat pyöri, eikä öljy lennä. Jos sitten tällä tavalla hinataan pitkä matka ja kohtalaisella nopeudella, niin saattaa rattaiden laakerointi kärsiä kun öljy häviää välistä (akseli, johon rattaat on laakeroitu pyörii kumminkin). Siispä ei ole suositeltavaa hinata etupyörät maassa pitkiä matkoja.
Toisaalta kyseisen ongelman voi välttää sillä, että hinattavan auton kuski aika ajoin painaa kytkimen pohjaan ja pistää jonkin (nopeuteen sopivan) vaihteen silmään (kytkintä vapauttamatta tietysti), jolloin rattaat pyörähtävät ja voitelu toimii taas. Sitten voi jälleen mennä vapaalla jonkin aikaa.
Tosin joissakin laatikoissa saattaa olla muunlaisiakin voitelusysteemejä, joten tuskin sitä uskaltaa enempää sanoa, kuin että saa hinata kunhan tietää, mitä tekee :)ainakin w124 mb:n automaattilaatikossa on sellainen voitelujärjestelmä että autoa saa tarvittaessa hinata sen 80kmh, maksimikilometrit oli jotain 50km luokkaa. Korjatkaa joku jos olen kovin väärässä.
- Leadfoot
Jaska kirjoitti:
Tuo perustelu oli varsin hupaisaa luettavaa. Ilmeisesti tuo oli peräisin jonkun täysin autoista tietämättömän ihmisen näppäimistöltä, tai sitten tarkoituksena oli tahallaan uskotella ihmisille sontaa.
Manuaalivaihteistossa kaikki rattaat pyörivät, olipa vaihde sitten kytketty tai vapaalla. Näin ollen myös voitelu vaihteiston sisällä toimii vapaalla hinatessa aivan normaalisti.
Ainoastaan rattaiden lukitus akseliin nähden muuttuu riippuen siitä, mikä vaihde on kytkettynä.
Älkää nyt hyvät ihmiset kytkekö sitä vaihdetta päälle hinauksen aikana, riskinä on moottorin hajoaminen.Mistähän nää "asiantuntijat" oikeen ovat tietonsa kaivaneet kun väittävät ettei kaikki rattaat pyöri jos autoa hinataan? Ottakaa asioista selvää ennenku rupeette väittään tommosia.
- jaska on
Jaska kirjoitti:
Tuo perustelu oli varsin hupaisaa luettavaa. Ilmeisesti tuo oli peräisin jonkun täysin autoista tietämättömän ihmisen näppäimistöltä, tai sitten tarkoituksena oli tahallaan uskotella ihmisille sontaa.
Manuaalivaihteistossa kaikki rattaat pyörivät, olipa vaihde sitten kytketty tai vapaalla. Näin ollen myös voitelu vaihteiston sisällä toimii vapaalla hinatessa aivan normaalisti.
Ainoastaan rattaiden lukitus akseliin nähden muuttuu riippuen siitä, mikä vaihde on kytkettynä.
Älkää nyt hyvät ihmiset kytkekö sitä vaihdetta päälle hinauksen aikana, riskinä on moottorin hajoaminen.väärässä,hinauksessa pitää painaa kytkintä ja laittaa joku vaihde sisään ,muuten laatikossa vain yksi akseli(rattaiden sisällä oleva) ja sivuakseli ei pyöri jolloin ei myöskään voitelu toimi!!! kannaataa jaskan ja muiden tutustua vaihdelaatikon toimintaan ja katsoa piirustuksista miten vaihdelaatikko toimii
- korjausta...
jaska on kirjoitti:
väärässä,hinauksessa pitää painaa kytkintä ja laittaa joku vaihde sisään ,muuten laatikossa vain yksi akseli(rattaiden sisällä oleva) ja sivuakseli ei pyöri jolloin ei myöskään voitelu toimi!!! kannaataa jaskan ja muiden tutustua vaihdelaatikon toimintaan ja katsoa piirustuksista miten vaihdelaatikko toimii
eli siis sivuakseli EI PYÖRI MUULLOIN JUMALAUTA!!!PITÄÄ LAITTAA SE KYTKIN POHJAAN JA VAIKKA 4:S VAIHDE!!
- nero tietää & taitaa
mut Jaska ja kumppanit jos autoo ku autoo hinaa 80km/h, etupyörät ilmassa nii sitä on meinaa vitu hankala ohjata.
- sitroen.
Jaska kirjoitti asiaa, moni muu pelkkää **skaa.
Automaattilaatikoitten voitelusysteemeissä on eroja. Joissakin on ulostuloakselilla toinen öljypumppu, joissakin ei. Jos ei ole, jää laatikon voitelu hinaustilanteessa vajaaksi ja sitä on syytä välttää. Koska harvempi automaattilaatikon omistaja tuntee sen rakennetta ja toimintaa, on paras luottaa valmistajan ohjeisiin.- 87k
Niin, hinatessahan auto sen tietääkin että liikuttaa vaihteensiirritinä ja kytkintä lihas tai moottori, ja tietää sitten kuuluuko hajota tai ei.
Esihistorialliset automaattivaihteistot (öljylämmittimet) on sitten ihan toinen tarina, niitä nyt hintataankin vähän välein
- 32
Jessus mitä vanhan kaivelua vuodelta 2004 mutta ainakin meiltä saa lähihuoltamolta vuokrattua autotrailerin jolloin turha hinailla yhtään mitään ja 80 km/h pääsee vaikka toiselle puolelle Suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1222391
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4292213Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981200Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?141013- 45859
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16857Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109796Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.247760Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167737