Miksi kristityt pakenevat kirkosta?

tuuliajolla

Johtuuko se yksinkertaisesti siitä syystä, että evl kirkko ei ole enää kristillinen kirkko?

Onko luisuttu liian kauas kristinuskosta?

18

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henki johtaa

2Kor. 6:17
      Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani > Siirry

Rinnakkaisviitteet
      3Moos. 5:2 tahi jos joku tietämättään koskee johonkin saastaiseen, mihin tahansa, joko saastaisen metsäeläimen raatoon tai saastaisen kotieläimen raatoon tai saastaisen matelijan raatoon, ja on siten tullut saastaiseksi ja vikapääksi; > Siirry
      Jes. 48:20 Lähtekää Baabelista, paetkaa Kaldeasta; riemuhuudoin ilmoittakaa, kuuluttakaa tämä, viekää tieto siitä maan ääriin asti, sanokaa: "Herra on lunastanut palvelijansa Jaakobin." > Siirry
      Jes. 52:11 Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat. > Siirry
      Jer. 51:45 Lähde pois sen keskeltä, minun kansani, ja pelastakoon kukin henkensä Herran vihan hehkusta. > Siirry
      Ilm. 18:4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa

• tarkkuutta

Lue koko tekstiyhteys. Koko ajan eroaminen on amerikkalainen tapa, joka johtaa lahkoutumiseen.

"15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
        16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
        17. Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias". 2 Kor. 6:17

Paavali puhuu korinttolaisille, siis entisille täyspakanoille. Heidän on erottava kokonaan pakanuudesta, ei kirkosta, jossa on myös huonoja kristittyjä.

• trudfjhuyh
        tarkkuutta kirjoitti:

Lue koko tekstiyhteys. Koko ajan eroaminen on amerikkalainen tapa, joka johtaa lahkoutumiseen.

"15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
        16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
        17. Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias". 2 Kor. 6:17

Paavali puhuu korinttolaisille, siis entisille täyspakanoille. Heidän on erottava kokonaan pakanuudesta, ei kirkosta, jossa on myös huonoja kristittyjä.

Mitä sitten luterialisuus on ellei nimen oman lahkolaisuutta?

Maailmassa on vain 70 miljoonaa luterilaista (vrt. Jehovan todistajat), jotka ovat jakaantuneet hyvin moneen eri kirkkoon. Jollain yhdysvaltalaisella luterilaisella kirkolla ei esimerkiksi ole paljoa mitään yhteistä suomalaisen luterilaisuuden kanssa vaan se saattaa olla opetuksessaan paljon lähempänä vaikka metodisteja.

Vaikka luterialisuus onkin Suomessa historian takia (eli se oli kuninkaan keino varastaa itselleen lisää valtaa1500-1600 -luvuilla) valtionuskonto (joka johtuu siitä, koska kaikkien Suomalaisten oli pakko kuulu luterilaiseen kirkkoon aina 1920 -luvulle saakka), niin globaalisti kyse on marginaali suuntauksesta, lahkosta.

• vääräuskoiset ulos

Olen sitä mieltä, että kirkosta pitäisi paremminkin poistua se joukko, jolle ei Raamattu ja perinteinen kristinusko kelpaa. Perustakoot oman kirkkonsa.

• tätäkö toivot?

"Olen sitä mieltä, että kirkosta pitäisi paremminkin poistua se joukko, jolle ei Raamattu ja perinteinen kristinusko kelpaa."
        Kirkkoon kuuluu 3/4 kansasta mutta kristinuskon Jumalaan uskoo vain 1/4 kansasta ja helvetin olemassaoloon uskoo varmasti vain 9%.
        Ymmärtänet, että jos kaikki jumalattomat lähtisi kirkosta, niin sinne jäisi vain muutama satatuhatta kirkollisveron maksajaa eli koko kirkko pitäisi lopettaa.

• pois tai kääntykööt

Aivan. Hehän ovat ulkopuolisia väärine oppeineen. Jeesuskin puhdisti Jerusalemin temppelin omin käsin.

• ei vääryyttä rahasta
        tätäkö toivot? kirjoitti:

"Olen sitä mieltä, että kirkosta pitäisi paremminkin poistua se joukko, jolle ei Raamattu ja perinteinen kristinusko kelpaa."
        Kirkkoon kuuluu 3/4 kansasta mutta kristinuskon Jumalaan uskoo vain 1/4 kansasta ja helvetin olemassaoloon uskoo varmasti vain 9%.
        Ymmärtänet, että jos kaikki jumalattomat lähtisi kirkosta, niin sinne jäisi vain muutama satatuhatta kirkollisveron maksajaa eli koko kirkko pitäisi lopettaa.

Pärjäähän vapaatkin suunnat oikein hyvin seurakunnan omilla lahjoituksilla ja vapaaehtoistyöllä.

• Enkäditä
        pois tai kääntykööt kirjoitti:

Aivan. Hehän ovat ulkopuolisia väärine oppeineen. Jeesuskin puhdisti Jerusalemin temppelin omin käsin.

Miten oikea oppi voisi löytyä niiden huutoäänestyksellä, jotka eivät usko Jumalaan, eivätkä Raamattuun?

• Rajantakaista
        tätäkö toivot? kirjoitti:

Miten kuolemanjälkeiseen todellisuuteen vaikuttaisi gallupit Herran vuonna 2014? Onko oikeasti ihmisen käsissä rajantakaisista asioista päättäminen?

• Otsikon kysymys on tietenkin aiheellinen, mutta se saattaa liittyä viime aikojen suureen kirkosta eroamisen määrään. Julkisuudessa jotkut ovat perustelleet eroaan, mutta yleensä syyt ovat aivan muita kuin mainitsemasi luisuminen pois kristinuskosta. Kuvavaa on se, että Kristillisdekokraattien Päivi Räsäsen antaessa täysin raamatullisen kommentin esim. sukupuolineutraalista avioliitosta niin seurauksena on eroaalto. Syynä eroon on usein se, että kirkosta lähteneiden mielestä kirkko ei ole riittävän "suvaitsevainen". Milloin olette lukeneet jostain tiedotusvälineestä kirkosta eronneen lausunnon, jossa hän perustelee eroaaan Raamatun Sanalla?

Nimim. "Vääräuskoiset ulos" viittaa oikeaan asiaan. Todellisesta seurakunnasta, Kristuksen ruumiista, saavat lähteä pos ne, joille perinteinen, Raamattua ylimpänä auktoriteettinaan pitävä kristinusko ei kelpaa. Jos aivan tarkkoja ollaan, niin todelliseen seurakuntaan eivät voikaan kuulua muut kuin uudestisyntyneet kristityt. Mitä enemmän kirkkoon kuuluu ja siellä vaikuttaa ihmisiä, jotka eivät ole Jeesuksen omia, sitä enemmän kirkko on jotain muuta kuin elävä seurakunta.

• vaikea rooli

Tuosta eka kappaleestasi olen samaa mieltä mutta loppu on mielestäni kyseenalaista. "Todellinen seurakunta" uudestisyntyneine kristittyineen on vaikea määritelmä niinkuin Jeesuksen omakin sillä mitään yleisesti hyväksyttävää normia näiden kriteerien täyttämiseksi ei voi olla ja jos jokainen määrittelee sen itse niin kaikkihan sitä silloin ovat.

• Enkäsitä
        vaikea rooli kirjoitti:

Tuosta eka kappaleestasi olen samaa mieltä mutta loppu on mielestäni kyseenalaista. "Todellinen seurakunta" uudestisyntyneine kristittyineen on vaikea määritelmä niinkuin Jeesuksen omakin sillä mitään yleisesti hyväksyttävää normia näiden kriteerien täyttämiseksi ei voi olla ja jos jokainen määrittelee sen itse niin kaikkihan sitä silloin ovat.

On sille Raamatun mukaan ihan selkeät kriteerit. Joko uskot Jeesukseen ja välität ottaa selvää, mitä se tarkoittaa, tai sit et usko. Rajan takana kuulemma loppusijoituspaikka määräytyy sillä tavalla Raamatun mukaan. Miten se kirkossa voisi olla täysin epäselvä asia ihmiselle itselleen, uskooko hän Jeesuksen pelastavaan merkitykseen vai ei?

• tuuliajolla sanoi :
      Johtuuko se yksinkertaisesti siitä syystä, että evl kirkko ei ole enää kristillinen kirkko?

• Voi PETSAS, et rakasta Herrasi lakeja,etka Hanta, koska et tee mita Jeesus on sanonut. Et siis itse ole ollenkaan kristillinen yhteiso.

Puhdista oma pilttuusi.

• tieto leviää

"Ev.lut. kirkko ei ole enää mikään kristillinen yhteisö , sillä se ei enää rakasta
      Herramme lakeja ja tätä kautta Häntä itseään."

Tämä on tärkeä asia kertoa ihmisille etteivät kirkon liberaalit papit voi näitä ihmisiä harhauttaa. Tämä on aika helppo tehtävä sillä suuret ihmisjoukot kyllä ymmärtää yhä mitä on aito kristinusko ja jo nyt tositilanteessa aina kääntyvät uskovien puoleen.

• bvgyt65

paavalilais-luterilaisuus on ehdottomasti kristittyjä mm rikoksillaan todistavaa herra jumalallisuutta.

Jeesuksen seuraajat ovat kristillisiä eikä paavalilais-luterilaisuus.

Aito, Jeesuksen seuraaja on kristillinen.
      Jeesuskaan ei ollut kristitty vaan kristillinen.
      Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia herra jumalineen
      Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien seurakuntalaisia opetusslapsineen
      Älkää sotkeko näitä toisistaan eroavia oppeja ja seurakuntia
      toisiinsa osoittakaa edes sen verran kunnioitusta...

http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

TÄMÄ uskiontunnustus on kristittyjen uskoa:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
      järjettömyydenne:
      'Meillä ei ole järkeä'

Ymmärtämättömyydenne:
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

Ihmisyydestänne luopuminen:
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

"hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
      'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

TUOLLAISIA JEESUKSEN SEURAAJIAEI OLE!!!
      TUOLLEISIKSI EI KUKAAN IHMINEN OLE SYNTYNYT VAAN TUOLLAISEKSI EKSYTTÄJÄ AIVOPESEE.

Tästä ja ihmisyydestä uskovainen luopuu:
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
      Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
      18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

• kunhan vastaan

Itse asiassa vaalien yhteydessä on tuotu useissa kommenteissa julki, että nimenomaan liberaaleja ja heikosti kirkkoon sitoutuneita on irronnut jo kirkon yhteydestä ja siis heidän ääniäkään ei ole tullut, poikkeuksena tietysti Kehä III:n sisäpuoli.
      Eroa Kirkosta-sivusto on tehnyt tästä eroamisesta helppoa.

Varsinainen kirkkoväki on kyllä pysynyt kirkossa ja kantanut vastuunsakin siellä. Tästähän ovat jopa ateistit samaa mieltä.

Suuntana onkin, että kirkkoon jää perinteinen kirkkoväki, joka arvostaa kirkon tekemää hyvää työtä ja toimii siinä vaihtelevalla ahkeruudella. Poistunut on siten se joukko, joka on eksynyt uskomaan vapaa-ajattelijoiden propagandataistelua.

Kristityn ei pidä luopua kristitttyjen yhteydestä ja hyvistä teoista. Vain yhdessä toimimalla voimme jatkaa hyvää työtä lähimmäisen hädän lieventämiseksi ja maailman kurjuuden vähentämiseksi.

• En ole aikoihin käynyt kirkossa, mutta silloin pääasiallinen vähäinen väki oli noin 80- vuotiaita naisia. Heitä ei taida enää olla olemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5313
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      221
      2751
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      35
      2163
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      39
      2045
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2006
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1717
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      9
      1358
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      164
      1282
    9. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1270
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      65
      1257
    Aihe