Lapsilla oikeus isovanhempiinsa

Mummo kainuusta

Monet nuoret aikuiset rikkovat välinsä omiin vanhempiinsa kun perustavat perheen. Minusta se on itsekästä ja julmaan omia lapsiaan kohtaan sekä isovanhempia kohtaan.

Minulla on ollut onni että vanhemmat on antaneet minun sekä sisarustemme luoda oman suhteemme isovanhempiimme. Minulla on ollut suuri etuoikeus oppia tuntemaan mummoni sekä isomummoni.

Vaikka heidän pois nukkumisestaan on jo kulunut kauan niin kaipaan heitä edelleenkin ja aina silloin tällöin muistelen heitä lämmöllä.

Olen myös antanut omien lasteni luoda oman suhteen isovanhempiinsa. Ja nyt luomme omaa suhdetta omiin lastenlapsiin.

Lapsi saa niin paljon sekä tiedollisesti että henkisesti kun saa elää eri ikäisten ihmisten keskuudessa. Isovanhemmat siirtävät hurjasti tietoa ja taitoja lasten lapsille.

Minusta on julmaa, että vanhemmat eivät anna lastensa olla tekemisissä omien isovanhempiensa kanssa ja kehittyä näin suvaitseviksi ja empaattisiksi aikuisiksi.

Tätä asiaa olemme miettineet monesti ystävien kanssa. Ja yhdeksi syyksi nousi mustasukkaisuus. Jotkut nuoret äidit eivät halua jakaa lapsiaan ukkien ja mummojen kanssa. Eivät kestä nähdä kuinka oma lapsi roikkuu heidän kaulassa ja kertoo rakastavansa ja ikävöivänsä heitä. Samoin monet naiset ovat mustasukkaisia miehestään eivätkä kestä sitä että hänellä on lämpimät ja rakastavat välit vanhempiinsa.

Muistakaa rakkaus ei vähennä mitään se lisää elämänlaatua. Antakaa lasten kasvaa isovanhempien kanssa yhdessä osana arkea. Pitkä matkakaan ei voi olla nykytekniikalla enää mikään este. Ja aina siskonpetiä voi lattialle tehdä jos ei ole vierashuonetta. Mikä sen ihanampaa kun aamulla lapsenlapset kömpii viereen riehumaan ja mylttäämään.

8

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäntä kainuusta

      Kiitos mummo kainuusta.
      Minulla ei ole mummoa, mutta on vaari. Hänen kanssaa oli mukava lapsena käyä kalassa ja mehtäretkillä. Opin tekemään nuotion ja pekaamaan kalat. Olen kiitollinen että sain hänet elämääni.

      Kertokaapa te muutkin mitä teiän isovanhemmat on teille opettaneet tai mitä ootta helitä oppineet.

      Tehään tästä sellanen artikkeli jossa heitä muistetaanki lämmöllä ja rakkauella.

      • ristonikkari

        Näyttää että täällä mieluummin haukutaan kuin kehutaan. Mutta minä liityn tähän toiveeseesi isäntä kainuusta. Muistan omasta lapsuudestani kuinka omilla isovanhemmillani oli aina aikaa kuunnella meitä. Omilla vanhemmilla oli aina jotain tekemistä kotona. Niinhän se pukkaa perheessä olemaan.

        Isovanhemmat antoi aikaa ja kuunteli. Heillä oli myös aikaa ja halua tehdä sellaisia asioita joita ei vanhemmat tehneet. Isovanhempien kanssa saimme mekin retkeillä mettässä ja marjastaa.

        Oi ja ne ihanat mummon hillot ja mehut. Niitä ei valitettavasti enään saa. Ukko opetti käyttämään vasaraa ja sahaa. Siksi kai minusta tuli puuseppä. Sai jo lapsena ukin verstaalla nikkaroida. Kotona ei ollu sellasia tiloja kerrostalossa missä se ois ollu ees mahollista.

        Kerokaahan te muutkin niitä hienoja kokemuksia. Ja unohtakaa nuo haukkujat.


      • tuumas

        Me on asuttu koko ikä kerrostalossa ja mumma ja ukko asuivat maalla. Oli sit tosi mukavaa aina mennä kersana sinne lomilla.

        Mummalla ja ukolla ei koskaan menny kärsivällisyys meidän kaa. Vaikka ei me niin kovin rauallisia kersoja oltu. Aina ne keksi kaikkea kivaa touhuu meidän kaa. Tehtiin lyhytretkiä pimeellä, istuttiin nuotskilla lettuja paistamassa.

        Kyl mä annan omien kersojeni kans viettää aikaa isovanhempien kanssa.


    • ****

      Minun anoppini sanoi että koska ei pidä minusta, ei pidä myöskään lapsistamme yhtä paljon kuin muista lapsenlapsistaan.
      En ottanut kantaa, enkä estänyt lapsia tapaamasta häntä. Olin kuin en olisi edes kuullut mitä hän sanoi.
      Oikeasti, ole kokenut niin paljon menetyksiä ja tuskaa että tuollaiset puheet eivät kosketa. Lapsemme saavat omilta vanhemmiltaan rakkautta yllin kyllin.

    • vanhemmat tärkeimpiä

      Alkuperäisen kirjoituksessä on suurta tunnetta. Rakkautta, mitä kirjoittaja sanoo tuntevansa, mutta myös hirveän paljon niin tavanomaista syyttelyä ja yleistystä nuorempia äitejä kohtaan. Kun kirjoittaja puhuu vanhemmista, hän itse asiassa tarkoittaa vain "nuoreja äitejä". Nuoria isejä ei syyllistetä kertaakaan, mutta nuoret äidit, siis ne, jotka eivät ole mitään sukua anopin suvulle, ovat niitä pahimmista pahimpia.

      Näistä pahiksista alkuperäinen puhuu ystäviensä kanssa ja haukutaan vuoron perään lähipiirin nuoret äidit ja muut. Terapiaistunnosta virkistyneenä voikin sitten tuntea ylemmyydentunnetta ja etsiä virheitä muista naisista, jotka eivät vielä yllä samalle henkiselle tasolle.

      Olen miniä, enkä tee koskaan mieheni kanssa lapsia, en tunne siihen mitään biologista halua, eikä mieskään. Silti minullakin on anoppi. En edes teeskentele tietäväni kaikkea elämästä, mutta en myöskään usko, että lasten saaminen tai mummoksi tuleminen olisi tehnyt minusta jotain muita paljon parempaa ihmistä, jolla olisi tarvetta opastaa muita.

      En myöskään usko, että äitini tai isäni vanhemmat olisivat voineet opettaa minulle yhtään sen enempää elämästä, vaikka olisinkin viettänyt heillä enemmän aikaa.

      *Totuus kun on se, että nämä vanhat mummot ja vaarit jo opettivat kaikki mitä tiesivät, omille lapsilleen eli minun vanhemmilleni näiden lapsuuden ja nuoren aikuisuuden 20-vuoden aikana.*

      Minun vanhempani puolestaan välittivät nämä opit lapsuusvuosieni aikana omille lapsilleen, jos kokivat ne neuvot tarpeelliseksi.

      Loput olen oppinut omien kokemuksieni kautta ja omien valintojeni kautta.

      Vanhempieni vanhemmat eivät olleet täydellisiä, eivätkä sitä ole miehenikään vanhemmat tai omat vanhempani. Voimme oppia vain omista ja muiden tekemistä virheistä.

    • oravanpoika

      Minä ja veljeni olimme lähes kaikki lomamme mummolassa. Muistan aina sen kuinka sain leipoa mummin kanssa ja vaarin kanssa lämmitettiin saunaa. Vaarin kanssa käytiin keräämässä vastas tarpeet ja vaari teki meille aina omat pienet vastakset.

      Koko lapsuuteni kuljin mummin tekemissä villatöppösissä ja villapaidoissa. Äiti ei osaa kutoa. Mummi jaksoi opettaa leipomaan ja mikä ihaninta heidän tarinansa keijuista ja maahisista oli lumoavia. Nyt itselläni 5kk poika.
      Mummini kirjoitti pyynnöstäni vihkoon niitä hänen omia satujaan joita haluan sitten lukea omille lapsilleni.
      Rakastan mummiani ja ukkiani todella paljon. Olisi ollut suuri vääryys jos he eivät olisi olleet osa elämääni. Nyt mummi on isomummi pojalleni ja voi kuinka hellästi hän tuudittaa pientä yöunilleen kun ovat käymässä.

    • sipulisapeli

      Koska teksti on anoppi ja appi-palstalla, oikeampi otsikko olisi : "Isovanhemmilla oikeus lapsiinsa"

    • kirvesmiehen muija

      Kyllä lapsilla tulisi olla oikeus luoda suhteensa isovanhempiinsa. Se on sitä normaalia kasvuympäristöä, jossa oppii ja kasvaa tasapainoinen ihminen.

      Jos kaikki lapset saisi kasvaa niin, että heidän elämässään olisi nuo mummot ja vaarit mukana arjessa ja juhlassa. Eipä tarvitsisi pitää kalliita televisio kamppanjaa siitä että vanhukset ja nuoret ei välitä toisistaan tai ei ymmärrä toisiaan.

      Se on itsekkäiden aikuisten vika että maailma on näin vääristynyt.

      Itsekkin sain aikanaan pajon juuri tuota tietoa ja taitoa mitä omilla vanhemmilla joko ei ollut tai ei ollut aikaa jakaa.

      Täällä joku kirjoitti että kyllä tiedon ja taidon saa omilta vanhemmiltaan. No kyllä osittain. Mutta lasten ja vanhempien välit on erilaiset kuin isovanhempien ja lastenlasten. Se on ihan ainutlaatuinen suhde. Näin oli meillä kun olin lapsi ja niin on nytkin kun olen itse isoäiti.

      Täytyy sanoa että ne lapsenlapset on paljon rakkaammat, kuin ne omat lapset.
      Se on jotain erityistä. Ja en ole yksin tän mielipiteeni kanssa. Kaikki isovanhemmat joita olen tavannut on sen saman sanoneet.

      Itselle omat isovanhemmat opettivat sen juuri sen, että kaikissa ihmisissä on jotain hyvää ja juuri sitä tulee arvostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe